Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

pomo

Jostain syystä tuo matka huoltoon alkoi lyhentyä huollon lähestyessä hyvinkin dramaattisesti. Lopulta viimeisien tuhansien kilometrien aikana matka huoltoon lyheni noin 100-200 km/käynnistys vaikka autolla ajettiin vain noin 15 km. Kaverilla on sama homma bensa Rs:n kanssa, matka alkaa lyhenemään kun huolto lähestyy eli todellisuudessa huolto tulee paljon aiemmin kuin mitä auto aluksi ilmoittaa! Minulla ilmoitti vielä 22 000 km kohdalla huollon vajaaseen 30 000 km, huolto tuli kuitenkin alle 25600 km jos en ihan väärin muista!

LS

Lainaus käyttäjältä: kt - 16.02.11 - klo:15:45
Niinkuin tuosta kaaviosta nähdään, ei Vag mittaa suoraan anturilla öljyn laatua. Ainoastaan öljyn lämpötilaa, moottorin polttoainekulutusta ja kuormaa sekä ajettuja kilometrejä seuraillaan. Jos siis kesken kaiken vaihdat uudet öljyt, ei tuo "tietämysjärjestelmä" sitä huomaa.
Ja jos auton moottori käy paikallaan testiä vaihde vapaalla noin 2000 tuntia, niin huoltokutsu tulee kyllä.

Jep. Kaikkia kylmien alueiden vaatimuksia tuo systeemi ei ota huomioon. Mm. öljyyn kertyvä kondenssivesi tulee mieleen. Audifinns foorumin puolella nuita öljysihtien jäätymisiä on raportoitu mm. 2.0 TFSI:n kohdalla, kun samoilla öljyillä on toista talvea ajettu. Itse mieluummin vältän yllättävät öljynpaineen katoamiset vaihtamalla öljyt riittävän usein.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 16.02.11 - klo:19:54
Taitaa olla myös valmistajista kiinni mikä öljy parasta! Harmi, ettei autolehtiä kiinnosta öljytestit; taitaa viimeisin olla tehty 2000-luvun alkupuolella! Yllättävän iso ero on ollut oman kokemuksen mukaan esim. kylmäkäynnistyksessä eri valmistajien saman viskositeetin öljyjen välillä.
TM testasi 2006. Tosin mitä niitä uusia/puhtaita öljyjä testaamaan. Tekisivät oikein kunnon testin ja tutkisivat eri öljyjen ominaisuuksia vaikka 15 ja 30tkm ajettuina.

Kapa

Itse siirryin kiinteään, koska LL-vaihdot jäivät 22 tuhanteen! Kyllä niistä testeistä varmaan iloa olisi tänäkin päivänä, vaikka uusia testattaisiinkin! Uutena huono ei varmaan parane vanhanakaan.

pomo

Se voipi olla, että valmistajat ei paljon halua noita testejä... Öljyn laatu taitaa olla tuossa vaiheessa jo aika heikko...

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: pomo - 17.02.11 - klo:19:49
Se voipi olla, että valmistajat ei paljon halua noita testejä... Öljyn laatu taitaa olla tuossa vaiheessa jo aika heikko...
Sujuvasti kuitenkin lehdessä on autojen kestotestejä. Haluavatko autovalmistajat näitä?

kt

Lainaus käyttäjältä: Sean80 - 11.02.11 - klo:18:29
Anna mä veikkaan... Kun mittarissasi on 18799km, huoltomittari näyttää 11300km ja 30099km tulisi ennusteeksi. Kun mittariin pyörähtää 18800km, huoltomittari näyttää 11200km ja ennuste on tässä vaiheessa 30000km. Eli tuollalailla se ennuste pyörii koko ajan 30000-30099km:n välillä (ainakin mulla). Kerro jatkossa miten sulla. :)


Nyt LL-huoltokutsuennuste näyttää seilaavan alueella 30030....30080 km.
Mittarissa 19370 ja jäljellä 10700 km. Eipä ole alle 30tkm:n LL-ennuste mennyt. Ajot ovat olleet päivittäin 2 viime viikon aikana 35 +35 km eli 2 kertaa noin puolen tunnin pätkiä kerrallaan. Nopeutena noin 80 kmh.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Loungeliner

Tänään ilmestyi reilu 500 km ajetun Octavian huoltoennusteeseen viivojen tilalle lukemia. Ennuste vajaa 2 viikkoa sitten rekisteröidylle autolle oli 16500 km tai 359 päivää... Aika rajua tahtia on huolto lähestymässä verrattuna edelliseen autoon, jossa sentään alle 1000 km ajettuna ennuste liikkui yli 30000 kilometrissä ;D

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Loungeliner - 21.02.11 - klo:22:57
Ennuste vajaa 2 viikkoa sitten rekisteröidylle autolle oli 16500 km tai 359 päivää... Aika rajua tahtia on huolto lähestymässä - -

Minun uskoni näihin huoltoväliennusteisiin meni siinä, kun viallinen mittaristo jouduttiin uusimaan takuuajan puolivälissä. Pidän myös mystiikkana sitä, että ajotietokone oppisi mukamas eri kuskien ajotavoille. Hevonen siihen kyllä pystyy, mutta että auto...???
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Ocu_P

Kolme viikkoa täynnä ja 2450 km takana. Huoltoon 27600 km ja reilut 700 päivää.

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 22.02.11 - klo:00:30
Pidän myös mystiikkana sitä, että ajotietokone oppisi mukamas eri kuskien ajotavoille. Hevonen siihen kyllä pystyy, mutta että auto...???
Jos tilastot mieltää mystiikaksi niin mikäs siinä. Olen myös kuullut että bluetooth on noituutta.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 22.02.11 - klo:14:17
Jos tilastot mieltää mystiikaksi niin mikäs siinä. Olen myös kuullut että bluetooth on noituutta.

Itse asiassa olen humanistiksi ihan kohtalainen tietokonefriikki, mutta autotekniikan tuntemukseni on valitettavan huono. Niinpä kysyn tietävämmiltä: Onko autotietokoneiden oppimiskyvystä mainintoja myös auton valmistajien tarjoamassa informaatiossa, esim. manuaaleissa, vai onko kyse enemmänkin markkinointipuolen tarjoamista mielikuvista?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

RiMa

Tässäpä lisää mystiikkaa, 20-35o pakkaset tuntuvat verottavan aikalailla huoltoennustetta.
Ajettu 800km+jäljellä 14200=15000km
17pv+348=365pv
Öljy on nokeentunut tuolla pätkällä 1900km edestä ja lämmön puute on tuhonnut öljyä 2200km edestä.
Normaalisti päässy sentään n.18000km samoilla öljyillä ;D
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

tarzi

Taitaa olla koodaus väärin kun vain vuoden verran toi aika...  ???
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

RiMa

Pitäisi olla oikein koodattu (itse nollattu) ;)
Kertaakaan ei ole vielä päästy vuotta samoilla öljyillä kun kilometrejä kertynyt n.37000/v. Saa nähdä miten jatkossa käy, kun tulee huomattavasti vähemmän ajoa nykyisin.
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

pomo

Lainaus käyttäjältä: RiMa - 22.02.11 - klo:18:07
Tässäpä lisää mystiikkaa, 20-35o pakkaset tuntuvat verottavan aikalailla huoltoennustetta.
Ajettu 800km+jäljellä 14200=15000km
17pv+348=365pv
Öljy on nokeentunut tuolla pätkällä 1900km edestä ja lämmön puute on tuhonnut öljyä 2200km edestä.
Normaalisti päässy sentään n.18000km samoilla öljyillä ;D

Nimen omaan, longlifea ei ole suunniteltu Suomen oloihin!

Karvis

Lainaus käyttäjältä: RiMa - 22.02.11 - klo:18:22
Pitäisi olla oikein koodattu (itse nollattu) ;)

Millä/miten nollasit sen huoltovälin?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

RiMa

Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: RiMa - 22.02.11 - klo:19:39
VCDS

Ok, pahasti vaan näyttää siltä että että huoltoväli olisi kiinteä 15tkm/1v ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 22.02.11 - klo:17:51
Itse asiassa olen humanistiksi ihan kohtalainen tietokonefriikki, mutta autotekniikan tuntemukseni on valitettavan huono. Niinpä kysyn tietävämmiltä: Onko autotietokoneiden oppimiskyvystä mainintoja myös auton valmistajien tarjoamassa informaatiossa, esim. manuaaleissa, vai onko kyse enemmänkin markkinointipuolen tarjoamista mielikuvista?
Ei pidä ajatella liian monimutkaisesti näitä. Siellä on iso läjä antureita keräämässä tietoo mitä, milloin ja minkälaisissa olosuhteissa tapahtuu ja näiden perusteella on suht helppo laskea VAG:n taikakaavalla uusi huoltoennuste. Se, onko tuo ennuste mitenkään järkevästi laskettu, on sitten toinen asia.

ram1

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 22.02.11 - klo:19:41
Ok, pahasti vaan näyttää siltä että että huoltoväli olisi kiinteä 15tkm/1v ::)
Samaa mieltä.Ennen ajelit autolla sen 39tkm. vuosi niin silloinhan tuo huolto tuli ennen vuoden täyttymistä .Nyt kun ajokilsat vähentyneet, niin näkee selvästi, että vuoden huoltoväli speksattu.Vuoden huoltoväli kuitenkin mielestäni hyvä ratkaisu vageille.Hinta-eroa LL-moodissa ajeluun ei juuri tule, koska joka toinen ns. öljynvaihto, johon voi viedä omat halvat öljyt.Etenkin jos meinaa itse pitää autoa pitkään.No itsellä ei enää tätä miettimistä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

tsiih

Satavarma en ole 1.4 tdi:stä mutta aina ei halvemmat öljyt sovi luokitukseltaan vaikkei longlifea käyttäiskään.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

ram1

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 22.02.11 - klo:20:24
Satavarma en ole 1.4 tdi:stä mutta aina ei halvemmat öljyt sovi luokitukseltaan vaikkei longlifea käyttäiskään.
No tarkoitin lähinnä "halpoja" öljyjä.Eli itseviety Catrol LL maksaa sen rapiat 8e litra, joten öljyt maksanee Poloon noin 32e.Loppuhinta lienee tuohon välihuoltoon 100-150e max.Paras tietty olisi jos voisi käyttää normiöljyjä, jotka ei tukkeuta niinkuin LL- öljyt.Itse en kanssa tiedä mihin kaikkiin koneisiin noita ns. normiöljyjä voi käyttää, mutta ainakin 2.0 Fsi koneisiin.Jos kysyy öljynvaihtoihin erikoistuneista korjaamoista, niin ei nuo LL öljyt kovin suurta sympatiaa saa.Voi tietysti johtua omista eduistakin.Tiedä näistä, mutta mun mielestä olisi paljon helpompaa ja selkeämpää pitää selvät huoltovälit, eikä kikkailla näillä LL huolloilla.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Kapa

Ei kai kukaan "tsiih" järkihemmo käytä muita kuin luokituksen mukaisia öljyjä? Olipa huoltoväli kiinteä tai longlife!

RiMa

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 22.02.11 - klo:19:41
Ok, pahasti vaan näyttää siltä että että huoltoväli olisi kiinteä 15tkm/1v ::)
Viides huoltoväli nyt menossa (2x merkkiliike ja 3x itse nollattu) aiemmat menneet n.18t km, nyt sattui ensimmäisen kerran koville pakkasille nollaus, eli jatkunee ennuste säiden lauhduttua.
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 22.02.11 - klo:20:24
Satavarma en ole 1.4 tdi:stä mutta aina ei halvemmat öljyt sovi luokitukseltaan vaikkei longlifea käyttäiskään.
Käy tuohon halvempikin öljy kiinteällä välillä, olisiko ollut joku 505 tai 506 luokitus vaatimuksena? En tuota nyt ulkoa muista.
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 22.02.11 - klo:20:20
Vuoden huoltoväli kuitenkin mielestäni hyvä ratkaisu vageille.
Tuo täytyy pistää kohta harkintaan.
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

kt

#295
Viikko sitten oli ajettu 19799 km ja jäljellä 10300= 30099 km
Ã,,sken oli mittarissa 20001 km ja jäljellä 10000 = 30001 km. Olis pitänyt pysäyttää tuohon 19999 ja katsoa, mutta lipsahti ohi.
Ja nyt 20075 km ja jäljellä 10000= 30075 km.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Reneto

Mä en nyt oikein ymmärrä huoltoilmaisimen logiikkaa. Noiden kovien pakkasten aikaan se näytti yksi aamu jotakin pariatuhatta kilometriä huoltoon, en ehtinyt katsoa kunnolla kun se jo hävisi.
Unohdin koko asian, ja nyt ilmojen lauhduttua näyttöön pärähtää "service now" starttauksen jälkeen. Sama teksti tulee kun yrittää itse tarkistaa huoltoennusteen. En aio välittää tuosta nyt pätkän vertaa, koska marraskuisen venttiilinjumituksen yhteydessä koneeseen laitettiin uudet öljyt, eikä niillä ole ajettu kuin reilu 1000 km. Huoltoväliä ei tietenkään tuolloin nollattu, mutta edellisestä huollosta ei silti ole kuin vuosi ja n 8000 km. 
Viime kesänä tsekkasin muutaman kerran huoltoennusteen, ja mielestäni huoltoväliksi ei ole muutettu 1v/15tkm.  Arvatkaa vienkö huoltoon.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

skriko

Itse pidän tuota huoltovälinäyttöä vain pikku insinööripoikien leikkikaluna. Onhan sitä kiva seurailla, omalta kohdaltani tiedän, että auto kuin auto niin se kaksi vuotta on aina se huoltoväli, kun niitä kilometejä tulee niin vähän. Eri asia paljon ajavilla. Entisessä autossani huoltokirjan suositus oli vuosi tai 15 000 km. Silti vaihdoin öljyt kahden vuoden välein, kun kilometrejä tuli tuo 15 000. Aina vaihto syksyllä talvea varten ja öljynä oli  mobil rally formula. Ekat öljyt vaihdoin alta vuoden ja 7500, kun ei tiedä mitä kuraa ne Jaappanin pojat olivat sinne laittaneet. Volkkarilla on kait vähän turvallisempaa ajaa kaksi vuotta, kun siellä on ne long lifet. On tuota huoltovälinäyttöä joskus kiva vilkaista, kun se näyttää aina, että huolto menisi päälle kaksi vuotta ja 30 000 km. Kait siitä sitten voi vetää sen johtopäätöksen, että ajotyyli on aika "hellävarainen".

Sean80

Lainaus käyttäjältä: kt - 27.02.11 - klo:13:07
Viikko sitten oli ajettu 19799 km ja jäljellä 10300= 30099 km
Nyt on mittarissa 20001 km ja jäljellä 10000 = 30001 km. Olis pitänyt pysäyttää tuohon 19999 ja katsoa, mutta lipsahti ohi.
Näyttää vahvasti samanlaiselta kuin mulla. Mun Golfille tuli pari viikkoa sitten joka päivä kylmäkäynnistys lähes viikon ajan, mutta ei vaikutusta huoltoväliennusteeseen. Ei edes silloin, kun Golf ei meinannut lähteä kylmänä käymään. Tai siis ei lähtenytkään vaan työnnettiin lähimmälle sähköpistokkeelle.

Joskus kyselin Laakkoselta asiasta, mutta eivät ole kuulemma törmänneet toiseen samanlaiseen, joten eivät osanneet sanoa. Mutta jos sitä ei tuosta 30 000 km:stä saa millään ilveellä tippumaan, niin annetaan palaa vaan...

kt

Nämä viimeiset 3 viikkoa on melkein päivittäin tullut 2 tunnin aikana ajettua 80 km. Katselin tänään ajotietokoneen 1-näyttöä ja siinä kulutus meni tuolla km-määrällä noin 6,0 litraan.
Pitääpä ajaa pari päivää isommalla kulutuksella S-asennolla ja tutkia, vieläkö kilometrit seilaa 30000--30099 välillä.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy