Sharan 2.0l TDI 4Motion Highline vm. 2012

Aloittaja mla, 24.01.16 - klo:16:49

« edellinen - seuraava »

mla

Tuli -11 Superb myytyä ja ostettua tilalle 2012 Sharan nelikkona ja 7-penkillä. Löytyi sopivasti valkoisena tämäkin kuten Superb  :D

Autossa on ihan kivasti varusteita mm. sähköiset liukuovet ja takaluukku. Neliveto tämä on, urheilullisella alustalla. Highline varustelu eli puolinahkaa löytyy.


Takaluukun piipitykset sain koodattua pois, mutta liukuovien sulkeutumisesta piipityksiä en vielä saanut pois kuin vasta myöhemmin.

Mitä jo koodailin ensimmäisenä iltana:
Webasto lämmittämään moottoria.
Toinen Webaston T91 kaukosäädin.
Takaluukku pois piipittämästä.
Edellinen omistaja oli vaihtanut RNS315:n Pioneerin naviin, joten siihen tuli etsittyä 2015 päivitykset ja viriteltyä sen toimivuus peruutuskameran kanssa. Koodausmuutoksilla tuo näyttäisi toimivan paremmin kuin aiemmin.

Mitä korjasin ensimmäisenä iltana:
Vaihdoin kaikki palaneet sisälamput - niitä löytyi reilusti. En tiedä miten myyjäliike oli noin monta valoa missannut.

Myöhemmin asentelin autoon:
Defa 10A akkulaturi - meni hetki löytää sopiva reitti kuskinpuolelta maskista konehuoneen puolelle, mutta hyvin se sieltä panssarijohto taipui kun löysi sen reitin.
Koiraverkko tavaratilaan - Motonetista Mont Blanc - sopii niskatukiin kiinni ja estää tavaroita leviämästä ohjaamon puolelle. Tämä on nopeasti poistettavissa, mutta mukana kuljettaminen ei ole näppärää eli käytän tuota lähinnä silloin kun perheen kanssa lähdemme pidemmille reissuille ja takaluukku on täynnä.
Kompuran joka oli jäänyt edellisistä autoista yli.
Tavaratilan rullaverhon myyjä löysi varastostaan eli sen sain autoon vielä jälkikäteen, mutta ne pienet muoviosat jotka suojaa kiinnityskohtia oli hukattu. No ne piti tilata.
Maskisuoja
Liukuovien piipityksen koodattu pois.
Maalipinnan käsittely AG:n tuotteilla.
Android pohjainen navi Blaukkarin tilalle.
Xenon polttimot vaihdettu Night Breakereihin kun toinen alkuperäisistä pimeni.
Michelin Crossclimate kumit kesäksi. Talveksi vaihdettu Nokian HKL 8:t.


Kuvia pitäisi joskus ottaa kun ehtii ja auto siis on edes vähän puhdas.

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Päivitin varusteluiden tilannetta vähän.

Sen mitä huomannut 2vko aikana:

- liukuovet ovat herkkiä eli aina eivät mene kiinni ensimmäisellä yrittämällä

- edellinen omistaja oli saanut eturenkaista nastat tyystin pois eli myyjä vaihtoi ne uusiin renkaisiin. Vinkeätä niillä nastattomilla oli ajaa kun perä otti rajummin kiinni etupyörien sutiessa kokoajan :)

- lokeroita on yllättävä huonosti tavaroiden säilytystä varten eli takaluukussa ei oikein voi penkkien alla säilyttää mitään järkevästi kun sinne ei pääse käsiksi kuin penkkejä nostamalla. Siirsin siis normaalisti takaluukussa pitämäni tarvikkeet keskipenkkirivin jalkatilan lokeroihin. Mm. kompura on siellä. Ensiapulaukun siirsin etumatkustajan penkin alle.

- kulutus on maltillisempi kuin odotin. Eli mm. pk-seudulla käynti moottoritietä pitkin oli 5,7l/100km meno- ja 6.1l/100km paluumatkalla. Ajotietokone näyttäisi pitävän paikkansa tankkauksien perusteella aika hyvin. T5:n kanssa tottui korkealla autolla paljon suurempiin kulutuksiin moottoritiellä.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Piti pari viikkoa sitten lähteä hiihtoloman viettoon, mutta ei päästy Sharanilla matkaan.

Kävi näin:



Ja sisällä tietenkin näin:




Pikkuinen Fiude tuli kolmion takaa eteen ja ihan ei ehtinyt jarruttaa vaan osuma tuli.


Nyt on odoteltu jo pari viikkoa Laakkosta, että saisivat tuon edes työn alle.
Aika tuskaa oli ajella Roomsterilla Pyhälle ja takaisin hiihtolomalla, vaikka muutoin onnistunut reissu olikin  :o
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Laakkonen sai Sharanin vihdoinkin työn alle.




Törmäyspalkki oli saanut iskua edessä ja airbagit/kojelauta menee tietenkin vaihtoon puskurin ja nokkapellin lisäksi.

No odoteltiin viime viikko, että vastapuolen vakuutusyhtiö Pohjola saisi aikaiseksi päätöksen - odottelu jatkuu.
Sitten kun saavat päätöksen aikaiseksi niin odotellaan osia varmaan taas ainakin yksi viikko.
Sitten ehkä jo reilussa viikossa saadaan auto uusilla osilla kasaan.

Ei voi kuin ihmetellä, että miten ei eri tahot saa aikaan mitään järkevässä ajassa, vaan kaikessa pitää vitkutella ja odottaa viikkokausia.
Luulisi korjaamojen haluavan tehdä keikkaa kun se on tarjolla, eikä seisottavan autoa kolmea viikkoa pihassa. Lisäksi luulisi vakuutusyhtiön haluavan korjata auton mahdollisimman nopeasti, sillä maksavat minulle vuokra-autoa kunnes saan omani takaisin ajoon - toki tuo vuokra-auto on 'vain' Roomsteria, mutta kuitenkin.


VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

JakeS

Hyvin nuo muoviosat palautuu vaikka bagitkin lauenneet. Ensimmäisestä kuvasta ei todellakaan näe vaurioita. Ã,,kkiä ne tuota pari viikkoa kasailee.
Harmittava tapahtuma mutta onneksi ei henkilövahinkoja.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

RSOCUstin

No johan törmäs. Ei mennyt lunastukseen vai päätit korjautta?

mla

Korjausarvio on reilut 12000e eli korjata se kannattaa. Tämä on ihan ok yksilö mitä nyt ehdin sitä reilut 3vko omistaa - eli haluan sen edelleen ajoon.
Mitä tulee itse kolariin niin ei tuossa mitään käynyt minulle kuskina eikä tyttärelle vieressä.
Airbagit lauenneesta kuvasta näkee, että ei tytär osunut edes airbagiin - törmäys oli niin 'pehmeä'. Kuskin airbagikin oli kasassa sen vuoksi, että 'taittelin' sen pois tieltä että näin ulos törmäyksen jälkeen. En mielestäni minäkään osunut siihen bagiin. Vähän turhan herkästi ne bagit laukaisi - syy kait oli se, että Fiude osui ensin oikeaan reunaan puskurissa ja sitten vasempaan osui ilmeisesti Fiuden perä - jäljistä päätellen. Useampi isku kait laukaisisi nuo bagit - vaikka iskut oli aika 'pehmeitä'.
Vastapuoli löi päänsä kun hänen autonsa singahti sivusuunnassa aika lujaa. Mutta hänkin selvisi päänsäryllä tuosta. Eli säästyttiin henkilövahingoilta.


Pohjolasta (vastapuolen vakuutusyhtiö) oli tullut nyt korjauslupa - kuukausihan vasta tuosta kolarista on kulunut ::)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Auton piti olla tänään valmis, mutta kasatessa huomasivat toisen ajovalon ohjainlaitteen vaurioituneen myös. Sen saaminen menee maanantaille eli silloin pitäisi auto saada taas ajoon.

Selvisi myös, että tuo 'palkki' mikä tuossa edessä on rutussa on jalankulkijoiden suojaksi tehty niin heikoksi, että se antaa periksi paremmin kuin muovipuskuri. Siksi se niin kasassa on verrattuna puskuriin.

Vielä yksi viikonloppu Roomsterilla  :P
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Vielä puuttui jotain listoja maanantaina eli auton saaminen meni keskiviikkoon.

Sain nähdä kustannukset ja yli 12500â,¬ näytti korjaus maksaneen.

Kyllä maistui taas ajelu Sharanilla Roomsterin jälkeen. 200km hurahti huomaamatta ;D
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Saas nähdä hajosiko Webastosta jotain myös kolarissa. Nimittäin ei esilämmitä ja testerillä näyttää menevän nesteet sen sisällä heti >85C kun se käynnistyy. Tuo ajovalo Webaston edestä vaihdettiin kun se oli saanut iskua.
Moottorin käydessä Webaston lämpötila näyttää 'vain' 75C ja esilämmityksessä tosiaan menee heti >85C ja sammuttaa liekin.

Viittaisi vesipumppuun, joka voi toki olla rikkoutunut myös muutoin, mutta outo sattuma kun autoa kuitenkin lämmitettiin joka päivä ennen kolaria ja ongelmia ei ollut kertaakaan.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Jaa ei taida olla pumppu kun näyttää lämmityksen ajan 100% käyttöä ja sitten menee 0% kun lämmitys lopetetaan. Olisiko joku letku saanut iskua ja ei saa pumppu vettä liikkeelle. No pitänee käydä Laakkosella konsultoimassa.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

tomitus


mla

Juu sain piippauksen koodattua pois ovista.  VCDS:llä se onnistui oven ohjainlaitteesta.

Vesipumppu tuolta Webastosta oli kuitenkin sökönä. Nyt se on vaihdettu. Laakkonen ei enää innostanut huoltona kun olisivat halunneet rahat minulta ja minun nyhtää rahoja myyjältä. SAH hoiti tuon korjauksen laskulla myyjälle. Samalla päivittivät ohjelmistoja autoon kun polttoainemittariston ongelma ilmeisesti johtui siitä. Eli välillä kun tankissa oli 1/4 jäljellä alkoi mittari näyttää tyhjää ja pikku hiljaa nousi oikeaan lukemaan.


Nyt kun autolla on ajettu kesärenkailla niin kulutus on noussut jatkuvasti 7l/100km pintaan. Talvella pääsi helposti alle 6l/100km. 17" renkaat ne taitaa tässäkin nostaa kulutusta kuten edellisessä autossa.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

#13
Sairasloma kun iski kesken helteiden niin tuli asennettua Android pohjainen navi Sharaniin.





Lollipop 5.1.1 - QuadCore, 16Mb + 2SD+2USB+BT+WLAN. Ihan ok toimii. Radio kuuluu paremmin kuin osasin odottaa, ja toimi vanhan USB 3g mokkulankin kanssa eli jos haluaa WLAN tukiaseman autoon niin se onnistuu tuolla ja 3G mokkulalla. Tuossa ei taida olla 4G tukea.

Tuki löytyy peruutuskameralle (vaati toki erillisen RGB adapterin), ratinnappuloille, climatronicin viesteille. Tuki uupuu mittariston suhteen eli navigointitietoja ei näytetä mittaristossa.

Vähän on hidas käynnistymään eli jos lähdet ripeästi peruuttamaa niin ei ehdi aktivoida peruutuskameraa yms. Samoin Hong Kongissa kun on tehty niin olettaa kuljettajan olevan oikealla eli BT äänet tulevat nyt repsikan puolelta.

Nyt pitää alkaa tutkia miten tuota iGO Primoa muokataan, josko nyt jo voisi luopua TomTomista - jonka teline siis näkyy kuvassa :)

Lisäsin vielä kuvan peruutuskameranäkymästä ja parkkitutkista.

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Taas vierähtänyt aikaa Sharaninkin kanssa ja uusia ongelmia keksinyt.

Liukuovet vähän väliä reistaa eli eivät mene lopullisesti kiinni - tuohon näköjään joka kerta auttaa kun painaa oven takaosasta samalla kun ovi menee kiinni. Sitten ovi taas toimii kunnes joku kerta alkaa 'junnata'. Pitänee mainita huollossa tuosta - 7tkm jälkeen kun on taas seuraava huolto edessä.

Pimeni myös oikea-xenon - juuri se joka vaihdettiin kolarin jäljiltä. Taisi korjaaja säästää ja jättää itse polttimon vaihtamatta ja vaihtoi vain umpion.
No tilasin jo varalle Osramin Night Breaker Unlimited polttimot, joten ei tuo ole suuri ongelma vaihtaa ne vaikka itse, jos Laakkonen tuossa säästi.
Taisivat jättää myös suuntaamatta pyörät. sillä kesärenkaat ovat kulahtaneet epätasaisesti. 4-pyöräsuuntaus siis edessä ja uusien kesärenkaiden osto.

Tuo kesällä asentamani Android pohjainen kiinan-ihme on kyllä toiminut paremmin kuin odotin. Peruutuskameraa voi oikeasti käyttää sitä kautta, kun saa selvää mitä auton takana on - toisin kuin RNS-315:lla ja aiemmin autossa olleella Pioneerilla. Niillä kuvaa joutui 'tihrustamaan'.
Ainoa ongelma tuossa on, ettei soitin osaa näyttää Video-Outissa muuta kuin DVD:n. Tuon ratkaisin sillä, että asennusjonossa on odottamassa Chromecast palikka ja sen ja takanäytön väliin HDMI->RCA adapteri. Sitä kautta voi myös kännykältä laittaa kuvaa takanäytölle aina tarvittaessa.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Nelipyöräsuuntaus tuli tehtyä ja todettua, että oikea eturengas oli aikalailla pielessä. Mutta ei kuulemma voi johtua aiemmasta kolarista kun siihen ei osuttu. No eipä tuo paljoa maksanut, joten antaa olla - pääasia, että renkaat eivät nyt kulu vääristä kulmista.
Fiudehan tuli helmikuussa oikealta keulalle ja auto siirtyi kyllä reiluusti sivusuunnassa - mutta vakuutusyhtiö on aina vakuutusyhtiö...

Renkaat uusin nyt Michelin Crossclimate malleihin. Melussa ei tapahtunut huomattavaa muutosta, eikä ajettavuudessakaan mitään huomannut.

Ja Osramin Night Breaker Unlimited löysi paikkansa keulalla. Valoa tuli hieman lisää ja valkoisemmaksi valokuvio muuttui. Kun vertasi vasempaan toimivaan, niin ei suurta eroa ollut pihassa havaittavissa, mutta piha on turhan valaistu jotta edes pienen eron huomaisi.
Tämä oikean xenonin pimeäminen ei sekään kuulemma vakuutusyhtiön mielestä voi olla yhteydessä kolariin kun polttimo toimi silloin kolarin jälkeen - siksi käytettiin sitä alkuperäistä polttimoa joka nyt pimeni.
No 120â,¬ (listahinta taisi olla 150â,¬ - mutta sain B2B hinnoilla) oli nuo polttimot per pari eli ei nyt hirveätä menetystä tästäkään tapahtunut.
Vaihtaminen oli helppoa - ei tarvinnut puskuria purkaa tai umpioita irroittaa. kuten Laakkonen meinasi tehdä reiluun 500â,¬ hintaan.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Joku ei mennyt ilmeisesti putkeen huijauspäivityksessä kun auto jo nyt parin kuukauden jälkeen kaipailee lisää AdBlueta.
Tankkihan piti täyttää tuolloin huollon yhteydessä, mutta silti tankkiin sai laitettua 13l AdBlueta.
No ei tuo vielä haittaisi, mutta kun auto ei tunnista, että sitä AdBlueta on jo lisätty ja tankki on nyt täysi. Vikakoodia ei ole moottorissa eikä äkkiä löytynyt mitään tapaa testerillä sanoa autolle, että lopeta 'ruikuttaminen'. Anturien mukaan tankki on täysi ja kaikki ok. Mittaristo on eri mieltä  :o

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy