Mikä saisi minut siirymään joukkoliikenteen käyttäjäksi

Aloittaja Bisti, 28.09.10 - klo:16:32

« edellinen - seuraava »

Mikä saisi minut luopumaan työmatkallani (tai muilla matkoillani) yksityisautoilusta ja siirtymään joukkoliikenteen käyttäjäksi

ei mikään, käytän vaikka viimeiset roponi kunhan saan ajaa omalla autollani
45 (47.9%)
autoilun kustannusten nousu kipurajan yli
6 (6.4%)
joukkoliikenteen halpeneminen
2 (2.1%)
joukkoliikenteen sujuvuuden parannus
32 (34%)
ruuhkien paheneminen
2 (2.1%)
ympäristösyyt
0 (0%)
käytän jo julkisia työmatkoihini
7 (7.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 89

Bisti

Aloitetaanpas tämmöinen äänestys tuon ajonopeuksien laskemisuhka -ketjun innoittamana. Eli mikä saisi juuri sinut siirtymään joukkoliikenteen käyttäjäksi? Kysymys on laitettu koskemaan pääasiassa työmatkoja, mutta mikäli käyttäisi muutenkin joukkoliikennettä voi vastata.

Itse alkaisin joukkoliikenteen käyttäjäksi siinä tapauksessa, jos joukkoliikenteen käyttö oikeasti mahdollistaisi yhtä nopean ja vaivattoman työmatkan kuin oma auto. Nykyisellään oma työmatkani venyy ajallisesti vähintään kaksinkertaiseksi, parhaimmillaan nelinkertaisiksi jos käyttäisin julkisia. Aika paljon täytyy kustannusten nousta että joukkoliikenteeseen siirryn ja jos tällainen tilanne olisikin, todennäköisesti harkitsisin jo vakavasti muuttoa koko maasta.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

TSI_J

Ensimmäiseksi tulee mieleen ruuhkabussissa oleminen ja yhdelle ihmiselle varattu tila. Itse olen vähän harteikkaampi ja kun istun siihen tuplapenkille niin ainakin kropan yläosa on jo reilusti siellä toisella puolella. Koen vastenmieliseksi hinkata itseäni vieruskumppaniin jota en tunne. Ja tämä ei ole liiottelua kun mitat on liki kaksi metriä ja noin 100kg. Jalatkaan ei aina mahdu kunnolla penkkien väliin, prkl!

Viihtyisintä joukkoliikenne matkustamista on mennä pari pysäkin väliä metrolla tai sporalla ja seistä koko matka, noissa toteutuu muutenkin aika hyvin joukkoliikenteen idea, seuraava vuoro tulee kun toinen on hävinnyt näkyvistä.

.
Ajelen tyylikkäällä herrasmiessportilla mk7 GTI. 👌
Tarvittaessa "ajamisen iloa" xdrivella ympäri vuoden ja ympäri Suomen.

Karvis

Ei tapahdu aivan vähällä kummalla, no ehkä sitten jos homma olisi yhtä sujuvaa kuin tuolla maailmalla. Keväisellä Wienin reissulla oli sangen mukavaa ajella ratikalla ympäri kaupunkia, odotusajat pysäkillä oli aina alle 5min ja homma toimi muutenkin mukavasti. Voisin hyvin kulkea ratikalla työmatkat jos homma olisi täällä yhtä sujuvaa, niin ja jos täällä lapissa olisi ne kiskot :P

Nyt työmatka on 2,5km ja ajan omalla autolla, julkisilla pitäisi kävellä ensin pysäkille ~250m ja ajaa dösällä reilu 0,5km ja sitten tietysti auton vaihto ja loppumatka ~4km ajettaisiin sitten sillä toisella ja kävelyä päälle 0,5km ::) Olisi siis sama kulkea ennemmin pyörällä kuin bussilla, mutta poika pitää viedä hoitoon "väärään" suuntaan ja mamma vielä potkaista ulos työpaikan kohdalla joten työmatka sujuu omalla autolla.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Donitsi

Itse siirryn siinä vaiheessa kun yksityisautoilu on kielletty ja sitä ei ole.

Toki jotain yksittäisiä matkoja voi tehdä jos se vaan on mitenkään järkevää mutta tälläisiä ei ole vielä tullut vastaan.

Alke

Kovin hevillä en julkisiin vaihtaisi, jos kustannukset nousisivat kipurajan yli kulkisin fillarilla matkat, nytkin kesäaikaan tulee osin kuljettua pyörällä n. 8 km:n työmatka, joten kaikki alle 10 km matkat pystyisi kyllä hoitamaan pyörällä. Mutta näillä autoilukustannuksilla ei vain aina halua :D
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

Hevosmies

Jos työmatkoista puhutaan, niin en pysty vaihtamaan millään ilveellä joukkoliikenteeseen - muuten saattaisi sopivien yhteyksien puuttuessa tulla poru pidemmän päälle ja vapaa-aikakin on kiva juttu. Taajamansisäisen autoilun lopetan heti, kun ruuhkat käyvät sietämättömäksi - tällä hetkellä ne eivät sitä ole.
Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro man. 2009 //ex-vag: Skoda Octavia RS HB 2.0 TFSI 2006

Quality

Suomen kokoisessa ja asukastiheyksisessä maassa omaa autoa tarvitaan karkeasti sanottuna kaikkialla muualla paitsi pääkaupunkiseudun työmatkaliikenteessä. Ja siinäkin käytännössä muulloin kuin silloin, kun matka suuntautuu joko keskustaan tai sieltä pois. Koska kuulun tuohon ryhmään, käytän työmatkoilla joukkoliikennettä. Kaikkeen muuhun liikkumiseen käytän omaa autoa.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

eGetin

Itse kulkisin mielelläni minne tahansa joukkoliikenteen avulla jos siitä vain tehtäisiin sujuvaa (menisi busseja oikeasti vähän useamminkin kuin n. kerran tunnissa, ja sekin on Suomessa keskivertoa parempi aika). Tampereella kyllä pääsee TKL:n busseilla ihan hyvin kun ostaa kuukausilipun ja menee alueelle johon kulkee useita linjoja (esim. Hervanta - Keskusta). Valitettavasti heti kun mennään vähänkin ulospäin kaupungista, karsiutuu bussien kulkemiset aivan säälittäviin määriin ja hinnatkin kohoaa melko hyvin. Esimerkiksi Länsilinjoilla on nyt ollut sellainen kikka, että bussivuorot vaihdettiin pikavuoroiksi, ja kun tuli valituksia siitä ettei nyt voi kulkea sitäkään vähää bussilla kuin aiemmin, pistettiin vain melkein kaikkiin pysäkkeihin pikavuorokyltti kiinni. Nyt pikavuorolla kestää aivan yhtä kauan matkustaa kuin vakiovuorollakin, mutta pikavuorosta voidaan periä 3â,¬ lisämaksu. Tämä siis nostaa kummasti kustannuksia eikä omalla autolla kulkeminen ole loppupeleissä enää juurikaan sen kalliimpaa jos se auto olisi joka tapauksessa siinä pihassa.

Ja sen kyllä ymmärrän että on mahdotonta järjestää landelle toimivia bussiyhteyksiä, mutta saisi ne ituhipitkin ymmärtää aivan saman asian, ja sen, ettei ketään kiinnosta kulkea bussilla jos niitä ei kulje järkevästi.

Anshjelm

Kyllä itsekin tunnen asian niin että vain sujuva julkinen liikenne, joka myös tarkoittaa miellyttävämpää matkustusmukavuutta sekä ripeää työmatkaa ohittaa oman auton käytön tahi muun liikkumisen mun maailmankatsomuksessa.

Ja valitettavasti tuo sujuvuuskaan bussilla tms. kun ei oo mistään kotoisin omassa tapauksessa, niin omassa mukavassa autossa saa matkustaminen jatkua.

Markku J

Minulla työaika on sen verran omassa hallinnassa, että antaa tekosyyn sanoa EI joukkoliikenteelle. En halua katsella aikatauluja - menen kuten haluan, jos palaverit sallivat. En ole joukkoliikennettä käyttänyt ikinä, enkä aio alkaa käyttää. Sen verran mukavia hetkiä ovat aamun töihin ajot omalla, hyvällä autolla. Se on minulle päivän luovinta aikaa. Keksii paljon hyviä ideoita tulevaan päivään ja pitemmällekin.

olympiavolkkari

LainaaEn ole joukkoliikennettä käyttänyt ikinä, enkä aio alkaa käyttää.
Juuri näin. Siinäpä se on kiteytettynä. Voi, kun tulis edes Helsingin sisääntuloteille pian tietullit.

TKe_

Tuosta listasta puuttuu minun valinta. Lääkärin määräys, eli ajo-oikeus lähtisi syystä tai kolmannesta pois ;)

Anshjelm

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 28.09.10 - klo:20:35
Minulla työaika on sen verran omassa hallinnassa, että antaa tekosyyn sanoa EI joukkoliikenteelle. En halua katsella aikatauluja - menen kuten haluan, jos palaverit sallivat. En ole joukkoliikennettä käyttänyt ikinä, enkä aio alkaa käyttää. Sen verran mukavia hetkiä ovat aamun töihin ajot omalla, hyvällä autolla. Se on minulle päivän luovinta aikaa. Keksii paljon hyviä ideoita tulevaan päivään ja pitemmällekin.
Onneksi tuohon työaikaan voi jotain vaikuttaa. Omalla kohdalla aamuisin pitää vaan viedä tytär tarhaan ja siksi joutuu osin ruuhkan armoille kehä 1llä. Mutta Markun mainitsema oma visiointi ratissa on myös niin loistava juttu, tietty turvallisuuden ehdoilla. Itse sen verta kun on asennevammainen niin kovempi stressi vaivaa nykyisellään esim aina täpötentäysissä busseissa kuin oman auton ratissa.

Markku J

Minun puolestani saa tulla tietullit. Ei ne minun ajamista vähennä kuitenkaan. Bussiin en ole ajatellut astua. Omassa, puhtaassa autossa on paljon kivampi matkustaa töihin ja nauttia laadukkaasta äänentoistosta.

chr

Merkittävä taloudellisen tilan muutos? Noh, se ehkä tarkoittaisi työttömyyttä, joten työmatkaakaan ei olisi. Itse asiassa ajaisin ihan mielelläni pyörällä töihin, mutta useimpina päivinä tarvitsen autoa palaverikeikkoihin sun muihin pitkin päivää.

_Mikko_

Mitkä julkiset kulkuneuvot? Tästä Raumaksi nimetystä tuppukylästä vietiin henkilöjunaliikenne pois reilu kymmenen vuotta sitten, bussilla pääsee jonnekin, joskus, ehkä. Noin kerran vuodessa tulee käytettyä bussia pidemmän matkan kulkemiseen. Aina kuitenkin tulee sama v^*#¤"s kun semmosen kyytiin nousee, matkaan menee melkein puolet enemmän aikaa kuin ajelisi henkilöautolla, eikä hinnassakaan ole juuri eroa. Etenkin jos sattuu olevan kaksistaan menossa johonkin niin oma auto on jo useimmiten edullisempi vaihtoehto. Lisäksi noissa busseissa on aina tolkuttoman kylmä tai kuuma, ei koskaan sopivaa ja paikat on melko ahtaita. Ei siis missään nimessä mukavia matkustaa pidempää matkaa.

Junalla matkustamista vastaan ei minulla ole mitään, mutta kun täältä ei niitä kulje... :-\

Paikallisbussit...ööö...Kotiovelta on pysäkille matkaa noin 50m, empä ole kertaakaan moista käyttänyt. Kylässä on ehkä kymmenen bussia ja ne liikenöivät 0700-1600. Aika harvoin niiden kyydissä näkee ketään, sillontällön mummo on lähtenyt kaverinsa kanssa kaupassa käymään, mutta useimmiten ne ajelevat tyhjänä. Viimeksi olen vissiin käyttänyt täällä paikallisbussia alle kymmenen vanhana ja kerratkin ovat laskettavissa yhden käden sormilla..

Eli tämmösessä paikassa on aika hankala ryhtyä käyttämään joukkoliikennettä. Tietysti fillari ja hyvä sopeutumiskyky auttasivat asiaa, mutta minulta puuttuu se jälkimmäinen siinä määrin että ryhtyisin matkustelemaan jatkuvasti bussilla.

Taitaa tuo topicci olla enemmänkin suunnattu sinne Hellsingin suuntaan..

Quality

Yksityisautoilua tuplasti paheksuttavampaa ympäristöperustein on taksin käyttö. Sunnuntaina käytin taksia lentoasemalle, aikaa meni matkaan 10 minuuttia. Maksoi tietty työnantajalle hiukan enemmän kuin julkinen eli bussi. Tänään palatessa päätin kokeilla bussia. Odotus- ja kävelyaikoineen matkaan kului aikaa lähes tunti. Kumpikohan oli mielekkäämpi vaihtoehto  ;D.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Pertsa

Jaaha, kyllä minä itsekin suosin taksia jos on joku este ettei omalla autolla voi ajaa. Usein silloinkin kun olen itse maksajana.

ATM

Niin kauan kun kyydissä kulkee koko perhe, ja niin kauan kun sukulaisiin on pitkä matka, ja niin kauan kun lomareissulla ei riitä käsiparit matkatavaroiden kantamiseen, niin niin kauan kuljetaan autolla. Ja vaikka kaupungissa saataisiin edes jotenkin järkeväksi poikittaissuuntainen joukkoliikenne, niin en ihan helposti siirry enää joukkoliikenteen asiakkaaksi. Tai kun tehdään viikonlopun ruokaostokset niin eipä siinä bussiin tee mieli. Aikanaan kuljin bussin kyydissä työpaikalle kymmenen kilometrin matkan ja siihen paloi yhtä paljon aikaa kuin autolla Turusta Raumalle. Olen myös joutunut sietämään bussikyydissä jos jonkinlaisia ihmisiä, joskus toinen toistaan sekavampia. Kysykää vielä kerran että milloin siirrytään käyttämään joukkoliikennettä. Vastaus on että ei koskaan täysin korvaavana matkustusmuotona.

olympiavolkkari

ATM

Aivan sama. Mikään joukkoliikenteen muoto ei ikinä korvaa työn vaatimia asiakaskäyntejä. Kyse on sen verran kokonaisvaltaisesta asiasta että silloin matkustetaan pitkin poikin maakuntaa ja sen yli. Sen perusteella on sitten yksi lysti onko se sukulaiskäynti vai asiakaskäynti. Vastaus on että ei koskaan.

Zaasa

Jos haetaan ja tuodaan kotiovelle,yksityisistuin bussissa,palveluksia tarjoava bussiemo ;D

RoccoScientist

Kyllä noita julkisia tulee vieläkin satunnaisesti käytettyä, mutta en mielelläni jäisi enää niistä riippuvaiseksi. On tullut ihan tarpeeksi matkustettua nistien ja densojen kanssa ja odoteltu väliin jääneitä tai vain myöhästyneitä vuoroja milloin missäkin säässä. Kerran tuli jopa eksyttyä kesähelteillä bussiin, jossa oli lämmityslaite päällä. Kyllä tuo omalla autolla kulkeminen on niin paljon vaivattomampaa ja mukavampaa, että en näe siirtyväni takaisin täysipäiväiseksi julkisten käyttäjäksi ilman pakottavaa syytä (ellei sitten tulevaisuudessa käy taas niin, että raitiovaunulla pääsee työpaikan ulko-oven eteen).

Ainoa miinus on oikeastaan se, että julkisissa tuli monesti lueskeltua kirjoja ajan kuluksi ja autoillessa moinen ei tietenkään luonnistu.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

VAG!

aa

Notmi

Tämän hetkisessä työmatkatilanteessa pitäisi joukkoliikenteen sujuvuus kyllä parantua melkolailla sekä hinnat laskea että viitsii bussilla töihin lähteä. Yksikään bussi ei vie suoraan vaan joutuu tekemään vaihdon jossain kohtaa matkaa. Onneksi vaihtoehtoja näkyy olevan riittävästi, puolenkymmentä bussia tunnissa. Toisaalta tilanteeni on nyt sellainen että mun on nopeampaa ja helpompaa mennä polkupyörällä töihin kuin autolla :)

Bisti

Lainaus käyttäjältä: olympiavolkkari - 28.09.10 - klo:21:56
Kysymys oli kait työ- eikä sukulaismatkoista.

Kyllä kysymyksen voi yleistää koskemaan mitä tahansa matkoja, ei ole rajattu vain ja ainoastaan työmatkoihin.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Peeveli

Seuraavista syistä ainoastaan:

1. Työpaikalla ei olisi enää maksutonta parkkihallia. Tämä on taas uhattuna, kiitos tiukkapipoisen uuden naispomon joka satunnaisesti työpaikalle autoilevana hermostuu jos ei enää myöhemmin päivällä ole löytänyt vapaata ruutua. Hän on nyt vaatimassa osastokohtaista kiintiötä, ja uskon että näin tulee jo ensi vuoden aikana käymään. Ja sitten v...ttaa. Turhan lähellä on vielä elokuu, jolloin kastuin litimäräksi äkillisen rankkasadekuuron aikana töihin kävellessä rautatieasemalta, kun ei ollut vielä tätä sijaisautoa. >:( Tässä skenaariomallissa pitäisin kuitenkin auton vapaa-ajan käyttöä varten, ilman autoa tunnen olevani kuin cowboy ilman hevosta eli mahdoton ajatus.

2. Öljykriisi, sotatila tms., jolloin litrahinta olisi luokkaa 10 eur/litra, polttoaine olisi säännöstelyn alla tai sitä ei saisi yksityiskäyttöön lainkaan.

3. Yksityisautoilun kieltäminen lailla. Tämä vaatisi sen, että kansa äänestäisi ainoastaan fanaattisimmat autonvihaaja-punavihreät eduskuntaan ja tätä kautta he saisivat muiden estämättä luoda lakeja.

4. Vakava sairaus.

5. Ajo-oikeuden menetys ylinopeustapauksessa.

Leroy

Jos nyt poissuljetaan nuo terveydelliset syyt ja georgeorwellmaiset haihatukset yksityisautoilun kieltämisestä lailla, niin eipä juuri mikään.

Ehkäpä silloin voisin harkita joukkoliikenteen käyttämistä, jos Suomeen tulisi ihan ehtoja greyhoundeja, jotka kiertelisivät kaikenmaailman maalaiskirkonkyliä.

Muuten järjestys menee näin: 1)Auto  2) Helkama Kulkuri vm 1989 3) Converse All Stars

Joukkoliikenne: not an option. Sanon ei märkien toppavaatteiden, valkosipulimakkaran ja vanhan viinan hajulle.
Outback

troh

Bussireitti sattuu menemään läheltä kotia ja läheltä toimistoa. En silti pidä sillä kulkemisesta, vaan ajan mieluummin matkan fillarilla. Matka on lyhyt, eikä pyörätien puolella ole ruuhkaa koskaan. Fillari-vaihtoehtoa ei äänestyksessä ollut. Jos sataa, auto on miellyttävämpi. Jos sataa ja auto on varattuna johonkin muuhun kulkemiseen, niin sitten voin harkita bussia. Näissä tapauksissa työt voi usein hoitaa kotitoimistolta.

Mutta sitten on vielä Helsinki-case. Jos pitää mennä Helsingin toimistolle, isolle kirkolle, silloin siirryn julkisten käyttäjäksi, eli taxi-juna-metro. Se nyt vain on mukavampi isuta junassa, kuin ajaa motaria pari tuntia. Voi vaikka nukkua, tai tehdä töitä. Musiikkikin soi paremmin, kuin vag-konsernin vakiosoittimesta.  ;)

RTWteam

Peeveli kirjoitteli tuolla noita ääripäitä ja toki samoista asioista siirtyisin joukkoliikenteen käyttäjäksi.
Tällä hetkellä työni ei anna mitään mahdollisuutta käyttää joukkoliikennettä. Sinänsä harmi koska kun se päivä koittaa kun auto on syystä tai toisesta poissa käytöstä (kop kop) tulee auttamatta pekkaspäivä siihen kohtaan. Jos joskus työni olisi esim. 8-16 ja bussit kulkisivat noihin aikoihin nähden fiksusti olisin valmis käyttämään bussia. Mielestäni ne ei ole mitenkään epämiellyttäviä matkustaa jos nyt ei aikatauluja mietitä. ;) Ja kun koulunpenkille 'riennän' todennäköisesti jossain vaiheessa niin olen valmis käyttämään bussia. :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy