Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

vasara

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 05.08.18 - klo:20:19
Ikävä kyllä suurin osa Moottorin traumoista perustuu juurikin tähän noin 30000km täysin järjettömään öjynvaihtoväliin...
Järjettömän pitkää öljynvaihtoväliä onkin järjetöntä noudattaa.. kyllä ne tekee väliöljynvaihtoja merkkarillakin oikein mielellään. Juuri kävin ylimääräisessä 15 tkm vaihdossa (180, Audi merkkarilla :) ).. voihan ne välivaihdot tehdä muuallakin.
ja toisaalta.. ei siinä min kerran vuodessa vaihdossa kukaan konkurssiin mene teki missä hyvänsä. Omaa autoon vaihtuu öljyt noin 10 tkm välein.. tähän nykyiseen tuli jo toiset uudet öljyt, vaikka kilsoja alle 16 tkm. "Hyötyjä" on todennäköisesti vasta seuraava omistaja, mutta mitä sitten.. ei viitsi laitteita ehdoin tahdoin rikkoa.

-karppa-

Kyllä merkkaria kiinnostaa myös väliöljynvaihtoja tehdä. 100 euroon ei viitsi edes omia öljyjä ostaa. Tämän verran kustansi 4.3 litraa vaihdettuna.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

referee

Nykyään tulee 50000km/v ajoa. Öljyt vaihtuu noin 30000km välein, eli silloin kun auto pyytää. Eipä ole ollut ongelmia. Ei myöskään lisäystarvetta ensimmäisen huollon jälkeen.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 05.08.18 - klo:20:19
Ikävä kyllä suurin osa Moottorin traumoista perustuu juurikin tähän noin 30000km täysin järjettömään öjynvaihtoväliin.Tai siis öljystä ei enää tuossa vaiheessa voida edes puhua vaan enemmänkin partikkeleja täynnä olevasta vesi tervamössöstä.

Tarkistin öljyn tason tikusta juuri ennen 30 tkm huoltoa. Auto Seat Leon ST 1.0 TSI. Se oli silmämääräsesti yhä tuoreen näköistä. Melko kirkasta, ei näkynyt partikkeleja,  tervamössöä eikä vettä. Hyvillä mielin voi ajaa näillä öljyillä 60 tkm:iin saakka.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.08.18 - klo:17:02
Tarkistin öljyn tason tikusta juuri ennen 30 tkm huoltoa. Auto Seat Leon ST 1.0 TSI. Se oli silmämääräsesti yhä tuoreen näköistä. Melko kirkasta, ei näkynyt partikkeleja,  tervamössöä eikä vettä. Hyvillä mielin voi ajaa näillä öljyillä 60 tkm:iin saakka.

Se että öljy näyttää puhtaalta ei kerro vielä mitään sen voitelevista ominaisuuksista. Myös suodattimen kuntoa ei voi mitenkään tietää. En ikinä ostaisi autoa jolla on ajettu 60tkm samoilla öljyillä, mutta ehkä joku hullu tuonkin sitten parin vuoden päästä lunastaa pois.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vwmies

60tkm vaihtoväli tekee varmasti `hyvää´ turbon laakereille...  ;D

Omassa LL öv vaihtoväli asettuu 2v. kohdalla n. 22tkm.
Yritetään pärjätä.

Hanksi

#936
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.08.18 - klo:18:20
Se että öljy näyttää puhtaalta ei kerro vielä mitään sen voitelevista ominaisuuksista. Myös suodattimen kuntoa ei voi mitenkään tietää. En ikinä ostaisi autoa jolla on ajettu 60tkm samoilla öljyillä, mutta ehkä joku hullu tuonkin sitten parin vuoden päästä lunastaa pois.

Itse sain sen kuvan, että Pihistelijä ajaa näillä öljyillä sen max. 30tkm. Ovat siis vaihdettu edellisessä huollossa jolloin nyt sisällä olevilla ajetaan väli 30-60tkm.

Itse olen päätynyt vaihdattamaan öljyt kerran vuoteen tarkastushuollon yhteydessä. Tällöin huollossa tarvitsee käydä vain kerran vuodessa.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.08.18 - klo:18:20
Se että öljy näyttää puhtaalta ei kerro vielä mitään sen voitelevista ominaisuuksista. Myös suodattimen kuntoa ei voi mitenkään tietää. En ikinä ostaisi autoa jolla on ajettu 60tkm samoilla öljyillä, mutta ehkä joku hullu tuonkin sitten parin vuoden päästä lunastaa pois.

Saati mitä öljypohjassa tämän lisäksi on, jos oikaistaan ja öljyjä ei valuteta pihalle, vaan imetään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a4b8

Lainaus käyttäjältä: Hanksi - 08.08.18 - klo:18:35
Itse sain sen kuvan, että Pihistelijä ajaa näillä öljyillä sen max. 30tkm. Ovat siis vaihdettu edellisessä huollossa jolloin nyt sisällä olevilla ajetaan väli 30-60tkm.

Itse olen päätynyt vaihdattamaan öljyt kerran vuoteen tarkastushuollon yhteydessä. Tällöin huollossa tarvitsee käydä vain kerran vuodessa.

Samoin ymmärsin 30 tkm huollossa vaihdettu ja seuraava 60 tkm.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 08.08.18 - klo:22:20
Samoin ymmärsin 30 tkm huollossa vaihdettu ja seuraava 60 tkm.

Joo, siis ensimmäinen huolto 30 tkm, jossa vaihdettiin öljyt. Seuraava öljynvaihto 60 tkm.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Iero

Lainaus käyttäjältä: multsi - 08.08.18 - klo:12:40
Meillä on oikeasti vaikka miten paljon jengiä, kuten naisia ja muita autoista mitään ymmärtämättömiä, jotka ajaisivat lämmöt  tapissa ja kaikki punaiset valot loistaen, kunnes meno hyytyisi tienposkeen. Sitten soiteltaisin ja ihmeteltäisiin "öö.. tää vaa sammui eikä lähe enää käymään"

Hyvänä esimerkkinä autoliikkeessä töissä oleva kaveri kertoi naisesta, joka tulee pyytämään uudesta autosta tarjousta. Kaveri ihmettelee, että miksi huoltokirjassa ei ole yhtään leimaa, johon nainen vastaa innostuneena "ei tässä ole ollu mitään vikaa, ei tätä oo tarvinnu huoltaa!".  Tarjottava auto oli siis luokkaa 5v vanha ja hänellä ollut uudesta.

Ehkä se tarjouksessa oppi, että autoa pitäisi huoltaa.
,,kkiähän myyntiliike varustaa tuollaisen auton huoltokirjan tarpeen vaativilla leimoilla. 😁


Itselleni ei kyllä tulisi mieleenkään hankkia käytettyä autoa, jonka öljynvaihtovälit ovat olleet ”LL-standardin” mukaisia. Yksi tuttavani on huoltomies ja on joutunut availemaan erilaisia moottoreita. Totesi vain, että 30 tkm öljynvaihtovälillä olevat moottorit ovat tosi likaisia sisältä verrattuna normaaleihin 15 tkm öljynvaihtovälillä oleviin moottoreihin. Liekö jollakin muulla huoltomiehellä olevan saman tai erisuuntaisia havaintoja - olisi mielenkiintoista kuulla?


RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Iero - 09.08.18 - klo:01:45
Itselleni ei kyllä tulisi mieleenkään hankkia käytettyä autoa, jonka öljynvaihtovälit ovat olleet ”LL-standardin” mukaisia. Yksi tuttavani on huoltomies ja on joutunut availemaan erilaisia moottoreita. Totesi vain, että 30 tkm öljynvaihtovälillä olevat moottorit ovat tosi likaisia sisältä verrattuna normaaleihin 15 tkm öljynvaihtovälillä oleviin moottoreihin. Liekö jollakin muulla huoltomiehellä olevan saman tai erisuuntaisia havaintoja - olisi mielenkiintoista kuulla?

Sama homma täällä. Eräs tuttu huoltomies totesi, että moottorin yläkerrassa kyllä huomaa 200tkm tietämillä kummalla autolla on ajettu LL-ohjelman mukaan ja kummalla öljynvaihto on tehty tiheämpään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Ei se ole pelkästään kilometreistä kiinni. Täällä on ihan hysteriaa havaittavissa asian suhteen. Itse teen välivaihdon. Mutta vaikka en tekisi, en epäile öljystä johtuvaa vikaa tulevan moottorissa, vaan kyllä sieltä jotain muuta porsii, jos on porsiakseen. Männänrengas ja jakopää on olleet ongelmallisia suunnittelusta johtuen,ei öljystä. Myöskään egr tai dpf ongelmat ei johdu öljystä.

Autonvalmistajat laittavat muuttuvia vaihtovälejä kompensoimaan öljyn kulumista ja moottorin eri käyttötilanteet otetaan siinä huomioon.

Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko oikeasti on rikki menneitä moottoreita auton suosittelemasta öljyjen vaihtovälistä johtuen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Kuka sanoi, että ne menee rikki? Näkyy yläkerran osissa ja jopa tietynlaisena vaahtona (en tarkalleen sanamuotoa muista).

Vielä yhtään turboa ei ole autostani mennyt, kun olen ajanut lyhyellä öljynvaihto välillä (Koputan puuta).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.08.18 - klo:10:13
Kuka sanoi, että ne menee rikki? Näkyy yläkerran osissa ja jopa tietynlaisena vaahtona (en tarkalleen sanamuotoa muista).

Vielä yhtään turboa ei ole autostani mennyt, kun olen ajanut lyhyellä öljynvaihto välillä (Koputan puuta).

Ei ole minullakaan turboa mennyt, vaikka pitkää vaihtoväliäkin on autoillani menty. VNT jumitus aikanaan itselläni ei johdu öljyn vaihtovälistä, vaan aivan jostain muusta. Olen sitä mieltä, että jos moottori ei kestä suunniteltua muuttuvaa öljyjen vaihtoväliä, jonka valmistaja on suunnitellut, on moottorissa tai vaihtovälissä suunnitteluvirhe. Vaikka virhettä saisi siirrettyä öljynvaihtoa tihentämällä tuonnemmaksi, on se virhe edelleen.

Nyt on esim. uusissa 1.2 pureteceissä ongelmana jakohinan öljykylvyssä oleminen. Siellä hihnasta irtoaa tavaraa ja tukkii öljykanavia. Se on suunnitteluvirhe, johon pystyy vaikuttamaan tiheämmillä vaihtoväleillä, mutta ei poistamaan. Kestotestissä nokissa oli kynnellä tuntuvaa uraa, joka johtuu voitelun puutteesta, ei öljyn laadusta/iästä.

Tuo ylimääräinen öljyjen vaihto on typerää siksi, että siitä tulee turhia kuluja. Olen tätä mieltä, vaikka välillä teenkin lyhennettyjä tai puolitettuja öljynvaihtoja.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Tonttu66

Tehtaalta lähtiessä näihin uusiin VAG-kulkineisiin on koodattu Long Life -huolto-ohjelma. 99 % porukasta huoltaa valmiiksi kooodatun huolto-ohjelman mukaisesti. Ehkä 1 % koodailee omat huoltovälinsä. Itse en usko näihin Esson baarin juttuihin, että moottori tästä jollain tapaa kärsisi.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

vasara

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.08.18 - klo:10:44
Ei ole minullakaan turboa mennyt, vaikka pitkää vaihtoväliäkin on autoillani menty. VNT jumitus aikanaan itselläni ei johdu öljyn vaihtovälistä, vaan aivan jostain muusta. Olen sitä mieltä, että jos moottori ei kestä suunniteltua muuttuvaa öljyjen vaihtoväliä, jonka valmistaja on suunnitellut, on moottorissa tai vaihtovälissä suunnitteluvirhe. Vaikka virhettä saisi siirrettyä öljynvaihtoa tihentämällä tuonnemmaksi, on se virhe edelleen.
..ja artisti maksaa suunnitteluvirheet takuuajan jälkeen. Jos suunnitteluvirheen saa 'kierrettyä' tiuhennetulla huollolla, niin halvemmaksi tulee auton omistajalle.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.08.18 - klo:10:44
Nyt on esim. uusissa 1.2 pureteceissä ongelmana jakohinan öljykylvyssä oleminen. Siellä hihnasta irtoaa tavaraa ja tukkii öljykanavia. Se on suunnitteluvirhe, johon pystyy vaikuttamaan tiheämmillä vaihtoväleillä, mutta ei poistamaan. Kestotestissä nokissa oli kynnellä tuntuvaa uraa, joka johtuu voitelun puutteesta, ei öljyn laadusta/iästä.

Tuo ylimääräinen öljyjen vaihto on typerää siksi, että siitä tulee turhia kuluja. Olen tätä mieltä, vaikka välillä teenkin lyhennettyjä tai puolitettuja öljynvaihtoja.
Öljynvaihdon lisäkulu on aika pieni verrattuna moottoriremonttiin. Edellistä bemaria huollatin poikkeuksellisesti ajotietokeneen ilmoitusten mukaisesti pitkillä väleillä.. autoa ei ollut tarkoituskaan pitää yli takuuajan. Konetilasta hajosi lähes kaikki liikkuvat osat 2 x kertaa. En pysty sanomaan johtuiko huoltoväleistä, vai surkeasta laadusta, vai maanantaikappale.. mutta sen pystyn, että jos olisi pitänyt itse maksaa, niin hyvin kallista olisi ollut.
=> Jatkossa huollatan taas kaikki autoni lyhyellä syklillä.. just in case.

b1mpo

Ylimääräiset huollot on rahan haaskausta silloin, jos suunnitteluvirheestä tulee ongelmia jokatapauksessa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 09.08.18 - klo:10:59
Tehtaalta lähtiessä näihin uusiin VAG-kulkineisiin on koodattu Long Life -huolto-ohjelma. 99 % porukasta huoltaa valmiiksi kooodatun huolto-ohjelman mukaisesti. Ehkä 1 % koodailee omat huoltovälinsä. Itse en usko näihin Esson baarin juttuihin, että moottori tästä jollain tapaa kärsisi.

Käyn merkkiliikkeessä LL-huolto-ohjelman mukaisesti ja vaihdan huoltojen välillä öljyt kerran itse. Lisähinnaksi tulee siis öljyt + propun tiiviste joka toinen vuosi.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.08.18 - klo:11:50
Ylimääräiset huollot on rahan haaskausta silloin, jos suunnitteluvirheestä tulee ongelmia jokatapauksessa.

Miten luokittelet öljynvaihfon ylimääräiseksi huolloksi. Ei ole yksi eikä kaksi autonvalmistajaa, jotka ovat luopuneet LL-ohjelmasta ja siirtyneet lyhyempään. Se ettei vag-konserni tuota myönnä ja haluat ajaa takuunalaisella autolla periaatteella minimi panos maksimi tulos ei tarkoita, että kaikki autonomistajat ovat yhtä idiootteja ja saattavat pitää autoaan pidempääkin, kuin vain sen aikaa kun takuu kestää!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.08.18 - klo:12:29
Miten luokittelet öljynvaihfon ylimääräiseksi huolloksi. Ei ole yksi eikä kaksi autonvalmistajaa, jotka ovat luopuneet LL-ohjelmasta ja siirtyneet lyhyempään. Se ettei vag-konserni tuota myönnä ja haluat ajaa takuunalaisella autolla periaatteella minimi panos maksimi tulos ei tarkoita, että kaikki autonomistajat ovat yhtä idiootteja ja saattavat pitää autoaan pidempääkin, kuin vain sen aikaa kun takuu kestää!

Nyt jotain faktaa pöytään noista puheista.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

a4b8

Ei se LL-öljynvaihto-ohjelma aivan maailmanloppu ole. Itse ajan lyhyttä ajoa ja öljynvaihtoväli MMI:n mukaan kaikkea muuta kuin 30 000 km/730 pv.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Popo

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 09.08.18 - klo:13:00
Ei se LL-öljynvaihto-ohjelma aivan maailmanloppu ole. Itse ajan lyhyttä ajoa ja öljynvaihtoväli MMI:n mukaan kaikkea muuta kuin 30 000 km/730 pv.


Näin. Ehkä johonkin n. 18 kuukauteen ja vähän yli 20 tkm voisi päästä omassa ajossa, ellei tekisi huoltoa "vapaaehtoisesti"  max n. vuosi/15 tkm. Viimeksi huolto 13 kk:n ajon jälkeen ja jotain 4-5 kuukautta oli ajotietokoneen mukaan jäljellä seuraavaan huoltoon.

Kun monet kirjoittajat ajavat selvästi keskimääräistä ajosuoritetta enemmän, voi se 30 tkm toki tulla vastaan jopa kaksi kertaa kahden vuoden aikana. Muutenkin auton huoltoon ja ylläpitoon suhtautuu todennäköisesti eri tavalla, jos ajaa nopeaan tahtiin 60 tkm ja vaihtaa taas uuteen. Itse olen päätynyt pitämään tätä autoa suunniteltua pidempään, kun mitään varsinaista korjattavaa ei ole ollut ja huollot olen tehnyt varman päälle ja lisätyöt huomioiden. Ruostuvalla Nissanillakin tuli ajettua kymmenen vuotta, kun tekniikka pelasi...

Huoltovälejä lyhentäneistä autotehtaista olisi kyllä mukava kuulla karpalta lisää.


Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

tsi1490

Tässä jutussa BMW:n uudet lyhennetyt huoltovälit (USA). Jutussa näytetään myös, miltä näyttää moottori 5000 mailin oljynvaihtoväleillä ja toinen, jolla on ajettu 60 mailia samoilla öljyillä.

https://blog.modbargains.com/15000-mile-oil-change-myth/

vasara

^Googlella löytynee kaikkien automerkkien huolto-ohjelmat.
Esim Toyotalla öljyn ja suodattimen vaihto 15 tkm.
https://www.toyota.fi/omistajalle/huolto/huolto-ohjelmat.json

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.08.18 - klo:12:41
Nyt jotain faktaa pöytään noista puheista.

Toyotalla oli 20tkm LL-Ohjelma mm. 1.6 vvti corollassa ja avensiksessa. Öljytilavuus 3.2 litraa. Alakerran laakerit sökönä 200tkm kohdalla. Korjaus toimenpiteenä uusi öljypohja 4.2 litraa ja taisi tippua öljynvaihtoväli 8 vai 10tkm. Tämä ihan fakta!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ConD

Joustava (aka long life) huoltoväli käsitteenä on hieman harhaanjohtava koska eri automalleissa samalla  valmistajallakin se vaihtelee kovastikin. Muttä järkeä näissä pitäisi voida käyttää. Esim vanhempiin Skodiin sai dieselin 50tkm/2v välillä. Siellä alkaa 4,3l öljyä olla ihmeissään parhaimmillaan kolmantena talvena - dieselsuodattimista puhumattakaan.

Valmistajana esim Seat kirjoittaa erwin-materiaalin huoltoja ja huoltovälejä käsittävässä "Maintenance"-osiossa tähän tyyliin:

LainaaDifficult operating conditions:

If the vehicle is used under severe operating conditions some jobs
will have to be performed before the next service due or at shorter
service intervals.

Difficult operating conditions
•    Regular short trips or stop and go operation in urban traffic
•    high cold starting proportion
•    vehicle operation in areas with extremely low temperatures over longer periods
•    frequent longer operation when idling (e.g. Taxi)
•    frequent driving under full load with high payload or by towing operation
•    operating with diesel fuel with a high sulphur content
•    Frequent operation in regions with high dust content

Jokainen voi esimerkiksi omista ajoistaan miettiä montako kylmästarttia talvella tulee, mitä "extremely low" tarkoittaa lämpötilassa, paljonko urbaania liikennettä ja lyhyttä ajoa tulee.

Minulta se ei ole pois miten muut autoaan huollattaa, mutta näillä näppäimin olen itse tuumannut että kiinteällä välillä mennään. Max 15tkm/1v siis... Öljyt ja suodatin, muiden huoltojen lisäksi, vaihtui tällä viikolla, ja sitä ennen viimeksi toukokuussa ja sitä ennen viimeksi marraskuussa 2017. Metrejä siis tulee aika reilusti. Ostan tuolla huoltovälillä itselleni ja seuraavalle omistajalle (?) mielenrauhaa.

Öljyjen osalta en olisi huolissaan pelkästä 30tkm ajomäärästä. Ajomäärä kun voi tulla täyteen nopeastikin enempi ajelevilla. Enemmän minua nykyisellään aika- ja lämpötilanvaihtelut kiinnostaisi - eli just talviaika, kylmästartit ym. Öljyt kun menettää ajanoloon ominaisuuksiaan, ja tuota menetystä tapahtuu eniten silloin kun öljyt eivät ole omimmassa toimintalämpötilassaan eli lämpöisinä. Minullakin marraskuun jälkeen auto on nähnyt -30 sekä +35 lämpöjä, joten ihan äärilaidasta toiseen on menty...

Suodattimissa on myös isohkojakin suunnittelueroja. Eli toiset suodattimet on suunniteltu tiheämmin vaihtumaan kuin toiset, eikä kuluttaja niistä välttämättä tiedä juurikaan mikä se suunnitteluspeksi on - tässä pitää vaan uskaltaa luottaa siihen mitä ostaa. Mutta esim. OEM-suodattimet on aika varma valinta siinä mielessä - halvimmat tarvikkeet kaukomailta taas ehkä eivät. Talvella sopivasti huonolaatunen ja halvalla paperista tehty suodatin saattaa jäätyä öljyn sekaan jääneen veden johdosta, jolloin suodattimen rakenne voi sitten startin jälkeen öljynpaineen noustessa hajota. Tämän jälkeen suodatusteho on mitä on...

Summa summarum:

Tiedostakaa miten ajatte ja huoltakaa autojanne sen mukaan. Valmistajan ohjeet on aika reiluja yleistyksiä "for dummies", joten lisätietoa löytyy jos sitä osaa etsiä. Lisätiedonrippeet ja maalaisjärki auttaa yleensä pitkälle.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.08.18 - klo:14:04
Toyotalla oli 20tkm LL-Ohjelma mm. 1.6 vvti corollassa ja avensiksessa. Öljytilavuus 3.2 litraa. Alakerran laakerit sökönä 200tkm kohdalla. Korjaus toimenpiteenä uusi öljypohja 4.2 litraa ja taisi tippua öljynvaihtoväli 8 vai 10tkm. Tämä ihan fakta!

Mietippäs nyt itse. Miksi joillain kuitenkin kestää ne laakerit pitkällä vaihtovälillä?  ;)
Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 09.08.18 - klo:13:46
Tässä jutussa BMW:n uudet lyhennetyt huoltovälit (USA). Jutussa näytetään myös, miltä näyttää moottori 5000 mailin oljynvaihtoväleillä ja toinen, jolla on ajettu 60 mailia samoilla öljyillä.

https://blog.modbargains.com/15000-mile-oil-change-myth/

Jenkeissä polttoaineessa on enemmän etanolia ollut jo tovin. Täälläkin flexfueleissa on lyhyemmät öljynvaihtovälit.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tsi1490

Kun GM lyhensi joidenkin mallien öljynvaihtovälejä 2013, antoi se tällaiset kommentit:

"Those intervals between oil changes were longer, but now they're going to be a little shorter because we have to find the right balance between how long the parts last and how much lubricant the vehicle needs."

"a 15,000 mile (24,000 km) interval is really pushing the limits"

https://autoweek.com/article/car-news/gm-reprogram-some-oil-life-monitors

b1mpo

Yksi asia mikä itsellä tulee mieleen tässä aiheessa on se, että kylmällä kelillä on hyvä pitää maskin suojaa. Vaggilaisissa on öljyn lämmölle mittari, jota vilkuilemalla silloin tällöin tietää mitä öljyille kuuluu. Jos lämpötila on usein yli 110 astetta, lyhenee öljyn ikä nopeammin. Myös liian kylmillä öljyillä ajaessa kosteus ei poistu öljyistä, joka vaikuttaa moneen asiaan. Pelkästään öljyn tiheä vaihto ei ole pointti tässä, vaan miten sitä käytetään ja onko se laadukasta. Kuten mainittu, myös suodattimet näyttelee omaa osuuttaan, kun alkaa asiaa pohtimaan tarkemmin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy