Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

Maximus

Lainaus käyttäjältä: juupeli - 10.07.11 - klo:23:44
Yhä useammat keskustelijat tuntuvat seuraavan myös huoltoilmaisimen päivälukemia. Enpäs ole tullut niitä juurikaan katsoneeksi.
Hieman "pakko" niitä päivälukemia on seurata, kun ainakin minulla huoltotarve näkyy muodossa "kms or days". Eli ei mitään erillisiä lisänäppäilyjä. Ja minullahan nuo päivät tulevat jatkossakin olemaan ratkaisevassa roolissa, sillä luultavasti jatkossakaan en aja juuri yli 10 tkm:ä vuodessa. Seuraavan pitemmän ajon jälkeen täytynee tarkistaa taas tilanne...   8)
"Age quod agis - tee mitä teet"

Maximus

Pikkuisen taas tilannepäivitystä: mittarissa noin 17tkm ja huoltoennuste 20500 km tai 401 päivää. Eli kyllä nyt kesäaikaan näyttäis ihan kivasti tulevan kilsoja ja päiviä plakkariin. Mutta kyllä se tästä loppusyksystä ja talvella tasoittuu...  :-\

Eka huoltohan mulla tuli jo reilut 13tkm ja 1v5kk, about.
"Age quod agis - tee mitä teet"

Namiluk

Lainaus käyttäjältä: Kale - 16.06.11 - klo:10:10
Itellä on nyt semmoinen sekava tilanne, että käytettynä ostettu auto huutaa huoltoa kun edellisestä huollosta on tasan 15tkm. Tähän asti auto on huollettu noin 30tkm välein. Viimeisin huolto ~148tkm, huollossa käytetty long life öljyjä.

Minulle tuli vastaan Octavian (1,6FSI) kanssa sama tilanne (kilometritkin melkein samat). Huoltoaikaa varatessa kerroin tilanteen huoltomyyjälle, joka itse ehdotti pelkkää öljynvaihtoa ja huoltovälin nollausta. Samalla tarkistettiin huoltoväliasetus, joka oli oikein. Huoltomyyjälle ei ollut aiemmin tullut vastaan huoltotarvetta näin vähillä kilometreillä. Edellinen ennätys oli kuulemma taksista, 18 tkm.

Nyt muutama sata kilometriä huollon jälkeen ennuste seuraavaan huoltoon vajaat 15 tkm. Taas! Mutta seurataan tilannetta, kunhan kilometrejä tulee enemmän. Ajot on silleen, että viikolla kerran-pari 10-20 km kaupunkiajoa, ja viikonloppuisin pitempiä reissuja (100-500 km). Kylmällä säällä käytetään lohkolämmitintä.

toukopouko

Octavia 1.4 TSI. 29tkm kohdalla ensimmäinen huolto, nyt näyttää että seuraava osuu kohdalle lukemissa 59tkm. Eli siis aika lailla 30tkm välein tämä huoltoon haluaa.

Sande

Lainaus käyttäjältä: jni - 23.06.11 - klo:10:17
Pitää viedä huoltoon. Aika ja km-määrä ovat aivan normaalit, varsinkin jos on paljon lyhyttä ajoa.

Eipäs huolletakaan vielä. Minulla ja huoltopäälliköllä oli yhtenevä näkemys että tehdään vaan öljyn vaihto ja koodataan kiinteälle välille. Sitten myöhemmin huolletaan... Että se siitä long lifestä.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Sande - 29.07.11 - klo:18:54
Eipäs huolletakaan vielä. Minulla ja huoltopäälliköllä oli yhtenevä näkemys että tehdään vaan öljyn vaihto ja koodataan kiinteälle välille. Sitten myöhemmin huolletaan... Että se siitä long lifestä.

Tämä on hyvä vaihtoehto jos ajoprofiili on sellainen että huoltoväli jää lyhyeksi, öljy on kuitenkin puolet halvempaa kiinteällä välillä joten kustannuslisä jää pieneksi.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Reneto

#516
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 29.07.11 - klo:19:36
Tämä on hyvä vaihtoehto jos ajoprofiili on sellainen että huoltoväli jää lyhyeksi, öljy on kuitenkin puolet halvempaa kiinteällä välillä joten kustannuslisä jää pieneksi.

Siirryin pienten kilometrien myötä pois longlifestä. Kovin isoa eroa öljyjen hinnoissa ei näköjään ollutkaan. Shell Helix Ultra VX 5 maksoi 76,68â,¬ ja nyt laittoivat Castrol Magnatec Professionalit hintaan 64,55â,¬. Nuo hinnat ovat siis helmikuulta -10 ja heinäkuulta -11. Huoltoväli meni periaatteessa pitkäksi, koska auto pyyteli jo keväällä huoltoa. Tuli kuitenkin viime marraskuussa ylimääräinen öljynvaihto, kun auto meni hinurilla pajalle jumittuneen venttiilinnostajan vuoksi. Silloin siis heittivät varotoimena uudet litkut sisään. Suht tuoreilla öljyillä on tässä tullut ajeltua. 3 öljynvaihtoa/10tkm  ;D

edit: En nyt jaksa selata topiccia läpi, mutta jossain vaiheessa oli juttua siitä, voiko long lifeen palata myöhemmin. Kysäisin asiasta huoltoneuvojalta, ja vastaus oli ettei mikään estä.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 29.07.11 - klo:21:38
edit: En nyt jaksa selata topiccia läpi, mutta jossain vaiheessa oli juttua siitä, voiko long lifeen palata myöhemmin. Kysäisin asiasta huoltoneuvojalta, ja vastaus oli ettei mikään estä.

Myös Octavian huoltokirjassa on maininta että takaisin LL-väliin on mahdollista palata.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

kt

#518
Tänään sitten kuului "pim", kun käänsin käyntiin ja mittarissa oli 30011 km. Samalla ilmestyi jakoavain ja teksti SERVICE.
Bensaa oli kulunut noin 1910 litraa. Huolto on tilattu ja on parin viikon päästä. Autoa käytetty noin 17 kk.
(Jakoavain ilmaantui 29000 km kohdalla). Listaan tähän alle näitä muiden ilmoittamia kulutuksia.


Siis ennen "service now" kehoitusta käytetty polttoainemäärä eri moottoreilla:

Superb Combi 3,6 ,191 kW       = 3234 litraa

Ocu HB 1.8 TSI DSG, 118kW     = 2070

VW Touran 1,4 TSI , BMY, 103kW    = 2400
GolfPlus 1,4TSI  DSG,  90kW           = 1910 (ja ennusteeni oli 1960 omalle)

VW Golf 1.9 TDI 74 kW (ATD) -03:   =1740*   

VW Touran 1.9 TDI 77 kW (BKC) -05:    =1689*
VW Touran 1.9 TDI 77 kW (BXE) -06:    =1690 **
VW Touran 1.9 TDI 77 kW DSG DPF (BLS) -09:    =1555**

Ocu 2 Combi 1,6 CD TDI, 77 kW   = 1566 ennuste

Ocu HB 2.0 TDI DSG , 103kW       =  1630

BMW E90 318 dA  = 2160

Webaston käytön takia, *=vähennetty 50l , **=vähennetty 100l, muut todellisia, ennusteet merkitty

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Reneto

Tuli 500 km täyteen huollosta ja vilkaisin huvikseni, mitä huoltoennuste näyttää, koska siirryin longlifestä 15tkm/vuosi -sydeemiin. Yllätys, 29500 km  :P  eipä ne huoltoväliäkään osaa koodata merkkiliikkeessä. Huoltovihkossakin komeilee longlife-huollon tiedot. Mitähän sinne koneeseen on tyrkätty? En viitsi mokoman takia käydä morjestamassa marmorin porukkaa. Tuskin tietävät sielläkään.  ;D ;D
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

kt

30000 km merkkihuolto tuli tehtyä kilometreillä 30880. Tilasin huoltoajan, kun jakoavain ilmestyi 29000km kohdilla kesäkuun lopulla. Pitkäksi vähän meni. Omat Carat öljyt, huolto 200 e.
Ja plussana huomasivat viallisesti toimivan takavilkun, jota itse en ollut noteerannut. Hyvä, että menee takuuseen ja ei tartte itse sitten ekassa katsastuksessa uusia. Myös vesiohjurit ja tulpat laitettiin takuuseen ennakkoon, ettei ovet ruttaannu sitten talvella.
Moottorin ohjausohjelma vaihdettiin uusimpaan versioon. Nyt käy pehmeästi ja äänettömästi.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kt

Huollon jälkeen ajettu 680 ja ennuste näyttää 29400 km.
Huomasin muuten, että Mercuru 4hv on ollut huoltamatta vuodesta 1985 asti. Hiukan jo kakisteli tässä kesällä. Pitänee ostaa jotain voiteluainetta ja uusia tulppa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Late_a

Suosituksia kaipaisin, tilanne seuraava:
1.8 TSI Octavia -09 ostettu MetroAutosta heinäkuussa, mittarissa 115tkm. Jostain mystisestä syystä h-kirja on jäänyt asiakkaalle, ja on edelleen matkalla minulle. Ajotietokoneen mukaan seuraavaan huoltoon on 20tkm tai 600 päivää. Muutama viikko sitten öljytasonmerkkivalo syttyi (se oranssi ajotietokoneen näyttöön) ja lisäsin öljyä, sitä meni litra ja nyt öljyn taso on ylärajassa. Soitin myyjälle asiasta (olihan he tehneet luovutustarkastuksen, jossa pitäisi mielestäni lisätä öljyä jos taso on lähelläkään alarajaa), ja hän tarjosi maksuttoman ö+s vaihdon. Nyt Ocu on menossa MetroAutoon "ylimääräiseen" öljynvaihtoon.
Ei ole aikaisempaa kokemusta Long lifeä-huolloista, eikä ole vielä h-kirjaa josta tarkastaa miten ennen on toimittu (auto on kyllä huollettu Laakkosella kuulemma "huolto-ohjelman mukaisesti") Eli laitetaanko normi öljyt vai Long Lifeä?

Maximus

Lainaus käyttäjältä: Late_a - 05.09.11 - klo:22:40
Nyt Ocu on menossa MetroAutoon "ylimääräiseen" öljynvaihtoon.
Ei ole aikaisempaa kokemusta Long lifeä-huolloista, eikä ole vielä h-kirjaa josta tarkastaa miten ennen on toimittu (auto on kyllä huollettu Laakkosella kuulemma "huolto-ohjelman mukaisesti") Eli laitetaanko normi öljyt vai Long Lifeä?
Eiköhän sinne Long Lifeä kannata laittaa, jollei MetroAuto tieten tahtoen laita hanttiin. Siis perustellen kuitenkin asian jotenkin uskottavasti...  Eikös tuo huoltovälinäytön ilmoituskin tue sitä että autossa on LL-ohjelma käytössä. ;)
"Age quod agis - tee mitä teet"

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Late_a - 05.09.11 - klo:22:40
Eli laitetaanko normi öljyt vai Long Lifeä?

Itse käytän LL-öljyjä, mutta vaihdatan ne n. 15 00 km:n välein.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Late_a

Vaihtoivat MetroAutossa LL-öljyt. Nyt öljyn pinta on mittatikussa puolivälin alapuolella, huollon jälkeen ajettu 100km. Ovatko sössineet huollossa vai mitähän tuo meinaa? Auto ei tiputa öljyä mistään.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Late_a - 11.09.11 - klo:19:58
Vaihtoivat MetroAutossa LL-öljyt. Nyt öljyn pinta on mittatikussa puolivälin alapuolella, huollon jälkeen ajettu 100km. Ovatko sössineet huollossa vai mitähän tuo meinaa? Auto ei tiputa öljyä mistään.

Luulenpa että ovat täyttäneet vajaaksi. Kun sielläpäin ajelet, niin ei muuta kuin pyydät laittamaan öljyä niin että tikku nousee ylärajaan. Ihme touhua, yleensä huoltomiehen täytyy käyttää autoa vähän aikaa ja katsoa että tikku on ylärajassa.

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 06.09.11 - klo:12:43
Itse käytän LL-öljyjä, mutta vaihdatan ne n. 15 00 km:n välein.

Tuo tulee kyllä TODELLA kalliiksi..... ;) ;) ;D

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Late_a - 11.09.11 - klo:19:58
Vaihtoivat MetroAutossa LL-öljyt. Nyt öljyn pinta on mittatikussa puolivälin alapuolella, huollon jälkeen ajettu 100km. Ovatko sössineet huollossa vai mitähän tuo meinaa? Auto ei tiputa öljyä mistään.

Tarkasta öljyt vielä uudemman kerran aivan tasaisella pinnalla, mullakin näyttää välillä selvää vajausta ja välillä paljon liikaa. Lisäsinkin jo kahteen kertaan öljyä lyhyellä aikavälillä yhteensä litran, kävin sitten huollossa rutisemassa kovasta kulutuksesta niin maahantuoja kehotti suhtautumaan öljytikkuun hiukan varauksella ja lisäämään öljyä vasta jos valo syttyy. Maahantuojan mukaan tuossa 1.8TSI:ssä öljyä jää toisinaan "jonnekkin" moottorissa, ilmeisesti kanteen, joten mittatikku voi välillä näyttää mitä sattuu.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Late_a

Täytyy ottaa tehotarkkailuun, ja jos pysyy lähellä alarajaa niin MetroAutoon taas kerran...

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 11.09.11 - klo:21:02
Tuo tulee kyllä TODELLA kalliiksi..... ;) ;) ;D

Ei se mitään, rahaa saa töistä lisää. ;) Noh, tottahan se on että halvemmallakin pääsisi, mutta en sentään teetä tuota työtä marmorilla. Itse asiassa nyt kun asiaa tarkemmin pohtii, niin eikös marmorilla käytetä Castrolin LL-öljyä? Omaan koneeseen on nimittäin laitettu speksit täyttävää Mobilia.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

skriko

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 12.09.11 - klo:11:31
Ei se mitään, rahaa saa töistä lisää. ;) Noh, tottahan se on että halvemmallakin pääsisi, mutta en sentään teetä tuota työtä marmorilla. Itse asiassa nyt kun asiaa tarkemmin pohtii, niin eikös marmorilla käytetä Castrolin LL-öljyä? Omaan koneeseen on nimittäin laitettu speksit täyttävää Mobilia.

Rocco mikä mobil-öljy se on? Itse ajattelin laittaa mobil esp formula 10/30.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: skriko - 12.09.11 - klo:14:51
Rocco mikä mobil-öljy se on? Itse ajattelin laittaa mobil esp formula 10/30.

En itse asiassa ole ihan varma. Voisin yrittää kaivella tiedon kuiteista tms.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

skriko

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 12.09.11 - klo:14:57
En itse asiassa ole ihan varma. Voisin yrittää kaivella tiedon kuiteista tms.

Ok.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: skriko - 12.09.11 - klo:14:51
Rocco mikä mobil-öljy se on? Itse ajattelin laittaa mobil esp formula 10/30.
Ei kai tuollaista olekaan, ei taida olla muuta kuin 5w-30. Paksumpaa ei edes kannattaisi laittaa.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

RoccoScientist

Kuitti on kotona jossain laatikon perällä, mutta tällaisen löysin wikistä:

http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy

Tuon mukaan oletettavasti siis olisi laatuna Mobil SHC Formula LD 0W-30 (503.00 luokitus). Jotenkin oli Mobil 1 (0W-40 ja VW 503.01-luokitus) alunperin mielessä, mutta en tiedä miten se soveltuisi omalle koneelle.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 12.09.11 - klo:11:31
Ei se mitään, rahaa saa töistä lisää. ;) Noh, tottahan se on että halvemmallakin pääsisi, mutta en sentään teetä tuota työtä marmorilla. Itse asiassa nyt kun asiaa tarkemmin pohtii, niin eikös marmorilla käytetä Castrolin LL-öljyä? Omaan koneeseen on nimittäin laitettu speksit täyttävää Mobilia.

No et sinä töistä niin paljoa saa, että kantsii puolentoista tonnin välein vaihdattaa öljyjä.... ;D ;)

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 12.09.11 - klo:15:35
No et sinä töistä niin paljoa saa, että kantsii puolentoista tonnin välein vaihdattaa öljyjä.... ;D ;)

:D No nyt vasta sytytti. On viikonlopun jäljiltä vähän pitkät piuhat. I'll get me coat.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

skriko

#538
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 12.09.11 - klo:15:10
Ei kai tuollaista olekaan, ei taida olla muuta kuin 5w-30. Paksumpaa ei edes kannattaisi laittaa.

Kiitoksia Tsiih, niinhän se olikin. Kumpaa sinä laittaisit minun sijassani? Mobol 1 ESP formula 5W-30 vai Mobil 1 0W-40. Kyseessä Scirocco 118 kw. Ajan noin 24000km/2 vuotta niillä öljyillä. Kylmäkäynnistyksiä ei tule koskaan. Auto 20 asteen lämpimässä tallissa ja työpaikka kotona. Kesällä en aja laisinkaan 20.6-10.9. Omasta mielestäni parasta olisi 5/30, koska lämpimästä aina lähdettäessä en näe tarvetta 0 arktisiin olosuhteiseen tarkoitetulle öljylle. Olenkohan yhtään oikeilla jäljillä?

skriko

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 12.09.11 - klo:15:20
Kuitti on kotona jossain laatikon perällä, mutta tällaisen löysin wikistä:

http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy

Tuon mukaan oletettavasti siis olisi laatuna Mobil SHC Formula LD 0W-30 (503.00 luokitus). Jotenkin oli Mobil 1 (0W-40 ja VW 503.01-luokitus) alunperin mielessä, mutta en tiedä miten se soveltuisi omalle koneelle.

Sama öljyluokitus 90kw ja 118kw eli 503.01 ja 504. Toi Mobil ESP Formula 5W-30(504.00) sopii tuon sinun lähettämäsi taulukon mukaan long-life öljyksi kattimoottoreihin ja Mobil 1 0W-40 korkeimmin viritetyille moottoreille(503.01)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy