Adaptiivisen vakionopeussäätimen toiminta talvella - pettymys!

Aloittaja Das VW, 20.12.15 - klo:21:32

« edellinen - seuraava »

Das VW

Ajelin toissapäivänä räntä- ja lumipyryssä kohti pohjoista. Adaptiivisen vakionopeussäätimen tutkahan on Volkswagen- keulamerkin sisällä, ja merkin ulkopintaan kertyi ajoittain loska- ja jääkerros. Näissä tilanteissa ajotietokone ilmoitti äänimerkin kera "ACC deactivated". Vakionopeussäädintä päälle laittaessa ajotietokone ilmoitti "no sensor view". Näiden ilmoitusten jälkeen ajelin pitkät matkat ilman minkäänlaista vakionopeussäädintä, sillä en jaksanut pysäyttää autoa 5km:n väein ja puhdistaa keulamerkkiä loskasta/jäästä.

Volvon ACC toimi samalla lailla pari vuotta sitten eli loskakelillä ajeltiin ilman vakionopeussäädintä. Tänä päivänä Volvo on korjannut tilanteen ja näin ollen sensorin ollessa "poissa pelistä", pystyy normaalia vakionopeussäädintä käyttämään.

Voisinpa luulla että VW:n ACC:n toimintaan ei ole sisällytetty normaalia vakionopeussäädintoimintoa oikeusjuttujen takia. Nyt kukaan ei voi syyttää autovalmistajaa esim. peräänajosta vaikka itse olisi valinnut vahingossa toimintaan normaalin vakionopeussäätimen adaptiivisen vakionopeussäätimen sijaan.

Harmittaa vietävästi, sillä nyt ajellaan sitten normaalissa talvikelissä ilman vakionopeussäädintä...paluu 1980-luvulle :(. Muuten auto on todella hyvä, ja ACC todella hyvä varuste!


repomies

Olisinko männätalvena joutunut kahdesti tuollaiseen keliin, jossa loska peittää merkin. Mielestäni ongelma ei ole mitenkään valtaisa, vaikka ikävä onkin. Kuitenkin 99% ajasta keli mahdollistaa ACC:n käytön.

Tuo, että myöskään normaali vakkari ei pelaa, olisi softalla korjattavissa oleva juttu. Anna palautetta maahantuojallekin. Kyllä ne reagoi jotenkin, kun sanoo että volvossa tämäkin on osattu hoitaa, ettekö te muka osaa muuta kuin huijaussoftia tehdä?

buckethead

Lainaus käyttäjältä: Das VW - 20.12.15 - klo:21:32
". Näiden ilmoitusten jälkeen ajelin pitkät matkat ilman minkäänlaista vakionopeussäädintä, sillä en jaksanut pysäyttää autoa 5km:n väein ja puhdistaa keulamerkkiä loskasta/jäästä.

Itse noissa tilanteissa valitsen nopeudenrajoittimesta haluamani marssinopeuden ja oikaisen oikean jalan nilkan suoraksi. Saa sitä kaasujalkaa lepuuteltua tälläkin tavalla.

Willhard

Tuo on kyllä perin kettumainen ongelma vaggineiden mukautuvassa vakkarissa, itsellä Ocussa oli samaa ongelmaa ja harmitti, kun ei voinut silloin edes tavan vakkaria käyttää. En ymmärrä miksi ei ole mahdolllisuutta tarvittaessa käyttää normivakkaria. Tässä nykyisessä kulkineessa (Subaru) tuo on siinä mielessä fiksummin toteutettu, että adaptiivinen vakkari käyttää hyväkseen tuulilasin ylälaidassa olevia kameroita, jotka pysyy aina puhtaana. Ja vaikka kamerat jostain syystä tippuisivatkin pois pelistä (tai jos haluaa muuten vaan käyttää normivakkaria) on normivakkari silti käytettävissä.

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: repomies - 20.12.15 - klo:21:56
Olisinko männätalvena joutunut kahdesti tuollaiseen keliin, jossa loska peittää merkin. Mielestäni ongelma ei ole mitenkään valtaisa, vaikka ikävä onkin. Kuitenkin 99% ajasta keli mahdollistaa ACC:n käytön.


Olen täysin samaa mieltä tästä. Ei meinaa saada "sensoria tukkoon" millään/missään kelissä, ainakaan Ocussa. Ja paljon on huonossakin kelissä ajettu. Toimii siis yllättävän hyvin huonossa kelissä. Ainakin ihmissilmää paremmin.

Totta että on harmillista se ettei normivakkaria löydy taustalta näihin tilanteisiin, mutta uskoisin juurikin vastuukysymysten olevan se syy siellä.

Totta on myös se että ACC tuntuu olevan yksi parhaista varusteista nykyautossa. Toki vaggikin vois mennä vaikka tuohon Subarun malliin, jossa normivakkari löytyy aina vaihtoehtona.
Octavia III RS TDI

Morpheus3

Voihan tässä (mutu) olla osasyynä sekin kuinka lähelle edelläajavaa autonsa tutkalla päästää?

No, tammikuun alusta eteenpäin tuota voi itsekin uudella autolla empiirisesti testata Pohjoisen keleissä, kun ei tännekään tunnu kunnon talvea taas tulevan sitten millään...
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

lao

Voi paska jos uudessa Superbissa on myös nämä ACC:n rajoitteet kanssa, ei tullut koeajolla testailtua tietenkään :-[ Nykyisessä Bemarissa voi valita napista, että onko ACC aktiivinen vai käytetäänkö ns. perinteistä vakionopeudensäädintä, sensorin tukkeutuessa toimii ns. perinteinen vakkari. Pidin tätä itsestään selvyytenä, kun Saksassa autobaanalla ajetaan puskuri vasten puskuria 200 vauhdissa, niin ACC ei voi käyttää, kun se pitäisi liian suurta turvaväliä lyhyimmälläkin etäisyydellä aktiivisessa autobaana-ajossa.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: lao - 21.12.15 - klo:11:37
Voi paska jos uudessa Superbissa on myös nämä ACC:n rajoitteet kanssa, ei tullut koeajolla testailtua tietenkään :-[ Nykyisessä Bemarissa voi valita napista, että onko ACC aktiivinen vai käytetäänkö ns. perinteistä vakionopeudensäädintä, sensorin tukkeutuessa toimii ns. perinteinen vakkari. Pidin tätä itsestään selvyytenä, kun Saksassa autobaanalla ajetaan puskuri vasten puskuria 200 vauhdissa, niin ACC ei voi käyttää, kun se pitäisi liian suurta turvaväliä lyhyimmälläkin etäisyydellä aktiivisessa autobaana-ajossa.

Ei kait "puskuri vasten puskuria @200kmh" -ajossa voi vakkaria käyttää kuitenkaan? Vai ajattelitko lepuutella jalkoja ja hermoja vakkarin avulla tuossa tilanteessa? Aktiivinen autobaana ajo, kuten kirjoitat, ei kuulosta sellaiselta, että siinä paljon OG-vakkaria kaipaa. Mutta toimiiko ACC muutenkaan 200 km/h nopeudessa, en ole kokeillut.
Octavia III RS TDI

tet

Lainaus käyttäjältä: lao - 21.12.15 - klo:11:37
Pidin tätä itsestään selvyytenä, kun Saksassa autobaanalla ajetaan puskuri vasten puskuria 200 vauhdissa, niin ACC ei voi käyttää, kun se pitäisi liian suurta turvaväliä lyhyimmälläkin etäisyydellä aktiivisessa autobaana-ajossa.

Saattaa olla, että VAG-insinööri on suunnitellut järjestelmän juuri maanmiestensä päätön motarikäytös mielessään. ::) Eli järjestelmä pyrkii aktiivisesti opettamaan niksmannille että se turvaväli ei ole turha keksintö.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: lao - 21.12.15 - klo:11:37
Voi paska jos uudessa Superbissa on myös nämä ACC:n rajoitteet kanssa, ei tullut koeajolla testailtua tietenkään :-[ Nykyisessä Bemarissa voi valita napista, että onko ACC aktiivinen vai käytetäänkö ns. perinteistä vakionopeudensäädintä, sensorin tukkeutuessa toimii ns. perinteinen vakkari. Pidin tätä itsestään selvyytenä, kun Saksassa autobaanalla ajetaan puskuri vasten puskuria 200 vauhdissa, niin ACC ei voi käyttää, kun se pitäisi liian suurta turvaväliä lyhyimmälläkin etäisyydellä aktiivisessa autobaana-ajossa.
Kuka naulapää ajelee kaks markkaa lasissa vakionopeudensäädin päällä?!
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 21.12.15 - klo:13:36
Kuka naulapää ajelee kaks markkaa lasissa vakionopeudensäädin päällä?!

Henkilö jolle se 200 on sama nopeus maantiellä kuin sinulle 120 suomessa?  :)
Saksassahan tuo onnistuu jos ei pasko housuunsa...
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Devl

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 21.12.15 - klo:09:07
Olen täysin samaa mieltä tästä. Ei meinaa saada "sensoria tukkoon" millään/missään kelissä, ainakaan Ocussa. Ja paljon on huonossakin kelissä ajettu. Toimii siis yllättävän hyvin huonossa kelissä. Ainakin ihmissilmää paremmin.

Totta että on harmillista se ettei normivakkaria löydy taustalta näihin tilanteisiin, mutta uskoisin juurikin vastuukysymysten olevan se syy siellä.

Totta on myös se että ACC tuntuu olevan yksi parhaista varusteista nykyautossa. Toki vaggikin vois mennä vaikka tuohon Subarun malliin, jossa normivakkari löytyy aina vaihtoehtona.
Vai ei saa Octaviassa tukkoon...  ::) Tämmöstä perjantaina.

Jos tuo menee tukkoon pitäisi olla mahdollisuus ajotietokoneelta ottaa käyttöön normaali vakionopeudensäädin.

vwp

Kai tuohon joku pellepeloton voisi rakentaa lämmityksen  ::)
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Devl - 21.12.15 - klo:14:37
Vai ei saa Octaviassa tukkoon...  ::) Tämmöstä perjantaina.

Totta, kyllä sen saa tukkoon, mutta ei tosiaan joka perjantaina. Harvinaisia ovat nuo kelit ainakin täällä etelässä. Se aimmin mainittu 99 prosentin toimivuus on aika lähellä totuutta.
Octavia III RS TDI

TTO

Lainaus käyttäjältä: vwp - 21.12.15 - klo:14:40
Kai tuohon joku pellepeloton voisi rakentaa lämmityksen  ::)

Tuossahan on vakiona jo lämmitin, mutta kaikilla keleillä se ei riitä.

lao

Sori ehkä toi autobaanaesimerkki 200 lasissa ei ollu paras mahdollinen, mutta ihan Suomessakin on moottoritiellä tilanteita, jolloin tavallinen vakkari on mukavampi kuin ACC, kun oikealta kaistalta eteen tulevat saavat ACC:n jarruttamaan vähän liikaa vrt. ihmissilmän näkemä tilanne, mutta tämä ei ole ACC:n vika itsessään. Eli huono, jos tehdas haluaa tietoisesti rajoittaa kuljettavan valinnanvapautta.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

repomies

Lainaus käyttäjältä: vwp - 21.12.15 - klo:14:40
Kai tuohon joku pellepeloton voisi rakentaa lämmityksen  ::)

Helpommin sanottu kuin tehty. Radiosignaalin pitäisi päästä esteettä lämmityksen läpi, ei sellaista noin vain kotikutoisesti tehdä. Lämmitystehoa tarvitaan kuitenkin suhteellisen paljon, ja toisaalta volkkarilogon muovia ei saa sulattaa.

Mika2

Sensorin jäätyminen ei ole kovin yleinen ongelma eteläisessä Suomessa. Pari viikkoa sitten meni ensimmäisen kerran jumiin tänä talvena. Kiroilin mielessäni tilannetta, kun motarilla ei viitsinyt pysähtyä penkalle raaputtelemaan jäätä pois. Yllätys oli suuri kun vartin päästä vakkari alkoi jälleen toimia - luulin että vaatisi auton sammuttamisen ja uudelleenkäynnistämisen.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Mika2 - 05.03.16 - klo:15:57
Sensorin jäätyminen ei ole kovin yleinen ongelma eteläisessä Suomessa. Pari viikkoa sitten meni ensimmäisen kerran jumiin tänä talvena. Kiroilin mielessäni tilannetta, kun motarilla ei viitsinyt pysähtyä penkalle raaputtelemaan jäätä pois. Yllätys oli suuri kun vartin päästä vakkari alkoi jälleen toimia - luulin että vaatisi auton sammuttamisen ja uudelleenkäynnistämisen.
Toimimattomuus on kyllä valitettavasti tosi yleistä silloin kun lämpötila on sellaisella alueella, että suola/urea sulattaa lumen ja jään keulaan lentäväksi loskaksi. Loska tukkii anturialueen ja muodostaa siihen jääkuorrutuksen, kuten edellä nähtiin. Erittäin ärsyttävä asia juuri vilkkaasti liikennöidyillä kehäteillä.  :(
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

enkero

Itse en aja Passatilla mutta adaptiivisella vakkarilla varustetulla sukulaisautolla kuitenkin, ja kun kilsoja tulee sen 3tkm kuukauteen, en pitäisi huonona suorituskykynä että talveen on tullut ainoastaan yksi toimintahäiriö. Toki toisella ajoprofiililla ongelmaa voi olla useammin, toisella minuakin harvemmin.

Adaptiivinen on myös motarilla lumipöllyssä ajaessa se laite, joka säästää vuositasolla työpäiviä. En tienaa säästetyistä varteista/tunneista, mutta joudun ne sitten toisinaan nipistämään vapaa-ajaltani. Senkin voin käyttää vaikka viisastelemalla täällä :)
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

HiTecci

Voisiko sitä anturin pintaa käsitellä jollain vettä ja loskapaskaa hylkiväksi s.e. se möhnä ei tarttuisi siihen kiinni? ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

duke7

Miksihän anturi on ylipäätään pitänyt siirtää tuonne alas? Keräähän tuollainen kolo pahemmin loskaa kuin esim vielä edellisen polven Passateissa VW-merkin takana ylämaskissa ollut anturi. Hajoaakin helpommin jos jonkun pieneläimen päälle sopivasti ajaa.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 05.03.16 - klo:20:16
Miksihän anturi on ylipäätään pitänyt siirtää tuonne alas? Keräähän tuollainen kolo pahemmin loskaa kuin esim vielä edellisen polven Passateissa VW-merkin takana ylämaskissa ollut anturi. Hajoaakin helpommin jos jonkun pieneläimen päälle sopivasti ajaa.

Kyllä tutka on edelleen ylämaskissa VW-merkin takana. Ylempänä oleva kuva on Skodasta. Itsellä on pari kertaa tänä talvena anturi mennyt pois päältä. Molemmilla kerroilla oli rankka räntäsade, ja epäilen, että poiskytkeytyminen johtui enemmän rankan räntäsateen aiheuttamasta radioaaltojen vaimenemisesta kuin itse anturin jäätymisestä.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

duke7

^ok, Golfeissa se on myös tuolla alhaalla niin oletin sen olevan kaikissa malleissa tuolla.

Nipponisti

Komppaan satasella tuota pettymystä. Jos on vähänkään loskainen tai lumisateinen keli, niin sinulla ei ole mitään vakkaria. Virhevalo vain palaa. Sinällään idioottimaista koska vakkarin asetuksissa voisi aivan hyvin olla "normaali" tila nopeuden rajoittamisen ja aktiivisen vakkarin lisäksi. Normaalitilassa vakkari toimisi kuten tavalliset eli pitäisi nopeuden vain vakiona ilman muita toimintoja. Nyt sitten saat ajella ilman vakkaria v-käyrän noustessa.
Toyota Camry 2019 Hybrid
==============================
2015 Passat 1.4 TSI 110 ACT Highline DSG,
(Toyota Auris Hybrid 2013-, Toyota Avensis 2.0d, Toyota Avensis 2.2d, Toyota Avensis 2.0 *2, Toyota Avensis 1.6, Toyota Corolla

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Nipponisti - 21.05.16 - klo:23:05
Komppaan satasella tuota pettymystä. Jos on vähänkään loskainen tai lumisateinen keli, niin sinulla ei ole mitään vakkaria. Virhevalo vain palaa. Sinällään idioottimaista koska vakkarin asetuksissa voisi aivan hyvin olla "normaali" tila nopeuden rajoittamisen ja aktiivisen vakkarin lisäksi. Normaalitilassa vakkari toimisi kuten tavalliset eli pitäisi nopeuden vain vakiona ilman muita toimintoja. Nyt sitten saat ajella ilman vakkaria v-käyrän noustessa.
Itselläni ei tammikuun alusta alkavalla kokemuksella ollut viime talvena mitään ongelmia adaptiivisen vakkarin kanssa. Ajan siis pääosin Rovaniemen korkeudella, ja muutama reissu tuli etelämmäskin tehtyä, kertaakaan ei pudonnut vakkari pelistä pois vaikka paljon tuli lumisateessa ajettua.

Edit: Autona tosin Octavia III
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: repomies - 21.12.15 - klo:17:58
Helpommin sanottu kuin tehty. Radiosignaalin pitäisi päästä esteettä lämmityksen läpi, ei sellaista noin vain kotikutoisesti tehdä. Lämmitystehoa tarvitaan kuitenkin suhteellisen paljon, ja toisaalta volkkarilogon muovia ei saa sulattaa.
Miten olisi ihan vaan yksinkertainen pesu lämmitetyllä tuulilasin pesunesteellä? Helppoa ja toimivaa yksinkertaista tekniikkaa.

Skydiver

Onkos kukaan jälkiohjelmoinut ACC:tä? Autossani on Front Assist eli tutka löytyy, mutta ACC:tä ei ole. Menisikö ihan ohjelmoinnilla vai vaatiiko jotain lisärekkuloita? Onko tietoa?

Ja auto siis Passat Variant B8 vm. 2016

repomies

^Vähintäänkin tarttee uudet viikset. B8 component protection voi myös lyödä näpeille. Jopa merkkiliikettä voisi konsultoida, kukaties antavat tarjouksen.

J

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 21.12.15 - klo:13:36
Kuka naulapää ajelee kaks markkaa lasissa vakionopeudensäädin päällä?!



Minä esimerkiksi.
A6 Allroad -17

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy