Touareg-mistä heräte lisävaloille?

Aloittaja äskoo, 30.12.15 - klo:00:04

« edellinen - seuraava »

äskoo

Täytyisi saada lisävaloa surkeiden bixenonien kaveriksi.
Osaako joku kertoa mista heräte ja toimiiko normi rele, kun oletuksena pitkien ohjaus on pulssi eikä jatkuva syöte? Hyvä paikka olisi varmaan ottaa etuvalon liittimelle tulevasta johtonipusta? Ottaakohan can-väylä kyttyrää "ryöstöstä" vai onko väylä vasta ballastin takana?
Auto vm.06 3.0tdi, jossa siis myös kaarrevalot (FIS?)
En kyllä ymmärrä miten vw:n (ja myös audin) on niin vaikeaa tehdä edes kohtuulliset bixenonit, nyt tuntuu ettei löydy kun lyhyet ja ei niin lyhyet pitkien jäädessä vissiin aikanaan ruksimatta varustelistalta...

-karppa-

http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/kytkentärele-lisävaloille-xbb-12-24v-12v-24v/3050120180/

Laita tuollainen, niin ei tarvitse mitään ryöstää.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

beedro

Minulla on ollut 3 quuseiskaa, joka on käytännössä Touaregin kanssa sama peli, niin aina olen ottanut herätteen umpiolle tulevasta johtonipusta.

äskoo

#3
Täytyy  varmaan kokeilla tuolla Erikoisteknikan releellä. Sillä voi helposti käydä läpi vaikka johto kerrallaan. Vahinko, että saatavuus huono tällä hetkellä.
Pariin autosähköpajaan soittelin ja toinen ei sähköjen vetoon halunnut edes lähteä, koska homma kuulemma lähes varmasti tekemätön paikka. Marmori olisi suostunut asiaa tutkia ja epäili onnistuvansakin, mutta tuolla saa takuuvarmasti vain ison laskun.. Sillä tuo 130â,¬ releestä ei edes tunnu paljolta   ???

Umpioon tulevat johdot kohtuu hyvin saatavilla:
http://1drv.ms/1mSpwXD

Laksu06

Aluksi, hyvää alkanutta vuotta 2016 kaikille Touareg-kuskeille... (ja toki muillekin kuskeille  ;))

En osaa ajovaloista tarkkaan sanoa, mutta huomasin peruutuskameralle peruutusvalolta herätettä asentaessani, että jos  joko peruutuskameran tai releen virrankulutus (releellä riippuu suoraan kelan resistanssista)  on liian iso (ja raja-arvoa voi vain arvailla hakuammunnalla), ajotietokone katkaisee polttimolta virrat kokonaan ja herjaa palaneesta lampusta. Itse päädyin lopulta tekemään transistoriherätteen releelle, joka puolestaan kytkee sytkärivirran kameralle. Tällöin lisävirrankulutus peruutusvalolle on vain muutaman milliampeerin verran.

Samanlaisia ongelmia saattaa tulla, jos ottaa ajovaloilta herätteen. Toisaalta ajovalojen ottama virta on tosin suurempi kuin peruutusvaloilla ja siten varmaankin myös virrankulutuksen toleranssi isompi, mikä ehkä voi sallia normaalin kokoisella kelalla varustetun releen kytkemisen suoraan.

Mulla on ainakin valoteho bi-xenoneilla riittänyt hyvin, tosin polttimot vaihdettu 2013... Sitä edellisillä (ilmeisesti tehtaalta lähteneet) valoteho oli selvästi heikompi.

maketsu83

olikohan   vasenjohtonippu musta/valk   oikeanippu  pun/valk. siitä heräte diodi releelle nro 86. muuten normaali relekytkentä.

äskoo

Kuskinpuolelta ruskea johto ohjaa pitkiä (xenonin läppää)
https://onedrive.live.com/redir?resid=E9909B59EEC3EECD!21390&authkey=!AIXiiqhzR5pPp1w&v=3&ithint=photo%2cjpg

Vielä selvityksessä miksi käynnistäessä vilauttaa lisävaloja vai tulisiko sen yhteydessä diagnostiikka varten pulssi.

Mutta nyt näkee ajaa ja huomaa kuinka surkeat alkuperäiset pitkät ovat, vaikka polttimot alle vuoden ikäiset.

rittim

2009 maallissa jossa bi kesonit niin heräte otettiin kuskinpuoleisesta valoille tulevasta johto nipusta. Sieltä musta/valko johto joka on liitimessä numero 11. Bilteman heikkovirta relesarja ja hyvin pelittää ilman mitään valo hälyjä.

Laksu06

Lainaus käyttäjältä: rittim - 30.11.16 - klo:23:35
2009 maallissa jossa bi kesonit niin heräte otettiin kuskinpuoleisesta valoille tulevasta johto nipusta. Sieltä musta/valko johto joka on liitimessä numero 11. Bilteman heikkovirta relesarja ja hyvin pelittää ilman mitään valo hälyjä.

Kiitokset tästä. Itsellä 2008 joten laitetaan korvan taakse, mikäli päätän projektiin lähteä. Toistaiseksi tosin hieman lieventyi lisävalokuume tuliterillä Night Breakereilla...

Laksu06

Itselläni jäi kyllä lisävaloprojekti hautumaan, sen verran kyllä parani valokeilat kun vaihdoin noihin tuliteriin Night Breakereihin.

Nämä kokemukset sanon siis yhden pimeän kauden subjektiivisen kokeilun tuloksena, plus vielä katsastusmies sattui myös lisävalojen kantamaa erikseen kehumaan.

Tämä siis T1 Facelift -mallin kääntyvillä bi-xenoneilla, voi olla, että pre-faceliftissa umpioiden toteutus on erilainen.

Eli koen järkevämmäksi ainakin omassa autossa sen sijaan harkita LED-päiväajovalojen asennusta, jotta xenonien valotehoa kulutettaisiin mahdollisimman vähän valoisaan aikaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy