Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 04.04.11 - klo:10:42
Mutta ne käykin vuoden välein pajalla ;)

No onko sillä sitten merkitystä, jos ajaa sen 30 tkm vuodessa? Se aikako on se ratkaiseva, eli LL-öljyn jujuko onkin siinä että se kestää kaksi vuotta, kun sen 30 tkm kestää näköjään muutkin (ainakin pösöllä)?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 04.04.11 - klo:19:03
Joo'o asiasta seitsemänteen, liittyen toki LL-huoltoon, mutta voisi sopia paremmin tuonne "kokemuksia merkkihuollosta" -topiciin.

Tarkistin öljyt koneesta (yön yli seissyt). Auto on siis käynyt about 3000km sitten 60tkm LL-huollossa. En kyllä käsitä mitä on tapahtunut, mutta öljynmäärä mittatikussa huitelee yli sen punapampulan max.rajan.....

LainaaIhmeen ohkastakin tuntui olevan.

Oletko käyttänyt E10 bensaa  ::)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 05.04.11 - klo:13:05
Oletko käyttänyt E10 bensaa  ::)
En. 98:lla menty uudesta asti.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tet - 05.04.11 - klo:12:07
Se aikako on se ratkaiseva, eli LL-öljyn jujuko onkin siinä että se kestää kaksi vuotta

Kyllä sillä on varmasti osuutensa asiaan :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

turbovolga

Lainaus käyttäjältä: Björn - 04.04.11 - klo:09:47
Jos luetunymmärtämiseni ei ole pahasti taas ollut hakoteillä, niin vielä ei ole tullut vastausta siihen, että katkaiseeko tavallisten öljyjen käyttö mahdollisuuden jatkossa palata pidempään öljynvaihtoväliin? LL-öljyillä siis.

Tai no kyllähän ram1 tähän aikaisemmin vastasi, mutta osaisiko joku asian vielä varmistaa?

Kysyin Audin pikahuollossa juuri tuota viime syksynä ja asentaja sanoi, että voi siirtyä kiinteästä takaisin LL-huoltoihin. Jos tuotakaan nyt voi varmana pitää...

Björn

^Niin oliko tässä nimenomaan kyse siis öljyistä? Eli tavallisesta voisi näinollen palata LL-litkuihin? Vai tarkoititko huoltovälin uudelleenohjelmointia?

tsiih

Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: tet - 05.04.11 - klo:12:07
Se aikako on se ratkaiseva, eli LL-öljyn jujuko onkin siinä että se kestää kaksi vuotta

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 05.04.11 - klo:22:32
Kyllä sillä on varmasti osuutensa asiaan :-\

Aika ja lämpötilan vaihtelut tekevät tehtävänsä. Parasta öljylle ja moottorille olisi olla koko ajan käyntilämmössä kuten raskasliikenteen kalustossa usein on.

765turbo

"Kannattaa myös tiedostaa, että LongLife-öljyllä on muitakin avuja kuin pelkästään pitkät huoltovälit. Tai oikeastaan pitkät huoltovälit ovat seurausta näistä. Eli nämä LL-öljyt ovat pääsääntöisesti tehty näistä matalaviskoottisista perusöljyistä, eli ovat viskositeetiltään yleensä 5W-30, 0W-30, 0W-20 -öljyjä. Tämähän suoraan vähentää moottorin sisäistä kitkaa ja polttoaineen kulutusta (joka on yksi parametri määritettäessä tätä huoltoväliä). Lisäksi LL-öljyt ovat näitä Low-SAPS (low sulfated ash, phosphorus-sulfur) -öljyjä, eli eritoten diesel-moottoristen hiukkassuodattimille haitallinen tuhkapitoisuus on pienempi. Todennäköisesti myös auton saavuttaakseen ilmoitetut päästöarvot, täytyy käyttää LL-öljyjä, juuri pienemmän polttoaineen kulutuksen takia. Näin ainakin teoriassa."

Tässä mun infopläjäys mielenkiintoiseen öljypisnekseen.
Mulla oli 9/2007-9/2010 välisen ajan Mitsun Outlander ja koneena 2.0Tdi pumppis ja öljynvaihtovälit 15tkm. ja kuten Vekotin totesi yllä nuo edut,niin huolto-ohjelmassa oli tosiaan noi LL-öljyt käytössä vaikka ei mitsun koneessa niitä olis tarvinnutkaan.Pienin kulutus minkä sain aikaan oli 5.7 L ja suurin 12.8 L iso vaunu perässä Euroopassa. Öljyissä on eroja kuten viineissä ;)



skriko

765Turbo ,tuossa mainitsit noista ll-öljyjen viskositeeteista. Sciroccopalstalla kyselinkin tietäisikö kukaan mikä Sciroccossa 118 kw olisi uutena öljy. Viskositeetti ja merkki.Ei tainnut kukaan tietää. Kuinkahan tuo viskosoteetti vaikuttaa bensan kulutukseen. Meneeköhän vähemmän 0-20 vai 0-30 vai 5-30 vai onkohan mitään eroa?

Björn

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 06.04.11 - klo:10:39
^Molemmat mahdollista.

Onhan ne varmasti mahdollisia, mutta kuten aikaisemmin mainitsit, et ole varma merkkihuollon kannasta siirtymisestä normiöljystä longlaiffiin.

qwe

Lainaus käyttäjältä: Björn - 06.04.11 - klo:14:57
Onhan ne varmasti mahdollisia, mutta kuten aikaisemmin mainitsit, et ole varma merkkihuollon kannasta siirtymisestä normiöljystä longlaiffiin.

Mitälie normiöljyt, mutta  GolfV 2.0 BKD vm-05 ja Tigu  2.0 CBAB  vm-09  käyttöohjekirjojen mukaan moottorissa on käytettävä VW 507 laatuvaatimuksen täyttäviä öljyjä oli sitten LL tai kiinteä huoltoväli.
Samaa sanoi VW Auton huoltoneuvoja ja valisti myös että sen öljyn voi sitten vaihtaa vaikka 15000 km välein jos haluaa ja silti voi pysyä LL -huollossa.
Em. kinnereissä LL huoltoväli on aina likimäärin 30000km
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Björn - 06.04.11 - klo:14:57
Onhan ne varmasti mahdollisia, mutta kuten aikaisemmin mainitsit, et ole varma merkkihuollon kannasta siirtymisestä normiöljystä longlaiffiin.
Noh, ei tarvitse paljon arvata pieleen jos sanon että se on tod.näk. negatiivinen eikä heidän tarvitse sitä perustella  ;D
Arvaa paljonko omassa vaakakupissa heidän kantansa painaa?  ;)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Björn

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 07.04.11 - klo:06:36
Arvaa paljonko omassa vaakakupissa heidän kantansa painaa?  ;)

1,3 kg?

No enpä itsekään tuosta kamalan kiinnostunut loppujen lopuksi ole, koska muutenkin merkkihuoltohistoria on mennyt poikki. Mutta todnäk LL-öljyillä mennään tästäkin eteenpäin, mutta puolitetulla vaihtovälillä.

Wekotin

#404
Lainaus käyttäjältä: skriko - 06.04.11 - klo:14:47
765Turbo ,tuossa mainitsit noista ll-öljyjen viskositeeteista. Sciroccopalstalla kyselinkin tietäisikö kukaan mikä Sciroccossa 118 kw olisi uutena öljy. Viskositeetti ja merkki.Ei tainnut kukaan tietää. Kuinkahan tuo viskosoteetti vaikuttaa bensan kulutukseen. Meneeköhän vähemmän 0-20 vai 0-30 vai 5-30 vai onkohan mitään eroa?

Omassa Golf V:ssä samalla koneella oli Mobil 1 ESP Formula (ainakin konehuoneen tarran mukaan).

Viskositeeteistä:

Ainoastaan tuolla jälkimmäisellä luvulla (kuumapäävisko) on tässä asiassa merkitystä. Öljyhän ohenee lämpötilan noustessa. Eli öljynviskositeetti kuumana on tärkeää. 0W-30 ja 5W30 -öljyissä tuo on sama eli ovat molemmat samanpaksuisia moottorin normalissa käyntilämmössä. Mitä isompi jälkimmäinen luku, sitä paksumpaa öljy on kuumana. Tuo etummainen luku kertoo viskositeetistä kylmänä. Sitä kannattaa vahdata jos on kylmäkäynnistyvyydestä huolissaan. Mitä pienempi ensimmäinen luku, sitä vähemmän öljy paksuuntuu kun moottorin sammuttaa ja lämpötila tippuu. 0W-20 -öljy on tietysti hyvä ja kallis valinta jos vaan valmistajan luokitukset täyttyy.

Kaikki öljyt ovat liian paksuja kylmänä voidellakseen moottorin suunnitellulla tavalla. Tämän takia kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria monin verroin kuin normaali ajo käyntilämpöisellä moottorilla.
Ero tulee vain siitä, että mikä öljy ohenee ensiksi oikeaan viskositeettiin voidellakseen moottorin suunnitelulla tavalla = 0W-öljyt. Joten pienikin esilämmitys kannattaa.

Mutta ei kannata mennä siinä vipuun, että 0w-20 olisi kaksi kertaa ohkaisempaa kuin 0w-40 kuumana. Noiden ero kuumana ei ole järin suuri. Kylmänä ero voi olla vielä huomattavasti enemmän vaikka molemmat ovat ns. 0W -öljyjä, tämän muistaakseni salli SAE:n yksi standardi.

Wekotin

#405
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 07.04.11 - klo:10:36
Omassa Golf V:ssä samalla koneella oli Mobil 1 ESP Formula (ainakin konehuoneen tarran mukaan).

Viskositeeteistä:

Ainoastaan tuolla jälkimmäisellä luvulla (kuumapäävisko) on tässä asiassa merkitystä. Öljyhän ohenee lämpötilan noustessa. Eli öljynviskositeetti kuumana on tärkeää. 0W-30 ja 5W30 -öljyissä tuo on sama eli ovat molemmat samanpaksuisia moottorin normalissa käyntilämmössä. Mitä isompi jälkimmäinen luku, sitä paksumpaa öljy on kuumana. Tuo etummainen luku kertoo viskositeetistä kylmänä. Sitä kannattaa vahdata jos on kylmäkäynnistyvyydestä huolissaan. Mitä pienempi ensimmäinen luku, sitä vähemmän öljy paksuuntuu kun moottorin sammuttaa ja lämpötila tippuu. 0W-20 -öljy on tietysti hyvä ja kallis valinta jos vaan valmistajan luokitukset täyttyy.

Kaikki öljyt ovat liian paksuja kylmänä voidellakseen moottorin suunnitellulla tavalla. Tämän takia kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria monin verroin kuin normaali ajo käyntilämpöisellä moottorilla.
Ero tulee vain siitä, että mikä öljy ohenee ensiksi oikeaan viskositeettiin voidellakseen moottorin suunnitelulla tavalla = 0W-öljyt. Joten pienikin esilämmitys kannattaa.


Mutta ei kannata mennä siinä vipuun, että 0w-20 olisi kaksi kertaa ohkaisempaa kuin 0w-40 kuumana. Noiden ero kuumana ei ole järin suuri. Kylmänä ero voi olla vielä huomattavasti enemmän vaikka molemmat ovat ns. 0W -öljyjä, tämän muistaakseni sallii SAE:n yksi standardi.


Lainaus korjattu. Erkka

skriko

Wekotin. Kiitos selvityksestä. Tiedätkö mikä tuon Mobil 1 ESP Formulan viskositeetti on?

Björn

#407
5W-30
http://www.mobil1.fi/tuotteet/mobil-1-esp-formula-5w-30.aspx

Edit. Motonetissä näyttäisi olevan muuten kampanjatarjous kyseisestä öljystä. Hinnaksi jää reilu 10 â,¬/l.

turbovolga

Lainaus käyttäjältä: Björn - 06.04.11 - klo:09:25
^Niin oliko tässä nimenomaan kyse siis öljyistä? Eli tavallisesta voisi näinollen palata LL-litkuihin? Vai tarkoititko huoltovälin uudelleenohjelmointia?

Oli juuri siitä kyse, että jos haluaa käyttää kiinteää huoltoväliä ja siihen sopivaa öljyä niin onnistuu. Ja paluu LL-öljyihin ja huoltoväleihin onnistuu myös. Tää oli siis vaan asentajan kanssa keskusteltu, mutta jos kerran leiman saa huoltovihkoon, niin mikäs siinä.

En tiedä haluaako joku ostaa erityisesti käytetyn auton, jossa on käytetty LL huoltoväliä? Itse en pitäisi sitä ongelmana, mutta en etunakaan...

Björn

Lainaus käyttäjältä: turbovolga - 07.04.11 - klo:18:06
En tiedä haluaako joku ostaa erityisesti käytetyn auton, jossa on käytetty LL huoltoväliä?

Itse halusin pari vuotta sitten. Sittemmin kanta on muuttunut.

Kapa

Voisinpa sanoa, että oli melkoinen hyppäys -80-luvun alussa kun siirryin mineraaleista täyssynteettisiin! -35 asteen pakkasella startti pyörittää tuplasti nopeammin, eli onhan sillä todellisella kylmäviskositeetilla eroa kylmäkäynnistyksissä ja taatusti myös kulumisessa. Ajelin välillä -90-luvulla vanhemmilla, joissa käytin Shellin Helixiä tai Teboilin Goldia(halvempia puolisynteettisiä), joissa oli dramaatinen ero Goldin hyväksi ja viskositeettiluvut samat ja Helix kalliimpaa.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 07.04.11 - klo:18:15
Ajelin välillä -90-luvulla vanhemmilla, joissa käytin Shellin Helixiä tai Teboilin Goldia(halvempia puolisynteettisiä), joissa oli dramaatinen ero Goldin hyväksi ja viskositeettiluvut samat ja Helix kalliimpaa.

Neuvostoliittolaisen Teboilin öljyt oli tehty siperialaisella osaamisella, kun taas Shellin litkut olivat hollantilaisten kapitalistista vedätystä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Björn - 07.04.11 - klo:18:00
5W-30
http://www.mobil1.fi/tuotteet/mobil-1-esp-formula-5w-30.aspx

Edit. Motonetissä näyttäisi olevan muuten kampanjatarjous kyseisestä öljystä. Hinnaksi jää reilu 10 â,¬/l.

Kiitos Björn.

jni

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 07.04.11 - klo:18:29
Neuvostoliittolaisen Teboilin öljyt oli tehty siperialaisella osaamisella, kun taas Shellin litkut olivat hollantilaisten kapitalistista vedätystä.

Taitaa olla tai ainakin oli se Teboilin osaaminen haminalaista.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Adolffi

Teinpä mielenkiintoisen havainnon tänään, kun joutessani katselin ajotietokoneesta seuraavan huollon ajankohtaa. Ilmoitti, että seuraava huolto on 7000km tai 57 päivän päästä. Eipä siinä mitään, mutta kun autolla on ajettu vasta 11400 km (noin 70% kaupungissa ja 30% maantiellä), ja vasta tämän kuun loppupuolella tulee vuosi täyteen. Eli tuon mukaan huoltoväli jää reilusti 30tkm:stä tai kahdesta vuodesta.

Sen kyllä ymmärrän, että näillä ajoilla ei 30tkm asti päästä, mutta pitäisi nyt 20 tkm ylittää ennen ensimmäistä huoltoa. Ainakin näin on tapahtunut neljän edellisen LL VAG menopelin kanssa. Lisäksi lisäsin tänään loput öljyputelista, kun moottori ilmoitti haluavansa lisäystä. Eli litra öljyä on mennyt reilussa 10tkm:ssä. Olisikohan tässä syytä huolestua moottorin hyvinvoinnista?


Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 04.04.11 - klo:10:24
...Katselin muuten eilen VCDS:llä sekalaisia asioita ja huoltovälivalikossa pystyy määrittelemään öljyn laadun. Vaihtoehtoina on hyvä ja huono. Käytetäänkö vaihtoehtoa huono missä tilanteessa Suomen huolloissa?


Tänään kanssa tuota VCDS:ää kokeilin, mutta en kyllä löytänyt hyvä/huono vaihtoehtoja öljylle. Ainoastaan 1 oil quality for fixed interval ja 2 oil quality for longlife. Kakkosella tuo oli. Olihan tuolla sitten aika paljon öljyyn liittyviä muita parametrejä kuten thermal load, soot, jne..

Karvis

Meillä näytti eilen 5200km/130 päivää, mittarissa 17700km ja tammikuun lopussa tuli vuosi käyttöönotosta. Hiukan lyhyemmäksi jää huoltoväli kuin oculla, mutta onhan siellä pohjalla myös se 4kk essarina joka vaikuttaa varmasti lyhentävästi huoltoväliin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

kt

^^ Eikö joku viitsisi kirjata tähän ne kaikki " käytössä olevat öljyparametrit" sieltä. Mielummin sellainen, joka pääsee 30tkm:iin.
Pystyy sitten muutkin katsomaan onko oikeat parametrit käytössä.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

skriko

Lainaus käyttäjältä: kt - 12.04.11 - klo:18:00
^^ Eikö joku viitsisi kirjata tähän ne kaikki " käytössä olevat öljyparametrit" sieltä. Mielummin sellainen, joka pääsee 30tkm:iin.
Pystyy sitten muutkin katsomaan onko oikeat parametrit käytössä.
Näkyyköhän nuo parametrit Sciroccossa mistään? Mulla menee huoltonäytön mukaan yli 32 000.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: kt - 12.04.11 - klo:18:00
^^ Eikö joku viitsisi kirjata tähän ne kaikki " käytössä olevat öljyparametrit" sieltä. Mielummin sellainen, joka pääsee 30tkm:iin.
Pystyy sitten muutkin katsomaan onko oikeat parametrit käytössä.

Tässäkin ketjussa taisi olla linkki Long life self studyyn. Yksinkertaistettuna parametrit ovat öljyn lämpötila, öljyn pinnan taso ja polttoaineen kulutus. Tai ainakin vuonna 1998 oli, Long lifeä kehitetään varmasti edelleen.

30 000 km:n pääsee kun ajaa pitkiä maantiepätkiä. Pelkällä kaupunkiajolla taas jää 15 000 km:n.

Lainaus käyttäjältä: Adolffi - 10.04.11 - klo:18:58
Sen kyllä ymmärrän, että näillä ajoilla ei 30tkm asti päästä, mutta pitäisi nyt 20 tkm ylittää ennen ensimmäistä huoltoa. Ainakin näin on tapahtunut neljän edellisen LL VAG menopelin kanssa.

Voi myös olla että huoltovälin laskukaavaa on muokattu. Siis uudemmissa autoissa kylmä talvi olisi syönyt huoltovälikilometrejä nopeammin.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy