Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

Karvis

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 29.04.11 - klo:18:26
No eipä se ollut.

No mikä siinä talvessa oli sitten erikoista, sekö että etelässäkin oli lunta? Sanoisin edelleen että normaali talvi muiden samanlaisten joukossa...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tn62634

Niin. Itse ajelin koko talven esilämmittämättä moottoria eikä öljyäkään tarvinnut lisätä.

Olihan talvi kylmä ja luminen, mutta olihan edellisenä talvenakin. Nyt ei tarvinnut niiden ekohippien sentään hiihtää Helsingin Stockmannin edessä mukulakivillä liputtaen päästöt alas, lumet takas -lakanaansa.

transit

Lainaus käyttäjältä: skriko - 29.04.11 - klo:15:04
Mulla 118 kw Sciroccon mittarissa 10 800 km, öljytikku yläräjasta laskenut vain 2 milliä, joten kulutus noilla metreillä 2 desiä. Huollosta öljynvaihtoajankohtaa tiedustellessani, kysyivät säilytänkö autoa lämpimässä kuivassa tallissa vai ulkona. Kertoessani että lämpimässä kuivassa tallissa ja ettei auto ole juuri koskaan kahta tuntia kauempaa seisomassa ulkona, suosittelivat long life vaihtoväliä 2v/30 000 km tai mitä kone näyttää. Jos auto olisi yöt ulkona tai vaikka katoksessa tai seisoisi päivittäin ulkona esim. työpaikan pihalla niin silloin ehdottomasti öljynvaihto 15 000/vuosi.

OLen pähkäiltyäni päätymässä samaan, Golf V:ssä on nyt n 45t, pinta ei ole vajonnut. Lämmin, kuiva talli ja pyrähdysajoa pari kertaa kuussa, muuten yli 100km sivu siinä kerran kuussa. Ajoa tulee vuodessa alle 15, syksyllä tulee 3v täyteen eli eka katsastus. Aikanaan lisäsin siinä 26t sen puolikkaan mitä auton mukana tuli.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: kt - 29.04.11 - klo:17:36
Jos tarttee lisäillä 2 litraa öljyä 4200 km ajossa, niin kannattaa vaihtaa jo öljymerkkiä. Teboilin diamont- tai carat-öljyt on pikaöljyvaihdoissa edullisia ja jostain syystä pysyy moottorissa "kauemmin". Eli pelkät öljyt pikavaihdettuna selviät noin 40 eurolla.
Ei siinä kannata enää internetistä tilailla ja itse lisäillä.

Koneessa oli jo uutena Castrolia ja mukaan antoivat vielä litran pönikän samaa, mulle se oli kuin vihje kovasta kulutuksesta :D

Itse tosiaan ostin uuden purkin Teboililta, aiempaa kokemusta tuosta Castrolin öljystä ei ole mutta lienee aikamoista kuraa...

3.6 V6

No niin, nyt saatu ensimmäinen huoltoväliennuste, 28 300km/692 päivää. Ei ollenkaan paha, kun ajelu pääosin pientä kaupunkipyörittelyä ja lyhyttä pätkää kerrallaan. Mittarissa nyt siis 600 km. :)

MasTurbo

Lainaus käyttäjältä: 3.6R - 07.05.11 - klo:11:50
No niin, nyt saatu ensimmäinen huoltoväliennuste, 28 300km/692 päivää. Ei ollenkaan paha, kun ajelu pääosin pientä kaupunkipyörittelyä ja lyhyttä pätkää kerrallaan. Mittarissa nyt siis 600 km. :)


Tuo todellakin on ennuste,joka ei tosin osu.Kun kerta ajo on kaupunkiajoa ja lyhyttä, jäänee huolto väli reilusti alle 20tkm.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

pepe

Lainaus käyttäjältä: 3.6R - 07.05.11 - klo:11:50
No niin, nyt saatu ensimmäinen huoltoväliennuste, 28 300km/692 päivää. Ei ollenkaan paha, kun ajelu pääosin pientä kaupunkipyörittelyä ja lyhyttä pätkää kerrallaan. Mittarissa nyt siis 600 km. :)


itsellä alussa näytti kans +30tkm lukemia ja nyt kun mittarissa on 16200km,niin näyttää huoltoon 3200km..

3.6 V6

Lainaus käyttäjältä: MasTurbo - 07.05.11 - klo:11:55
Tuo todellakin on ennuste,joka ei tosin osu.Kun kerta ajo on kaupunkiajoa ja lyhyttä, jäänee huolto väli reilusti alle 20tkm.

Joo, tarkoitus tehdä anyway öljynvaihto jossakin 10-15000km kohdalla. Nyt tullut muutenkin ajeltua "nätimmin" sisäänajokilsat, kunhan ajotyyli muuttuu normaaliksi, niin varmasti tuo ennustekin muuttuu.

MasTurbo

95% siihen vaikuttaa juuri se että ajatko pätkää vai pitempää matkaa. Lyhyessä ajossa huoltoväli voi olla jopa reipas 10tkm
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 06.05.11 - klo:11:16
aiempaa kokemusta tuosta Castrolin öljystä ei ole mutta lienee aikamoista kuraa...

Kyllä Castrolin öljyjä pidetään ihan yleisesti laatutuotteina ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 07.05.11 - klo:21:28
Kyllä Castrolin öljyjä pidetään ihan yleisesti laatutuotteina ::)
Castrolit on Audissakin ja sitä suosittelivat käyttämään.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 07.05.11 - klo:21:28
Kyllä Castrolin öljyjä pidetään ihan yleisesti laatutuotteina ::)

Kyllä. Pidän Mobilin kanssa ihan yhtä laadukkaana. Motul sitten näistä vielä korkeampana tähtenä.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 07.05.11 - klo:21:37
Castrolit on Audissakin ja sitä suosittelivat käyttämään.

Turun Audi Center ilmeisesti käyttää yhä Mobilia?

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 07.05.11 - klo:21:57
Turun Audi Center ilmeisesti käyttää yhä Mobilia?
Ei harmainta aavistusta Turkulaisten öljyistä. Tiedä vaikka Biltemasta hakisivat..

skriko

Sciroccon ohjekirjan mukaan long life öljysuositus/vaatimus 503 01 tai 504 00. Lukikohan mobil 1 esp 5W-30 purkin takana 502 00, 503 00, 505 00 ja 506 00. Sen mukaan se ei kävisi Sciroccoon, mutta mobilin sivuilla lukee, että vastaa 504 00 öljyä. Onko kenelläkään  parempaa tietoa?

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: skriko - 15.05.11 - klo:15:53
Sciroccon ohjekirjan mukaan long life öljysuositus/vaatimus 503 01 tai 504 00. Lukikohan mobil 1 esp 5W-30 purkin takana 502 00, 503 00, 505 00 ja 506 00. Sen mukaan se ei kävisi Sciroccoon, mutta mobilin sivuilla lukee, että vastaa 504 00 öljyä. Onko kenelläkään  parempaa tietoa?

ESP Formulan luokitus on VW 504.00/507.00.

Tuo 503.01 luokitus tosin löytyisi M-1 Arctic 0w-40:stä. St1-asemalla tuota viimeksi oli kun käväisin.

Sande

Scouttissa 12500 mittarissa ja tahtoo huoltoon 6900 km:n jälkeen. Todennäköisesti lyhenee vielä tuosta jonnekin 17000 km:n kantturoille ::)
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 15.05.11 - klo:16:27
ESP Formulan luokitus on VW 504.00/507.00.

Tuo 503.01 luokitus tosin löytyisi M-1 Arctic 0w-40:stä. St1-asemalla tuota viimeksi oli kun käväisin.

Mobilillakin on joku new life 0W-40 luokituksella 503 01. Kaippa toi ESP Formula on hyvä öljy Roccoon kun siinä on 504 00 luokitus.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Sande - 15.05.11 - klo:17:44
Scouttissa 12500 mittarissa ja tahtoo huoltoon 6900 km:n jälkeen. Todennäköisesti lyhenee vielä tuosta jonnekin 17000 km:n kantturoille ::)

Jos ajot tulee olemaan jatkossakin samanlaisia niin kannattaisi ehkä käyttää 15tkm kohdilla öljynvaihdossa ja pyytää muuttamaan kiinteälle huoltovälille, tulee edullisemmaksi huollattaa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Kale

Kannattaako kuitenkaan tuo lyhyempi huoltoväli? Eikös huoltoväli ole sitten 15tkm/1vuosi eli öljyt pitäisi vaihtaa joka vuosi kun taas long lifessä tuo aikaraja on 2v. Esim 10tkm vuodessa ajettuna Sanden scouttiin (oletus että longlife ehdottaa 17km vaihtoväliä) pitäisi vaihtaa öljyt noin 1v 8kk välein eli vaihtoväli olisi 8kk pitempi kuin kiinteällä 15tkm/vuosi. Vaikka long life on hieman kalliimpaa niin ei kai tuosta tule korkeintaan kuin nimellinen säästö. Toisaalta huollot olisi joka vuosi samaan aikaan.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: skriko - 17.05.11 - klo:00:11
Mobilillakin on joku new life 0W-40 luokituksella 503 01. Kaippa toi ESP Formula on hyvä öljy Roccoon kun siinä on 504 00 luokitus.

No Mobilia tuo Arctic juuri on. Eikös nykyisessä New Lifessä ole 502.00/505.00 -luokitus? Vanhassa Protection Formulassa oli vielä tuo 503.01 ja Arcticissa on vieläkin jos sellaisen kätösiin sattuu löytämään. Jos en nyt ihan väärin muista.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kale - 17.05.11 - klo:08:04
Kannattaako kuitenkaan tuo lyhyempi huoltoväli? Eikös huoltoväli ole sitten 15tkm/1vuosi eli öljyt pitäisi vaihtaa joka vuosi kun taas long lifessä tuo aikaraja on 2v. Esim 10tkm vuodessa ajettuna Sanden scouttiin (oletus että longlife ehdottaa 17km vaihtoväliä) pitäisi vaihtaa öljyt noin 1v 8kk välein eli vaihtoväli olisi 8kk pitempi kuin kiinteällä 15tkm/vuosi. Vaikka long life on hieman kalliimpaa niin ei kai tuosta tule korkeintaan kuin nimellinen säästö. Toisaalta huollot olisi joka vuosi samaan aikaan.

Tuollaisella LL-huoltovälillä kannattaa ehdottomasti. LL-välillä tehdään joka kerta iso LL-huolto, eli 17tkm kohdilla tehtäisiin 30tkm huolto ja seuraavalla kerralla jo sitten 60tkm toimenpiteet. Kiinteällä välillä vaihdettaisiin 15tkm kohdalla pelkästään ne puolta halvemmat öljyt sisään ja ajettaisiin 15tkm lisää ennen isoa huoltoa, eli tuon ison huollon välin saisi venytettyä reilusti pidemmäksi.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Kale

En kyllä usko, että 34tkm huollossa tehtäisiin 60tkm töitä. Ja omakohtaisesti itseltä kysyttiin toisessa huollossa (53tkm), että tehdään iso vai pieni longlife huolto.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kale - 17.05.11 - klo:12:21
En kyllä usko, että 34tkm huollossa tehtäisiin 60tkm töitä. Ja omakohtaisesti itseltä kysyttiin toisessa huollossa (53tkm), että tehdään iso vai pieni longlife huolto.

Noin sen pitäisi huolto-ohjelman mukaan mennä, ensin on pienempi LL-huolto ja sitten seuraavalla kerralla isompi.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

kt

#474
Mittarissa on 24920km ja bensaa on kulunut 1600 litraa.
Arvelen, että vielä ottaa 5 tankkausta ( n. 250 litraa) ennenkuin
huoltokutsu lävähtää.
Muuten on mennyt hyvin, mutta nyt taitaa 6-vaihde viheltää hiljaa, vai soikohan korvat?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tsiih

Ei, mullakin laulaa taas vitonen.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

heisja

Lainaus käyttäjältä: Björn - 02.04.11 - klo:13:45
Onkos tuosta normaaliöljyjen paremmuudesta ihan varmaa faktaakin?

Itse siirryin kanssa taannoin lyhyempään öljynvaihtoväliin, mutta vielä laitettiin LL-öljyt, kun ajattelin että olisi jälleenmyydessä hyvä asia. Lisäksi viime huollossa tehtiin Forte-käsittely, jonka jälkeen ennaltaehkäisevästi putsattiin öljysihti ja -pohja. Sihdistä oli kuulemma kolmannes jo mönjän peitossa. Autonahan siis -04 Passat 1.8t, ml. ~140tkm.
OT:
Paljonko kustansi sihdin ja pohjan putsaus?
01 1.8t passatissa on jo lähemmäs 235tkm longlifeä takana.
A4 Avant 3.0TDI 06
Passat 1.8T Variant 01

Björn

Lainaus käyttäjältä: heisja - 26.05.11 - klo:11:41
OT:
Paljonko kustansi sihdin ja pohjan putsaus?
01 1.8t passatissa on jo lähemmäs 235tkm longlifeä takana.

Huollon kokonaishinta näytti tiliotteen mukaan olleen ~500 â,¬. Tuon putsausurakan lisäksi vaihdettiin öljyt, termari ja jarrunesteet. Niin ja tosiaan tehtiin se Forte-käsittely. Eli kylllähän ko. hommaan saa muutaman työtunnin edestä rahaa varata.

heisja

Lainaus käyttäjältä: Björn - 26.05.11 - klo:14:11
Huollon kokonaishinta näytti tiliotteen mukaan olleen ~500 â,¬. Tuon putsausurakan lisäksi vaihdettiin öljyt, termari ja jarrunesteet. Niin ja tosiaan tehtiin se Forte-käsittely. Eli kylllähän ko. hommaan saa muutaman työtunnin edestä rahaa varata.
kiitti, pitääpä kääntyä ensin paikallisen AD:n puoleen.
A4 Avant 3.0TDI 06
Passat 1.8T Variant 01

Björn


^Juu itselläkin tuo homma tehtiin ei-merkkihuollossa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy