VAG:n luotettavat TSI-moottoriversiot?

Aloittaja Gudmund, 18.01.16 - klo:18:15

« edellinen - seuraava »

Gudmund

Arvon kanssa-autoilijat,

Voisimmeko kerätä tähän listan luotettaviksi määriteltävistä TSI-moottoriversioista?
Jatkuvasti kuulee kysymyksiä sekä oikeassa elämässä että täällä palstoilla siitä, että kannattaako ostaa tällainen ja tällainen VAG-konsernin TSI-moottori. Onko mahdollista poimia tähän ketjuun ne koneversiot, joita voi vakavalla naamalla väittää luotettavaksi TSI-koneeksi. Ja samalla voimme auttaa ystävällisesti jonkun hieman epävarman autonhankkijan mahdollisesti oikealle polulle. Eikä sitten mieluusti mitään uskotelmia niin, että "on luotettava kunhan vaihtaa jakoketjun ja kiristimen 60tkm välein", kiitos.

Eli mikä kuutiotilavuus, mikä tehoversio, mitkä vuosimallit?

Aloittakoon ken uskaltaa, lyhyet perustelut. Onhan niitä luotettaviakin TSI-patoja, onhan..

Octavia III RS TDI

Hannes

#1
Ei kait noissa vuosimallin -12 jälkeen mitään vikaa ole ollut ::)

Todettakoon vielä, vuosimallit 07-11 ovat monelle automerkille moottorin osalta huonoja vuosimallia ainakin jakoketjun osalta. Löytyy mm. MB, BMW jne...........

TeHoKo

Nykyiset ajokit:
2.0 TSI -09 170hp ajettu n. 60tkm (Tigu)
ja
2.0 TSI -13 220hp ajettu n. 70tkm (Ocu)

Suht vähät kilsat siis molemmissa...mutta ei kyllä ole ollut mitään vikojakaan moottoreissa (eikä kummankaan dsg-lootassa)


Zaasa

Kaksi viimeisintä TSI autoani, kummankaan moottorin osalta ei ole huonoja kokemuksia, en mitään huonoa ole kuullut muualtakaan.
1.4 TSI ACT 140hv  2013->
2.0 TSI 280hv 2014->

HAL9000

Golf VI 118kW. n. 80tkm täysin viatonta ajoa. Hieno moottori.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

pomo

1.8 tsi mitä noissa lienee kilowatteja jotain 118

teräksenharmaa

#6
Nykyisistä moottoreista ei taida löytyä yhtään mallia, jonka kanssa olisi jotain vakavia ongelmaepidemiota. Tämä on ollut tilanne jo muutaman vuoden.

Oma kokemus on 162 kW EA888 Gen. 3:sta, jossa ei ole ollut kahden vuoden aikana vikoja tai öljyn lisäystarpeita.

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 18.01.16 - klo:21:47
Golf VI 118kW. n. 80tkm täysin viatonta ajoa. Hieno moottori.

Mikä kuutiotilavuus tässä?
Octavia III RS TDI

Gudmund

Näyttää siltä että vuosimallilla on helpompi rajata, eli 2013 alkaen vasta hyvää tavaraa...? Eli kyseesä on sama hetki kun ketju vaihtui hihnaksi (riippuen vähän merkistä/mallista)?
Kyllä tälläkin palstalla on useampi kertonut isoista murheista mm. 1.8TSI koneiden (noin vm.08-12) kanssa, joten sen perusteella ei oikein huippuluotettavaa kuvaa saa koneesta.

Ei kait muutenkaan 60-80tkm suoritteilla pääse vielä luotettavien vaggilaisten listalle? Tuplat vähintään pitäisi mennä ilman murheita. Mutta lupaa tietysti hyvää jos 60tkm mennessä ei valittele vastaan. Toki näillä vm2013 ja uudemmilla ei kovin moni ole ehtinyt niin paljoa ajella.
Octavia III RS TDI

Jiivee

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 19.01.16 - klo:08:11
Näyttää siltä että vuosimallilla on helpompi rajata, eli 2013 alkaen vasta hyvää tavaraa...? Eli kyseesä on sama hetki kun ketju vaihtui hihnaksi (riippuen vähän merkistä/mallista)?
Kyllä tälläkin palstalla on useampi kertonut isoista murheista mm. 1.8TSI koneiden (noin vm.08-12) kanssa, joten sen perusteella ei oikein huippuluotettavaa kuvaa saa koneesta.

Ei kait muutenkaan 60-80tkm suoritteilla pääse vielä luotettavien vaggilaisten listalle? Tuplat vähintään pitäisi mennä ilman murheita. Mutta lupaa tietysti hyvää jos 60tkm mennessä ei valittele vastaan. Toki näillä vm2013 ja uudemmilla ei kovin moni ole ehtinyt niin paljoa ajella.
Tämä tässä näin.
-13 B7 Passat R-line 2.0TDI 4motion
Ex: -10 mk6 Gti Golf

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 19.01.16 - klo:08:11
Näyttää siltä että vuosimallilla on helpompi rajata, eli 2013 alkaen vasta hyvää tavaraa...? Eli kyseesä on sama hetki kun ketju vaihtui hihnaksi (riippuen vähän merkistä/mallista)?
Kyllä tälläkin palstalla on useampi kertonut isoista murheista mm. 1.8TSI koneiden (noin vm.08-12) kanssa, joten sen perusteella ei oikein huippuluotettavaa kuvaa saa koneesta.

Ei kait muutenkaan 60-80tkm suoritteilla pääse vielä luotettavien vaggilaisten listalle? Tuplat vähintään pitäisi mennä ilman murheita. Mutta lupaa tietysti hyvää jos 60tkm mennessä ei valittele vastaan. Toki näillä vm2013 ja uudemmilla ei kovin moni ole ehtinyt niin paljoa ajella.
Yhden vuoden mukaan rajaaminen toimii huonosti. Esimerkiksi tuosta 1.8 TSI:stä tuli tämä nykyinen tyyppivioista vapaa Gen. 3 markkinoille jo vuoden 2011 aikana ensimmäiseen koriin. Joku toinen kori sai uuden moottorin vasta vuosia myöhemmin. Noiden ensimmäisten versioiden joukossa on myös takuulla huomattava määrä autoja, joilla on ajettu 120-160 tkm.

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.01.16 - klo:11:09
Yhden vuoden mukaan rajaaminen toimii huonosti. Esimerkiksi tuosta 1.8 TSI:stä tuli tämä nykyinen tyyppivioista vapaa Gen. 3 markkinoille jo vuoden 2011 aikana ensimmäiseen koriin. Joku toinen kori sai uuden moottorin vasta vuosia myöhemmin. Noiden ensimmäisten versioiden joukossa on myös takuulla huomattava määrä autoja, joilla on ajettu 120-160 tkm.

No mielestäni toimii kohtuu hyvin, jos haluaa pelata varman päälle. Aika harva pystyy/osaa/viitsii selvittää minkä sukupolven kone milloinkin on kysymyksessä. Osa automyyjistäkin on aivan kujalla näiden kanssa (ja moni tuntuu ajattelevan, että kaikki TSI-koneet ovat syvältä!).

Mutta totta, monella hihnallisellakin TSI-koneella on varmaankin ajettu jo luokkaa 150tkm, mutta se ei vielä tarkoita, että ne on ollut huolettomia kilometrejä... Vakuutteluja tarvitaan.
Octavia III RS TDI

europe

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 19.01.16 - klo:21:02
Mutta totta, monella hihnallisellakin TSI-koneella on varmaankin ajettu jo luokkaa 150tkm, mutta se ei vielä tarkoita, että ne on ollut huolettomia kilometrejä... Vakuutteluja tarvitaan.

Aikamoinen yleistys, mitähän vikoja SINULLA on tiedossa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 19.01.16 - klo:21:02
No mielestäni toimii kohtuu hyvin, jos haluaa pelata varman päälle. Aika harva pystyy/osaa/viitsii selvittää minkä sukupolven kone milloinkin on kysymyksessä. Osa automyyjistäkin on aivan kujalla näiden kanssa (ja moni tuntuu ajattelevan, että kaikki TSI-koneet ovat syvältä!).

Mutta totta, monella hihnallisellakin TSI-koneella on varmaankin ajettu jo luokkaa 150tkm, mutta se ei vielä tarkoita, että ne on ollut huolettomia kilometrejä... Vakuutteluja tarvitaan.
Ei tuo missään nimessä varman päälle pelaamista ole. Vuosimallin 2014 autossa voi olla ketjuongelmainen moottori, mutta vuosimallissa 2011 voi olla ongelmaton moottori. Ei asian todellisen tilan selvittämiseen pitäisi montaa minuuttia pitäisi kulua googlessa tai tällä foorumilla. Jos tuo on liikaa, niin eivät ne mahdolliset ongelmat sitten varmaan kovin pahasti artistia haittaa.

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: europe - 19.01.16 - klo:22:38
Aikamoinen yleistys, mitähän vikoja SINULLA on tiedossa.

Mitäköhän olen yleistänyt? Että aika monella ajettu jo 150tkm? Mielestäni ei ole kovin ihmeellinen yleistys, vaan tavallista päättelyä (=4 vuotta ja esim 35tkm vuodessa..).
Minulla ei ole tiedossa erityisiä hihnakoneiden vikoja, mutta ei myöskään 150tkm ajettuja huolettomia hihnakoneita. Siksi tätä asiaa nyt vähän kartoittelenkin...
Octavia III RS TDI

kramer

Mitä noita ketjuhommia jännittää, omassa vm.2011 passatissa 132tkm mittarissa ja nyt vaihettiin ketju maahantuojan piikkiin eli ei siis kuluja. Tärkeintä huolehtia, että huoltokirja kunnossa.

HAL9000

VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

europe

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 19.01.16 - klo:21:02

...mutta se ei vielä tarkoita, että ne on ollut huolettomia kilometrejä... Vakuutteluja tarvitaan.

Niin että voi vaan heitellä kommentteja mukamas vioista. Mutta jos et itse ymmärrä kirjoittamaasi, niin antaa olla.
;D

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.01.16 - klo:23:29
Ei asian todellisen tilan selvittämiseen pitäisi montaa minuuttia pitäisi kulua googlessa tai tällä foorumilla.
Jos joku kysyy jotain tällä foorumilla, niin eihän se nyt oikein tyhjentävä vastaus ole että katovittugooglesta.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 20.01.16 - klo:15:01
Jos joku kysyy jotain tällä foorumilla, niin eihän se nyt oikein tyhjentävä vastaus ole että katovittugooglesta.
No tuo nyt olisi hyvä ohje mamulle, jotta kävis sieltä googlesta sen kattomassa - jäisivät naiset rauhaan? :)
Ja kokokin (size 8) ) on vinkattu.  :) :) Tämä on kotouttamista!
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: europe - 20.01.16 - klo:12:56
Niin että voi vaan heitellä kommentteja mukamas vioista. Mutta jos et itse ymmärrä kirjoittamaasi, niin antaa olla.
;D

No valitettavasti en osaa kysyä, että onko autossa vikoja, kirjoittamatta sanaa "vika". Vähän vähemmän asenteellisuutta peliin kiitos, etenkin jos et ole töissä VAG:lla.
Octavia III RS TDI

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 20.01.16 - klo:15:57
No tuo nyt olisi hyvä ohje
Varmaankin kuitenkin tunnet lyhenteen KVG? (VilleGallesta ei ole kysymys)

pomo

.... Nyt taas meinaa herpaantua.... Menee ohi aiheen....

Eka Golf

Mielestäni kilsoja pitäisi olla jotain 300tkm ja pärjätä "perushuolloilla" eli huolto-ohjelman mukaan pois lukien "kuluvat osat" jotta voiitaisiin puhua luotettavsta moottorista, vai mitä mieltä viisaammat?  8)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 20.01.16 - klo:22:39
Mielestäni kilsoja pitäisi olla jotain 300tkm ja pärjätä "perushuolloilla" eli huolto-ohjelman mukaan pois lukien "kuluvat osat" jotta voiitaisiin puhua luotettavsta moottorista, vai mitä mieltä viisaammat?  8)
Toimii varmaan hyvin, kun vertaillaan ajan kultaamia muistoja W124-mersumiesten kanssa. Jos haluaa nauttia modernin tekniikan ominaisuuksista, niin ei tuollaiseen ole mahdollisuutta.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.01.16 - klo:22:54
Toimii varmaan hyvin, kun vertaillaan ajan kultaamia muistoja W124-mersumiesten kanssa. Jos haluaa nauttia modernin tekniikan ominaisuuksista, niin ei tuollaiseen ole mahdollisuutta.

On ollut 2000-luvun pensakulkineita joissa oli reilusti yli 200tkm omilla huolloilla ennen kuin vaihdoin, tarkkaa kilsamäärää en muista, vanhemmilla toki uskalsi ajaa yli 300tkm.
Kyse oli kait kuitenkin luotettavasta motista?  8)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 20.01.16 - klo:23:01
On ollut 2000-luvun pensakulkineita joissa oli reilusti yli 200tkm omilla huolloilla ennen kuin vaihdoin, tarkkaa kilsamäärää en muista, vanhemmilla toki uskalsi ajaa yli 300tkm.
Kyse oli kait kuitenkin luotettavasta motista?  8)
Jos nyt uusia autoja ei kaupasta enää saisi, niin ajaisin nykyiselläni ilman pienintäkään pelkoa tuon 300 tkm. Onneksi uusiakin autoja toistaiseksi saa, eikä tuollaiseen tarvitse alkaa.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.01.16 - klo:23:09
Jos nyt uusia autoja ei kaupasta enää saisi, niin ajaisin nykyiselläni ilman pienintäkään pelkoa tuon 300 tkm. Onneksi uusiakin autoja toistaiseksi saa, eikä tuollaiseen tarvitse alkaa.

Toinen on uudehko, alle 2v, mutta en raski työautona pitää kuin vanhaa, kait olen liian köyhä tai pihi!  :-[

JoLah

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.01.16 - klo:22:54
Toimii varmaan hyvin, kun vertaillaan ajan kultaamia muistoja W124-mersumiesten kanssa. Jos haluaa nauttia modernin tekniikan ominaisuuksista, niin ei tuollaiseen ole mahdollisuutta.

1.4 D-4D Corolla E15 2008. Ajettu ekalla 59tkm 2v jonka jälkeen minulle ja nyt 273 tkm. Vaihdettu vesipumppu ja laturi, ketju ei edes ole testissä mainittavasti venynyt. Kyllä autoilla vielä pääsee 300 tkm helposti.

Mä olen sitä mieltä että TSI vain uudet hihnalliset voi olla toimivia. Jos ketju ei kestä 250 tkm se on susi.
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

Tomppaa_

#29
Anteeksi että romautan pilvilinnoissa elävät VAG-autoilijat:

VAG-konserni ei ole onnistunut kehittämään yhtään kestävää ketjujakopäätä. Yhdelläkään vagin ketjuvetoisella jakopäällä ei ajeta yli 200tkm. Yleensä ketju menee vaihtoon 60-120tkm nurkilla moottorityypistä riippuen. Huonoin on alkupään 1.4 TSI. 1.8 ja 2.0 moottorien ketjujakopäällä mennään noin 120-150tkm.

Nuo porsii ihan laidasta laitaan isoista pieniin. Työläin korjattava lienee 3.2 v6, 3.2 vr6 sekä isommat v8 jne.

Tässä taitaa olla jo pääosin kaikkien yleisimpien moottorityyppien ketjut


Nämä V6 moottorit on mukavia korjata kun ketju kulkee moottorin takapäässä.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy