Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet

Aloittaja heppi, 06.01.16 - klo:05:06

« edellinen - seuraava »

kansanmies

#30
Tervehdys kaikille!

Ryhdyin vastikää Sharanin (2011) omistajaksi, kun saman ikäinen Touran alkoi tuntua ahtaalta. Taival Sharanin kanssa alkoi hieman kivikkoisesti, kun heti ensimmäisellä viikolla sain tuta sähköovien ongelmat. Pesin auton pikkupakkasella, eivätkä liukuovet tietenkään seuraavana päivänä suostuneet menemään enää kiinni. Takaluukku taas jumitti kiinni. Sulatettuani ovet öljysin lukot ja puhdistin tiivisteet foorumin oppien mukaan, ja luukut alkoivat taas toimia.

Mutta, nyt oikea takaovi ei enää aukea eikä mene kiinni ulkokahvasta vedettäessä. Sisäkahva ja muut napit toimivat normaalisti. Ulkokahvasta saa siis kyllä mekaanisen lukon auki, mutta ovi ei liikahda sähköllä.

Olisiko jollain vinkkejä, mitä tälle voisi tehdä, jos mitään? Siis ettei tarvitsisi heti pajalle lähteä. Yritin jo resetoida liukuoven ohjausyksikön irroittamalla sulakkeen 45, mutta se ei auttanut.

Daatta

ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Kameleontti

Tässä kohtaa voisin raportoida, että viime keväänä tehdyt korjaukset kumpaankin takaoveen ovat omalla kohdalla näyttäneet auttavan. Kerran toinen ovi ekoilla pakkasilla syksyllä kiukutteli, mutta toistaiseksi vain sen kerran ja saattoi johtua myös kiskoon joutuneesta hiekasta tms. Jos ongelmat jäävät näin satunnaisiksi jatkossakin, niin tilanteen kanssa pystyy hyvin elämään.
VCDS@Helsinki, PM

kansanmies

Lainaus käyttäjältä: kansanmies - 26.01.17 - klo:14:36
Mutta, nyt oikea takaovi ei enää aukea eikä mene kiinni ulkokahvasta vedettäessä. Sisäkahva ja muut napit toimivat normaalisti. Ulkokahvasta saa siis kyllä mekaanisen lukon auki, mutta ovi ei liikahda sähköllä.

Päätin viedä auton merkkiliikkeeseen tutkittavaksi. Kahvasta oli kuulemma yksinkertaisesti kytkin rikki. 150â,¬ vaihdettuna.

En tiedä, mahtaako tuo olla herkkä hajoamaan, jos jumiin jäätynyttä kahvaa kiskoo auki kovasti. Laitoin myös hieman CRC:tä itse kahvaan estääkseni sen jäätymisen. Ei kai öljy voi moista kytkintä rikkoa? Kenties hajoaminen oli vain sattumaa.

kansanmies

Jo on herkkiä vehkeitä. Yöllä oli taas pakastunut, joten sekä itse ovet että kahvat olivat aamulla jäätyneet jumiin. Enkä vielä kerrasta oppinut, joten päätin käyttää hieman voimaa saadakseni tällä kertaa vasemman takaoven kahvan liikkumaan, ja kuinka ollakaan, kun olin saanut sen irtoamaan, jouduin totemaan, että ovi ei enää toimi kahvasta vedettäessä. >:( Tälläkin kertaa ovi toimii normaalisti sisäkahvasta ja muista napeista. Myös aiemmin korjattu ovi toimii normaalisti.

Voihan tuo lähteä vielä toimimaan, kunhan sulaa, mutta ainakaan toinen ovi ei ilman kytkimen vaihtoa toipunut.

Täytynee laittaa kahvojen käyttö talvisaikaan pannaan. Tai en ainakaan enää aio lähteä niitä manuaalisesti "herkistelemään", jos ovat jäätyneet kiinni.

kansanmies

Lainaus käyttäjältä: Janlimppi - 27.03.16 - klo:23:17
Meidän Sharanin 2001v ovi ei mennyt kiinni pakkasella... ja syy oli niinkin yksinkertainen mutta vaikee tajuta.
Siillä toi oven taka tiiviste toimii (ränninä) vesille.. niin se oli täytynyt kurasta ja muusta liasta. Eli kun oli pakkasta niin tiivisteen sisällä ollut lika oli jäässä eikä antanut periksi ja ovi aukesi uudelleen. Huomasin kun oli auto lämpöisessä tallissa niin toisenpuolen tiiviste oli pehmeä kun toisenpuolen aika jäykähkö. kun putsaa ajoissa niin pääsee halvemmalla.

Tämä oli arvokas vinkki, kiitos! Totesin nimittäin juuri ihan saman omassa 2011 Sharanissa. Pyöränkaaren tiivisteen sisällä tuntui tosiaan olevan ihan jäätä, mikä tietysti kovetti tiivisteen täysin, eikä ovi näin ollen suostunut imaisemaan itseään kiinni. Painelin tiivistettä siten, että sen sisällä oleva jää pehmeni, jolloin ovi meni kiinni.

Olin kyllä mielestäni putsannut tiivisteen jo aiemmin ihan huolella. Pitää tutkia, oliko jotain jäänyt huomaamatta ja miten jatkossa estäisi veden pääsyn tuonne ja/tai sen jäätymisen.

niksa

Eipä veden pääsyä voi oikein estää tekemättä toista jäätymiskohtaa ylemmäs... Valumavesiä se on siinä kuitenkin ohjaamassa. Pitää vaan muistaa vilkaista sinne, jotta saa jäät poistettua ennen ongelmia.

heppi

Kyllä tosiaan nuo taka tiivisteet olivat jäässä. Jännä homma kun sulatteli niitä, että ei vaikuttanut vesi valuvan mihinkään. Missä mahtaa olla tyhjennys reikä? Jos joku on paikallistanut tyhjennys reijän niin olisi kivaa tietää niin voisi tarkistaa onko se tukossa.

Sellaisen huomion kanssa tein, että vasemman puolen liukuoven jossa ei ole juurikaan ollut mitään ongelmaa oli erillaisen tuntuinen tiiviste. Vaikutti niinkuin siellä sisällä olisi jotain geeliä tai jotain. Onko teillä sama juttu? Onko kummankin liukuoven tiivisteet samanlaiset vai ovatko ne erillaiset? Nimen omaan tuossa takarenkaan kohdalla. Ai niin ja liukuovi ongelma on palannut nyt ei taaskaan mene oikea ovi kokonaan kiinni, loppu imaisu puuttuu jälleen. Vika koodit kuitenkin erillaiset tällä kertaa, nyt herjaa lapsilukosta:

72 Door Electronics Rear Right

    System description: TSG HR     
    Software number: 7N0959794F
    Software version: 0403
    Hardware number: 7N0959795B
    Hardware version: H03
    Serial number: 0000112498649
    Long coding: 01007C200000411001

    Trouble codes:
        02131 - Child safety lock motor Implausible signal
            static
                Measurements:
3.5 °v.OT
                Frequency counter:  1
                Mileage: 169533 km
                Driving cycle: 172
                Priority:  3

Osanumero viittaisi jo kertaalleen vaihdettuun ohjainyksikköön repsikan puolen ovessa. Noh merkkiliikkeessä epäilevät nyt johtosarjaa kun kuulemma on melko heikko oven ja rungon välissä. Saa nähdä mitä keksivät ja millä hintalapulla jälleen. On taas ollut antoisaa -10 asteen pakkasessa sulatella tiivisteitä ja lukea koodeja.

niksa

Ei siinä mitään reikää ole. Se viettää hieman autosta poispäin ja tarkoituksena on, että vesi valuu siitä taas ulkopintaa pitkin. Jään kertyminen lienee pahinta, jos auto on sopivalla kelillä parkissa sivulle kallistuneena.

Koko tiivisteen tarkoitus on valuttaa vesi muualle kuin lukkoon.

kansanmies

Lainaus käyttäjältä: kansanmies - 06.02.17 - klo:12:14
Jo on herkkiä vehkeitä. Yöllä oli taas pakastunut, joten sekä itse ovet että kahvat olivat aamulla jäätyneet jumiin. Enkä vielä kerrasta oppinut, joten päätin käyttää hieman voimaa saadakseni tällä kertaa vasemman takaoven kahvan liikkumaan, ja kuinka ollakaan, kun olin saanut sen irtoamaan, jouduin totemaan, että ovi ei enää toimi kahvasta vedettäessä. >:( Tälläkin kertaa ovi toimii normaalisti sisäkahvasta ja muista napeista. Myös aiemmin korjattu ovi toimii normaalisti.

Voihan tuo lähteä vielä toimimaan, kunhan sulaa, mutta ainakaan toinen ovi ei ilman kytkimen vaihtoa toipunut.

Tällä kertaa oven avaus ja sulku kahvasta alkoi onneksi toimia, kun kahva oli päässyt sulamaan parkkihallissa. Jokohan olis pahimmat pakkaset ohi ja samalla ongelmat ovien kanssa. :) Sinänsä työkalupakissa alkaa olla niksit useimmista ongelmista selviämiseen, joten ensi talvi, antaa tulla vaan! ;D

heppi

No, niin mennä viikolla meni vasemman puoleilen liukuovi rikki. Sähkökeskuksen resetointi autoi hetkeksi mutta noin 6 avauksen jälkeen meni aina vika tilaan. Eli loppu "imaisu" jäi pois. Kaikki mahdolliset koti konstit kokeiltu ja vikakoodit luettu ja herjasi jälleen lapsilukosta. Noh auto paljalle jälleen kerran, pitäisi varmaan hankkia jokin kuukausi kortti :-). Tällä kertaan vika löytyi helposti, oven ohjainlaite rikki ja vetomoottori. Kyllä nämä volkkarin sähköosat on huonoja. Ilmi selvä komponenttien heikkoutta kun kummatkin puolet mennyt suurin piirteen samaan aikaa rikki. Käsittääkseni osat ovat samat kummallakin puolella. Toivotaan, että nyt toimii homma.

kansanmies

Lainaus käyttäjältä: heppi - 23.03.17 - klo:15:42
No, niin mennä viikolla meni vasemman puoleilen liukuovi rikki. Sähkökeskuksen resetointi autoi hetkeksi mutta noin 6 avauksen jälkeen meni aina vika tilaan. Eli loppu "imaisu" jäi pois. Kaikki mahdolliset koti konstit kokeiltu ja vikakoodit luettu ja herjasi jälleen lapsilukosta. Noh auto paljalle jälleen kerran, pitäisi varmaan hankkia jokin kuukausi kortti :-). Tällä kertaan vika löytyi helposti, oven ohjainlaite rikki ja vetomoottori. Kyllä nämä volkkarin sähköosat on huonoja. Ilmi selvä komponenttien heikkoutta kun kummatkin puolet mennyt suurin piirteen samaan aikaa rikki. Käsittääkseni osat ovat samat kummallakin puolella. Toivotaan, että nyt toimii homma.

Ihan mielenkiinnosta, ovatko ovat nyt pelanneet hyvin, kun nuo osat on vaihdettu?

Tämä talvi ei ole ollut omalla kohdalla pahimmasta päästä, ehkä siksi, että sain autolle katoksen. Se on varmaankin estänyt enimpien lumien ja niiden sulamisvesien valumisen ovien tiivisteisiin ja sitä kautta taas tiivisteiden jäätymisen. Silloin tällöin tulee kyllä yhä sulkeutumisen kanssa ongelmia.

niksa

Ovien kanssa taistelu on ominaisuus. Esim. viikko sitten käynyt putsauksessa ja softapäivityksessä. Loppuimaisu on toiminut, mutta alakiskon rullassa varmaan liittymättä likaa. Avautuminen pysähtyy puoleen väliin satunnaisesti.

Tänään toimi ok kotona, tarhalla jäi kokonaan auki, eikä suostunut liikkumaan edes käsin. Ovi jäi auki ja lapset tarhaan... sain sen verran kiinni päin, että autolle palatessa, kun aikaa oli kulunut riittävästi avauskertojen nollaantumiseen, sain oven napista ensin auki, ja sitten taas kiinni.

Omiin ongelmiin osasyyllinen on varmasti sanastolla lämmitys ja sitä myötä kosteuden tiivistyminen kylmiin metalleihin. Jäätyvät sitten satunnaisesti ja elektroniikka rajoittaa moottorien voimaa.

Jos nyt ostaisin, jättäisin sähköovet ruksimatta omien jermojen säästämiseksi.

niksa

Oi tätä puhelimella kirjoittamisen ihanuutta :)

Lainaus käyttäjältä: niksa - 06.02.18 - klo:10:57
Loppuimaisu on toiminut, mutta alakiskon rullassa varmaan piintynyttä likaa.

Lainaus käyttäjältä: niksa - 06.02.18 - klo:10:57
Omiin ongelmiin osasyyllinen on varmasti webastolla lämmitys ja sitä myötä kosteuden tiivistyminen kylmiin metalleihin.

Lainaus käyttäjältä: niksa - 06.02.18 - klo:10:57
Jos nyt ostaisin, jättäisin sähköovet ruksimatta omien hermojen säästämiseksi.

heppi

Lainaus käyttäjältä: kansanmies - 06.02.18 - klo:09:38
Ihan mielenkiinnosta, ovatko ovat nyt pelanneet hyvin, kun nuo osat on vaihdettu?

Tämä talvi ei ole ollut omalla kohdalla pahimmasta päästä, ehkä siksi, että sain autolle katoksen. Se on varmaankin estänyt enimpien lumien ja niiden sulamisvesien valumisen ovien tiivisteisiin ja sitä kautta taas tiivisteiden jäätymisen. Silloin tällöin tulee kyllä yhä sulkeutumisen kanssa ongelmia.

Nyt on mennyt ihan ok. Ovien kanssa ei suurempaa ongelmaa. Ainut että oikea puoli ei toimi napista enään(menee kiinni mutta ei aukea), mutta kahvasta normaalisti. Veikkaisin että joko ohjausyksikössä taas jotain tai sitten oven lukossa että ei aukea sähköisesti. Pitää tilata uusi ohjain yksikkö ebaystä ja testat kun oli vaan 30eur jos ei lähde futamaan niin vaihdan lukon kun se on ainut mitä ei ole vaihdettu. Hyvä puoli tässä on että liukuoven korjaukset menee koti konstein eikä tarvitse enään korjaamoja häiritä. Yhden kerran oli ongelmaa ettei auennut olenkaan. Silloin oli likaa lukon johtojen liittimissä ja se korjaantui puhdistamalla.

Nykyään tuo liukoven paneeli aukeaa jo 10min kun merkkihuolto veloittaa 1h työn siitä :-)

Tutulla on sama auto ja hänellä ei ole mitään ongelmia ollut, mutta auto tallissa aina yöt. Taitaa johtua kaikki ongelma kosteudesta.

Heromanni

Hei, tuli hankittua 2012 Seat alhambra josta myös löytyy nämä mainiot sähköiset liukuovet

Ongelma tällä hetkellä ettei kuskin puolen liukuovi toimi ollenkaan, eikä myöskään oven ikkuna laske/nouse. Oven avausnappi vilkkuu jatkuvasti keskikonsilissa sekä ovipilarissa.

Tässä vikakoodit ovesta. Olen yrittänyt sopeutusta basic settings valikosta vcds:llä, ei vaikutusta.
Olisiko jollain vinkkejä miten jatkaa?

Address BE: Slid. Door Rear Left (J558)       Labels: 7N0-959-244.clb
   Part No SW: 7N0 959 244     HW: 7N0 959 244
   Component: Schiebetuer_l 005 2213
   Serial number: 11351061
   ASAM Dataset: EV_AST A03002
   ROD: EV_AST.rod
   VCID: 76E26325C96C8F3639-8022

1 Fault Found:
51716 - Function Restricted due to Interrupted Communications
          U1110 00 [137] - -
          [New feature! Extended UDS fault detail is only supported by current gen. interfaces]
          MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 237
                    Mileage: 223139 km
                    Date: 2020.12.20
                    Time: 21:32:49

                    Voltage terminal 30: 12.0 V
                    Sliding_Door_Motor_Current: 0.0 A
                    Sliding_Door_Clutch_Current: 0 A
                    Sliding_Door_Locking_Pawl_Motor_Current: 0 A
                    Front button for automatic sliding door: not activated
                    Rear button for automatic sliding door: not activated
                    Installed on left side: Yes
                    Installed on right side: No
                    Pinch protection sensor: not activated
                    Latch_Ajar: operated
                    Latch_Pawl: not activated
                    Sliding door indicator lamp: active
                    Sliding door indicator lamp 2: active
                    Activation: motor for automatic sliding door: not active
                    Automatic sliding door coupling motor activation: not active
                    Motor activation for enabling ratchet release: not active
                    Sliding_Door_Feedback_Motor_Opening: not active
                    Sliding_Door_Feedback_Motor_Closing: not active
                    Sliding_Door_Feedback_Locking_Pawl_Motor_Opening: not active
                    Sliding_Door_Feedback_Locking_Pawl_Motor_Reversing: not active
                    Sliding_Door_Feedback_Clutch_In: not active
                    Sliding_Door_Feedback_Clutch_Out: not active
                    Sliding_Door_Feedback_Indicator_Light_Front: not active
                    Sliding_Door_Feedback_Indicator_Light_Rear: not active
                    AD-Value clamping_Protection_Seal: 100
                    Position of automatic sliding door: 0
                    Status_Sliding_Door: latch secondary position
                    Play protection: motor for automatic sliding door: not active
                    Play protection: motor for enabling ratchet release: not active
                    Play protection: automatic sliding door coupling motor: not active
                    Status_Locking_Pawl_Motor: closed
                    Status_Clutch_Motor: closed

heppi

Kokeile ottaa sulake irti(ota irti ja pidä irti vähintään 15min että menee virrat pois), kuskin puoleisessa ovessa on tuo ohjausyksikkö myös kuskin ovessa kun siellä on myös tuo ikkunan säätöyksikkö:

45   Fuse 45 on fuse holder C -SC45- 30A   Front passenger door control unit -J387- 30
          Rear right sliding door control unit -J871- 30
46   Fuse 46 on fuse holder C -SC46- 30A   Driver door control unit -J386- 30
          Rear left sliding door control unit -J870- 30

Sulakeet löytyy sieltä ratin alapuolelta vasemmalta. Sulakkeen jälkeen tee ikkunaohjaimelle sopeutus muistaakseni meni niin että napista alas pidä pari sekunttia pohjassa ja sitte napista ylös pidä parisekunttia ylhäällä. Mikäli sulakkeen irroitus ei auta niin sitten pitää alkaa availee ovea koska johdot pitää puhdistaa ja liittimet. Itsellä auttanut tuo putsailu. Youtubessa on hyvä video wheels and motors kanavalla miten tuo liukuoven paneeli irroitetaan. Moottorin ja oven välisen johtosarjan eli se mikä kulkee siinä "haitarissa" on liitin heti muovi verhoilun takana penkin vieressä se kannattaa kanssa putsata hyvin ja tarkistaa kunto. Mikäli tarve niin osanumerolla saa muutamalla kympillä ebaystä uusia ohjain yksiköitä.

khonkonen

Vaikka vanha aihe niin kirjotan tänne ylös oman kokemukseni.
Tyttö riuhto liukuoven ulkokahvaa useamman kerran jonka seuraksena ovi ei auennut enää ollenkaan. Takareuna ei pompannut ulospäin mutta ovi koitti aueta. Vikakoodien luku VCDS:llä ei tuottanut tulosta joten tutkimaan. Syyksi paljastui se lisämoottori joka tekee sen oven takareunan lopullisen sisäänvedon. Jostain syystä oli mennyt jotenkin jumiin. Jumi laukesi sillä kun otin moottorin oven sisältä ulos ja aukasin sen kotelon ruuvit. Laitoin takas kasaan ja paikalleen niin ovi toimii. Tässä tapauksessa ei auttanut sulakkeiden irrottaminen, eikä akunkengän irrotus. Jumi oli mekaaninen.

Heromanni

Korjauksena vielä, tuo oven ohjausyksikkö antaa vikakoodia

01333 - Door Control Module; Rear Left (J388)
            004 - No Signal/Communication
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01100100
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 237
                    Mileage: 223139 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2015.05.13
                    Time: 20:38:32

             Freeze Frame:
                        Term 15 On
                    Voltage: 12.20 V
                        ON
                        ON
                        ON
                        OFF
                        OFF


Ja tämä sama ohjainyksikkö sijaitsee taka liukuovessa (7N0 959 794 H)? onko vika siellä? Nythän voisi olettaa että joko tuo ohjainyksikkö on rikki tai sitten johtosarja siellä liu-ussa, Mutta onko muita ohjainyksiköitä jotka tuohon toimintaan voi vaikuttaa?



Lainaus käyttäjältä: heppi - 23.12.20 - klo:21:03
Kokeile ottaa sulake irti(ota irti ja pidä irti vähintään 15min että menee virrat pois), kuskin puoleisessa ovessa on tuo ohjausyksikkö myös kuskin ovessa kun siellä on myös tuo ikkunan säätöyksikkö:

45   Fuse 45 on fuse holder C -SC45- 30A   Front passenger door control unit -J387- 30
          Rear right sliding door control unit -J871- 30
46   Fuse 46 on fuse holder C -SC46- 30A   Driver door control unit -J386- 30
          Rear left sliding door control unit -J870- 30

Sulakeet löytyy sieltä ratin alapuolelta vasemmalta. Sulakkeen jälkeen tee ikkunaohjaimelle sopeutus muistaakseni meni niin että napista alas pidä pari sekunttia pohjassa ja sitte napista ylös pidä parisekunttia ylhäällä. Mikäli sulakkeen irroitus ei auta niin sitten pitää alkaa availee ovea koska johdot pitää puhdistaa ja liittimet. Itsellä auttanut tuo putsailu. Youtubessa on hyvä video wheels and motors kanavalla miten tuo liukuoven paneeli irroitetaan. Moottorin ja oven välisen johtosarjan eli se mikä kulkee siinä "haitarissa" on liitin heti muovi verhoilun takana penkin vieressä se kannattaa kanssa putsata hyvin ja tarkistaa kunto. Mikäli tarve niin osanumerolla saa muutamalla kympillä ebaystä uusia ohjain yksiköitä.

tliikala

En löytänyt vastaavaa probleemaa joka itselläni ilmeni akunvaihdon jälkeen seuraavaa (akku irti n. 15min):
Liukuovi ei aukea painikkeista. Kojelaudan painikkeen valo vilkkuu virtojen ollessa päällä ja liikkeelle lähtiessä valo jää palamaan. Kahvasta saa oven auki väkisin vetämällä mutta luonnollisesti ihan perhanan jäykkä. Painikkeesta ovi menee kiinni ja pysähtyykin halutessa kesken matkan mutta suunta ei vaihdu vaan ainoa suunta on kiinni. Ovi myös vetää itsensä sisään. Help?

Kameleontti

Onhan ikkunat sopeutettu akun vaihdon jälkeen. Eli muistaakseni meni jotenkin siten, että ikkunat ala-asentoon ja kertaalleen vielä alaspäin, sen jälkeen yläasentoon ja kertaalleen vielä ylöspäin.
VCDS@Helsinki, PM

tliikala

Kiitos 👌 Oli juurikin liukuoviongelma kiinni kyseisen oven ikkunan sopeutuksesta. Kuskin painikkeesta ikkuna manuaalisesti alas, vapautus, 2s alas, vapautus, manuaalisesti ylös, vapautus ja 2s ylös. Valo sammui ja lähti heti toimimaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy