Rikesakot kolminkertaisiksi?

Aloittaja livejungle, 21.12.15 - klo:10:28

« edellinen - seuraava »

livejungle

"Parhaillaan lausuntokierroksella oleva rike- päivä- ja yhteisösakkojen korotusta koskeva lakiluonnos sisältää erityisesti liikenteen osalta sakkoja ankaroittavia esityksiä. Edellisen kerran sakkoja korotettiin syyskuussa, jolloin rikesakkojen taso korotettiin kaksinkertaiseksi. Nyt sakkorajat nousevat kolminkertaisiksi syyskuuta edeltäneeseen aikaan verrattuina, jos luonnos päätyy hallituksen esitykseksi sellaisenaan ja eduskunta sen hyväksyy. Esityksen pitäisi olla eduskunnassa keväällä."

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/odotettavissa-liikenteessa-kevaalla-rikesakot-kolminkertaisiksi/2197991

Laars

Tyypillistä toimintaa suomessa. Nostetaan sakkosummia ja sitten huomataan, että sakkoja onkin jaettu vähemmän -> saatu vähemmän tuloja. Mitä tehdään? No, tottakai nostetaan sakkojen summia edelleen, jotta saataisiin lisää rahaa valtioille. Tarkoitus ei ole parantaa liikenneturvallisuutta.

HiTecci

No aika looginen seuraushan tämä on tuosta päiväsakkojen nostosta. Tällä korotuksella vain tasataan ylin rikesakko samaksi kuin alin päiväsakko, that's it = taas on toimittajalla ollut puutetta aiheista ja raavitaan jälleen kerran isolla lööpillä turhaan tikusta asiaa ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Laars - 21.12.15 - klo:10:41
Tyypillistä toimintaa suomessa. Nostetaan sakkosummia ja sitten huomataan, että sakkoja onkin jaettu vähemmän -> saatu vähemmän tuloja. Mitä tehdään? No, tottakai nostetaan sakkojen summia edelleen, jotta saataisiin lisää rahaa valtioille. Tarkoitus ei ole parantaa liikenneturvallisuutta.
Kyllä tässä on takana sekä tulot, että turvallisuus. Nykyihminen itsekkäänä ei välitä kuin omista satasistaan.
Olisi paikallaan kyllä saattaa liikennettäkin turvallisemmaksi. Ja yhdenkin kuoleman välttäminen on niin arvokasta, että sitä ei rahalla mitata - ainakin silloin (?) kun se osuu lähelle. ::)
Turvallista joululiikennettä ja -liikkumista itse kullekin. Säätäkää vakionopeussäätimenne sakkorajan alapuolelle! ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

-karppa-

Surullista tässä on, että tämä ei lisää milläänlailla sakkojen määrää saati turvallisuutta. Tämä ei myöskään mahdu tavallisten ihmisten päähän, että pahoinpitelystä saa pienemmän tuomion ja korotuksen peruste on lihottaa valtion pohjatonta budjettu=Olet hyvä veronmaksaja, jos ajat ylinopeutta ja maksat sakkoja?

Odotan innolla lisää tolppien kohdalla jarruttelua ja possujunia jotka ajavat 80km/h rajoituksella 60-70km/h, joka lisää ohittamisen tarvetta sekä lisää todennäköisyyttä saada ylinopeussakko.

Ei vain mahdu minun ajatusmaailmaan vaikka ylinopeussakkojen määrä on 0.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 21.12.15 - klo:12:40
Turvallista joululiikennettä ja -liikkumista itse kullekin. Säätäkää vakionopeussäätimenne sakkorajan alapuolelle! ;)
Loistavasti sanottu!

Mihinkään ei mielestäni saa olla niin kiirettä, että joutuisi ajamaan ylinopeutta. Sen kiireen voi parhaiten välttää (yleensä) sillä että lähtee ajoissa liikkeelle, mihin sitten onkaan menossa. Ja kun itse kukin varaa matkaansa riittävästi aikaa, on muillakin kanssa-autoilijoilla parempi ja rennompi mieli.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Laars

Harvemmin sitä ylinopeutta tulee ajettua, mutta joskus sattuu virheitä. Kerran olen moniin vuosiin ylinopeussakot saanut kun ajelin täysin epähuomiossa vakkari päällä 100-alueelta lyhyen 80-alueen läpi. Siellähän se tutka-auto tönötti hyvin nopeasti rajoituksen vaihtumisen jälkeen. Tuollaisesta sitten kun napsahtaa jatkossa tonnin sakot, niin ei paljoa naurata. Vai onko se teidän mielestä ihan kohtuullista?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Laars - 21.12.15 - klo:13:22
Harvemmin sitä ylinopeutta tulee ajettua, mutta joskus sattuu virheitä. Kerran olen moniin vuosiin ylinopeussakot saanut kun ajelin täysin epähuomiossa vakkari päällä 100-alueelta lyhyen 80-alueen läpi. Siellähän se tutka-auto tönötti hyvin nopeasti rajoituksen vaihtumisen jälkeen. Tuollaisesta sitten kun napsahtaa jatkossa tonnin sakot, niin ei paljoa naurata. Vai onko se teidän mielestä ihan kohtuullista?

Ei ole ja tuo on todennäköistä myös itselle.

Tosin ajan järkeään sen +5-8% yli sallitun minkä virkavaltakin hyväksyy eikä tuohon ole 20 vuoden aikana ikinä puututtu.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015062919945544_uu.shtml
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1435191291265.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy