Joko talvirenkaat alla?

Aloittaja tarzi, 29.09.10 - klo:20:40

« edellinen - seuraava »

automaattori

Kuinka monta talvea yleensä kitkoilla ajatte? Mulla nää Noksut on 1,5 talvea ajettu ja pito ei viime keväänä ollut enää ihan terävimmillään. Siksi ajattelinkin että ajan nää nyt alkutalvesta loppuun ja sitten vaihdan uudet R2-kitkat. Autoilijan paras henkivakuutushan on toimivat renkaat. Kitkat uutta sarjaa on juuri sitä. Nyt joku näsäviisas heittää nastaehdotuksia, se on minun osalta turhaa. Laskin muutama päivä sitten että kilometrejä autouran aikana on tainnut tulla vähintään 1,5miljoonaa ja ehkä 200000km kitkoilla. Isoja kolareita ei ole tullut, muutamia pieniä kolhuja kyllä, joista yhdessä olin syyllinen. Näissä kolhuissa on ollut kaikissa alla nastarenkaat. Nyt pitää koputtaa puuta, eli päätä, että jatko menisi yhtä hyvin ;) 
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 03.10.13 - klo:19:18
Kuinka monta talvea yleensä kitkoilla ajatte? Mulla nää Noksut on 1,5 talvea ajettu ja pito ei viime keväänä ollut enää ihan terävimmillään.
Saman havainnon olen itsekkin tehnyt. Autoni alla on ollut Gooyearin kitkat, ja kyllä täytyy myöntää, että pito heikkeni heti ensimmäisen talven jälkeen. Pärjäähän noilla tosin vieläkin varmasti vielä yhden talven, mutta ajatuksissa on kuitenkin käynyt, että josko ostaisi kokeeksi täksi talveksi Contin kitkat. Ainakin kaverini on niitä kehunut maasta taivaisiin. Contin nastarenkaitakin olen miettinyt, mutta taitaa jäädä haaveeksi. Autoilu-urani aikana olen ostanut ainoastaan yhdet nastarenkaat, ja luultavasti se riittää. Kyllä niillä kitkoilla pärjää, jos ei tarvitse aina saada parasta starttia punavaloista.  ;)

Karvis

Työautoon menee aamulla nastat alle, omaan autoon katselen tilanteita vielä viikon-pari.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Markku

KOlme talvea olen ajanut Contin CVC5 kitkoilla. Hyvin on pärjätty, mutta joka talvi pito on tuntunut huonommalta. Kumi varmaan kovettuu ajan mittaan sen verran.
Nyt on jäljellä pintaa nelisen milliä. Laitoin ne eilen alle. Uuden kitkat (Michelin  Xin3) on jo ostettu, ne tulee alle sitten kun noilla ei uskalla kurvailla.
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

Mikko

Moni on tainnut kitkat jo hätäillä alle kun huomaa selvästi kuinka tämän viikon aikana ilma on muuttunut todella paljon pölyisemmäksi. Autonkin päälle on aina päivän päätteeksi laskeutunut kunnon pölykerros.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 03.10.13 - klo:19:18
Kuinka monta talvea yleensä kitkoilla ajatte? Mulla nää Noksut on 1,5 talvea ajettu ja pito ei viime keväänä ollut enää ihan terävimmillään. Siksi ajattelinkin että ajan nää nyt alkutalvesta loppuun ja sitten vaihdan uudet R2-kitkat.
Paljonko 1,5 tavlvessa on tullut km kitkoille?

skriko

Paras mitä oon ajellut samoilla kitkoilla on 20 000 km. Talvia 6,5. Kitkat oli kymmenen vuotta vanhat kun vaihdoin autoa. Pintaa oli vielä hyvin, mutta aikas olivat kovat ikänsä puolesta. Ei sitä pidon huonontumista niin huomaa, kun se huononee pikkuhiljaa.

tapanixxx

Ei ole vielä, marraskuun puolella vaihdetaan.

Sivukommenttina mainitsen että UK:ssa ei käytetä talvirenkaita, tai niitä ei ainakaan ole pakko käyttää. Siellä asuneena talvella tulee jonkin verran lunta ja lämpötila laskee helposti -5 asteen tuntumaan.

Mitään ongelmia ei itselläni ollut kesärenkailla ajaessani. Toki piti huolella ajaa. Ja paikkakunta jossa asuin oli aika kumpuilevaa, eli oli ylämäkiä ja alamäkiä paljon enemmän kuin täällä pk-seudulla.

tet

Ei ole alla, täällä kaakossa yleensä vasta marraskuun lopussa täytyy vaihtaa. Toki pakkasöitä on jo ennen sitä, mutta ei niiden takia juuri piikkipyöriä viitsi alle ruuvailla - eiväthän ne piikit käsittääkseni edes mustalla jäällä juurikaan auta. Usein olen selvinnyt hyvin lähelle pakollista vaihto-ajankohtaa kesärenkailla, toki siitä syystä että ehdottoman pakollista aamuajoa ei ole. Keväällä sitten taas usein menee reilusti yli, usein jopa ihan sallitun takarajoille.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

automaattori

Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Vankka

Koirankoppiin lipsahti nastat alle. Ompahan toisessa autossa talviratasta jos talvi sattuu yllättään. todellinen syy oli kesärenkaiden vuotaminen ja täristaminen.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

firstvw

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 03.10.13 - klo:19:03
ei vielä, todennäköisesti alla olevat uudet kesärenkaat on turvallisemmat kuin vanhat nastarenkaat.

Näin minäkin luulin, kaksi kertaa. Yhden reissun lipsuttelin lumisateessa ja ei ne kesärenkaat mitään pidä jos alla on lunta ja jäätä.

Viimesyksynä sattu oleen alla hertzin volvo kesärenkailla kun lumet tuli. Lähes uudet kumit oli, mutta aamulla kokeilin ekat 200m ja soitin sitte hertzille että tulkaa hakemaan autonne pois, 1000â,¬ omavastuulla en sillä aja minnekään. Eivät velottaneet mitään noudosta tai polttoaineesta

Karvis

Alkuviikkoon lupailee lumi/räntäsateita, jokohan sitä tänään pitäisi... :-\

Ironic32

Taitaa olla viikonloppuna rengassavottaa. Alkaa nuo ensi viikolle luvatut yö/aamulämpötilat näyttämään siltä.

JAK

Just Yetiin tuhrasin alle talvirenkaat. Kiva se noin sentin kynnys missä rengas keikkuu ennen kuin saat pultin kiinni.

JanMec

Eilen meni piikit alle kun maanantaina edessä 2 viikon kommennus pohjoiseen.
ex. BMW 520d Xdrive -16, ex. Ocu RS 2.0 tsi -14, ex.Ocu 1.8TSi Combi DSG Elegance -11,
ex. Ibiza -99, Golf IV 1.6-99, Cordoba Tdi-01, GolfIV Variant 1.6-00, Golf IV Variant Tdi-01, Golf IV Variant 1.6-04, Octavia Combi RS Tdi -07, Golf V 1.4 TSi Variant -08

Seba

Tänään ajattelin laittaa nastarenkaat Poloon alle, saapahan ajettua nastat sisään ennen kuin todelliset liukkaat kelit alkaa pääkaupunkiseudulla.

tet

Lainaus käyttäjältä: Seba - 11.10.13 - klo:10:40
Tänään ajattelin laittaa nastarenkaat Poloon alle, saapahan ajettua nastat sisään ennen kuin todelliset liukkaat kelit alkaa pääkaupunkiseudulla.

Milloinka siellä pääkaupunkiseudulla liukkaat oikein tulevat? Täällä vajaa 150 km idempänä yleensä n. kuukauden kuluttua tästä hetkestä alkaa olla aika miettiä josko vaihtaisi...
ex-vag:

Seba

Ainakin ensi viikolle luvattiin lunta jopa eteläänkin ja viime vuonna kun ajoin sen yhden liukkaan päivän kesärenkailla, en aio samaa virhettä enää toiste tehdä.

Mikko

Parin viikon päästä aikaisintaan. Oli keli mikä tahansa. :)

tet

Lainaus käyttäjältä: Seba - 11.10.13 - klo:14:40
Ainakin ensi viikolle luvattiin lunta jopa eteläänkin ja viime vuonna kun ajoin sen yhden liukkaan päivän kesärenkailla, en aio samaa virhettä enää toiste tehdä.

Ilmatieteen laitoksen 10 päivän ennuste ei ainakaan tänne kaakkoon näytä lunta lupaavan. Sen toisen puljun ennusteista olen oppinut pysymään erossa. ;)

Toki tarpeen mukaan vaihden talvirenkaat minäkin, mutta kokemus kertoo että yleensä ei ole ennen marraskuun puoltaväliä tarvinnut vaihtaa. Toki kerta se on ensimmäinenkin, jos tarvii niin sitten tarvii. Ennakoivasti en kuitenkaan vaihda vain sillä perusteella että joku sammakkomies sanoo että kahden viikon päästä tulee lunta.
ex-vag:

Zaasa

En ole vielä Hakkapeliittoja hankkinut,ensiviikolla hankin renkaat ja laitan alle.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.10.13 - klo:14:31
Milloinka siellä pääkaupunkiseudulla liukkaat oikein tulevat? Täällä vajaa 150 km idempänä yleensä n. kuukauden kuluttua tästä hetkestä alkaa olla aika miettiä josko vaihtaisi...
Itsellä talvirenkaat on menny alle lähes joka vuosi marraskuun toinen viikonloppu täällä PK-seudulla, joskus harvoin marraskuun eka viikonloppu.

JAK

Laitan kohtuu aikaisin kun vaimo ajelee töihin ennen kello kuusi aamuisin. Joka kerta se homma on yhtä v*tt*maista.

Mikko

Tänä vuonna olen yrittänyt minimoida v***umaisuutta: on tunkki joka mahtuu auton alle, on akku-pulttipyssy, on hylsy jolla ei tarvitse vannetta varoa niin paljoa, on kunnon momenttiavain... Varastosta (ja varastoon) jumppaaminen ja pesupaikalle kiikuttaminen ei kuitenkaan yhtään helpommaksi muutu.

Nipademu

Viime maanantaina tuli alle ykkösautoon ja emännän ajokkiin vaihdetaan viikonlopun aikana. Kitkarenkaat molemmissa, niin hyvillä mielin alle ajoissa.

Eikä se nyt niin kettumaista ole, toki asunkin taajaman ulkopuolella suhteellisen isolla tontilla  ;D
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Zaasa

Jos renkaan vaihto on kovin vidumaista niin maksullisia palveluja on tarjolla pesuineenkin.Eikä edes pidetä paheksuttavana arenalla ;)

RTWteam

Vatvomiseksihan tämä menee ja helpoimmalla pääsisi kun vaihtaisi jo. Yritetän kuitenkin kituutella marraskuulle, tietenkin kelejä seuraten.

jab85

Tänään tuli veivattua molempiin kulkineisiin alle, ku joutuu aamuisin ajamaan ennen kuutta jo ja eipä sitä tiedä täällä savon korkeudella vaik kohta tarviis niitä oikeesti ;D Vähän vaan kehtuutti vaihdella omiin autoihin ku on päivän töissä niitä vaihdellu asiakkaille >:(
Ex vagit Skoda fabia 1.4 Tdi-07 Skoda fabia RS-05 Skoda octavia 1.9 tdi -02, Skoda octavia 1.9 tdi -04,Skoda octavia 1.6 -99 Seat ibiza cupra -00

Karvis

Huomiseksi oli aika varattuna mutta tulikin lähdettyä junnujen kanssa reissuun joten siirsin ajan maanantaiksi, toivottavasti ei vielä maanantaiaamuna ole valkoista sontaa maassa :;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy