VW to replace 1.4 TSI and 1.6 TDI with 1.5 engines from 2017

Aloittaja El_Miguel, 19.01.16 - klo:10:14

« edellinen - seuraava »

El_Miguel

Laitetaan nyt tänne, jos aihe kiinnostaisi. Eli uutisen mukaan VW olisi korvaamassa nykyiset 1.4TSI ja 1.6TDI moottorit uusilla vuoden 2017 aikana.

http://www.worldcarfans.com/1160118103035/vw-to-replace-1-4-tsi-and-1-6-tdi-with-1-5-engines-from-2017

The turbocharged 1.5-liter gasoline engine will serve as a direct successor of the current 1.4 TSI and is going to come with cylinder deactivation technology, as well as direct-injection and a new turbocharger. As for the 1.5-liter diesel, it’s going to replace the familiar 1.6 TDI.

VW mentions production costs will be higher compared to the current units, but the new ones will be lighter and more frugal. The plan is to sell both engines in different states of tune and on a variety of models from the Volkswagen Group, including Audi, SEAT, and Skoda.

These won’t be all-new engines as Herbert Diess explains the 1.5-liter units will be evolutions of the current 1.4 TSI and 1.6 TDI powering a wide variety of small and compact VAG cars.
VW Golf VII 1.6TDI bluemotion 81kw

RSOCUstin

Hieman sarkasmia.
Mk1 Golf dieselmoottorit: 1.5L 50 PS (37 kW).
Wolfsburgissa on kaivettu 70-luvun moottoripiirrustukset pöydälle ja todettu että tässä on ratkaisu.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk1

TAG

Liekö VW menossa samaan suuntaan kuin esim. BMW. Eli standardoidaan sylinterikoko, jolloin samoista osista saa rakennettua kaikki moottorit. Järkevää olisi.

2 sylinteriä = 1,0L
3 sylinteriä = 1,5L
4 sylinteriä = 2,0L
5 sylinteriä = 2,5L
6 sylinteriä = 3,0L

teräksenharmaa

Tämä 1,5 litrainen on nelisylinterinen, joten BMW:n tiellä volkkari ei ole. Volkkarin uusi kolmesylinterinen litrainenkaan ei jaa oikein minkään toisen moottorin sylinterimittoja.

jarkko_h

Olisikohan vaan VAG lla todenneet että eivät yrityksistä huolimatta osaa tehdä kestävää moottoria ja tilaavat jatkossa Fordilta 1.5 ecoboostin ja 1.5 dieselin?

panu

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 19.01.16 - klo:10:20
Hieman sarkasmia.
Mk1 Golf dieselmoottorit: 1.5L 50 PS (37 kW).
Wolfsburgissa on kaivettu 70-luvun moottoripiirrustukset pöydälle ja todettu että tässä on ratkaisu.

Monethan sanoo että vanhassa vara parempi. 90-luvulla on tehty viimeiset toimivat ja korjattavissa olevat autot. Uudempiin vaihdetaan vain erisuuruisia osakokonaisuuksia.

VW on vienyt tämän vähän pidemmälle. Olisivat saman tien menneet ilmajäähdytteisiin boxereihin saakka :P Sillähän se Volkkarin maine kestävänä ja laadukkaana autona on luotu!


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 08.03.16 - klo:22:17
Olisikohan vaan VAG lla todenneet että eivät yrityksistä huolimatta osaa tehdä kestävää moottoria ja tilaavat jatkossa Fordilta 1.5 ecoboostin ja 1.5 dieselin?

Hevosmiesten tietotoimiston kautta kuullu sellasta noista Fordin ecoboosteista, että eivät ole yhtään sen parempia. Jotain sellasta kaveri selitti, että jakohihna on öljykylpynen ja vaihtoon täytyy tiputtaa koko motti pois konehuoneesta. Ja kuulemma Fordin huollossa ovat sanoneet koneen olevan niin loppu ekan jakohihnan vaihdon aikaan, että kannattaa ottaa suoraan kunnostettu moottori tehtaalta. Eli koko motin käyttöiäksi suunniteltu sama 150tkm kun jakohihnallekkin...  :o

PS. Edellisen tekstin vastuut on siirretty lukijalle!  ;)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 15.03.16 - klo:14:54
Hevosmiesten tietotoimiston kautta kuullu sellasta noista Fordin ecoboosteista, että eivät ole yhtään sen parempia. Jotain sellasta kaveri selitti, että jakohihna on öljykylpynen ja vaihtoon täytyy tiputtaa koko motti pois konehuoneesta. Ja kuulemma Fordin huollossa ovat sanoneet koneen olevan niin loppu ekan jakohihnan vaihdon aikaan, että kannattaa ottaa suoraan kunnostettu moottori tehtaalta. Eli koko motin käyttöiäksi suunniteltu sama 150tkm kun jakohihnallekkin...  :o

PS. Edellisen tekstin vastuut on siirretty lukijalle!  ;)

Tämän saman arvion ollut kuullut tullun tehdyksi Saksassa riippumattoman tahon toimesta, eli koneen kestoikä (arvioitu) n. 150tkm.
Sorry huono lauseen muotoilu.
Yritetään pärjätä.

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: panu - 15.03.16 - klo:14:08
Monethan sanoo että vanhassa vara parempi. 90-luvulla on tehty viimeiset toimivat ja korjattavissa olevat autot. Uudempiin vaihdetaan vain erisuuruisia osakokonaisuuksia.

VW on vienyt tämän vähän pidemmälle. Olisivat saman tien menneet ilmajäähdytteisiin boxereihin saakka :P Sillähän se Volkkarin maine kestävänä ja laadukkaana autona on luotu!

Samaa se katsurikin sano ei kannata ostaa autoa joka on uudempi kuin vuonna 2005 valmistettu. Sitä ei voi ite korjata.


Atro

Miller-työkierto ja säätyvät turbiinin siivet bensaturbossa ovat kyllä hienoja uudistuksia jo tähänkin asti markkinoiden parhaaseen pieneen bensaturboon (1.4 tsi). Näillä eväin pysytään taas luokan ykkösenä useampi vuosi.

psxgamer

Aivan varmasti upea moottori ominaisuuksiltaan, mutta en silti tiedä haluaisinko saada tuon uuden motin ensimmäisten joukossa. Jos VW saa tämän Audin lisäksi ihan heti ja Seat ja Skoda viiveellä niin kokisin sen itse vain positiivisena juttuna jos olisin Seattia tai Skodaa ostamassa.

teräksenharmaa

#12
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 15.03.16 - klo:14:54
Hevosmiesten tietotoimiston kautta kuullu sellasta noista Fordin ecoboosteista, että eivät ole yhtään sen parempia. Jotain sellasta kaveri selitti, että jakohihna on öljykylpynen ja vaihtoon täytyy tiputtaa koko motti pois konehuoneesta. Ja kuulemma Fordin huollossa ovat sanoneet koneen olevan niin loppu ekan jakohihnan vaihdon aikaan, että kannattaa ottaa suoraan kunnostettu moottori tehtaalta. Eli koko motin käyttöiäksi suunniteltu sama 150tkm kun jakohihnallekkin...  :o

PS. Edellisen tekstin vastuut on siirretty lukijalle!  ;)
Kaverisi puheiden uskottavuutta heikentää jo pelkästään sekin, että Fordin hihnan vaihtoväli on noin 100 tkm pidempi. Eipä noista Fordin moottoreista paljoa pahaa kestävyyden suhteen ole kuulunut ja Autobildin 100 tkm kestotestin jälkeen moottori oli mallikelpoisessa kunnossa.

Jos Fordin perusmalleihin tilailtaisiin automaattisesti uusia moottoreita kaverisi väittämillä kilometreillä, niin voit olla varma siitä, että tuollainen saisi aika tavalla huomiota osakseen.

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 15.03.16 - klo:15:56
Samaa se katsurikin sano ei kannata ostaa autoa joka on uudempi kuin vuonna 2005 valmistettu. Sitä ei voi ite korjata.
Minä olen kuunnellut tuota samaa jo 80-luvulta lähtien ja historia osaa kertoa, että ensimmäisen kerran autot muuttuivat korjauskelvottomiksi jo silloin, kun venttiilikoneisto koteloitiin eli noin sata vuotta sitten.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 29.04.16 - klo:09:22
Aivan varmasti upea moottori ominaisuuksiltaan, mutta en silti tiedä haluaisinko saada tuon uuden motin ensimmäisten joukossa. Jos VW saa tämän Audin lisäksi ihan heti ja Seat ja Skoda viiveellä niin kokisin sen itse vain positiivisena juttuna jos olisin Seattia tai Skodaa ostamassa.
Jos ottaa esimerkkiä edellisestä päivityksestä, niin he, jotka valitsivat ensimmäisien joukossa uusimman moottorin edeltäjiensä sijaan, tuskin jäivät katumaan valintaansa. Edeltävissä nelisylinterisissä bensakoneissa oli massiivisia tyyppivikoja, mutta sekä EA211 että EA888 gen. 3 ovat toimineet paljon paremmin -jopa erinomaisesti. Uusimman moottorin valinnut sai viimeksi paremmat ominaisuudet ja paremman luotettavuuden.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Atro - 29.04.16 - klo:08:34
Miller-työkierto ja säätyvät turbiinin siivet bensaturbossa ovat kyllä hienoja uudistuksia jo tähänkin asti markkinoiden parhaaseen pieneen bensaturboon (1.4 tsi). Näillä eväin pysytään taas luokan ykkösenä useampi vuosi.
Öljyssä on siirrytty 0W20 -viskositeettiin. Välijäähdytin näyttää kuvan perusteella kasvaneen tuntuvasti. Ainakin itseäni yllättää se, että teho- ja vääntökäyrien muutokset ovat minimaalisia. Moottoriin on kuitenkin tullut rautapuolellekin merkittäviä muutoksia. Liekö sitten DSG:n "ansiota" se, että tuossa pienempitehoisessa 1.5 TSI:ssä on sama maksimivääntö kuin 1.0 TSI:ssä. Mielenkiintoista nähdä, miten muuttuvasiipinen ahdin tuntuu ajossa.

JFabiaK

Tuo tuleva 1,5 litrainen näyttää suunnitellun/toteutetun "ihan uusiksi" näitten nykyisten (TSI) kokemuksien pohjalta ja ymppäämällä yksityiskohtiin uusinta, tosin (ja onneksi) jo testattua tekniikkaa. Sylinterit tehdään suoraan kevytmetalliin ja pinnoitetaan plasmamenetelmällä, ts. pintaan ruiskutetaan "kulumiskerros", joka takaa ohentuneen voiteluöljyn tehokkaan ja kestävän voitelukalvon männille (renkaille). Tätä vastaavaa ollaan "sisään ajettu" jo Porschella ja myös BMW:n uudet koneet ovat näin toteutettuja. Kampiakselin runkolaakerit ovat erikoispinnoitettuja. Muuttuvatehoinen öljypumppu on erikoispinnoitettu.  ... Polttoaineen annostelujärjestelmä on viritetty hienopisaraiseksi, sytytysjärjestelmästä on uusi, tehokkaampi variaatio. Ahtimen säätyvä siivistö on sähköisesti ohjattu. ...
Ja tässä kaikessa oleellisesti "päällimmäisenä" Miller-työkierto. Täytyy sanoa, että onpa moottori! Taloudellisuutta ollaan viritetty edelleen, toivottavasti se ei huku kallistuneeseen moottoriin ja ilmeisesti myös nouseviin autojen hintoihin.  ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

tärpätti

Sopivasti huonosti pinnoittettu ja artisti
Maksaa takuu ajan jälkeen, tämä noin kauhu kuvana :)
Octavia BKD

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 29.04.16 - klo:13:06
Sopivasti huonosti pinnoittettu ja artisti
Maksaa takuu ajan jälkeen, tämä noin kauhu kuvana :)
Sanat jäävät soimaan päähän ja aristit ajavat volkkareilla. Eiköhän muut kuin artistit liene suurin käyttäjäryhmä.  ;) Kauhukuvana? ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 29.04.16 - klo:12:55
Tuo tuleva 1,5 litrainen näyttää suunnitellun/toteutetun "ihan uusiksi"...
Kuten nimestä voi päätellä, kyseessä on nimenomaan evolutiaarinen rakenne. Vanhaan runkoon on ympätty uutta tekniikkaa ja hienosäätöjä.
Tuollainen 300 Nm ja 130 kW taitaa odotella 10-vaihteista DSG:tä.

Atro

Täytyy nostaa VAGille hattua että uskaltaa tuoda näin merkittäviä muutoksia kansanmoottoriin. Saa nähdä miten kilpailijat pystyvät vastaamaan. Toivottavasti pystyvät niin saadaan aitoa kilpailua markkinoille. Heikolta kyllä näyttää kilpailijoiden viimeaikaisten lanseerauksien perusteella.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Atro - 29.04.16 - klo:13:45
Heikolta kyllä näyttää kilpailijoiden viimeaikaisten lanseerauksien perusteella.

Eipä nuo VAG:n TSI esitykset tähän saakka ole olleet kovinkaan mairittelevia...
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Atro - 29.04.16 - klo:13:45
Täytyy nostaa VAGille hattua että uskaltaa tuoda näin merkittäviä muutoksia kansanmoottoriin. Saa nähdä miten kilpailijat pystyvät vastaamaan. Toivottavasti pystyvät niin saadaan aitoa kilpailua markkinoille. Heikolta kyllä näyttää kilpailijoiden viimeaikaisten lanseerauksien perusteella.
Mistähän tämä "heikolta kyllä näyttää..." lienee peräisin?? Kilpailijoista voisi ottaa esimerkiksi vaikka Mazdan Miller-työkierrolla työskentelevät bensiinimoottorit. Samoin voisi mainita BMW:n uusitun ja uusiutumassa olevan moottoripolven, erityisesti 3- ja 6- sylinteriset. Myös Mercedes-Benz on uusinut ja uusii moottoreitaan, mm. taksitolppien johtotähdet pienentävät ja samalla tehostavat koneitaan - onpa mainittu että maailman paras dieselmoottori on edelleen M-B:n hallussa. Honda on ollut aina oikea moottorivelho, ja osaa ne metkut edelleen.
Peugeot on solminut Fordin kanssa (pienten) dieselmoottorien monivuotisen kehitys- ja tuotantosopimuksen.
Volvolla on ollut oma moottorien kehitysohjelma, jolla ollaan saavutettu aivan mahtavia teho- ja kulutushyötyetuja - erityisesti dieseleitten osalta. Tässä pintaraapaisua asiasta.

Eiköhän liene ennemmin niin, että muut ovat olleet karkaamassa tässä moottoriteknologiassa ja VAG on ollut pakotettu tuottamaan tällaisia ratkaisuja, eli toimii vastaajana - eikä päin vastoin.  ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Taky - 29.04.16 - klo:14:08
Eipä nuo VAG:n TSI esitykset tähän saakka ole olleet kovinkaan mairittelevia...
Mitä vikaa nykyisissä TSI-esityksissä on?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 29.04.16 - klo:14:21
Mistähän tämä "heikolta kyllä näyttää..." lienee peräisin?? Kilpailijoista voisi ottaa esimerkiksi vaikka Mazdan Miller-työkierrolla työskentelevät bensiinimoottorit.

Eiköhän liene ennemmin niin, että muut ovat olleet karkaamassa tässä moottoriteknologiassa ja VAG on ollut pakotettu tuottamaan tällaisia ratkaisuja, eli toimii vastaajana - eikä päin vastoin.  ::)
Taidat tarkoittaa Mazdan atkinsonmoottoria. Mazdalla oli kyllä millermoottorikin, mutta siitä on jo yli 10 vuotta aikaa.

Eiköhän tässä ole kyseessä aika normaali kehityspolku mitä kuljetaan. EA211 tuli jo vuosia sitten nykyisen Golfin pohjalevyn mukana ja tekniikan päivitys lähiaikoina on varsin luonnollinen juttu.

Atro

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 29.04.16 - klo:14:21
Mistähän tämä "heikolta kyllä näyttää..." lienee peräisin??

Tarkoitin erityisesti tuollaista n. 150 hv bensakonetta tässä. Konetta, joka yhdistää pienen kulutuksen (co2 alle 110 g/km) ja mukavan suorituskyvyn eli rivakkuuden matalillakin kierroksilla. Varmasti BMWltä on tulossa jotain vastaavaa mutta en näe bemaria VWn, Skodan tai Seatin suorana kilpailijana.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Atro - 29.04.16 - klo:15:57
Tarkoitin erityisesti tuollaista n. 150 hv bensakonetta tässä. Konetta, joka yhdistää pienen kulutuksen (co2 alle 110 g/km) ja mukavan suorituskyvyn eli rivakkuuden matalillakin kierroksilla. Varmasti BMWltä on tulossa jotain vastaavaa mutta en näe bemaria VWn, Skodan tai Seatin suorana kilpailijana.
Jälkimarkkinointi on tärkeintä näissä moottorijutuissakin. ;) No jos BMW ei ole kilpailija, niin kuinka olisi esimerkiksi Opel? Opelin uudet moottorit ovat todella nätisti käyviä, tehokkaita ja myös taloudellisia. Uuden Astran tullessa tuli mukana moottoreita.
Ja Opelin (uusi) 1,6 l:n diesel käy nätimmin kuin VAG:n dieselit.  ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Taky

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 29.04.16 - klo:14:56
Mitä vikaa nykyisissä TSI-esityksissä on?

No "TSI ongelmat" googgeliin niin aikamonta artikkelia saa luettavakseen.... Normi kuluttaja ei kovinkaan merkittävästi eri kehitys reviisioita erottele. Huonon maineen palauttaminen ottaa aikaa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Taky - 29.04.16 - klo:17:56
No "TSI ongelmat" googgeliin niin aikamonta artikkelia saa luettavakseen.... Normi kuluttaja ei kovinkaan merkittävästi eri kehitys reviisioita erottele. Huonon maineen palauttaminen ottaa aikaa.
Moniko noista artikkeleista koski nykyisiä TSI-esityksiä? Maineen palauttaminen on jo eri tarinaa, eikä siinä maineessa sitäpaitsi taida normikuluttajan silmissä ihan hirveästi palauteltavaa olla, kun Volkkari on kuitenkin maailman myydyin auto.

Flat

ei ihan suoraan liity otsikon moottoreihin, mutta nyt kun on milleri koneella päästellyt jonkin aikaa, niin onhan kehitystä tapahtunut. Nätisti käyvä ja taloudellinen moottori, käytännön kulutus tippunut -15%  verrattuna edellisen sukupolven vastaavaan koneeseen.

Atro

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 29.04.16 - klo:17:13
Uuden Astran tullessa tuli mukana moottoreita.
Ja Opelin (uusi) 1,6 l:n diesel käy nätimmin kuin VAG:n dieselit.  ;)

Dieselistä en tiedä mutta tuo uusi Astra tuli koeajettua 1.4 150 hv koneella ja vaisulta tuntui. Turbo tuntuu heräävän vasta 2 tonnissa ja siksi kepittämään joutuu aika paljon enempi kuin VAGin vastaavalla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy