Kirjoittaja Aihe: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla  (Luettu 135802 kertaa)

Poissa Rauta7

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 270
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #690 : 11.03.18 - klo:14:32 »
Minä noudatan. Manuaalilla on lisäksi se etu, että voi kiihdytyksessä hyppiä vaihteita yli. Ripeä kiihdytys 3-4 vaihteella ja suoraan kutoselle. On aina oikea vaihde päällä.

Esitin aiemmin kuusi kohtaa, joissa automaatin tulisi olla manuaalia parempi, jotta kelpuuttaisin sen. Oikeastaan minulle riittäisi pelkästään pienempi kulutus. Hommaan heti automaattin - vaikka se maksaisi enemmän, jos sillä pääsisi pienemmällä kulutuksella kuin manuaalilla.
Ensinnäkin tuo muutaman vaihteen ohitus aikaansaa synkronoinnille nopeuserojen takia melkoisia ylimääräisiä rasituksia -> vaihteiston (=synkronoinnin) ennenaikainen kuluminen.

Toiseksi kannattanee verrata mitä ovat saman auton samalla moottorilla varustettujen manuaalien ja DSG:n kulutuserot / hiilidioksidipäästöt.
Golfkärry Mk 7.5

Poissa a4b8

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #691 : 11.03.18 - klo:15:26 »
Kyllä nykyään taitaa olla niin, että automaatti kuluttaa vähemmän kuin manuaali. Esim A4 B9, Passat jne.
VW Vento
VW Passat 3B,3BG,3C
A4B8 Multitronic
A4B8FL Multitronic
A4B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW

Poissa jarkko_h

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 521
  • -- LUJAA LAATUA: VAG --
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #692 : 11.03.18 - klo:16:24 »
Kyllä nykyään taitaa olla niin, että automaatti kuluttaa vähemmän kuin manuaali. Esim A4 B9, Passat jne.

Usein toisinpäin. Esim. Tiguan
1.4 TSI 4 motion manuaali 6,4 litraa/100 km
1.4 TSI 4 motiin DSG 6.8 litraa/100 km.
Kulutusportaalien mukaan Tiguanin märkä 6DSG kuluttaa käytännln ajossa noin puoli litraa manuaalia enemmän. Otanta tosin pieni, mutta tulos yhtenevä valmistajan ilmoituksen kanssa. Ei sitä märän dsg:n öljyjä turhaa jäähdytetä...

Märällä DSG:llä kulutuslisä pätkäajossa talvella reilu litra verrattuna manuaaliin.. Kuiva DSGllä pääsee samaan tai jopa alempaan kuin manuaalilla. Märän DSGn talvikulutuslisä verrattuna manuaaliin olisi talvella todennäköisesti vain puoli litraa, jos DSGn kylkeen saisi säteilylämmittimen.
« Viimeksi muokattu: 11.03.18 - klo:16:30 kirjoittanut jarkko_h »

Poissa Hidalgo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 388
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #693 : 11.03.18 - klo:16:33 »
Minä noudatan. Manuaalilla on lisäksi se etu, että voi kiihdytyksessä hyppiä vaihteita yli. Ripeä kiihdytys 3-4 vaihteella ja suoraan kutoselle. On aina oikea vaihde päällä.

Esitin aiemmin kuusi kohtaa, joissa automaatin tulisi olla manuaalia parempi, jotta kelpuuttaisin sen. Oikeastaan minulle riittäisi pelkästään pienempi kulutus. Hommaan heti automaattin - vaikka se maksaisi enemmän, jos sillä pääsisi pienemmällä kulutuksella kuin manuaalilla.

Tässä sinulle taas kerran todiste että 1.4 TSI automaatti kuluttaa vähemmän: http://web.skoda.fi/lataukset/uusi-octavia/uusi-octavia/Octavia_FL_tekniset_tiedot.pdf?time=1520778618
Jos se kuitenkin sinun ajossasi kuluttaa enemmän, et osaa sillä vain ajaa.

Poissa Jonde

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 558
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #694 : 11.03.18 - klo:17:03 »
Ihan täyttä paskaa että automaatti veisi vähemmän. Meillä oli 2 samanlaista 6R poloa, toinen manuaali ja toinen automaatti. Ajoprofiili sama töihin ja takasin 15km suuntaansa ruuhkaa vastaan. Manuaalin kulutus 10tkm ajalta 4.8l. Automaatin 7.8l
Automaatti olisi ollut syytä jättää sinne 50 luvulle, milloin autotkin olivat 7m pitkiä ja 8l moottorista sai 170hv.

Poissa Ilkka83

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #695 : 11.03.18 - klo:17:08 »
Tämmöset aiheet vois lukottaa...ihan yhtä turha ku talvirengasväittelyt...

Jokainen ajaa, millä ajaa ja maksaa omat viulut....sitten kun jollakin on rahoja kiinni toisten autoilussa niin sitten voi keskustella...

Lukkoon vaan...
"Suomi on paska maa, täällä on kaikki ihan perseestä"

Poissa Polouni

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #696 : 11.03.18 - klo:17:09 »
Eikö pikemminkin maantieajossa? Kaupungissa kananmuna polkimen alla voi merkitä sitä, että pysäysten välillä ei ehditä kiihdyttää lähellekään tavoitenopeutta. Tällöin myös kulutus jää alhaisemmaksi alhaisesta nopeudesta johtuen. Sen sijaan pitkässä maantieajossa risteyksistä lähdettäessä rauhallinen kiihdytys tuhlaa polttoainetta, koska loppunopeus on kuitenkin sama riippumatta kiihdytyksen ripeydestä.

No maantieajossakin toki, mutta itsellä niin selvä asia tuo vakkari maantiellä, ettei juuri tarvetta koskea kaasupolkimeen. Kaupunkiajossa huomaa hyvin kulutusmittaristakin tuon eron jos kiihdyttää hitaasti ja ajaa pienellä vaihteella. Alhainen nopeus ei tarkoita aina alhaista kulutusta. Varsinkin vanhempi polvi (lue 70+) tuntuu ajavan jatkuvasti liian pienellä vaihteella taajamassa hiljaista vauhtia. Eivät tietenkään kaikki, mutta mielestäni korostuneesti. Tietysti kaupungissa ennakointi on kaiken a ja o. Ei reippaasta kiihdytyksestä ole iloa jos pysähtelet ja kiihdyttelet.
Kyllä automaatillakin kannattaa pyrkiä maksimoimaan oikea hyötysuhde samaan tapaan. Ainakin itsellä dsg toimii tässä selkeästi ja napsuttaa nopeasti nuo vaihteet läpi.
Robottivaihteistolla ajoin keran yhden koeajon, olikohan opel corsa? Meni kyllä uniin.?

Edellinen auto blueGT dsg vei pätkäajossakin helposti alle 6 litraa.
Polo GTI 2018

Poissa jarkko_h

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 521
  • -- LUJAA LAATUA: VAG --
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #697 : 11.03.18 - klo:17:09 »
Tässä sinulle taas kerran todiste että 1.4 TSI automaatti kuluttaa vähemmän: http://web.skoda.fi/lataukset/uusi-octavia/uusi-octavia/Octavia_FL_tekniset_tiedot.pdf?time=1520778618
Jos se kuitenkin sinun ajossasi kuluttaa enemmän, et osaa sillä vain ajaa.


Kuiva dsg voi syödä saman tai jopa vähemmän jos ei osaa lainkaan manuulia käyttää. Märkä DSG syö  enemmän kuin manuaali. Bensakoneilla pätkäajossa talvella ero reilu litra.
« Viimeksi muokattu: 11.03.18 - klo:17:14 kirjoittanut jarkko_h »

Poissa Rauta7

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 270
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #698 : 11.03.18 - klo:17:22 »
Usein toisinpäin. Esim. Tiguan
1.4 TSI 4 motion manuaali 6,4 litraa/100 km
1.4 TSI 4 motiin DSG 6.8 litraa/100 km.
Kulutusportaalien mukaan Tiguanin märkä 6DSG kuluttaa käytännln ajossa noin puoli litraa manuaalia enemmän. Otanta tosin pieni, mutta tulos yhtenevä valmistajan ilmoituksen kanssa. Ei sitä märän dsg:n öljyjä turhaa jäähdytetä...

Märällä DSG:llä kulutuslisä pätkäajossa talvella reilu litra verrattuna manuaaliin.. Kuiva DSGllä pääsee samaan tai jopa alempaan kuin manuaalilla. Märän DSGn talvikulutuslisä verrattuna manuaaliin olisi talvella todennäköisesti vain puoli litraa, jos DSGn kylkeen saisi säteilylämmittimen.
"Mielenkiintoisia" omia nimityksiä. Eihän tuossa "märässä" ole muuta oleellista eroa kuin kytkimet öljyssä. Kummassakin vaihteistossa on öljyt (laatikkohan on mm. sitä varten), eli molemmat ovat "märkiä".  :D
Golfkärry Mk 7.5

Poissa jarkko_h

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 521
  • -- LUJAA LAATUA: VAG --
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #699 : 11.03.18 - klo:17:39 »
"Mielenkiintoisia" omia nimityksiä. Eihän tuossa "märässä" ole muuta oleellista eroa kuin kytkimet öljyssä. Kummassakin vaihteistossa on öljyt (laatikkohan on mm. sitä varten), eli molemmat ovat "märkiä".  :D

Ei nuo mitään omia nimityksiä ole. Tuo ero kuivan ja märän DSG:n välillä ei ole "vain" vaan ero on  erittäin merkittävä ryöminnässä, momentin kestossa ja kulutuksessa.
« Viimeksi muokattu: 11.03.18 - klo:17:44 kirjoittanut jarkko_h »

Poissa a4b8

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #700 : 11.03.18 - klo:18:08 »
Tämmöset aiheet vois lukottaa...ihan yhtä turha ku talvirengasväittelyt...

Jokainen ajaa, millä ajaa ja maksaa omat viulut....sitten kun jollakin on rahoja kiinni toisten autoilussa niin sitten voi keskustella...

Lukkoon vaan...

Kumpikin lukkoon - mutta lähestytään aikaa jolloin alkaa kesärengasväittely?! Mikä rengas on hyvä daciaan ja mikä bugattiin?
VW Vento
VW Passat 3B,3BG,3C
A4B8 Multitronic
A4B8FL Multitronic
A4B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW

Poissa Routa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 126
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #701 : 11.03.18 - klo:18:42 »
Siksi koska ei ole sopivaa automaattia markkinoilla tarjolla. Kun pitäisi olla bensafarkku n. 30k hintaluokassa niin kuiva DSG7 on jonoajossa ihan karmea ajaa. Joka lähtöön pitää keskittyä ettei tule kengurua. Opelia en osta vaikka maksettaisi siinäkin on vanhanaikainen karmea luistomaatti. Sama vaiva Focuksessa joka on autonakin jo vanha. CVT:t ei myöskään innosta. ZF8:n tai Aisinin kasin voisi kelpuuttaa, mutta eipä niitä tuossa hintaluokassa takuunalaisissa autoissa paljoa näy.

Poissa V-O

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.483
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #702 : 11.03.18 - klo:19:04 »
Kumpikin lukkoon
Eikä, täähän on keskustelupalsta  :)

Poissa Ilkka83

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #703 : 11.03.18 - klo:19:19 »
Eikä, täähän on keskustelupalsta  :)

On, mutta ei näissä oo mtään järkee väitellä...ei näistä saa rakentavaa keskustelua aikaan...
"Suomi on paska maa, täällä on kaikki ihan perseestä"

Poissa Enhancer

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 961
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #704 : 11.03.18 - klo:19:31 »
Siksi koska ei ole sopivaa automaattia markkinoilla tarjolla. Kun pitäisi olla bensafarkku n. 30k hintaluokassa niin kuiva DSG7 on jonoajossa ihan karmea ajaa. Joka lähtöön pitää keskittyä ettei tule kengurua. Opelia en osta vaikka maksettaisi siinäkin on vanhanaikainen karmea luistomaatti. Sama vaiva Focuksessa joka on autonakin jo vanha. CVT:t ei myöskään innosta. ZF8:n tai Aisinin kasin voisi kelpuuttaa, mutta eipä niitä tuossa hintaluokassa takuunalaisissa autoissa paljoa näy.
Käyhän piruuttasi koeajamassa vaikkapa 1.0tsi+dsg Octavia, ja kerro paljonko kengurua löydät? Noin 900km tuli kahdella eri yön yli koeajolla moisella ajettua, ja myönnettävä on että ensimmäisistä DSG7:sta kehitystä on tullut hurja määrä.
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Poissa Patomursu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.304
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #705 : 11.03.18 - klo:19:33 »
Siksi koska ei ole sopivaa automaattia markkinoilla tarjolla. Kun pitäisi olla bensafarkku n. 30k hintaluokassa niin kuiva DSG7 on jonoajossa ihan karmea ajaa. Joka lähtöön pitää keskittyä ettei tule kengurua. Opelia en osta vaikka maksettaisi siinäkin on vanhanaikainen karmea luistomaatti. Sama vaiva Focuksessa joka on autonakin jo vanha. CVT:t ei myöskään innosta. ZF8:n tai Aisinin kasin voisi kelpuuttaa, mutta eipä niitä tuossa hintaluokassa takuunalaisissa autoissa paljoa näy.

Mitähän sillä takuulla tekee jos käytetty auto kestää ilman vikoja 2 vuotta mikä on yleinen takuu autoille? Toki pitää vähän osata katsoa että mitkä merkit ja mallit ovat sellaisia. Ja moneen zf:llä varustettuun käytettyyn autoon saa 2v/40tkm takuun.  :)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Poissa saksala

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #706 : 11.03.18 - klo:20:38 »
Usein toisinpäin. Esim. Tiguan
1.4 TSI 4 motion manuaali 6,4 litraa/100 km
1.4 TSI 4 motiin DSG 6.8 litraa/100 km...

Ei ole pelkästään manuaalin ja DSG:n ero, näissä on eri moottorit. Manuaalissa sylinterien lepuutus ACT, DSG:ssä ei. Ainakin hinnaston mukaan näin on.

Poissa mattinen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 894
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #707 : 11.03.18 - klo:21:28 »
Kumpikin lukkoon - mutta lähestytään aikaa jolloin alkaa kesärengasväittely?! Mikä rengas on hyvä daciaan ja mikä bugattiin?

Niin, tai sitten oma näppäimistö lukkoon. Jos joku keskustelu tai kysymys tuntuu turhanaikaiselta tai muuten ikävältä, esimerkiksi sen vuoksi, että mielipiteet eroavat toisistaan, niin tällainen keskustelu kannattaa totta kai ohittaa.

Poissa jarkko_h

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 521
  • -- LUJAA LAATUA: VAG --
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #708 : 11.03.18 - klo:21:32 »
Ei ole pelkästään manuaalin ja DSG:n ero, näissä on eri moottorit. Manuaalissa sylinterien lepuutus ACT, DSG:ssä ei. Ainakin hinnaston mukaan näin on.

Lähes samansuuruinen kulutuslisä tulee myös dieselissä 7 pykäläisessä vähempihäviöisessä DSGssä:
2.0 TDI 150 hv 4motion manuaali 5.3 litraa /100km
2.0 TDI 150 hv 4 motion DSG7 (märkä) 5.6 litraa/100km

« Viimeksi muokattu: 11.03.18 - klo:21:37 kirjoittanut jarkko_h »

Poissa mattinen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 894
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #709 : 11.03.18 - klo:21:37 »
On, mutta ei näissä oo mtään järkee väitellä...ei näistä saa rakentavaa keskustelua aikaan...

Tämän ketjun aloittajaa kiinnosti ilmeisesti se, miksi jotkut (vieläkin) valitsevat manuaalivaihteisen auton. Rakentavan keskustelun muodostaa tässä tapauksessa, se että ihmiset kertovat erilaisia syitä sille, miksi he ovat valinneet automaatin/manuaalin. Valinta on luonnollisesti jokaisen oma asia (mikä muukaan se voisi olla?), mutta valinnan perusteista voi aina keskustella. Jos joku esimerkiksi esittää, että automaatti kuluttaa vähemmän kuin manuaali, niin jollakulla voi olla tästä toisenlainen kokemus. Ja tämän voi sitten todeta. Ei keskustelussa aina tarvitse olla jotain "oikeaa lopputulosta", joten kohden yhdessä hivuttauduttaan. Keskusteluun kuuluu oikeastaan määritelmällisesti väittely. Jos keskustelijat olisivat kaikesta yksimielisiä, ei luonnollisesti syntyisi väittelyä. Eikä sitten keskusteluakaan.

Poissa Routa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 126
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #710 : 11.03.18 - klo:21:45 »
Käyhän piruuttasi koeajamassa vaikkapa 1.0tsi+dsg Octavia, ja kerro paljonko kengurua löydät? Noin 900km tuli kahdella eri yön yli koeajolla moisella ajettua, ja myönnettävä on että ensimmäisistä DSG7:sta kehitystä on tullut hurja määrä.
Eroaako paljon 2015 Octavia 1.4 TSI DSG:stä tai 2018 Golfista 1.5 TSI Evo + DSG?

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.022
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #711 : 19.03.18 - klo:15:26 »
Tässä sinulle taas kerran todiste että 1.4 TSI automaatti kuluttaa vähemmän: http://web.skoda.fi/lataukset/uusi-octavia/uusi-octavia/Octavia_FL_tekniset_tiedot.pdf?time=1520778618
Jos se kuitenkin sinun ajossasi kuluttaa enemmän, et osaa sillä vain ajaa.


Hymiöiden puuttuessa lienee oletettava että tämä oli tosissaan kirjoitettu? ???

Jokainen autojen kulutuksiin perehtynyt kai ymmärtää, että (varsinkaan vielä NEDC-syklin aikakaudella) valmistajan ilmoittamalla kulutuksella ja todellisuudella ei ole juuri mitään tekemistä keskenään. Joten ei kai voi olettaa, että valmistajan "valehtelemat" (=laboratoriossa optimoiduissa olosuhteissa mitatut) lukemat olisivat eri mallien välillä jotenkin keskenään suhteessa, eli että niistä voisi tehdä johtopäätöksiä miten päin kulutukset todellisuudessa asettuvat eri mallien kesken?
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa Hidalgo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 388
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #712 : 22.03.18 - klo:18:47 »
Hymiöiden puuttuessa lienee oletettava että tämä oli tosissaan kirjoitettu? ???

Jokainen autojen kulutuksiin perehtynyt kai ymmärtää, että (varsinkaan vielä NEDC-syklin aikakaudella) valmistajan ilmoittamalla kulutuksella ja todellisuudella ei ole juuri mitään tekemistä keskenään. Joten ei kai voi olettaa, että valmistajan "valehtelemat" (=laboratoriossa optimoiduissa olosuhteissa mitatut) lukemat olisivat eri mallien välillä jotenkin keskenään suhteessa, eli että niistä voisi tehdä johtopäätöksiä miten päin kulutukset todellisuudessa asettuvat eri mallien kesken?
Ja täällä palstalla heitetyt luvut eri mallien välillä ovat siis mielestäsi uskottavampia kuin valmistajan ilmoittamat? Kyllä ne valmistajan luvut eri mallien välillä menevät ihan suhteessa, vaikka kauttaaltaan ilmoittavatkin keskimääräistä pienempiä kulutuslukuja.
Normaaliajossa tuo 1.4 automaatti vie vähemmän kuin manuaali.

Poissa arsik

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 190
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #713 : 22.03.18 - klo:19:43 »
Sanotaan nyt vaikka näin."Ero 1,4 man ja dsg:n välillä on niin pieni suuntaan tai toiseen,että keskivertokuski mittaa
mennentullen eron kumpaan suuntaan tahansa.
Epäilevät voivat kokeilla yli 1000 kuskilla ja tarkastella tuloksia.
Golf variant -2014
polo tsi 1,2 -2011

Poissa janike

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #714 : 22.03.18 - klo:19:53 »
Minusta ketjun alkuperäiseen kysymykseen saa kohtuullisen kattavan vastauksen kahlaamalla tämän ketjun läpi:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0
« Viimeksi muokattu: 22.03.18 - klo:19:57 kirjoittanut janike »
Mielipide on kuin persereikä. Kaikilla sellainen on ja jokainen haisee pahalle.. Paitsi oma!

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.022
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #715 : 25.03.18 - klo:10:18 »
Minusta ketjun alkuperäiseen kysymykseen saa kohtuullisen kattavan vastauksen kahlaamalla tämän ketjun läpi:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0


Tuo ketju on aloitettu kutakuinkin 8 vuotta sitten, huhtikuussa 2010. Kuluneena kahdeksana vuotena lienee tapahtunut melkoisesti DSG-vaihteistojen saralla, kuten ketjua lukiessakin voi huomata. Tämän ketjun kysymyksessä ei erikseen spesifioida, tarkoitetaanko auton ostamisella uuden ostoa vai lasketaanko käytetytkin mukaan. Jos vain uuden auton ostoa ajatellaan, tuolla DSG-vikaketjulla ei liene juuri olennaista annettavaa tämän päivän uutta autoa valitsevalle. Käytetyn ostajan kannattaa siihen tutustua, koska vanhemmissa käytetyissä voi olla normaalia suurempi vikaprosentti, jos ketjun kirjoituksia on uskominen. Toisaalta, eikö niiden "täyspaskojen" DSG-lootaisten autojen kuuluisi olla jo paalissa? Ja muistetaan myös, että DSG ei ole maailman ainoa automaattilaatikko (kysymyshän ei ollut että miksi kaikki eivät osta DSG-autoa).
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa reverence

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 83
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #716 : 25.03.18 - klo:10:40 »
Lainaus
Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

-Koska DSG ei ole 2500eur kalliimpi, vaan manuaali on 2500eur halvempi. (Leonissa asiallinen 1300eur)
-Koska olen pihi paskiainen enkä 18kk vaihtovälillä halua maksaa DSG.stä ylimääräistä joka ei näy hyvityshinnassa.
-Koska maantieajossa ei juurikaan tarvi vaihteita vaihdella. (kaupunkiajoa tulee sen verran vähän.)
ex. 1.9TDI96kw / 2.0TDI103kw /2.0TDI103kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI132kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI90kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI92kw / 1.0TSI85kw
 nyk. 1.4TSI 110kw & 1.4TSI 110kw

Poissa WS58

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #717 : 01.04.18 - klo:13:55 »
Jo otsikkokysymyksen asettelu on asenteellinen, kummallakin omat kannattajansa ja hyvät sekä huonot puolet.
Oma valinta oli manuaali vaikka joutui tilaamaan. Onneksi myyjä ymmärsi asian.
No 2.s autossa (Toyota) on automaatti mutta sen ohjautuvuuskin on suunnilleen sinne päin. Mutta niinkuin kaikessa sekin on ihan hyvän pienen totuttelun jälkeen.
Ja automaateilla myyjät tekevät kyllä paremman tilin, uutena ja vanhana.

Poissa skrikoo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #718 : 01.04.18 - klo:22:49 »
Ostin auton manuaalivaihteistolla koska kyseistä mallia ei valmisteta automaattina.
Olen ostanut aina auton manuaalivaihteistolla ja toivon että voisin ostaa manuaalin niin kauan kuin omistan ajokortin.
Syyt
1. Pidän vaihtamisesta
2. Pidän kytkimen painamisesta.
3. Tykkään rullailla vapaalla ilman moottorijarrutusta alamäkiä.
Niistä 21 autoista jotka olen omistanut ja jotka ovat myös olleet omassa käytössäni vain kahteen on ollut mahdollista saada automaattivaihteisto.

Poissa Cayman

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #719 : 02.04.18 - klo:08:05 »
^ Tervetuloa takas 👍

Itsellä kanssa samasta syystä manuaali eli nuo kohdat 1 ja 2
Tosin välillä mukava ajella myös emännän 🍅 Superbilla jossa rattiläpsyttimet ja joka heittää vapaalle eko-moodissa eli saa rullailtua pitkät pätkät

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi