Joko talvirenkaat alla?

Aloittaja tarzi, 29.09.10 - klo:20:40

« edellinen - seuraava »

Kennedy

Järvenpäähän luvataan ensviikolle +10 tienoolle ja yölläkään ei paljoa tuosta tipu.
Ei ole vaihtamassa vielä hetkeen nastoja alle vaikka padasjoelle lähden pe.

Eilen katsoin säätietoviteota netistä niin Tre/Jkl aksella korkeintaan tulee räntää. Sen alla pelkkää vettä.
300ZX
Passat Variant 2013

Poni

Lainaus käyttäjältä: tet - 16.10.13 - klo:12:06
Aika kovat paineet minusta vieläkin, oletko tarkistanut mikä on suosituspaine ko. rengaskoolle autossasi? Taitaa yleensä olla tuon kokoisissa n. 2,0 - 2,2 bar, ainakin omissa edellisissä kulkineissani on ollut tuota luokkaa. Nykyisen Skodillakin kesärenkaat 215/55R17 on myös lierut jos painetta laittaa yli 2,5.

Isot paineet saavat auton "leijumaan"?
Suositukset tankin luukussa ovat "tyhjänä" 2,2 -> 3,2 jos täysi auto ja kovaa kyytiä.
Mielestäni tuo 2,6 on vielä aika siisti luku.

Toisaalta, tulee kylmä, eikö silloin paineet pikkaisen laske?

Paineet suositellaan tarkastamaan kylmistä renkaista.
Ajossa sitten lämpenee ja laajenee.

Onko joku insinööri ollut niin insinöörishenkinen, että on mittaillut ja osaisi kertoa lämpötilan vaikutuksesta tarkemmin?
Paljonko ne paineet muuttuvat pakkasella, tai vaikka kesällä kuumalla kelillä kovassa ajossa?

Foxit

Tässä tämmöinen esimerkkilaskelma:

Lämpötila mittaushetkellä: 5 astetta celsiusta (=278K=T1), paine=p1 =2,6 bar -> Lämpötila: -20 astetta celsiusta (=253K=T2), paine =p2?

Gay-Lussacin laki sanoo, että vakiotilavuudessa p/T=vakio. Tästä seuraa, että p1/T1=p2/T2

p2=(T2*p1)/T1=(253K*2,6bar)/278K =2,36619... bar eli noin 2,4 bar

eli tuollaisella 25 asteen lämpötilamuutoksella tulisi teoriassa n. 9% muutos renkaan ilmanpaineeseen.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Jokerdef

17" kitkat alla. Continental 5 ja on tosi mukavat ja hiljaiset. Suosittelen!

______________________________________
VW ID.3 Pro Performance Business

ex. BMW 330e, BMW X1, BMW 120i, VW Polo BlueGT

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 17.10.13 - klo:09:56
Tässä tämmöinen esimerkkilaskelma:

Lämpötila mittaushetkellä: 5 astetta celsiusta (=278K=T1), paine=p1 =2,6 bar -> Lämpötila: -20 astetta celsiusta (=253K=T2), paine =p2?

Gay-Lussacin laki sanoo, että vakiotilavuudessa p/T=vakio. Tästä seuraa, että p1/T1=p2/T2

p2=(T2*p1)/T1=(253K*2,6bar)/278K =2,36619... bar eli noin 2,4 bar

eli tuollaisella 25 asteen lämpötilamuutoksella tulisi teoriassa n. 9% muutos renkaan ilmanpaineeseen.


Eli lyhyesti sanottuna usein kuultu nyrkkisääntö "10°C lämpötilan lasku pudottaa paineita 0,1bar", pitää aika hyvin kutinsa ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

japa

Contin uudet kitka vitoset. Mukavaa kyytiä. Hyvin on pärjäilty kitkoilla ennenkin ja varmaan tästä eeskin päin ;)
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Vankka

Toivottavasti Oululaiset on saanu nastat jo alle. Täällä nimittäin tulee jotain valkoista taivaalta.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Poni

Poni kiittää ja kumartaa sekä Foxitille laskelmasta, että Karvikselle vielä selventävästä nyrkkisäännöstä.
Nyrkkisäännöstä? Mistähän moinen nimitys tullut...

re2

#878
^
LainaaNyrkkisääntö on toimintaa helpottava muistisääntö, joka pätee yleensä mutta ei jokaisessa tapauksessa. Nyrkkisääntö on helposti opittava ja sovellettava keino, jonka avulla voidaan laskea tai muistaa likimääräisesti jonkin tietty arvo. Sen avulla voi tehdä päteviä arvioita.
Aikuisen miehen nyrkin leveys on noin 10 cm: nyrkin leveyttä voi käyttää yksinkertaisena, karkeana mittana. Vastaavasti miehen peukalon leveys on noin yksi tuuma.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nyrkkis%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6

Englanninkielinen vastine "rule of thumb" tulee sitten tuosta jälkimmäisestä.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Poni - 17.10.13 - klo:08:35
Paljonko ne paineet muuttuvat pakkasella, tai vaikka kesällä kuumalla kelillä kovassa ajossa?
Kesäkelillä tuo meneekin käytännössä hieman hankalammaksi. Löysempi rengas lämpeää huonomman rullaamisen takia enempi suhteessa kovempaan. Tällöin löysemmän ja huonommin rullaavan renkaan lämpötila voi kesällä nousta kuumalla 40 asteisella asvaltilla yli 120 km/h nopeuksissa jonkin verran enempi. Olisikin joskus mielenkiintoista mitata että kuinka paljon :)
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

JakeS

Pikkuhiljaa pakkaan vanteita peräkärriin. Volsuun otan kitkat kun siinä ei nyt ole talvirenkaita lainkaan. Possussa on hakkapeliitta seiskat ja tarkemmin niitä tutkiessani yhdessä renkaassa on kudosvaurio. Rengas on pinnalta ja nastoiltaan hyväkuntoinen mutta yhdestä kohtaa keskeltä painunut sisään jonkin verran ja samasta kohtaa renkaan sivulla pieni pullistuma. Mikähän moisen on voinut tehdä?  ajettu liian lujaa?
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Tonto

17" Contin kitkat laitettu alle tänään, mukavasti rullaa ja hiljaista kyytiä antavat verratuna saman kokoisiin kesärenkaisiin.

Peräkylän Pertti

Onneksi vaihdoin renkaat eilen, nyt täällä on jo pari senttiä maassa lunta...

Zaasa

Tänään vaihdoin Goodyearin Ultra Grip ice+kitkat Dezentin vanteineen alle.Tulkoon talvi :)
Vanteisiin olisi voinut panostaa hiukan enemmänkin,näillä mennään.

repe59

Aamulla vaihtui kitkacontit, hiljaset on, vaan kuinkahan vannoutunut hakkapeliitta niihin luottaa?
Skoda Kodiaq 4x4 2.0 TDI -18
ex-Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
ex-Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

MikaMM

Omassa pyörinyt vanhat kitkat koko viime kesän. Piti ajaa kevään aikana loppuun, mutta eihän ne suostunut kulumaan. Vieläkin on pintaa n. 4mm. Nastat alle viikon parin päästä.

Emännän Poloon kävin tänään vaihdattamassa kitkat alle. Yleensä vaihdan itse, mutta selkä vihoitellut jonkin aikaa, enkä uskaltanut ottaa riskiä, että olisi pitänyt kesken renkaanvaihdon kontata sisälle ottamaan panacodia.

Quality

Tässä sitä taas arvotaan. Viikonlopuksi luvataan lähes pääkallokeliä maalle, jonne pitäisi lähteä lauantaiaamuna, mutta sitten ensi viikolla taas luvataan kymmentä lämpöastetta. Mahtaisiko tuon AWDn saada pysymään tiellä lumisateesta huolimatta vai pitäisikö luopua koko reissusta? Tai pyöräyttää sitten nastat huomenillalla alle ... ovat sen verran jo kahden talven ajoissa kuluneet, etteivät enää kovin pahasti asfalttia murra :).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

makkis

Lainaamutta sitten ensi viikolla taas luvataan kymmentä lämpöastetta

Näinpä, en ole kiirehtinyt. IS lupasi tänne hirmuisen lumimyrskyn iltapäivälle ja 10 cm lunta. Totuus näyttää tällä hetkellä olevan tihkusade (vettä) ja 3 astetta lämmintä. Ei tule näillä eväin huomenna etäpäivää. Transporteriin vaihtuu nastat huomenna, aika on tilattu. Ajellaan sitten sillä jos IS uhkailut toteutuisi.

repomies

Tulipahan laitettua, ja vajaa 40 minuuttia siinä meni kun siirsin renkaat varastosta, ruuvasin auton omalla tunkilla nurkat ylös ja käsipelillä kiersin pultit. Momenttiavaimella kiristin, sitten kesärenkaat varastoon - pesu jäi odottamaan parempaa ajankohtaa.

Jos renkaat olisi lähtenyt roudaamaan johonkin rengaspajalle vaihdettavaksi, touhussa olisi taatusti kulunut kauemmin. Vähän vähemmällä liikunnalla olisi kyllä selvinnyt. Ymmärrän toisaalta hyvin ihmisiä, jotka käyttävät rengashotelleja ja niiden vaihtopalveluista.

VWRiddare

Tänään vaihdatin renkaat alle. Ei ollut oikein onnistunut operaatio. Täällä kaukana susirajalla kun olen lomalla tällähetkellä, niin operaation suorittajaksi täytyi ottaa paikallinen "Pärnäsen korjaamo", joka luultavasti on erikoistunut pääasiassa traktoreihin, ja maansiirtokoneisiin. Jälki oli vallan kamalaa, peräluukun kattoverhoilussa kolme mustaa viivaa, ja mustat sormenjäljet, lisäksi yksi vanne telottu aivan ruvelle sementtilattialla. Oli varmaan hypitty päällä, tai sitten tiputettu lattialle, sillä niin syvät on "röpelöt pinnassa. No, jälleen tyhmää rankaistiin. Täytyy vaan hoitaa nuokin hommat itse.

Markku J

Otitko talvirenkaat matkaan lomareissulle susirajalle -vai ostitko sieltä uudet  ?

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 17.10.13 - klo:19:31
Otitko talvirenkaat matkaan lomareissulle susirajalle -vai ostitko sieltä uudet  ?
Toin ne tänne säilytykseen sukulaisten nurkkiin viime keväänä, koska kotona kävi varastotila vähiin.

RTWteam

Pakko oli alle laittaa. 10cm lunta maassa.  :-X

Quality

Tuossa kun katsoin keliennusteita, näyttää siltä, että normaalia ajokeliä on selkeästi ennustettu koko Etelä-Suomeen. Navakka pohjatuuli kuivattaa ainakin päätiet, joten näillä mennään.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Ktk

Jos sitä sinnittelisi siihen asti että oikeesti tarttee. Tänään kyllä käskin poikia laittamaan kumit vanteille, voi sitten ruuvata tarpeen tullessa alle. Nookkian tää uus kitka tulee, oliks se ny R2 tjsp.

makkis

Ei ole omissa. Maanantaina tulee Alphaan ja huomenna Bemuun.

Oli vähän jumppaa, aamulla sain sosiaalitransporteriin nastat alle junailtua ja sen verran suitsutti lunta sawossa päiväsaikaan, että en vaimoa uskaltanut laskea Alphalla lipsuttelemaan vaan laitoin tulemaan kotiin sosiaalitransportterilla. Itse kuskailin transportterilla vaimon bemarin renkaat kotiin ja pitää aamulla vaihtaa itse kun on pakko viedä lapset mummolaan 60 km päähän. Alpha jäi duunin pihaan.

Ensimmäistä kertaa kävi näin raju virhearviointi.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: VWRiddare - 17.10.13 - klo:19:24
No, jälleen tyhmää rankaistiin.

Jospa ne vain näyttivät kaupunkilaisserkulle kaapin paikkaa ;)

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: VWRiddare - 17.10.13 - klo:19:24
Tänään vaihdatin renkaat alle. Ei ollut oikein onnistunut operaatio. Täällä kaukana susirajalla kun olen lomalla tällähetkellä, niin operaation suorittajaksi täytyi ottaa paikallinen "Pärnäsen korjaamo", joka luultavasti on erikoistunut pääasiassa traktoreihin, ja maansiirtokoneisiin. Jälki oli vallan kamalaa, peräluukun kattoverhoilussa kolme mustaa viivaa, ja mustat sormenjäljet, lisäksi yksi vanne telottu aivan ruvelle sementtilattialla. Oli varmaan hypitty päällä, tai sitten tiputettu lattialle, sillä niin syvät on "röpelöt pinnassa. No, jälleen tyhmää rankaistiin. Täytyy vaan hoitaa nuokin hommat itse.
Maksoit hyvästä palvelusta täyden hinnan?

Antero

Keskiviikkona laitatutin talvinakit alle. Tarvitsen työssäni autoa päivittäin, joten ei oikein voi ottaa riskejä kelien suhteen. Eipähän tarvitse joka aamu jännittää, nastoilla pääsee kuitenkin eteenpäin vaikka olisi sulatkin tiet.  :)

Superb 4x4

Eilen ja tänään vaihtui nastat kulkineisiin ja peräkärryynkin alle. On tuota loskalunta reilusti jo täällä niin ilman nastoja ei pärjäisi enää. Ensi viikolla sitten jo lämpenee  >:(
Skoda Superb Combi 2.0 Tdi Dsg 4x4 Ambiente MY12
(huonontien alustalla)
EX: Skoda Superb Combi 1.6 Tdi Greenline Ambiente MY12

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy