Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

ePa

Mites noissa koneissa vaikuttaa ajotapa?

Jos hissuttelee kokoajan, niin onko se hyvästä vai pahasta? Tai vaihtoehtoisesti, jos "antaa happea" reilusti niin onko sillä merkitystä?

Veikkaan että Erkan emännän faabio ei ole juuri saanut happea pääsääntöisen kuskin toimesta. Ellei Erkka ole salaa käynyt polkemassa, kun silmä välttää.

Kun joskus kuullut puhuttavan, että moottoreista pitäisi polttaa karstat pois silloin tällöin wanhan kansan ohjeiden mukaan. Onko tämmöinen nyrkkisääntö voimassa enää nykykoneissa?

Björn

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 02.04.11 - klo:11:04
Forte'hoitokin' oli mielessä mutta juurikin tuo normioöjyjen pesevämpi ominaisuus mielessä jätin sen tekemättä.

Onkos tuosta normaaliöljyjen paremmuudesta ihan varmaa faktaakin?

Itse siirryin kanssa taannoin lyhyempään öljynvaihtoväliin, mutta vielä laitettiin LL-öljyt, kun ajattelin että olisi jälleenmyydessä hyvä asia. Lisäksi viime huollossa tehtiin Forte-käsittely, jonka jälkeen ennaltaehkäisevästi putsattiin öljysihti ja -pohja. Sihdistä oli kuulemma kolmannes jo mönjän peitossa. Autonahan siis -04 Passat 1.8t, ml. ~140tkm.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 31.03.11 - klo:21:57
Olen edelleen sitä mieltä, että normiöljyt, ja 15 välein.Isompi huolto 30 välein.Olisi paljon helpompaa ja kustannukset ei juurikaan nousisi.

Normiöljyillä vaihtoväli olisi 5000 km. LL-öljyt nimenomaan kestävät hajoamista ja mönjäksi muuttumista, jonka takia vaihtoväli voi olla paljon pidempi.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: ePa - 02.04.11 - klo:13:28
Mites noissa koneissa vaikuttaa ajotapa?

Jos hissuttelee kokoajan, niin onko se hyvästä vai pahasta? Tai vaihtoehtoisesti, jos "antaa happea" reilusti niin onko sillä merkitystä?

Veikkaan että Erkan emännän faabio ei ole juuri saanut happea pääsääntöisen kuskin toimesta. Ellei Erkka ole salaa käynyt polkemassa, kun silmä välttää.

Kyllähän moottori tykkää, jos saavuttaa oikean käyntilämpötilan ja jos ajo vielä jatkuu pitkäänkin, niin aina parempi.

Jos karstojen polttaminen on ehtona LL:n soveltuvuudelle, niin siitä pitäisi kyllä mainita tiukasti huoltokirjassa! Esim. "LL-huoltovälillä suoritettava karstanpoltto 5 tkm välein, jolloin pakosarja on ajettava punahehkuiseksi."  ;D


Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Björn - 02.04.11 - klo:13:45
Onkos tuosta normaaliöljyjen paremmuudesta ihan varmaa faktaakin?

TBN-luku (total base number) voi antaa jotain vihiä öljyn "pesevyydestä". TBN-luku kertoo öljyn kyvystä vastustaa happoja. Toisin sanoen öljyssä on vielä aktiivisia detergenttejä. Tämä luku tippuu öljyn vanhetessa, kuluessa käytössä. Detergentit juurikin ovat vastuussa tuosta "pesevyydestä", eli reagoivat hapettumisen sivutuotteiden kanssa ja liuottavat ne öljyyn, jotta noita kökköjä ei muodostuisi. Itse perusöljyn hapettumista vastaan öljyssä on antioksidantteja.

Esimerkiksi:

Mobil 1 New Life 0W-40  TBN  11,3
Castrol SLX Professional Powerflow Longlife III 5W-30  TBN  7,0

ePa

Eli mitä isompi TBN, niin sitä parempi?

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: ePa - 02.04.11 - klo:23:33
Eli mitä isompi TBN, niin sitä parempi?
Ei välttämättä. Antioksidantit pyrkivät estämään perusöljyn hapettumista. Näiden osuus saattaa olla suurempi vaikka TBN olisi pienempi, jolloin öljy kestää pidempään ennen kuin hapettuu ja täten detergenttejä ei välttämättä tarvitse olla niin paljoa. Mutta muuten kyllä korkeampi TBN on hyvä juttu.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: ePa - 02.04.11 - klo:13:28
Jos hissuttelee kokoajan, niin onko se hyvästä vai pahasta? Tai vaihtoehtoisesti, jos "antaa happea" reilusti niin onko sillä merkitystä?

Vanhalle vaggineelle annettiin happea säännölliseen ja huoltoväli oli aina 27-29 tuhatta. Nykyisellä vaggineella tulee paljon kaupunkiajoa, mutta happea annetaan välillä ihan reilusti ja huoltoväliennuste on tällä hetkellä 29500km.

ram1

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 02.04.11 - klo:13:49
Normiöljyillä vaihtoväli olisi 5000 km. LL-öljyt nimenomaan kestävät hajoamista ja mönjäksi muuttumista, jonka takia vaihtoväli voi olla paljon pidempi.
Jaa.Kyllä tiedän Octavioitakin missä käytetään ihan normiöljyjä ja 15tkm. vaihtoväliä.No öljyexpertti en tosiaan ole, mutta kyllähän jos kyselee asioita puolueettomilta autotahoilta, niin en ole yhdenkään kuullut kehuvan LL-öljyjä, vaikka nekin varmasti niitä käyttäessään saisi paremman katteen.Itsekin kyllä käytin LL-öljyjä kun Vageja vielä itsellä oli, mutta kyllä vaihdatan välissä öljyt kuitenkin.Sanoisin, että tämä Suomen ilmasto suurin syy, miksi nuo joutuu niin koville.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Björn

^Johtuukohan tuo LL-öljyjen mustamaalaaminen siitä, että niillä ajetaan yleensä pidempään vai siitä että öljy itsessään olisi huonompaa? Eli jos molemmanlaisilla öljyillä ajettaisiin 15tkm, niin onko LL-öljyt edelleen huonommat?

Tyhmä kysymys, mutta olikos se nyt niin, että tavallisesten öljyjen käyttö katkaisee tuon LL -huolto-ohjelman? Siis öljynvaihdon osalta. Eli normiöljyjen jälkeen ei voi siis palata pidempään öljynvaihtoväliin?

ram1

Voihan aina palata takaisin LL moodiin, mutta tarvinnee tietysti käyttää siihen kuuluvia öljyjä.Onhan noilla LL autoilla ajettu puolisen miljoonaakin ilman ongelmia.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Björn


Ok. Mistäköhän mulle on iskostunut mieleen, että kun laittaa ei-LL-öljyt koneeseen niin siitä lähtien mennään sitten pysyvästi 15tkm vaihtovälillä... No tähän varmaan ei kukaan osaa vastata.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Björn - 03.04.11 - klo:18:45
Ok. Mistäköhän mulle on iskostunut mieleen, että kun laittaa ei-LL-öljyt koneeseen niin siitä lähtien mennään sitten pysyvästi 15tkm vaihtovälillä... No tähän varmaan ei kukaan osaa vastata.

Mullakin on sama mielikuva, ettei voisi palata enää LL-tilaan jos käytetty ns. normi öljyjä. ::). Siis ainakaan valmistajan puolesta. Auton kai ehkä voi uudelleen ohjelmoida, vai?

Mutta Longlifestä:

Kannattaa myös tiedostaa, että LongLife-öljyllä on muitakin avuja kuin pelkästään pitkät huoltovälit. Tai oikeastaan pitkät huoltovälit ovat seurausta näistä. Eli nämä LL-öljyt ovat pääsääntöisesti tehty näistä matalaviskoottisista perusöljyistä, eli ovat viskositeetiltään yleensä 5W-30, 0W-30, 0W-20 -öljyjä. Tämähän suoraan vähentää moottorin sisäistä kitkaa ja polttoaineen kulutusta (joka on yksi parametri määritettäessä tätä huoltoväliä). Lisäksi LL-öljyt ovat näitä Low-SAPS (low sulfated ash, phosphorus-sulfur) -öljyjä, eli eritoten diesel-moottoristen hiukkassuodattimille haitallinen tuhkapitoisuus on pienempi. Todennäköisesti myös auton saavuttaakseen ilmoitetut päästöarvot, täytyy käyttää LL-öljyjä, juuri pienemmän polttoaineen kulutuksen takia. Näin ainakin teoriassa.

Pertsa

Myös mulla on mielikuva että jos on LL:stä siirrytty kiinteään 15tkm vaihtoväliin niin paluuta LL:een ei enää ole. En muista minäkään mistä olen sen lukenut tai kuullut.

ram1

Mun mielestä Vag-comilla tuon saa takaisin LL moodiin.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

tsiih

Sen saa takaisin koska vaan, no problem.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 03.04.11 - klo:18:54
Mullakin on sama mielikuva, ettei voisi palata enää LL-tilaan jos käytetty ns. normi öljyjä. ::).

Kannattaa myös tiedostaa, että LongLife-öljyllä on muitakin avuja kuin pelkästään pitkät huoltovälit.

Miksi ihmeessä kiinteään huoltoväliin siirtyminen edellyttäisi LL-öljyistä luopumista?

Ei kiinteä huoltoväli tarkoita sitä, että moottorin valutettaisiin halvinta mahdollista litkua. Esim. nettikaupasta tilattuna LL-öljyt ovat hinnaltaan erittäin edullisia, joten ei se rahastakaan voi kiinni olla.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 03.04.11 - klo:22:57
Miksi ihmeessä kiinteään huoltoväliin siirtyminen edellyttäisi LL-öljyistä luopumista?

Ei kiinteä huoltoväli tarkoita sitä, että moottorin valutettaisiin halvinta mahdollista litkua. Esim. nettikaupasta tilattuna LL-öljyt ovat hinnaltaan erittäin edullisia, joten ei se rahastakaan voi kiinni olla.

Hyvä huomio. Tottakai voi käyttää LL-öljyä kiinteällä vaihtovälillä.

tet

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 03.04.11 - klo:17:29
Jaa.Kyllä tiedän Octavioitakin missä käytetään ihan normiöljyjä ja 15tkm. vaihtoväliä.

Jaa, minä tiedän pösöjä joissa käytetään ihan normiöljyjä ja 30 tkm vaihtoväliä. ;) Olen tämän ekan VW:ni ostosta asti jaksanut hämmästellä miksi muut valmistajat lupaa 30 tkm vaihtoväliä normiöljyillä mutta VW vaatii samalla vaihtovälillä kalliimmat litkut. Näin maallikosta vaikuttaa äkkiseltään kusetukselta, öljyexpertti en tosiaan ole minäkään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Björn


Jos luetunymmärtämiseni ei ole pahasti taas ollut hakoteillä, niin vielä ei ole tullut vastausta siihen, että katkaiseeko tavallisten öljyjen käyttö mahdollisuuden jatkossa palata pidempään öljynvaihtoväliin? LL-öljyillä siis.

Tai no kyllähän ram1 tähän aikaisemmin vastasi, mutta osaisiko joku asian vielä varmistaa?

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Björn - 04.04.11 - klo:09:47
Tai no kyllähän ram1 tähän aikaisemmin vastasi, mutta osaisiko joku asian vielä varmistaa?

tsiih on kyllä varsin luotettava lähde huoltoon liittyvissä asioissa.

Katselin muuten eilen VCDS:llä sekalaisia asioita ja huoltovälivalikossa pystyy määrittelemään öljyn laadun. Vaihtoehtoina on hyvä ja huono. Käytetäänkö vaihtoehtoa huono missä tilanteessa Suomen huolloissa?

mla

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.04.11 - klo:07:57
Jaa, minä tiedän pösöjä joissa käytetään ihan normiöljyjä ja 30 tkm vaihtoväliä. ;) Olen tämän ekan VW:ni ostosta asti jaksanut hämmästellä miksi muut valmistajat lupaa 30 tkm vaihtoväliä normiöljyillä mutta VW vaatii samalla vaihtovälillä kalliimmat litkut. Näin maallikosta vaikuttaa äkkiseltään kusetukselta, öljyexpertti en tosiaan ole minäkään.

Ei nuo litkut ole muualla kalliimpia kuten ovat Suomessa. Suomessa vain on tapana rahastaa kaikesta vähintään tuplahinta kaikkesta autoihin liittyvästä.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

VAG!

Lainaus käyttäjältä: mla - 04.04.11 - klo:10:27
Suomessa vain on tapana rahastaa kaikesta vähintään tuplahinta kaikkesta autoihin liittyvästä.

Tästä on monesti ollut puhetta ja viime viikolla tuli taas pari käytännön esimerkkiä vastaan. Saksassa maksaa ilmastointilaitteen kausihuolto 65 euroa. Sisältää UV-tarkastuksen, kuivauksen, desinfioinnin, väriaineet ja kylmäaineen lisäyksen. Ihan listahinta siis, ei mikään kampanja. Samassa paikassa oli renkaiden suuntauksen tarkistus ja säätö, 35 euroa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.04.11 - klo:07:57
Jaa, minä tiedän pösöjä joissa käytetään ihan normiöljyjä ja 30 tkm vaihtoväliä. ;)

Mutta ne käykin vuoden välein pajalla ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Björn - 04.04.11 - klo:09:47
Jos luetunymmärtämiseni ei ole pahasti taas ollut hakoteillä, niin vielä ei ole tullut vastausta siihen, että katkaiseeko tavallisten öljyjen käyttö mahdollisuuden jatkossa palata pidempään öljynvaihtoväliin? LL-öljyillä siis.

Tai no kyllähän ram1 tähän aikaisemmin vastasi, mutta osaisiko joku asian vielä varmistaa?
Ei katkaise jos ihan maalaisjärjelläkin ajatellaan. Merkkihuollon kannasta en tiedä. Olen ohjelmoinut useampia vahingossa/tietämättömyyttään kiinteälle koodattuja autoja takaisin LL:lle, joissa on kerran pari käytetty tavallista öljyä. Tavallinen öljy ei pilaa LL-öljyä ja ohjelmointi toimii ihan hyvin jälkikäteen muutettuna. En keksi nyt mitään hyvää syytä miksei näin voisi tehdä.

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 04.04.11 - klo:10:24
tsiih on kyllä varsin luotettava lähde huoltoon liittyvissä asioissa.

Katselin muuten eilen VCDS:llä sekalaisia asioita ja huoltovälivalikossa pystyy määrittelemään öljyn laadun. Vaihtoehtoina on hyvä ja huono. Käytetäänkö vaihtoehtoa huono missä tilanteessa Suomen huolloissa?

Tsiihn tiedonlähde on enimmäkseen oma kokemus, joka ei välttämättä ole korkeimman totuuden mukainen ;D
Olen huomannut saman, kerran olen törmännyt LL-koodattuun jossa öljynlaatuna oli ollut jostain syystä "huono". Huoltoväliksi tuli tuolloin 10 tkm, ja n. yksi vuosi. Dramaattinen vaikutus! Tarkstin koodaukset juurikin oudon lyhyen huoltovälin takia, ennen autolla oli ollut normaalia 2v-n. 25 tkm. Laitoin takaisin "hyvälle", nähtäväksi jää miten vaikutti.
Luulen, että se voisi tarkoittaa ihan vain  "hyvä" LL-öljy tai "huono" tavallinen öljy. Täytynee katsoa mitä esitronic/elsa asiaan sanoo...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Maximus

Kuulostaa aika pahalta tuo öljyvalinta "huono", ei kai sellaisilla kukaan aja...  ???
Mitkähän nuo vaihtoehdot ihan virallisesti ovat, voisko olla vaikkapa "LL" ja "Regular". Mutta ei "hyvä" ja "huono"??

Onko mahdollista, että on valittuna "LL-ohjelma" ja öljyksi "Regular". Ei kai, mutta miksi siellä olisi valittavana erikseen huolto-ohjelman tyyppi ja öljyn laatu/tyyppi. Tätä nyt hieman ihmettelen siksi, että se minun 2v/30tkm" näyttää alusta alkaen olevan "1v/16tkm". Voisko siis olla öljynlaatu asetettuna väärin...   :o
"Age quod agis - tee mitä teet"

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 04.04.11 - klo:16:31
Mitkähän nuo vaihtoehdot ihan virallisesti ovat, voisko olla vaikkapa "LL" ja "Regular". Mutta ei "hyvä" ja "huono"??

Kyllä ne termit olivat ihan virallisesti aika suorasukaiset, mutta en nyt muista niitä. Olisko ollut Good ja Poor. Eivät kuitenkaan millään muotoa viitanneet huolto-ohjelman terminologiaan.

skriko

#387
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 04.04.11 - klo:10:42
Mutta ne käykin vuoden välein pajalla ;)

Meillä on uudesta ollut pögötti 206 vm 06. Nyt on ajettu 47 600. Koskaan en suosittelisi ketään ostamaan ranskista, mutta 206 ja 207 poikkeuksena. RCZ:sta ei tietoa. Auton mukana tuli ranskankielinen ohjekirja, jossa huoltoväli ja öljynvaihtoväli oli 30 000 tai 24 kk, Suomessa 30 000 tai 12 kk.
Huolto- ja korjauskulut 5 v/47 600 km.
4X vuosihuolto oljyt mobil 5/50 0â,¬
Suodatin 4Xnoin 12â,¬(alkuperäinen)=48â,¬
Työ 4X noin 20â,¬(merkkiliike)=80â,¬
2Xmolemmat lyhyet valot 0â,¬ työ, vaihdettu itse
toinen rek.kilv.valo 0â,¬ vaihdettu itse
Viat:
Eka katsastus ei olisi mennyt läpi, koska pakoanalyysi pielessä. Merkkiliikkeessä joku päivitys. Virhesuojavastuuseen
Joten huotokulut 128â,¬ koko ajalta. Ei ole kallista206 pito. Poikkeuksena että öljyt ja polttimot ilmaisia. Meni vähän long life aiheen vierestä. 60 000 huollossa sitten vaihdetaan ilman- ja poltonestesuod., tulpat.
Jakohihnan vaihtoväli 4 v tai 120 000. Citroen c 3 samalla moottorilla vaihtoväli 4 v tai 60 000. Joten ei kiirettä vaihdolla. Ã,,idin pökötissä eka vaihto 7 v aj. 78 000.

Wekotin

Joo'o asiasta seitsemänteen, liittyen toki LL-huoltoon, mutta voisi sopia paremmin tuonne "kokemuksia merkkihuollosta" -topiciin.

Tarkistin öljyt koneesta (yön yli seissyt). Auto on siis käynyt about 3000km sitten 60tkm LL-huollossa. En kyllä käsitä mitä on tapahtunut, mutta öljynmäärä mittatikussa huitelee yli sen punapampulan max.rajan. Vein kuitenkin 4X1L Castrolin pulloja, joista yksi vielä palautui takakonttiin vajaana. Ei kai tuolla määrällä tuota noin korkealle voi saada. Öljytilavuus manuskan mukaan 3,6L suodattimen kanssa. Piru kun ei tullut heti huollosta haettua tuota öljynmäärää tarkistettua. Moottori on kyllä pelittänyt hyvin, ei siinä mitään eikä jäähdytysnesteen määräkään ole mystisesti vähentynyt. Tuli jopa mieleen, ettei huollossa olisi otettu vanhoja pois ja sitten joku harjoittelija lirauttanut vahingossa uutta tuon päälle. Ihmeen ohkastakin tuntui olevan.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 04.04.11 - klo:16:31
Kuulostaa aika pahalta tuo öljyvalinta "huono", ei kai sellaisilla kukaan aja...  ???
Mitkähän nuo vaihtoehdot ihan virallisesti ovat, voisko olla vaikkapa "LL" ja "Regular". Mutta ei "hyvä" ja "huono"??

Onko mahdollista, että on valittuna "LL-ohjelma" ja öljyksi "Regular". Ei kai, mutta miksi siellä olisi valittavana erikseen huolto-ohjelman tyyppi ja öljyn laatu/tyyppi. Tätä nyt hieman ihmettelen siksi, että se minun 2v/30tkm" näyttää alusta alkaen olevan "1v/16tkm". Voisko siis olla öljynlaatu asetettuna väärin...   :o

Toistanko nyt itseäni jos sanon että kyllä voi olla väärin ja kannattais käydä tarkistuttamassa ::)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy