12.1.2016 lumimyräkkä

Aloittaja TAG, 12.01.16 - klo:09:38

« edellinen - seuraava »

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: TAG - 13.01.16 - klo:00:39
Joo, se on vanhalla Mesellä helpompaa kun aikaisemmat omistajat eivät ole sulle hommanneet avattavaa panoraamakattoa riesaksi. Mitä vähemmän mitään varusteita, niin sitä parempi. Vanha Mersun motto. Uudempiin Meseihin ovat pirut alkaneet jo tilaamaan varusteitakin ja jotain voi vähän vikaantuakin. Menee vaikeammaksi tuo autonvaihto sitten sullakin jatkossa.

Vanha tai uusi, etu, taka tai neliveto niin osaamaton kuljettaja jää kaikilla jumiin. Toinen vetotapa antaa vaan anteeksi enemmän kuin toinen.

Tänään oli puolikas kehä III sillalla tikkurilan kohdalla poikittain ja nuppi kaidetta vasten. Mitenköhän sen tuossa suoralla saa linkkuun?  :o Onkohan sitä menty vakkari päällä vaikka sitä pitäisi välttää talvella liukkailla kohdilla.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

JAK

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 13.01.16 - klo:06:38
Vanha tai uusi, etu, taka tai neliveto niin osaamaton kuljettaja jää kaikilla jumiin. Toinen vetotapa antaa vaan anteeksi enemmän kuin toinen.

Tänään oli puolikas kehä III sillalla tikkurilan kohdalla poikittain ja nuppi kaidetta vasten. Mitenköhän sen tuossa suoralla saa linkkuun?  :o Onkohan sitä menty vakkari päällä vaikka sitä pitäisi välttää talvella liukkailla kohdilla.

Vedetään tietenkin hinausatolla suoraksi. Jarrutuksessa noi lähtee käsistä jos on lähteäkseen. Tietty voisi viisastella ja sanoa, että se oli rekka eikä mikään puolikas.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 13.01.16 - klo:06:38
Vanha tai uusi, etu, taka tai neliveto niin osaamaton kuljettaja jää kaikilla jumiin. Toinen vetotapa antaa vaan anteeksi enemmän kuin toinen.
Sitten pitää vielä muistaa, että nämä nykyiset automaattilootat eivät ole talviajoon optimoituja. Esimerkiksi DSG:llä on aika mahdoton päästä kunnon jumista irti, kun ei pysty heijaamaan. Lisäksi se ottaa (kuivalevyversio) niin terävästi kiinni, että väkisin etupyörät siinä lyövät joutavaa kunnes ESP tappaa senkin vähäisen menon. Tämä vielä korostuu kaksoisahdetussa TSI:ssä, kun maksimivääntö tulee melkein tyhjäkäyntikierroksilla.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

vwp

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 13.01.16 - klo:09:18
Sitten pitää vielä muistaa, että nämä nykyiset automaattilootat eivät ole talviajoon optimoituja. Esimerkiksi DSG:llä on aika mahdoton päästä kunnon jumista irti, kun ei pysty heijaamaan. Lisäksi se ottaa (kuivalevyversio) niin terävästi kiinni, että väkisin etupyörät siinä lyövät joutavaa kunnes ESP tappaa senkin vähäisen menon. Tämä vielä korostuu kaksoisahdetussa TSI:ssä, kun maksimivääntö tulee melkein tyhjäkäyntikierroksilla.

Kerran olen DSG6:lla ja TDI-pannulla saanut heijattua auton irti. Oli keväällä paksu lumikerros ja mennyt plussan puolelle, lumi petti alta ja siinähän seisoi. Pakilla ihan vaan kaasun kanssa onnistui heijaaminen vaikka vähän kusi meinasikin olla sukassa aluksi :D
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: JAK - 13.01.16 - klo:07:37
Vedetään tietenkin hinausatolla suoraksi. Jarrutuksessa noi lähtee käsistä jos on lähteäkseen. Tietty voisi viisastella ja sanoa, että se oli rekka eikä mikään puolikas.

Kyllähän se puolikas vaan on, tulee sanasta puoliperävaunu. Jos ne vain jarrutuksista lähtee käsistä niin unen näit.

Voihan toki olla että haittis on kiihdytyskaistalta tullut liian pienellä vauhdilla ja puolikas joutunyt väistämään. Samanlainen tilanne kävi vklp kehä 1:llä kun vihdintieltä tultiin eteeni nopeudella n. 30km/h kin kiihdytyskaistalla oli haittin hätävilkut päällä. Onneksi vasemmalla kaistalla ei ollut ketään niin sain väistettyä, muuten olisi haittiksen kontti ja niskat ottanu kipeää.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

CeeCee3.6

#65
Lainaus käyttäjältä: chr - 12.01.16 - klo:14:57
Se nyt on vaan niin, että tällaisella kelillä siitä nelivedosta on kovasti hupia. Minä karauttelen sillä muutaman kilometerin työmatkaa ja lähtöpisteenä on lämmin autohalli kaupungin keskustassa - en tarvitse sitä mihinkään, mutta kun se on kiva...
Juuri näin! Nelivedosta ei ole muuta kuin hyötyä ja jos kaikki pääkaupunkiseudullakin ajaisivat nelivedolla, niin liikenne olisi huomattavasti sujuvampaa. Liukkaat risteysalueet, auraamattomat parkkipaikat, mäet ja muut menoa hidastavat tekijät haittaavat vain vajaavetoisilla kulkevia. Moniin uusiin autoihin saa tänä päivänä nelivedon melko pienellä panostuksella, joten ei luulisi olevan kustannustekijä? Jättää vaikka sen panoraamaikkunan valitsematta..😉
Ja kyllä se risteyksistä "poistuminen" tuottaa aina yhtä suurta iloa...

vwp

Mulla ei muuten niin valittamista Tampereen korkeus- ja leveyspiireillä tähän myräkkään, mutta oli muovannu Passatista V70 Volvon  >:(
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Geoman

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 13.01.16 - klo:13:25
Juuri näin! Nelivedosta ei ole muuta kuin hyötyä ja jos kaikki pääkaupunkiseudullakin ajaisivat nelivedolla, niin liikenne olisi huomattavasti sujuvampaa. Liukkaat risteysalueet, auraamattomat parkkipaikat, mäet ja muut menoa hidastavat tekijät haittaavat vain vajaavetoisilla kulkevia. Moniin uusiin autoihin saa tänä päivänä nelivedon melko pienellä panostuksella, joten ei luulisi olevan kustannustekijä? Jättää vaikka sen panoraamaikkunan valitsematta..😉
Ja kyllä se risteyksistä "poistuminen" tuottaa aina yhtä suurta iloa...
Erään taksimiehen (ehkä huumoria, hänellä oli 2-veto Volvo S80) mielipide, oli että tien varressa on näitä nelivetoja, koska niiden pysähtymiskykyä ei neliveto paranna - oli mikä vetotapa hyvänsä niin aina ajetaan metri liian pitkälle.

CeeCee3.6

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 13.01.16 - klo:13:48
Erään taksimiehen (ehkä huumoria, hänellä oli 2-veto Volvo S80) mielipide, oli että tien varressa on näitä nelivetoja, koska niiden pysähtymiskykyä ei neliveto paranna - oli mikä vetotapa hyvänsä niin aina ajetaan metri liian pitkälle.
Tätä kommenttia osasin odottaa..😃 Tottakai olosuhteet ja muut tiellä liikkujat on otettava huomioon sekä nämä "lain alaisuudet" liittyen ajoneuvon pysähtymiseen, mutta joka tapauksessa hyvät puolet hakkaavat huonot mennen tullen.
Huonoa on lisäksi kalliimmat ylläpitokulut, mutta mikäänhän(ehkä pientä liioittelua) ei vedä vertoja sille, että jätät valoissa tällaisen "maanteiden ukko ylijumalan" sutimaan pirssillänsä paikoilleen ja katoat itse horisonttiin..😃 Voi sitä läskiniskan punoitusta...

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 13.01.16 - klo:14:21
Huonoa on lisäksi kalliimmat ylläpitokulut...

Tämähän pätee vain jos valitsee nykymuodin mukaisen pikkupoikien sähköhärpättimen avustamaan takapyörien raapimista. Mekaaniset nelivetototeutukset ovat olleet huoltovapaita jo vuosikymmeniä. (Juujuu, se kerran vuosikymmeneen vaihdettava tukivarsi tai pyöränlaakeri on kyllä muutaman kympin kalliimpi kuin vajaavetoisen vastaava.)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

sakal83

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 13.01.16 - klo:14:21
mutta mikäänhän(ehkä pientä liioittelua) ei vedä vertoja sille, että jätät valoissa tällaisen "maanteiden ukko ylijumalan" sutimaan pirssillänsä paikoilleen ja katoat itse horisonttiin..😃 Voi sitä läskiniskan punoitusta...
...Kunnes tulee ne seuraavat valot, tai muuten vaan hidasteleva letka edessä ja siinä sitte ajellaan vajaavetoiset ja nelivedot peräkanaa. Nyt kannattaa silti repiä kaikki "ilo" irti noista valolähdöistä. ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

mattinen

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 13.01.16 - klo:13:25
Nelivedosta ei ole muuta kuin hyötyä ja jos kaikki pääkaupunkiseudullakin ajaisivat nelivedolla, niin liikenne olisi huomattavasti sujuvampaa.
En oikein jaksa uskoa tähän. Ainakin Helsingin osalta sääolosuhteet ovat hyvin harvoin niin lumiset, että autokannan nelivetoistuminen toisi merkittävää lisäystä liikenteeen sujuvuuteen. Kadut ovat suurimman osan talvikaudesta sulat, ja välillä tekee hieman pahaa katsella, kun ihmiset jyystävät paljasta asfalttia nelivetomaastureidensa nastarenkailla. Ja jos sitten liikenne lumipyryn jälkeen hieman hidastuisikin, niin eikö tämä tulisi ainakin Helsingissä autoilevien sietää? Varsinkin, kun Helsingin liikenne lähtökohtaisesti on varsin sujuvaa: http://wheelmedia.fi/press/2012/07/10/helsingissa-ei-ruuhkista-ole-tietoakaan/

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 13.01.16 - klo:13:25
Moniin uusiin autoihin saa tänä päivänä nelivedon melko pienellä panostuksella, joten ei luulisi olevan kustannustekijä?
Ihmiset ovat tietysti hyvin erilaisia sen suhteen, miten haluavat rahansa käyttää ja mikä on pieni panostus kullekin. Omalla kohdallani nelivedon valitseminen olisi tuonnut noin 6 000 â,¬:n lisäkustannuksen pelkästään ostohintaan. En osaa pitää sitä pienenä panostuksena. Neliveto olisi merkinnyt myös suurempaa moottoria (lisääntynyt kulutus+vakuutusmaksut) sekä mitä ilmeisimmin myös kalliinpia huoltohintoja. Ja kun sitten vielä olen pärjännyt Helsingin talvessa mukavasti etuvetoisilla autoilla, ei neliveto näyttäydy omalla kohdallani mielekkäänä vaihtoehtona. Olisi muuten mielenkiintoista tietää, miten esimerkiksi Helsinkiin rekisteröityjen nelivetoautojen määrä kehittynyt. Se varmasti takavuosista lisääntynyt, mutta kuinka paljon?

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 13.01.16 - klo:13:25
Jättää vaikka sen panoraamaikkunan valitsematta..
Itse en ole koskaan panoraamaikkunasta haaveillut, mutta Etelä-Suomen sääolosuhteita ajatellen sijoittaisin sen kyllä nelivedon edelle "ruksimisjärjestyksessä".

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 13.01.16 - klo:13:25
Ja kyllä se risteyksistä "poistuminen" tuottaa aina yhtä suurta iloa...
Tätä en epäile lainkaan. Itse asiassa luulen, että erilaiset "poistumiset" ylipäätään tuottavat monille varsinkin miespuolisille autoilijoille paljon iloa. Ja näiden "poistumisten" onnistumisiin ei varauduta ainoastaan nelivedolla, vaan myös iskutilavuudella. Eikä siinä mitään, ymmärrän hyvin, että nelivetoautolla ajaminen tuottaa oikeassa talvikelissa kuljettajalle maukkaita tuntemuksia. Liikenteen sujuvuuden lisäämisen sijasta edellä mainittu on kuitenkin mielestäni todellisempi peruste nelivedon hankkimiselle.

vwp

Hauskuudella se perustellaan itselle, järkevyydellä ja turvallisuudella vaimolle  ;D
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

CeeCee3.6

Ja minä kun vain ajattelin kompata erään kirjoittajan positiivisia nelivetokokemuksia, niin johan alettiin sanan säilällä huitomaan..😃
Minullakin oli mekaaninen neliveto edellisessä autossani (VW Passat variant 2.8 V6 4motion), mutta autokauppias ei suostunut siirtämään sitä tähän nykyiseen autooni..😉  Huoltoväli Haldex- lelussani on 60tkm, joten ehkä selviän ilman rintakipuja..?
Toki vanha oli kivempi lelu liukkailla, kun ajonvakautusta ei ollut pilaamassa kylkimyyryjä - toisaalta nykyään olen huomattavasti leppoisampi kuljettajana vaikka tuosta lievästä provostani joku saattaakin vetää erilaiset johtopäätökset..?
Ja totta on sekin, että aina on joku jossakin vaiheessa edessä...
En missään nimessä halunnut loukata vajaavetoisilla ajavia yleisellä tasolla vaan halusin vain jakaa omat positiiviset kokemukseni nelivetoisista. Tahtoo lisää lunta...😃


ukormi

Tämä nelivetokeskustelu on ollut sen verran mielenkiintoista että pakko on kyllä ottaa osaa.

Joskus aikoja sitten ostin 1990 mallisen nelikko farkku Sierran 2.0 Dohc koneella, ensimmäinen ja tähän saakka ainoa nelikkoni. No kevyen hitsaussession jälkeen ( 2 viikkoa joka ilta tallissa MIGin varressa ) sain auton liikenteeseen. Talven tullessa pääsi sitten siihen nelikon ihanuuteen kiinni. Hyvin se lähti liikkeelle liikennevaloista eikä sutinut muutenkaan kovin helposti. Tuossa koneessa on aikakauteen verrattuna hyvin alavääntöä yläväännön kustannuksella. Huomasinkin melkein heti että ei teho kyllä riittänyt alkuunkaan, olisi kaivannut sen Cosworthin 220 hepan verran tehoa, että olisi ollut mukava ajaa. Kesällä neliveto oli täysin turha lisä, tehot eivät todellakaan tarvinneet etuvetoa lisäksi ei edes vesisatella  :D

Sen jälkeen on ollut monta takavetoa ja etuvetoja. Osa etuvedoistani on ollut melko huonoja liikkeelle lähtijöitä, osa parempia. Takaveto Cosworth Sierralla pesin liukkaalla risteyksestä lähtiessä monen monet etuvedot, varmaan lukko auttoi paljon. Nelikot tottakai menivät menojaan, niiden viereltä tulikin lähdettyä hyvin sivistyneesti hissun kissun.

Mutta nyt kun on ollut onni saada käyttöetuna valittua auto muutamien päästö ja hintaspeksien rajoittamana, on tullut katseltua niitä nelivetojakin.

Ensimmäinen käyttöetuauto oli Octavia 2011 1.6 TDI CR Elegance. Tuolloinkin katsoin nelikko vastaavaa mutta hinta meni yli tuolloisen rajan mikäli haluaisi muutakin kuin Ambitionmallin ilman mitään lisävarusteita. Velipoika innostui tuosta autosta ja osti bensa Ocunsa jälkeen 1.6CR Elegance combi nelikon. Kävin sitä kesällä kokeilemassa ja huh, huh, kylläpä oli laiska verrattuna etuvetoversiooni. Neliveto otti omansa.

Kun sitten tuli auton vaihdon aika, katselin taas nelikkoa. Ocu 2.0 TDI 4x4 olisi mennyt rajoihin kun hintaraja oli noussut, mutta taas olisi saanut vain sen hinnat alkaen mallin. 1.6 ei missään nimessä tullut kyseeseen nelikkona. RS olikin sitten hyvin kilpailukykyinen hinnaltaan ja pohdintojen jälkeen otin tuon TDI RS combin muutamilla lisävarusteilla höystettynä. Suhteellisen hyvin tuokin lähtee paikaltaan, kai siinä joku elektroninen "lukkoamatkiva" systeemi on ( "Vakiovarustukseen sisältyvä elektroninen tasauspyörästölukko XDS on integroitu ajonvakautusjärjestelmään (ESC). Sillä parannetaan pyörien pitoa ja vähennetään aliohjautumispyrkimystä kaarteissa." )

Audit saa meillä unohtaa tyystin, hyvä jos saisi jonkun karvahattu A4 1.6 dieselin, Seatit ei ole ollenkaan listoilla. Volkkarit on myös ylihintaisia kun niihin pitää ottaa kaikenlaista varustetta jotka sitten nostavat hinnan korkeaksi.

Auto menee kolmen vuoden päästä vaihtoon. Toivottavasti tuolloin olisi jo Skodalla nelikko RS dieselinä ja manuaalilaatikolla varustettuna järkevään hintaan.

Eli:
Kesällä kuivalla kelillä et tee nelivedolla mitään ellei auto ole riittävän tehokas. Kokemusteni perusteella raja menee etuvedolla tuossa 200 hepan korvilla, takaveto meni hyvin vielä 300 hepan tehoillakin. Sadekelillä sitten tilanne on hieman toinen, kolmannes noista maksimitehoista pois ;D

Talviliukkaalla neliveto on aina eriveto, mutta mikäli haluaa sitä hauskuusnäkökohtaa, pitää tehoa olla sen verran, että auton saa halutessaan sutimaankin.
Itse en halua alitehoista nelikkoa, mieluummin sitten "vajaavetoinen" hyvinvarusteltu tehokkaampi versio.

Ehkäpä se nelikko vielä tulee meillekin.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

mattinen

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 13.01.16 - klo:15:18
Ja minä kun vain ajattelin kompata erään kirjoittajan positiivisia nelivetokokemuksia, niin johan alettiin sanan säilällä huitomaan..

Ai siinä olikin kyse vain komppauksesta? Mie kun luulin, että sie esitit myös väitteen/näkemyksen:

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 13.01.16 - klo:13:25
Nelivedosta ei ole muuta kuin hyötyä ja jos kaikki pääkaupunkiseudullakin ajaisivat nelivedolla, niin liikenne olisi huomattavasti sujuvampaa.

Niin siinä käy, kun komppaa! Onneksi ei tullut kovempaa "huidottua"  ;D

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 13.01.16 - klo:15:18
En missään nimessä halunnut loukata vajaavetoisilla ajavia yleisellä tasolla vaan halusin vain jakaa omat positiiviset kokemukseni nelivetoisista. Tahtoo lisää lunta...😃

Todennäköisesti kukaan EI ole loukkaantunut. En ainakaan minä.

CeeCee3.6

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 13.01.16 - klo:15:26
Ai siinä olikin kyse vain komppauksesta? Mie kun luulin, että sie esitit myös väitteen/näkemyksen:

Niin siinä käy, kun komppaa! Onneksi ei tullut kovempaa "huidottua"  ;D

Todennäköisesti kukaan EI ole loukkaantunut. En ainakaan minä.
Kiitos, että korjasit väitteeni ja näkemykseni. Nyt minäkin tiedän nelivedon olevan täysin turha kapine ja voin hankkia polkupyörän, jonka ajokokemuksia voin kompata täysin eri foorumilla... Tosin tuossa kelissä polkupyörällä saattaa tosissaan loukkaantua..😉

juppep

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 13.01.16 - klo:15:18
Minullakin oli mekaaninen neliveto edellisessä autossani (VW Passat variant 2.8 V6 4motion)... Toki vanha oli kivempi lelu liukkailla, kun ajonvakautusta ei ollut pilaamassa kylkimyyryjä - toisaalta nykyään olen huomattavasti leppoisampi kuljettajana... Halusin vain jakaa omat positiiviset kokemukseni nelivetoisista. Tahtoo lisää lunta...😃

+1 on kuin olisin itse kirjoittanut ja komppaan lainaamaani.
Ensimmäinen valintakriteeri itsellä on neliveto ja en edes harkitse muuta. Tuo on oma fixaationi/periaatteeni ja en edes yritä perustella sitä mitenkään.
Kukin tekee omat valintansa, tätä periaatetta en kuitenkaan ole joutunut katumaan ikinä.
Joka talvi se ihmetys tuntuu Suomessa kuitenkin ilmestyvän = Lumi/liukkaus + kaikkien autofoorumien kiihkeät nelivetokeskustelut ;)


sakal83

Lainaus käyttäjältä: juppep - 13.01.16 - klo:16:09
Lumi/liukkaus + kaikkien autofoorumien kiihkeät nelivetokeskustelut ;)
Ja "kiihkeyden" keskusteluihin tuo joka ainut kerta nelikkojen omistajat, jotka haluavat "poistua" paikalta rivakasti  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Morpheus3

Itse pidän nelivedosta talvikelissä sen kaikenkaikkisen vakauden vuoksi verrattuna kaksipyörävetoisiin. Minulle ei ole sen kummempaa väliä "poistumisen" rivakkuudella tai sen puuttumisella, pääasia että on kaikinpuolin hyvä ajettava joka kelissä.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 13.01.16 - klo:15:42
Kiitos, että korjasit väitteeni ja näkemykseni. Nyt minäkin tiedän nelivedon olevan täysin turha kapine ja voin hankkia polkupyörän, jonka ajokokemuksia voin kompata täysin eri foorumilla... Tosin tuossa kelissä polkupyörällä saattaa tosissaan loukkaantua..😉

Eipä kestä, mutta hiukan oudon johtopäätöksen olet kyllä tuolla edellä sanomastani vetänyt. Syy lienee minun, ja tämä on jälleen hyvä esimerkki siitä, kuinka tärkeää on pyrkiä täsmälliseen ilmaisuun. En nimittäin itse koe sanoneeni, että neliveto olisi "täysin turha kapine". En vain oikein ollut valmis purematta nielemään väitettäisi, jonka mukaan pääkaupunkiseudun liikenne olisi merkittävästi sujuvampaa, jos kaikki ajaisivat nelivedolla. Muita syitä nelivedon hankkimiselle on varmasti vaikka kuinka paljon. Tässä suhteessa olenkin pahoillani, jos nyt koetkin satsanneesi nelivetoon aivan turhaan. Totesin niinikään, että neliveto varmasti tuottaa miellyttäviä ajokokemuksia monille kuljettajille, ja että minulla ei ole tarvetta nelivedolle. Polkupyöristä puheenolleen, jalankulkijat ja polkupyöräilijät ovat todennäköisesti ainakin Helsingin kantakaupungissa tällä hetkellä ne liikenneryhmät, joiden liikkumista runsas lumentulo eniten häiritsee. Jos siis jalkakäytävät ja pyörätiet aurattaisiin yhtä hyvin kuin kadut, olisi jalankulku- ja pyöräliikenne paljon sujuvampaa.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 13.01.16 - klo:15:18
Kesällä kuivalla kelillä et tee nelivedolla mitään ellei auto ole riittävän tehokas. Kokemusteni perusteella raja menee etuvedolla tuossa 200 hepan korvilla, takaveto meni hyvin vielä 300 hepan tehoillakin. Sadekelillä sitten tilanne on hieman toinen, kolmannes noista maksimitehoista pois ;D

Loukkaannuin tästä, Cupra etenee hyvin kesäkelillä mekaanisen lukkonsa turvin, vaikka tehoa onkin se "lähemmäs" 300hv.  ;D Sadekelikään ei aiheuta toimenpiteitä, kaasu pohjaan vaan. Nyt edetään hieman hitaammin, mutta jos on hiemankin pitoa niin voimalinja kyllä sen löytää.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

JakeS

Kunhan nyt ensiksi opetellaan lähtemään liikennevaloista liikkeelle kun valo vaihtuu vihreäksi eikä vasta siinä vaiheessa aleta etsimään kytkinpoljinta ja ykköstä laatikosta. Vasta tämän jälkeen voidaan opetella hauskoja nelivetolähtöjä.
T: joskus läskiniskakin jolla fwd,rwd ja awd.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

mattinen

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 13.01.16 - klo:16:50
Kunhan nyt ensiksi opetellaan lähtemään liikennevaloista liikkeelle kun valo vaihtuu vihreäksi eikä vasta siinä vaiheessa aleta etsimään kytkinpoljinta ja ykköstä laatikosta. Vasta tämän jälkeen voidaan opetella hauskoja nelivetolähtöjä.

Olen samaa mieltä. Enemmän kuin nelivedon yleistyminen, sujuvoittaisi Helsingin liikennettä kaikkina vuodenaikoina se, että ihmiset lähtisivät liikkeelle heti vihreän tullessa tolppaan. Jostain syystä tämä on yllättävän vaikeaa "maailman parhaalle rallikansalle".

Timppe

Minulla on eka neliveto menossa ja viimeistään eilisen ja tämän päivän kokemusten perusteella näyttää pahasti siltä, että kaikki tulevat autoni ovat nelivetoisia. Sen verran vakaasti ja vikuroimatta lähtee liikkeelle ja etenee.

Menee samaan kategoriaan kuin aikoinaan kävi ilmastoinnin ja ESP:n kanssa. Kun sellaiset on kerran hankkinut, niin tuskin ne sitten puuttuvat seuraavasta autosta.


Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Timppe - 13.01.16 - klo:17:34
Menee samaan kategoriaan kuin aikoinaan kävi ilmastoinnin ja ESP:n kanssa. Kun sellaiset on kerran hankkinut, niin tuskin ne sitten puuttuvat seuraavasta autosta.

Ja tällä hetkellä saattaisi olla jopa huomattavan vaikeaa hankkia uutta autoa ilman ilmastointia ja ESP:tä. Mutta selvää on, että kun on kerran tiettyyn varusteeseen/ominaisuuteen tottunut, ei siitä helposti luovu.

Timppe

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 13.01.16 - klo:17:37
Ja tällä hetkellä saattaisi olla jopa huomattavan vaikeaa hankkia uutta autoa ilman ilmastointia ja ESP:tä. Mutta selvää on, että kun on kerran tiettyyn varusteeseen/ominaisuuteen tottunut, ei siitä helposti luovu.
Joo, ilmastointi tuli minun autoihini v. 1988 ja ESP v. 2001. Eipä olleet vakiovarusteita tuolloin.
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

gunman

Omissa hankinnoissani olen myös "ajautunut" tähän tilanteeseen, ettei kovin helposti vaihtoehdoiksi muodostu ei-automaatti, tai ei-neliveto. Kai se on sitä jonkinsortin mukavuudenhalua, kun kuitenkin tien päällä aikaa tulee rutkasti vietettyä.

Itse aiheeseen sen verran, niinkuin joku muukin jo mainitsi, ko. päivän liikenne.
Olin liikenteessä jo ennen kuutta. Kantatie 51 veti lännestä tullessa ihan hyvin (n.77-78km/h) lumipöllyssä Kirkkonummelle asti.
Kirkkonummella alkaa moottoritie ja jumal...ta vauhdit putoaa kuuteenkymppiin satasen alueella, vasemman kaistan ollessa täysin tyhjä.  :o
En ihan ymmärrä tuota yhtälöä, aa: kaksikaistaisella tiellä liikenne sujui. pee: nelikaistaisella tiellä se ei sitten sujunut.
(Tuohon aikaan liikenne ei mainittavasti lisääntynyt Kirkkonummen kohdalla.)
Lumitilanne ja sen pöliseminen liki sama koko matkan, eli tiet auraamatta.

Onko sitten niin, että ihmiset täällä etelässä kauhistuvat sitä valkoista kaistaa siinä vieressä niin, etteivät uskalla sitä käyttää. Vaan ajavat mieluummin toisen haitarissa kiinni sitä kaistaa, mistä ne muutkin autot sitä lunta pöllyksi irroittavat..?

Nostan käteni ylös, myös minä vaihdoin aika nopeasti pykälän vasemmalle ja nostin nopeuteni lähemmäksi sitä satasta sen 60 sijaan.
Lunta oli varmaankin max 2-3cm siinä ohituskaistalla, eikä vaikuttanut kyllä ajettavuuteen mitenkään, niin hötöä se oli.
(Loska olisi ollut eri juttu)

Sananen vielä näistä "nelivedoista"
Omalla valenelivedollani meinaan aina välillä jäädä jumiin omalle tielleni ylämäkeen.
Tie meille on noin 200m pitkä, koko matka ylämäkeä ja kiva s-mutka keskellä. (tietä aurataan harvoin)
Joten ei nämä "avustavat" nelivedot ihan kaikkeen pysty :D
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 13.01.16 - klo:16:26
Itse pidän nelivedosta talvikelissä sen kaikenkaikkisen vakauden vuoksi verrattuna kaksipyörävetoisiin. Minulle ei ole sen kummempaa väliä "poistumisen" rivakkuudella tai sen puuttumisella, pääasia että on kaikinpuolin hyvä ajettava joka kelissä.

Millaista vakautta skodan neliveto tarjoaa maantiellä ajettaessa? Ymmärrän jos se olisi jatkuva neliveto, mutta taitaa olla vain osan aikaa, kun joku pyörä sutaisee poislukien liikkeellelähdöt?

Jos joskus nelikon ostan niin siinä on sitten oma keppinsä/nappula mistä saan valittua nelivedot ja lukot  8) Ei taida vaan olla sellaisia kuin esim. hiluxissa.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

skriko

#89
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 13.01.16 - klo:15:18
Joskus aikoja sitten ostin 1990 mallisen nelikko farkku Sierran 2.0 Dohc koneella, ensimmäinen ja tähän saakka ainoa nelikkoni.

Itsekin ostin 25 vuotta sitten Toyota Celica Turbo 4WD:n. Sekin oli ensimmäinen ja tähän saakka ainoa nelivetoautoni.
Jos joskus markkinoille tulee 3-ovinen sporttiauto jota ei saa muulla kuin nelivedolla, voin sen ostaa, muuten en osta.
Ei ole koskaan ollut mitään tarvetta nelivedolle. Etuvetoisella kitkarenkailla pärjää missä möhrössä tahansa.

Ps. Nythän on ollut ihan normaali talvikeli. Ennen tällaisilla keleillä mentiin kesärenkailla. Ã,,iti tuossa juuri kertoi kuinka tuli Kuopiosta Tampereelle ihan mukavasti 60-luvun autolla kesärenkailla.
Mitä enemmän autoihin tulee turvavarusteita ja avustajia sen huonompia ovat kuskit. Itsekin meinasin ajaa jo Opeliksin nokan tallin päätyseinään, kun oli jäänyt tutka pois päältä. ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy