Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

kt

Jos katsotte tuon linkin sivua 25 ja siinä olevaa kaaviokuvaa, niin siellähän selviää seuraavaa:

http://www.vaglinks.com/Docs/VW/Misc/VW_Service_Interval_Extension_SelfStudyGuide_224.pdf

1) Punainen suora kuvaa kuskia, joka ajaa harvoin ja kone kylmänä. Laskennallinen kumuloitu polttoainekulutus
menee maksimiinsa jo 10000 km:n kohdilla ja siksi pitää mennä huoltoon.
2) Sininen viiva tarkoittaa normaalia kuskia ja hänellekin tulee polttoaineen kulutus maksimiinsa ja huoltoon pitää mennä 25oookm:n kohdilla.
3) Vaalea sininen viiva ajaa niinkuin insinöörit on määritelleet. Hän kuluttaa sopivasti polttoainetta ja pääsee jopa 30000km:a ennen huoltokutsua, mutta silloin kutsu tulee.
4) Vihreä viiva on taloudellinen kuski, jolle 30000 kilometrit tulee vastaan, vaikka ei ole ehtinyt kuluttamaan koko laskennallista polttoainemäärään ( esim 1900 litraa bensaa)

Jos auto seisoo tallissa ja sen kone käy kuitenkin, niin kilometrejä ei kartu, mutta ehkä 3 kuukauden käynnissäolon jälkeen on tuo polttoainemäärä (esim 1900 litraa) kulunut ja tietokone pyytää lähettämään koneen LL-huoltoon, vaikka auto jäisikin talliin.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

bustedi

Lainaus käyttäjältä: foxnen - 02.04.13 - klo:13:06
Ymmärsinkö oikein huoltonäytöllä koko ajan 30000, eikä muutu. Ei näyttäisi toimivan oikein.
Huoltonäytön arvon pitää pienentyä mitä lähempänä huolto on. Käytin tammikuussa 30000 huollossa mittarissa 30001km ja huoltonäyttö näytti huoltoon 200km.

Et ymmärtänyt :)

Vaan ajetut kilometrit+huoltoon jäljellä olevat  kilometrit = 30000km koko ajan. Tämä suhde ei ole muuttunut missään vaiheessa. Eipä tuolla väliä. Huoltoon siis kun 30000 mittarissa.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 02.04.13 - klo:16:10
Kyllä tuo meidän Octavia ainakin kertoo että "Service in xxxxx km or xxx days". Siis ainakin, kun käy tuon lukeman erikseen tarkistamassa.

Jos en väärin muista, niin tuossa huoltomuistutuksessa näytetään vain kilometrit mutta ei päiviä. Päivät toki näkyy erikseen tarkistamalla.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 02.04.13 - klo:16:54
Jos en väärin muista, niin tuossa huoltomuistutuksessa näytetään vain kilometrit mutta ei päiviä. Päivät toki näkyy erikseen tarkistamalla.

Juu, siis huollon lähestyessä näyttöön pomppaava ilmoitus kertoo vain pelkän matkan. Parempi tietysti olisi, kun kertoisi ajankin.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

bitti

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 02.04.13 - klo:16:10
Kyllä tuo meidän Octavia ainakin kertoo että "Service in xxxxx km or xxx days". Siis ainakin, kun käy tuon lukeman erikseen tarkistamassa.

Samoin Fabiassa ilman MaxiDot-näyttöä sekä päivät että kilometrit huoltoon näytetään näytöllä käynnistyksen yhteydessä.
Skoda Fabia Combi 1,2 l/63 kW TSI vm. 2012

arkki

Elikkä ketjua lukemalla totean, että ajotietokone laskee huoltovälin poltto-aineen kulutuksen ja kierrosten\ajotavan mukaan? Mites sitte ku vetää asuntovaunua kesällä sellaset 4000km ja luonnollisesti kulutus kasvaa ja kierrokset\ajotapa muuttuu. LL vaihtoväli siis aikaistuu huomattavasti verrattuna siihen, jos ajelis noi 4000km kesällä kokonaan ilman asuntovaunua?
Onko jollain kokemuksia miten toi huoltoväli muuttuu kun vedetään asuntovaunua? Auto Scout vm. 2013 2 litran 320nm  manuaali diesel.

Arnie

Sanokaapa nyt kumpaa huoltoväliä kannattaa käyttää, jos vuodessa ajaa 8-12000 km? Auto uusi Golf VII, 1.2 63 kw. Olen käyttänyt LL-öljynä Mobil ESP,  mutta onko sama noin laadullisesti TB tai Castrol. Vanhemmissa autoissani olen käyttänyt MobilLife 0W40. Tähän saakka olen vaihtanut itse aina öljyt, mutta nyt näyttää olevan vähän työläämpää, kun on irroitettava muovinen "pohjapanssari". :)

Karvis

Ehdottomasti kannattaa käyttää kiinteää huoltoväliä noilla kilsoilla, todennäköisesti et pääse LL-huoltovälilläkään vuotta pidempään.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 03.05.13 - klo:10:22
Ehdottomasti kannattaa käyttää kiinteää huoltoväliä noilla kilsoilla, todennäköisesti et pääse LL-huoltovälilläkään vuotta pidempään.

Nyt meni Skrikolla yli ymmärryksen. Jos kaveri ajaa 8-12tkm vuodessa niin hänellähän tulee LL-välillä 16-24 tkm ja max on 30 000. Miksi hänen sitten kannattaa käyttää kiinteätä eikä pääse LL-huollolla vuotta pidempään?
Itse tulen ajamaan näillä öljyillä 16 000/2 vuotta jaLL-välillä mennään. Miksi olisi järkevää vaihtaa kerran vuodessa ja 8000 km?

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: skriko - 03.05.13 - klo:16:10
Nyt meni Skrikolla yli ymmärryksen. Jos kaveri ajaa 8-12tkm vuodessa niin hänellähän tulee LL-välillä 16-24 tkm ja max on 30 000. Miksi hänen sitten kannattaa käyttää kiinteätä eikä pääse LL-huollolla vuotta pidempään?
Itse tulen ajamaan näillä öljyillä 16 000/2 vuotta jaLL-välillä mennään. Miksi olisi järkevää vaihtaa kerran vuodessa ja 8000 km?

Tuollainen käyttö haiskahtaa juuri siltä, että kone ei oikeastaan koskaan pääse lämpimäksi (voin tietysti olla väärässä). Tällöin olisi hyvä vaihtaa öljyt kerran vuoteen. Kaikki itseään kunnioittavat autonvalmistajat ilmoittavat myös ohjekirjoissaan, että öljyt kannattaa vaihtaa tiuhempaan, jos olosuhteet ja ajotyyli ovat moottoriöljyä rasittavaa: Esim. Porsche mainitsee näin:

"If your vehicle is used frequently in stop-and-go traffic in cold weather, the engine will not always be properly warmed up. Condensation from products of combustion may accumulate in the oil. In this case, it is advisable to change the oil more frequently so that your engine once again has 100% efficient engine oil"

"If the conditions you drive your vehicle in are dusty, humid, or hot, the frequency of the oil change intervals should be greater."


Eli jos käytät autoa kylmässä stop&go -tyyliin tai ajat pölyisessä, kosteassa tai kuumassa ilmastossa, öljynvaihtovälin tulisi olla tiheämpi.

765turbo

Lainaus käyttäjältä: arkki - 28.04.13 - klo:23:33
Elikkä ketjua lukemalla totean, että ajotietokone laskee huoltovälin poltto-aineen kulutuksen ja kierrosten\ajotavan mukaan? Mites sitte ku vetää asuntovaunua kesällä sellaset 4000km ja luonnollisesti kulutus kasvaa ja kierrokset\ajotapa muuttuu. LL vaihtoväli siis aikaistuu huomattavasti verrattuna siihen, jos ajelis noi 4000km kesällä kokonaan ilman asuntovaunua?
Onko jollain kokemuksia miten toi huoltoväli muuttuu kun vedetään asuntovaunua? Auto Scout vm. 2013 2 litran 320nm  manuaali diesel.

Eipä ollut ainakaan meidän liisari-Superbissa mitään merkitystä miten ajeltiin. Talvella lyhyttä pätkäajoa pk-seudulla, ei tallia, mutta lohkossa aamulla talvella, mutta ei töistä lähtiessä.Kesällä vedettiin vaunua 3000-5000tkm. Eka huolto LL-tyyliin oli about se 30tkm.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: skriko - 03.05.13 - klo:16:10
Nyt meni Skrikolla yli ymmärryksen. Jos kaveri ajaa 8-12tkm vuodessa niin hänellähän tulee LL-välillä 16-24 tkm ja max on 30 000. Miksi hänen sitten kannattaa käyttää kiinteätä eikä pääse LL-huollolla vuotta pidempään?
Itse tulen ajamaan näillä öljyillä 16 000/2 vuotta jaLL-välillä mennään. Miksi olisi järkevää vaihtaa kerran vuodessa ja 8000 km?

Jos ajaa 8tkm vuodessa niin on erittäin epätodennäköistä päästä maksimi 2v aikarajaan, todennäköisesti aika jää siihen ~vuoden tuntumaan jolloin on edullisempaa käyttää kiinteää huoltoväliä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 03.05.13 - klo:17:32
Jos ajaa 8tkm vuodessa niin on erittäin epätodennäköistä päästä maksimi 2v aikarajaan, todennäköisesti aika jää siihen ~vuoden tuntumaan jolloin on edullisempaa käyttää kiinteää huoltoväliä.

Anteeksi nyt Karvis en vieläkään ymmärrä. Jos ajaa 8000 vuodessa niin eikö silloin juuri ole edullisempaa käyttää LL-väliä.
1. Ajaa 8 0000 vuodessa. Vaihtaa öljyt. Maksaa tavalliset öljyt, suodattimen ja työn.
    Ajaa 8 0000 vuodessa. Vaihtaa öljyt. Maksaa tavalliset öljyt, suodattimen ja työn.
2. Ajaa 16 000 kahdessa vuodessa ja maksaa LL-öljyt, suodattimen ja työn.
Säästöä tulee yksi suodatin, yksi vaihtomaksu, 2Xtavalliset öljyt ovat kalliimmat kuin 1XLL-öljy ja säästää ajassa ja vaivassa yhden huoltokäynnin. Miksi siis kannattaa vaihtaa kerran vuodessa jos ajaa vähän?   

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 03.05.13 - klo:17:18
Tuollainen käyttö haiskahtaa juuri siltä, että kone ei oikeastaan koskaan pääse lämpimäksi (voin tietysti olla väärässä). Tällöin olisi hyvä vaihtaa öljyt kerran vuoteen. Kaikki itseään kunnioittavat autonvalmistajat ilmoittavat myös ohjekirjoissaan, että öljyt kannattaa vaihtaa tiuhempaan, jos olosuhteet ja ajotyyli ovat moottoriöljyä rasittavaa: Esim.

Ymmärrän mitä tarkoitat ja olen kanssasi samaa mieltä. Mutta vaikka ajan vain alle 10 000 vuodessa ei ajoni ole yhtään rasittavampaa kuin niidenkään jotka ajavat 30 000 vuodessa. Lähden aina lämpimästä tallista ja ajan aina pitkiä matkoja. Se että kilometrejä tulee vähemmän johtuu siitä, että jos toinen lähtee liikenteeseen 5-6 krt viikossa, itse ajan autolla 3 kertaa viikossa. Ajosuorite kuitenkin molemmissa tapauksessa auton käynnistyksen jälkeen on sama.

HneryK

Lainaus käyttäjältä: skriko - 03.05.13 - klo:18:531. Ajaa 8 0000 vuodessa. Vaihtaa öljyt. Maksaa tavalliset öljyt, suodattimen ja työn.

Jos noin tekee niin voi olla varma että öljynvaihdon tehnyt ottaa öljyt talteen ja laittaa omaan autoonsa ;-)

skriko

Lainaus käyttäjältä: HneryK - 03.05.13 - klo:19:00
Jos noin tekee niin voi olla varma että öljynvaihdon tehnyt ottaa öljyt talteen ja laittaa omaan autoonsa ;-)

+10
Sitähän mieltä minäkin olen. Siis järkevämpää on ajaa 16 000 km ja vaihtaa kahden vuoden päästä Long Life öljyt suodattimineen.

Arcca

#766
Lainaus käyttäjältä: skriko - 03.05.13 - klo:18:53
Anteeksi nyt Karvis en vieläkään ymmärrä. Jos ajaa 8000 vuodessa niin eikö silloin juuri ole edullisempaa käyttää LL-väliä.
1. Ajaa 8 0000 vuodessa. Vaihtaa öljyt. Maksaa tavalliset öljyt, suodattimen ja työn.
    Ajaa 8 0000 vuodessa. Vaihtaa öljyt. Maksaa tavalliset öljyt, suodattimen ja työn.
2. Ajaa 16 000 kahdessa vuodessa ja maksaa LL-öljyt, suodattimen ja työn.
Säästöä tulee yksi suodatin, yksi vaihtomaksu, 2Xtavalliset öljyt ovat kalliimmat kuin 1XLL-öljy ja säästää ajassa ja vaivassa yhden huoltokäynnin. Miksi siis kannattaa vaihtaa kerran vuodessa jos ajaa vähän?

Et tosiaan taida käsittää. Kohta 2. ei koskaan toteudu, koska LL systeemi pyytää raskaan ajotyylin takia aikaisemmin huoltoon. (Silti kuski ajaa 16tkm kahdessa vuodessa).
Audi A4 B9 2.0TFSI Stron Business Sport Sedan -16 & Subaru XV 2.0 CVT -15.
Ex: Passatteja...

tsiih

Lainaus käyttäjältä: HneryK - 03.05.13 - klo:19:00
Jos noin tekee niin voi olla varma että öljynvaihdon tehnyt ottaa öljyt talteen ja laittaa omaan autoonsa ;-)
Mä otin kerran 20 tkm ajetusta sitikastakin kun oli niin kirkasta vielä  ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: skriko - 03.05.13 - klo:18:53
Anteeksi nyt Karvis en vieläkään ymmärrä. Jos ajaa 8000 vuodessa niin eikö silloin juuri ole edullisempaa käyttää LL-väliä.
1. Ajaa 8 0000 vuodessa. Vaihtaa öljyt. Maksaa tavalliset öljyt, suodattimen ja työn.
    Ajaa 8 0000 vuodessa. Vaihtaa öljyt. Maksaa tavalliset öljyt, suodattimen ja työn.
2. Ajaa 16 000 kahdessa vuodessa ja maksaa LL-öljyt, suodattimen ja työn.
Säästöä tulee yksi suodatin, yksi vaihtomaksu, 2Xtavalliset öljyt ovat kalliimmat kuin 1XLL-öljy ja säästää ajassa ja vaivassa yhden huoltokäynnin. Miksi siis kannattaa vaihtaa kerran vuodessa jos ajaa vähän?   

LL huoltoväli:

Ajat 8tkm/v ja auto pyytää huoltoon vuoden välein, maksat joka vuosi täyden longlife ohjelman mukaisen huollon.

Kiinteä väli:

Ajat 8tkm/v ja auto pyytää huoltoon kerran vuodessa, joka toinen vuosi maksat öljynvaihdon ja vasta toisena vuonna tehdään nuo varsinaiset huoltotoimet jotka on samat kuin LL-huollossa. Lisäksi öljy on ~puolet halvempaa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 03.05.13 - klo:20:21
LL huoltoväli:

Ajat 8tkm/v ja auto pyytää huoltoon vuoden välein, maksat joka vuosi täyden longlife ohjelman mukaisen huollon.


Ei minun autoni ainakaan pyydä huoltoon vuoden välein sehän LL-huollon tarkoitus onkin että huolletaan tarpeen mukaan.
10.9.2010 käyttöönotettu auto ja huoltopäivät oli niin, että ensimmäinen huolto olisi ollut 23.9.2012  ja km 30 000. Vein sen LL-huoltoon merkkiliikkeeseen 30.9.2011 jossa kone nollattiin km 13 031.
Juuri tarkistin niin päiviä huoltoon 163 ja kilometrejä 15 331. Siis seuraava huolto 13.10.2013. Mittarissa olisi tuolloin 43 231.

TJI

Unohtakaa LL huoltovälit jos haluatte pitää koneen kunnossa. 15tkm öljynvaihtoväli.

skriko

Lainaus käyttäjältä: TJI - 04.05.13 - klo:00:26
Unohtakaa LL huoltovälit jos haluatte pitää koneen kunnossa. 15tkm öljynvaihtoväli.

Onko sillä sitten niin merkitystä jos autolla on ajettu max 50 000 kun myy sen, eikä myy parhaalle kaverilleen.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: skriko - 03.05.13 - klo:23:38
Ei minun autoni ainakaan pyydä huoltoon vuoden välein

Kuinka yllättävää ::) :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 04.05.13 - klo:09:44
Kuinka yllättävää ::) :P

Mitä siinä vittuilet. Jos et ymmärrä huoltonäytöstä mitään niin pidä turpas kiinni. Ootko niin tyhmä, että luulet. että jos toinen ajaa 30 000 vuodessa ja kone pyytää huoltoon kahden vuoden välein, niin se joka ajaa 8 000 vuodessa ajaisi jota "kuluttavaa" ajoa. Samanlaista ajoa se ainakin minulla on. Auto vaan ei ole ajossa joka päivä ja silloin kun ajetaaan on se ihan samanlaista ajoa kuin niilläkin jotka ajavat sen 30 000. Kyllähän sen tietää jo 118kw Sciroccon 5,98 litran keskikulutuksesta.
Sulla on kummallinen tapa, kun et ymmärrä asioita ja kirjoittelet joskus vasten parempaa tietoasi, niin rupeat joka kerta nälvimään kun sinussa ei ole naista sanomaan että olet väärässä. Vedä hame päälles. Ota oppia Wekottimesta, joka kirjoitti "ehkä olen väärässä".

DJDH

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.05.13 - klo:00:58
Onko sillä sitten niin merkitystä jos autolla on ajettu max 50 000 kun myy sen, eikä myy parhaalle kaverilleen.

Ja sitten reilu vuosi kaupoista joku tulee tänne itkemään kun moottori vie niin tuhottomasti öljyä, remontti maksaa mansikoita ja kiroaa aikaisemman omistajan. Maahantuojakaan ei tule edes vastaan :D
Mua oikeasti ärsyttää se miten joillakin on varaa ostaa 30Teur auto ja käyttää sitä samalla tavalla kun lidlin kertakäyttögrilliä. Ihan kun sen auton elinkaari päättyisi siihen, kun ensimmäinen omistaja sen myy? Jos kerta ostaa uutena auton ja myy sen parin vuoden ikäisenä, niin luulisi sitten olevan varaa sitä myös huollattaa ja pitää kunnossa? Ei auto ole kertakäyttöesine.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

skriko

Lainaus käyttäjältä: DJDH - 04.05.13 - klo:10:57
Ja sitten reilu vuosi kaupoista joku tulee tänne itkemään kun moottori vie niin tuhottomasti öljyä, remontti maksaa mansikoita ja kiroaa aikaisemman omistajan. Maahantuojakaan ei tule edes vastaan :D
Mua oikeasti ärsyttää se miten joillakin on varaa ostaa 30Teur auto ja käyttää sitä samalla tavalla kun lidlin kertakäyttögrilliä. Ihan kun sen auton elinkaari päättyisi siihen, kun ensimmäinen omistaja sen myy? Jos kerta ostaa uutena auton ja myy sen parin vuoden ikäisenä, niin luulisi sitten olevan varaa sitä myös huollattaa ja pitää kunnossa? Ei auto ole kertakäyttöesine.

Ã,,lä muuta sano.

repomies

Oman pasuunan huoltohistoria sanoo tällaista, ihan noin esimerkkinä vaan:

Käyttöön 2007-10
1. LL-huolto 2009-11, ajettu 30370km
2. LL-huolto 2012-1, ajettu 59251km
3. DIY-öljynvaihto yläkautta, ajettu n. 74000km

Eli kaksi LL-huoltoa takana ja käytännössä maksimimatka ja aika on ollut molemmilla kerroilla. Tästä eteenpäin öljyt vaihtuvat kyllä n. 15tkm kohdalla omatoimisesti yläkautta, alakautta sitten valohoitohuollossa leiman kera.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.05.13 - klo:10:53
Mitä siinä vittuilet. Jos et ymmärrä huoltonäytöstä mitään niin pidä turpas kiinni. Ootko niin tyhmä, että luulet. että jos toinen ajaa 30 000 vuodessa ja kone pyytää huoltoon kahden vuoden välein, niin se joka ajaa 8 000 vuodessa ajaisi jota "kuluttavaa" ajoa. Samanlaista ajoa se ainakin minulla on. Auto vaan ei ole ajossa joka päivä ja silloin kun ajetaaan on se ihan samanlaista ajoa kuin niilläkin jotka ajavat sen 30 000. Kyllähän sen tietää jo 118kw Sciroccon 5,98 litran keskikulutuksesta.
Sulla on kummallinen tapa, kun et ymmärrä asioita ja kirjoittelet joskus vasten parempaa tietoasi, niin rupeat joka kerta nälvimään kun sinussa ei ole naista sanomaan että olet väärässä. Vedä hame päälles. Ota oppia Wekottimesta, joka kirjoitti "ehkä olen väärässä".

Taisi osua arkaan paikkaan? Ei siinä mitään, jatka vaan samalla tyylillä niin pääset hetkeksi huilaamaan.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 04.05.13 - klo:11:33
Taisi osua arkaan paikkaan? Ei siinä mitään, jatka vaan samalla tyylillä niin pääset hetkeksi huilaamaan.

Ihan sama jos et muuhun pysty. On sulla Herra valtaa.

TJI

Jengihä ottaa lämpöö. Muttamutta skrikon kanssa samoilla linjoilla siitä että voihan huonostihuolletun auton aina myydä etiäpäin. Onhan edellinenki ajatellut samallalailla jos vienyt auton liikkeeseen tjsp..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy