Omatoimihuoltomiehet hoi!

Aloittaja Penguin, 21.08.14 - klo:22:01

« edellinen - seuraava »

Penguin

Omalla Yetillä on nyt paiskottu 148tkm Suomen ylväitä maanteitä, ja aloin tossa huoltoa ihmettelemään. Nykyinen ammatti on raskaankaluston huollossa, joten aloin tässä pohdiskelemaan josko huoltaisin ajoneuvoni itse. Mikään takuuhan tässä ei enää voimassa ole, joten miksi turhaan maksaa 200 juuroa siitä että joku tekee saman työn minkä itse voisin tehdä? Juu, huoltoleimaa en näin saa, mutta taitavana kaverina voin vaikka kynällä piirtää jonkun kivan kuvan huoltokirjaan.

Tarkoituksena on vaihtaa moottoriöljyt, moottoriöljysuodatin, naftasuodatin, moottori-ilmansuodatin ja raitisilmasuodatin. Vaihto-osat tarvikeliikkeestä, ja lähtökohtaisesti Mannia ja Boschia. Ja tietty tarkistelen nivelet, puslat, laakerit ja kaikki huohottimet putsaten jos suinkin mahdollista.

Onko voorumilla muita janttereita, jotka olisivat jo Yetiään ehtineet ropata moottorin ja voimansiirron puolelta sen verran, että osaisivat kertoa seuraavat asiat:

- Vaihteistoöljyn vaihtoväli?
- Onko näissä mahdollista tarkistaa vaihteistoöljyn määrää?

Sen verran täytyy varmistaa, jotta onko näissä älykkäissä nelivedoissa Haldex samassa yhteydessä perämurikan kanssa, ja onko Haldexin öljyt sama asia kuin peräöljy? Olen tottunut tähän mennessä vain "tyhmiin" periin, pelkkää rautaa eikä älyä.

Kiitos niille jotka vastauksia antavat. Vaikka vain aihetta sivuten.

Dirti

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 21.08.14 - klo:22:01
Omalla Yetillä on nyt paiskottu 148tkm Suomen ylväitä maanteitä, ja aloin tossa huoltoa ihmettelemään. Nykyinen ammatti on raskaankaluston huollossa, joten aloin tässä pohdiskelemaan josko huoltaisin ajoneuvoni itse. Mikään takuuhan tässä ei enää voimassa ole, joten miksi turhaan maksaa 200 juuroa siitä että joku tekee saman työn minkä itse voisin tehdä? Juu, huoltoleimaa en näin saa, mutta taitavana kaverina voin vaikka kynällä piirtää jonkun kivan kuvan huoltokirjaan.

Tarkoituksena on vaihtaa moottoriöljyt, moottoriöljysuodatin, naftasuodatin, moottori-ilmansuodatin ja raitisilmasuodatin. Vaihto-osat tarvikeliikkeestä, ja lähtökohtaisesti Mannia ja Boschia. Ja tietty tarkistelen nivelet, puslat, laakerit ja kaikki huohottimet putsaten jos suinkin mahdollista.

Onko voorumilla muita janttereita, jotka olisivat jo Yetiään ehtineet ropata moottorin ja voimansiirron puolelta sen verran, että osaisivat kertoa seuraavat asiat:

- Vaihteistoöljyn vaihtoväli?
- Onko näissä mahdollista tarkistaa vaihteistoöljyn määrää?

Sen verran täytyy varmistaa, jotta onko näissä älykkäissä nelivedoissa Haldex samassa yhteydessä perämurikan kanssa, ja onko Haldexin öljyt sama asia kuin peräöljy? Olen tottunut tähän mennessä vain "tyhmiin" periin, pelkkää rautaa eikä älyä.

Kiitos niille jotka vastauksia antavat. Vaikka vain aihetta sivuten.

Huoltokirjasta pitäis löytyä tarvittavat tiedot öljyjen vaihtovälille, mutta toisaalta tuskinpa tuo huonoa tekee jos vaihtaa laatikkoon öljyt kun kilometrejä on tuon verran. Exeossa on ainakin vaihdelaatikon kyljessä öljyntäyttöauko joka esti liiallisen täyttämisen, eli ei ainakaan mitään selkeätä "mittatikkua" tms ollut. Eli täyttö kunnes tulee yli :D

Kannattaa tarkistaa vaikka castrolin sivuilta mitä kaikkia öljyjä autoosi menee joten se antaa aika hyvin osviittaa peräpään/haldexin öljyistä.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Penguin

Lainaus käyttäjältä: Dirti - 21.08.14 - klo:22:19
Huoltokirjasta pitäis löytyä tarvittavat tiedot öljyjen vaihtovälille, mutta toisaalta tuskinpa tuo huonoa tekee jos vaihtaa laatikkoon öljyt kun kilometrejä on tuon verran. Exeossa on ainakin vaihdelaatikon kyljessä öljyntäyttöauko joka esti liiallisen täyttämisen, eli ei ainakaan mitään selkeätä "mittatikkua" tms ollut. Eli täyttö kunnes tulee yli :D

Kannattaa tarkistaa vaikka castrolin sivuilta mitä kaikkia öljyjä autoosi menee joten se antaa aika hyvin osviittaa peräpään/haldexin öljyistä.

Tämä täyttöpuoli oli lähinnä se mitä pohdinkin. Mersuissahan on joissain malleissa vaihteistoöljyn täyttö täyttöaukon reunan alle joitain millejä, ja aloin pohtimaan, josko VAG-ryhmän tuotteissa olisi ollut yhtä hölmösti. Hyvä jos ei.

Antti

Mun käsityksen mukaan takaperässä on oma öljy ja Haldexissa oma. Ja etuperä vaihdelaatikossa. Haldexin öljyt 60tkm välein vaihtoon. Omassa menossa satku puhki ja vähän on ollut mielessä ja laatikon öljyt vaihtaisi tälle talvelle.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

repomies

Hienoa että joku muukin viitsii. Vaikka en olekaan Yeti-kuski, niin ainakin Passatin perusteella sanoisin että perushuolto on tehty VAG-leirissä helpoksi. Polttimoiden kyrvähtäminen näkyy heti ajotietokoneella ja suodattimien vaihto on suorastaan naurettavan helppoa. Vanhan BMR-koneen kaikki suodattimet ovat helposti hollilla yläkautta vaihtamalla, sen kun avaa konepellin. Raitisilmasuodatin on pelkääjän jalkatilassa, pikakiinnitysruuvit vain auki ja se irtoaa sieltä hetkessä.

Ainoastaan öljyproppu on pohjan suojien takana piilossa, joten se teettää ylimääräistä työtä. Ratkaisin tämän tyytymällä öljyimuriin ja yläkautta öljyjen vaihtoon, koska toistaiseksi olen kiltisti hakenut sen merkkiliikkeen leiman huoltokirjaan 30tkm välein ja 15tkm kohdalla olen sitten imaissut öljyt itse pois ja tehnyt "väliöljynvaihdon".

Nykyään longlife-öljyjä saa Suomestakin sopuhintaan, mutta Saksasta niitä saa tilattua vielä vähän halvemmalla. VAG-alkuperäissuodattimia(kin) saa ebaysta tilaamalla noin puoleen hintaan verrattuna merkkiliikkeiden huoltotiskeihin, ainakin jos tilaa kerralla useamman.

Koska öljyimurini on mallia joka soveltuu myös jarrunesteiden vaihtoon, aion harjoitella niiden vaihtoa kakkosauton kanssa, kun seuraavan kerran vaihdan renkaat. Kakkosauto on käytännössä kokonaan omatoimihuoltojen varassa, pl. kylmäaineet. Jäähdytysnesteet ja vaihteistoöljyt on kertaalleen vaihdettu ja seuraavan kerran ne todennäköisesti poistetaan kun auto paalataan. Siihen asti kovaa ajoa ja perushuoltoja.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: repomies - 07.09.14 - klo:09:10

Ainoastaan öljyproppu on pohjan suojien takana piilossa, joten se teettää ylimääräistä työtä. Ratkaisin tämän tyytymällä öljyimuriin ja yläkautta öljyjen vaihtoon, koska toistaiseksi olen kiltisti hakenut sen merkkiliikkeen leiman huoltokirjaan 30tkm välein ja 15tkm kohdalla olen sitten imaissut öljyt itse pois ja tehnyt "väliöljynvaihdon".


Yläkautta tapahtuvaa öljyvaihtoa ei voi kyllä suositella, vaikka kyseessä olisi väliöljynvaihto. Mahdolliset epäpuhtaudet jäävät öljynpohjaan. Toivottavasti olet vaihtanut myös suodattimen?

Helpoin tapa on tehdä pohjapanssariin/muoveihin pieni luukku/reikä suojattuna kumisella suojalla propun kohdalle, niin ei tarvitse aina irrottaa niin 30kpl ruuveja.

repomies

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 07.09.14 - klo:09:19
Yläkautta tapahtuvaa öljyvaihtoa ei voi kyllä suositella, vaikka kyseessä olisi väliöljynvaihto. Mahdolliset epäpuhtaudet jäävät öljynpohjaan. Toivottavasti olet vaihtanut myös suodattimen?

Helpoin tapa on tehdä pohjapanssariin/muoveihin pieni luukku/reikä suojattuna kumisella suojalla propun kohdalle, niin ei tarvitse aina irrottaa niin 30kpl ruuveja.

Olen toki vaihtanut suodattimenkin, sain niitä varsin halvalla briteistä. Tuo reikä pohjapanssariin pitäisi osata tehdä oikeaan kohtaan ja riittävän isoksi, koska kuten varmasti tiedätkin, öljyllä on tapana tulla ulos enempi vähempi erilaisissa kaarissa valutuksen aikana, eli se ei suinkaan putoa kuin kivi suoraan alas, vaan putoamiskohta muuttuu öljymäärän vajetessa. Ei ole kiva, jos pohjapanssari sotkeutuu ja auto alkaa merkkailla reviiriä.

Olen järkeillyt, että ei tuosta yläkautta vaihtamisesta nyt varsinaista haittaakaan voi olla. Kyllä niitä epäpuhtauksia tulee pois imemälläkin, päätellen öljyn väristä. Volkkarin vanhoissa TDI-koneissa tosin onkin eräänlainen jatkuva öljynvaihto käynnissä, kun öljyä häviää noin litra per kymppitonni, eli jos pitää tikun ylämerkissä niin neljän litran öljytilavuuteen on "öljynvaihtovälillä" tullut laitettua puhdasta öljyä koneeseen kolme litraa.. ;D

dosetti

Olisi kiva saada faktaa öljyn vaihtamisesta yläkautta vs. alakautta. Minäkään en näe ainakaan omassa konemallissa mitään ongelmaa vaihtaa öljyt imulla yläkautta. Imuletku yltää pohjaan asti ja joissain malleissa joutuu imua käyttämään jokatapauksessa, että saa suodatinkotelon tyhjäksi. Absoluuttisen tyhjäksi ei konetta saa kummallakaan menetelmällä, ja monet suhteellisen isot öljynvaihtoihin erikoistuneet firmatkin vaihtavat yläkautta öljyjä. Heillä on tiedossa automerkit ja mallit, joista tyhjennys tehdään alakautta.
Oma vaihtorutiini menee näin: ajan autolla +100km ja vaihto heti imulla yläkautta niin, että pilli on pohjassa, pieni odottelu, että loputkin öljyt valuu pohjaan, imulla nekin pois ja suodatinkotelosta myös.

Antti

Itse uskoisin että imemällä tulee ihan riittävän puhtaaksi. Tuskin ne varsinkaan marmoritiskin takana ehtii viimesiä liruja liruttelemaan muutenkaan.

On kyllä monella nykyihmisellä kumma käsitys siitä, että nykyisin autoille ei kerta kaikkiaan voi itse tehdä mitään. Perushuollot kun onnistuu siinä kuin ennenkin ja huollettavia kohteita vain on vähemmän. Ja harvemmin.

Itse olen ottanut melkein rutiiniksi pyöräyttää huuhteluaineen vanhoissa öljyissä ennen öljynvaihtoa, niistäkin montaa mielipidettä olemassa.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

valkama

Tervehdys täällä yksi yetin omistaja lisää. 4x4 2.0tdi 125kw malli.
Tein juuri 120tkm huollon itse, kuten yllämainittu niin voi näihin uudempiin autoihin tehdä vielä vaikka mitä.
Haldex ja peräöljyn kanssa saa olla tarkkana että valuttaa oikeat öljyt pois. Ja käyttää vai laadukkaita öljyjä kaikkialla autossa.

Oma mielipiteeni tähän öljyn imemiseen ei ole kovin positiivinen. Jos vaikka jokin laakeria hajoamassa, ratas, tms.. ja metallisilppua on öljypohjassa niin sitä ei huomaa/ei tule sieltä kun pumpulla imee. Pohjaropun kautta kun ottaa niin huomaa jos siellä on jotain sinne kuulumatonta ja voi miettiä miten etenee homman kanssa.

Kuitenkin autoissa kerran/kaks vuodessa joutuu öljyt vaihtamaan, niin ei ole paharasti avata pohjapanssari (5min homma oikeilla työkaluilla). Tulee myös crossi/enduro pyörillä ajettua, niin siinä öljynvaihto on 4-6h välein (suodatin+ loota&kone öljy) ja ilmansuodatin jokaisen ajopäivän jälkeen. Siinä voi miettiä kuin vähän autonhuolto oikeasti vie aikaa.

Kuten varmaan tekstistä ilmenee niin vältän merkkihuoltoja viimeiseen asti. En vain luota toisen tekemään työhön autoissa/pyörissä, vaikka pitäisi liikkeissä olla "ammattilaisia". Monessa merkkiliikkeissä nuoria juuri amitsun autopuolelta valmistuneita hallityöntekijät

repomies

^En ole koskaan kuullut kenenkään saaneen öljynvaihdossa kuulla että öljyn mukana tulee metallia. Oma autoiluhistoriani on vain parin kymmenen vuoden mittainen, mutta keneltäkään muultakaan en ole moisesta kuullut. Ei sitä öljynvaihtoa yksinkertaisesti tehdä niin tarkasti että jäteöljyn laatua tarkkailtaisiin tai suodatin avattaisiin ja tutkittaisiin.

Toisekseen, jos öljypohjassa on silminnähden metallia, niin käytännössä moottori on jo isoa remppaa vaille vainaa. Tuollainen on äärimmäisen harvinaista normaalilla öljynvaihtovälillä ja normaaleilla kilsoilla, ei oikeastaan koske ihmisiä jotka vaihtavat autoa ennen kuin mittarissa on 150tkm.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy