Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

Maximus

Lainaus käyttäjältä: VKi - 18.01.11 - klo:11:57
Eiköhän se ole ihan "tavallinen" LL-huolto, joka siellä tehdään, riippumatta siitä, millä kilometreillä auto kutsuu huoltoon. Siis samanlainen kuin, jos autosi olisi kutsunut huoltoon 30tkm kohdalla tai vaikkapa 23850 km kohdalla.
Ilmeisesti tuolla tavalla menetellään, jos kilometrejä on noinkin paljon. Minä kun menen kohta huoltoon noin 13500 km:n kohdalla, niin pieniä kevennyksiä tunnutaan sallittavan. Huollon työnjohtaja sanoi, että esim. jarrunesteitä ei vielä kannata vaihtaa, jarrujen "löysäilyä" ei tehdä jne. Itse olin muutamassa kohdassa epäilevällä linjalla, mutta kun tuo työnjohtaja sanoi, ettei hän ainakaan itse nyt teettäisi näitä operaatioita. Niin minäpä suostuin. Saa nyt sitten nähdä millä merkinnällä tuo tuleva huolto menee. Mutta ei se onneksi ihan 100%:sesti ole sama kuin 30 tkm:n huolto, koska kilometrejä on tosiaankin niin turkasen vähän. Työnjohtajakin sanoi, että kärryhän on vasta juuri ja juuri sisäänajettu...  ;)
"Age quod agis - tee mitä teet"

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 19.01.11 - klo:01:06
jarrujen "löysäilyä" ei tehdä

Minusta tämä taas kannattaisi ehdottomasti tehdä vähällä ajolla olleeseen autoon, ajamattomuushan se juurikin jumittaa jarrut ajan mittaan.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 19.01.11 - klo:07:23
Minusta tämä taas kannattaisi ehdottomasti tehdä vähällä ajolla olleeseen autoon, ajamattomuushan se juurikin jumittaa jarrut ajan mittaan.
Onko nämä tosiaan niin onnettomia autoja, että jarrutkin jumiintuu. Minulla oli uudesta eräs toinen merkki, jarruille ei koskaan tehty yhtään mitään. Huollossa vaihdettiin vain öljyt, putsari ja paineella pölyt pois ilmanputsarista. Auto oli 7 vuotta vanha kun myin sen, ajettu 5285 km/vuosi. Seisoi välillä talvellakin muutaman viikon ja joka kesä 3 kuukautta. Aina oli katsastuksessa huippuarvot jarruissa, ei kitisseet eivätkä jumiintuneet. Jarrunesteitä ei vaihdettu koskaan ja katsastusmies ihmetteli kuinka voi olla noin ruosteettomat esim jarrulevyt. Mutta voihan niitä huoltoja tehdä ja kaikenmaailman osia vaihdella jos tykkää maksaa ja rikastuttaa huoltoliikkeeitä. Autokaupalla kun ei nykyään voita juuri mitään, niin se otetaan muualta takaisin ja keksitään kaikkia toimenpiteitä.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: skriko - 19.01.11 - klo:13:52
Onko nämä tosiaan niin onnettomia autoja, että jarrutkin jumiintuu. Minulla oli uudesta eräs toinen merkki, jarruille ei koskaan tehty yhtään mitään. Huollossa vaihdettiin vain öljyt, putsari ja paineella pölyt pois ilmanputsarista. Auto oli 7 vuotta vanha kun myin sen, ajettu 5285 km/vuosi. Seisoi välillä talvellakin muutaman viikon ja joka kesä 3 kuukautta. Aina oli katsastuksessa huippuarvot jarruissa, ei kitisseet eivätkä jumiintuneet. Jarrunesteitä ei vaihdettu koskaan ja katsastusmies ihmetteli kuinka voi olla noin ruosteettomat esim jarrulevyt. Mutta voihan niitä huoltoja tehdä ja kaikenmaailman osia vaihdella jos tykkää maksaa ja rikastuttaa huoltoliikkeeitä. Autokaupalla kun ei nykyään voita juuri mitään, niin se otetaan muualta takaisin ja keksitään kaikkia toimenpiteitä.
Huoh...juuri näitä kuulen melkein viikottain. "Ikinä jarruissani ei ole ollut mitään vikaa, miten nyt voi olla umpijumittuneet ruostekasat? Te olette rikkoneet ne! Laitatte ne kuntoon vanhoilla osilla, mitään uutta ei saa laittaa kun vanhat ovat toimineet jo kymmenen vuotta ! Ja mitään en maksa tästä lystistä"  ;D ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

skriko

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 19.01.11 - klo:14:07
Huoh...juuri näitä kuulen melkein viikottain. "Ikinä jarruissani ei ole ollut mitään vikaa, miten nyt voi olla umpijumittuneet ruostekasat? Te olette rikkoneet ne! Laitatte ne kuntoon vanhoilla osilla, mitään uutta ei saa laittaa kun vanhat ovat toimineet jo kymmenen vuotta ! Ja mitään en maksa tästä lystistä"  ;D ;D
Olet kyllä oikeassa, kyllä ne jarrut varmaan joskus ruostuvat. En kuitenkaan katsonut aiheelliseksi noudattaa huoltokirjaa ja vaihtaa auton omistusaikanani kolmea kertaa jarrunesteitä ja teettää seitsemää jarruhuoltoa ja maksaa niistä. Se riitti minulle, että auton jarrut näyttivät katsastuksessa ero 0% ja muutenkin hyvät arvot. Jarrut toimivat aina moitteeettomasti ja silmillä ei nähnyt ruostumisen merkkejä. Sitähän ei tiedä missä kunnossa jarruputket sisältä olivat. Jos nyt 7 vuotta meni noin, en ole niin mukava ihminen, että olisin teettänyt nämä huollot seuraavaa omistajaa silmällä pitäen. Eikö auton huollon tarkoitus ole, että auto toimii ja siitä saa myydessä mahdollisimman hyvän hinnan.

VAG!

#215
aa

skriko

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 19.01.11 - klo:14:26
Tämä alkaa olemaan jo ehtaa autokauppiaan puhetta ;D Kyllä jarrunesteeseen kondensoituu vettä, vaikka et ajaisi yhtään. Sitten kun vettä on riittävästi, niin jarruneste alkaa kiehumaan voimakkaassa hätäjarrutuksessa ja sen lopputuloksena jarrut lakkaavat jarruttamasta samalla millisekunnilla.

Jarrunesteiden vaihto lienee yksi halvimpia auton turvallisuuteen liittyvistä huoltokohteista. Olisko huollon yhteydessä tehtynä alle 50 euroa.

Nuo kahden vuoden vaihtosuositukset ovat tehty ääriolosuhteita silmällä pitäen. Jos nesteessä on erittäin paljon vettä, ajettaessa esim. moottoriradalla ja vuoristossa, jossa jarrut kuormittuvat aivan toisellalaiila kuin muussa käytössä. Silloin jarrut hiipuvat. Itsellekin käynyt mp:llä radalla niin. En ole vielä koskaan 32 vuoden auto-urani aikana kuullut tapausta, että esim. jarrunesteiden veden vuoksin täysjarrutuksessa (esim hirvi eteen) keneenkään jarrut olisivat kadonneet.

VAG!

#217
aa

tsiih

Jarrunesteiden vaihto on hyvä myös ihan nestejärjestelmän puhdistusta ajatellen. Jumantsuikka mitä kuraa ilmausruuveista tulee välillä, varsinkin kytkimistä joiden nesteitä ei varmaan kukaan muu vaihtele paitsi minä  ;D

Tänään tuli mitta täyteen jumittuneita jarruja: kaksi autoa, molemmat nollanelosia ja toisesta jarrut auki paineilmavasaralla, toisesta rälläkällä! Olis jonkunmoinen huoltaminen aikoinaan työtäni helpottanut, ja kun se maksaa euron per minuutti niin asiakkaan lompakkoa myös.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

tarzi

Missä autoissa muka nii pahasti jarrut jumii??

Ei ole edes yhdestäkään ysiseiskastakaan tarvinnut muutakun vasaraa jos ei meinaa palat irrota.. 
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

tsiih

Ihan joka merkissähän niitä. Arvasitkin varmaan että näissä kahdessa kyse oli rumpujarruista. Levyjarrut harvemmin näitä työkaluja tarvii jumittaessaan.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Wekotin

Tänään sitten kilahti "Service in 2000". Eilen tarkisitin öljyt ekaa kertaa tällä huoltovälilla ja mittatikun ylälaidasta oli tullut alaspäin karhennuksen puoliväliin eli puolisen litraa on mennyt. Lisäsin sitten ESP:n lirut pullon pohjalta. Voikin hyvillä mielin vaihtaa nyt öljymerkkiä. Mitä eroa 30 ja 60tkm LL-huolloissa?

Erkka

30 t/km LL on pikkuhuolto ja 60 t/km isompi huolto. Tietäväiset saa lisätä, mitä huollot pitävät sisällään.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 26.01.11 - klo:12:11
Tänään sitten kilahti "Service in 2000". Eilen tarkisitin öljyt ekaa kertaa tällä huoltovälilla ja mittatikun ylälaidasta oli tullut alaspäin karhennuksen puoliväliin eli puolisen litraa on mennyt. Lisäsin sitten ESP:n lirut pullon pohjalta. Voikin hyvillä mielin vaihtaa nyt öljymerkkiä. Mitä eroa 30 ja 60tkm LL-huolloissa?
Ainakin Sciroccon huoltokirjassa on kerrottu kaikki mitä huolloissa tehdään. Tulppien vaihto tulee ainakin 60 000, oiskohan vielä DSG:n öljynvaihto.

Epes

LainaaJarrunesteiden vaihto on hyvä myös ihan nestejärjestelmän puhdistusta ajatellen. Jumantsuikka mitä kuraa ilmausruuveista tulee välillä, varsinkin kytkimistä joiden nesteitä ei varmaan kukaan muu vaihtele paitsi minä

Paitsi ei ne huollossa avaa kaikkia neljää ilmausruuvia ja vaihda kaikissa putkistossa olevia nesteitä. Heille riittää kun imaisee säiliön tyhjäksi ja laittaa sinne uudet nesteet. Eikö näin?

RiMa

Lainaus käyttäjältä: Epes - 26.01.11 - klo:14:35


Paitsi ei ne huollossa avaa kaikkia neljää ilmausruuvia ja vaihda kaikissa putkistossa olevia nesteitä. Heille riittää kun imaisee säiliön tyhjäksi ja laittaa sinne uudet nesteet. Eikö näin?

Näinhän se yleensä menee ???. Ja kaikkihan me tiedämme mihin paikkaan järjestelmässä vesi ja sakka kertyy... alimpaan paikkaan eli jarrusylinteriin. Sielläkin alaosaan, ei siihen ilmaruuvin juureen ;). Eli pelkän säiliön sisällön vaihto on vain rahastusta.
Jos sen "veden" haluaa pois sylintereistä, täytyy se ottaa ilmaruuvin kautta ja painaa männät täysin pohjaan. Sittenkin sinne voi jäädä vielä pari pisaraa :(
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

tarzi

Kyllä meillä vaihdetaan ihan joka pyörästä nippa kerrallaan. En  sit tiedä kuka uskaltaa pelkästä säiliön tyhjennyksestä ja täytöstä rahastaa..

Vittu että ootte kyllä skeptisiä huoltoliikkeitä kohtaan.  :(

Jarrunesteen vaihto on ehkä tärkeimpiä hommia tehdä huollossa. Niin se vaan on. Jarrutusten määrä ei vaikuta asiaan millään tavalla.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Maximus

Vaikka miten olis hienoa tiedettä, niin en ole vieläkään kauhean vakuuttunut tuon huoltoilmaisimen "järkevyydestä". Paitsi jos sen tarkoitus on saada huolto-organisaatiolle hommia. Nyt siis lähtötilanteesta 11400km or 1 day ajoin pari vajaan 400 km:n lenkkiä. Eka pitempi reissu antoi muutaman lisäpäivän, mutta sitten jo toiselle reissulle lähdettäessä ruudussa oli "service now". Ja siihen ei sitten lisäpäiviä tule enää millään, vaan "service now" pysyy. Viimeksi havaittu jäljellä ollut ajomatka huoltoon oli kyllä vielä päälle 11000 km.

Huollossa tuli juuri päättyvänä vuorokautena käytyä ja kun mittarilukema oli vain reilut 13 tkm, niin voi hyvinkin olla että jatkossa kuskaan omat öljyt sinne huoltoon. Vehon öljyt kustansivat nimittäin 24.40 â,¬ litralta ja päälle vielä ongelmajätemaksu. Vaikuttais siltä, että aika helpolla jää 70â,¬ omaan taskuun, jos vain vähän viittii...   8)

Sinänsä autossa ei mitään vikaa ollut. Akun vireystila ei kyllä aivan maksimissa ollut, mutta se kuulemma hoituu pitkällä ajolla. Jota tosin juuri olen viimeaikoina harjoittanut... Huollon loppusumma oli 321,76 euroa, jos tuo jotain kiinnostaa.
"Age quod agis - tee mitä teet"

ram1

Kuinka vanha Maximus sun autosi on.Muuta kiinteäksi 15tkm huolloksi ja teetät itse nuo väliöljynhuollot.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Maximus

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 03.02.11 - klo:00:00
Kuinka vanha Maximus sun autosi on.Muuta kiinteäksi 15tkm huolloksi ja teetät itse nuo väliöljynhuollot.
Eihän se kärry nyt kauheasti ole vielä iällä pilattu. Heinäkuun lopulla 2009 otettu käyttöön eli alle 1.5 v tällä hetkellä. Ehkä mä kuitenkin pidän tuon LL:n, mutta vien jatkossa omat öljyt sinne huoltoon. LL:llä saan kuitenkin mennä tyyliin "15tkm/18kk", ehkä. Kiinteä huoltoväli kun olisi sitten vissiin 15tkm/1v. No, eipä suuria eroja kuitenkaan. Pitänee miettiä.  ;)
"Age quod agis - tee mitä teet"

ram1

LainaaEihän se kärry nyt kauheasti ole vielä iällä pilattu. Heinäkuun lopulla 2009 otettu käyttöön eli alle 1.5 v tällä hetkellä. Ehkä mä kuitenkin pidän tuon LL:n, mutta vien jatkossa omat öljyt sinne huoltoon. LL:llä saan kuitenkin mennä tyyliin "15tkm/18kk", ehkä. Kiinteä huoltoväli kun olisi sitten vissiin 15tkm/1v. No, eipä suuria eroja kuitenkaan. Pitänee miettiä.
Jos sulla olisi nyt ollut kiinteällä 15tkm , olisit maksanut vaan öljynvaihdon.Omilla öljyillä olisi ollut ehkä 100e.Nyt maksoit täyden 30tkm. huollon hinnan.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

BMT

Oletteko huomanneet, että uusissa Volkkareissa huolto-ohjelman mukaan jarrunesteet vaihdetaan ekan kerran kolmantena vuonna ja sitten kahden vuoden välein...?  ;)

Fogfighter

Katselin eilen omasta kulkineesta paljonko tarjoaa ekaan huoltoon. Autolla onn yt ajetty 13 338km. Maxidotti näytti seuraavaan huoltoon 16 500km tai 501 vrk.

Vielä näyttää menevän erittäin lähelle 30tkm  :D

Itsellä aika paljon työmatka ajoa ja pientä kaupunkipyöritystä. Työmatka 35km siivu 100 ja 80 alueella. Tai sitten pelkästään 80, riippuen muutuvista nopeusnäytöistä. Kaasujalka on nyt ollut rauhallinen.

LS

Onko kenelläkään vielä kokemuksia miten tuo long life väli alkaa kilometrien karttuessa käyttäytymään? Esim. 200 tkm jälkeen? Vieläkö menee tuo 30 tkm öljynvaihtojen välillä, vai ottaako tuo systeemi huomioon öljyjen aikaisemman likaantumisen koneen kuluessa?

Obvious

Vuosimallin 01(muistaakseni) Passat 3BG 1.9TDI 96kW. Mittarilukemissa +200tkm oli ainakin minulla noin 30tkm huoltoväli. Ei se h-väli paljon seilannut. Ajoin itse tuollaisella 180-250tkm välin.

Maximus

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 03.02.11 - klo:00:47
Jos sulla olisi nyt ollut kiinteällä 15tkm , olisit maksanut vaan öljynvaihdon.Omilla öljyillä olisi ollut ehkä 100e.Nyt maksoit täyden 30tkm. huollon hinnan.
No joo, mutta olihan tuossa hiukan muutakin kuin pelkkä öljynvaihto. Tuli varmaan auton kunto edes jotenkin varmistettua. Ja onhan tässä nyt lupa ajaa taas 2v tai -> 43tkm. Jollei se pirun huoltoilmoitin sitten päätä toisin! ???

Jos vaan öljyjä ajattelee, niin jotkuthan vaihtaa ne oma-aloitteisesti jo sisäänajovaiheen jälkeen. Mahtaako tuokaan lopulta suuremmin lisätä LL-väliä. Eipä taida kokonaiskustannuksia vähentää, jos oikein ruvetaan laskemaan.

Tuossa hiljattain kun näistä jutuista juttelin yhden tutun audimiehen kanssa, niin hieman melkein hävetti. Hän kun totesi, että joo onhan niitä jotka vie öljyt ja jopa tuulilasinpyyhkijöiden kumitkin sinne huoltoon. Mutta hän ei. Silloin päätin, että ainakin tällä kerralla itsekin menen niillä mitä talo tarjoaa.  ;)

En nyt siis oikein viitsi tämän asian kanssa "panikoida", vaikka hieman tässä kyllä kaiholla muistelee edellistä autoa, johon tuli öljyt vaihdettua 10 tkm:n välein, mutta mitään muuta se ei sitten moniiin vuosiin kaivannutkaan. Ehkä kerran viidessä vuodessa oli jotain korjattavaa, pakoputken vaihto, "koiranluut" tms. jotain pientä. Vaikkei nyt autossa mitään vikaa olisikaan, niin jotenkin tässä on merkkihuollon pihdeissä. Mikä on sitten taas mannaa esim. Veholle...   
"Age quod agis - tee mitä teet"

tsiih

Kerros ihan piruuttaan, mitä huoltoennuste näyttää kun saat sen 500 km ajettua.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Maximus

Eka huolto siis tehtiin muutama päivä sitten ja nyt on kilsoja tullut alle 50 lisää. Ihan piruuksissani vilkaisin huoltonäyttöä ja se on sekä päivien että kilometrien suhteen pelkkää viivaa. Eikös siellä pitäisi nyt olla noin 30 tkm ja 700 päivää. Milloinkahan tuo apparaatti alkaa taas näyttää jotain ihan selkeästi?   ???
"Age quod agis - tee mitä teet"

ram1

Pitää ajaa se 500 kilsaa, ennenkuin alkaa taas näyttää lukemia.Jos sulla eka huolto tuli noin äkkiä, niin tuskin näyttää nytkään 30tkm.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

savolaiskollega

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-5066

Onko tuo käypäistä uusiin dieseleihin ? Hinta kohtuullinen....

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy