Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia

Aloittaja Willhard, 07.12.15 - klo:22:09

« edellinen - seuraava »

Willhard

Lainaus käyttäjältä: multsi - 09.12.15 - klo:21:31
Näin aihetta sivuten ja hieman ot:na ihmettelyä kellosta...

Mitä väliä sillä noin niinku periaatteessa on, onko kello mittaristossa vai kojelaudassa?

Toinen ihmettelyn aihe on se kun täälläkin on nauresteltu, että esim "Auriksen kello on ihan sama kuin -84 Corollassa höhöhö". Miten tuollaista digitaalisen kellon grafiikkaa voi parantaa? Onko vaikka skodan mittaristossa olevan kellon grafiikka jotenkin "modernimpi" tai parempi?

lisää kauhistelua herättää ehkä se, että esimerkiksi niiden toyota mallien ikkunaveivit, missä sellaiset ovat, ovat pysyneet täsmälleen samana 80-luvulta lähtien...

No joo, onhan nämä vähän tällaisia naurettavia "kermaperseiden" ongelmia, ehkä sitä on isompiakin ongelmia maailmassa, kuin joku auton kellon ulkonäkö ja sen sijainti ;)
Mutta silti se vain jaksaa ainakin itseäni ihmetyttää. Aivan samalla tavalla kuin jonkun viimeisen sukupolven Nissan Primeran mittareiden sijoitus keskelle kojetaulua, joka on kamala paikka sijoittaa mittarit, joita pitää tuon tuosta kuitenkin seurata. Omasta mielestäni kello vain on fiksuinta olla suoraan näkökentän edessä, yleensä siis siinä mittareiden välissä. Kuitenkin sitä tulee tuon tuosta vilkuiltua, että kerkeääkö perille ajoissa vai ei.

Jos esim. vertaa VAGIen Maxidottia, niin siinä on asiat todella selkeästi esitetty ja mittareiden väliin saa monenlaista tietoa näkyviin, joka on suoraan näkökentässä. Toki on tässä Subbessakin todella fiksun näköinen ja selkeä tuo mittareiden välissä oleva pikku näyttö. En minä siitä mitään muuta oikeastaan kaipaa, kuin sitä kelloa. Kaikkeen tottuu, kyllä tuon kellon nyt jo osaa katsoa tuolta keskikonsolin alaosasta. Ei vain ole loogisin paikka sen sijoittamiselle, se on oma mielipiteeni.

Mainitaan nyt samalla eräs hauska pikku yksityiskohta tuosta Subarun mittaristossa olevasta näytöstä. Kun pysähtyy valoihin ja Start/stop sammuttaa auton niin mittarin ylälaidassa alkaa juosta kello, joka näyttää kuinka kauan aikaa moottori on ollut sammutettuna ajon aikana. Lisäksi tuon ajan alla näkyy tänä aikana säästetty polttoaineen määrä. Ei sillä, että tuolla tiedolla nyt kamalasti mitään tekisin, mutta perin hauska yksityiskohta! Itse kun en ole mikään järin suuri S/S:n ystävä, niin kyllä sitä nyt antaa koneen sammua suht usein, kun näkee samalla minkä verran petroolia säästyy. Varsinkin kun tuo S/S toimii tässä äärimmäisen nätisti niin oma asenteet S/S:ia vastaan ovat kyllä pehmentyneet.
Ja jos vielä lisää tätä Subarun S/S:ää haluaa hehkuttaa, niin tämän CVT-laatikon kanssa voi käytännössä kontrolloida S/Sää aivan samalla tavalla, kuin manuaalivaihteisellakin. Skodassa DSG:n kanssa vaati melkoista tarkkuutta painaa jarrua se hiuksen hieno määrä, että auto ei sammunut (jos siis ei halunnut sen sammuvan). Oliko se täällä vai missä, kun joku mahtavasti vertasi tuon S/S:n hallinnan DSG:llä olevan yhtä tarkkaa hommaa, kuin pieraiseminen kunnon mahataudissa :) Kuvaa hienosti tilannetta. Lisäksi jotenkin Skodassa se tuntui pahalta, aivan kuin laatikko olisi koko ajan hangannut vastaan, mikä ei voi tehdä sille pidemmän päälle hyvää. Noh, tässä Subbessa auto ei oikeasti sammu kuin vasta sitten, kun jarrun polkaisee kunnolla pohjaan. Itse tykkään tästä todella paljon! Monesti olen valoissa seissyt ja ihmetellyt, että miksi auto ei sammunutkaan. Sitten kun olen runtannut poljinta lisää, niin aina se on sammunut. Pointsit siis tästä Subarulle.

duke7

Löytyykös näistä Autohold tms. jotta ei tarvitse jarrulla seisoa valoissa? Kesti varmaan pari vuotta ennen kuin aloin käyttämään sitä mutta nykyisin on aina päällä.

Willhard

Jep, autoholdit ja hillholdit löytyy. Tuo autohold on sika mukava, kun Ocussa sitä ei ollut. Esim. kun adaptiivinen vakkari päällä tulee valoihin ja edessä oleva auto pysähtyy niin oma kärry pysähtyy myös nätisti ja pysyy paikallaan. Kun valot vaihtuu ja pitää lähteä liikkeelle niin riittää kun hipaisee kaasuun tai vakkariin niin auto lähtee liikkeelle ja jatkaa menoa vakkari päällä. Myös tässä on sellainen ominaisuus, että jos jäät valoissa jotain munia raapimaan ja edessä oleva auto on jo mennyt, niin ajotietokone kohteliaasti ilmoittaa, että pitäiskös jo mennä... Tuon ominaisuuden saa kyllä halutessaan pois asetuksista.

Tuo hillhold puolestaan on tässä "huonompi" kuin Skodassa, eli ei ole aina oletuksena päällä vaan pitää joka kerta erikseen laittaa napista päälle, jos sen haluaa olevan pelissä. Itse tykkäsin, kun se Ocussa oli koko ajan mukana. Tosin Audeissakin oli tuo toteutus samalla tavalla kuin Subbessa.

Willhard

Laitetaas kommentteja taas vähän lisää, kun kilsoja on saatu lisää alle. Kohta 5000 mittarissa ja tänään tuli ekaa kertaa vilkaistua öljytikkuun. Tippaakaan ei vaikuttaisi hävinneen, aivan ylärajassa oli tikku. Samaten öljy niin puhdasta tikussa, kuin vain voi olla.

Plussia listaan lisää:
- Kusipojan säiliö tuntuisi olevan loputon, tai sitten vaan veden kulutus jotenkin tosi hyvin tuossa viritetty. Useampi viikko ajettu näissä suhjukeleissä ja tuon tuosta on etu ja takalaseille tullut vettä ruikittua. Alkuun manasin, että varmaan saa koko ajan olla täyttämässä, kun valoille ruikkii käytännössä aina tuota vettä, kun tuulilasille ruikkaa vettä. En tajua logiikkaa miten sitä sinne valoille ruiskii, VAGeissa kun ruikkaa kerran ja sitten oliko joka 5 vai 10 kerralla sen jälkeen. Tää ruikkii tuon tuosta, mutta nyt kun ajattelin vettä lisätä (vaikka ei edes sitä pyytänyt) niin ei mennyt 5 litran pänikästä tankkiin kuin puolet. Tämä siis itselle iso plussa, kun tulee tien päällä paljon oltua.
- Eyesight ja vakkari loistavia. Eilen kun tuli taivaalta ties mitä ja pöllysi niin ettei ihmissilmäkään tietä erottanut niin Eyesight tippui pois pelistä kovimman pyryn aikaan. Vakkarin kuitenkin sai näpäytettyä toimimaan "perinteisesti", joka on kyllä hieno juttu.
- Nyt kun saatiin eteläänkin vähän pakkasta niin vakuuttaa japanin pojan viimeistelyn laatu. Ei mitään nitinää ja natinaa mistään, vaikka minkälaisella monttutiellä ajelisi ja auto joka puolelta kohmeessa! Vaikuttaisi olevan perin hienosti kasattu peli. Toivottavasti pysyy hälyäänet jatkossakin poissa...

Ja niitä miinuksia:
- Ei nyt iso juttu, mutta ihmetyttää japanin pojan logiikka jälleen kerran... Kun pakin lyö pesään niin laittaa takakameran päälle automaattisesti. Jos oli edellisiltä ajeluilta jääneet popit täysille niin ratista ei voi volumia pienetää, jos kamera on päällä! Mikä järki siinäkin on?? No joo, radiosta saa sitten nuppia pyöräyttämällä sentään ääntä hiljemmalle, mutta voisi tuo nyt ratistakin toimia...
- Jälkiasenteinen Webasto häviää 100-0 Ocun tehdas-Weballe. Tuntuu paljon tehottomammalta, kuin Ocun Weba, toki onhan autossa enemmän lämmitettävää pinta-alaakin. Mutta jos lasit haluaa aamulla auki, niin saa kyllä pöhistä perin pitkään, kun Ocu oli käytännössä 5 minuutissa joka lasi sulana. Vielä kun lisää tuohon sen, että koskaan ei muista automaatti-ilmastointia säätää täysille ja puhaltamaan laseille niin huonontaa tilannetta entisestään... Noh, parempi tuokin on kuin ei mitään. Onneksi itte kärry lämpenee suht rivakasti niin lasit kyllä avautuu muutenkin aika ripeästi.

Harri.

Terve,

Minulla on myös uusi 2.5 Outback, ajettu nyt n. 7000 kilometriä. Olen ollut erittäin tyytyväinen autoon....

Kuitenkin pari juttua:
Moottorilämmöt nousee hitaasti, saa ajaa 15 kilsaa ennenkuin normaalit.
Toinen marmatus on tosiaan webaston teho. Ei puolituntia riittänyt kun ikkunat jäässä ja ulkona -12. Sai raapata. Etuikkuna puhdas.
Nahkaverhoilu tuntuu laadukkaalle, mutta apukuskin penkissä pieni "ryppy". Tosin nahka hakee paikkansa.

Eräs tuttu ruostesuojaaja suositteli kuraläppien asentamista kun pohjassa on kolo josta hän sanoi "lapiolla" ottaneesa kiviä pois... kohdassa muuten ruostesuojaus joten "ongelma" on tehtaan tiedossa. Itse ruostesuojautin auton kun pidän pidempään.

Willhard

Moro Harri,

Saman suuntaisia huomioita sitten meillä molemmilla... Ei tuo pata tosiaan kamalan nopeasti lämpene, mutta jos vaikka vertaan aikanaan omistamaan Ocuun 2.0 fsi koneella, niin on tämä sitä nopeampi. Lämpöä tuolta alkaa onneksi suht ripeästi tulemaan.

Tuo ruostesuojaus on varmasti paikallaan näiden riisikippojen kanssa. Itsekin renkaita vaihtaessa kauhistelin massan vähyyttä näissä, kun tottunut noiden VAGgineiden sentin paksuun massakerrokseen, jota on sitten kaikkialla. Itsellä on onneksi oma talli ja vehkeet, joten tuli otettua joka nurkasta sisäloksut irti ja laitettua massat kaikkialle + myös alustaan niihin paikkoihin, mitkä täysin paljaana. Eritoten perä on varsin paljas. Käsittämätöntä, että se vararenkaan "patti" pohjassa on massattu vain aivan pohjasta eikä lainkaan reunoilta!
Noita lokasuojia poistaessa löytyi edestä aivan käsittämätön paikka aivan helman etuosan ja kaaren taitteesta. Siellä täysin paljas pelti, joka jo 1000 km ajon jäljiltä aivan täys ties mitä likaa. Nyt tuskin ruostuu, kun on massattu kunnolla, mutta se on mielestäni kaikkein selvin paikka mistä tuo voisi ruostua. En tiedä kuinka kauan tätä itse tulee pidettyä, jos pelaa hyvin niin voipi olla pidempäänkin. Lähinnä tuo nyt tuli tehtyä huvin vuoksi, kun sattui olemaan paikka ja sopivasti aikaa ;)

Samalla kun sisäloksut oli irti niin vedin 3 mm bitumimatot niiden yläpintaan. Vaikka tämä hiljainen auto onkin, niin kerran irti olivat niin tuon tein. Ainakin näillä kitkoilla tuntuu menevän entistäkin enemmän sukkasillaan.

Nyt kun eteläänkin tuli vähän liukkaampaa keliä niin on tällä kiva ajella. Ei tarvi risteyksissä ihmetellä ja jäädä kökkimään. Yleisesti ottaen edelleen tyytyväinen kulkineeseen, pirun mukava matkakumppani, kun kilsoja itsellä kuitenkin tulee vuodessa ihan riittävästi.

Harri.

No niin nyt on päästy ajelemaan kovillakin pakkasilla. Todettava on, että laatuauto kyseessä, ei mitään nitinöitä natinoita edes kovilla pakkasilla.

Rengaspaineen merkkivalo syttyi kovilla pakkasilla. Veikkaan että väärä hälytys, kerran tuli käytyä (aiemmin) ilmanpaineet katsomassa ja olivat ok.
Onko sulla tälläistä?

Sitten webastoon littyvä. Virtanapista painettaessa se lämmittää 30 min. Tämä ei riitä niin säätämällä valikosta saa lämmittäään pidempään. Kuitenkin näyttö sammuu ikävästi ja ei onnistu. Onkos tämmöisestä havaintoa?
t. Harri

Willhard

Lainaus käyttäjältä: Harri. - 08.01.16 - klo:10:20
No niin nyt on päästy ajelemaan kovillakin pakkasilla. Todettava on, että laatuauto kyseessä, ei mitään nitinöitä natinoita edes kovilla pakkasilla.

Rengaspaineen merkkivalo syttyi kovilla pakkasilla. Veikkaan että väärä hälytys, kerran tuli käytyä (aiemmin) ilmanpaineet katsomassa ja olivat ok.
Onko sulla tälläistä?

Sitten webastoon littyvä. Virtanapista painettaessa se lämmittää 30 min. Tämä ei riitä niin säätämällä valikosta saa lämmittäään pidempään. Kuitenkin näyttö sammuu ikävästi ja ei onnistu. Onkos tämmöisestä havaintoa?
t. Harri


Komppaan täysin tuota sun kommenttia! Ei kerta kaikkiaan mitään hälyääniä mistään vaikka pakkasta ollut melkein se 30 ja auto aivan kauttaaltaan kohmeessa! Joka ikisessä VAGgineessa, mitä mulla on ollut (niin Audit kuin Skodatkin) on aina joku paikka rätissyt ja kolissut. Vakuuttavaa laatua japanilaisilta, se on pakko todeta.

Niin mullahan tuo TPMS-p**ka on koodattu Metroautossa pois käytöstä kokonaan, kun en suostunut ostamaan talvifillareihin antureita ja sitten joka renkaanvaihdossa käydä lisäksi maksamassa marmorille, että koodaavat anturit sisään (Subbessa kun on nerokkaasti vain 4 fillarille muistipaikat!). Kloonausta ensin yritettiin useammassakin pajassa, mutta kun kukaan ei tuntunut saavan sitä toimimaan ja alkoi jo olla kiire saada talvikumit alle niin jotain piti keksiä. Iso kiitos maahantuojalle, sieltä sai todella hyvää palvelua ja sanoivat, että koko susisysteemin saa onneksi koodattua kokonaan pois käytöstä. Mutta siis silloin kun systeemi oli käytössä niin kerran pari se taisi mullakin turhaan paineista herjailla. Enää ei herjaile mitään :)

Sitä weban kaukosäädintä saa muokattua itse, että kauanko se lämmittää. Mukana tulleissa manuaaleissa ei tainnut olla sitä kerrottuna, mutta netistä löysin siihen ohjeet. Taisi olla tämä ohje, mitä luin: http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/webasto_Telestart_T80_T90.pdf
Katsoppa sieltä sivun 9 tienoilta. 120 minuuttia taitaa olla maksimiaika, mitä tuon saa lämmittämään kakella.

Itselle tuo webasto on ollut melkoinen pettymys edellisen Ocun tehdas weban jälkeen, se on pakko myöntää. Skodan kun laittoi kakesta päälle niin paukkupakkasilla riitti about vartti ja lasit oli auki ja autossa tosi lämmin. Subbe puolestaan kun on aamulla sen 30 minuuttia pöhissyt niin sisällä ei tee mieli hanskoa/pipoa pois ottaa. Onneksi on katos, missä auto on niin lasit on joka tapauksessa auki. Lisäksi nyt kun on yli 25 ollut pakkanen niin ei tuo boxeri lämpene ainakaan mulla normaaliin käyntilämpötilaan, viisari jää aina vähän alle keskivaiheen. Onneksi tuo nyt ajossa lämpenee sentään niin, että sisällä tarkenee. Että jos olisi tuon weban täydellä hinnalla joutunut hankkimaan, niin ketutus olisi varmaan melkoinen... Nyt ei harmita niin paljoa, kun sillä alle 400 sadalla ei olisi saanut edes lohkoa sisähaaralla.
Plussaa puolestaan erinomaisista penkin lämmittimistä. Ne lämpenee tosi nopeasti ja ovat tehokkaat. Voisi kai sitä keulalle jotain peitettä kovimmille pakkasille laittaa, mutta jotenkin en vaan ole halunnut siihen ryhtyä, kun ei aikaisemmissakaan autoissa ole tarvinnut...

Yhtä kaikki, hyvä talviauto tämä silti on. Erityisesti tuon laadun osalta, kun pakkasillakaan ei mitään hälyjä kerta kaikkiaan kuulu mistään.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Harri. - 08.01.16 - klo:10:20
No niin nyt on päästy ajelemaan kovillakin pakkasilla. Todettava on, että laatuauto kyseessä, ei mitään nitinöitä natinoita edes kovilla pakkasilla.

Rengaspaineen merkkivalo syttyi kovilla pakkasilla. Veikkaan että väärä hälytys, kerran tuli käytyä (aiemmin) ilmanpaineet katsomassa ja olivat ok.
Onko sulla tälläistä?

Sitten webastoon littyvä. Virtanapista painettaessa se lämmittää 30 min. Tämä ei riitä niin säätämällä valikosta saa lämmittäään pidempään. Kuitenkin näyttö sammuu ikävästi ja ei onnistu. Onkos tämmöisestä havaintoa?
t. Harri

Tuskin se mikään ihme kovilla pakkasilla on jos hälyttelee rengaspaineita. Paineet mitattu allelaiton yhteydessä vaikkapa +5-asteessa. Kun heittää pakkasta -30-astetta niin varmasti voi hälytellä. Helpot luvut muistaa --> lämpötila muuttuu ulkona +-10C niin paine renkaassa muuttuu noin +-0.1bar.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Willhard

Mites muuten Harri, sääteletkö sä lämppäriä jotenkin ennen, kuin sammutat auton esim. illalla ja kun tiedät aamulla webaa käyttäväsi? Kun itselle tän jälkiasennus weban käyttö on hieman vierasta sen tehdas weban jälkeen. Ocu oli hieno, kun kaikki oli tehtaalla integroitu niin weba osasi itse käskeä puhallukset lasille ja nostaa lämpöä kun tarvetta sille on. Nyt tämä jälkiasenteinen ei tajua tuosta automaatti-ilmastoinnista mitään, ei osaa kuin puhallinta pyörittää ja sitäkin vain sillä nopeudella, millä se on käsketty pöhistä. Olen koittanut illalla laittaa lämmöt täysille ja ohjata ilman lasille, mutta ei tunnu olevan siitä oikein apua.

Pakussa mulla on jälkiasenteinen weba, mutta siinä onkin manuaali-ilmastointi niin sen käyttö on jotenkin loogista. Siinä kun kääntää kaikki hanikat tappiin ja puhalluksen lasille niin on toiminut hienosti. Subbessa ei vaan oikein tunnu pelaavan samalla tavalla.

BTW, sitä puhaltimen puhallusnopeutta voi myös säätää. Mulla Metroauto nosti sen nopeutta, kun kerroin, että ei sisälle tule kuin yksi lehmän henkäys. Nyt puhaltaa edes vähän paremmin, mutta vieläkin kovempaa saisi puhaltaa. Sanoivat, että vieläkin sitä voisi nostaa, mutta eivät mielellään sitä tee, ettei akku kulu liiaksi... Tiedä sitten söisikö se nyt niin kamalasti kuitenkaan akkua. Mulla tosin tätä edelsi pieni muotoinen mekkala, kun uusi auto ei lähtenyt aamulla käyntiin weban käytön jälkeen ja HIEMAN suivaantuneena menin paikan päälle reklamoimaan :D No, vika oli akussa, eli se oli selkeästi viallinen. Mun auto kun oli ollut liikkeessä sisällä näytillä niin oli useampaan otteeseen päässyt siellä akku aivan tyhjäksi ja se oli ilmeisesti akun tappanut. Ei siis auton vika tuokaan varsinaisesti. Silti ihmetyttää, että vaihtoivat tilalle originaalin vakioakun, joka on joku naurettava 60 amppeerinen! Hyvin se kyllä on nyt pelannut näilläkin pakkasilla, mutta silti ihmetyttää sen koko. Luulisi weban kanssa olevan järkevää olla isompi akku, Ocussa oli melkoisesti isompi tehtaalla laitettu sisään. Eikait sitten Metroauto halua investoida akkuihin weban asennuksen yhteydessä...

Harri.

Laitan ennen webaston käyttöä säädöt puhaltamaan ylös ja alas ja lämmöt HI asentoon. Näin mua ohjeistettiin kaupassa, kuulemma kiertää joku paremmin. Tämä onkin toiminut jos tarpeeksi kauan lämmittää. Tässä tuli tämä "kaupan päälle tarjous" niin ei sisältänyt kaukosäädintä.

Mitään pahveja keulaan ei kuulemma tartte kun tässä on sähköinen läppä mikä tulee eteen lämpötilan mukaan, kertoi tuttu ruostesuojaaja. Kehui oikein systeemiä. Kuitenkin moottorilämmöt harvoin ihan normaaliin nousee näillä pakkasilla. Tykkään kuitenkin talviautona kun kaikki toimii ja ei kangistu. Emännän ecoboost foortti lämpenee moottorista tosi nopeasti.

JAK

Lainaus käyttäjältä: Harri. - 10.01.16 - klo:11:48
Laitan ennen webaston käyttöä säädöt puhaltamaan ylös ja alas ja lämmöt HI asentoon. Näin mua ohjeistettiin kaupassa, kuulemma kiertää joku paremmin. Tämä onkin toiminut jos tarpeeksi kauan lämmittää. Tässä tuli tämä "kaupan päälle tarjous" niin ei sisältänyt kaukosäädintä.

Mitään pahveja keulaan ei kuulemma tartte kun tässä on sähköinen läppä mikä tulee eteen lämpötilan mukaan, kertoi tuttu ruostesuojaaja. Kehui oikein systeemiä. Kuitenkin moottorilämmöt harvoin ihan normaaliin nousee näillä pakkasilla. Tykkään kuitenkin talviautona kun kaikki toimii ja ei kangistu. Emännän ecoboost foortti lämpenee moottorista tosi nopeasti.

Ei niitä lämpöjä tappiin tarvitse laittaa. Sisäkierto ja ikkunanpuhallin on käytännössä toiminut hienosti, ei tule Webaston/Eberin pakokaasut sisälle. Ajoon lähtiessä sitten automaatti asentoon. Tämä Foresterin kanssa.

Subastar

Olen vaihtamassa Golfia nelivetoiseen autoon. Dieseliä en halua, joten vaihtoehtoja on melko vähän. Sen takia Subaru kuumottaisi kovasti, olen käynyt koeajamassa Foresteria ja pari kertaa Outbackia, kaikki automaatteja. Fore ei tehnyt suurta vaikutusta, joten se jäi pois heti. Outback vaikuttaa koeajojen jälkeen muutamista puutteista huolimatta olevan ok vaihtoehto. Suurin miinus on kyllä kaikilla koeajoreissuilla ollut melu. Vaikka mittapuuna on äänekäs Golf, niin esim. Outbackin rengasmelu bastarenkailla on jotain älytöntä. Subarun koeajon jälkeen korvissa soi jollotus, joka kuului jo taajamanopeuksissa, ja paheni maantiellä. Golfissa ja viimeksi ajamassani Outbackissa molemmissa hakkapeliitta 9 alla. Kysymys kuuluukin, onko melulle tehtävissä jotain, kitkoja en halua. Kokemuksia muista nastarenkaista?   
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Subastar - 09.03.19 - klo:22:22
Olen vaihtamassa Golfia nelivetoiseen autoon. Dieseliä en halua, joten vaihtoehtoja on melko vähän. Sen takia Subaru kuumottaisi kovasti, olen käynyt koeajamassa Foresteria ja pari kertaa Outbackia, kaikki automaatteja. Fore ei tehnyt suurta vaikutusta, joten se jäi pois heti. Outback vaikuttaa koeajojen jälkeen muutamista puutteista huolimatta olevan ok vaihtoehto. Suurin miinus on kyllä kaikilla koeajoreissuilla ollut melu. Vaikka mittapuuna on äänekäs Golf, niin esim. Outbackin rengasmelu bastarenkailla on jotain älytöntä. Subarun koeajon jälkeen korvissa soi jollotus, joka kuului jo taajamanopeuksissa, ja paheni maantiellä. Golfissa ja viimeksi ajamassani Outbackissa molemmissa hakkapeliitta 9 alla. Kysymys kuuluukin, onko melulle tehtävissä jotain, kitkoja en halua. Kokemuksia muista nastarenkaista?   

Nokialaiset kaikki jollottavat ja nuo 9:t on minusta äänekkäämmät, kuin 8:t. Jotkut väittävät, että hiljenevät 1000km jälkeen.

Itse suosittelen Continental:n Conti ice contact 2:a. Ovat minusta hiljaisemmat sekä paljon tarkemmat ajaa, kuin nokialaiset. Yksi vaihtoehto on myös vaimentaa auto, jota suosittelen vaikka kyse olisi uudesta autosta!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Subastar

Täytyy koettaa etsiä jostain koeajoauto, jossa olisi contit tms nastat alla. Aika tekee tepposet, mutta en muista, että golfin alla 9:t olis noin ulisseet. Nyt noin 5000 ajettu, niin eivät vertailukelpoisia. 
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

V60

Omasta mielestä 9:t on hiljaisemmat kuin 8:t. Aikanaan niiden jollotus kävi sen verran hermoon että vaihdoin kitkoihin. Nyt toisessa autossa on 9:t eikä ulinaa pidä. Tai sitten on kuulo mennyt ;D
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

jt

Kannattaa ehkä kuitenkin kokeilla kitkoja, vai onko "käyttöprofiili" niin erikoinen että kitkat eivät missään nimessä sovellu? Erityisesti heikommasti äänieristetyssä autossa meluero nastojen ja kitkojen välillä on suurempi kuin paremmin äänieristetyssä. Jopa Passatissa joka on kohtuu hyvin äänieristetty, vanhoista kesärenkaista kitkoihin vaihtaessa melun vaimentumista ei voi olla huomaamatta, ero on niin suuri.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

mfroberg

Kaverilla on juuri tuollainen Outback 2.5i aut 2015 (tai 2016). Siinä on nastarenkaat talvisin, olen ajanut sitä sekä talvi- että kesärenkain mutta en ole kiinnittänyt meluun erityisemmin huomiota. En ole katsonut kenen valmistamat nuo nastarenkaat ovat, äänekkyys ei kuitenkaan ole pompannut silmille.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

AXY

Miten Subarussa toimii tuulilasin alaosan lämmitys? Itellä nykyään mondeo jossa olen ihastunut tuulilasin koko lämmitykseen.
Aikomus myös vaihtaa nelivetoon ja toi Outback olis mielenkiintoinen vaihtoehto.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy