Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 09.08.18 - klo:13:46
Tässä jutussa BMW:n uudet lyhennetyt huoltovälit (USA). Jutussa näytetään myös, miltä näyttää moottori 5000 mailin oljynvaihtoväleillä ja toinen, jolla on ajettu 60 mailia samoilla öljyillä.

https://blog.modbargains.com/15000-mile-oil-change-myth/

Jutun kuvatekstien mukaan molemmat paskaisen moottorin kuvat ovat moottoreista, joilla on ajettu öljynvaihtojen välillä "60k" eli 60000 mailia, siis noin 96000 km. Kai nyt tuossa ajassa paskaa kertyy, sehän on selvä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.08.18 - klo:15:27
Jutun kuvatekstien mukaan molemmat paskaisen moottorin kuvat ovat moottoreista, joilla on ajettu öljynvaihtojen välillä "60k" eli 60000 mailia, siis noin 96000 km. Kai nyt tuossa ajassa paskaa kertyy, sehän on selvä.

Ihan samalla tavalla selvä kuin 15tkm->30tkm vaihtoa venytettäessä tai 30tkm->60tkm kanssa? Jossain se raja menee mutta kuka osaa kertoa missä?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.08.18 - klo:14:32
Mietippäs nyt itse. Miksi joillain kuitenkin kestää ne laakerit pitkällä vaihtovälillä?

Miksi vag:n ei kestä jakoketjut, männät/männänrenkaat tai dsg-lootat. Haluan muistuttaa esimerkiksi viimeisen kohdalla kummasti öljynvaihtoväliä lyhennettiin.

Joten halusit esimerkin ja kerroin sen. Sen jälkeen rupeat muka kuittailemaan, vaikka varmasti tiedät vag-konsernin yllä olevat "ominaisuudet". Toki eihän niitä huomaa tai voi myöntää, jos ajaa vag-lasit päässä ja vaihtaa auton aina uuteen ennen takuuajan loppumista.

Eikä tuo hieman yli 4 litran öljytilavuus, nyt niin suuri ole...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 09.08.18 - klo:15:31
Ihan samalla tavalla selvä kuin 15tkm->30tkm vaihtoa venytettäessä tai 30tkm->60tkm kanssa? Jossain se raja menee mutta kuka osaa kertoa missä?

Ei varmasti kukaan, koska myös ajo ja olosuhteet ovat muuttujia yhtälössä.

GM:n kommentti 15 000 mailia (eli 24 000 km) on "pushing limits" antaa ainakin ajattelemisen aihetta. Minulla ei ole tarvetta etsiä rajaa, joka on moottorin kestävyydelle liikaa. Siksi vaihdan öljyt viimeistään 15tkm välein.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.08.18 - klo:15:44
Miksi vag:n ei kestä jakoketjut, männät/männänrenkaat tai dsg-lootat. Haluan muistuttaa esimerkiksi viimeisen kohdalla kummasti öljynvaihtoväliä lyhennettiin.

Joten halusit esimerkin ja kerroin sen. Sen jälkeen rupeat muka kuittailemaan, vaikka varmasti tiedät vag-konsernin yllä olevat "ominaisuudet". Toki eihän niitä huomaa tai voi myöntää, jos ajaa vag-lasit päässä ja vaihtaa auton aina uuteen ennen takuuajan loppumista.

Eikä tuo hieman yli 4 litran öljytilavuus, nyt niin suuri ole...
Ymmärrätkö lukemaasi? Ymmärrätkö mitä kirjoitat? Haastat riitaa trollaamalla tällaisia typeriä. Nuo eivät ole esimerkkejä öljynvaihtoon liittyen.

Itse ajattelen jakoketjut ja männänrenkaat suunnitteluvirheiksi, enkä laita niitä minkään huolto-ohjelman piikkiin. Samassa sarjassa on egr ja dsg. Vanhemmat 1.8t koneet kärsivät öljysihdin tukkeutumisesta, koska öljy kiersi liian kuumassa paikassa muodostaen öljyyn sakkaa aiheuttaen voitelun puutetta. Tietyt dieselit kärsivät korkeapainepumppujen porsimisesta. Kaikki nämä johtuvat muusta, kuin öljyjen vaihtovälistä. Nyt näköjään manuaalit ja perätkin hajoavat viimeisimpinä.

Minulla ei ole mitään laseja päässä, vaan ajattelen näistä täysin realistisesti. Öljy ei ole syyllinen suunnittelun ja toteutuksen ongelmiin, vaan sillä ratsastetaan kovin helposti, kun vaihtoväli kuulostaa pitkältä.

Kerro oikea esimerkki, jossa öljy todella on syyllinen ja jossa huolto-ohjelmaa on noudatettu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vwmies

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 09.08.18 - klo:16:48
Ei varmasti kukaan, koska myös ajo ja olosuhteet ovat muuttujia yhtälössä.

GM:n kommentti 15 000 mailia (eli 24 000 km) on "pushing limits" antaa ainakin ajattelemisen aihetta. Minulla ei ole tarvetta etsiä rajaa, joka on moottorin kestävyydelle liikaa. Siksi vaihdan öljyt viimeistään 15tkm välein.

Tuttu taksi-isäntä vaihdattaa ruotsalaiseen disukaansa M-kirjaimella alkavat täyssynteettiset 10tkm välein, toki käyttökin on ihan erilaista.
Ja akku saattaa kestää vain toista vuotta, silläkin on ammattikäytössä vain 1 vuoden takuu.....   :o
Yritetään pärjätä.

passo_s

Olikohan se Car S.O.S ohjelmassa jossa käytiin öljylabrassa. Labran spesialistin tiukka kanta oli että hyväkin öljy pitää vaihtaa 15 tkm välein jos moottorinsa haluaa pitää hyvässä kunnossa.

b1mpo

Vastapainoksi kun laittaa käyttötesteissä olleet autot, niin käytännössä ovat olleet lukuisten käyttäjien ja eri olosuhteiden jäljiltä lähes kulumattomia. Ja on ajettu vain huolto-ohjelman mukaisesti noissa testeissä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

a4b8

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.08.18 - klo:17:32
Vastapainoksi kun laittaa käyttötesteissä olleet autot, niin käytännössä ovat olleet lukuisten käyttäjien ja eri olosuhteiden jäljiltä lähes kulumattomia. Ja on ajettu vain huolto-ohjelman mukaisesti noissa testeissä.

Hyvä huomio.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.08.18 - klo:17:32
Vastapainoksi kun laittaa käyttötesteissä olleet autot, niin käytännössä ovat olleet lukuisten käyttäjien ja eri olosuhteiden jäljiltä lähes kulumattomia. Ja on ajettu vain huolto-ohjelman mukaisesti noissa testeissä.

Käyttätesteissä kilsat ajetaan paljon keskimääräistä ajosuoritetta nopeammin. Mm. Kylmästartteja vähemmän kuin tavisautoilijoilla.

Hesse

Autotehdas tietysti haluaa kaupan ottavan katteensa huolloista ja öljy-yhtiö myydä öljyä, mutta silti USA:ssa Mobil mainostaa 20 000 mailin / 1 vuosi öljynvaihtoväliä.
https://mobiloil.com/en/article/why-the-mobil-advantage/mobil-1-performance/mobil-1-annual-protection-long-lasting-oil
Moottori purettuna 120 000 mailin jälkeen.
https://mobiloil.com/en/article/why-the-mobil-advantage/mobil-1-performance/mobil-1-annual-protection-oil-tested-results

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 09.08.18 - klo:20:18
Käyttätesteissä kilsat ajetaan paljon keskimääräistä ajosuoritetta nopeammin. Mm. Kylmästartteja vähemmän kuin tavisautoilijoilla.
Jos kulutuslukemia katsoo, on ajo yleensä melko huoletonta. Todennäköisesti kylmäkäynnistyksiä on enemmän, kuin autostaan huolehtivalla on. Todennäköisesti ei käytetä maskejakaan talvella. Eli vaikka kilometrit karttuvat nopeammin, ei sillä ole suurta merkitystä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05


tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.08.18 - klo:15:44
Miksi vag:n ei kestä jakoketjut, männät/männänrenkaat tai dsg-lootat. Haluan muistuttaa esimerkiksi viimeisen kohdalla kummasti öljynvaihtoväliä lyhennettiin.

Kerro lisää DSG:n öljynvaihtovälin lyhentämisestä, eka kerta kun kuulin moisesta. Tietääkseni märkäkytkimisissä vaihdetaan öljyt edelleen 60 tkm välein kuten alusta asti on tehty. Kuivassa taas ei vaihdeta lainkaan, kuten ei ole tehty ennenkään (paitsi se yksi kampanja jossa öljy vaihdettiin toisen tyyppiseen).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vasara

Vähän aihetta sivuten. Oheisessa jutussa testattu öljyn stabiilisuutta lämmön aiheuttamalla 'stressille'.. ei siis niiden voitelevuutta lämmityksen jälkeen.
Voisi kuitenkin kuvitella, että jos öljyn olomuoto muuttuu, eli se tummuu, niin sen ominaisuudetkin jollain tavalla muuttuvat?
Käytetyt lämmöt on suurempia kuin keskimääräinen öljynlämpö auton moottorissa, mutta toisaalta öljyn kiertäessä on moottorin sisällä vaihtelua keskimääräisestä.
https://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oil%20test.pdf

passo_s

Meillä tuli kakkoseksi ikäautolijalta tarpeettomaksi jäänyt auto. 4 tkm ajettu ja öljyt olleet vuoden koneessa. Kuinka pitkä parasta ennen päiväys on laadukkailla moottoriöljyillä, jos auto vain seisoo?  Vaihdan tuohon varmuudeksi öljyt, Kaippa öljykin ikääntyy vaikkei autolla ajettaisikaan.

Popo

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 10.08.18 - klo:11:26
Meillä tuli kakkoseksi ikäautolijalta tarpeettomaksi jäänyt auto. 4 tkm ajettu ja öljyt olleet vuoden koneessa. Kuinka pitkä parasta ennen päiväys on laadukkailla moottoriöljyillä, jos auto vain seisoo?  Vaihdan tuohon varmuudeksi öljyt, Kaippa öljykin ikääntyy vaikkei autolla ajettaisikaan.

Keräävät ainakin kosteutta, vaikka öljy ei "kulu" tai likaannu, mikä on ainakin huono homma. Mulla on Octavian perässä alkuperäinen litran öljypullo. Ei ole tarvinnut omilla vaihtoväleillä lisäillä. Lieneekö tuo yli kuusi vuotias öljy myös ajamatta vanhentunut, kun on kesät talvet tehnyt matkaa auton mukana...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

o.b.

Öljy säilyy kyllä avaamattomassa astiassa melkeimpä loputtomiin. Auton moottoriin tosiaan kertyy hieman kosteutta kondenssin takia, mutta se haihtuu kyllä ensimmäisellä ajokerralla kun moottori lämpenee kunnolla.

Pari vuotta taitaa olla pisin öljynvaihto väli, joten ehkä ne parin vuoden välein kannattaa vähintään vaihtaa vaikkei kilometrejä tulisikaan. Öljyn vaihto tosin on sen verran halpa homma, että voi sen tehdä vaikka joka vuosi ihan oman mielenrauhan takia ::)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 10.08.18 - klo:11:26
Meillä tuli kakkoseksi ikäautolijalta tarpeettomaksi jäänyt auto. 4 tkm ajettu ja öljyt olleet vuoden koneessa. Kuinka pitkä parasta ennen päiväys on laadukkailla moottoriöljyillä, jos auto vain seisoo?  Vaihdan tuohon varmuudeksi öljyt, Kaippa öljykin ikääntyy vaikkei autolla ajettaisikaan.
Öljyn hapettumista tapahtuu moottorissa, vaikka sillä ei ajettaisikaan. Vaihtoon vaan.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jt

Merkillepantavaa on että noissakin US esimerkeissä ns. "paremmista/longlife" öljyistä oli se max 1 v kuitenkin ajallinen vaihtoväli.

Vaikka öljy kestäisikin ja toimisi hyvin huomattavan pitkiäkin matkoja, öljynsuodatin ei välttämättä kestä. Halpa/huono suodatin päästää roskat läpi eikä mene tukkoon. Hyvä suodatin kerää partikkelit talteen, mutta sitten pitääkin varoa suodattimen tukkeutumista. Jos suodatin menee tarpeeksi tukkoon, voi läpivirtausventtiili avautua ja täysin suodattamaton öljy lähtee sitten pyörimään. Siinä on sitten ihan yksi ja sama öljyn ominaisuuksille jos öljy on täynnä hiovia partikkeleita.

Yhtenä päivänä törmäsin webissä amerikkalaisten yhteen villitykseen jotka olivat "overkill" öljynsuodattimet. Idea oli siinä että laitetaan todella hyvä suodatin joka ottaa pienimmätkin  partikkelit talteen ja ajetaan sitten samoilla öljyillä reippaat kilometrit. Oma harrastus se tuokin tietenkin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hesse

Ehkä tulevaisuudessa auto viedään verenvaihdon sijasta dialyysiin, tai vaihdetaan kuorma-auton munuaiset, joilla jo ajetaan 100 tkm vaihtovälejä.
LainaaSaksalaisen IMT-yhtiön mukaan auton moottoriöljyllä voi ajaa useita vaihtovälejä, jos öljystä suodatetaan välillä lika pois. Myös Neste Oil tunnustaa, että moottoriöljyt kestävät periaatteessa jopa kolme huoltoväliä, kunhan öljynsuodatin muistetaan vaihtaa. Autonvalmistajat taas haluavat öljyt vaihtoon yleensä viimeistään 30 000 kilometrin jälkeen.
https://yle.fi/uutiset/3-7878632

Enhancer

Se onkin sitten eri asia, kuka haluaa lähteä tuota kokeilemaan. Hinta pelkästä öljynsuodattimen vaihdosta on työn puolesta sama, ja 30â,¬ saa sen 5l laadukasta 0W-30 öljyä kotiovelle.

Säästä sentti toisaalla ja riskeeraa täysi moottorivaurio. Kukin tyylillään.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

vwmies

Ainakin halvemmat öljyt - ehkä niitä osasynteettisiä - paksunivat aikonaan eli viskositeetti kasvoi. BensaCorolla meni samoilla öljyillä jtn 20tkm, ja kun vaihdettiin uudet + suodatin niin auto kulki (kesällä, sama ajotapa) noin 50km enemmän:o

Jos tankillisella pääsi siinä 700km, niin 50km heitto tekee jotain 8% lisää / vähemmän kulutusta.
Nykyisillä täyssynteettisillä 0W-luokan öljyillä tuskin tapahtuu aivan samaa, mutta suodattimen ja/tai imusihdin tukkeentumista en halua testata.

Yritetään pärjätä.

miqwe

#983
Pitänee avata joskus 15vm golffin  1.6tdi CLHA konetta. 303tkm mittarissa ja huollot longlifena 30tkm välein (ajallisesti tosin 4kk välein). Jopa paljon parjattu dsg toimii, eikä turbokaan osoita väsymisen merkkejä.

Ite tosin vaihtelen nykyisiinkin kulkimiin (F30 ja Jetta) n15tkm/vuoden välein, osat ei maksa mitään ja työnä helppo, samalla vaihtuu muut suodattimet. Ja tarkastukset alustalle jne.
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: miqwe - 18.08.18 - klo:22:49
Pitänee avata joskus 15vm golffin  1.6tdi CLHA konetta. 303tkm mittarissa ja huollot longlifena 30tkm välein (ajallisesti tosin 4kk välein). Jopa paljon parjattu dsg toimii, eikä turbokaan osoita väsymisen merkkejä.

Nyt on pakko kysyä pari kysymystä kun on kohtalotoverilla noin komea kilometrit  :D Eli itsellä myös Golf  -15 CLHA + DSG, tosin itsellä kokemusta vasta 11kk ja 97-128tkm.

Millä kilometreillä jakohihnaa on vaihdeltu?
Onko DPF:lle tehty mitään?
Onko kytkin ja mekatroniikka alkuperäisiä?
Onko DSG:n "ikuisia" öljyjä vaihdettu missään kohtaa?
EGR toiminut moitteettomasti?

Näissä tosin on pelkästään matalapaine EGR niin luulisi imusarjan paskaantumisen ja EGR:n jumittumisen olevat huomattavasti pienempi riski kuin perinteisen EGR:n kanssa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

miqwe

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 19.08.18 - klo:12:51
Nyt on pakko kysyä pari kysymystä kun on kohtalotoverilla noin komea kilometrit  :D Eli itsellä myös Golf  -15 CLHA + DSG, tosin itsellä kokemusta vasta 11kk ja 97-128tkm.

Millä kilometreillä jakohihnaa on vaihdeltu?
Onko DPF:lle tehty mitään?
Onko kytkin ja mekatroniikka alkuperäisiä?
Onko DSG:n "ikuisia" öljyjä vaihdettu missään kohtaa?
EGR toiminut moitteettomasti?

Näissä tosin on pelkästään matalapaine EGR niin luulisi imusarjan paskaantumisen ja EGR:n jumittumisen olevat huomattavasti pienempi riski kuin perinteisen EGR:n kanssa.

DPF alkuperäinen ja vcds:n mukaan ei elinkaarensa päässä. Regeneroi tiuhemmin kaupunkisiivun jälkeen kuin vastaava ea189 aikanaan.
Kytkin ja mekatroniikka alkuperäiset. Laatikko vaihtaa todella nätisti, kuin vastaavissa uudemmissa mitä päässyt kokeilemaan. Liikkelle lähtiessä ei tärinää/tutinoita.
Huoltokirjassa oli kampanjamerkintä, pitää tarkastaa koskiko näitä "ikiöljyjä", vai esim ovikaiuttimien tiivistystä, muuten ei ole huoltokirjassa eikä huollon raporteissa mitään mainintaa.
Egr toimii moitteetta, ilmeisesti nämä matalapainemallit toimivat. :D Tosin, minun ajossa ei töhnän kertyminen imusarjaan ole koskaan ollut ongelma, ei edes bmw:ssä.

Voisi kuvitella että pitkät maantiesiivut ovat pitäneet koneen kunnossa.
Käytän kyllä varmasti imupuolta auki, kunhan hyvä sauma sattuu. Öljynä näkynyt käytettävän huolloissa Mobil ESP 5w-30.
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

55kW

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.08.18 - klo:14:04
Toyotalla oli 20tkm LL-Ohjelma mm. 1.6 vvti corollassa ja avensiksessa. Öljytilavuus 3.2 litraa. Alakerran laakerit sökönä 200tkm kohdalla. Korjaus toimenpiteenä uusi öljypohja 4.2 litraa ja taisi tippua öljynvaihtoväli 8 vai 10tkm. Tämä ihan fakta!

Tässä "faktassa" ei pidä oikeastaan mikään paikkaansa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: 55kW - 29.08.18 - klo:16:35
Tässä "faktassa" ei pidä oikeastaan mikään paikkaansa.

Oikaiseppa sitten, niin jatketaan keskustelua.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Oktaavi

Kaikkia faktoja en itse muista, mitenkä Toyota hoiti noita asioita aikoinaan, mutta melkovarmasti öljytilavuus oli alunperin 3,2 litran sijasta 3,7 litraa ja nostettiin 4,2 litraan. Samalla laittoivat uuden öljytikun, johtuen isommasta öljytilavuudesta. Mutta paskoja vehkeitähän noi alkupään vvt-i Toyotat oli moottoreiltaan, siitä ei liene erimielisyyttä.

55kW

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.08.18 - klo:20:42
Oikaiseppa sitten, niin jatketaan keskustelua.

Näitä moottoreita on rikkonut öljyn puute, ei öljyn laatu tai huoltoväli. Alkupään vvti-koneissa jumiutuivat männänrenkaat, joka aiheutti huomattavaa ja äkillistä
öljynkulutusta. Kuivaksi ajettuja koneita on varmasti paljon, koska "kuka nyt nykyaikana tarkistaa öljyt tonnin välein". Öljynvaihtoväli on/oli 15 tkm/vuosi eli ei kovin
long life.

Alkuperäinen öljyn määrä on tosiaan 3,7 litraa, joka nousee puolimoottorin vaihdon yhteydessä 4,2 litraan. Muutos on tehty täyttömäärää nostamalla ja
samalla on vaihdettu öljytikku.

Toyota teki korjauksia ilman mutinoita usemman vuoden takuun päättymisestä, jos huollot oli tehty ajallaan ja asianmukaisesti.

Tarkemmin mäntien suunnitteluvirheestä mm. Googlettamalla "gen7_oil_consumption.pdf".

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy