Mitkä kitkarenkaat valitsit??

Aloittaja Hannes, 26.10.15 - klo:16:24

« edellinen - seuraava »

Mikä olisi valintasi kitkarenkaaksi??

Continental ContiVikingContact 6
Nokian Hakkapeliitta R2
Good Year UltraGrip Ice 2
Michelin XI3
Pirelli IceZero R
Bridgestone Blizzak WS80
Nordman RS
Nankang IceActiva Ice-1
Hankook Winter i*cept

skriko

Lainaus käyttäjältä: enkero - 26.10.15 - klo:22:26
Mutta tiedän perheitä, joissa vaimoväkikin selviää noilla all-roundereilla.

Tiedän perheitä missä vaimoväki selviää helposti kitkoilla, mutta miesväelle tuottaa vaikeuksia selvitä edes Nokian 8:lla.

Hannes

Nokia näyttäisi johtavan kirkkaasti äänestystä, ilmeisesti kyseessä on hyvä rengas?? olis kiva kuulla ihan kokemuksiakin omasta rengasvalinnasta onko valintaan tyytyväinen.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 28.10.15 - klo:20:41
Nokia näyttäisi johtavan kirkkaasti äänestystä, ilmeisesti kyseessä on hyvä rengas?? olis kiva kuulla ihan kokemuksiakin omasta rengasvalinnasta onko valintaan tyytyväinen.

64 vastauksen otoksella en sanoisi että voi tehdä päätöksiä renkaiden paremmuudesta/hyvyydestä. Testit on erikseen, mutta tässä näkee pienen otoksen kyllä arenalaisten rengasvalinnoista ja ehkä monella ei ole kokemusta kuin nokialaisista?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 28.10.15 - klo:20:50
64 vastauksen otoksella en sanoisi että voi tehdä päätöksiä renkaiden paremmuudesta/hyvyydestä. Testit on erikseen, mutta tässä näkee pienen otoksen kyllä arenalaisten rengasvalinnoista ja ehkä monella ei ole kokemusta kuin nokialaisista?

Aika harvalla on kokemuksia uusista renkaista edes liki samanlaisella autolla samanlaisissa olosuhteissa.

Itselläni on kokemusta Nokian, Michelinin ja Continentalin nastattomista renkaista samoissa olosuhteissa mutta aivan erilaissa autoissa ja kokoina.
Mutta täysin epätieteellisesti koettuina ei tuossa kolmikossa kovin kummoisia eroja ole.

Ja kuriositeettinä kokemuksia on kahdesta teknisesti identtisestä autosta joilla ajelen kumpi sattuu olemaan löytyvillä.
Toisessa renkaina Hakkapeliitta 8 ja toisessa R2.

Tälle talvelle ei ole renkaita vielä edes vaihdettu mutta viime talvena ainoa mistä renkaiden eron huomasi oli rengasmelu. Sitä en muista kummassako sitä ole enemmän... Selvinnee tässä lähiviikkoina jos talvi tulee.
Pidossa ei sellaista eroa ollut että voisi mainita.

Jusku

Continentalin CVC6 tuli äsken tilattua paikallisesta liikkeestä. Kokona 225/45 18, ja toimitusaika oli tällä hetkellä reilu 1½ viikkoa. Ensimmäiset kitkat itselleni, mielenkiinnolla odotan tulevaa. :)
Ei huolta huomisesta kuhan vaan tänään on siistii.
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG MY15
Ex: Audi A4 2.0TFSI quattro -07

GoWash! Suomen modernein autopesula.

Rooivalk

Viime syksynä kun ostin tämän nykyisen kulkupelin (esittelyauto), niin sain valita renkaat itse ja otin Hakka R2 SUV. Hyvät on ja hiljaiset. Viime talvena täällä etelässä oli se 2 päivää liukasta ja hyvin ne piti silloinkin.

mremonen

R2 SUVit täälläkin. Hiljaisiltahan nuo tuntuvat, vaikka ovatkin hieman lötköt verrattuna suvikumeihin, mutta se oli odotettua. Koko 235/55R19. Kitkoilla on tullut ajeltua vuodesta -96. Kakkosautossa on nastat, kun sillä ajaa käytännössä muu perhe.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

clacson

Lainaus käyttäjältä: clacson - 26.10.15 - klo:17:47
Ice2, tuntuu testien mukaan sopivan parhaiten Etelä-Suomen paljaille asfalteille (tuskin tuleva talvi on edellisiä kummempi).
Eilen tuli alle pappadonitsit koossa 205/60R16 alle. Michelin EnergySaver-kesäisiin verrattuna ensimmäiset 35km olivat hiljaisemmat ja rengasmelu oli matalamman sävyistä. Vaikka auto, vanteet ja korvat olivat samat, niin tulos ei ihan vertailukelpoinen ole, kun matkat taittuivat saman tien eripuolta.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

ATV

Nykyisessä autossa oli ostettaessa alla Bridgestone Blizzak 225/45-17, jotka on tosi hiljaiset. Hyvin on pääkaupunkiseudulla pari talvea selvinnyt kitkarenkailla. En halua enää nastarenkaita 8)

HAL9000

Liisingyhtiö päätti puolestani, alla Misukan X-Ice. Hiljaisempi kuin oma saman koon kesärengas.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

K70

Kun nyt kerta ollaan osiossa yleiset/tapahtumat, niin muistellaan nyt sen verran neljännesvuosisadan takaisia asioita, että olihan se kitkarenkaiden osto aikamoinen tapahtuma. Silloinhan nastarenkaiden osuus oli nykyistä isompi, eikä esim. koeajoautoissa kitkoja ollut. Bridgestone renkaita toi maahan Korpivaara joka oli myös Toyotan maahantuoja. Niinpä Toyota kaupassa oli mahdollisuus koeajaa autoa, missä oli kitkarenkaat. Blizzak:sta oli silloin tullut joku uusi malli ja sellaiset sitten Passattiin ostin.

Sen jälkeen on ollut Michelinia, Nokiania, ja Good Yearia. Eipä niitä oikein voi toisiinsa verrata, kun autot on olleet erilaisia ja rengasmallit on muuttuneet. Nokianista on jäänyt mieleen muita pahempi löysyys, jota voi vähän vähentää kovilla paineilla.

heifetz

Hankook Winter i*cept, 225/55/16 koossa. Kelit eivät vielä vaadi talvinakkeja joten ei kokemusta näillä ajamisesta. Odotan pahinta.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

Telehell

Itselläni alla jotkut 2013 paistetut Continental kitkat. Viime talven ajelin jo noilla eikä juurikaan yllätyksiä aiheuttaneet. Yhden kerran meni jarrutus pitkäksi kun yllätti peilijää. Saman tempun teki tänään HIEKKATIELLÃ,,...oli satanut alijäähtynyttä vettä ja tiivistynyt tien pintaan, ajessa en huomannut mitään ennen kuin saavuin risteykseen ja jarrutin - meni 15m pitkäksi...onneksi jatkui tie eikä päätyynyt metsikköön 😃
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Antti

Nasta Nokialaisten tilalle tulossa Kumhon KW31:set. Nastat on omassa autossa olleet alla viimeksi ehkä 2005. Ihan kauheasti ei ikävä ole ollut.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

Foxit

Valitsin Continental Contivikingcontact 6:t sen takia, että neljättä talvea käytössä olleet Continentalin Contivikingcontact 5 vakuuttivat minut ominaisuuksillaan vaikka olivatkin jo kohtuu kuluneet, urasyvyys: n. 5-6 mm. Urasyvyydestä huolimatta kumiseos tuntui vielä pehmeältä. Contin 6:a en ole vielä saanut alle asennettua, mutta voin kertoa kokemuksia kun kesärenkaat vaihtuvat alta pois.

Edellisessä autossa minulla oli Nokian R2:sta ihan uutena, jotka kyllä loistivat kunnon lumi/jääolosuhteissa, muuten olivat hieman ikävät paimennettavat asvaltilla. Ajotuntuma asvaltilla oli poikkeuksellisen veltto ja vaelteleva.

Keväällä huomasin myös erään ärsyttävän piirteen Nokian R2:ssa kun olin vaihtamassa kesärenkaita alle. Lamellien ja urin välit olivat keränneet talven aikana hillittömän määrän isompaa ja pienempää kiveä varsinkin vetämättömiin pyöriin. Vetävillä pyörillä suurin osa kivistä  lensi viimeistään kovemmin kiihdyttäessä (Yleensä esim. moottoritien liittymästä kiihdyttäessä kauhea ropina kuului pyöräkoteloista ja takana tulevat kiittivät...). Continentalin kitkojen kuvio puolestaan tuntuisi olevan tiiviimpi ja sitä kautta vähemmän sepeliä itseensä keräävä.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Hannes

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 29.10.15 - klo:10:17
Aika harvalla on kokemuksia uusista renkaista edes liki samanlaisella autolla samanlaisissa olosuhteissa.

Itselläni on kokemusta Nokian, Michelinin ja Continentalin nastattomista renkaista samoissa olosuhteissa mutta aivan erilaissa autoissa ja kokoina.
Mutta täysin epätieteellisesti koettuina ei tuossa kolmikossa kovin kummoisia eroja ole.

Ja kuriositeettinä kokemuksia on kahdesta teknisesti identtisestä autosta joilla ajelen kumpi sattuu olemaan löytyvillä.
Toisessa renkaina Hakkapeliitta 8 ja toisessa R2.

Tälle talvelle ei ole renkaita vielä edes vaihdettu mutta viime talvena ainoa mistä renkaiden eron huomasi oli rengasmelu. Sitä en muista kummassako sitä ole enemmän... Selvinnee tässä lähiviikkoina jos talvi tulee.
Pidossa ei sellaista eroa ollut että voisi mainita.

Mikä noista kitkoista oli meluisin ja oliko kyse huomattavasta erosta??

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 30.10.15 - klo:16:37
Mikä noista kitkoista oli meluisin ja oliko kyse huomattavasta erosta??

Meluisin epätieteellisesti oli Continental, tosin ne ovat varmasti rengasääniltään meluisimmassa autossa (Focus mk. 2). Muut Passat 3c ja Volvo S80. Michelin hiljaisin Volvossa mutta Volvo on muutenkin ylivoimaisesti hiljaisin.

Luulen että vaikka noita merkkikitkarenkaita pääsisi kokeilemaan peräkkäin samanlaisissa autoissa niin ei niitä mainittavaa eroa löytyisi.

Ei melussa eikä pidossa.

Hannes

Tähän asti äänestyksen tulos on melko yllättävä, lähinnä odotin GY:n parempaakin menestystä ja ehkä continentalinkin parempaa sijoittumista mutta Nokian suvereeni kärkipaikka on silti yllätys. Nokianiin tuntuu porukat sittenkin luottavan lujasti.

Michelin on todellinen yllättäjä.

lemmentalja

#48
Michelin XI3 yllättivät positiivisesti ajo-ominaisuuksiltaan! 225/50R17 koossa ajotuntuma kesärenkaisiin muuttui todella vähän. On vakaat ajaa ja runko tuntuu jäykältä. Aiemmin tullut autojen mukana  continentalin kitkoja eri kokoisina, jotka noihin verrattuna tuntuvat lähinnä huonolta vitsiltä...itse kun en pidä vesisängyllä ajamisesta.  :o

Talvikeliä en tosin ole päässyt vielä kokemaan, kai tuon täytyy siinä sitten flopata totaalisesti, kun on muuten niin hyvä.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

JakeS

Minä tilasin sitten ne good yearit. Huomenna vanteille ja sopivassa välissä ensi viikolla alle pyörimään. Riippuen hieman pekka poudan ennusteista. Jos kevään settinä kokeilisi pirellin rengasta. Kesäversiot gy:sta pyörineet alla nyt 48588 km ja hyvin pelaa edelleen ja pintaa riittää kevään karheisiin tarvittassa.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

bustedi

Tekis mieli ostaa kitkat alle, mutta epäilyttää kun teen myyntityötä, ajan n. 50tkm vuodessa ja käyn paljon ihmisten luona maalla jossa tiet monesti kovilla keleillä huonossa kunnossa. Savo-karjalan alueella tulee pyörittyä.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: bustedi - 01.11.15 - klo:17:00
Tekis mieli ostaa kitkat alle, mutta epäilyttää kun teen myyntityötä, ajan n. 50tkm vuodessa ja käyn paljon ihmisten luona maalla jossa tiet monesti kovilla keleillä huonossa kunnossa. Savo-karjalan alueella tulee pyörittyä.

Jos epäilyttää niin osta kitkat, ei kannata ottaa riskiä jos itseäänkin jo mietityttää  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Repost

Lainaus käyttäjältä: bustedi - 01.11.15 - klo:17:00
Tekis mieli ostaa kitkat alle, mutta epäilyttää kun teen myyntityötä, ajan n. 50tkm vuodessa ja käyn paljon ihmisten luona maalla jossa tiet monesti kovilla keleillä huonossa kunnossa. Savo-karjalan alueella tulee pyörittyä.

Ajan 50-60tkm vuodessa ja viimeiset 9 vuotta alla on ollut kitkat. Liikkeellä on oltava kelistä  ja vuodenajasta riippumatta ja kertaakaan ei ole renkaiden takia matka jäänyt kesken. En ikinä vaihtaisi takaisin nastoihin. Asun maalla ja vielä korkean mäen päällä ja ongelmia ei ole ollut.

LEMMY

Tässä ja edeltävässä autossa GY 225/45-17"edellismallin kitkat ja hyvin on pärjätty. Ostin nimenomaan sulien kelien ominaisuuksien takia. Jos on liukasta niin mihinkään ei pääse kuitenkaan, kun vajaavetoiset jää sutimaan liikennevaloihin eteen  :) Tulevaan A4 quattroon tulee GY kitkat 225/50-17" ja eiköhän niilläkin pärjätä kun etuvetoisellakin kitkoilla hyvin tultiin toimeen.
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

Toima

Sain uudet contivikingcontact 5 (paistettu -14) koolla 215/55 17 hintaan 480e. Tulevat uuteen superbiin. Ei ikinä ennen kitkoja alla joten saas nähdä.. Ã,,idillä uudes ocus hakkapeliitta 8 ja on tajuton pito jäällä, mutta on myös tajuton melu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy