Nokian Renkaat manipuloinut rengastestejä

Aloittaja mremonen, 26.02.16 - klo:10:21

« edellinen - seuraava »

mremonen

Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

BobSmith

Mutta Nokian Renkaat ei takuulla ole ainoa, joka on huijannut. Takavuosinahan joitain valmistajia on kärähtänytkin aiheesta, en muista rengasmerkkiä.

ttiikeri

En halua olla pilkunviilaaja mutta Nokia tuskin manipuloi mitään rengastestejä. Nokian renkaat on ollut taasen otsikoissa ko syystä. Voisiko otsikon muuttaa tästä syystä?

Tästä manipuloinnista on syytetty aiemmin lähes kaikkia valmistajia ja useimmat ovat tästä kärynneetkin. Voiko joku valistaa minua miksi vanha asia on kaivettu taas esille Kauppalehden ja muiden uutisissa?
Audi A4 1.8 TFSI

mremonen

Varmasti ei ole ja manipuolointi on aina enemmän kuin todennäköistä, kun tehdas saa itse toimittaa tavarat testiin. On kyse sitten renkaista tai autoista.

Mutta surullista kuitenkin. Tämän johdosta Nokian kurssi floppaa ja myyntikin varmaan sakkaa. Ei se nyt mitenkään tässä Suomen tilanteessa auta. Varmasti lopputuloksena on jotain parempaa, mutta Hiihtoliitollakin kesti 10 vuotta päästä eroon Lahden skandaalista.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 26.02.16 - klo:10:28
En halua olla pilkunviilaaja mutta Nokia tuskin manipuloi mitään rengastestejä. Nokian renkaat on ollut taasen otsikoissa ko syystä. Voisiko otsikon muuttaa tästä syystä?
Otsikko muutettu, mutta jos ei autofoorumilla erota matkapuhelimen tukiasemia auton renkaista, niin kannattaa miettiä, että onko tämä oikea paikka roikkua...

LainaaTästä manipuloinnista on syytetty aiemmin lähes kaikkia valmistajia ja useimmat ovat tästä kärynneetkin. Voiko joku valistaa minua miksi vanha asia on kaivettu taas esille Kauppalehden ja muiden uutisissa?
Ei tuo nyt kovin vanha ole, jos toimitusjohtaja on myöntänyt manipuloinnin toissapäivänä...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 26.02.16 - klo:10:30
Otsikko muutettu, mutta jos ei autofoorumilla erota matkapuhelimen tukiasemia auton renkaista, niin kannattaa miettiä, että onko tämä oikea paikka roikkua...
Ei tuo nyt kovin vanha ole, jos toimitusjohtaja on myöntänyt manipuloinnin toissapäivänä...

Esim continental on kärynnyt muutama vuosi sitten kts http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/tekniikan-maailman-rengastestivastaava-huijaus-ei-tullut-yllatyksena-6307573

Näyttää että monet on tuon unohtaneet vrt kuinka hyvä maine contilla on nykyään :)

Epäilyjä on esitetty lisäksi muistakin. Testeihin hakevat nykyään kaupasta renkaat joten huijaus ei onnistu.

Osakekurssit voi tulla alas milloin mistäkin syystä mutta kuka näitä muistaa muutaman kuukauden päästä.
Audi A4 1.8 TFSI

mremonen

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 26.02.16 - klo:10:52
Näyttää että monet on tuon unohtaneet vrt kuinka hyvä maine contilla on nykyään :)
Ei kai sillä historialla ole väliä, jos vain se nykytuote on kunnossa.

Sinänsä outoa, että testeihin on tehtaat saaneet toimittaa renkaat vapaasti. Tietysti asiasta tekee hankalan se, että testit tehdään usein sen verran aikaisessa vaiheessa, ettei renkaita välttämättä ole vapaasti myynnissä.

Ei tämä oikein Tekniikan Maailman laariinkaan sada... kyllä sielläkin luulisi olleen tieto tai ainakin epäilys tästä.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Atro

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 26.02.16 - klo:10:55

Sinänsä outoa, että testeihin on tehtaat saaneet toimittaa renkaat vapaasti. Tietysti asiasta tekee hankalan se, että testit tehdään usein sen verran aikaisessa vaiheessa, ettei renkaita välttämättä ole vapaasti myynnissä.

Lukijat maksavat lehdestä mutta iso osa tuloista tulee mainostajilta myös. Onhan sekin hieman kyseenalaista että autovalmistajat toimittavat koeajoon esim. 40 K, hinnat alkaen-auton jonka perushinnan päälle on lätkitty parilla kymppitonnilla lisävarusteita. Kummasti alkaa siinä vaiheessa tuntua premiumilta ja mainosten antamaa mielikuvaa tuotteesta ei haasteta.


Atro

^hyvä artikkeli. Lopussa mainittiin, että Keski-Euroopassa myytäviä nokialaisia ei pitäisi käyttää Suomessa.

Tuli sellainen asia mieleen, että eikö hakkapeliittojen testimenestys kärsi sillä käsittääkseni esim. TM testaa kesärenkaat Keski-Euroopassa testiradalla missä olosuhteet ovat keskieurooppalaiset?

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Atro - 27.02.16 - klo:09:34
^hyvä artikkeli. Lopussa mainittiin, että Keski-Euroopassa myytäviä nokialaisia ei pitäisi käyttää Suomessa.

Tuli sellainen asia mieleen, että eikö hakkapeliittojen testimenestys kärsi sillä käsittääkseni esim. TM testaa kesärenkaat Keski-Euroopassa testiradalla missä olosuhteet ovat keskieurooppalaiset?

Rengastesteissä on ainakin erilaiset osiot ja painotukset. Keski-Euroopassa testataan mm. kesärenkaiden pitoa lumella ( ! ), asia jolla Suomessa ei erillisten talvirenkaiden ja -pakon vuoksi tee mitään. Toki tien pinta tai materiaali voi olla erilainen, ja usein onkin paljon kotoSuomea parempi - tasaisempi.  :o
Yritetään pärjätä.

JAK

Testi huijauksista on yllättyneitä.... sekä ..... Itse olen ollut varma, että testaajilla maksetaan hyvistä tuloksista.

Oktaavi

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/auto-bild-nokian-renkaat-eivat-paasseet-10-karkeen-kesatesteissa/vcCcxMTJ

-Nokian Renkaiden kesärenkaat eivät ole vuosiin päässeet testeissä kymmenen parhaan joukkoon, kertoo suomalaisen Auto Bild Suomi -lehden pääomistaja Tapani Pitzen.

-Pitzenin mukaan Saksan kesärengastesteihin renkaat hankitaan kaupan hyllyltä. ”He hankkivat kesärenkaat kaupan hyllyltä ja anonyymina.”

-Lehden saamien henkilöstön sähköpostiviestien mukaan yhtiö on lähettänyt lehtitesteihin paranneltuja renkaita, joita ei ole varsinaisessa tuotannossa. Jatkuvat testivoitot ovat viestien mukaan olleet yhtiölle tärkeä menestystekijä ja myynnin vauhdittaja.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nokian-renkaiden-johdon-etuuksista-puolet-optioita---yllattavan-suuri-osuus/uLRgMvRf

-”Hallituksen kanssa on sovittu lisäoptioista, jos menestystä rengastesteissä tulee”, lukee yhdessä sähköposteista.

TAG

#13
Lainaus käyttäjältä: mremonen - 26.02.16 - klo:10:30
Otsikko muutettu, mutta jos ei autofoorumilla erota matkapuhelimen tukiasemia auton renkaista, niin kannattaa miettiä, että onko tämä oikea paikka roikkua...

Taisit missata pointin. Otsikon vaihdon vinkkaaja varmasti ymmärsi mitä tarkoitat, kun tuon sulle kerran kertoi, että meni firma hutiin. Silloin kun tietää, että käsitellään jotain yritystä kriittisesti, niin ei tosiaan ole huono idea, että keskustelu kohdentuu oikeaan yritykseen.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: TAG - 28.02.16 - klo:14:25
Silloin kun tietää, että käsitellään jotain yritystä kriittisesti, niin ei tosiaan ole huono idea, että keskustelu kohdentuu oikeaan yritykseen.
No nythän otsikko on kohdallaan. Olisihan sen voinut kerrallakin laittaa, mutta mulle nuo renkaat on "nokialaiset" niin kauan kun niitä täällä Suomessa tehdään.

Varsinainen keskustelun kriittisyys täällä on mennyt lehtiartikkeleiden pohjalta. Mitään omia väitteitähän täällä ei kukaan ole esittänyt. Viimeistään artikkelin lukemalla selviää mikä niistä kymmenistä suomalaisista rengasvalmistajista on kyseessä.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

pomo

Ei kai sentään ;D Minä,kun luulin, että ne renkaat on vaan niiiiiin parhaita. Lopulta kuluttajalle lienee sama, kunhanostaa hyvät merkkirenkaat, eroja tuskin tacallisessa erossa huomaa... Melu ja uraherkkyys saattaa tuntua, muut erot tuskin tuntuu!


a4b8

Onpas Triangle valinnut huonon mallirenkaan, Nokian. Kuvaavaa ettei Nokian kesärenkaat pääse edes testeihin Saksassa, jossa renkaat hankitaan rengasliikkeistä.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

lao

Onko porukka huomannut täällä, että Nokianin kesärenkaat kuluvat todella nopeasti? Ensimmäiset pari milliä suorastaan sulaa pinnasta muutaman tuhannan matkalla. Taasen Nokianin kitkoissa kuluminen on todella hidasta, vaikka luulisi tiltanteen olevan päinvastoin. Tiedän erään tapauksen jossa asiakas reklamoi Nokianin Greeneistä etttä kuluvat liian nopeasti; vastaus oli tietenkin, että karhea kevätasvaltti syö renkaat, kas kummaa kun talvirengas ei kulunut samalla karhealla asvaltilla...
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

lao

Pääsin muuten räpläämään uusi juuri vanteille menossa olevia Trianglen IceLink -renkaita ja visuaalisesen sekä kosketustarkastelun perusteella noissa on kaikki edellytykset pohjolan talvirenkaaksi. Nastat olivat nykyaikaisen näköisiä, kumin materiaali tuntui juuri miltä voisi kuvitella pitävän talvirenkaan tuntuvan (Nokian R2 oli verokkina) ja lamellit/kuvio olivat "mustien donitsien tietotason kavereiden" piirtämiä. Kaikki edellytykset näillä Trianglen tekosilla on täyttää tehtävänsä (jos verokkina tuotantosarjan Nokianin seiskat), kaikki eivät tarvitse sitä viimeistä 5% huippupitoa lumella/jäällä, kun jarrusmatka on kuitenkin nopeuden neliöön kasvava.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Ishvan

Jos se Nokia niin erinomainen rengas olisi kuin täällä Suomessa kuvitellaan niin luulisi sen Euroopassakin olevan arvostetumpi. Eihän sitä missään Euroopassa lueta "premium" renkaaksi. Lisäksi Suomessa rahastetaan törkeästi Nokioista, vaikka ovat täysin keskinkertaista tavaraa.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: lao - 28.02.16 - klo:19:45
Pääsin muuten räpläämään uusi juuri vanteille menossa olevia Trianglen IceLink -renkaita ja visuaalisesen sekä kosketustarkastelun perusteella noissa on kaikki edellytykset pohjolan talvirenkaaksi. Nastat olivat nykyaikaisen näköisiä, kumin materiaali tuntui juuri miltä voisi kuvitella pitävän talvirenkaan tuntuvan (Nokian R2 oli verokkina) ja lamellit/kuvio olivat "mustien donitsien tietotason kavereiden" piirtämiä. Kaikki edellytykset näillä Trianglen tekosilla on täyttää tehtävänsä (jos verokkina tuotantosarjan Nokianin seiskat), kaikki eivät tarvitse sitä viimeistä 5% huippupitoa lumella/jäällä, kun jarrusmatka on kuitenkin nopeuden neliöön kasvava.

Uuuh. Kyllä nyt on parasta mitä saa, kun on käsin kokeillut.

Katsotaan kun Tuulilasin testi tulee miten tuo Triangel menestyi. Odotan myös kuka maksaa kenelle.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/suomessa-puhkesi-raju-rengassota

Sitä paitsi tuo viimeiset 5% huippupito voi olla juuri se kriittinen ettet aja lapsen tai ihmisen yli.

Vannetukulle tuo Triangle on aika arkapaikka, kun ruvetaan tekstejä jo poistelemaan  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: lao - 28.02.16 - klo:19:18
Tiedän erään tapauksen jossa asiakas reklamoi Nokianin Greeneistä etttä kuluvat liian nopeasti; vastaus oli tietenkin, että karhea kevätasvaltti syö renkaat, kas kummaa kun talvirengas ei kulunut samalla karhealla asvaltilla...

Kesä- ja talvirenkaan kumiseos on varmaan niin paljon erilaista, että sekin riittää yksinään selittämään tuon eron. Talvirenkaitahan ei saa oikein mitenkään kulumaan loppuun, tuppaavat vaan kovettumaan vanhemmiten ja kuluminen senkun vähenee vuosi vuodelta. Itselläni ei ole Nokian kesärenkaita ollut muistaakseni koskaan, mutta esim. edelliset Goodyearin kesärenkaat kuluivat kahdessa kesässä (noin 25 tkm) lähes vaihtokuntoon. Yhtenä syynä nopeaan kulumiseen lienee ollut kesäinen hellejakso, joka pehmitti asfalttitiet. Kuuma, pehmeä asfaltti on suorastaan renkaiden surma, näin ainakin väitetään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: tet - 29.02.16 - klo:08:29
Kesä- ja talvirenkaan kumiseos on varmaan niin paljon erilaista, että sekin riittää yksinään selittämään tuon eron. Talvirenkaitahan ei saa oikein mitenkään kulumaan loppuun, tuppaavat vaan kovettumaan vanhemmiten ja kuluminen senkun vähenee vuosi vuodelta. Itselläni ei ole Nokian kesärenkaita ollut muistaakseni koskaan, mutta esim. edelliset Goodyearin kesärenkaat kuluivat kahdessa kesässä (noin 25 tkm) lähes vaihtokuntoon. Yhtenä syynä nopeaan kulumiseen lienee ollut kesäinen hellejakso, joka pehmitti asfalttitiet. Kuuma, pehmeä asfaltti on suorastaan renkaiden surma, näin ainakin väitetään.

Misukan kesäkumeista joku aikanaan myös ihmetteli nopeaa kulumista. Muistaakseni rengas kului ensin 7,5mm -> 6mm melko nopeasti, mikä ei luvannut pitkää kestoikää. Tämän jälkeen kuluminen hidastui. Ao. firman edustaja teknisestä palvelusta taisi selittää, että renkaan pintakumi on erilaista (pehmeämpää - liekö sitten testejä ja vertailuja varten ?) kuin alla oleva, ja se selittää erilaisen kulumisvauhdin.  :o

OT: jonkin autolehden kesärengasvertailussa muutama vuosi takaperin ainakin Contin kumit kuluivat melko nopeasti vaihtokuntoon. Niin sukulaisellanikin.

OT2. Renkaan ulkosivulla / ulkokehällä aivan kulutuspinnan vieressä on pienet kirjaimet TWI ja 3 numeroa, esim. 220.

Tämä on lyhenne termistä "Tread Wear Indicator", suomeksi kait samaa kuin laskennallinen kulutusikä kilometreissä ja 220 = 22.000km.
Suurempi luku tarkoittaa ainakin teoriassa pidempää renkaan ajomatkaa, ja se vielä kaksinkertaistuu urien vieressä sileällä pinnalla ajamalla.  ;)
Yritetään pärjätä.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 28.02.16 - klo:18:45
Onpas Triangle valinnut huonon mallirenkaan, Nokian. Kuvaavaa ettei Nokian kesärenkaat pääse edes testeihin Saksassa, jossa renkaat hankitaan rengasliikkeistä.
Jos tuota Tuulilasin artikkelia on uskominen, niin ei Triangelilla liene ollut muuta vaihtoehtoa, jos suunnittelu on tilattu donitsimiehiltä. Siellä kun ei ole ollut muita piirustuksia kuin Nokialaisten.

Aika likaiseksi on peli mennyt ja aika lailla kyllä tässä kustaan omiin muroihin.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Atro

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.02.16 - klo:20:17

Sitä paitsi tuo viimeiset 5% huippupito voi olla juuri se kriittinen ettet aja lapsen tai ihmisen yli.


Kyllä se tärkein on kuitenkin auton nopeus este havaittaessa. Esim. ajettaessa 50 km/h ja tekemällä paniikkijarrutus on vauhtia vielä 35 km/h siinä kohdassa kun 40 km/h esteen havaintovaiheessa ajanut on pysäyttänyt auton. Tämä nyt vaan esimerkkinä siitä että renkaiden väliset erot on helpompi ulosmitata kuin moni uskoo.

ttiikeri

Näistä huijaamisista vielä lisää:

http://www.hs.fi/talous/a1456631493988

Artikkelissa on todettu tätä esiintyneen jo yli 10 vuotta sitten esim Nokian, Continentalin ja Pirellin toimesta. Contilla on oikein oma osastokin joka on tehtaillut näitä testirenkaita. Joten kyseessä on tässäkin valossa vanha juttu jota alan teollisuus on harrastanut pitkään.

Testien tekijälle on jäänyt siten vastuu arvioida mitä rengasta testissä käytetään, (kaupan vai valmistajan tomittamaa) ja onko tehty vertailumittauksia "kaupan" renkaalla jälkeenpäin ennen testien julkaisemista. Näyttää siltä että enemmän ja vähemmän kaikki toimittajat asian ovat tienneet (Autobild, TM, Teknikens värld) jo kauan aikaa.
Audi A4 1.8 TFSI

sambolo

Menee se kitkojen haukkuminenki vähä yli :D mulle on ihan sama millä muut ajaa, kuhan ei aja mua päin. Ite valitsen omien mieltymysten ja kokemusten mukaan. Kaikki merkkirenkaat varmasti hyviä ja pärjää läpi talven kaikissa olosuhteissa jos ajaa kelin mukaan, oli sitten kitka tai nasta. Kohta ajellaanki jo sitten kesärenkailla, ehkä täälä sitten rauhottuu :)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

nackerton

Jos lehtien toiminta on ollut rengastestien suhteen näin löperöä, niin heräähän siinä kysymys kuinka luotettavia muutkaan vertailut ovat. Autoja nyt ostetaan vielä vähemmän suoraan kaupoista, kuin rengassarjoja ::)

sambolo

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 29.02.16 - klo:14:46
Menee se kitkojen haukkuminenki vähä yli :D mulle on ihan sama millä muut ajaa, kuhan ei aja mua päin. Ite valitsen omien mieltymysten ja kokemusten mukaan. Kaikki merkkirenkaat varmasti hyviä ja pärjää läpi talven kaikissa olosuhteissa jos ajaa kelin mukaan, oli sitten kitka tai nasta. Kohta ajellaanki jo sitten kesärenkailla, ehkä täälä sitten rauhottuu :)

Tota, miten ihmees tää tänne eksy, olin ainakin mukamas kirjottavinani tän tonne talvirenkaan 15/16 topicii :o
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy