Akun/akkujen vaihto B7:aan

Aloittaja kalakukko88, 18.02.16 - klo:22:04

« edellinen - seuraava »

kalakukko88

Tuli muutamia kysymyksiä mieleen akun vaihdosta B7 passattiin, lähinnä omaani 1.6 TDI -12 vuosimalliin. omassa autossani on tällä hetkellä 680A/68Ah olevat akut.

1. Voiko kyseiseen autoon laittaa webasto akuksi ja käyttöakuksi eri ampeeritunniltaan ja/tai ampeeriltaan kokoiset akut eli esim webaston akuksi isomman? Jos ei voi niin mihin se perustuu?
2. Mistä tiedän miten ison akun/akut (ampeerituntia/ampeeria) voi kyseiseen autoon vaihtaa?
3. Jos joku on vaihtanut konehuoneeseen fyysisiltä mitoiltaan isomman akun kuin edellinen akku on ollut, niin miten te olette sen saaneet mahtumaan sinne? Kun itsellä oleva nykyinen akku on sellaisessa muovikotelossa ja se on just eikä melkein tehty tuon kokoiselle akulle. Webaston akuksi saattaisi saada asennettua fyysisiltä mitoiltaan olevan akun nopealla vilkaisulla.
4. Jos vaihdetaan molemmat akut tai vaikka sitten vain toinen ja koodataan se vcds:llä, niin onko vcds:ssä mitenkään eroteltu jo valmiiksi webaston akku ja käyttöakku toisistaan vai miten? Lähinnä se periaate kiinnostaisi tietää tämän koodauksen osalta.

Kiitokset kaikille vastanneille etukäteen

Mats

Itseäkin kiinnostaa se että miten iso akku mahtuu siihen moottoritilaan. Ja mikä on teidän mielestä paras akku tänä päivänä? Onko se Bosch vai Varta vai joku muu?
Mitä akkuja olette laittaneet omiin autoihin?

/Mats

DJDH

Mulla oli konehuoneessa suurin agm mitä siihen koteloon mahtui. Eli bosch 70ah s6008. Suurempi agm akku ei mene ellei akkukoteloa ota pois. Modaamalla saisi ehkä menemään hieman suuremman, mutta s6013 sinne ei enää mene. Takana osuu jarrutehostajaan ja edessä ilmanputsariin. Leveämpää ei oikein voi laittaa ellei tee kiinnityspisteitä uusiksi. Takana oli bosch s6013, eli 95ah agm. Taakse olisi kai mennyt modaamalla pykälää pidempi ja korkeampikin, mutta noilla kahdella pärjäsi oikein hyvin. Jos ajo on pätkittäistä ja webasto laulaa koko ajan, niin sitten kannattaa asentaa laturit. Molemmille akuille omansa. Tuo 70ah ja 95ah kombo oli lähes sama kuin alkuperäisetkin akut.

B7:ssa ei ole vielä akkuvalvontaa, joten auton kannalta on ihan sama minkä sinne laittaa. Koodailuja ei tarvita.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

Mats

Kiitos vastauksesta.
Ostin Bosch S5 A08 mikä kuulemma vastaa vanhaa S6 sarjaa. AGM mallinen oli. Ja hinta oli suolainen. Motonet on näköjään luopunut Bosch akuista. Tarjolla oli Schnaijder ja Exide. Exidestä ei ole kuin huonoja kokemuksia ja Schnaijderista ei mitään...
Ostin sitten paikallisesta varaosaliikkeestä mutta hinta oli pitkän väännön jälkeen 190â,¬.  :o
Toivon mukaan akussa oli vikaa kun nyt kylmemmillä keleillä on ollut toi käyntiin lähteminen vähän "väsyneen" oloista.

kalakukko88

Itse olen kuullut, että esim marmorilla ne koodaa ne akut. Toki marmorilla ne nyhtää kaikki mahdolliset eurot itselleen vaikkei joku asia olisi tarpeellistakaan. Mutta muistelen kuulleeni marmorilla, että uuden akun koodaamisella pyritään siihen, että auton järjestelmä osaa syöttää esim.xenon valoille oikean määrän virtaa. Mutta jos asia on näin niin silloinhan autossa pitäisi olla akunvalvonta järjestelmää, vai eikö järjestelmän tarvi tietää miten uusi akku on kysymyksessä, jolloin sitä ei tarvisi koodailla? mutta marmorilla viime talvena myös sanottiin, että niissä ei ole sitä akunvalvonta järjestelmää, kun kysyin voiko akut ottaa sisälle lataukseen. Joku ristiriita asiassa on. :D

jrinnes

Jos autossa on sammutusautomatiikka, niin silloin siinä on varmuudella myös akunvalvonta.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

kalakukko88

No joo itselläni on sammutusautomatiikka. Mutta siis olenko kenties ymmärtänyt väärin asian. Eli jos autossa on akun valvonta järjestelmä niin voiko ne akut irrottaa autosta ja tuoda sisälle viikoksi ilman että auton järjestelmä sekoaa? Kun joissakin audi malleissa on, että jo pelkästäänkun vaihtaa akun, auto pitää olla virrassa koko ajan.  Ja itse toin viime talvena molemmat akut sisälle lataukseen ja auto oli noin viikon ilman akkuja ja hyvin on auto toiminut senkin jälkeen. Niin puhutaanko nyt noissa esim audeissa  eri hallintajärjestelmä, joka vaatii sen jatkuvan virran syötön siihen autoon vai onko se juuri tämä akun valvontajärjestelmä?

kalakukko88

No joo itselläni on sammutusautomatiikka. Mutta siis olenko kenties ymmärtänyt väärin asian. Eli jos autossa on akun valvonta järjestelmä niin voiko ne akut irrottaa autosta ja tuoda sisälle viikoksi ilman että auton järjestelmä sekoaa? Kun joissakin audi malleissa on, että jo pelkästäänkun vaihtaa akun, auto pitää olla virrassa koko ajan.  Ja itse toin viime talvena molemmat akut sisälle lataukseen ja auto oli noin viikon ilman akkuja ja hyvin on auto toiminut senkin jälkeen. Niin puhutaanko nyt noissa esim audeissa  eri hallintajärjestelmä, joka vaatii sen jatkuvan virran syötön siihen autoon vai onko se juuri tämä akun valvontajärjestelmä?

axe

ot: ford liikkeissä vuoden loppuun asti tais olla tavallinen 80ah akku  89euroa.Vois mennä ainakin vw:n kakkosakuksikin ja aikaisemmassa 3c:ssä mulla oli tuon kokoinen akku ainoana akkuna siinä.3 v takuu sille on luvattu.sellaisen ajattelin iskee omaan mondeooni jos akku rupee kuulostaan siltä että kaipaa vaihtoa mutta selviää vasta kun on oikeaa pakkasta.

MTa

Vaihdoin eilen omaan -11 2.0TDI:iin etupäähän Exiden agm ek700 70ah akun kun niitä oli paikallisesti nopeasti saatavilla. Ei vikakoodeja ym. ja nyt käynnistyy taas hienosti. Kesto ja toimivuus pakkasilla jää sitten nähtäväksi. Ainoa harmituksen aihe tuli siitä kun vuoden päivät hiljaiseloa viettänyt Start/Stop järjestelmä heräsi taas henkiin, kun akun lataustaso nousi riittävälle tasolle.

jrinnes

Kyllä ne akut voi irrottaa ilman koodailuja. Siinä vaiheessa kun akku vaihdetaan uuteen, kerrotaan akunhallintajärjestelmälle, että nyt siellä on uusi akku. Jos vaihtaa akun samalla kapasiteetilla olevaan, niin silloin tuo koodaus ei ole välttämätöntä. Mutta jos akun kapasiteetti muuttuu, kannattaa koodaus tehdä.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Pöhis

Tyhmä kysymys, mutta missä tämä lisälämmittimen akku pitäisi olla tarkalleen? Takakontista/varapyöräkotelosta en sitä ainakaan pikaisella vilkaisulla löytänyt.
Auto on 2011 variant 2.0 tdi johon volkkariliikkeellä asennettu eberi.


-karppa-

Naapurille vaihdettiin tällaiseen Paskattiin akut. Ctek kiinni akunnapoihin, konehuoneen akku pois ja uusi tilalle. Sama homma myös webaston akulle. Ei mitään ongelmaa.

Jokainen tekee sitten itse omalla vastuulla miten parhaaksi näkee, mutta meillä ei tullut ongelmia. 

Webastonakku löytyy todennäköisesti takakontin vasemmasta takaposkesta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

duke7

Lainaus käyttäjältä: Pöhis - 31.10.16 - klo:16:48
Tyhmä kysymys, mutta missä tämä lisälämmittimen akku pitäisi olla tarkalleen? Takakontista/varapyöräkotelosta en sitä ainakaan pikaisella vilkaisulla löytänyt.
Auto on 2011 variant 2.0 tdi johon volkkariliikkeellä asennettu eberi.
Ei jälkiasenteisen lämmittimen kanssa asenneta lisäakkua. Ainakaan normaalisti, tuskin juuri koskaan.

DJDH

Lisäakku taisi tulla ainoastaan silloin kun webaston tilasi tehdastilauksen yhteydessä ja esilämmittävänä. Pl. V6 koneiset joissa akku oli aina vakiona takana. Mikäli oli pelkkä ajonaikainen palopuhallin ilman ajastuksia, niin silloin oli pääsääntöisesti vain yksi akku.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

Pöhis

Ok. No eipä ole ihme ettei sitä kontista sitten löytynytkään. Auto on otettu käyttöön helmikuussa 2011 ja eberi kaukosäätimellä asennettu syksyllä 2011 volkkariliikkeellä Tampereella.

hece

#16
-11 B7 Passatin akku näyttää taas hiipumisen merkkejä, ei meinannut pyörittää enää hyvin starttia -5 lämmöstä, toki eilen aamulla vielä -23 eikä sen jälkeen liikuttu. Ennen eberin pyöritystä oli akun jännite 12.2V, matala siis. Akkua oli kuitenkin ladattu viime viikolla sisällä Defan 1210 laturilla päivä, tehty 2x20km matkaa ja pari lyhyttä kaupunkipyrähdystä. Eberi käytössä. Nykyinen Bosch S5 A08 70Ah 760A akku oli vain reilu 2v vanha. Vaihdoin sen alkuperäisen 68Ah/680A Exiden tilalle ilman koodauksia ja kaikki pelasi hyvin. Viimeksi oli samanlaisia laiskan käynnistymisen oireita ja start-stop pidempään pois pelistä. Nyt ainakin viime viikolla start/stop toimi.

Nyt katsoin VCDS:llä moduulia 61 Battery regul. ja siellä näkyi tällaista:







Eli akkutyyppi oikein AGM, start-stop, jarrutusenergian talteenotto, erityinen jarrutusenergian talteenotto käytössä (extended recuperation active). Historiatiedon keräys pois käytöstä (History data storage active (MY 2012+)). Akun tiedoissa sarjanumeroina ykköstä, akun valmistaja JCB (JCI) ja kapasiteetti 68Ah.

Eli kapasiteetti on ollut väärin, valmistaja ja sarjanumero on ollut väärin. Tuon perusteella sarjanumeron perusteella tapahtuvaa akun varauksen/latauksen jne. tietojen keräystä ei kuitenkaan olisi minulla käytössä. Jos ja kun uuden akun joutuu vaihtamaan, korjaan tällä kertaa kuitenkin kapasiteetin ja sarjanumeron. Ainakin muutan sarjanumeron muuksi.

kalakukko88



Ilmeisesti sinullakin on kahdella akulla oleva passat. Näkyikö muuten sen webaston akun tietoja tuolla vcds moduuli 61:ssä ollenkaan? Ja tietääkö kukaan muukaan tarviiko webaston akkua koodailla jos sen vaihtaa eri aikaan kuin konehuoneen akun? Jos tarvii niin mistä sen tiedot löytyvät vcds:ssä?

hece

Ei ole kahta akkua, Eberi on jälkiasennus.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Pöhis - 31.10.16 - klo:20:34
Ok. No eipä ole ihme ettei sitä kontista sitten löytynytkään. Auto on otettu käyttöön helmikuussa 2011 ja eberi kaukosäätimellä asennettu syksyllä 2011 volkkariliikkeellä Tampereella.
Minulla on myös VW diesel, jossa on keväällä volkkariliikkeelä asennettu eberi kaukosäätimellä.

Noin 3 vuoden välein on Eberi alkanut savuttamaan. Pika-akkutesti kertoo akun olevan kunnossa, mutta autosähkömiehen kuormituskoe antoi tuloksen, että akku on syytä vaihtaa vaikka auto käynnistyy kyllä.

Tulos: Eberi toimii jälleen hienosti.
Akku no 1: VW:n alkuperäinen Exide 74 Ah
Akku no 2: Exide EA 770, 77 Ah
Akku no 3: Yuasa 5096 80 Ah (autosähkömies suositteli  Varta tai Bosch AGM-akkua, koska se ottaa paremmin latausvirtaa, kustannussyistä en sitä ottanut).
VW Golf Plus 2.0 TDI vm. 2011 voi akun vaihtaa ilman koodauksia ja akun vaihdon aikaisia virransyöttöjä.

kalakukko88

Mielenkiintoista lukea keskustelua kun tämä akun vaihto ja siihen liittyvä koodaus jakaa mielipiteitä. Ilmeisesti vw B7 akun vaihto voidaan suorittaa koodauksen kanssa tai ilman. Mutta jos koodausta ei tehdä niin silloinhan auto luulee että siellä on vanha huono akku. Mutta vaikuttaako se muuhun kuin ehkä uuden akun kestoikään jos sitä ei koodaa? Onko kenelläkäön tietoa voiko sieltä autosta hajota jotakin isompaa jos jättää koodauksen tekemättä.

hece

VCDS:n perusteella omassa -11 kulkineessa akun historiatiedon keräystä ei ole ja helppitekstin perusteella se (mahdollisesti) olisi -12 vuosimallista (eli valmistus syyskuu -11->) jälkeen. Jos historiatietoja ei kerätä, en kyllä keksi mihin koodaus voisi vaikuttaa. Tai mihin koodattu nimellinen kapasiteettikaan voisi vaikuttaa, etenkään jos ero on 2Ah. Pelkistä ykkösistä koostuva sarjanumerokaan tuskin kovin tärkeää tietoa sisältää.

kalakukko88

Oma kulkine on -12 vuosimallia mutta rekisteröity marraskuussa, jolloin siinä saattaa olla historiakeräys. Pitääkin yrittää muistaa katsastaa tuo asia. Tiedä sitten voisiko tietokone olla niin viisas että osaisi optimoida virran jaon/käytön paremmin eri komponenteille? Ja vaikka osaisi niin miten se vaikuttaisi koodauksen tärkeyteen? Toki eihän tuo koodaaminen nyt kovin hankalaa tai aikaa vievää ole etteikö sen voisi tehdä siitä huolimatta, mutta mielenkiintoista pohdiskella tätäkin asiaa.

hece

Ilmeisesti VCDS:n 17.8 -versiosta lähtien historiatietoa voi tutkia sikäli kun ko. kulkine on sitä kerännyt. Foorumeita kun selasin vahva veikkaus oli että sarjanumerolla itsessään ei olisi merkitystä kunhan eroaisi edellisistä. Kuulostaa järkeävältä, pitäähän auton jotenkin erottaa akut toisistaan.  Mm. tällaista tietoa sieltä kai löytyy:

Record 1 (01XX): No-load voltage history
Record 2 (02XX): No-load current data (value, duration)
Record 3 (03XX): Data on energy-critical vehicle states (risk of breakdown!)
Record 4 (04XX): Data on the set shut-off stages
Record 5 (05XX): Data on the last 3 batteries fitted
Record 6 (06XX): Energy balances during running times
Record 7 (07XX): Energy balances during standing times
Record 18 (18XX): Data on date/time programming in dash panel insert

Mitä auto kaikella tiedolla sitten tekee on toinen juttu.

hece


kalakukko88

Voi olla typerä kysymys, mutta kysyn silti. Kun sanotaan, että auto tunnistaa uuden akun sillä, että syötetään esim. kuten hece sanoit uusi sarjanumero vcds:ään eli vaihdetaan viimeinen numero seuraavaan. Mutta vaikka se tietää tuon perusteella, että siellä on uusi akku, mutta mistä se tietää sen uuden akun varauksen, jos sitä arvoa ei syötetä vcds:ään mitenkään? Mittaako auto itse uuden akun varauksen?

hece

Lyijyakun varaustason (0-100%) pystyy suhteellisen luotettavasti arvioimaan pitkään (tunteja) kuormittamatta olleen akun napajännitteestä. Kapasiteetille (Ah) tuolla on oma asetusarvo. Sitä on hankala autokäytössä auton itse laskea, sillä toisin kuin kännykän jne. akut, auton akkua ei säännöllisesti (eikä pidäkään) käyttää tyhjäksi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy