JCR vaihdelaatikon öljymäärä

Aloittaja KalleV, 27.12.15 - klo:22:13

« edellinen - seuraava »

KalleV

Vaihdoin juuri öljyjä JCR vaihdelaatikkoon (II Octavia 77kW BXE moottorilla).

Marmoritiskiltä öljyjä haettaessa neuvottiin öljymäärän olevan 1,9L (G 070 726 A2).

Ensimmäisellä yrityksellä laskin öljyt vain auton etupää nostettuna; takarenkaat maassa ja eturenkaat jouset pitkänä n 10 cm irti maasta. Aloin ihmettelemään kun olin täyttämässä öljyä ja kun olin ruiskulla saanut 9dl sisään, alkoikin öljyä valumaan jo täyttöreiästä.

No otin homman uusiksi, tällä kertaa auto kynnyskotelosta vatupassilla katsottuna vaaterissa. Nyt öljyä tuli tyhjennysreiästä n 0,5L ja mahtui tilalle saman verran.

Missä asennossa öljyt pitäisi laskea pois ja täyttää? Onhan kuvassa proppu, jossa kuusiokolohylsy on kiinni, oikea täyttöproppu?

https://drive.google.com/open?id=0B7unw11v0HKkaVk0NXV2U2lVUHc

KalleV

Itse itselleni vastaten.

JCR laatikko näyttää olevan jokin vaihteiston 0A4 alatyyppi. Omassa autossa toi tyyppimerkintä löyty laatikon vasemmalta puoleta läheltä vetarin laippaa. Tätä vaihteistoa koskee ao 2006 julkaistu bulletiini:

www.myturbodiesel.com/images/pdf/a5translevel.pdf

Ilmeisesti ko vaihteisto on alunperin suunniteltu asennettavaksi eri asentoon; sivun 2 kuvan mukaan normaalisti öljypinta on täyttöpropun alareunaa korkeamalla. Vaihteiston etureunassa olevalla täyttöpropulla ei mielestäni ole siis mitään virkaa. Laakkoselta vaihteisto-öljynvaihtotarpeita hakiessa olisin toki mielellään tästä kuullut varsinkin, kun ostin molemmat proput..

Bulletiinin mukaan vaihteistoöljy täytetään päältä pakin anturin reiästä. Tähän pääsee käsiksi purkamalla ilmanputsarin tieltä pois.

Bulletiinin mukainen vaihteiston lukitus onnistui irroittamalla ylös-alas liikuttavan vaijerin (selector shaft ei ihan ala-asennossa).

Sivun kolme toisen kuvan mukaan kohdan 2 osan irroittamalla tulikin tosiaan n puoli litraa öljyä ulos vielä sen jälkeen kun vaihteisto oli varsinaisesta tyhjennyspropusta tyhjennetty.

Puhelimessa saatu ohje Laakkoselta oli täyttää anturin reiästä 1,7L. Tämä on vielä tekemättä, kun edellisellä kerralla Laakkoselle tilatut öljyt on nyt vatuloinnin tuloksena jäteöljyastiassa. Kumpikaan Jyväskylän VAG-kauppiaista ei näytä öljyä pitävän hyllyssä.. Taidan silti laittaa bulletiinin mukaan 1,9L.

PS tuntuu varsin erikoiselta, että bulletiinin mukaan loota pestään, kuivataan ja lasketut öljyt kaadetaan takaisin mahdollisella täydennyksellä...

Höylä

Sivun täyttöpropulla ei tee mitään, kun laatikko on täytetty oikein öljy tulee siitä ulos ja täyttö jää vajaaksi. 1,9 litraa on oikea täyttömäärä kuivalle (irrotetulle) laatikolle, 1,7 litraa tyhjäksi valutetulle.

KalleV


Mulle ei ainakaan tullut puhelimessa Laakkosen huoltohemmon kans jutellessa selväksi, että onko 1,7L öljymäärä oikea kun tyhjennetään vain tyhjennyspropun kautta vai lisäksi tuon torxilla kiinni olevan akselitumpin kautta.

Mielestäni bulletiini kuitenkin ohjeistaa selkeesti laskemaan molempien kautta öljyt mittakippoon, lisäämään tähän öljyä kunnes kipossa on 1,9L ja kaatamaan kiposta öljyt lootaan. Tällä perusteella laitan 1,9L

TapsaR

Sivussa olevasta "täyttöropusta" vaihteisto jää vajaaksi, tuo kerrataan VW virallisessa ohjeessakin. Eräässä merkkiliikkeessä ampuvat ruiskulla öljyä sivusta olevasta reiästä niin paljon kuin menee, on kai riittävästi, vaikka nyt se ei ihan oikein mene  :o

Kun öljynvaihdon tekee oikein, se menee näin:
- Lukitaan vaihteen siirtoakselipohjaan.
- Öljyt ulos pohjaropusta ja vaihteen siirtoakselin alalaipan kautta.
- Roppu ja laippa kiinni, vapautetaan akselin lukitus
- Täyttö pakki anturireiästä, 1.9L

Itse tein näin:
- Tyhjennysroppu auki, nostetaan tunkilla kuskinpuolelta autoa riittävästi vinoon, ehkä noin 300mm korkeammalle kuin oikea puoli. Öljyä tulee ulos lähes 1,9L.
- Täyttö pakkianturin reiästä, 2,0l.

Laitoin merkkiliikkeen myymää öljyä ajoin niillä vain muutaman tuhat km kun kärryn ja vaunun kanssa kovemmalla kuormalla alkoi kuulumaan jurinaa, vaikka öljy oli juuri sitä oikeaa. Oman selvittelynkin mukaan, tiedä sitten mitä siellä on oikeasti alunperin?
Vaihdoin öljyksi Castrol Syntrans V FE 75W-80 öljyt ja äänet hävisi, samaa ajattelin laittaa jatkossakin.
Golf IV & Octavia 2

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy