Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

XUE

Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla?

Jeremy Clarkson ihmettelee miksi kukaan enää ostaa auton manuaalivaihteistolla.
Clarkson pitää kolumnia Sun-lehdessä ja siinä hän ottaa kantaa automaattivaihteiston puolesta.

Clarkson vertaa manuaalivaihteista autoa televisioon ilman kaukosäädintä. Hänen mielestään ihmiset, jotka valitsevat manuaalilaatikon autoonsa, eivät myöskään osta pesukonetta, vaan pesevät pyykkinsä lähipurossa.

Clarksonin mielestä manuaalivaihteistolla kuitenkin on käyttöä esimerkiksi rata-ajossa urheiluautolla.

Clarksonin mukaan automaattivaihteisto on kehittynyt merkittävästi viime vuosina. Aikaisemmin se oli iso, kömpelö ja isoruokainen, nyt se on miellyttävä, nopea ja kevyt.
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Taky

Lainaus käyttäjältä: XUE - 01.03.16 - klo:11:50
Jeremy Clarkson ihmettelee miksi kukaan enää ostaa auton manuaalivaihteistolla.
Aikaisemmin se oli iso, kömpelö ja isoruokainen, nyt se on miellyttävä, nopea ja kevyt.

1. automaatti omassa käytössä ja olen samaa mieltä, ei enään manuaalia koskaan.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Taky - 01.03.16 - klo:12:11
1. automaatti omassa käytössä ja olen samaa mieltä, ei enään manuaalia koskaan.

+1 kunnon automaatti eikä paluuta manuaaliin  :)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Bonneville

Nykyisessä DSG, toiveena seuraavaan manuaali. Ai miksikö, uituttaa kun moottori jyrää 1200rpm taulussa, risteykseen kun hidastaa niin melko usein juuri ennen stoppia pääseekin jatkamaan eteenpäin-> laatikko arpoo, sportilla kierrokset ok, mutta sitten jää roikkumaan pitkäksi aikaa korkealle, risteyksissä 1-2 vaihde töksäyttää kun ei tiedä mitä pitäisi olla sisässä.

Ok, onhan se tomaatti mukava, mutta olen "manuaalimiehiä" :D
Ocu 3 -19 1.5TSI DSG

Daatta

Joo, jos olisikin saatavilla "oikea" automaattilaatikko vaggineisiin. Bonneville tuossa jo listasikin DSG:n "edut". XF:n laatikko tai vielä paremmin ei vaihdelaatikkoa ollenkaan (sähköauto). Siihen asti mennään keppivaihteilla, vaihtamalla paranee.  ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tet

Lainaus käyttäjältä: Bonneville - 01.03.16 - klo:12:20
Nykyisessä DSG, toiveena seuraavaan manuaali. Ai miksikö, uituttaa kun moottori jyrää 1200rpm taulussa, risteykseen kun hidastaa niin melko usein juuri ennen stoppia pääseekin jatkamaan eteenpäin-> laatikko arpoo, sportilla kierrokset ok, mutta sitten jää roikkumaan pitkäksi aikaa korkealle, risteyksissä 1-2 vaihde töksäyttää kun ei tiedä mitä pitäisi olla sisässä.

Ok, onhan se tomaatti mukava, mutta olen "manuaalimiehiä" :D

Sinulla on väärä DSG. Osta seuraavaksi 6-vaihteinen. ;)

Ai että, pitääpä kaivaa popcornit esiin ja ruveta seuraamaan tätä viihdepläjäystä. Tähän ketjuun saadaan vielä kunnon vääntö aikaiseksi, sanokaa minun sanoneen. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: XUE - 01.03.16 - klo:11:50
Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla?

Jeremy Clarkson ihmettelee miksi kukaan enää ostaa auton manuaalivaihteistolla.
Clarkson pitää kolumnia Sun-lehdessä ja siinä hän ottaa kantaa automaattivaihteiston puolesta.

VW DSG maine, jm-arvo 4-5 vuoden päästä ?
Lisäksi DSG kuulemma käyttää ajossa jopa 1200r/min kierroksia, jolloin moderni bensapatakin karstoittuu ja aikaa myöten tulee kansiremontti (jos ei itse älyä polttaa karstoja pois ajoittain  :o).  Mutta ehkä joskus kun luotettavuus on todistettu.....  :o
Yritetään pärjätä.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.03.16 - klo:12:26
Sinulla on väärä DSG. Osta seuraavaksi 6-vaihteinen. ;)

Ai että, pitääpä kaivaa popcornit esiin ja ruveta seuraamaan tätä viihdepläjäystä. Tähän ketjuun saadaan vielä kunnon vääntö aikaiseksi, sanokaa minun sanoneen. ;D

Sellanen vääntö mitä kaikki vaihteistotkaan ei kestä  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

ept

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 01.03.16 - klo:12:40
VW DSG maine, jm-arvo 4-5 vuoden päästä ?
Lisäksi DSG kuulemma käyttää ajossa jopa 1200r/min kierroksia, jolloin moderni bensapatakin karstoittuu ja aikaa myöten tulee kansiremontti (jos ei itse älyä polttaa karstoja pois ajoittain  :o).  Mutta ehkä joskus kun luotettavuus on todistettu.....  :o

Ei se jm -arvo onneksi itseäni kiinnosta auton hankinnan jälkeen, koska liisarii, joka kuitenkin oli edullisempi kuin vaihtoehdot.  Mutta tuo 1200rpm on jo tullut havaittu.  45 mittarin mukaan ja vitosella mennään. Myös parkkipaikalla ja liikennevaloista meinaa välillä tulla ikävä tuota -95 4-vaihteista A-W:n momenninmuunninta.  Liikkeelle päästyään sitä ei sitten kaipaa yhtään DSG:hen verrattuna.

Kyllä mä ymmärrän hyvin,  miksi joku haluaa ajaa manuaalilla, tai ei halua maksaa automaatista, mutta minä en varmaan enää koskaan hanki manuaalia. En ole moisella edes ajanut kertaakaan yli viiteen vuoteen.
Nykyinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style DSG -22
Edellinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style BusinessLine DSG -20
Aiempi: Skoda Octavia LB 1.6 TDI Style DSG -16
Aiempi: Volvo 850 SportsWagon  2.4-10 A -95

Arttu

Edellinen Octaviani oli dsg-vaihteistolla ja nykyinen manuaali. Helpottaahan automaatti ajoa, mutta oli siinä huonotkin puolensa.

Hermostuin automaatissa sen hieman töksähteleviin liikkeelle lähtöihin ja kakkosvaihteen kytkeytyessä kytkimen tärinään. Tuota tärinää ei ollut aina. Se ilmeni satunnaisesti. Huollossa eivät osanneet sille mitään tehdä. Ohjelmistoja päivittelivät ja valittivat kun ei vikaa saa päälle korjaamolla. Kilometrien karttuessa alkoi jo laatikon mahdollinen korjauskustannus mietityttää.

Samoin tuo tosi alhaisella kierrosluvulla jurnuttaminen hieman harmitti. Tuli usein käytettyä vaihteen manuaalista vaihtamista, jotta sai pykälää pienempää sisään. Siinä sitten automaatin idea hieman vesittyy.

Nyt jos vaihtaisin autoa olisi valintani hyvin todennäköisesti manuaalilaatikko. Se on luotettavampi, liikkeelle lähdöt (varsinkin ylämäkeen) ovat tasaisempia ja onhan se hiukan halvempikin.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

broz

Itse ostan auton jossa on automaattilaatikko kun olen Jeremy Clarksonin ikäinen.
Nykyinen: Volkswagen Golf 8 eHybrid 1.4 DSG Style -21 
Entiset: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Style -18
Skoda Fabia 1.2 TSI 90 Style -15

Daatta

Lainaus käyttäjältä: broz - 01.03.16 - klo:13:27
Itse ostan auton jossa on automaattilaatikko kun olen Jeremy Clarksonin ikäinen.

Ei varmaan saisi provosoida, mutta termi invalidivaihteisto tulee väistämättä mieleen. ;D Yli viiskymppisenä voi sitten tehdä muitakin hullutuksia, ajaa Mercedeksellä yms.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

RSOCUstin

Jos VAG tomaatit on susia ja tehty paskasti.
Takuuajan jälkeen yleensä menee rikki tai sen aikana, niin miksi siitä maksaa ilosta maksaa.
Onhan automaatti mukava.
Vaikka 3 viimeistä autoja ollut automaatteja, 2XDSG6 ja DSG7 silti jokaisessa vikaa. Vaikka huollettu kuten käsketään.

Vakaasti manuaalin kannalla silti.

BobSmith

Koko tähänastisen elämäni ajan olen ajanut autoilla, joissa on käsin hämmennettävä laatikko. No, firman auto oli joskus 80-luvulla remmivetoinen Volvo, jolla muutamia työmatkoja ajoin, ja onhan niitä nyt matkan varrella muitakin kokeiltu, mutta omat autot kaikki ovat olleet manuaalivaihteisia.

Näiden kaikkien kauhujuttujen pohjalta mietin kauan, uskaltaako DSG-askiin sekaantua. Ostin kuitenkin, ja totesin, että hienommin toimivaa ja sofistikoidummin vaihtavaa laatikkoa saa kyllä hakea. Ainoa häiritsevä tekijä on, että vaihteisto kuljettaa autoa hyvin matalilla kierroksilla, pintakaasulla seiskavaihteella mennään joskus jopa alle 1200 kierroksella. Ninpä toisinaan on pakko lyödä Sport-moodi sisään, kun kantti ei kestä väännättää niin alhaisilla kierteillä.

Onko sitten niin, että ikäni puolesta olen valinnut invalidivaihteiston, mutta minulle se sopii. Pihtiputaan mummeli, joka oli hyvin vähän ollut auton kyydissä, sanoi kuljettajalle: "voidaanko tehdä niin, että minä hämmennän sitä bensatankkia niin sinä voit keskittyä ohjaamiseen".

Kilometrejä ei autooon kylläkään ole vielä paljoa kertynyt, joten aika näyttää, paljastaako tuo DSG7 karvansa. Koputan puuta. Näillä lyhyillä kokemuksilla en vaihtaisi enää takaisin keppivaihteiseen.




katteja

Arkiseen ajoon tämä nykyinen Lexa on loistava. Siis oma mielipiteeni.

Mutta, joskus sitä haluaisi kovan askin, esim Ford RS vm 2016 voisi olla "leikkikalu" jonka haluiais. Mutta ei missään nimessä arki ajoon, työpäivän jälkeen ei kiinnosta putken pörinät paukkeet tai kivikova alusta.
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Tapetti

Lainaus käyttäjältä: broz - 01.03.16 - klo:13:27
Itse ostan auton jossa on automaattilaatikko kun olen Jeremy Clarksonin ikäinen.


Itse ostan auton jossa automaattilaatikko kun muutkin invavarusteet on saatavilla. Ai että sitä helppoutta  ;)

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: Bonneville - 01.03.16 - klo:12:20
risteykseen kun hidastaa niin melko usein juuri ennen stoppia pääseekin jatkamaan eteenpäin-> laatikko arpoo, sportilla kierrokset ok, mutta sitten jää roikkumaan pitkäksi aikaa korkealle, risteyksissä 1-2 vaihde töksäyttää kun ei tiedä mitä pitäisi olla sisässä.
Täytyy vielä kommentoida, että omassani ei tuollaista ole vielä koskaan esiintynyt. Oli auto sitten pysähdyksissä tai hitaasti etenemässä, aina veto on kytkeytynyt päälle siististi ja pehmeästi. Olenko vahingossa saanut toimivan askin, vai onko nyt vasta opittu tekemään kunnollisia DSG-laatikoita?

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Tapetti - 01.03.16 - klo:14:33

Itse ostan auton jossa automaattilaatikko kun muutkin invavarusteet on saatavilla. Ai että sitä helppoutta  ;)

Etpähän jää jalkoihin kun moottori sammuu valoista lähtiessä  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Bonneville

#18
Lainaus käyttäjältä: tet - 01.03.16 - klo:12:26
Sinulla on väärä DSG. Osta seuraavaksi 6-vaihteinen. ;)

On 6 vaihteinen.

E: Lisätään nyt että nykyinen 6-vaihteinen DSG 2.0tdi:n jatkona on ok. Liikkeellelähdöt yms. oli vanhanmallisella tomaatilla mukavampia, DSG:ssä parempaa pykältäminen kun on päästy vauhtiin.
Hirvittää aina että jos jotain hajoaa niin tonnit juoksee silmissä

"Rouva" saa ajaa tomaatilla, omassa ruhonsiirtimessä suosin manuaalia, tykkään itse määrätä mikä pykälä silmässä ja miten edetään erilaisissa tilanteissa.
Ocu 3 -19 1.5TSI DSG

savolaiskollega

Jeremy näkyy olevan omilla linjoillani, olen jo vuosia ollut juuri samaa mieltä ja verrannut manuaalia televisioon ilman kakea. Tai voisihan tuulilasinpyyhkijätkin laittaa silleen kuin ennen, että saisi itse niitä veivata. 8) Automaatti, IT RULES.

los los

Sitten automaatti kun rattiakaan ei saa kääntää. ::)

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 01.03.16 - klo:14:39
Täytyy vielä kommentoida, että omassani ei tuollaista ole vielä koskaan esiintynyt. Oli auto sitten pysähdyksissä tai hitaasti etenemässä, aina veto on kytkeytynyt päälle siististi ja pehmeästi. Olenko vahingossa saanut toimivan askin, vai onko nyt vasta opittu tekemään kunnollisia DSG-laatikoita?
Kyllä näitä toimivia automaatteja on oikein niitä käyttävillä. Nuo toimimattomat ovat noilla trolleilla tai mahtanevatko olla peräti trulleja(?).
DSG:llä pääsee nätisti ja joustavasti liikkeelle ja vaihdot ovat huomaamattoman siistejä. Ajajan pitää vain osata tehdä oma osuutensa oikein, mm. liikkeellelähdössä ja myös suuntaa muuttaessaan.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 01.03.16 - klo:15:14
Kyllä näitä toimivia automaatteja on oikein niitä käyttävillä. Nuo toimimattomat ovat noilla trolleilla tai mahtanevatko olla peräti trulleja(?).
DSG:llä pääsee nätisti ja joustavasti liikkeelle ja vaihdot ovat huomaamattoman siistejä. Ajajan pitää vain osata tehdä oma osuutensa oikein, mm. liikkeellelähdössä ja myös suuntaa muuttaessaan.

Taidat elää tiedottomuudessa tuon asian suhteen kun noin pystyt valehtelematta sanomaan?  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Antti

Automaatin kyllä mutta ei mekanisoitua manuaalilaatikkoa ainakaan vielä:
- momentinmuuntimen lyömättömät edut kärryn vedossa
- huolettavuus, pystyy jopa korjaamolla tekemään muutakin kuin vaihtamaan koko askin
- ajon helppous ja mukavuus.

Silloin tällöin kiskon yhtiön dsg Tiguanilla kärryä tai pyörin muuten vaan pahemissa paikoissa. Pahaa tekee kun laatikko yrittää esittää automaattia.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

Geoman

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 01.03.16 - klo:15:14
Kyllä näitä toimivia automaatteja on oikein niitä käyttävillä. Nuo toimimattomat ovat noilla trolleilla tai mahtanevatko olla peräti trulleja(?).
DSG:llä pääsee nätisti ja joustavasti liikkeelle ja vaihdot ovat huomaamattoman siistejä. Ajajan pitää vain osata tehdä oma osuutensa oikein, mm. liikkeellelähdössä ja myös suuntaa muuttaessaan.
Olen samaa mieltä kanssasi. DSG-vaihteiston yhteydessä on mekaaninen kuiva- tai märkälevykytkin, jonka "avaamista" (kytkin polkimen painamista) ohjataan mekatronikilla. Niihin pätee sama kuin manuaalinkin kytkimeen eli luistattaminen hitaasti ajettaessa on kuluttavaa. Liikennevaloissa, mäkilähdöissä pitää aina painaa jarrua mikä vastaa kytkimen painamista eli kytkinlevyt ovat auki. Peruuttaminen hitaasti varsinkin raskaalla perävaunulla on hankalaa - toisin kuin turbiinilla=momentinmuuntimella varustetuissa vanhanaikaisissa automaattilaatikoissa.

DSG:n käyttö vaatii tiettyä ajotapaa. Minulla on tuo DSG6 ollut toimiva ja maantieajossa perävaunun vetokin sujuu hyvin. Kaupunkiajossa käytän useinS-asentoa ryömivässä ajossa.

Tämähän on hyvin paljon makuais kummalla vaihteistotyypillä ajaa. Saattaa olla, että manuaalivaihteisto kestää paremmin "repimistä" ja niiden seurauksena on manuaalin kytkinremontti halvempi.

Itse ostan vain automaattivaihteisia autoja.

mremonen

Ei mulla ole kyllä mitään hinkua manuaalin suuntaan. Muutenkin tykkään, kun automatiikka hoitelee joutavia tehtäviä minun puolestani. Kuten vaikka pitää nopeuden vakiona, vaihtaa pitkiltä lyhyille ja takaisin, pitää auton lämpötilan vakiona. Ei mulla ole mitään tarvetta hoidella käsin sitä vaihtamistakaan.

Allekirjoitan kyllä sen DSG:n liian suurella vaihteella jurnuttamisen. Mutta se ei ole sinänsä DSG:n vaan volkkarin koodarin ja typerien kulutusmittausten syytä.

Mutta eihän tässä automaassa tosiaa automaatilla pärjää. Hajoohan sellainen, eikä muutenkaan ole mitään järkeä. Sen tähden ne noissa isoissa automaissakin pääosin manuaaleilla suhaa...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Arttu

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 01.03.16 - klo:15:14
Kyllä näitä toimivia automaatteja on oikein niitä käyttävillä. Nuo toimimattomat ovat noilla trolleilla tai mahtanevatko olla peräti trulleja(?).
DSG:llä pääsee nätisti ja joustavasti liikkeelle ja vaihdot ovat huomaamattoman siistejä. Ajajan pitää vain osata tehdä oma osuutensa oikein, mm. liikkeellelähdössä ja myös suuntaa muuttaessaan.
Kerro ihmeessä, miten ajajan pitää oma osuutensa hoitaa. En ole tainnut vielä kaikkea oppia 35 vuoden aikana mitä autoja olen ajellut.

Kyllä sillä automaatillakin pääsi siististi liikkeelle, jos malttoi ennen kaasun painamista odotella hetken kytkimen kiinniottamista. Ja sittenkin varovasti kaasua aluksi. Liikkeelle lähteminen oli rauhallista. Jos erehdyit painamaan liian nopeasti tai reilusti lähti auto kyllä nopeasti nytkähtäen liikkeelle, mutta mukavuus kärsi. Oikeilla automaateilla ei tällaisia ongelmia ole.

Peruuttaminen ylämäkeen oli tosi jännää. Jarrua nostettaessa ei auto liikahtanut ollenkaan. Sitten kun painoi kaasua, niin lähti suorastaan pompahtaen liikkeelle. Ahtaalla parkkipaikalla tosi hankala.

Minulla oli viime syksynä viikon verran ajossa uusi Golf dsg-vaihteistolla. Täytyy sanoa, että siinä vaihteisto toimi tosi hyvin ja meno oli mukavaa. Olisiko kehittynyt tuokin systeemi kuudessa vuodessa? Silti omilla rahoilla autoa ostaessani tyydyn manuaaliin.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

kt

Lainaus käyttäjältä: XUE - 01.03.16 - klo:11:50

Jeremy Clarkson ihmettelee .... Kuka ihme tuo on?  ::)  Ja mitä mahtanee tietää mistään...

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

teholopa

Omalla kohdalla ainoo syy oli raha miksi autoon tuli manuaaliloota. Seuraavassa bilikassa on kyllä automaatti, säästetään jostain muusta sitten...

jkvi

Omilla rahoilla auton ostavalle manuaali on oikeaan automaattiin verrattuna halvempi ja vähempi kuluttava.

Ja ei ainakaan yhtään hitaampi suorituskyvyltään kuin automaatti...
CRDi & Collection

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy