Audi B9 renkaat ja vanteet

Aloittaja Mjkarhu, 29.02.16 - klo:15:56

« edellinen - seuraava »

Mjkarhu

Kevät puskee päälle, mutta ei ole mitään käsitystä mitkä vanteet alle? Monella muulla varmaan samankaltaista ongelmaa. google on tullut pyöriteltyä, mutta silmään ei ole osunut juuri sitä oikeaa. Rotor ja Peelers on varmaan nähän nähty jo, saisi olla jotain "raikkaampaa". Mutta mitä? B9 kopan alla noita kuvia ei juuri löydy, mutta b8 kuvia on selailtu väsymiseen saakka. Kellään mitään ideaa?

Koko voisi olla 19", mutta mennäänkö vielä vakio sport alustalla. Näitäkään kuvia ei juuri löydy, varsinkaan semmoisia, missä kerrotaan mikä alusta on alla ja minkä verran oikeasti tippunut. Varmaan hommaan itse ekana vanteet ja sen jälkeen päätän, pitääkö madaltaa ja kuinka paljon. Vossen vaatinee varmasti madalluksen, mutta olen yrittänyt hakea enemmän OEM henkistä vannetta. Esimä tässä kuvassa alusta näyttää paljon tasapainosemmalta kuin oma pihassa (itsellä keula näyttää liian korkealta)

http://fourtitude.com/news/Audi_News_1/audi-uk-launches-a4-avant/attachment/a4-avant-nw-1/

LEMMY

Mä tuskailin myös vanneasian kanssa kuukausia. Kuvissa vaikeuttaa sekin asia, kun monissa kuvissa missä on ne Audin 8.5x19 ET40 vanteet alla on säätyvä normaalialusta. Monessa youtube pätkässä sanotaan näin ja ne ei oikeen kuvissa hyvältä näytä. Sitten on varmaan näitä Skodan harrastamia kuormaliinalla tehtyjä madalluksia toisissa kuvissa.

Tein sit ratkaisun ja tilasin tuollaiset 8.5x19 ET32 hopeisena, paino jonkin lähteen mukaan 9,3 kg samassa koossa: http://www.ispiriwheels.com/ispiri-ffr1.html
Renkaiksi tilasin 245/35-19 Hankookin S1 EVO2 mitkä Audi orkkiksenakin alle lyö. Madallusta täytyy miettiä kun näkee noi alla. Jousia ei taida ollakkaan vielä kuin Eibach ja H&R.
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

Flat

itse pyöritellyt kanssa vanneasiaa viime aikoina.19 tuumaiset vaatisivat madalluksen, eli sporttialustaan sopii parhaiten 18 kiekot. Mieli tekisi 19 tuumaisia mutta samalla se kustantaisi kolmisen tonnia ( renkaat vanteet ja madallus).Varastossa on nyt auton mukana tuleet 18 renkaat joille pitäisi vain löytää vanteet, tuosta selviäisi taas vastaavasti tonnilla.

Taidan mennä noilla 18 tuumaisilla ensi kesän ja sen jälkeen kattellaan jos mieli muuttuu. Rotor replicat olisivat varmaan sopivat mietintävaiheen vanteet.

Edellisessä oli 19 tuumaisina etabetan rochelit, jotka olivat mielestäni todella makeat livenä. Ottaisin uudestaankin....

Jiiman

Itse kans noita vanteita pyöritelly pari kuukautta ja päädyin Nitro Speed 19" vanteisiin ja renkaiksi 245/35/19 Nokian Zline. Mielellään ei lähtis alustaa madaltamaan kun taitaa takuu mennä.

Tälläiset:
http://www.specialfalgar.fi/vanteet/alumiinivanteet/vakiovalikoima/2016/nitro-speed.aspx

d_view7

Hyvä topikki!

Itseäni kyseinen aihe on myös paljon mietityttänyt. Jos mustan optiikan valmistus aloitetaan viikolla 16 eikä myöhästy enää enempää niin minun ykkösvaihtoehto on BBS CH black vanteet 19" et35. Ne mielestäni tosin vaatii pienen madalluksen. Jos musta optiikka jää pois niin sitten onkin vaikeampi päätös.

Tässä vähän photoshopattua kuvaa  :)

Mjkarhu

Nyt osui omaan silmää miellyttävä vanne, kyseessä S5/S7 paraller twin star

www.performancedrive.com.au/wp-content/uploads/2013/04/2013-Audi-S7-Estoril-Blue.jpg

Mutta mikäs näissä pitäisi olla ET? S5 orggis lienee ET32

Flat

Olikos jollakin tiedossa noi orkkisvanteiden
Lainaus käyttäjältä: Jiiman - 29.02.16 - klo:19:41
Itse kans noita vanteita pyöritelly pari kuukautta ja päädyin Nitro Speed 19" vanteisiin ja renkaiksi 245/35/19 Nokian Zline. Mielellään ei lähtis alustaa madaltamaan kun taitaa takuu mennä.

Tälläiset:
http://www.specialfalgar.fi/vanteet/alumiinivanteet/vakiovalikoima/2016/nitro-speed.aspx

Tarkemmin katsottuna tuo voisi olla hyvä valinta. Etsin vannettaa jonka perusväri olisi auton kanssa sama sarjaa ja  tuon vanteen väri sopii aikahyvin Daytona Greyn kanssa yhteen.

Jaqne

Lainaus käyttäjältä: Mjkarhu - 01.03.16 - klo:01:11
Nyt osui omaan silmää miellyttävä vanne, kyseessä S5/S7 paraller twin star

www.performancedrive.com.au/wp-content/uploads/2013/04/2013-Audi-S7-Estoril-Blue.jpg

Mutta mikäs näissä pitäisi olla ET? S5 orggis lienee ET32

Omassa (B8) on juuri nuo S5 vanteet, ET32 ja vanteen leveys 8,5". Ainakin B8:iin sopii hyvin tuo ET32.

Mjkarhu

Onko joku nähnyt kuvia tai muuten käsitystä miten tommonen 19" 8,5/9" istuu ET:llä 32 alle? B8 kohdalla tulee aika kaarelle.. kuvassa 9x19" ET33

http://acf.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat/2015+Ahvenisto+18.7./20150718_115009_CA2_3294.jpg

Tai mitään käsitystä, miten ET on muuttunut b8 vs b9? B8 taitaa kyllä olla vakiona vähän enemmän sisällä, tai ainakin A5 alkuperäinen ET vei tosi sisälle. B8 orginaali lienee luokkaa ET47, onko sama B9 kohdalla?

LEMMY

8.5 et32 varmaan ihan hyvä, kun se orkkis 40 on aika syvällä. Jos vanhaankin meni eteen 9.5 et35 niin luulisi tähänkin menevän.

th

Eiköhän tässä mennä täysin ajomukavuus edellä, eli vakio 17" vanteella. Se on riittävän kova tuon sport alustan kanssa omaan makuun.
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

LEMMY

Tänään pitäisi omat vanteet tulla rengaskauppaan. Täytyy hakee pois ja viedä kaverin korjaamolle ja vahata ne kunnolla ennen renkaiden laittoa. Alle ei oo kiire vielä, paitsi että haluis nähdä miltä ne näyttää ja istuu :)

Paukke

Onko kellään kokemusta, sopiiko 245/45-18 rengas uuteen A4:een?
VW Golf GTE 2015

Flat

ei ole tietoa, mutta ylikokoisethan nuo on, orkkis kun on 40 profiilinen tuossa koossa.

Paukke

Jep, halkaisija olisi 2,5 cm isompi. Onkohan liikaa?
VW Golf GTE 2015

Flat

Vaikea sanoa kun ei ole tullut kokeiltua. Mutuna sanoisin että mahtuu ja mittarivirhekkin on sallitussa rajoissa.

Mjkarhu

Mitkä ne tehtaan speksit olivatkaan vanteille ja renkaille? Useampi on tässä ketjussa ottanut 245/35/19, mutta Audi.fi lisävarusteselaimen mukaan orggis koko olisi 255/35/19. Itse ajattelin ennemminkin 245/40/19. Saisi vähän täytettyä tuohon renkaan ja kaaren väliin. Pitää ensin tutkia, miltä se näyttää talvirenkailla ja onko vaara että ottaaa kiinni. Samalla voisi vähän testailla sopisiko ET30 alle.

LEMMY

8.5x19 ET40  on Audin orkkis. Itse otin 245 kun joka kuvissa olleet sellaiset alla mihin olen törmännyt. Ja niissä on pienempi kantavuus ja sen myötä jollain valmistajalla kilon köykäisemmät  ja renkaan seinämä sen myötä löysempi myös. 3 litraiseen diesseliin olis painon takia 255 varmaan paras kun se painaa 150 kg enemmän kuin 2 litrainen quattro. Ja itse valitsin ET32 niin varmemmin sujahtaa rengas pyöränkoteloon. Jos tulee vielä vaikka madallettuakin.

Paukke

Lainaus käyttäjältä: Flat - 07.03.16 - klo:11:21
Vaikea sanoa kun ei ole tullut kokeiltua. Mutuna sanoisin että mahtuu ja mittarivirhekkin on sallitussa rajoissa.

Veikkaan jopa, että poistaa mittarivirheen 🙂...
VW Golf GTE 2015

Paukke

Lainaus käyttäjältä: Mjkarhu - 07.03.16 - klo:16:45
Mitkä ne tehtaan speksit olivatkaan vanteille ja renkaille? Useampi on tässä ketjussa ottanut 245/35/19, mutta Audi.fi lisävarusteselaimen mukaan orggis koko olisi 255/35/19. Itse ajattelin ennemminkin 245/40/19. Saisi vähän täytettyä tuohon renkaan ja kaaren väliin. Pitää ensin tutkia, miltä se näyttää talvirenkailla ja onko vaara että ottaaa kiinni. Samalla voisi vähän testailla sopisiko ET30 alle.

Tuo 245/40-19 on käytännössä saman kokoinen kuin 245/45-18. Jos kokeilet, niin kerro kokemukset täällä. Tänks.
VW Golf GTE 2015

Mjkarhu

Lainaus käyttäjältä: Paukke - 07.03.16 - klo:18:38
Tuo 245/40-19 on käytännössä saman kokoinen kuin 245/45-18. Jos kokeilet, niin kerro kokemukset täällä. Tänks.

Ei kai sentään, onhan noissa eroa 1,3cm. Talvirenkaat ovat nyt 225/50/17 ja tuo 245/40/19 toisi lisää 1,1cm korkeutta. Pitäisi kyllä mahtua, eihän siellä ole mitään mihin voi ottaa kiinni. Paino toki lisääntyy.

Jäin miettimään vielä tuota sopivaa ET:tä, lähinnä sen takia, että vannemalli vieläkin hakusessa ja vaihtelee aika paljon tuo luku per malli. Oletan että orggis 17" on ET42. Jätin vanteen leveyden pois laskuista, koska sen en koe vaikuttavan (olettaen että se järkevä). Useamman valinta, 245 ET 35 toisi rengasta 17mm ulommas, ET 32 20mm. ET30 toisi jo 22mm ja jos rengas onkin 255, on ero jo 27mm ET30 luvulla (laskenko oikein, korjatkaa jos menee väärin). Testasin asiaa heittämällä orggisvanteen taakse 15mm spacerin, kuvat ohessa. Ekat kuvat 225 ET42 (oletus vakiosta), sen jälkeen kuvia tilasta kasvattaa rengas ylikokoon (näyttää mahtuvan helposti), 15mm spacer kuvan jälkeen auton oikealla puolella spacerit, vasemmalla ei. Miltäs näyttää? Tuo spacerin kanssa vastaisi siis 245 leveällä renkaalla ET37 lukua.

https://www.dropbox.com/sh/tnyx1wishe26eih/AACQFFSQaLfS5HCXLuCyu94Ma?dl=0

Flat

Sellainen on näissä rengasasioissa hyvä muistaa, että "väärän kokoiset" renkaat saattavat aiheuttaa ongelmia takuutapauksissa. Itse muistan kun B8:ssa oli niitä lokareiden maalinlohkeamisongelmia, niin silloin liikeessä oltiin hyvin kiinnostuneita renkaista, että minkä kokoiset ja kuinka ulkona renkaat olivat. Isot vanteet kinnittvät tietysti huomion näihin asioihin ihan eri lailla kuin pikkuvanteet. Luulisien että juuri 19" koossa alkaa mielenkiinto takuukäsittelijällä heräilemään.....ainahan ne yrittävät välttää korvausvelvollisuuden jollain tekosyyllä vaikka sillä ei olisi mitään vaikutusta itse ongelmaan.

Mjkarhu

Lainaus käyttäjältä: Flat - 09.03.16 - klo:06:44
Sellainen on näissä rengasasioissa hyvä muistaa, että "väärän kokoiset" renkaat saattavat aiheuttaa ongelmia takuutapauksissa. Itse muistan kun B8:ssa oli niitä lokareiden maalinlohkeamisongelmia, niin silloin liikeessä oltiin hyvin kiinnostuneita renkaista, että minkä kokoiset ja kuinka ulkona renkaat olivat. Isot vanteet kinnittvät tietysti huomion näihin asioihin ihan eri lailla kuin pikkuvanteet. Luulisien että juuri 19" koossa alkaa mielenkiinto takuukäsittelijällä heräilemään.....ainahan ne yrittävät välttää korvausvelvollisuuden jollain tekosyyllä vaikka sillä ei olisi mitään vaikutusta itse ongelmaan.

Ihan hyvä pointti. Yrittävät toki takertua ihmeellisiin asioihin ja hankaloittaa asioita. Mutta ainahan sitä voi viedä auton vaikka kitkoilla pajalla. Jos kuitenkin ajatellaan että on tärkeää, että autossa on alkuperäisen kokoiset renkaat ja auto on suunniteltu toimivan parhaiten niiden kanssa, olisiko järkevää kertoa mikä se koko on? Tai varmaan se jossain lukee, mutta en ole vielä löytänyt missä. 19" on kuitenkin ns originaali koko ja tuo renkaan koko toleranssien rajoissa, mennee katsastuksestakin läpi. Vai mites paljon sitä heittoa sai olla?

LEMMY

Mjkarhu

Tostahan se selviää, mutta tuskin on Audin omaa käsialaa. Voivat olla siis väärät arvot. Ainakin tuo 19" rengas on tuossa 245, kun Audi itse myy 255 leveenä.

Siis kyllähän ne tuosta selviää ja varmaan ovat oikein, mutta pidän outona ettei Audi koe tarpeelliseksi kertoa tätä tietoa. Ehkä haluavat asiakkaat tiskille kyselemään?

Mjkarhu

LEMMY, mistä tilasit noi Ispirit? Alkoi kiinnostamaan noi ISR8sit.

LEMMY

Maahantuoja on :
http://www.wheeltrade.fi/

Sieltä katsoin jälleenmyyjän ja Kaerlan Kumista Turusta kysyin tarjousta ja tietoa toimitusajasta.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Mjkarhu - 09.03.16 - klo:10:17
Tostahan se selviää, mutta tuskin on Audin omaa käsialaa. Voivat olla siis väärät arvot. Ainakin tuo 19" rengas on tuossa 245, kun Audi itse myy 255 leveenä.

Siis kyllähän ne tuosta selviää ja varmaan ovat oikein, mutta pidän outona ettei Audi koe tarpeelliseksi kertoa tätä tietoa. Ehkä haluavat asiakkaat tiskille kyselemään?
Eikös nuo Audin lisävarusteena myymät rengas-vannesetit selviä tuosta hinnastosta ja siellä mainittu myös rengaskoot. Luulis nyt noihin voivan luottaa.

Mjkarhu

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 10.03.16 - klo:11:45
Eikös nuo Audin lisävarusteena myymät rengas-vannesetit selviä tuosta hinnastosta ja siellä mainittu myös rengaskoot. Luulis nyt noihin voivan luottaa.

Ei ole offset tietoa hinnastossa

Pertsa

No juu ei ole offsettia mutta kuinka oleellinen asia se on tietää? Tietenkin jos aikoo hommata täsmälleen samoilla spekseillä olevat aftermarketvanteet niin silloin tietenkin. Voi tosin valikioma tuolloin olla aikalailla rajattu silloin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy