GTI VI nykii kiihdytyksessä

Aloittaja Siipimies, 18.02.16 - klo:15:54

« edellinen - seuraava »

Siipimies

Moro!

Ollut tässä jonkin aikaa pientä ongelmaa omassa VI koppasessa GTI Golffissa, vm. 09, automaatti, ajettu 92tkm. Viime syksynä ilmaantui nykimisoireita ja tehonpuutetta Euroopanreissulla. Eli autossa selkeää nykimistä ja tehonpuutetta puolikaasulla kiihdytettäessä. Moottori "booaa" reippaahkoissa kiihdytyksissä. Välillä oireet ilmenevät nykimisenä ja välillä pitempiaikaisena tehottomuutena.

Oireet ja havainnot:
- Kuumalla moottorilla selkeää tehonpuutetta ja nykimistä kiihdytyksissä
- Ilmaantuu kierrosalueella 2000-3500rpm
- Lähinnä puolikaasulla
- Oireet myös täyskaasulla, mikäli DSG manuaali asennossa ja kierrokset 2000-3500rpm
- Kuumalla ilmalla vahvemmat oireet
- Kovilla pakkasilla ei juurikaan oireilua
- MAF anturin johto irroitettuna toimii täysin oireetta
- Ei vikakoodeja

Tehdyt toimenpiteet:
- MAF vaihdettu -> mahdollisesti hieman parani, mutta samalla myös kylmät kelit
- Tulpat uusittu NGK:n platinatulppilla ja MAP putsattu -> taas mahdollinen parantuminen, mutta siltikin satunnaista oireilua

Olisiko palstalaisilla ideoita, mistä lähteä vikaa etsimään?

Jarsse paatero

Voi olla EGR:ssä vikaa tai jumissa, tota maffia käytetään myös sen ohjaukseen ja kun johdon nykäsee pois niin pudottaa egr:än pois pelistä. Myös tuo kierros alue on se missä egr toimii...

Siipimies

Lainaus käyttäjältä: Jarsse paatero - 17.04.16 - klo:22:16
Voi olla EGR:ssä vikaa tai jumissa, tota maffia käytetään myös sen ohjaukseen ja kun johdon nykäsee pois niin pudottaa egr:än pois pelistä. Myös tuo kierros alue on se missä egr toimii...
Onko tuossa autossa EGR? Missähän se sijaitsee?

Muuten ei ole ollut edistystä auton kanssa. Oireet lisääntyneet taas suhteessa kelien lämpenemiseen..

Cyclic Stig

Ai että nykii?? No totta vitussa, veikkaan että vähän päästöt pielessä. Tai jotain yhtä vakavaa. Esim. joku vena.

Mutta täällä on nyt sun nykimisten sijasta muuta tärkeämpää keskusteltavaa. Kattos poeka! http://www.vagarena.fi/index.php?topic=30426.msg556543#msg556543
Mercedes AMG A45 4Matic 2016 (FL) Cirrus White

mehtäkonekuski

Ihan mielenkiinnosta kysyn että mikähän kone tuossa golfissa on? Itelläni on ocussa CCZA 2.0TSI kone ja ongelmat on suurinpiirtein samantyyliset.


sambolo

Mulla diesel mutta mulla ton tyylistä ongelmaa ku pakolämpöanturi oli sökönä. Koodien lukua ni ei tarvitse arpoa ja mahdollisesti livenä loggausta ni kyllä vcds kertoo.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tet

Lainaus käyttäjältä: Siipimies - 25.04.16 - klo:01:27
Onko tuossa autossa EGR? Missähän se sijaitsee?

Ei ole TSI-koneissa EGR:ää.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

william

Entäs bensapaineet(siirto- ja korkeapainepuoli)? Seuraavatko pyyntiä?

tonkka


tarzi

Jakoketjun venymä kannattaa myös tarkastaa.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Siipimies

Noniin täällä taas. Tosiaan konehan on CCZB. Koodit on luettu moneen kertaan sekä omalla ELM327 vehkeellä, että kerran Volkkarilla. Imukanavan/venttiilien karstoittuminen kävi mielessä, mutta luulisi, että VW huolto olisi sen huomannut vesipumpun vaihtohuollossa (imusarja kävi irti), missä koittivat myös tätä vikaa paikallistaa.

Bensapaineita en ole vielä seuraillut.

Tosiaan omituisinta tuossa viassa on tuo lämpötilan mukaan eläminen eli myös ulkoilman lämpö vaikuttaa oireisiin, jopa moottorin lämpöä enemmän.

Daatta

Melkein laittaisin VCDS:n tilaukseen, ELM-palikoilla saa kivoja mittareita kännykän ruudulle mutta eipä paljon muuta. Maksaa itsensä takaisin pitkässä juoksussa, joskus jopa lyhyessä.

Ja amerikaksi löytyy googlesta aika paljon arvuuttelua:

https://www.google.com/search?q=golf+vi+gti+stuttering

Ahtovuoto ei välttämätä jätä edes vikakoodia. Vaihtoehtoja alkaa noilla kilometreillä jo olla. Itse en luottaisi merkkiliikeen vianselvittelyyn pätkääkään. Lämpötila riippuvaisuus viittaisin moottorin eli jäähdytysnesteen antureihin, vaihtaisin ihan varmuuden vuoksi. Samoin MAF, jos ei ole alkuperäinen niin lähtölkohtaisesti ei toimi. Tulpat on varmaan OEM-speksiä? Mikään muu näissä ei toimi.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Siipimies

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 01.05.16 - klo:21:12
Melkein laittaisin VCDS:n tilaukseen, ELM-palikoilla saa kivoja mittareita kännykän ruudulle mutta eipä paljon muuta. Maksaa itsensä takaisin pitkässä juoksussa, joskus jopa lyhyessä.

Ja amerikaksi löytyy googlesta aika paljon arvuuttelua:

https://www.google.com/search?q=golf+vi+gti+stuttering

Ahtovuoto ei välttämätä jätä edes vikakoodia. Vaihtoehtoja alkaa noilla kilometreillä jo olla. Itse en luottaisi merkkiliikeen vianselvittelyyn pätkääkään. Lämpötila riippuvaisuus viittaisin moottorin eli jäähdytysnesteen antureihin, vaihtaisin ihan varmuuden vuoksi. Samoin MAF, jos ei ole alkuperäinen niin lähtölkohtaisesti ei toimi. Tulpat on varmaan OEM-speksiä? Mikään muu näissä ei toimi.
VCDS on moneen kertaan ollut harkinnassa. Vielä en ole raaskinut. Pakko vissiin kohtapuoliin.

Ahtovuoto on ollu monesti mielessä. Analoginen ahtomittari on autoon asennettu. Asennuksessa ei vikaa, olen koittanut mittari asennettuna ja ilman. Mittarista tarkastellessa ahdot siinä 0,7bar tienoilla kovemmissa kiihdytyksissä. Vika esiintyy pahiten juuri kovalla väännöllä ja kovilla paineilla. Herkemmin esiintyy jatkuvassa kiihdytyksessä, esim liikennevaloista lähtiessä. Vaihde lukittuna ei esiinny niin herkästi jos vain polkasee pohjaan. Jos alhaalta avaa kaasua, niin silloin ilmenee.

MAF vaihdettu orkkikseen. Myös luvut ihan loogisia. Muistaakseni maksimit jossain 170 tienoilla. Tulpat NGK:n OEM speksillä. Puolat Volkkarilta orkkikset.

Lämmöistä vielä. Vikaa esiintyy satunnaisesti myös ennen vesien lämmönnousua. Ei ole mitään selkeää rajaa milloin alkaa tai loppuu. Nämäkin arvot ihan loogisia.

Viasta vielä sen verran, että vika on ennemminkin tehottomuutta ja empimistä. Välillä "rauhallista" tai "pehmeää" nykimistä. Kiihtyminen ei koskaan kokonaan lakkaa, teho vain noin puolittuu. Jyrkissä ylämäissä huomaa radikaaleimmin, milloin ei välttämättä enää kiihdy juuri ollenkaan. Jos vertaa vanhoihin kaasarivehkeisiin niin kuulostaa laihalta seokselta eli kevyt "booooooo..." ääni kuuluu. Myös pientä suhinaa. Diverter Valven olen tsekannut ja näytti toimivalta ja hyväkuntoiselta.

sambolo

Kuulostaa kyllä aika pieniltä ahdot, bybassi siis kunnossa?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Siipimies

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 02.05.16 - klo:18:47
Kuulostaa kyllä aika pieniltä ahdot, bybassi siis kunnossa?
Mekaanisesti näytti hyväkuntoiselta eikä ole mitään koodejakaan tullut.

Vielä testaillessani huomasin, että kaasua lisättäessä ahdot nousee sinne 0,7bar ja hetkellisesti vähän yli ja suurinpiirtein ahtojen ollessa niillä tienoin, ongelma alkaa. Kiekkojen lisääntyessä ahdot pikkuhiljaa madaltuu ja samalla toiminta paranee. Samoin, jos kaasua hellittää sen verran, että ahdot putoaa niin taas toimii. Vähän olen itsekin epäillyt tuota ahtopuolta.

teemur

Mulle lisättiin aikanaan hukkaportin tankoon jokin jousikuormitteinen prikka, tosin räminästä/pärinästä johtuen. Samanlaista tehottomuutta oli 2-3krpm muttei ihan noin pahasti kuin mitä kuvailet. Pieni "kuoppa" vain väöntökäyrässä joka kuitenkin selvästi tuntui.

Kaasuläppä - putsaus ja kalibrointi. Välijäähyssä öljyä?

Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

sambolo

Luulis vakio ahtojen olevan jotai barin luokkaa, eli ei ahda kunnolla, voiskoha noissa kilsoissa turbossakin olla jotain..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Daatta

Bensa GTI ahtaa vakiona alle barin, jenkkitietojen mukaan 12 PSI eli 0.83 bar.

http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=10635

LainaaYeah, stock should peak around 10-12 then settle at 6-7.

7 PSI on niinkin vähän kuin 0.48 bar.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

sambolo

Oho ompa vähän, ei ihme et softalla saa niin hyvin voimaa. Itellä 1.8t ahto noin baarin ja tää disu leoni 1.5.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Siipimies

Onhan se mahdollista et pikkasen pienet ahdot. Luulisi tosin, että ECU osaa ottaa sen huomioon eikä tuollalailla rupea oireilemaan. Jenkkipalstoihin verrattuna mielestäni aika normaalit paineet.

Siipimies

Noniin, tutkinta jatkuu! Tänään nappasin ahtopaineanturilta piuhan irti ja eikun ajelemaan. Vikaa en saanut esiintymään missään tilanteessa. Tehoa alle 3500 kierroksilla hieman ehkä vähemmän, muuten toimi juuri niinkuin pitääkin. Parinkymmenen minuutin ajolla ei vikakoodikaan syttynyt. Saattoi myös ajaessa pitää hieman entistä isompaa vaihdetta.

william

Mulla on ollut kans aaltoiluongelmaa. Putsasin imusarjan, eikä aaltoilu hävinnyt, tosin tehot palasivat. Aaltoilun sain vähenemään kaasuläpän sopeutuksella.

Siipimies

#23
Lainaus käyttäjältä: william - 14.05.16 - klo:22:28
Mulla on ollut kans aaltoiluongelmaa. Putsasin imusarjan, eikä aaltoilu hävinnyt, tosin tehot palasivat. Aaltoilun sain vähenemään kaasuläpän sopeutuksella.
Kukahan tai millähän tuon sopeutuksen voisi tehdä? Onkohan jenkkipalstoilla puhutusta kaasuläpän putsauksesta jotain iloa?

Tänään vaihdoin varmuudeksi vielä ahtopaineanturin, mutta eihän sekään vikaa korjannut.

Tsekkailin kanssa ahtopaineita testaillessa. ELM antaa ahtopaineeksi vilauksena 1,1 tai jopa 1,2 bar. "Tasaisempi piikki" on 0,9 bar tienoilla siellä vajaan 3000rpm kohdilla. Probleemi ilmaantuu aina tuon piikin kohdalla. Suhinoita kuuluu jatkuvasti, etenkin vian ollessa päällä. Huonon kohdan jälkeen suhinat taas vähenee tai lakkaa. Suhiseeko muiden autot kovilla ahdoilla?

sambolo

Kyllä mun 1.8t ainakin suhisi huolella, tossa disussa ei tahdo kuulla muun mökän seasta.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tarzi

Bypass vaihtoon, voi aiheuttaa tuota suhinaa ja seilaavia ahtoja. Osa on turbossa kiinni.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Daatta

Ei kuulu puhista jos ei ole mitään "dumppia" laittanut. Noita on VAG:eihin viritelty kovempien äänien toivossa, mutta toimivuus on yleensä heikonlaista. Ainakin 1.8T:ssä, minulla oli Leonissa Forgen DV ja ei siitä pientä sihahdusta kovempaa ääntä irronnut. Nykyinen 2.0TFSI ei mielestäni puhise senkään vertaan. Näiden DV on sähköisesti ohjattu, ei näytä kovin kalliilta eikä monimutkaiselta vaihtaa.

Tuossa on V GTI:n DV, selvästi näkyy miten kumi on revennyt...

https://www.youtube.com/watch?v=jmXJ1Jy2QZk
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tarzi

Juu ei tuo bypass/ diverter valve ole paha etuvetoon vaihtaa. Alakautta nätisti menee.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Siipimies

Tuo venttiili itseasiassa kerran ollut jo auki. Ei näyttänyt vialliselta, mutta ehkä se kannattaa pistää vaihtoon kumminkin.

Siipimies

Lainaus käyttäjältä: Siipimies - 18.05.16 - klo:19:48
Tuo venttiili itseasiassa kerran ollut jo auki. Ei näyttänyt vialliselta, mutta ehkä se kannattaa pistää vaihtoon kumminkin.
Ja oli tosiaan silmämääräisesti moitteettomassa kunnossa ja se uudempi parannettu malli, mikä osanumeroltaan ikinä onkaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy