Audi B9 renkaat ja vanteet

Aloittaja Mjkarhu, 29.02.16 - klo:15:56

« edellinen - seuraava »

sepinki

Kysymykseni asettelu oli epäonnistunut. Tarkoitus oli kysellä jos jollakulla on havaintoja vakiokokoisten 16 tuumaisten kitkarenkaiden (lähinnä nokian r2 ja conti cvc6) sopivuudesta ko. autoon. Pelkona on, että ovat liian löysärunkoiset ja ajettavuus heikkenee. Nastoja en halua koska vanhoista projekteista on jo contin 17 tuumaiset uudet nastarenkaat vanteineen ko. autoon (225/50/17).
2 × A6 c7 quattro

lindhve

Lainaus käyttäjältä: sepinki - 27.05.16 - klo:21:59
Kysymykseni asettelu oli epäonnistunut. Tarkoitus oli kysellä jos jollakulla on havaintoja vakiokokoisten 16 tuumaisten kitkarenkaiden (lähinnä nokian r2 ja conti cvc6) sopivuudesta ko. autoon. Pelkona on, että ovat liian löysärunkoiset ja ajettavuus heikkenee. Nastoja en halua koska vanhoista projekteista on jo contin 17 tuumaiset uudet nastarenkaat vanteineen ko. autoon (225/50/17).

Mulla 17 tuuman nokia hakka r2:set ja on pirun hyvät!

mmh

Päädyin sittenkin vaihtamaan tulossa olevan autoni (vielä 2 vkoa vielä odotusta) orkkikset 18" rillakokoon vaikka mukavuus kärsii...

Tuommoisia replikoita olen miettinyt tilalle http://nettivanne.fi/vanteet/alumiinivanteet/55265/re-odi-s773/8-18-5x112
Huono kuva, mutta väri sopii mukavasti auton Manhattan-harmaaseen.

Ettei täysin olisi rengasmyyjän armoilla, niin mitäpä rengasta raati suosittelee ja miksi?
Kilometrejä tullee 20tkm/vuosi enkä mitään rata-ajoa ole harkitsemassa... 

Flat

jos kantti riittää niin kokeile hankookin Evo:ja. Erinomainen hinta laatusuhde, ja omien kokemusten perusteella noilla kilsoilla ajelet 3 kesää, eikä loppukilsoja tarvitse ajaa sakkorenkailla. Mukavan hiljaiset vielä. Kaksi sarjaa olen kuluttanut noita. Ovat myös edullisemmat kuin premium renkaat, mutta ei noi mitkään halpisrenkaat ole.

mmh

Lainaus käyttäjältä: Flat - 08.06.16 - klo:18:49
jos kantti riittää niin kokeile hankookin Evo:ja. Erinomainen hinta laatusuhde, ja omien kokemusten perusteella noilla kilsoilla ajelet 3 kesää, eikä loppukilsoja tarvitse ajaa sakkorenkailla. Mukavan hiljaiset vielä. Kaksi sarjaa olen kuluttanut noita. Ovat myös edullisemmat kuin premium renkaat, mutta ei noi mitkään halpisrenkaat ole.

Kyllä mulla kantti kestää  ;) edellisessä oli Hankookit. Toisena vaihtoehtona mietin Goodyearin kumeja.

d_view7

Minulla on alla Continentalin Sport contact 6 koossa 245/35/19. Olen erittäin tyytyväinen ajettavuuteen ja melutasoon. Vaihdoin jo B8:n aikana merkkiä Nokiasta Continentaliin ja paluuta ei ole.

välkky

Lainaus käyttäjältä: mmh - 09.06.16 - klo:08:38
Toisena vaihtoehtona mietin Goodyearin kumeja.

Täällä ollut alla noin 3 kk ja 6500 km Eagle F1 Asymmetric 3 255/35-19 koossa eikä valittamista. Suht hiljaset eikä edes uraherkät...
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21
Skoda Octavia TDI RS -16

mmh

Päädyin sittenkin 18" GMP Atom Matt Anthracite -vanteisiin ja Goodyearin renkaisiin  8)
Rengasvalinta oli sitten helpompi nakki, mutta vanteiden valintaa vaikeutti eri vanteiden sävyt. Saa nähdä miten nuo istuu Manhattan-harmaaseen.
Ensi viikolla sen tietää. :)

Vice

Lainaus käyttäjältä: Vice - 26.05.16 - klo:18:02
Vanteeksi tilattu 18" OZ Leggera (leveys 8", ET35).

Käytin mielenkiinnosta vanteet puntarissa. Tasan 9kg.
Huomenna laitetaan renkaat vanteelle. Setin paino noin 20kg.

d_view7

Talvi lähestyy! Aika aloittaa talvirengaskeskustelu.

Ajeleeko joku talven 19" vanteilla? Itselläni vahvassa harkinnassa yhdistettynä nastarenkaisiin. Olen ajellut viimeiset 10 vuotta kitkoilla, mutta ajattelin tällä kertaa koittaa nastoja. Onko jollain kokemuksia matalan profiilin nastarenkaista?

Vice

Mun edellisessä BMW oli 18" vanteet (245/45 gummit). Noksun HKPL7 oli alla ja hyvin toimivat. Pito loistava jäällä ja lumella. Toiminta OK märällä ja kuivalla asvaltilla (riittävän kovat rengaspaineet vaatii). Melko äänekkäät, jopa 5srj bmw alla, suht hiljainen auto kuitenkin...
Mutta taas tämän päiväisen Nokian otsikoissa olon jälkeen en tiedä haluanko enää ko puljua paljoa muille kehua...

Työkaveri kehunut autossaan alla olevia contin ice contact 2. Vannekoko sillä 19" talvella, rengaskokoa en muista. Työkaveri ajaa tippakisoja joten jotain tietoa hänellä autoista ja ajamisesta.

d_view7

Lainaus käyttäjältä: Vice - 06.10.16 - klo:14:15
Mun edellisessä BMW oli 18" vanteet (245/45 gummit). Noksun HKPL7 oli alla ja hyvin toimivat. Pito loistava jäällä ja lumella. Toiminta OK märällä ja kuivalla asvaltilla (riittävän kovat rengaspaineet vaatii). Melko äänekkäät, jopa 5srj bmw alla, suht hiljainen auto kuitenkin...
Mutta taas tämän päiväisen Nokian otsikoissa olon jälkeen en tiedä haluanko enää ko puljua paljoa muille kehua...

Työkaveri kehunut autossaan alla olevia contin ice contact 2. Vannekoko sillä 19" talvella, rengaskokoa en muista. Työkaveri ajaa tippakisoja joten jotain tietoa hänellä autoista ja ajamisesta.

Nastoilla haen juuri parempaa pitoa etenkin jäällä. Kitkat pitää lumessa kyllä hyvin, mutta etelän kelit ei kovin lumisia ole viimeaikoina olleet ja jäisellä tiellä pito on aika onneton. Kyselen varmaan Hakkapeliitoista ja Conteista tarjousta.

mmh

Mulle tulee 17" Nokian nastat - täytyy tunnustaa etten kyllä edes tiedä onko ne 50- vai 55-sarjalaiset. Omana kriteerinä oli myös eteläisen alueen pääkallokeleille varautuminen.

Hieman huolettaa tuo rengasmelu, mutta väännetään sitten poppeja isommalle.

Vice

Vaimon A3ssa on 16" 205/55 HKPL8.
Aikamoinen "jollotus" ääni niistä lähtee tietyssä nopeudessa, mutta siihen tottuu äkkiä. Hiljaiset ne tosiaan ei ole. Muuten kritisoitavaa ei isommin löydy. Itse olen todennut, että noksut vaatii kohtuu isot paineet ja silloin toimii hyvin myös märällä ja kuivalla asvaltilla. Pienillä paineilla ovat löysän tuntuiset ja isommissa nopeuksissa lievää vetelyn tunnetta.

Mutta makuasioita ja etenkin rengaspaineiden osalta kannattaa kokeilla eri paineita ja sitä kautta löytyy omaanmieleen sopivat.

Itselläni vielä pohdinnassa pidänkö 16" vanteet talvelle vai pitäiskö ostaa uudet talvikumit ja laittaa ne näille kesäkiekoille (ja ostaa kesäksi 19" setti). Järki käskee pysyä 16" koossa, mutta täytyy katsoa, kun ne kohta auton alle laittaa, että viekö turhamaisuus voiton... Jokatapauksessa Contin nastat tulee olemaan, koska haluan päästä kokeilemaan kuinka ice contact 2 toimii.

jlindstrom

Otin talvipyöriksi Noksun R2:set 225/50/17 koossa suoraan AC:lta ja Audin orgis vanteille. Noista R2:sta ja aiemmista noksun kitkoista on itsellä sen verran kokemusta ettei tarvinnut isommin miettiä.. mitä nyt vähän löysät rungoistaan.

Edellisessa B8.5 Allroadissa kokeilin vuosien tauon jälkeen nastoja hkpl8 muodossa ja itku meinasi tulla. Kova ääni ja omassa käytössä mitään merkittävää iloa en nastoista saanut. Välillä jopa puhtaalla asvaltilla pito vaikutti huonommalta kun auto tuntui kelluvan nastojen päällä ja reippaalla lähdöllä löi neljä pyörää tyhjää.

Summa summarum, jatkossakin kitkat.

Vice

Lainaus käyttäjältä: jlindstrom - 12.10.16 - klo:09:25
Välillä jopa puhtaalla asvaltilla pito vaikutti huonommalta kun auto tuntui kelluvan nastojen päällä ja reippaalla lähdöllä löi neljä pyörää tyhjää.

Näin se oikeasti onkin. Kitka pitää kuivalla asvaltilla paljon paremmin, kun nasta (vaikka itse nastoilla ajan pääsääntöisesti).

Sulkanek


jpvain

Kevään koittaessa tuli tilattua uudet vanteet, vakio 17" kamaluuksien tilalle. https://www.facebook.com/LujakumiOy/photos/a.266654706701552.70151.180769218623435/1470784982955179/?type=3&theater kuvaa tuossa vanteista, renkaiksi todennäköisesti valikoituvat Pirellin P Zerot koossa 245/35/19
A6 Avant C7 3.0TDI S-line vm. -12

th

Lainaus käyttäjältä: Sulkanek - 07.03.17 - klo:11:48
Onkos kellään kokemuksia 20" vanteista B9:ssä?
www.dropbox.com/s/hij5j8pwvsywe14/B9_20.jpeg

Onhan tuo kieltämättä hienon näköinen, mutta ei taida jousetkaan olla vakiot. Ajo mukavuus sitten mitä on?
Itse olen ajellut nyt 17" vakio vanteilla kesät ja talvet ja ne ovat olleet varsin mukavan tuntuiset. Ei ole tullu ikävä kyllä yhtään nuoruuden 40 tai 35 profiilisia kumeja. Miten porukka oikeasti on pärjännyt pienellä profiililla ja onko audin standardia matalampaa jousta asennettuna?
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

Flat

#139
Lainaus käyttäjältä: Sulkanek - 07.03.17 - klo:11:48
Onkos kellään kokemuksia 20" vanteista B9:ssä?
www.dropbox.com/s/hij5j8pwvsywe14/B9_20.jpeg

Hienohan tuo on, ei käy kieltäminen. Alustaa madallettu myös. Perus sporttialusta on sen verran korkea että sinne "ei voi" heittää kovin isoja kiekkoja eli 19/20 tuumaisia.Hieman ,sentti tai pari , pitäisi alustaa tipauttaa, niin lopputulos olisi yhtä hieno kuin tuossa kuvassa. Itse kurvailen auton mukana tulleella kompromissikoolla eli 18":lla. Kesät talvet.

Mutta ehdottomasti vaan näyttävää vannetta alle, aina se piristää kun näkee jotain muuta kuin vakiota tuolla liikenteessä. Itsekkin mieli tekisi, mutta tällä kertaa en taida enään jaksaa ryhtyä madallushommiin.

jpvain

Lainaus käyttäjältä: Flat - 25.03.17 - klo:05:31
Hienohan tuo on, ei käy kieltäminen. Alustaa madallettu myös. Perus sporttialusta on sen verran korkea että sinne "ei voi" heittää kovin isoja kiekkoja eli 19/20 tuumaisia.Hieman ,sentti tai pari , pitäisi alustaa tipauttaa, niin lopputulos olisi yhtä hieno kuin tuossa kuvassa. Itse kurvailen auton mukana tulleella kompromissikoolla eli 18":lla. Kesät talvet.

Mutta ehdottomasti vaan näyttävää vannetta alle, aina se piristää kun näkee jotain muuta kuin vakiota tuolla liikenteessä. Itsekkin mieli tekisi, mutta tällä kertaa en taida enään jaksaa ryhtyä madallushommiin.

Madallus ei ole kyllä mielessä itsellä, vaikka näyttäisi vähän hölmöltäkin ilman, niin auto on nyt jo itselle melkein epäkäytännöllisen matala, kun joka paikkaan raapii parkkeerattaessa ym... eiköhän sitä ilmankin pärjää, edellisessä B8 FL:ssä ainakin olin tyytyväinen 19" kokoonkin
A6 Avant C7 3.0TDI S-line vm. -12

Flat

ei se hölmöltä näytä ollenkaan, mutta jos täydellisyyttä haetaan niin sitten....

19 tuumaisille iso peukku!

Vice

Kävi tänään niin, että meni toinen eturengas vaihtoon. Autossa on alla Contin SportContact 5, joissa pintaa n. 6mm. Nyt tuli toiselle puolelle etukulmaan renkaaksi joku mitään sanomaton halppis, jossa halkaisija on n. 3-4mm suurempi kuin "kuluneissa" Conteissa. Tämä siis on vain väliaikainen rengas ja lähtee kiertoon, kun saa uuden/uudet ostettua.

Kysymys kuuluu onko tämä OK? Muistan joskus lukeneeni "kauhu"-kertomuksia kuinka ei saisi olla (lähes?) mitään eroa renkaiden koossa eri akselien välillä eikä etenkään samalla akselilla ja nimenomaan ilmeisesti quattro kai se ongelma tässä (kaksi vetoisessa jos olisi ei vetävällä akselilla niin ei olisi mitään väliä?). Tässä on nyt mietinnässä riittääkö ostaa yksi uusi Contin SportContact 5, jolloin jää edelleen se 3-5mm eroa renkaan halkaisijoihin akselilla vai pitääkö peräti uusia molemmat eturenkaat.

Mitäs sanotte viisaammat ja nelikoita paremmin tuntevat? Mielipiteet ja vinkit kelpaavat.

vasara

Yleinen quattro nyrkkisääntö on, että kulutuspinnan verran voi olla renkaan halkaisijassa eroa. Periaatteessahan tasauspyörästön pitäisi hanskata pyörimisnopeuden erot, aivan kuin kaarteessa ajettaessa. Jotkut tosin väittää, että kokoeroja ei saisi olla.. rikkoo paikat. Tiedä häntä sitten. Itte pitäisin varmuuden vuoksi rengaskoot kutakuinkin samoina.

Vice

Kiitos nokivasara kommentista.

Päädyin nyt, että tilaan eteen uudet Contit 6 ja taakse jätän Contin 5, joissa se 6mm pintaa vielä. Eli jatkossa uusissa edessä olisi tosiaan se ehkä 2mm enemmän pintaa ja siis halkaisija voisi olla se 3-5mm enemmän...

Katsotaan miten auton käy tällaisella sekarengastuksella ;)

Sulkanek

Mulla reilun 150km kokemus Ispiri FFR1D Silver 9½*19 + 255/35r19 Continental SportContact 6. Kovin on kovaääninen yhdistelmä vai onkos korvassa vikaa?

Seamaster

Minkälaisia rengaspaineita pidätte b9 225/50-17 koon kesäkumeissa, jotenkin tuntuu että 2,7 on kova ja suosituksen mukaiset 2,5 edessä ja 2,3 takana löysä, vai olisiko 2,5 joka kulmassa hyvä kompromissi, eli mitkä paineet olette hyväksi havainneet?

Sulkanek

Lainaus käyttäjältä: Sulkanek - 07.07.17 - klo:00:00
Mulla reilun 150km kokemus Ispiri FFR1D Silver 9½*19 + 255/35r19 Continental SportContact 6. Kovin on kovaääninen yhdistelmä vai onkos korvassa vikaa?

Nyt vaihdettiin Contien tilalle dunlopin sport Maxit 245/40-19. Hieman meteli helpotti, mut ei tää edelleenkään hyvältä tunnu, Oiskos vinkkejä?

Vice

Lainaus käyttäjältä: Sulkanek - 20.08.17 - klo:19:37
Nyt vaihdettiin Contien tilalle dunlopin sport Maxit 245/40-19. Hieman meteli helpotti, mut ei tää edelleenkään hyvältä tunnu, Oiskos vinkkejä?

A4 ei ole se maailman hiljaisin ylipäätänsä (esim. jos on tottunut BMW 5srj, jne) niin siinä jo ensimmäinen syy.

Onko sulla etulasitäänieriste versiot? Se vähän hiljentää autoa.

Sitten kokona 19" tietysti lisää rengasääniä. Tosin omat kokemukset kesärenkaista 16" sijaisautossa vs 18" oma auto ja toki ne 16" oli hiljaisemmat. Itse olen kuullut Misukoita pidettävän hiljaisina. Mulla on nyt edessä Contin 6, ennen oli Contin 5 ja on todettava et näillä Contin 6 auton rengasäänet tuntuntuvat kovemmilta.

Jos ei muu auta niin sitten alat autoa vaimentamaa (esim. Virossa tekevät kohtuu hintaa tai sitten teet itse) tai vaihdat 19" kiekot pienempiin. No ehkei sitä sentään  8) Sekä rengaspaineita voi kokeilla vaihtaa, voi auttaa hiukan (toki aika marginaalista).., mutta huono kuntoisella moottoritiellä saa vähän ehkä eri äänentaajuuden, joka voi tuntua vähemmän meluisalta/häiritsevältä.

rami

Osta GY:n renkaat niin äänimailma paranee.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy