Subaru

Aloittaja k4ne, 02.12.09 - klo:19:55

« edellinen - seuraava »

JakeS

Mukava lukea ensikokemuksia. Itselläni myös jonkinlaista innostusta kyseistä automallia kohtaan. Tosin vain tämä 2-litrainen turbomalli kiinnostaa. Saa varmaan jonkinaikaa odotella ennen kuin jossakin on kyseinen malli koeajettavissa.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Vesihiisi

Samoin on täällä koeajolistalla jahka autoja saavat liikkeeseen. Toukokuussa sitten Outback diesel-cvt.

Sent from my GT-P6800 using Tapatalk 2

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: stjärndykare - 24.02.13 - klo:17:49
Tänään tuli käytyä paikallisessa Subarumyymälässä ja sinnehän oli sisätiloihin ilmestynyt uusi xs Forester dieselkoneella. Väiltään metalli viininpunainen. han hyvältä näytti luonnossa.Muutamia ensihavaintoja:
+ koko näyttää yllättäen selvästikin edellismallia suuremmalta
+ mielestäni luonnossa paremman näköinen kuin kuvissa, silti varsinkin keulan muotoilussa on joku totuttelemista  vaativa juttu , mitä en osaa selittää
+ tilaa kuskinpenkillä hyvin ja ajoasento suurinpiirtein kunnossa, ainoa moite tulee liian taakse jäävästä keskikyynärnojasta, ei säätömahdollisuutta
+ kuskinpenkin ollessa omilla säädöillä (192 cm) jäi takapenkille vielä hyvin jalkatilaa, muutenkin tilat kokonaisuudessaan esimerkilliset

+- ohjaamon laatuvaikutelma kohentunut edellismallista, silti lähellekään mistään premiumista ei voida puhua,
+ - mittaristo oli selkeä, mutta jotenkin liian "perus" tai halvalla toteutetun näköinen

- avain, ei taittuvaa mallia ja muutenkin ulkonäoltään kuin suoraan 90 -luvun Nissan Sunnysta
- takapenkin selkänojasta puuttuu yhä vieläkin suksiluukku

Liikkeen pihalla oli toinenkin uusi Fore, vaaleansininen xs bensa cvt. Koeajoajat olivat käytännössä ennakkoon täyteen buukattu ainakin seuraavan viikon ajalle, mutta yllättäen osuin paikalle sellaiseen aikaan, että li mahdollista heittää lyhyt 15 min ensikoeajo tuolla nimenomaisella 2,0 bensa cvt:llä. Tässä muutama huomio:

+ cvt: toiminta yllättävän pehmeää, siistissä ajossa, mutta kun reilummin kiihdyttää, joutui kone tekemään töitä kierroksilla ja melu oli aika kuuluvaa
- kaasunkäytön kanssa täytyy olla aika tarkkana. Paikaltaan öähtiessä vähänkin kaasua painaessa auto lähti hökkäävästi liikkeelle. Ikävintä oli hyökkäilytaipumus silloin kun lähti pakittamaan
-Tiguaniin verrattuna ajo ominaisuudet eivät ole samalla tasolla, ihan ok tuntuma kuitenkin
- melu nokian hpkl 7 nastoilla yllättävän kova, eli todellakaan hiljaiseksi ei voi sanoa

Kaiken kaikkiaan jäi hiukan ristiriitainen kuva. Ennakko-odotukset olivat tosi korkealla, mutta niihin nähden ensipuraisu oli ehkä hienoinen pettymys. Ei herättänyt välitöntä omistamisen halua, mutta täytyy ajaa uudelleen ajan kanssa ja hiukan vaihtelevimmissa olosuhteissa.

Allekirjoitan täysin ylläolevat havainnot. Lisäksi jäin pohtimaan miten pitkälle XS-mallin teho riittää, esimerkiksi maantiellä ja moottoritiellä. Paperilla kiihtyvyys 0-100 aika vaatimaton. Toki on autolla painoakin. Jos tämän voisi hyväksyä, pääsisi tuohon kiinni hyvinkin passelilla välirahalla. Odotusaika tosin venähtäisi elokuulle.

jf

Turbo löytyy ainakin Espoosta koejoon. Tuttu oli käynyt kokeilemassa ennen kauppoja.
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

JakeS

Lainaus käyttäjältä: jf - 11.03.13 - klo:22:55
Turbo löytyy ainakin Espoosta koejoon. Tuttu oli käynyt kokeilemassa ennen kauppoja.
Jep, kyseinen auto on tulossa huomenna koeajoon. Mielenkiinnolla tilaisuutta odotan.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Reneto

Edellisellä sivulla kerroin kuvien kera Outbackin penkkien verhoilun venymisestä. Molemmat etuistuimet menevät takuukorjaukseen.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

3.6 V6

Lainaus käyttäjältä: jf - 11.03.13 - klo:22:55
Hemskatti just tulin sieltä ja olis voinut käydä koejolla...  :-\ tai ehkä on parempi etten mennyt, viimeksi oli pakko ostaa, kun ei saanut nukuttua muuten.  ;D

Vesihiisi

Kuten Autonvaihtopohdiskeluun hetki sitten kirjoitin, tämän päiväinen XS:n koeajo jätti aika kylmäksi. Jos sattuisi asiaa paikkaan, jossa XT olisi ajettavissa, sitä voisi vielä ehkä kokeilla.

Vaarivanhus

Käytiin eilen koeistumassa uusi Forester. Ei hassumpi ensivaikutelma, kun vertaa vaikkapa Honda CR-V:hen. Kumarruttiin katsomaan autoa alapuoleltakin. Silmiinpistävää oli, ettei Subaru näy käyttävän pohjan suojana muovipaneleita, (paitsi moottorin alla) reilusti vain massaa pohjassa. Eipähän kerää paneleiden ja pohjan väliin kuraa muhimaan, mutta toisaalta, miten kivet piiskaa massauksia puhki? Kumpi lienee parempi, paneleilla vai ilman? Tosin ei tuolla asialla liene kovin suurta väliä, mikäli kolmen vuoden välein alkaisi autoa vaihtamaan. Lieneekö edes järkevää tässä vaiheessa vai ajellako vanhalla vielä parisen vuotta?

Sanoivat, että menisi heinäkuulle, jos nyt laittaisi tilauksen sisään. Ei sentään pyydetty vielä tarjousta, vaihdokkina olisi hyvin pidetty 2011 vuosimallia oleva "jumalauto". Tutkitaan tilannetta paremmin elo-syyskuussa ja ehkäpä koeajellaan ja paneudutaan sitten autoon tarkemminkin...

Ei tuo laatuvaikutelma kabiininkaan puolelta mitenkään "ämpärimuoviselta" vaikuttanut. Kuskin ja apumiehen polvitila huomattavasti väljemmän tuntuinen kuin CR-V:ssä. Tavaratila silmämääräisesti katsellen hieman matalampi kuin Tiguanissa, toisaalta pituutta taitaa olla hieman enemmän?  Ja taitaa siellä tavaratilan pohjalla olla mukana vakiovarusteena varapyöräkin, pelkkää plussaa. Arvelisin, että saman verran mahtuu tavaraa kyytiin molempiin.

Keskustelujakin on hieman seurailtu sieltä sun täältä ja ei pahempia moitteita ole vielä havaittu. Jos ajotietokoneen kulutuslukemat "valehtelee" todelliseen kulutukseen nähden, niin eipä ole kovin vakavaa. Tai jos manuaalivaihteisen auton kytkimen kanssa pitää olla varovainen, ettei polta sitä, niin eipä sekään vielä kovin vakavalta kuulosta, kun asian tiedostaa. Eikä katsastustilastonkaan kertoma mitenkään pahalta vaikuta.

Jakopää taitaa olla ketjuvetoinen, kun esitteessä näyttäisi moottorin halkileikkauskuvassa olevan kampi- ja nokka-akseleiden päissä ketjupyörät? Ketjua ei ole kuvaan laitettu näkösälle. Lienenkö vanhanaikainen, mutta jotenkin tuntuu fiksulta, kun kampiakseli on auton pituussuuntainen. Lieneekö vaihdekeppi suoraan vaihdelaatikon päällä ilman mitään vaijereita tai tankoja? Heräähän näitä kysymyksiä, kun alkaa miettimään...
Joutilas 76v

autofanaatikko

Sain mahdollisuuden ajaa useampaa uutta eri Foresteria. Ehei en ole vaihtamassa, mutta tarjoutui mahdollisuus. Bensaturbo on tehokas, kiihtyvä ja vääntävä, mutta muut bensakoneet ovat aivan onnettomia. Takapään jousitus kaikissa kova ja tärskyttävä. Rengasmelu ja moottorinäänet kaikissa melko kuuluvat (vaikka ylistetty hiljaisemmaksi kuin edeltäjä). CVT paljon huonompi kuin Audissa...Kiihdyttäessä huudattaa moottoria/kierroksia ja liikkeelle lähdöt aina kummallisen hätäisiä...Eli jos yrittää nätisti lähteä, niin auto hyökkää helposti ihan hulluna (kaikki autot eri moottoreille teki tomaatilla samaa) tai sitten muuten liikkeellelähtö on jotensakin erikoisen tuntuista.

Muuten ihan ok vehje, mutta nuo olivat ne miinukset minun mielestäni.

Amazonmies

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 17.03.13 - klo:12:02
Kumarruttiin katsomaan autoa alapuoleltakin. Silmiinpistävää oli, ettei Subaru näy käyttävän pohjan suojana muovipaneleita, (paitsi moottorin alla) reilusti vain massaa pohjassa. Eipähän kerää paneleiden ja pohjan väliin kuraa muhimaan, mutta toisaalta, miten kivet piiskaa massauksia puhki? Kumpi lienee parempi, paneleilla vai ilman?
Minä olen aina kiinnittänyt huomioita Subaruissa pohjan "tasaisuuteen", siis siihen ettei pohjassa tökötä alempana ja irrallisena mitään herkästi särkyvää. Valitettavan useiden autojen pohjassa roikkuu katalysaattoreista, äänenvaimentimista ja polttoaineensuodattimesta lähtien kaikenlaista sälää. Subaruissa ei niitä ole tai ei ainakaan ole nykyisessä Outbackissa (2008 diesel) eikä uudessa Foressa.

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 17.03.13 - klo:12:02
Jakopää taitaa olla ketjuvetoinen, kun esitteessä näyttäisi moottorin halkileikkauskuvassa olevan kampi- ja nokka-akseleiden päissä ketjupyörät? Ketjua ei ole kuvaan laitettu näkösälle.
Ketjuvetoinen on tosiaan jakopää uudessa Foressa ja hyvä niin.

Autofanaatikolta kysyisin, että kävitkö ajamassa edellisen mallin Forea? Uutta kun on mainostettu hiljaisemmaksi kuin edeltäjä ja ainakin minun mielestä se on aivan selkeästi havaittavista. Toki se on meluisampi kuin vaikka kaksi kertaa kalliimpi Q5. Muut bensakoneet aivan onnettomia? Voitko perustella millä tavalla; isot päästöt, iso kulutus, pieni teho, pieni vääntö, suppea tehoalue, meluisa, liian hiljainen, käynti epätasainen vai muuten vain onneton ja vielä mihin verrattuna? Jaa että CVT huonompi kuin Audissa, vertaatko siis Subarun CVT-laatikkoa Audin kaksoinkytkinlaatikkoon S-tronicciin vai variaattoriaatikko Multitronicciin? Käsittäkseni jälkimmäistä ei saa sellaiseen Audiin jota voisi verrata Foresteriin...
Subaru Forester MY13 CVT XS

nemos

Lainaus käyttäjältä: Amazonmies - 17.03.13 - klo:20:59
Jaa että CVT huonompi kuin Audissa, vertaatko siis Subarun CVT-laatikkoa Audin kaksoinkytkinlaatikkoon S-tronicciin vai variaattoriaatikko Multitronicciin? Käsittäkseni jälkimmäistä ei saa sellaiseen Audiin jota voisi verrata Foresteriin...

Miksi sen pitäisi olla verrattavissa Foresteriin? Vaihteistojen toimintaa tässä verrattiin eikä autoja.
Volvo XC60 T8 Inscription

VWRiddare

Mulla ei ole itsellä kokemuksia Subarusta, mutta serkkulikan miehellä niitä on ollut useampia. Hän on niitä aina kehunut, mutta on myös maininnut, että niissä on ainoastaan kaksi vikaa. Huono jälleenmyyntiarvo/hyvityshinta uuteen, ja että pohja ruostuu. Tuohon jälkimmäiseen tosin auttaa se että ruostesuojaa heti uutena pohjan. Itsekkin sitä on monesti tehnyt mieli vaihtaa ko. merkkiin, mutta toistaiseksi on jäänyt haaveilun asteelle. On se bokserikoneen käynti vaan niin upeaa.

Amazonmies

Lainaus käyttäjältä: nemos - 17.03.13 - klo:22:12
Miksi sen pitäisi olla verrattavissa Foresteriin? Vaihteistojen toimintaa tässä verrattiin eikä autoja.

Juu, että kun Farah juoksee kymppitonnin nopeimmin, niin se on parempi juoksija kuin el-Guerrouj, Rudisha tai Bolt. Kyllä ainoa järkevä vertailu on samaa kategoriaa olevat autot keskenään (IMO).

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Amazonmies - 17.03.13 - klo:20:59
Minä olen aina kiinnittänyt huomioita Subaruissa pohjan "tasaisuuteen", siis siihen ettei pohjassa tökötä alempana ja irrallisena mitään herkästi särkyvää. Valitettavan useiden autojen pohjassa roikkuu katalysaattoreista, äänenvaimentimista ja polttoaineensuodattimesta lähtien kaikenlaista sälää. Subaruissa ei niitä ole tai ei ainakaan ole nykyisessä Outbackissa (2008 diesel) eikä uudessa Foressa.
Ketjuvetoinen on tosiaan jakopää uudessa Foressa ja hyvä niin.

Autofanaatikolta kysyisin, että kävitkö ajamassa edellisen mallin Forea? Uutta kun on mainostettu hiljaisemmaksi kuin edeltäjä ja ainakin minun mielestä se on aivan selkeästi havaittavista. Toki se on meluisampi kuin vaikka kaksi kertaa kalliimpi Q5. Muut bensakoneet aivan onnettomia? Voitko perustella millä tavalla; isot päästöt, iso kulutus, pieni teho, pieni vääntö, suppea tehoalue, meluisa, liian hiljainen, käynti epätasainen vai muuten vain onneton ja vielä mihin verrattuna? Jaa että CVT huonompi kuin Audissa, vertaatko siis Subarun CVT-laatikkoa Audin kaksoinkytkinlaatikkoon S-tronicciin vai variaattoriaatikko Multitronicciin? Käsittäkseni jälkimmäistä ei saa sellaiseen Audiin jota voisi verrata Foresteriin...

Uuden kopan Forea oli kaikki ajamani versiot. Olen ajanut vanhakoppaistakin useita kertoja. Tiedän kyllä millainen on uusi malli teknisesti, ulkoisesti sekä sisustukseltaan. Saattaa tämä uusi olla vähän hiljaisempi kuin entinen malli, mutta mm. VW Tiguan on minusta hiljaisempi kuin tuo Forester.

No ne vapari-moottorilla varustetut ei vaan sytyttäneet: vääntö, moottorin äänet jne. ei vastaa esim. VAG tuotteiden tai bemun bensaturbojen vääntöä ja muuta moottorien fiilistä ja luonnetta. Myös päästöt ja kulutus ovat paperilla huonommat kuin monissa VAG-vehkeissä. Joo ja moottori melusi niinkuin vaparit meluaa. XT:n moottori on jo toki ihan toista maata ja siinä oli moottoripuoli ihan kunnossa. Vielä kun siihen saisi jonkun toisenlaisen tomaatin eli esim. ZF:n 8-pykäläisen.

Paljon oli hyvää, mutta paljon myös sellaista mikä ei minua sytyttänyt tai sykähdyttänyt. Tosin empä ollut Subaruita ostamassakaan. Minulle tarjoitui vaan tilaisuus ajaa niitä ja siksi ajoin.

Yleensä Subarun CVT-vaihteiston toimintaa kritisoin. Olen kokeillut tuota vaihteistoa aiemminkin muutassa eri korimallia olevissa Subaruissa ja en tykännyt silloin ja en tykännyt nytkään. Minusta toimii paljon huonommin moottorin kanssa yksiin kuin Audin vastaavantyyppinen Multitronic.

Mullakaan ei myöskään näy autoni pohjassa juuri muuta kuin mustaa tasasta muovista pohjalevyä. Ei roiku mitään ja hyvin on kaikki suojassa/suojattu pois näkösältä.

Amazonmies

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 17.03.13 - klo:23:15
UNo ne vapari-moottorilla varustetut ei vaan sytyttäneet: vääntö, moottorin äänet jne. ei vastaa esim. VAG tuotteiden tai bemun bensaturbojen vääntöä ja muuta moottorien fiilistä ja luonnetta.
Ok, nämä allekirjoitan myös. Fiilis ja luonne on uudessa bensavapari (ja myös bensaturbossa) CVT:ssä tavallaan laimea. Varsinkin tuossa bensaturbossa persdynö kyllä hämää melkoisesti. Ja kyllä molemmat liikahtaa kelloa vasten aika kohtuullisesti 60 km/h tai jopa 80 km/h asti, mutta siitä eteenpäin "ei-niin-hyvin". Tuollaisella CVT-laatikolla pääsee ilmoitettuihin kiihtyvyysarvoihin joka kuski ja vaikka joka liikennevaloista. Yritäppä samaa manuaali nelikko dieselillä. Ilmoitettuihin arvoihin pääseminen edellyttää protokollaa kaasu pohjaan ja kytkin raakana ylös. Pitävällä alustalla joku pettää ainakin jossain vaiheessa. Maantiellä ohistuskiihtyvyys on tietenkin taasen eri asia.

autofanaatikko

Ainoa Subaru mikä sytytti minut joskus oli edellisen kopan Lecacy diesel stw manuaalina. Se tuntui ihan kelpo peliltä ja sillä ajoi ihan mielellään yhden reissun Helsinkiin ja takas kotikapunkiin.

tuRboman

Ja tuolla edellä esitetty cvt vertailu Audi vs Subaru on vain kyseisen henkilön mielipide. Itse koen ja näen asian juuri toisinpäin. Mutta se taas on vain minun mielipide. Eli ei näistä kommenteista kannata kovin tiukkoja päätelmiä vetää. Itse ne pitää kokea ja mieluiten pidempään kuin tunnin taikka vielä päivänkin verran.

Uuden Foresterin varustelu ja hinnoittelu on kyllä kovin agressiivista jos verrataan toiseen japanilaisuutuuteen, eli RAV4:n. Tutustukaapa aiheeseen jos kiinnostaa.

Kylmät tyypit jo täälläkin otettu Foresta ja kyllä siitä täysin Subaru fiilis jäi. Ei mitään hirveitä hurraa huutoja, mutten sellaista odottanutkaan tämän merkin tiimoilta. Ne fiilikset tulee enemmänkin myöhemmin käytön myötä. Koeajoa odotellessa...
"All 4 The Driver"

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 17.03.13 - klo:23:42
Ja tuolla edellä esitetty cvt vertailu Audi vs Subaru on vain kyseisen henkilön mielipide. Itse koen ja näen asian juuri toisinpäin. Mutta se taas on vain minun mielipide. Eli ei näistä kommenteista kannata kovin tiukkoja päätelmiä vetää. Itse ne pitää kokea ja mieluiten pidempään kuin tunnin taikka vielä päivänkin verran.

Uuden Foresterin varustelu ja hinnoittelu on kyllä kovin agressiivista jos verrataan toiseen japanilaisuutuuteen, eli RAV4:n. Tutustukaapa aiheeseen jos kiinnostaa.

Kylmät tyypit jo täälläkin otettu Foresta ja kyllä siitä täysin Subaru fiilis jäi. Ei mitään hirveitä hurraa huutoja, mutten sellaista odottanutkaan tämän merkin tiimoilta. Ne fiilikset tulee enemmänkin myöhemmin käytön myötä. Koeajoa odotellessa...

No minusta on vaan epämielyttävää miten tuon Subarun CVT pistää nuo autot lähtemään aina liikkeelle ihmeellisesti hyökäten kun en halua niiden lähtevän liikkeelle kuin tykin piipusta. Sen takia se loota tuntui huonolta. Ehkä en vaan osaa ajaa autolla jossa on tuollainen vaihteisto. Muilla vaihteistolla ja Audissakin Multin kanssa liikkeellelähtö sujuu jotenkin tasaisemmalla voimalla. Ehkä tuota oppisi käyttämään jos omistaisi Subarun. En tiedä oliko se välttämättä vaihteiston vai moottorin väännöttömyyden vika, että vapari+CVT-yhdistelmä kiljutti/huudatti moottoria ja nosti kierroksia kuuluvasti kiihdytyksissä. Minusta vaan monissa muissa autoissa on tarjolla huomattavasti parempia moottori+vaihteisto-voimalinjoja. Toki se on vain minun mielipiteeni.

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: VWRiddare - 17.03.13 - klo:22:24
Huono jälleenmyyntiarvo/hyvityshinta uuteen, ja että pohja ruostuu.
Sanokaa nyt Subbe miehet pitääkö tuo "minun" esittämäni väite paikkansa. Muistelisin kyllä että joskus TM olisi myöskin tuosta pohjan ruostumis herkkyydestä jotain kirjoittanut. Kiinnostaisi vaan tietää käyttäjien mielipide asiasta. Merkki on vaan niin kiinnostava, että eihän sitä tiedä, vaikka joskus........... :) Anteeksi minun hoono Suomikieli. Tuolla pohjalla tarkoitan tietenkin alustaa ;D

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: VWRiddare - 17.03.13 - klo:23:50
Anteeksi minun hoono Suomikieli. Tuolla pohjalla tarkoitan tietenkin alustaa ;D
Ai kui? Kirjoitat erittäin hyvää ja virheetöntä Suomikieli.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: VWRiddare - 17.03.13 - klo:23:50
Sanokaa nyt Subbe miehet pitääkö tuo "minun" esittämäni väite paikkansa.
Arvonpudotukseen vaikuttaa uuden hintakehitys.  Vuonna 2008 tigu ja fore olivat hinnoiltaan melko lähellä toisiaan. Nyt tigun nelivetomallien hinnat alkavat päälle 42kâ,¬:stä, kun foren 33kâ,¬ (bensa) ja 37kâ,¬ (diesel). Foresterissa bensa-automaatin päästöt putosivat erityisen paljon, nyt 150. Tällä hetkellä näkisin, että tigussa on suurempi arvonpudotuksen riski, kun uusi malli tulee, niin etenkin bensamallin päästöt (178 man, 199 aut) todennäköisesti putoavat aika paljon -> hinta laskee.

3.6 V6

Minulla oli MY06 Forester XT ja ruostesuojaamaton, olihan siellä alustassa pintaruostetta siellä täällä, mutta ei mitään isompaa. Tämä siis 5 vuoden aikana.

Tuosta jälleenmyyntiarvosta sen verran, että vaihdossa tähän nykyiseen superbiin tippui Foresterin arvo about 45 prosenttia.

Noista automaateista...subaru tykkää käyttää hieman vanhempaa, mutta hyväksi (lue: luotettavaksi) todettua tekniikkaa. Näin ollen kilpailijalla on usein se hienompi tekniikka tarjolla aikaisemmin ja eron käytettävyydessä kyllä huomaa.

Pitkässä juoksussa luotettavuus on se subarun juttu ja sillä subaru onkin luonut oman piirinsä "tykkääjiä", kuten facebookissa. ;)

MMV

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 18.03.13 - klo:07:32
Arvonpudotukseen vaikuttaa uuden hintakehitys.  Vuonna 2008 tigu ja fore olivat hinnoiltaan melko lähellä toisiaan. Nyt tigun nelivetomallien hinnat alkavat päälle 42kâ,¬:stä, kun foren 33kâ,¬ (bensa) ja 37kâ,¬ (diesel). Foresterissa bensa-automaatin päästöt putosivat erityisen paljon, nyt 150. Tällä hetkellä näkisin, että tigussa on suurempi arvonpudotuksen riski, kun uusi malli tulee, niin etenkin bensamallin päästöt (178 man, 199 aut) todennäköisesti putoavat aika paljon -> hinta laskee.

Minä omistin Subaru Outbackin (diesel) noin vuoden verran (2011-2012). Tänä aikana Outback menetti arvostaan yli 10 tonnia, joten kovin hyvänä arvon säilymistä en voi pitää.

chr

Minulla oli bensalegacy 2,5v, jona aikana arvo putosi muistaakseni 12000e (ostohinta vs. tarjottu hyvitys autoliikkeestä). Se oli aika hyvin se, auto oli ekoja nykykopan legoja.

tuRboman

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 17.03.13 - klo:23:50
No minusta on vaan epämielyttävää miten tuon Subarun CVT pistää nuo autot lähtemään aina liikkeelle ihmeellisesti hyökäten kun en halua niiden lähtevän liikkeelle kuin tykin piipusta.

Muistan tuon tunteen koeajolta ja varmaan parilta ensimmäiseltä päivältä. Mutta siihen tottuu todella nopeaan. Ja arvaat varmaan miltä tuntuu tuon jälkeen hypätä toiseen cvt autoon? Kuin ilmapallo olis kaasupolkimen ja jalan välissä, kun alkuun ei tapahdu mitään. Uskonkin tuon ominaisuuden olevan tarkkaan harkittu. Kun cvt yleensä saa pahimmat moitteet siitä kuminauhamaisuudesta. Tuolla kaasupolkimen toimintakäyrällä saadaan mielikuva nopeasta vasteesta ja välittömästä reagoinnista. Vaikka kyseessä ei ole muuta kuin logaritminen toiminta kaasupolkimessa.

Vaihtohyvitys muualla kuin Subaruliikeessä on nähdäkseni normaalia luokkaa hieman harvinaisemmalle autolle. Eli ei mitään huippuhyvityksiä ole luvassa. Tosin merkkiliikkeissä asia ilmeisen toisenlainen. Itse vaihdoin 2v/60tkm ajetun diesel Outbackin joka varusteltuna maksoi n.44000â,¬ ja hyvitys oli 33000â,¬ vaihdossa 45kâ,¬ hintaiseen autoon. Ei hyvä, muttei niin kauhean huonokaan.

Ruostuu Subarut pahemmin kuin vaikkapa Audi tai joku Volvo (Saab myös). Mutta ei se "käsiin" ruostu kuten jotkun Fordit, Mersut, Mazdat jne. Vaan kuten edellä mainittua, pohjaan alkaa muodostua pintaruostetta jos massa on kulunut pois. Mutta syy siihen miksi tilastoissa Subarut nousee ruostuvina esiin on alustan komponenttien suojauksen puute. Eli mitään suojavahaa / rasvaa ei ole missään alustan osissa ja suolassa ajo aloittaa hapettumisen välittömästi. Joko tiheään suoritettava pesu tai ruostesuojaus uutena, niillä pääsee pitkälle. Omassa dieselissä ei täällä pohjoisessa tullut 2v/60tkm aikana mitään ruostejälkiä pakoputken pintaruostetta lukuunottamatta. Nykyisessä, nyt 3v/110tkm ajetussa sama juttu, mutta myös jotkut tuennan osat on saaneet pintaan ruskehduksen. Eli ei mitään peltiosien ruostetta löytynyt kun nosturilla viimeksi marraskuussa katselin painepesun jälkeen.

Summa summarum - monelta osin hyvin perus japsia Subarut on. Ajajalle mukavia autoja, mutta harvinaisuudesta kärsii huoltopaikkojen harvuudessa ja huoltohinnoissa (kaikki pikkupajat ei lähde esim jakoremmiä vaihtamaan).

Itsekin ihmettelen edellä kirjoitettua moottorimoitteita. Ne täytyy laittaa suorituskyvyn mukaiseen vertailuun. Joku 2-litrainen kilpailee VAG konsernin 1.2TSi:n kanssa. 2.5i vastaa ehkä jotain 1.4TSi:n ja 1.8TSi:n välimaastoa. Mikä on sitten huonoa? Kulutus? Kestävyys? Ajettavuus? Ã,,äni? Luotettavuus? Itse otan tän nykyisen 2.5i:n ennen kuin minkään ylikireän ykspisteäkäisen, joka menee osiksi ennenkuin sisäänajoa on ehditty suorittaa. Ja paperilla korkeat kulutukset on huonot vain paperilla. Niihin kun pääsee käytännössäkin. Ja se taas ei ole huonoa. Itsellä oli keskikulutus sekalaisessa ajossa isolla, jatkuvanelivetoisella, automaattivaihteisella ja korotetulla farkulla ennen webastokautta tankkauksista laskettuna karvan yli 8-litraa. Vähiten kuluttanut bensa-auto meillä tähän saakka.
"All 4 The Driver"

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 18.03.13 - klo:14:29
Itsellä oli keskikulutus sekalaisessa ajossa isolla, jatkuvanelivetoisella, automaattivaihteisella ja korotetulla farkulla ennen webastokautta tankkauksista laskettuna karvan yli 8-litraa. Vähiten kuluttanut bensa-auto meillä tähän saakka.
Vertailun vuoksi, meillä 50 tkm ajettu Tiguan 1,4 TSI kaksoisahdettu neliveto manuaalivaihteinen, keskikulutus 8,38 litraa/100km. Ei tuo Subarun kulutus pahalta kuulosta.

Onhan tuo Subaru jonkin verran suunnilleen samanvarusteita Tiguania halvempikin. Kyllä sillä hintaerolla ruostesuojauksiakin muutaman kerran teettäisi, jäisi rahaa maalipinnan käsittelyihinkin, niin ei tarvitsisi värkätä vahojen kanssa... hmm...

Edit: Foresteriin vertailin.
Joutilas 76v

tuRboman

Joo. Aika paljonkin on Forester halvempi. Mun näkökulmasta ainakin. Omilla spekseillä: bensa, automaatti, neliveto, xenonit, sähköt kuskin penkkiin (olen selkävammainen ja asentoa pitää vaihtaa vähän väliä ajaessa), vakkari, automaatti-ilmastointi, kattokiskot ja jotain muuta kuten koukkua ja tummennoksia. Subaru Forester XS lähtee em. varusteilla n. 38000â,¬ hintaan ilman tinkausta. Tiquan halvimmillaan automaatilla (eli DSG jota en huolisi) dieselinä 47kâ,¬ ja bensana 50kâ,¬. Tuolla 50kâ,¬ saa Foresterista jo XT version jossa onkin "kaikki" varusteet.
Mutta manuaalina voi olla eri juttu. Tosin hinnastossa halvin nelivetoinen tais olla karvan yli 42000â,¬  Olen vertaillut hintoja ja kuten jo aiemminkin mainitsin, esimerkiksi uusi RAV4 kustantaa useita tuhansia euroja enemmän jos haluaa suunnilleen vastaavat varusteet kuin XS Foressa.

Jotenka kyllä mun näkemyksellä sieltä saakin löytyä hieman ämpärimuovia jos vertaillaan hintoja. Kuitenkin Subarussa on käytännölliset asiat hyvällä mallilla ja turvallisuus ajantasalla. Mutta kuten edellä useat jo on maininneet ulkonäkö ei kaikkia miellytä, eikä merkki muutenkaan ole mikään yleis-suosikki.

"All 4 The Driver"

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 18.03.13 - klo:15:59
Mutta kuten edellä useat jo on maininneet ulkonäkö ei kaikkia miellytä, eikä merkki muutenkaan ole mikään yleis-suosikki.
No eipä tuo pojan Tiguanikaan minun mielestäni mikään kaunotar ole, enempi tykkään Yetistäni. Makuasia ;D

Hieman on katseltu tuota 2.0D :tä, varustetaso XS eli manuaalivaihteinen diesel. Hinnaston mukaan 41.937 euroa toimituskuluineen. Siihen metalliväri 789â,¬, vetokoukun hinnasta ei tietoa, olisko 700? Talvirenkaat vanteineen hmm.. 1.600 euroa, tekee yhteensä n. 45.000 euroa. Onhan siinäkin hintaa melkoisesti. Pitääpä päivittää Tiguanin hintaa ja yrittää verrata varusteita Subaruun. Tigun soittimella voi soitella CD:n lisäksi muistikortille tallennettuja MP3-kappaleita, joita on kosketusnäytöllä helppo selata sopivaa kuunneltavaa, miten Subarussa? Onhan näitä yksityiskohtia vertailtavaksi, miten sitten lienee varaosien ja huoltojen hinnat?

Edit:
Yritettin ruksia Tiguan suunnilleen vastaavilla varusteilla kuin edellä kerrottu Subaru. Identtisiähän niistä ei saa millään ilveellä, mutta suunnilleen. Tiguan olisi kolmisen tuhatta kalliimpi.
Joutilas 76v

Amazonmies

Vetokoukku on uuteen Foresteriin kallis, asennettuna 900 euroa oli sitten kiinteä tai irrotettava. Tässäpä tiedot tarjouksesta:

Forester 2,0 XS CVT 37.520 eur
Talvirankaat aluvantein (joko 16" tai 17") 1.300 eur
Lohkolämmitin 450 eur
Sisäpistoke 100 eur
Vetokoukku 900 eur
Metalliväri 780 eur
Toimituskulut 600 eur
Yhteensä: 41 650 eur

Tärkeimpiä XS:n varusteita verattuna perusmalliin: xenon-valot, peruutuskamera, sähkösäätöinen penkki ja sadetunnistin. Kaikkien mallien radio on USB/Ipod yhteensopiva. XS-mallissa on 6 kaiutinta, kun perusmallissa on 4.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy