Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

savolaiskollega

Kaikki ei muuten yleensäkään näy ymmärtävän sitä, että se LL-huoltoväli ei todellakaan ole KIINTEÃ,, 30 tonnia, vaan sopeutuva. Olen monelta kollegalta kuullut, että ajavat mm. 30 tonnia vaikka huoltoa kutsuisi jo reilun 20 tonnin jälkeen. Siinä olen sitten miettinyt sitä, että mites jos autoon tulee sitten jotain vikaa, vaikka takuuaikanakin, ja autoa ei ole huollettu sen mukaan mitä ilmaisimet pyytää. Kenen vastuu ?  :'(

yber alles?

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 07.01.10 - klo:16:19
Kaikki ei muuten yleensäkään näy ymmärtävän sitä, että se LL-huoltoväli ei todellakaan ole KIINTEÃ,, 30 tonnia, vaan sopeutuva. Olen monelta kollegalta kuullut, että ajavat mm. 30 tonnia vaikka huoltoa kutsuisi jo reilun 20 tonnin jälkeen. Siinä olen sitten miettinyt sitä, että mites jos autoon tulee sitten jotain vikaa, vaikka takuuaikanakin, ja autoa ei ole huollettu sen mukaan mitä ilmaisimet pyytää. Kenen vastuu ?  :'(
Näisä uudemmissa vaggineissa on juoru josta korjaamo näkee kuinka paljon on huoltoväli ylitetty.Niin kilometrit kuin päivätkin.Joten jos on kyse vastuusta niin eiköhän paja sen vastuun jätä asiakkaan kontolle tai ainakin saa varautua tosivääntöön jos esim huoltoylitys olisi tuota 10tkm luokkaa. :-[

Reneto

Huoltonäyttö laskeskelee noita päiviä omituisesti. Näyttänyt viikon verran 600 km:ä huoltoon, mutta toissa päivänä vuorokaudet putosivat 176:sta 146:een.
30 pv~1 kk, eli ei sikäli vaikuta sattumanvaraiselta tuo pudotus.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Sean80

Mulla näyttää Golfin huoltoväliennuste edelleenkin tasan 30 000 km, vaikka on joutunut ehkä viitisen kylmäkäynnistystäkin näissä -20 asteen pakkasissa tekemään. Mittari näyttää 22 300 km ja huoltoon arviolta 7 700 km.

Ennuste on ensimmäisestä kilometristä lähtien ollut tasan 30 000 km. Vaikka toistankin itseäni, niin jotenkin ton mittarin toiminta epäilyttää.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Sean80 - 22.01.10 - klo:13:31
Mulla näyttää Golfin huoltoväliennuste edelleenkin tasan 30 000 km, vaikka on joutunut ehkä viitisen kylmäkäynnistystäkin näissä -20 asteen pakkasissa tekemään. Mittari näyttää 22 300 km ja huoltoon arviolta 7 700 km.

Ennuste on ensimmäisestä kilometristä lähtien ollut tasan 30 000 km. Vaikka toistankin itseäni, niin jotenkin ton mittarin toiminta epäilyttää.

Polossa lähes sama tilanne. Ajettu 11.200 km ja huoltoonkutsu noin 30.000 paikkeilla, ehkä muutaman kymmenen kilometrin heittoa löytyy. Täytyy vielä tarkistaa ja laskea tarkka ero ajettujen kilometrien ja huoltoonkutsun välillä. Pololla ajettu matka-ajoa noin 90% ja hyvin vähän kylmäkäynnistyksiä, kun on narun jatkossa katoksessa (letku- ja sisätilanlämmitin).
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Male80

Ajan 99% matka-ajoa ilman kylmäkäynnistyksiä ja edellisessä RS Ocussa (vm 08) tämä ajo venytti huoltoväliä n. 1000 km. Eka huolto 31000 ja toinen 62500.
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

Sean80

Muutaman kymmenen kilometrin heittoa toki täälläkin, mutta johtunee siitä, että huoltoennustemittari toimii vain 100 km:n tarkkuudella. Eli kun matkamittarissa pyörähtää uusi sataluku, niin huoltomittarista se poistuu.

Eli
22 300   +   7 700   =   30 000
22 399   +   7 700   =   30 099
22 400   +   7 600   =   30 000
jne...

kt

Pienentämällä 1,4TSI moottorin sylinterihalkaisijaa arvosta 76,5mm arvoon 71,0 mm saadaan moottoriksi 1,2TSI. Kampiakselin on samanlainen, koska iskunpituutta ei ole muutettu. Ilmeisesti koko muu moottorirunko ja varmaankin koko alakerta ovat muuten "entisiä".
LL-huoltoon kutsun pitäisi tulla 1,2TSI:n ajajalle 2160 km myöhemmin kuin 1,4TSI:n kuskille edellyttäen, että he ajavat tuon 30tkm samalla "ajotavalla peräkkäin". Tuon 2160 km voi arvioda siitä, että pienempien sylinterien "öljyvoideltu" pinta-ala pienenee tässä pienemmässä moottorissa 7,2%. Öljyn kulutuksen sylinteripinnoilla pitäisi vähentyä tuon verran. No kohtahan tämä selviää, kun ensimmäiset 1,2TSI:t saavat LL-huoltokutsun.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Kynäkauppias

Mitäs kelettä: 1.2 fabia pamautti aamulla insp vaikka eilen huoltoon oli matkaa 6900 km. Pitääkö tuo huoltaa nyt vai onko jotain vikaa vikaa?
Tuleva vulvumies.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kynäkauppias - 22.01.10 - klo:17:41
Mitäs kelettä: 1.2 fabia pamautti aamulla insp vaikka eilen huoltoon oli matkaa 6900 km. Pitääkö tuo huoltaa nyt vai onko jotain vikaa vikaa?

Tuliko aikaraja täyteen?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Kynäkauppias

Karvis:

Ei, huollettu viime kevään, silloin ajettu 18 tkm, nyt lasissa 28 tkm.
Tuleva vulvumies.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: kt - 22.01.10 - klo:17:34
Pienentämällä 1,4TSI moottorin sylinterihalkaisijaa arvosta 76,5mm arvoon 71,0 mm saadaan moottoriksi 1,2TSI. Kampiakselin on samanlainen, koska iskunpituutta ei ole muutettu. Ilmeisesti koko muu moottorirunko ja varmaankin koko alakerta ovat muuten "entisiä".
LL-huoltoon kutsun pitäisi tulla 1,2TSI:n ajajalle 2160 km myöhemmin kuin 1,4TSI:n kuskille edellyttäen, että he ajavat tuon 30tkm samalla "ajotavalla peräkkäin". Tuon 2160 km voi arvioda siitä, että pienempien sylinterien "öljyvoideltu" pinta-ala pienenee tässä pienemmässä moottorissa 7,2%. Öljyn kulutuksen sylinteripinnoilla pitäisi vähentyä tuon verran. No kohtahan tämä selviää, kun ensimmäiset 1,2TSI:t saavat LL-huoltokutsun.

Oletko aivan tosissasi tuon laskelmasi kanssa..?
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

kt

#42
En. Laskelma sylinteripinta-aloista on kyllä oikea, mutta johtopäätös on tietysti väärä.
Osaatko yhtään arvella miksi johtopäätös on väärä?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: kt - 23.01.10 - klo:13:17
En. Laskelma sylinteripinta-aloista on kyllä oikea, mutta johtopäätös on tietysti väärä.
Osaatko yhtään arvella miksi johtopäätös on väärä?

Koska LongLife huoltoväli on max. 30 000km / 2 vuotta, ei 32000km?

Docw

LainaaOlen jonkinverran lueskellut noita jenkkifoorumeilta (Audiworld ja Audizine) niin siellä näyttää olevan tosiaan niin että auto viedään eka öljynvaihtoon 10tkm tms. kohdalla. En ihan ole päässyt selville millainen huoltosysteemi siellä on. Ei kuitenkaan taida olla LL siellä käytössä?

Juurikin näin, 8300km mittarissa ja nyt auto jo sanoo että heti pitäisi päästä huoltoon. Maanantaille onkin aika varattuna. Maileissa tuo ajoittui 5000:n kohdalle, menee juurikin niin kuin tuossa joku aiemmin jo mainitsi että aluksi vaihdetaan öljyt 5000 mailin välein ja myöhemmin väli pitenee.

kt

^Bensakoneilla LL-huoltokaavassa on mukana 1) ajettu matka, 2) siihen kulutettu polttoaine ja terminen öljyn kuluminen moottorissa. Emme tietysti tiedä oikeita riippuvuuksia kaavassa. Voisi kuitenkin arvioida seuraavaa: 1,4TSI7DSG kuluttaa 0,2 litraa satasella enemmän kuin 1,2TSI7DSG. Jos autot ajavat peräkkäin 30tkm ja 1,4TSI saa silloin huoltokutsun, niin paljonko 1,2TSI vielä pääsee. No tuon erotuksen bensankulutuksessa ainakin eli 0,2x300=60 litran matkan eli 1034 km. Mutta paljonko vaikuttaa 1,2TSI:n pienempi sylinterihalkaisija? Ei varmaan koko 7,2%:n verran (jonka sylinterin pinta pieneni), mutta joku osa siitä. Arvataan, että kolmasosa eli 2,4%. Tällöin öljyllä voisi ajaa vielä 2,4% lisää tuohon 30tkm:iin eli 720 km. Nyt voisi ottaa käyttöön keskiarvon eli veikkaan 1,2TSI:n kulkevan 877 km pitemmälle kuin 1,4TSI.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Reneto

Lainaus käyttäjältä: kt - 23.01.10 - klo:17:11
Emme tietysti tiedä oikeita riippuvuuksia kaavassa.

Tuon takia laskelmalla voi heittää vesilintua. Kaiken lisäksi moottorit ovat yksilöllisiä eli liian teoriapohjalla koko homma.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

RiMa

Onko tämä Kt: tarkoittama dokumentti.http://www.vaglinks.com/Docs/VW/Misc/VW_Service_Interval_Extension_SelfStudyGuide_224.pdf

Lainaus käyttäjältä: kt - 03.12.09 - klo:07:24
Tuo ylimpänä oleva "selitys" LL-huollon laskentatavasta on vapaa ja yksinkertaistettu käännökseni VAG-itseopiskeluaineistosta
"Self-Study Programme 224, Service Interval Extension",


Taitaa poltettu polttoainemäärä olla aika määräävässä asemassa (ainakin jos sitä palaa paljon).
Se selittäis n.19000 huoltovälit omassakin kulkineessa (Polo 1.4 tdi 59kw), joka syö matkaajossa n.+45% ohjekirjan arvoista.
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

kt

#48
Tuohan se linkki on ja siinähän on aika selkeästi sanottu miten LL-km määräytyvät. Kaava on yksinkertainen ja vaikka "kertoimia" ja kaavan muotoa emme tarkkaan tiedä, niin tekemäni vertailu antaa hyvin osviittaa siitä mikä LL-kilometreihin vaikuttaa.
Miten sait kaivettua muuten tuon manuaalin esiin?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Erkka

Lainaus käyttäjältä: RiMa - 27.01.10 - klo:18:13
Onko tämä Kt: tarkoittama dokumentti.http://www.vaglinks.com/Docs/VW/Misc/VW_Service_Interval_Extension_SelfStudyGuide_224.pdf

Taitaa poltettu polttoainemäärä olla aika määräävässä asemassa (ainakin jos sitä palaa paljon).
Se selittäis n.19000 huoltovälit omassakin kulkineessa (Polo 1.4 tdi 59kw), joka syö matkaajossa n.+45% ohjekirjan arvoista.

Mikä on Polosi keskikulutus? Minä olen päässyt omalla Polo 1.4 TDI 59KW:lla 4.9l/100km (ajettu 11500km) vuosimalli -09. Kylläkin suurin osa ajosta matka-ajoa. Jonkin verran kulutusta on nostanut nämä kovat pakkaskelit. Parhaimmillaan olen päässyt 4.35 l keskikulutukseen yhdellä tankillisella.

LL huoltoon kutsu mittarin mukaan aika tarkalleen 30t/km kohdalla.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

RiMa

Lainaus käyttäjältä: kt - 27.01.10 - klo:19:11
Miten sait kaivettua muuten tuon manuaalin esiin?
Googlella ja tuurilla tämmösestä osoitteestahttp://www.vaglinks.com/VAGLinks.asp Tuolla on aika paaaljon muutakin tietoa...

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 27.01.10 - klo:19:24
Mikä on Polosi keskikulutus?
Minun -08 (41000 ajettu) polon kulutus 5,6l/100km http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=35808
pienin mittaus kesäkelillä 5,1l kovilla pakkasilla suurin 6,85l lähes kaikki  pelkkää matkaajoa (min. 60km/sivu).
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

Taky

Lainaus käyttäjältä: RiMa - 27.01.10 - klo:22:07
pienin mittaus kesäkelillä 5,1l kovilla pakkasilla suurin 6,85l lähes kaikki  pelkkää matkaajoa (min. 60km/sivu).

Keskikulutus 5.6 l/100km, joka kuullostaa tuodeelle pienelle TDi:lle kovalta.
Vm. 2004 1.9 TDi 110 Hp versiona Toledon nokalla meni 120 tkm 5,12 l/100km keskikulutuksella aikoinaan.
Samoissa ajoissa C-Max vanhalla 1.8l "transit" TDCi:llä mennyt kohta samaiset 120 tkm 5.7 l/100km keskikulutuksella.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Erkka

RiMa
Aika suurelta kuulostaa Polon kulutus. Varsinkin kun suurin osa kilometreistä sisältää matka-ajoa. Oletko kysellyt huollosta, mahtaisiko olla korkeahko kulutus säädöistä kiinni ja voisiko sille tehdä jotain?
Muistaakseni tehdas lupaa 1.4 TDI:lle- Matka-ajossa 3.9l ja keskikulutukseksi 4.5l.

Mitäs lukemia Polon mittari näyttää seuraavaksi LL huoltoonkutsuksi?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

kt

Ero keskikulutuksissa selittää varmasti tätä ainakin osittain, miksi LL-huoltoon kutsutaan noin aikaisin (n. 19 tkm). Jos moottorin kulutuslukema "tankillisista" mitattuna antaa autotyypin keskiarvoihin verrattuna esim. +10%:n, niin selitys on kuskin ajotavassa tai moottori on vialla.
Mikäli ajotietokoneen kulutuslukema on lisäksi jatkuvasti vaikkapa +6% yläkantissa verrattuna näihin tankkimittauksiin, niin se tietysti kannattaisi korjauttaa kohdilleen. Tällä tavoin myös LL-kaava saisi oikeampaa tietoa autosta.
+16%:n virhe auto/moottorityypin keskikulutukseen nähden vie noin - 4800 km:iin LL-huoltolukemassa.
Kannattaa muuten tallettaa tuon linkin sisältö.
http://www.vaglinks.com/Docs/VW/Misc/VW_Service_Interval_Extension_SelfStudyGuide_224.pdf
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

RiMa

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 28.01.10 - klo:07:04
Mitäs lukemia Polon mittari näyttää seuraavaksi LL huoltoonkutsuksi?
Nyt ajettu 1300km edellisestä huollosta, seuraavaa huoltoa ennustaa 15700km/395pv. edellisestä huollosta laskettuna >:(
Eli jo 55400km kohdalla olisi odotettavissa auton kolmas LL ??? huolto (valohoito). Pistää rahan äänellä huoltoliikkeelle...

Tuosta polttoaineen kulutuksesta huoltoliike (SAH Oulu) ja maahantuoja oli tiukasti sitä mieltä että on normaalia  :o eli 3,9l - 5,6l ei mitään eroa. Eli kun autossa on vakio ohjelmisto eikä mitään vikakoodeja, niin auto silloin kunnossa piste (menee vissiin huoltomiehellä sormi suuhun siinävaiheessa).
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

muuli1010

Ajelin edellisella autolla aluksi lahes pelkastaan pidempaa matkaa ja tuolla ajolla huoltovaliksi muodostui 33...34 tkm kun kayttotarkoitus muuttui ja keskimaarainen ajosuorite lyheni, muuttui samalla myos huoltovali tuon jalkeen auto halusi huoltoon n. 25...26 tkm ajon jalkeen   :o, selvyyden vuoksi mainittakoon etta tuohon aikaan maksimi huoltovali oli 50 tkm / 2 v. Nykyinen autoni puolestaan halusi viimeksi huoltoon siina vaiheessa kun mittariin oli kertynyt n. 25 tkm, joten vaittaisin etta ainakin joissakin yksiloissa tuo huoltovali toimii ihan loogisesti.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: RiMa - 28.01.10 - klo:18:23
(menee vissiin huoltomiehellä sormi suuhun siinävaiheessa).

Niinhän se näillä nykypäivän valohoivaajilla tekee, jos töpseli sanoo kaiken olevan OK niin ei sitten osata etsiä sitä vikaakaan enään.

Eihän autossasi käsijarru laahaa tms, nostaa helposti kulutusta litralla :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

RiMa

Laitoin tuosta polttoaineen kulutuksesta oman ketjun ettei tämä karkaa alkuperäisestä aiheesta http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1203.0

Karvis: Ei ole käsijarru koskaan jäänyt laahaamaan.
Pitää muuten aika hyvin paikkansa minun autossa, että poltettujen diesel litrojen mukaan huoltoon.
Matka-ajo valmistajan lupaama 3.9l eli 1170l/30000km.
Todellinen kulutus 5.61 eli 1066l/19000km huoltokutsu.
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

Karvis

Osaako tuo huoltoväli kasvaa jos ajot muuttuu?
Nyt näyttää huoltoon 18500 joten huoltoväliksi muodostuisi vain hiukan päälle 20tkm, mutta kevään/kesän myötä alkaa taas tulla pidempää siivua tämän talvituraamisen sijaan. Nyt ajo on ollut todella lyhyttä pätkää ja pakkasiakin on riittänyt, vain pari pidempää reissua heitetty huollon jälkeen :-\

Edellinen huoltoväli oli ~26tkm joten aika paljon jäätäisiin tuosta, mutta toki jos huoltoennusteen kilometrimäärä osaa kasvaa niin pidemmillä reissuilla tuota eroa kurotaan nopsaan kiinni ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Kiviharju

Tietääkseni huoltoväli osaa kasvaakkin, jos ajot muuttuvat kovasti.
Ainakin minulla on välillä näyttänyt isompia lukemia, pitkien reissujen jälkeen, kuin lähtiessä
Audi A4 Allroad quattro -17

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy