Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

VAG!

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 25.01.12 - klo:09:05
Sitten pidin pohjassa sitä ja tadaa 14tkm tai vuosi huoltoon.

Eli koodasivat huollossa ennusteen väärin? Vai pitikö ollakin kiinteä väli, vaikka LL-öljyt laitettiinkin?

Qrmu

Voi se olla LL-väli vaikka näyttäisi 14 Mm tai vuosi. Tarpeeksi kun ajaa pätkäajoa ja kylmäkäynnistyksiä niin öljynvaihtoväli on selvästi lyhyempi.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 25.01.12 - klo:10:47
Voi se olla LL-väli vaikka näyttäisi 14 Mm tai vuosi.

Jos ennuste näyttää tasan vuotta ja tasan 15 tonnia, niin aikamoinen Hannu Hanhi pitää olla, jotta nuo molemmat osuvat yhtä aikaa kohdille LL-huoltovälillä.

Passatti

Minulla on kaksi viikkoa vanha Passatti ja ajettu 587 km.Huoltoväli näyttää tasan 25000 km.Eli auton mukaan olen jo ajanut yli 4000 km vai laskeeko tietokone jotain matkaa ja aikaa ?
Always lead, never follow

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 25.01.12 - klo:12:20
Minulla on kaksi viikkoa vanha Passatti ja ajettu 587 km.Huoltoväli näyttää tasan 25000 km.Eli auton mukaan olen jo ajanut yli 4000 km vai laskeeko tietokone jotain matkaa ja aikaa ?
Tämän topicin ykkösivulla on oikeastaan aika kattava vastaus tuohon. Eli käytännössä ajanet paljon pätkäajoa mikä on laskentafunktioiden mukaan öljyä vanhentavaa eli vaihtoväliä lyhentävää.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 25.01.12 - klo:10:51
Jos ennuste näyttää tasan vuotta ja tasan 15 tonnia, niin aikamoinen Hannu Hanhi pitää olla, jotta nuo molemmat osuvat yhtä aikaa kohdille LL-huoltovälillä.

Kiinteällä huoltovälillähän seuraavan huollon päivät ja kilometrit näkee heti ilman mitään tuhannen kilometrin haisteluajelua?

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 25.01.12 - klo:12:20
Minulla on kaksi viikkoa vanha Passatti ja ajettu 587 km.Huoltoväli näyttää tasan 25000 km.Eli auton mukaan olen jo ajanut yli 4000 km vai laskeeko tietokone jotain matkaa ja aikaa ?

Tietokone laskee useampaa parametriä mistä kokonaismatka lasketaan. Huoltovälihän on joustava 15000 - 30000 km. Lopputulos on jossain tuolla välillä, eikä muiden toteutuneista huoltoväleistä voi paljoa päätellä, jos ei tiedä ajomatkoja ja ajotapoja tarkasti. Polttoaineen kulutus oli yksi mittari, joten pakkasella ruuhkissa matelu on helppo keino saada huoltoväli tippumaan 15000 kilometriin.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 25.01.12 - klo:12:29
Kiinteällä huoltovälillähän seuraavan huollon päivät ja kilometrit näkee heti ilman mitään tuhannen kilometrin haisteluajelua?

Mutta eikös tässä ollut lähinnä ongelmana se, että jarsiv ei saanut mitään lukemia näyttöön, ei edes viivoja? Eli emme voi tietää mitä siellä ennusteessa luki heti huollon jälkeen.

SKU

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 25.01.12 - klo:10:51
Jos ennuste näyttää tasan vuotta ja tasan 15 tonnia, niin aikamoinen Hannu Hanhi pitää olla, jotta nuo molemmat osuvat yhtä aikaa kohdille LL-huoltovälillä.

Minulla koodattiin edellinen auto ekassa huollossa Belgiassa just noin. Ihmettelin kun alkoi tyrkyttämään tuota ja ilmeni sitten asiaa jälkikäteen kysyttyäni että näin tehtiin, vaikken pyytänytkään. Oli kuulemma vaan tapana laittaa näin.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Basso

Mites muuten, onko porukalla tietoa veloittavatko merkkihuollot tuosta huoltovälin koodauksesta? Eli ajatuksena olisi siirtyä long lifesta pätkäajojen takia kiinteään vaihtoväliin seuraavassa huollossa, mutta ei siitä huvittaisi maksaa extraa.

Itsellä löytyy myös VCDS, joten koodaus onnistuisi ilmeisesti myös itsekin, mutta onko tuosta etua, että koodaus on tehty huollon toimesta?

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 25.01.12 - klo:12:33
Mutta eikös tässä ollut lähinnä ongelmana se, että jarsiv ei saanut mitään lukemia näyttöön, ei edes viivoja? Eli emme voi tietää mitä siellä ennusteessa luki heti huollon jälkeen.

Sekin oli ongelmana. Mutta toisaalta nykyinen autoni näytti kuukauden omistuksen jälkeen vuosi ja 15 000 kilometriä huoltoon kun katsoin huoltoväliä. Syynä vain se että olin ajanut käytännössä vain Helsingissä ruuhka-aikaan ja koko ajan oli ollut pakkasta. Heti kun kelit lämpenivät ja tuli käytyä enemmän mökillä niin huoltoväli piteni.

Nyt taas päivät hupenevat puolitoistakertaista tahtia kun tulee ajettua vain Helsingin rajojen sisällä ruuhka-aikaan.

Jarsivin tilanteessa voi olla kiinteä huoltoväli, tai voi olla että ei ole. Toisaalta asialla ei taida olla väliä jos öljyt on tarkoitus vaihtaa 15 000 välein.

Lainaus käyttäjältä: Basso - 25.01.12 - klo:12:47
Mites muuten, onko porukalla tietoa veloittavatko merkkihuollot tuosta huoltovälin koodauksesta? Eli ajatuksena olisi siirtyä long lifesta pätkäajojen takia kiinteään vaihtoväliin seuraavassa huollossa, mutta ei siitä huvittaisi maksaa extraa.

Eivät veloita. Etkä tarvitse edes VCDS:ää, kun kiinteän huoltoväliin vaihtamisen ohjeet löytyy ihan auton manuaalista.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Passatti

No olisi tietysti pitänyt lukea alusta tämä topiikki.Kiitos kuitenkin pojat.
Always lead, never follow

jarsiv

Sitä en tiedä ovatko koodanneet väärin, mutta eipä tuolla väliä, koska ajan sen noin 15tkm öljyillä. Olen ajanut kyllä pätkäajoa ja ekan tankin keskikulutus oli webaston kera 6,9l... Taisi joissakin ajoissa webasto viedä autoa enemmän. Auto näytti pitkäksi keskikulutukseksi 5,3l.

Eikös sen vcds:llä näe kumpiko huoltoväli siellä on?

Ajeleeko moniki LL-öljyillä vakiovaihtoväliä? Näin olen ymmärtänyt. Ei se 505 öljy mielestäni niin montaa euroa kalliimpaa ole että 507:sta siihen tulisi vaihdettua.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

VAG!

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 25.01.12 - klo:13:42
Sitä en tiedä ovatko koodanneet väärin, mutta eipä tuolla väliä, koska ajan sen noin 15tkm öljyillä.

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 25.01.12 - klo:12:50
Jarsivin tilanteessa voi olla kiinteä huoltoväli, tai voi olla että ei ole. Toisaalta asialla ei taida olla väliä jos öljyt on tarkoitus vaihtaa 15 000 välein.

Nyt menee jo joidenkin mielestä hienosäädön puolelle, mutta kerrotaan nyt kuitenkin. Jos tarkoituksena on käyttää LL-öljyjä 15tkm vaihtovälillä, niin silti kannattaisi ajaa "virallisella" LL-huolto-ohjelmalla. Miksikö? Säästääksesi rahaa.

Jos ajat kiinteällä vaihtovälillä, niin autoon tehdään aina 15tkm välein "huolto". Eli tarkastellaan sekalaisia paikkoja OEM-plutoniumvalolla ja lätkäistään sitten "huollosta" lasku. Tämä lasku on luonnollisesti enemmän kuin öljynvaihdosta perittävä lasku. Jos taasen ajat LL-ohjelmalla, niin huoltoon mennään noin 25-30tkm ajosuoritteella ja jossain puolivälin paikkeilla voit käydä vaihdattamassa öljyt ja suodattimen missä tahansa.

Kannattaa muistaa myös se, että auto pitää usein jättää huoltoon vähintään puoleksi päiväksi, kun öljynvaihto onnistuu aina odottaessa.

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 25.01.12 - klo:13:54


ja jossain puolivälin paikkeilla voit käydä vaihdattamassa öljyt ja suodattimen missä tahansa.



Tämä on kyllä suositeltavaa toimintaa niille jotka haluavat vaihtaa ne öljyt n. 15000 välein. Vielä kun ottaa sen huoltovihkon pois sieltä autosta, etteivät vetele sinne mitään turhia merkintöjä, niin pysyy välitkin kunnossa merkkiliikkeeseen.

Basso

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 25.01.12 - klo:13:54
Jos ajat kiinteällä vaihtovälillä, niin autoon tehdään aina 15tkm välein "huolto". Eli tarkastellaan sekalaisia paikkoja OEM-plutoniumvalolla ja lätkäistään sitten "huollosta" lasku. Tämä lasku on luonnollisesti enemmän kuin öljynvaihdosta perittävä lasku. Jos taasen ajat LL-ohjelmalla, niin huoltoon mennään noin 25-30tkm ajosuoritteella ja jossain puolivälin paikkeilla voit käydä vaihdattamassa öljyt ja suodattimen missä tahansa.

Hmm... mielenkiintoinen pointti. Mitä kaikkea tuohon 15tkm kiinteään huoltoon kuuluu öljynvaihdon lisäksi? Eikö long life huollon toimenpiteet tule kiinteällä välillä tehdyksi kahden vuoden välein, eli joka toisessa huollossa?

Itsellä kun on aikeissa teetättää seuraavaksi long life huolto ja koodauttaa huoltoväli kiinteäksi. Olen antanut itseni ymmärtää, että seuraava huolto on 15tkm tai 1 vuosi ja silloin on öljynvaihto. Sitten ajelen taas 15tkm tai vuoden ja sitten on vuorossa laajempi huolto öljynvaihtoineen. Olen ilmeisesti jotain jättänyt huomioimatta?

kt

Joo, kun on tiukkaa, niin tupakka-askin hinnan voi säästää aina.
Itsekin teen kuten Kukkanen eli näin
Ajan 2 vuodessa 30000km:

Oletetaan, että autoon on juuri tehty LL-huolto, 30tkm/2v.
Aletaan ajeleen ja kun on tullut 15 tkm lisää menen pikaöljyhuoltoon.
Sanon pojalle, että VW:lle sopivat 15tkm öljyt.
Vaihtotyö + öljyt-hinta on noin 50 euroa, kun lasketaan mukaan öljysuodatin, joka voi olla hyvä ostaa itse ja viedä.
Huoltokirjaan ei tehdä mitään merkintää!!!

Jatketaan ajoa toiset 15 tkm. Viedään merkkiliikkeen LL-huoltoon ja sanotaan, että LL-huolto, 30tkm/2v.
Hinta on noin 280 euroa.
Jos vie omat Teboil-Carat öljyt niin hinta on noin 200+40= 240 euroa.
No nyt 30 tkm on ajettu öljykustannuksilla 50+240 minimissään.

Kun vaihdat kiinteään 15 tkm/1v huoltosysteemiin, niin käyt huollossa 2x eli maksanet 250+250=500 samalta matkalta.
No kumman valitset?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

jarsiv

Joo, hyvä tietää että antaa olla flexible kilometrit päällä. Jos se on jostain syystä vakio huoltovälillä ja nollaan sen flexibleksi, niin meneekö systeemi sekaisin? Ja tosiaan näkeekö VCDS:llä nykyistä, onko vakio vai flexible?

Pitää viedä vaikka Boschin pojille 15tkm kohdalla öljyn vaihtoon ja sitten viedä LL-huoltoon.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Karvis

Lainaus käyttäjältä: kt - 25.01.12 - klo:19:34
Kun vaihdat kiinteään 15 tkm/1v huoltosysteemiin, niin käyt huollossa 2x eli maksanet 250+250=500 samalta matkalta.
No kumman valitset?

No ei, nyt kyllä turahti reisille.

Kiinteällä 15tkm/1v välillä siinä 15tkm kohdalla vaihdetaan pelkät öljyt ja iso huolto tehdään sitten 30tkm kohdalla. Kun öljy on puolet halvempaa kiinteällä välillä niin lisäkulu on suodatin+vaihtotyö, eli samaa luokkaa kuin tuossa kuvailemassasi systeemissä, paitsi sinun systeemissä joudut ostamaan yhdet LL öljyt.
Sitten jos LL-systeemissä tulee paljon kaupunki/pätkäajoa ja huoltoväli jää vaikka 25:n tuhanteen, niin kiinteällä välillä tulee säästöä koska ison huollon saa aina venytettyä tasan 30tkm kohdalle.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

kt

^No laitahan nyt sitten hinnat esiin.

??+???=??? / 30tkm matkaa
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Karvis

Lainaus käyttäjältä: kt - 25.01.12 - klo:22:03
^No laitahan nyt sitten hinnat esiin.

??+???=??? / 30tkm matkaa

Hintoja ei ole mistä laittaa kun mittarissa on vasta 12tkm joten huoltoja ei ole tehty. Sen verran asiaa kysyin huoltoneuvojalta että homma toimii kuten tuossa yllä kuvailin, eli 15tkm/1v kohdalla ei tehdä mitään muuta kuin öljynvaihto. 30tkm huolto lienee jossain 250-300â,¬ huiteilla jos käytetään LL öljyä huollon hanasta annosteltuna, edelliseen Ocuun 90tkm huolto oli muistaakseni 170â,¬ omilla öljyillä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 25.01.12 - klo:23:30
Hintoja ei ole mistä laittaa kun mittarissa on vasta 12tkm joten huoltoja ei ole tehty. Sen verran asiaa kysyin huoltoneuvojalta että homma toimii kuten tuossa yllä kuvailin, eli 15tkm/1v kohdalla ei tehdä mitään muuta kuin öljynvaihto. 30tkm huolto lienee jossain 250-300â,¬ huiteilla jos käytetään LL öljyä huollon hanasta annosteltuna, edelliseen Ocuun 90tkm huolto oli muistaakseni 170â,¬ omilla öljyillä.
Onko sulla tietoa sitten paljonko kustantaa tuo 15000 pelkkä öljynvaihto. Olis kiva tietää noin suurinpiirtein, koska ajattelin sen teettää Laakkosella (ehkä)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: VWRiddare - 25.01.12 - klo:23:34
Onko sulla tietoa sitten paljonko kustantaa tuo 15000 pelkkä öljynvaihto. Olis kiva tietää noin suurinpiirtein, koska ajattelin sen teettää Laakkosella.

En kysynyt tarkkaa hintaa, huoltoneuvoja jossain vaiheessa sanoi että ei se paljoa maksa joten en kysellyt sitten tarkemmin kun asia ei ollut vielä ajankohtainen. LL öljyillä vaihto maksaa varmaan 150â,¬, tarkempia hintoja kannattaa bongailla tuolta huolto hinta ketjuista joita taitaa olla melkein joka mallin alueella :)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 25.01.12 - klo:23:38
En kysynyt tarkkaa hintaa, huoltoneuvoja jossain vaiheessa sanoi että ei se paljoa maksa joten en kysellyt sitten tarkemmin kun asia ei ollut vielä ajankohtainen. LL öljyillä vaihto maksaa varmaan 150â,¬, tarkempia hintoja kannattaa bongailla tuolta huolto hinta ketjuista joita taitaa olla melkein joka mallin alueella :)
Kiitokset. Joo, eipä tässä vielä kiirettä ole, sillä kilsoja on vielä niin vähän. Eihän sitä tiedä, vaikka ostan öljyt Motonetistä, ja vaihdan itse. Tulee ainakin tehtyä kunnolla, kun tekee itse. ;)




wtf

muistuttaisin vielä että jos autossasi on hiukkassuodatin, niin joutuu käyttämään LL öljyä vaikka vaihtaisikin 15 tkm välein.
Mahtaakohan pumppusuutinmoottoriin olla vielä sitä pumppariöljyä vai joutuuko käyttään tuota LL öljyä.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

Karvis

Lainaus käyttäjältä: wtf - 26.01.12 - klo:07:02
muistuttaisin vielä että jos autossasi on hiukkassuodatin, niin joutuu käyttämään LL öljyä vaikka vaihtaisikin 15 tkm välein.
Mahtaakohan pumppusuutinmoottoriin olla vielä sitä pumppariöljyä vai joutuuko käyttään tuota LL öljyä.

Joo DPF:llä varustetuissa autoissa pitää tosiaan käyttää LL-öljyä aina, niissä ei pääse säästämään halvemmalla öljyllä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Sande

Mulla edelliseen 1,9 tdi:hin koodattiin 15 000 vaihtoväli, mutta yllätys yllätys... sanoivatkin merkkihuollossa että joutuu siitä huolimatta käyttämään LL-öljyä, vaikka PDF:ää ei ollutkaan.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Sande - 26.01.12 - klo:08:21
Mulla edelliseen 1,9 tdi:hin koodattiin 15 000 vaihtoväli, mutta yllätys yllätys... sanoivatkin merkkihuollossa että joutuu siitä huolimatta käyttämään LL-öljyä, vaikka PDF:ää ei ollutkaan.

Pumpparimoottorillehan oli vielä omanlaisensa öljy, johtuisiko sitten siitä että ne on LL öljyjä?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

jarsiv

LL-huoltoväli ilmeisesti on koska VCDS nöytti arvot niille öljyn arvoille, (lyhyet ajot -laskuri etc.)
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

juskaa

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 26.01.12 - klo:07:32
Joo DPF:llä varustetuissa autoissa pitää tosiaan käyttää LL-öljyä aina, niissä ei pääse säästämään halvemmalla öljyllä.
Onneksi tämä ei pidä paikkaansa.Esim Teboil Diamond Diesel on  sopivaa öljyä hiukkassuodattimella varustettuun autoon 15tkm vaihtovälille.
Edullista ja hyvää .! Esim Motonet myy hintaan 34,90â,¬/4l
Vieläpä kotimaista tuotetta. ;D

http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4352;4353;4408

On niitä varmaan muitakin merkkejä ...
Opel Insignia Sports Tourer -15
Jeep Grand Cherokee 4,0 -95

Karvis

Lainaus käyttäjältä: juskaa - 29.01.12 - klo:08:50
Onneksi tämä ei pidä paikkaansa.Esim Teboil Diamond Diesel on  sopivaa öljyä hiukkassuodattimella varustettuun autoon 15tkm vaihtovälille.
Edullista ja hyvää .! Esim Motonet myy hintaan 34,90â,¬/4l
Vieläpä kotimaista tuotetta. ;D

http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4352;4353;4408

On niitä varmaan muitakin merkkejä ...

Octavian käyttöohjeen mukaan ainoastaan 507.00 öljyä saa käyttää DPF moottorissa, olipa vaihtoväli sitten pitkä tai lyhyt. Tuo Teboilin öljy ei kyseistä luokitusta täytä, vaikka se varmaan onkin hyvää tavaraa niin se on silti väärää tähän tarkoitukseen.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy