Säteilylämmitimen testi

Aloittaja enke63, 21.01.16 - klo:18:17

« edellinen - seuraava »

enke63

Kun se "lämmin" öljy ryntää ohuita -30 asteisia öljykanavia pitkin ylös kanteen,eipä taida enää olla lämmöstä paljoa jäljellä. Lisäksi kun jos noin puolen neliön alumiini öljypohjaa lämmittää tulitikkuaskin kokoisella lätkällä,pitää muistaa,että 90 prosenttia pohjasta johtaa sitä 30 asteista kylmää alumiiniin.Lisäksi yläpuolella on  viisi litraa -30 asteista öljyä lauhduttamasta kovimpia kuumuuksia.

japa

Lainaus käyttäjältä: enke63 - 22.01.16 - klo:21:32
Kun se "lämmin" öljy ryntää ohuita -30 asteisia öljykanavia pitkin ylös kanteen,eipä taida enää olla lämmöstä paljoa jäljellä. Lisäksi kun jos noin puolen neliön alumiini öljypohjaa lämmittää tulitikkuaskin kokoisella lätkällä,pitää muistaa,että 90 prosenttia pohjasta johtaa sitä 30 asteista kylmää alumiiniin.Lisäksi yläpuolella on  viisi litraa -30 asteista öljyä lauhduttamasta kovimpia kuumuuksia.
Juurikin näin. Lämmittää juuri sen kun kusis housuun -30 pakkasella. :P Lahkeessa on jo jäässä.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Hannes

Kyllä säteilylämmitin ajaa asiansa lämmittimenä mutta heti kun mennään ilmojen puolesta miinus puolelle on sen arvo täysin 0.

jkvi

Joskus Touranilla ja "paistinpannulla" on tehty kokeita -42 pakkasella.

Kun mittatikusta kokeilee muutaman tunnin lämmityksen jälkeen, niin tikun kärjessä oleva öljy on sormeen lämmintä. Ei sitä kyljelleen käännettyä arkkuapakastimen muotoista kuljetinta olisi muuten liikkeelle saanut...
CRDi & Collection

japa

Joo. Mutta 200kg kylmää rautaa tekee tehtävänsä.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Arttu

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 22.01.16 - klo:22:01
Kyllä säteilylämmitin ajaa asiansa lämmittimenä mutta heti kun mennään ilmojen puolesta miinus puolelle on sen arvo täysin 0.
Eihän se nolla voi olla, jos moottori lähtee selkeästi paremmin käyntiin lämmitintä käyttämällä, kuin ilman sitä.

Kyllä itselläkin on ikävä vanhoja lohkolämmittimiä. Niitä käytettäessä kabiinikin lämpeni nopeasti.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

jkvi

Lainaus käyttäjältä: japa - 22.01.16 - klo:22:20
Joo. Mutta 200kg kylmää rautaa tekee tehtävänsä.
Tehköön.

Täällä pääasia on, jotta vehkeet saadaan käyntiin ja liikkumaan, vaikka sitten säteilylämmittelemällä.
CRDi & Collection

Eka Golf

Kyllä tuo nurmikonlämmitin on perseestä verrattuna lohkikseen tai letkukseen koska parin tunnin lämmityksen jälkeen ei huomaa mitään eroa ja saa ajaa n. 10min ennen kuin motin lämpö alkaa nouseen!  >:(

skriko

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 22.01.16 - klo:23:30
Kyllä tuo nurmikonlämmitin on perseestä verrattuna lohkikseen tai letkukseen koska parin tunnin lämmityksen jälkeen ei huomaa mitään eroa ja saa ajaa n. 10min ennen kuin motin lämpö alkaa nouseen!  >:(

No, ei varmaan huomaakaan. Defan ohjeiden mukaan 2 tunnin lämmitys säteilylämmittimellä on riittävä, jos pakkasta on 7,5 astetta. 20 asteen pakkasessa pitää lämmittää 3 tuntia. Taulukon mukaan ei kannata lämmittää enempää kuin 3 t, mutta näillä pakkasilla pidämme ranskatarta 4 tuntia piuhassa ja aika nopeasti silloin lämpiää nurmikonlämmittimelläkin.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: skriko - 22.01.16 - klo:23:54
No, ei varmaan huomaakaan. Defan ohjeiden mukaan 2 tunnin lämmitys säteilylämmittimellä on riittävä, jos pakkasta on 7,5 astetta. 20 asteen pakkasessa pitää lämmittää 3 tuntia. Taulukon mukaan ei kannata lämmittää enempää kuin 3 t, mutta näillä pakkasilla pidämme ranskatarta 4 tuntia piuhassa ja aika nopeasti silloin lämpiää nurmikonlämmittimelläkin.
Töissä ajastin 2 h eli ei koko päivä onnistu?  >:(
Kotona onnistuu jos raskii pitää jatkuvasti päällä!  8)
Pitäs kait mitata öljykopan lämpötila 30-pakkasella jotta näkee lämmittääkö mitään?  8)

tärpätti

Lämmitin on 300w, meneehän vuorokaudessa 7kw jos on koko ajan roikassa, minulla on ollu. öljynpaineanturi on näissä tehty niin että sammuu moottorin käynnistyttyä. Vanhemmat autot jossa homma tehty erilailla, tuon öljynpaineen puuttumisen huomaa kun auton laittaa käyntiin näistä 30 asteen pakkasista. Firman paku ollu yötä päivää roikassa (letkulämmitin). Öljy kun tahtoo olla kohmeessa siellä öljypohjassa letkulämmitintä käyttäessä, tästä tällainen omakohtainen kokemus.
Octavia BKD

japa

mistä tiedät öljyn olevan kohmeessa. Ei tarvii vastata. se kyllä juoksee ja se riittää  ::)
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: japa - 23.01.16 - klo:01:24
mistä tiedät öljyn olevan kohmeessa. Ei tarvii vastata. se kyllä juoksee ja se riittää  ::)

Luulo ei ole tiedon väärti ;) mitä sitten kyselet täällä jos ei tarvi vastata. Satun nyt vaan asian tietämään.
Octavia BKD

japa

#43
Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 23.01.16 - klo:00:32
Lämmitin on 300w, meneehän vuorokaudessa 7kw jos on koko ajan roikassa, minulla on ollu. öljynpaineanturi on näissä tehty niin että sammuu moottorin käynnistyttyä. Vanhemmat autot jossa homma tehty erilailla, tuon öljynpaineen puuttumisen huomaa kun auton laittaa käyntiin näistä 30 asteen pakkasista. Firman paku ollu yötä päivää roikassa (letkulämmitin). Öljy kun tahtoo olla kohmeessa siellä öljypohjassa letkulämmitintä käyttäessä, tästä tällainen omakohtainen kokemus.
Kommentoin sitä että öljyt ei kohmetu vielä näillä pakkasilla
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: japa - 23.01.16 - klo:01:41
voi tyhmyys taas lukekaa ja sitten kommentoikaa. tämän kommentin perusteella öljy on kohmeessa

Mikähän tässä nyt sulla ongelmana? Mutta kuitenki mikäli autoa ei ole mahdollista pitää roikassa enempää kuin kahta tuntia niin ongelmahan se on sekin...
Octavia BKD

rami

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 22.01.16 - klo:17:26
Taitaapa mulla olla liian vähän öljyä moottorissa, koska minun auton moottorissa kampiakseli ja kiertokanget eivät ui öljyssä. Mutta kummasti ovat vain kaikki autoni - ja niitä on ollut todella paljon - voitelun puolesta toimineet moitteetta ::) ::) Vai johtuuko siitä että mulla on loki veneessä eikä autossa?  :D :D :D

HEH! On kyllä tietämys aika vähäistä sinulla. Kyllä kampiakseliin ja kiertokankiin ylettyy öljypinta ei ne siellä kuule kuivina ole.
Osoitit kyllä puujalkavitsinä täysin tietämättömyytes.
Ohut metallinen öljypohja on vain reunoistaan pultattu sylinterinlohkoon "lokiin" joka ei kuule lämmitä vähäähkään itse moottorin yläkertaa sitä kautta.
Silitysrauta lämmitin on todellakin kaikista heikoin lämmitin mitä autonmoottoriin on asennettavissa. Tuleehan tämä nyt ilmi tässäkin ketjussa monta kertaa.  Kyllä sinne moottorikiertoon jää oljyä vaikka kone sammutetaan ei se tyhjiin sieltä valu. ;D ;D ;D

jarno82

Heitänpä oman kauhani tähän soppaan mukaan myös :D

Tein pienen testin omaan autooni, auto on siis Octavia 2.0 TDI (bkd koneella ja dsg:llä). Autossani on defan säteilylämmitin öljypohjassa.

Eilen auto oli lämmityksessä noin 12h ja kyllä luit oikein :D Noh lykkäsin koneen kiinni ja tsekkasin heti lämmöt kun starttasin. Öljyn lämmöt oli startatessa 12.4c asteisia ja vedenlämpö oli -2.4c. ja pihalla oli tosiaan parhaimmillaan ollut sen -30c. Käynnistettäessä pakkasta oli joku -24c astetta. Aika nopeaa nousi rintarinnan sitten öljyn ja vedenlämmöt kun lähti ajelemaan.

Oletin kyllä että öljynlämpö olisi ollut korkeampi mutta osa vaikutusta voi olla sillä että auto on pienessä takakenossa kun on rinnettä vähän parkissa, niin voisiko osa öljyistä valua sinne peräpäähän? Jolloin se ei pääsisikään kuin pientä määrää vaan lämmittämään... mut tosiaan omaa mutuilua vaan tuo.

Sen olen huomannut että 2h lämmityksellä ei kyllä olle näillä kovilla pakkasilla mitään hyötyä. Mitä kauemmin on tolpassa sen kivuttomampi on käynnistyminen. Toki itselläni on jo akku vähän heikohko ja kakkospytyn hehku on pimeänä että niilläkin on syynsä välillä kankeaan käynnistymiseen.

repomies

Lainaus käyttäjältä: japa - 23.01.16 - klo:01:24
mistä tiedät öljyn olevan kohmeessa. Ei tarvii vastata. se kyllä juoksee ja se riittää  ::)

Ei se mitään juokse, sen viskositeetti muuttuu lämpötilan funktiona jatkuvasti. Mitä kylmempää, sitä jäykemmäksi se menee. Lopulta saavutetaan piste, jossa öljyä ei pystytä enää pumppaamaan oikeastaan lainkaan, mutta siihenkin asti se öljy muuttuu sitä vaikeammin pumpattavaksi, mitä kylmempää on. Moottorien öljypumput eivät tietenkään ole mikään poikkeus, vaan tyypillisen pumpun tuotto on sitä surkeampi, mitä jäykempää kura on.

Ja ne moottorin öljykanavat enimmäkseen valuvat tyhjäksi, eivätkä täyty silmänräpäyksessä mikäli öljy on kohmeessa, vaikka se öljy vielä niukin naukin olisikin pumpattavissa.

Jokainen vähänkin järkeilyyn kykenevä ymmärtää, että moottorin voitelu alkaa toimia käynnistyksen jälkeen nopeammin ja paremmin, mikäli öljyt on valmiiksi lämmitetty. Öljyn korkea ominaislämpökapasiteetti takaa sen, että öljykanavat saadaan lämpimällä öljyllä todella vauhdikkaasti täyteen ja siten pintojen voitelu alkaa käytännössä melkein heti startista.

Kohmeisella öljyllä kestää kauemmin, ennen kuin öljykanavat saadaan täyteen. Tämä on ihan maalaisjärjellä ymmärrettävissä oleva asia. En ole nähnyt varsinaisia tutkimustuloksia voitelun alkamisen nopeudesta ja sen vaikutuksesta moottorin kulumiseen, mutta en myöskään lähtisi vähättelemään sitä, kuten sinulla näyttää olevan missiona.

Varsinaisen lohkolämmittimen, webaston tai ns. letkulämmittimen vaikutus on omanlaisensa, sillä saadaan paitsi moottori merkittävästi nopeammin käyntilämpöiseksi, myös moottorin pyörittämiseen vaadittava voima pienenee merkittäväati moottorinosien väliin jääneen öljykalvon notkistuessa. Molempi parempi, tietenkin.

meisterstuck

 rami, missä moottorissa kampiakseli ja kiertokanget ui öljyssä? Kyllä ne on painevoideltu. Vain imusihti ui öljyssä.

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: meisterstuck - 23.01.16 - klo:10:54
rami, missä moottorissa kampiakseli ja kiertokanget ui öljyssä? Kyllä ne on painevoideltu. Vain imusihti ui öljyssä.

Öljypinta on jotain senttejä alempana kuin alin liikkuva osa, aikoinaan loiskelevyjä ei ollu öljypohjassa, jossain tilanteissa kampiakseli saattoi vatkata öljyä, huonontaa hyötysuhdetta merkittäväksi yms. Sitten ne tuli moottoreihin. Nykyisiä en oo purkanu että onko siellä kyseistä levyä olemassa.
Octavia BKD

rami

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 23.01.16 - klo:11:44
Öljypinta on jotain senttejä alempana kuin alin liikkuva osa, aikoinaan loiskelevyjä ei ollu öljypohjassa, jossain tilanteissa kampiakseli saattoi vatkata öljyä, huonontaa hyötysuhdetta merkittäväksi yms. Sitten ne tuli moottoreihin. Nykyisiä en oo purkanu että onko siellä kyseistä levyä olemassa.

Öljypinta alempana???
Miksi sitä öljyä sitten pitää lämmittää jos kampiakseli eikä kiertokanet koske siihen?  Ainakin minun autojen moottorit ovat aina startatessa niin pirun jäykkiä pakkasella kun kamppari ja kiertokanget ovat öljyssä. Jos alapää on kuivana niin
kylmäkääynnistys pitäisi siinä tapauksessa surahtaa kuin sirkkeli käyntiin. Kannattaa vielä tarkemmin tutustua autonmoottoriin.
Missä autossa? Voin kertoa,että kaikissa autoissa myös sinun. ;D ;D ;D

repomies

^Moottorin laakeripinnoille sekä sylinterin seinämiin, venttilinvarsiin ynnä muualle jää sammutettaessa hyvin ohut öljykalvo, joka kovalla pakkasella muuttuu myöhemmin liisterin tapaiseksi moottorin pyörittämistä jarruttavaksi mönjäksi. Lisäksi moderneissa vag-moottoreissa kuulemma sylintereihin kertyy kondenssia joka tietysti jäätyy.

Siksi moottoria on niin raskasta pyörittää pakkasella. Kyse ei ole aina akun huonoudesta, vaan siitä että moottori on paljon normaalia jäykempi pyörittää. Kampiakselin ei tosiaan tarvitse olla öljykylvyssä, eikä edes sen alapuolella toisinaan olevan tasapainotusakseliston.

qwe

Lainaus käyttäjältä: rami - 23.01.16 - klo:13:13
Öljypinta alempana???
Miksi sitä öljyä sitten pitää lämmittää jos kampiakseli eikä kiertokanet koske siihen?  Ainakin minun autojen moottorit ovat aina startatessa niin pirun jäykkiä pakkasella kun kamppari ja kiertokanget ovat öljyssä. Jos alapää on kuivana niin
kylmäkääynnistys pitäisi siinä tapauksessa surahtaa kuin sirkkeli käyntiin. Kannattaa vielä tarkemmin tutustua autonmoottoriin.
Missä autossa? Voin kertoa,että kaikissa autoissa myös sinun. ;D ;D ;D
Onko kukaan kuullut kuivasumppu moottorista?
Kampiakselilla ei ole tarkoitus vatkata öljyä. Tosin pienet, mm. aggrikaattien moottorit on vain roiskevoitelulla ja niissä kiertokangen öljykauha hipoo öljypintaa.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: qwe - 23.01.16 - klo:13:54
Onko kukaan kuullut kuivasumppu moottorista?
Kampiakselilla ei ole tarkoitus vatkata öljyä. Tosin pienet, mm. aggrikaattien moottorit on vain roiskevoitelulla ja niissä kiertokangen öljykauha hipoo öljypintaa.

Näin on, edellinen mopo, eli ktm 990 sdr oli tuollainen kuivasumppu moottorinen. Kuten jo edesmenneet buellit olivat, nissä öljysäiliö oli rungon sisällä.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

exlex

Kyllä säteilylämmittimestä on hyötyä, vaikka moni epäileekin sitä. Tuli taas huomattua tässä parin viikon aikana, kun oli pakkasta koko ajan -25-30 välissä. Jätin vahingossa muutamana aamuna laittamatta lämmityksen päälle, niin auto lähti todella kankeasti käyntiin ja lämpeni myös hitaammin muutenkin. Kun pidin autoa 1-3h säteilylämmittimessä auto hyrähti paljon nätimmin käyntiin ja lämpeni myös nopeammin.

Jos haluaa aiheesta faktatietoa, niin tässä on VTT-tutkimus aiheessa, jossa vertaillaan eri lämmitin muotoja. http://www.transeco.fi/files/779/Henkiloauton_moottorin_esilammityksen_vaikutus_paastoihin_ja_energian_kulutukseen_-_VTT-R-06328-13.pdf

Tässä myös uutinen aiheeseen: http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maaseutu/s%C3%A4teilyl%C3%A4mmittimet-hohtavat-l%C3%A4mp%C3%B6%C3%A4-harakoille-1.75478


SNG

Ihan pätevän oloinen testi.

Valitettavasti raportista puuttui käppyrät öljyn lämpötilalle ajon aikana.

Öljyn lämpötilalle oli käyrät ainoastaan esilämmityksen aikana. Ainoa öljyä merkittävästi lämmittävä esilämmitysmenetelmä oli öljypohjan säteilylämmitin.

Lohkon ja jäähdytysnesteen lämpötila nousi merkittävimmin letkulämmittäjällä ja miltei yhtä merkittävästi polttoainelämmittimellä. Öljypohjan säteilylämmittimellä jäähdytysnesteen ja lohkon lämpenemä jäi pieneksi.

Raportti tukee viime päivien keskustelua. Avoimeksi jäi tuo öljyn lämpötilan kehitys ajoon lähdön jälkeen.

JHS

Öljyn lämpötilan kehitys ajossa löytyy lopusta 1 liitteestä.  Säteilylämmitin  suoriutuu erityisesti tästä osiosta hyvin.

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: rami - 23.01.16 - klo:13:13
Öljypinta alempana???
Miksi sitä öljyä sitten pitää lämmittää jos kampiakseli eikä kiertokanet koske siihen?  Ainakin minun autojen moottorit ovat aina startatessa niin pirun jäykkiä pakkasella kun kamppari ja kiertokanget ovat öljyssä. Jos alapää on kuivana niin
kylmäkääynnistys pitäisi siinä tapauksessa surahtaa kuin sirkkeli käyntiin. Kannattaa vielä tarkemmin tutustua autonmoottoriin.
Missä autossa? Voin kertoa,että kaikissa autoissa myös sinun. ;D ;D ;D

Jokusen moottorin olen purkanu eikä näissä painevoitelu moottorissa se kampiakseli ui siellä öljyssä, PISTE. Olet pahasti väärässä.
Octavia BKD

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: rami - 23.01.16 - klo:13:13
Öljypinta alempana???
Miksi sitä öljyä sitten pitää lämmittää jos kampiakseli eikä kiertokanet koske siihen?  Ainakin minun autojen moottorit ovat aina startatessa niin pirun jäykkiä pakkasella kun kamppari ja kiertokanget ovat öljyssä. Jos alapää on kuivana niin
kylmäkääynnistys pitäisi siinä tapauksessa surahtaa kuin sirkkeli käyntiin. Kannattaa vielä tarkemmin tutustua autonmoottoriin.
Missä autossa? Voin kertoa,että kaikissa autoissa myös sinun. ;D ;D ;D

Haluaisin tosiaan nähdä sen moottorisi missä kampiakseli ja kiertokanget ovat öljykylvyssä kun lyöt sen tulille.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

repomies

Hieno tutkimus sinänsä. Puhtaasti taloudellisessa mielessä esilämmitys ei kannata, mutta päästöjen, mukavuuden ja moottorin säälimisen kannalta se kannattaa. Joskaan jälkimmäiseen tuo tutkimus ei sinänsä tuonut lisätietoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy