Passat Multifuel 1.4TSI hajosi

Aloittaja XUE, 19.01.16 - klo:14:32

« edellinen - seuraava »

XUE


Passat Multifuel 1.4 TSI vuosimallia 2013, ajettu 56tkm hajosi mäntä.
Tämä selvisi kun hinautin auton VW Centeriin kun varotusvalot alkoi vilkkua ja tehot hävisi.

Yhden sylinterin mäntä hajonnut ja rikkonut samalla koko sylinterin sekä kantta.
Diagnosi tuli nopeasti, uusi moottori tilaukseen Ruotsista ja alle viikossa homma hoidettu.
Uusiksi meni siis koko moottori ja kansi jne mutta apulaitteet vanhat, kuten turbo yms.

Sen aikaa ajoin ilmaisella sijarilla eikä minulle tullut kustannuksia kuin 250e, joka oli "normaali" long life huolto,
joka siinä olisi pitänyt tehdä joka tapauksessa. Olen huoltanut kaikki tähän mennessä VW merkkihuollossa.

VW Center Airport hoiti homman tyylikkäästi eikä jäänyt pahaa makua suuhun.
Näitä mäntävikoja on kuuelma ollut ja niitä on vaihdettu valmistajan piikkiin.

Tämä remontti meni VW piikkiin.
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

XUE

vielä se, että eihän tietysti 2v vanha auto, 56tkm ajetun moottorin pidä hajota, eikä tulla eteen tuollaista totaalista remonttia mutta shit happens, sen jälkeen on kyse miten jälleenmyyjä / maahantuoja / valmistaja asian hoitaa.

Tällä kertaa jälkihoito meni tosi hyvin, ekat kolme päivää ajoin Q3:lla ja loput 4 päivää Golfilla.
Väliin sattui vielä yksi arkipyhä, loppiainen joten homma hoidettiin aika vauhdikkaasti kuitenkin
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

MsG

Selvisi itsellenikin nyt että kuukausi sitten ostamassani 1.4 multifuelissa on 45tkm kohdalla sulanut mäntä ja kone vaihdettu. Eipä se menoa haittaa mutta taitaa olla yleinen vika näissä.

vzv

Multifueleissa näyttäisi mäntävika+konevaihto olevan aika yleistä. Onko kellään tiedossa pitempään korjauksen jälkeen ajettua Multifuelia? Kiinnostaa poistuvatko nuo riskit kertakorjauksella eli uudet osat olisivat parempia, vai hajoaako moottori aina n. 50 tkm jälkeen... 2013-malleissa pitäisi kai kuitenkin olla jo se hihnavetoinen 1.4 TSI-moottori, vai kuinka?

Vähän ilmastoystävällisempi autoilu vähän kiinnostaisi, mutta kaikilla ratkaisuilla on omat ongelmansa (GTE vielä liian hintava, kaasupasuunoissa omat ongelmansa ja hyvät alkavat olla vähissä kun valmistus loppui, ajomäärät eivät ole järkeviä dieselille). Multifuel + Re85 voisi olla yksi ratkaisu paitsi että mallivalikoima tehdastekoisissa rajoittuu muinaisiin Saabeihin ja mäntävikaisiin Passatteihin  :(

Yhtä katselin netissä, ja siinäkin tarina oli sama, eli autoliike oli myynyt sen asiakkaalle ja 2 kk päästä se oli palautunut liikkeeseen konevikaisena ja alle 50 tkm ajettuna. Tasaista laatua...

Ramzez

Joskus asiaa selvittelin ja ainakin silloin tuli vastaan tapauksia, missä korjatussakin koneessa oli ollut vikoja, mutta en nyt muista oliko sentään koneen vaihdoista kyse.

Mainitsit ongelmat kaasuversioissa, mutta et täsmentänyt, että mitä ne olivat. Allekirjoittaneella on vm 14 Ecofuel ja mittarissa nyt 240tkm. Ei ole toistaiseksi ollut maata kaatavia ongelmia. Toki jos asuu kaukana kaasuasemasta, niin sitten tämä ei ehkä ole optimaalisin vaihtoehto. Mutta ainakin toistaiseksi selvästi edullisempi kilometrikustannus kuin dieselissä, bensassa tai multifuelissa.

jt

Lainaus käyttäjältä: Ramzez - 11.11.20 - klo:16:45
Mainitsit ongelmat kaasuversioissa, mutta et täsmentänyt, että mitä ne olivat. Allekirjoittaneella on vm 14 Ecofuel ja mittarissa nyt 240tkm. Ei ole toistaiseksi ollut maata kaatavia ongelmia. Toki jos asuu kaukana kaasuasemasta, niin sitten tämä ei ehkä ole optimaalisin vaihtoehto. Mutta ainakin toistaiseksi selvästi edullisempi kilometrikustannus kuin dieselissä, bensassa tai multifuelissa.
Täällä menossa jo toinen VW-kaasuversio. Eka (Passat) meni vaihtoon yli 270tkm ajettuna. Huoltokirja oli täysi, muutama suuttimen vaihto siinä matkalla oli edellisellä omistajalla moottoriin liittyen, ei muuta. Nyt nykyisessä Ecofuelissa yli 160tkm, Bilteman 5e:n suuttimen puhdistusainetta käytin kesällä ja taas matka jatkuu. En nyt ainakaan tämän kokemuksen perusteella pidä mitenkään ongelmallisena ja varsinkin kun kaasuversio on (biokaasua käytettäessä) selvästi "ilmastoystävällisin" joukosta etanoli, kaasu, plug-in hybrid ja on taloudellinen kulutukseltaan, niin mikäs siinä. 

BTW. Ennen kaasuversion hankintaa kävin koeajamassa myös Passat 1.4TSI Multifuelin, ihan virkeä pelihän tuo oli, tosin kulutuslukemat olivat lyhyehköllä koeajolla kohtuu korkeat. Silloin jo huomasin että noita sylinterin halkeamia oli ollut joissakin tapauksissa.   
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

vzv

Kiitoksia noista rohkaisevista kaasukokemuksista! Nettikeskusteluihin siilautuvat tietysti enemmän ongelmia kokeneet helpommin, ja kaksi polttoainejärjestelmää on... no, kaksi polttoainejärjestelmää.

Isommaksi jutuksi olen kokenut valikoiman pienuuden. Seatia en osta, Superbista ei saa kaasuversiota, Octavia on jo ja ihan tyytyväinen olen ollut mutta vähän isompi kiinnostaisi ja ainakin uudella G-Tecillä 9 litran varatankkeineen pitäisi pysähtyä Lapin-reissulla joka huoltiksella. Passatin B7 Ecofuel olisi siis paras saatavilla oleva malli, mutta ei niitä haitaksi saakka ole tarjolla. Minulla on tapana pitää autoja aika pitkään ja vuosittainen ajomäärä on 10-12tkm, joten yksilössä pitäisi olla mieluiten alhaiset ajo-km + manuaali mikä rajoittaa vielä valikoimaa kun puhutaan autosta jonka valmistus loppui 2014.

Moottori kirjoitteli juuri aiheesta. Sääntelyhän tätä markkinaa ajaa sähköön eikä niinkään kuluttajatoiveet, mutta voisivatko penteleen poliitikot alkajaisiksi poistaa sen käyttövoimaveron kaasuautoilta jos niitä kerran halutaan teille lisää? https://moottori.fi/liikenne/jutut/kaasuautojen-suppea-autovalikoima-paastotalkoiden-haasteena/ 

Ramzez

Itse asiassa omalla kohdallani kaksi polttoainejärjestelmää koituivat päinvastoin onnekkaaksi ratkaisuksi.  ;D Vähän ennen viime joulua alkoi kaasupuoli pudota pois päältä ja vika paikallistui toisen taaemman kaasupullon venttiilin ohjaukseen. Jos auto olisi kulkenut ainoastaan kaasulla, olisi jääty tienpäälle. Mutta kun bensapuoli astui heti peliin, niin matka jatkui.  :)

Toki kun tekniikkaa on enemmän, on enemmän paikkoja mitkä voivat mennä rikki ja kaikki korjaamot eivät huoli kaasuautoja korjattavaksi, koska vaativat erilliskoulutuksen ja työkalut. Tosin kaasupuolta lukuun ottamatta osa korjaamoista suostuu tekemään ainakin muita huolto- ja korjaustoimenpiteitä, kunhan ei tarvitse puuttua kaasupuoleen. Esimerkiksi pian hankinnan jälkeen autostani hajosi vesipumppu ja sen vaihtoi korjaamo, joka ei kaasuautoja sen kaasupuolen osalta korjaa, mutta suostuivat kuitenkin tuon pumpun vaihtamaan, koska se ei edellyttänyt kaasuun koskemista.

Kyllä näissä kaasuautoissa ehdoton edellytys on silti riittävän suuret kaasupullot. Itse ajan 99% ajasta biokaasulla ja sen vuoksi tietysti tankkausväli on huomattavasti tiheämpi kuin perus dieselillä tai bensalla, koska toimintasäde on n. 500 km kaasulla. Pienemmillä tankeilla saisi ravata tankkaamassa sitäkin useammin, ellei tyytyisi ajamaan osan aikaa bensalla.

Laita nettiautoon hakuagentti, niin eiköhän sinne ilmaannu kriteereihisi soveltuvia yksilöitä aivan varmasti. Vaikka kilometrisuoritteet kasvavat niissä jatkuvasti, niin ainakin toistaiseksi myös Ruotsin tuonti on sen verran vahvana näissä, että vähemmänkin ajettuja on ajoittain tarjolla. Tosin jos ajosuoritteesi on vuositasolla kovinkin matala, en näkisi estettä sille, että auto olisi hankittaessa hieman enemmänkin ajettu, jos se heijastuu hintaan. Itse ostin oman yksilöni hieman yli 200tkm ajettuna ja kun kilometrejä tulee vuodessa n. 10-15tkm, niin en kokenut tuota ongelmaksi. Jos saa hinnan tarpeeksi kohdalleen, niin säästyvällä rahalla voi sitten ennakoivasti tehdä joitakin huoltotoimenpiteitä ja saat varmasti hyvän kulkupelin vuosiksi eteenpäin.

Käyttövoimavero kaasuautoihin taisi tulla 2013 ja kun se kerran säädettiin, niin ei sitä varmasti olla pois ottamassa. Nyt puhuvat jo biokaasun ottamisesta jakeluvelvoitteen piiriin, joka käytännössä tarkoittaisi meille ennestään jo biokaasulla ajaville 10-20 snt/kg hinnan korotusta, joka on mielestäni käsittämätön, jos halutaan kannustaa ihmisiä ostamaan kaasuautoja. Tosi iso ongelma on myös se, että uusissa autoissa valikoimaa on vain todella rajatusti ja nekin vaihtoehdot poistuvat muutaman vuoden säteellä, jos direktiivit eivät EU:ssa muutu. Ainakin käytetyn auton omistajalle toistaiseksi kaasuauto on varmempi kulkupeli kuin akuilla toimiva. Jälkimmäisessä jos joutuu sähköjärjestelmään akkuja vaihtamaan, se todennäköisesti maksaa enemmän kuin vaihtomoottori perinteiseen autoon. Mitäs semmoisella sitten tekee?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy