Akun koodaus vaihdon jälkeen.

Aloittaja heppi, 18.02.16 - klo:20:40

« edellinen - seuraava »

heppi

Akkujen hinta on aika suolanen vartan akku oli 245eur vaihdettuna(start/stop moottori ja webasto eli agm akku), vaihdatin akku liikkeessä. Koodaus piti silti tehdä itse jälkikäteen että auto tunnistaa uuden akun.

Janlimppi

Mitähän haitaa jos ei koodaa tai hyötyä jos koodaa. Nauro asialle kun mainitsin huollossa, et pitääkö koodata kun vaihtaa akun.

seatts


Just tuttu kertoi että kun oli vaihtanaut Mersuun uuden akun niin oli kestänyt vaan vajaan vuoden, kun ei koodattu että akku on vaihdettu niin laturi lataa sitä akkua vanhan akun tiedoilla.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

Geoman

#4
Rosstech:in nettisivuilta löytyy ohjeet VW autoista, joissa koodaus pitää suorittaa ja miten se suoritetaan. Esim. autossani VW Golf Plus 2.0 TDI vm 2011 ei koodausta suoriteta ja virrat saavat olla pois vaihdon ajan.

Mikäli koodaus tarvitaan ja virtojen pitää olla päällä vaihdon ajan käy vaihto helpoimmin akkualan liikkeessä ja lisähintakin usein melko pieni. Liike, jossa vaihdoit akun ei ollut "nykyajan vaatimusten mukainen" ja tuolla hinnalla saa jo akun koodattunakin (näin oletan) esim. Akkupojat Oy, Akkupalvelu V. Häkkinen Oy, Adita Oy, Akkukellari jne.

Esim. eräässä näistä liikkeissä vaihdettiin BMW autooni 77 Ah Varta Silver Dynamic kalsium akku hintaan 150,- euroa koodattuna viime talven pakkashässäkän aikaan. Vastaava AGM akku olisi ollut 50,- euroa kalliimpi.


M_M

Lainaus käyttäjältä: seatts - 28.03.16 - klo:08:49
Just tuttu kertoi että kun oli vaihtanaut Mersuun uuden akun niin oli kestänyt vaan vajaan vuoden, kun ei koodattu että akku on vaihdettu niin laturi lataa sitä akkua vanhan akun tiedoilla.
Joo-o, ihan kiva tarina mutta mersuissa ei kyllä tarvitse koodata akun vaihtoa. Ei testerissä ole edes mitään paikkaa missä sellaisen toiminnon voisi suorittaa.

Näissä VAG-vehkeissä on osassa akunhallintajärjestelmä jolle kyllä kannattaa akun vaihdosta kertoa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

tarzi

Vw:hen ei akkuja juurikaan tarvii koodata. Audeissa enemmänkin.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

M_M

Niin minäkin aikaisemmin luulin. Taitaa kuitenkin olla niin, että kaikissa niissä konsernin vehkeissä joissa on start-stop järjestelmä, on myös akunhallinta jolle voi kertoa uudesta akusta.

Aikana ennen start-stoppia tämä järjestelmä oli parhaiten edustettuna Audeissa, mutta nykyään löytyy samalla tavalla kaikista muistakin jos on start-stop.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Daatta

Näyttäisi tosiaan olevan asianlaita, että koodausta tarvitaan:

http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=7926

LainaaWARNING:- If you have the “stop/start” feature, or have a BCM (Battery Control Module) which shows up in VCDS, then Adaption channels in the CAN Gateway 19 module need to be changed & VCDS is required for this.

VCDS coding required

From the main screen:-
· Select Control Module [Select]
· [19-CAN Gateway]
· Advanced Functions [Adaptions-10]
· New value choice:- & then change the following four channels, inputting the relevant data about the new battery.

(1)-Battery adaptation-Rated battery capacity,
(2)-Battery adaptation-Battery technology,
(3)-Battery adaptation-Battery manufacturer,
(4)-Battery adaptation-Battery Serial Number,

Pitääkin omasta katsoa, onko Leonissa BCM. Toisaalta, tuossa vaihdetaan isomman kapasiteetin omaava akku alkuperäisen tilalle. Jos akku vaihdetaan vastaavan kokoiseen, niin tuon logiikan mukaan koodausta ei tarvittaisi? Onko Battery Serial Number ainoastaan staattinen kenttä, vai onko sillä vaikutusta johonkin? Voihan sen väärentää, mutta onko tarpeellista?

Audi on minustakin oma juttunsa, joku etsinee ohjeet siihenkin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

M_M

Koodaus on suositeltavaa, vaikka akun koko ei muuttuisi. Silloin väärennetään vain se sarjanumero, vaikka kasvattamalla lukua yhdellä. Saattoi joissain olla niinkin, että siinä luvussa oli joku tarkistusnumero eli saattoi vaatia pari kokeilua jotta löytyy kelvollinen sarjanumero. Kunhan sen vaan saa muutettua, niin auto tajuaa akun olevan uusi ja lähtee taas opettelemaan alusta sille sopivia purku/lataussyklejä ja mitä kaikkea se nyt tekeekään.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

SHT

Tämä nyt on jo vanha keskustelu, mutta ajankohtainen nyt näin pakkasten tultua. Itsellä olisi siis akunvaihto edessä ja nykyinen on sen verran huonossa jamassa, että ajattelin suosiolla käydä hakemassa kaupasta uuden ja vaihtaa sen itse paikalle. Löytyisikö Oulun alueelta VCDS auttajaa kuka pystyisi tekemään tällaisen koodauksen autoon. Autona olisi siis -11 touran star stop systeemillä.

heppi

Koodaus tehdään sen takia kun on start ja stop järjestelmä niin ne käyttävät agm akkua. Näissä akuissa on pienempi lataus jännite kuin tavallisissa. Autossa on myös akkuvalvonta järjestelmä joka esim. kun jännite on matala kytkee pois ohjaustehostimen, lämmittimen jne... Tämä myös alkaa suojelemaan autoa jos akkua on viallinen eli ei lataa akkua täyteen. Koodauksessa kerrotaan minkälainen akku on eli tässä tapauksessa agm ja akun valmistaja sekä sarjanumero. Näin järjestelmä resetoi itsensä ja tietää että uusi akku. SItten näkee myös milloin akku on asennettu.

Omassa autossa ei ollut ketään tehnyt tuota koodausta ja edellinen omistaja sanoi että syö akkuja hyvin. Ostin uuden ja akku liike ei tehnyt myöskään sitä. Itse kävin tekemässä sen VCDS ja lataus jännite tippui laturilta ja akku on kestänyt nyt hyvin yli neljä vuotta.

Oma mielipide on että koodaus kannattaa tehdä, mutta se on oma mielipiteeni. Jokaisella meistä on sellainen.

Jultsu

AGM-akuissa on kylläkin suurempi latausjännite kuin tavallisissa lyijyhappoakuissa. Liian pienellä latausjännitteellä tuhoaa uuden kalliin AGM-akun aika nopsaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jape

Mielestäni kannattaa koodata.

Itse koodasin sen odbeleven ohjelmalla (android puhelin).

Hiukan kryptinen, kun ei tukenut ollut valmista ohjelmaa tehty, mutta onnistui kuitenkin. Muuttaa vaan sarjanumeron, kun ei vaihda akun tyyppiä tai kapasiteettia. Kapasiteetin vaihtokin onnistuu ohjelmalla, mutta minun tapauksessa AGM vaihto muuksi ei olisi onnistunut tällä ohjelmalla.

Ennen koodausta minulle jäi sellainen kuva, ettei akku ladannut täyteen tai start-stop järjestelmän mukaiseen "täyteen". Onko se jotain 80% normaalista, kun akkuun pitää jättää kapasiteettia ottaa vastaa jarrutusenergiaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy