Ajoasento Yetissä

Aloittaja snowman, 09.10.10 - klo:22:55

« edellinen - seuraava »

snowman

Sain Yetin pari viikkoa sitten ja muuten loistavasta autosta olen löytänyt yhden itseäni melko lailla harmittavan asian ja se on TM:n tuoreessa vertailussakin esille tuotu ratin ja polkimien suhde. Sellaista säätöä en ole istuimesta löytänyt jossa selkäni ja lonkkani ei kipeytyisi melkon lyhyenkin ajon aikana. Auto on manuaalivaihteinen ja itse olen 188 cm ja hoikka. Vähiten huono asento itselläni on: ratti uloimmassa asennossa (jää silti aika eteen) alhaalla ja penkki suht kaukana ja selkänoja aikas kallellaan taakse. Kertokaas muut miten olette Yetinne ajoasennon säätäneet ja mikä on pituutenne.

vasara

Lainaus käyttäjältä: snowman - 09.10.10 - klo:22:55
Sain Yetin pari viikkoa sitten ja muuten loistavasta autosta olen löytänyt yhden itseäni melko lailla harmittavan asian ja se on TM:n tuoreessa vertailussakin esille tuotu ratin ja polkimien suhde. Sellaista säätöä en ole istuimesta löytänyt jossa selkäni ja lonkkani ei kipeytyisi melkon lyhyenkin ajon aikana. Auto on manuaalivaihteinen ja itse olen 188 cm ja hoikka. Vähiten huono asento itselläni on: ratti uloimmassa asennossa (jää silti aika eteen) alhaalla ja penkki suht kaukana ja selkänoja aikas kallellaan taakse. Kertokaas muut miten olette Yetinne ajoasennon säätäneet ja mikä on pituutenne.

187cm. Penkki aika ylhäällä ja ratti ulkona, vähän niinkuin konttorin työtuolissa istuisi. Asento on kohtuu ryhdikäs ja ihan ok minulle, ei mitään puutumista havaittu. Kieltämättä reisitukea saisi olla enemmän.. en tiedä millaiset sportti-istuimet olisi, jos sellaisen asentaisi pelkästään kuskin paikalle? .. niissä yleensä reisituki säädettävä.

Nudde

Lainaaselkänoja aikas kallellaan taakse

En tunne juuri tätä autoa, mutta veikkaan että tässä on suurin virhe, ainakin yleensä on, eli liian kallellaan oleva selkänoja, silloin ei saa mitään sivuttaistuke kunnolla. Tämä eii ainakaan ole bemarinomistajillaongelma, nehän jotkun nuoret jannut kattelee sivuikkunasta pihalle lippis vinossa :) Mieluiten vielä M# tekstit sivuilla. Oli hieman off-topiccia.

Perushommahän menee niin että varttia vailla kolme (Audin ajokoulussa opeteltu), autokoulussa kymmentä vaille kaksi ote ratista.  Olisiko Audin ratilla jotain asian kanssa tekemistä? :)
Ratin suuntaus kohti ajajaa niin että keskiö suuntautuu aataminomenaan. Kun istut penkissä hartiat kiinni niin käsien peukalotaite saisi olla ratin päällä. Siis kun laittaa kädet suoraan ratin päälle, niin paukalon kiinnituspaikka (olipa hassu sana :) ) jää ratin yläkanttiin.

Kokeile säätää näin, onko eroja omiin säätöihin paljon.

snowman

Kiitos Nokivasaralle hyvästä vinkistä. Tuo konttorituoli-asento tuntuu toimivalta. Koitin toki aiemminkin hissata tuolia ylöspäin, mutta en näköjään riittävän ylös. Minulla on ollut n. 25 vuoden aikana kaikkiaan 15 autoa ja vain muutamassa on itselleni sopiva optimiasento ollut helposti löydettävissä. Parhaita tässä mielessä ovat olleet Peugeot 406, Volvo 940, Mitsubishi Grandis ja Chrysler Voyager. Ja missään em. autoista ei ollut ratin etäisyyden säätöä.

izmo

Löysin myös parhaan ajoasennon kun nostin istuimen aivan yläasentoon, ratti niin ulos kun se tulee ja ratin korkeus niin että viisarinopeusmittarista oikea puoli jää ratin kehän katveeseen ja sitten penkin etäisyys kuten täällä on jo mainittu. Nopedenhan näkee keskeltä numeroina.
Olen hoikka ja pituutta 182.

Karvis

Kuinka te voitte ajaa penkki yläasennossa? Eihän autosta näe mitään jos penkki on niin ylhäällä, ellei tähtäile kattoluukusta :o

Itse olen tällainen 176cm hujoppi ja penkki on aivan alhaalla, ratti myös alhaalla ja säätövarat varmaan 2-3cm vajaa uloimmasta asennosta. Selkänoja on varsin ryhdikkäässä asennossa ja penkin etäisyys siten että kytkin pohjassa jää aavistuksen jalka koukkuun.

Tuo penkin korkeus oli varsin ärsyttävä ominaisuus mm. Qashqaissa ja ASX:ssä, jakkara ala-asennossa pää hipoi kattoverhoilua :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Karvis

Lainaus käyttäjältä: PalMikko - 12.10.10 - klo:20:02
Ja miksei sieltä näkisi?

Koska silmät on katon ja ikkunan reunakohdassa, joutuu siis katselemaan sitä tuulilasin yläkarmia. Etenkin uuskoppaisessa Avensiksessa tämä oli todella pahanlaatuinen ongelma, tietysti ei tarvitse sitten aurinkolippaa ::)

Tietysti jos killistää sitä jakkaraa reilusti loivempaan kulmaan niin saa penkki ollakkin varsin ylhäällä, mutta en oikein tykkää maata autossa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Karvis

Lainaus käyttäjältä: PalMikko - 12.10.10 - klo:20:43
Lienen sitten lyhytselkäistä rotua; penkki ylhäällä, selkänoja pystyssä eikä pää kolise kattoon...

Ja meikäläinen on tämmönen pohjoissuomalainen persjalaka :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Asterion

Ajelin ajohistoriani ensimmäiset 5 vuotta  Lada 1200:lla kultaisella 80-luvulla. Ryhditön olkipenkki ja "erikoinen" ratti-poljin-penkki ergonomia.  ::) Tuon jälkeen ei ole missään autossa ollut vaikea löytää ihan hyvää ajoasentoa, kunhan vaan penkissä on ollut riittävästi säätövaraa taaksepäin, konstaapeli Hightowerin kikoilla, jos ei muuten ;D

'78 Honda Civic driven by Hightower(Police Academy)

Pertsa

^Itsekin joskus nuoruudessa nappisilmäladalla ajelleena muistelen että ajoergonomia olisi jotenkin ollut sopiva orankille (lue:lyhyet jalat ja pitkät kädet)  ;D

Asterion

Lainaus käyttäjältä: PalMikko - 12.10.10 - klo:21:22
Vanhoilla saippualaatikko-Ladoilla olen itsekin ajellut muutaman kerran, itselläni ei sellaista ole ollut.
Mutta nuo Ladathan olivat Fiat-perustaisia ja niissä oli sama ohjaamon mitoitus kuin mm. Fiat 127:ssa.

Tuosta Fiatin mitoituksesta käytettiinkin nimitysta että se on ISA-mitoitus.
ISA = Italian Standard Ape.

Ja sellaiselta se kyllä tuntuikin, jotta olisi voinut edes välttävästi sillä ajaa niin piti olla lyhyet jalat ja pitkät kädet...

Minulla oli Latuskassa ajoasentoa "parantamassa" edellisen omistajan jäljiltä  vielä laittoman pieni paksukehäinen ralliratti (keskellä Ferrarin logo!), joten ratti oli sitenkin normaalia hankalammin tavoiteltavissa ja kääntäminen vaati pienentyneen halkaisijan takia tuplaverran voimaa -  ohjaustehostinhan tuossa mallissa oli oma hartiapankki  ;D

Automaattori

Jos on vaikeuksia löytää hyvää ajoasentoa niin kannattaa harkita sähkösäätöistä kuskinpenkkiä. Yetissä sekään ei varmaan poista yllä lukemiani ongelmia täysin, mutta kokemuksesta tiedän että esim. ristiselän ja istuinosan laajemmat säätömahdollisuudet auttaa selkäkipuihin. Penkissä on myös kolme muistipaikkaa, niin voi tehdä itselle variaatioita ja testailla pidemmällä ajolla mikä asento on paras.

Societas

Tervehdys!

Olen jo jonkin aikaa himoinnut Yetia, mutta yksi seikka mietityttää paljon, eli kuljettajan istuma-asento. Olen 190 cm pitkä ja vakiopenkeillä en ole onnistunut saamaan hyvää ajoasentoa. Jos pumppaan penkin niin alas, että saan edes jonkinlaisen reisituen (heikon),  ja säädän penkin etäisyyden polkimiin sopivaksi, niin ratti tuntuu karkaavan turhan kauas. Ja vastaavasti ratin ollessa sopivalla etäisyydellä, jalat ovat turhan koukussa. Vertailukohtana on Golf Variant V, jonka mukavuusistuimet tms. ovat aivan eriluokkaa Yetin vakiopenkkeihin verrattuna.

Mietinkin, että miten sport- tai sähkötoimiset istuimet muuttavat tilannetta? Paraneeko ajoasento verrattuna vakiopenkkeihin ja millaiset nämä sport-ja sähköistuimet ylipäätään ovat?

Harmillista sinänsä, koska muuten Yeti vaikuttaa loistavalta kapistukselta omiin tarpeisiini.

hessuli

Oon 193cm pitkä ja meidän yetis on sporttipenkit, ni kyl niis ajoasento on kyl hyvä  ;) Oon kyl ollu ihan tyytyväinen istuimiin, antaa enemmän myös tota sivuttaistukea.

VKi

Lainaus käyttäjältä: Societas - 30.01.11 - klo:19:52
Tervehdys!

Olen jo jonkin aikaa himoinnut Yetia, mutta yksi seikka mietityttää paljon, eli kuljettajan istuma-asento. Olen 190 cm pitkä ja vakiopenkeillä en ole onnistunut saamaan hyvää ajoasentoa. Jos pumppaan penkin niin alas, että saan edes jonkinlaisen reisituen (heikon),  ja säädän penkin etäisyyden polkimiin sopivaksi, niin ratti tuntuu karkaavan turhan kauas. Ja vastaavasti ratin ollessa sopivalla etäisyydellä, jalat ovat turhan koukussa. Vertailukohtana on Golf Variant V, jonka mukavuusistuimet tms. ovat aivan eriluokkaa Yetin vakiopenkkeihin verrattuna.

Mietinkin, että miten sport- tai sähkötoimiset istuimet muuttavat tilannetta? Paraneeko ajoasento verrattuna vakiopenkkeihin ja millaiset nämä sport-ja sähköistuimet ylipäätään ovat?

Harmillista sinänsä, koska muuten Yeti vaikuttaa loistavalta kapistukselta omiin tarpeisiini.

Piti vain varmistaa (kun tekstistäsi ei varmaksi käynyt ilmi), että kai olet huomannut säätää myös ratin etäisyyttä siirtämällä rattia itseään etkä ainoastaan penkkiä?

anttito

Itse myös 191 pitkä. Ensimmäinen auto, jossa ei tarvitse istua/maata amistyylillä(tm) ;D Vaan saa istua ryhdikkäästi, eikä pää osu kattoon.

VAG!

#16
aa

snowman

Terve,

Katsopa Societas tuonne Yeti-osion kolmossivulle, kysyin siellä syksyllä tätä samaa asiaa. En olisi omin avuin pitkähkönä miehenä keksinyt kokeillä säätää penkkiä korkealle,  joka on selkeästi paras ajoasento minulle. Eli penkki hieman normaalia edemmäksi ja mahdollisimman ylös niin että ulos vielä näkee..

Homer

#18
Itsekin koeajoilla veivasin penkkiä alaspäin enkä saanut asentoa suhteessa hallintalaitteisiin optimaaliseksi.

Ilmeisesti tuo Snowmanin mainitsema kirjoittelu oli uponnut takaraivoon, sillä ennen kuin ajoin auton myymälästä ulos, veivasinkin penkkiä ylöspäin ja avot, ratti, polkimet, mittaristo, jalkojen- ja käsien asento kaikki kohdillaan! Pituutta minulla on 190-189 riippuen siitä onko aamu vai ilta.

Edit: niin ja se vielä että en kaipaa penkkiin yhtään enenpää sivuttaistukea, sillä esim. Suberbissa leveyssuunnassa oli jopa pikkuriikkisen ahdasta. Myönnettäköön kuitenkin että ainakin isommalle kaverille Subin penkki antaa enemmän tukea reisille ja koko kropalle mutta luulen ettei niin iso penkki olisi Yetiin mahtunutkaan.

Societas

#19
Kiitoksia kommenteista! Sieltähän se ajoasento -ketjukin löytyi, vaikka koitin katsella kaikki ketjut läpi ennen kuin omani avasin  :D. En tosiaankaan olisi älynnyt pumpata penkkiä ylemmäksi, koska omassa Golf Variant V:ssa istuin taitaa olla alimmassa asennossa. Täytyy käydä kokeilemassa asap  ;). Ajattelin kyllä, että en jotain hoksaa, koska ajoasento oli aikalailla outo, kun penkki oli ala-asennossa. Pitää tosissaan harkita noita sähköpenkkejä, jos (kun..) Yetin hankin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy