Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet

Aloittaja heppi, 06.01.16 - klo:05:06

« edellinen - seuraava »

heppi

Vinkkejä talven varalle:

-Pidä aina silikooni pullo autossa mukana. Ovien tiivisteet kannattaa pitää pehmeinä ja jäästä vapaana. Syy tähän on se että tiivisteidän sisällä kulkee johtimet jotka kertoo liukuoville jos jotain on välissä eli niin sanotut puristusanturit. Muutama kerta kun nämä on jäänyt ovet eivät ole meneet kiinni asti vaan menevät kiinni ja aukeavat samantien. Manuaalisesti ne saa työnnetty kiinni, mutta eivät silti sulkeudu kokonaan vaan jäävät hieman raolleen, kunnes sulaavat ja moottori vetää ovet kiinni.

-Pidä 10mm kiintoavain aina autossa mukana, helppo ottaa akun kenkä irti jos jokin sähkömootoreista menee sekaisin kun joku idiootti päättää repiä ovia kun sähkömoottori vetää niitä kiinni liian hiljaa. Aina pitää olla sanomassa "älä koske siihen se menee kyllä kiinni".


kranken

Ohjekirjassa mainitaan mahdollisuudesta sulkea ovet ilman voimanrajoitusta ongelmatapauksista. Annetut ohjeet ovat

-Katkaise autosta virta ja kytke se uudestaan
-Pidä ovenavauspainike painettuna

Onko foorumilla kokemusta, pitääkö ovenavauspainike siis pitää painettuna virtojen kytkemisen aikana vai heti sen jälkeen? Kummallakaan tavalla en ole saanut ovia liikkeelle ongelmatilanteessa.

Pakkasilla ovet ovat aina välillä temppuilleet, mutta menneet kuitenkin lopulta kiinni. Kerran jouduin työntämään kiinni käsin.

heppi

Itse en ole saanut tuota toimimaan. Pakkasella ovet temppuili, yleensä ongelma on ollut se että ovi menee melkeen kokonaan kiinni ja sitten pomppaa takasin auki. Ongelma syy on todennäiköisesti oven puristuksen suoja. Liukuoven reunassa on menee tiivisteen alla kaapeli joka tunnistaa jos jokin on välissä. Tähän auttaa kun laittaa tiivisteihin kunnolla silikonia että pysyvät pehmeinä näin ei ole enään ollut ongelmia. Jos tämä ei auta niin painelee hieman tiivistettä niin kaapeli menee takaisin paikalla jos on irronnut.

Pakkosyöttö pitäisi ohittaa tämän pomppaus ongelman eli painaa sulku nappia kerran, sitten toisen kerran perään ja pitää nappin pohjassa.

niksa

Itsellä teki Alhambrassa vastaavaa, ohitusta en itsekään saanut ikinä toimimaan. Itsellä kyse ei ollut puristussuojista oven reunassa, vaan itse moottori otti virtaa niin paljon, että ohjain tulkitsi jotain olevan välissä. Siitä jää onneksi vikakoodi muistiin. Ongelmamoottorin vaihdon jälkeen ei ole nyt temppuillut, vaikka on ollut pakkasia. Koputetaan puuta, kun takuuaika on ohi  :-\

kranken

Pitääpäs kokeilla tuota hepin kuvaamaa pakkosyöttötapaa seuraavalla kerralla. Mielenkiintoista, jos ohjekirjassa on heittoa tämmöisen asian kohdalla. Tuo ohjekirjan kuvaama tapa ei tunnu kenelläkään tosin toimivan.

Ovien uudelleenavautumisen saa estettyä ko. tilanteessa painamalla kevyesti kädellä vastaan. Tiedä sitten onko tämä hyväksi pidemmällä aikavälillä, mutta ollaan ainakin päästy tarvittaessa nopeasti liikkeelle.

Ilmeisesti moottorin ylikuumenemissuoja aktivoituu 5-10 sulkemisyrityksen jälkeen, jolloin joutuu odottamaan muutaman minuutin, ennen kuin ovi suostuu taas liikkumaan.

heppi

Joo on todella hassua miksi ohjekirjat eroaa niin paljon, muutenkin olen pettynyt kun näissä ei enään lue kuin useammassa kohdassa että ota yhteys merkkiliikkeeseen. Itselläni ongelma on tällä hetkellä että toinen ovi ei mene kiinni asti eli se kuuluisa loppu imaisu puuttuu. Käytin autoa merkkiliikkeessä ja pojat käyttivät 3,5h vian selvittämiseen ja totesivat saman mitä itse sanoin kun vein auton sinne eli auton oven lukko rikki kun se on se joka vetää oven lopullisesti kiinni. Oli pikkasen turhautunut olo kun kavereilla on kuitenkin koulutus, pelit ja vehkeet käytössä ja totesivat saman mitä itse päättelin ruuvaria apuna käyttäen.

Merkkiliikkeellä on ohjeistuksena että kun ovi ei sulkeudu lopuun asti pitää päivittää ohjainlaitteen ohjelmisto, tämä päivitys rikkoi koko systeemin. Päivityksen jälkeen kumpikaan ovi ei toiminut. Joutuivat poistamaan päivityksen ja palamaan takaisin samaan pisteeseen. Nyt on lukkopesä tilauksessa ja pitää vara uusi aika lukon vaihtoa varten. Kuitenkin sen verran hyviä uutisia että vaikuttaisi siltä että pelkkä lukko olisi rikki. Lukon hinta alle 300eur+työt ja vianselvitys (eivät kehdanneet antaa sille hintaa kun kysyin). Lukon vaihto pitäisi olla melko yksinkertainen kun ELSAsta katsoi, paneeli irti ovesta ja kolmella pultilla lukko kiinni. Osan saisi saksasta suoraan 150eur eli katetta on suomessa osalla, toki pitää aina muistaa että pitää heidänkin bisnestä tehdä :-). Noh annetaan heille vielä mahdollisuus kiillottaa kilpeään, lupasivat vielä mittailla johtoja ja varmistaa että onko lukko varmasti rikki ettei ole vaan kontakti häiriö. Silti pitää kyllä on vähän pettynyt kun vie merkkiliikkeeseen niin jotenkin olettaa että siellä on fiksumpia ihmisiä kuin itse.

Niille joita kiinnostaa tuo oven sielunelämä:

Oven mekanismit koostuu moottorista(joka sulkee ja avaa oven), puristuksen esto(kaapeli joka kulkee oven tiivisteen alla), oven sulkeva lukko (eli lukossa on oma erillinen moottori joka sulkee oven viimeisen 0,5cm), sekä ohjauslaitteesta(kertoo miten oviaukeaa jne..).

Pikakorjaukset jotka ovat itsellä toimineet:
Oire:korjaus(fixi)
Ovi ei mene kiinni vaan pomppaa auki taas:talvella silikoonia tiivisteihin, paukuttelee kevyesti oven tiivistettä käsin
Ovi ei sulkeudu loppuu asti:ottaa hetkeksi akusta napa irti ja antaa järjestelmän nollautua





heppi

Eipä ole VW merkkiliike saanut korjattua ongelmaa vaikka ovat vaihtaneet kaikki mahdolliset. Neljättä päivää jo seissyt auto pajalla. Lukko vaihdettu ja ohjainlaite silti ovi ei toimi. Tässä ajattelin postata nämä virhekoodi mitä ovesta tuli:

2 Faults Found:
41221 - Motor for Sliding Door Opening
          B115A 19 [008] - Current Too High
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 3
                    Reset counter: 221
                    Mileage: 151154 km
                    Date: 2056.14.20
                    Time: 10:01:11

58369 - Switch for Sliding Door
          B1156 F0 [008] - Constantly Active
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 3
                    Reset counter: 219
                    Mileage: 150950 km
                    Date: 2056.14.19
                    Time: 03:54:54

Jos jollain mitään ideaa olisi mukava tietää jotta voisi myös kertoa näille "ammattilaisille" mahdolliset vinkit.

heiluhannat

Itsellä viikko sitten hankittu 2013 Sharan tehnyt muutaman kerran seuraavaa: oikeanpuoleista takaovea kun avaa ulkopuolen kahvasta, niin ovi avautuu hieman,  muttei kokonaan (olisiko niin, että juuri tuo yllä mainittu lukon moottori avaa, mutta varsinainen liukuovimoottori ei). Uusi vetäisy kahvasta ja aukeaa kokonaan. Tätä on esiintynyt vain kahvasta avattaessa, kauko-ohjaimella ja kojelaudan napista, joita pääasiassa käytän, on auennut aina. Mikähän voisi olla vikana?

heppi

Vika kuulostaa siltä että voisi olla joko kahvassa tai sitten ohjain laitteessa. Käsittääkseni homma menee niin että kun vetää kahvasta niin siitä menee signaali lukolle joka aukeaa. Sitten lukolta menee johto ohjaus yksikölle. Ohjausyksikkö kertoo moottorille mitä pitää tehdä -> avaa ovi. Kun ovi on aukeamassa ja vetää kahvasta kesken aukeamisen ovi pysähtyy. Saattaa olla että kahvasta tulee signaali keskenaukeamisen ja näin ollen ohjainyksikkö pysäyttää oven. Kaikki kerta toimii normaalisti muuten niin voi olla että syyllinen tosiaan löytyy kahvasta. Itse kun olen kahlannut tätä asiaa paljon eri keskustelupalstoissa niin kahvoja on jokin verran vaihdeltu näihin. Joku joskus manitsi että välttää kahvaan koskemista että sulkee ja avaa oven aina napilla.

tomitus

Liittyen tähän ratkaisuun:
"Ovi ei sulkeudu loppuu asti:ottaa hetkeksi akusta napa irti ja antaa järjestelmän nollautua"

Sulakkeellakin näyttää hoituvan nollaus.

Toisessa threadissa oli sulakekaavio. Kiitokset siitä!
45   Fuse 45 on fuse holder C -SC45- 30A   Front passenger door control unit -J387- 30
          Rear right sliding door control unit -J871- 30
46   Fuse 46 on fuse holder C -SC46- 30A   Driver door control unit -J386- 30
          Rear left sliding door control unit -J870- 30

Kameleontti

Mulla on -13 Sharanin kanssa ongelma, juurikin tuo, että ovi ei sulkeudu kunnolla kun keli on sopiva, esim. päivällä plussaa, yöllä pakkasta ja aamulla kun yrittää ovea saada kiinni niin ei sitten millään. Ensin se yleensä jää pari milliä auki ja seuraavilla sulkemiskerroilla tekee sitä, että yrittää kiinni, mutta pomppaa takas auki. Manuaalisesti oven saa suljettua siten, että se jää pari milliä auki. Eli se loppuimaisu jää tapahtumatta mikä sen vetää lukkoon asti. Kun sitten lähtee ajamaan niin kertaakaan en ole vielä ehtinyt huoltoon asti kun matkalla auto on ilmeisesti lämmennyt riittävästi ja lukko imaisee oven kunnolla kiinni vauhdissa.

Kun vika on päällä, siitä ei jää mitään vikakoodeja, joka vaikeuttaa huollonkin toimintaa. Nyt neljättä kertaa huollossa tukittavana ja alkaa pikkuhiljaa kyrsiä.
VCDS@Helsinki, PM

tomitus

Vastaavasti on täälläkin ollut toimimatta pari kertaa nyt reilun kuukauden aikana (vm. -12), mutta tosiaan on itsestään "korjaantunut" yleensä samalla reissulla ilman toimenpiteitä. Ovi vaikuttaa olevan suhteellisen hyvin kiinni vaikkakin on tuon pari milliä raollaan kun ei suurempia ulkopuolisia ääniä kantaudu sisälle.

Nyt siten autopesun ja korkean yöpakkasen jälkeen jäi jumittamaan pariksi päiväksi ja täytyi alkaa miettimään toimenpiteitä. Sulakkeen irroittaminen ilmeisesti resetoi tuon oviyksikön ohjaimen ja auttoi tällä kertaa.

Loppuvedon puuttuminen ei ole kyllä niin raivostuttava ongelma kuin auki pomppaaminen. Onneksi tuota auki pomppaamista ei nyt ole vielä esiintynyt kuin kerran toistuvasti. Ja ehkä siihenkin nyt puree silikonit ja kuivaamiset autopesun jälkeen.

Täytyy vaan oppia auton metkut. Liukuovet ovat kyllä hyvin käytännölliset, että osaako noita ilman ollakkaan enää.


Daatta

Nykytietämyksen mukaan silikoni (öljy) ei ole hyvä hoitoaine tiivisteille. Aiheuttaa nitinää monessa autossa, silikoniöljy kuivattaa ja kovettaa tiivisteet. Taitaa teillä ainoastaan edesauttaa liukuovien jumittamista.  ??? Nykyaikaisten autojen tiivisteet on käsitelty jo tehtaalla, eikä niitä ainakaan heti tarvitse käsitellä millään. Jos jotain haluaa laittaa niin silikonirasvaa. Sitä käytetään sukellusvehkeissä, ei kuivata vaan hoitaa kumia. BMW:llä on hyvät silikonin poisto- ja tiivisteiden hoitotuotteet.

Silikoni pitäisi saada ensin pois, se voi olla hankala ellei mahdoton tehtävä. 50% IPAa (isopropanoli alkoholi, esim. Crystal bensiinin jäänesto) tai automaalikaupan silikonin/rasvanpoistoainetta voi kokeilla. Sen jälkeen silikonirasvaa tiivisteisiin, pitäisi toimia paremmin.

Selvää on, että vesi jäätyy pesun jälkeen tiivisteisiin. Siihen auttaa tiivisteiden pyyhkiminen mikrokuituliinalla. Eikä sitten käytetä tätä silikonilla "saastutettua" liinaa muihin käyttötarkoituksiin. Parasta olisi antaa auton kuivua lämpimässä tallissa ovet auki, siihen vaan on kovin harvalla mahdollisuus...
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Kameleontti

Lainaus käyttäjältä: tomitus - 04.03.16 - klo:12:57
Vastaavasti on täälläkin ollut toimimatta pari kertaa nyt reilun kuukauden aikana (vm. -12), mutta tosiaan on itsestään "korjaantunut" yleensä samalla reissulla ilman toimenpiteitä. Ovi vaikuttaa olevan suhteellisen hyvin kiinni vaikkakin on tuon pari milliä raollaan kun ei suurempia ulkopuolisia ääniä kantaudu sisälle.

Minulla ulkopuoliset äänet kuuluvat huomattavasti kovempaa sisälle kun ovi on sen millin pari raollaan. Ja mutkissa ovi selkeästi elää koska äänetkin lisääntyvät/vähenevät mutkan suunnasta riippuen.

Lainaus käyttäjältä: tomitus - 04.03.16 - klo:12:57
Loppuvedon puuttuminen ei ole kyllä niin raivostuttava ongelma kuin auki pomppaaminen. Onneksi tuota auki pomppaamista ei nyt ole vielä esiintynyt kuin kerran toistuvasti.

Auki pomppaamiseen voisi olla lääkkeenä se, että laittaa oven manuaalisesti kiinni ensimmäisen pomppaamisen jälkeen. Eli napista/kahvasta menemään kiinni, toinen kerta napista/kahvasta niin ovi pysähtyy ja sitten käsin työntäen kiinni.
VCDS@Helsinki, PM

Kameleontti

Omasta keissistä vielä sen verran, että hain tänään huollosta sijaisauton viikonlopun ajaksi. Olivat päivällä saaneet jonkin käyttöyksikön tms varaosan, jota eivät vielä ehtineet oveen vaihtaa. Voin raportoida vaihdetusta osasta tarkemmin maanantaina kunhan muistan kysyä auton mukaan laput siitä mitä vaihtoivat.
VCDS@Helsinki, PM

heppi

#15
No niin nyt sain omani auton laakkoselta takaisin, kuntoon tuli. Mikään ei ollut rikki vaan ohjainlaite oli mennyt sekaisin ja ei tiennyt oven asentoa. Toimenpiteet seuraavat:

-Päivittivät ohjainlaitteen ohjelmiston
-sopeuttivat ovet

Kaikki toimii hyvin taas hinta oli 150eur (vikakoodienluku, koodaus ja sopeutus), kohtalaisen halvalla päästiin ja kesto oli 2h. Kyselin hieman ja sanoivat että tänä talvena ollut jonkin verran näitä liukuovia korjailtu. Ovat kuulemma usein nämä "viimeisen imaisun" ongelmat (eli takalaita jää hieman auki) korjaantuneet tällä tavalla. Ainakin voin suositellan Tampereen Laakkosta näissä ongelmissa, onko kuulemma yksi mies siellä korjaillut kaikki sharan liukuovet tänä talvena. Hatun nosto hänelle teki sen mitä Suomen Autohuolto ei osannut tehdä.

Hyvä vikki tuo silikoni rasva, pitääpä hommata sitä ja kokeilla. Jos jollain on tiedossa missä kohtaa ja miten tuo sopeutus tehdään VCDS:llä niin olisi kiva saada ohjeet tänne niin ei tarvii jatkossa enään viedä tuon vian takia itse huoltoon.

Kameleontti

On ne minullakin päivitelleet ja sopeutelleet, mutta silti tuo imaisu-ongelma on jatkunut. Nyt eilen huollosta haun jälkeen toistaiseksi vielä ongelmitta, mutta nyt vaihtuikin toisen oven moottori.
VCDS@Helsinki, PM

heppi

Kyllä, itsellänkin "valohoito" epäonnistui  :o . Perjantaina uusi yritys ja auto pajalle. Kyllä ihmetyttää että eivät saa kuntoon kun vikoja on aika paljon näissä ympäri maailmaa että maahantuojalla olisi valmiit vastauksen näihin ongelmiin. Noh elektroniikka ei ole millään merkillä kovin vakuuttavaa. Sentään saa nauttia siitä, että on vähäpäästöinen diesel auto ja nokian testi voittajat renkaina  ;D

heiluhannat

Itselläkin kävi auto huollossa. Vikakoodeja eivät ovista saaneet, joten päivittivät ovien ohjauslaitteen ohjelmiston ja käskivät tulla takaisin, jos vika uusiutuu...

heppi

Vika korjattu, olivat joutuneet kysymään valmistajalta vikaa ja syyllinen oli lukon apumoottori eli se moottori joka vetää oven loppuun asti eli tekee sen viimeisen imaisun. Mootorin maksoi 300eur +työt. Nyt pelittää ovet jälleen.

Osanumero: 7N0 843 745
Jos joku haluaa vaihtaa itse, pitäisi olla melko yksinkertainen vaihtaa ja sama moottorin menee kummallekin puolelle. Näytti vähän reilu satkun olevan saksanmaalla jos tilaa postitse ja laittaa itse. Säästää aika pitkän pennin.

Janlimppi

Meidän Sharanin 2001v ovi ei mennyt kiinni pakkasella... ja syy oli niinkin yksinkertainen mutta vaikee tajuta.
Siillä toi oven taka tiiviste toimii (ränninä) vesille.. niin se oli täytynyt kurasta ja muusta liasta. Eli kun oli pakkasta niin tiivisteen sisällä ollut lika oli jäässä eikä antanut periksi ja ovi aukesi uudelleen. Huomasin kun oli auto lämpöisessä tallissa niin toisenpuolen tiiviste oli pehmeä kun toisenpuolen aika jäykähkö. kun putsaa ajoissa niin pääsee halvemmalla.

Daatta

Tiivisteet on usein täynnä kaikkea töhkää, mikä muuttuu ajan oloon mullaksi. Kannattaa puhdistaa tiivisteen ura, sekä myös tiivisteen ja korin välinen tila. Mikrokuituliina & pesuaine tai pelkkä sormi käy, suurin haaste on ettei muju roisku penkeille.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Kameleontti

Viimeisimmän korjauskerran jälkeen ei enää ole ollut tuota ongelmallista säätä, jotta olisi tosissaan päässyt testaamaan oliko korjauksesta oikeasti apua. Tosin ovesta vaihdettiin jokin moottori, joten voisi kuvitella ongelmankin poistuneen. Ensi talvena sitten testataan toimiiko vai ei.
VCDS@Helsinki, PM

heppi

Jälleen auton liukuovi lakkasi toimimasta. Sähkökeskuksen nollaus herätti taas oven henkiin. Auto pajalle jälleen ja nyt syyllinen oli apukuskin ovessa olevan ohjainyksikkö.
Osanumero: 7N0 959 792 E (uusi osa oli 7N0 959 792 J)
Vika: signaalin katkos

Ohjainyksikön funktio on kuulemma välittää väylätieto liukuovelle. Korjaamolla olivat tutkineet vanhoja tapauksia ja noin 90% sharanin ovien vioista mitä heillä on ollut oli nimenomaan tuossa oikeassa liukuovessa. Syyksi tätä epäilivät siksi, että vasemman puolessa eli kuskin ovessa on erillainen ohjainyksikkö lasin nostimien säätimien takia. Nyt jälleen toimii ovi hyvin.
Toivottavasti tämä nyt riittää näiden ovien vioista.

Kameleontti

Lainaus käyttäjältä: Kameleontti - 16.04.16 - klo:19:38
Viimeisimmän korjauskerran jälkeen ei enää ole ollut tuota ongelmallista säätä, jotta olisi tosissaan päässyt testaamaan oliko korjauksesta oikeasti apua. Tosin ovesta vaihdettiin jokin moottori, joten voisi kuvitella ongelmankin poistuneen. Ensi talvena sitten testataan toimiiko vai ei.

Ja nyt alko pakkaskelit taas, niin tuo vasen takaovi kenkkuilee jälleen. Eli ei ole vielä saatu korjatua.
VCDS@Helsinki, PM

-o-

Otsikkoon liittyen voin tyytyväisenä todeta, että meidän Sharanissa ei ole ilmennyt yhtäkään vikaa talviolosuhteisiin liittyen, kiitos automyyjien eliittiin kuuluvalle henkilölle Hämeenlinnaan. Kuten autoa tilatessa (vm -13) jo kirjoittelin (loogisesti Alhambra säikeeseen), myyjä neuvoi olemaan ruksimatta sähköovia mahdollisten toimivuusongelmien vuoksi (!?). Pari muuta laatuongelmaa osunut omalle kohdalle, joista huijarikoodi moottorinohjauksessa on vielä tekemättä, kun ei ehtinyt vielä 60tkm huoltoon.

tomitus

Täällä vaivoja oikeassa takaovessa. Pomppaa auki kiinni laitettaessa. Ongelma ilmaantui pakkasen kiristyessä. On se jännä kun tuo vasen ovi ei ole temppuilut ollenkaan ja samalla käyttöasteella lähes ovat. En ole vielä käyttänyt autoa huollossa näiden ongelmien takia, mutta ilmeisesti se on vietävä sinne. Jos vaikka olisivat keksineet pikkuhiljaa mitä kannattaisi tehdä. Jotain eroahan tuossa täytyy nyt olla vasemman ja oikean oven kesken kun huolto kohdistuu pääsääntöisesti oikeaan.

mla

Meillä eivät ole ovet pomppineet, mutta satunnaisesti eivät mene 'lukkoon' asti. Joka kerta on auttanut kun takaosasta painaa samalla kun se menee kiinni.
Autolla huristeltu kohta 160tkm ja ikää on reilut 4v.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

heppi

Yep, talvi tuli ja oikean oven ongelmat palaneet jälleen. Nyt kuitenkin hieman erillaisena. Ovien lukko imaisee itsensä kiinni ja sitten aukea sitten taas puoleen väliin. Kuumailman puhaltimella lämmitin lukkopesää ja kuuluu naksahdus jonka jälkeen ovi toimi jälleen normaalisti. Laitoin nyt silikooni rasvaa tiivisteihin jos estäisi niiden jäätymisen. Jostain ilmeisesti menee kosteutta lukkoon kun jäätyy kokoajan kun pakkanen kiristyy. Pitääpä kokeilla tuota oven avustamista kun lukko imaisee oven.

Viime korjauksen jälkeen toiminut melkeen koko vuoden, kohta pitää varmaan siirtyä  sitruuna palstoille :-)

tomitus

Täällä lopetti oikea ovi toimimasta (ei auennut millään tavalla). Huollossa totesivat apusulkijan moottorin olleen rikki. Päivittivät myös molemmat liukuovet ja oviohjainlaitteet viimeisillä softilla. Katsotaan muuttuuko käyttäytyminen edes hieman parempaan suuntaan. Silikonirasvaa laitettuna myös oviin ja voisi vielä suihkuttaa silikonirasva spray purkillakin ahtaampiin rakoihin kun sellainen Wurthin purkkikin löytyi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy