Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

duke7

^sitä ajastetaan aina lähtöaikaan. Ei latauksen alkamiseen. Ja sitten jos asetuksissa on akun alempi latausraja jotain muuta kuin nolla niin lataa aina siihen asti.
Tosin FL on jotain muuttunut näissä, en nyt varmaksi muista oliko tämä yksi niistä asioista

Wiiseli

Meillä on toiminut ajastus kuin junan vessa eikä ole ollut ongelmia myöskään edullisen tariffin käytössä. Sen olen huomannut, että vihreä valo vilkkuu tovin( ehkä joitain sekunteja) vaikka olisi ajastus. Mikäs softa sulla on infotainmentissä? Voiskohan sen päivitys auttaa?
PASSAT GTE VM. 2020

Immunity

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 16.01.24 - klo:01:24^sitä ajastetaan aina lähtöaikaan. Ei latauksen alkamiseen. Ja sitten jos asetuksissa on akun alempi latausraja jotain muuta kuin nolla niin lataa aina siihen asti.
Tosin FL on jotain muuttunut näissä, en nyt varmaksi muista oliko tämä yksi niistä asioista

FL:ssä alin on valittavissa vain välillä 0-50% ja ylempää rajaa ei edes enää saa ollenkaan. Etenkin 80% alinta jäin kaipailemaan preFL:stä. Täyttä akkua kun ei kannata seisottaa, 80% optimaalinen. Ja jos tuleekin lähtö ennen ajastettua aikaa, niin olisi edes se 80% sen 50% sijasta...

duke7

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 16.01.24 - klo:12:12FL:ssä alin on valittavissa vain välillä 0-50% ja ylempää rajaa ei edes enää saa ollenkaan. Etenkin 80% alinta jäin kaipailemaan preFL:stä. Täyttä akkua kun ei kannata seisottaa, 80% optimaalinen. Ja jos tuleekin lähtö ennen ajastettua aikaa, niin olisi edes se 80% sen 50% sijasta...
Aivan, pitänyt alinta juuri tuossa 80% ja tosiaan siten sopiva että virtaa on aina sentään se ja toisaalta sen viimeisen 20% lataus lämmittää jo akkua

jugih

Oma vm.17 GTE alkanut antaa satunnaisesti (2 krt) moottorista vikakoodin (transmission coolant valve - short to b+) ja ilmastoinnista (AC compressor - internal shut off requirement).

Nää on tullut usein kun ilma lauhtuu kovilla pakkasilla. Onko kellään muulla samaa? Tuo coolant valve on ilmeisesti hapettunut venttiilin liitin googlen mukaan.

Ilmastoinnin vikakoofista ei ole hajua. Löysin sen vain satunnaisesti kun poistin moottorin vikavaloa tuosta ensimmäisestä vikakoodista.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

W100

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 16.01.24 - klo:01:24^sitä ajastetaan aina lähtöaikaan. Ei latauksen alkamiseen. Ja sitten jos asetuksissa on akun alempi latausraja jotain muuta kuin nolla niin lataa aina siihen asti.
Tosin FL on jotain muuttunut näissä, en nyt varmaksi muista oliko tämä yksi niistä asioista

Nyt en oikein ymmärrä, mitä tarkoitat. Olen toiminut seuraavasti: Kun haluan lähteä liikkeelle ma aamuna klo 8:00, olen valinnut valikosta maanantain ja asettanut lähtöajaksi klo 8:00. Jos yöllä on ollut halpaa sähköä esim. klo 2:n ja 5:n välillä, olen lisäksi pyrkinyt hyödyntämään sen ja asettanut latauksen alkamaan klo 2:00 ja loppumaan klo 5:00. Olenko toiminut oikein? Kesällä tämä toimi hyvin, mutta tällä hetkellä koko homma on pelkkää arpapeliä.

duke7

Lainaus käyttäjältä: W100 - 21.01.24 - klo:23:58Nyt en oikein ymmärrä, mitä tarkoitat. Olen toiminut seuraavasti: Kun haluan lähteä liikkeelle ma aamuna klo 8:00, olen valinnut valikosta maanantain ja asettanut lähtöajaksi klo 8:00. Jos yöllä on ollut halpaa sähköä esim. klo 2:n ja 5:n välillä, olen lisäksi pyrkinyt hyödyntämään sen ja asettanut latauksen alkamaan klo 2:00 ja loppumaan klo 5:00. Olenko toiminut oikein? Kesällä tämä toimi hyvin, mutta tällä hetkellä koko homma on pelkkää arpapeliä.
Aivan, hämäsi tuo halvan sähkön käyttö kun en sellaista ole koskaan tehnyt. Itsellä kiinteä hinta.

Jos se laturin tehon muutos sitten sotkenut jotain. Vähän oudolta tuntuu kyllä. Tarkista minkä latausvirran olet sallinut latauspaikalle autossa

migis2

Lainaus käyttäjältä: W100 - 15.01.24 - klo:22:25Onko teillä muilla ollut ongelmia latauksen ajastuksen kanssa? Auto on -20 mallia.

Kesällä minulla oli käytössä vain suko-laturi ja pystyin sisältä näkemään, miten auto lähti pihalla latautumaan juuri siihen aikaan kuin olin sen asettanutkin. Nyt meillä on lautausasema ja auto piilossa autoteltassa, enkä näe, milloin lataus alkaa. En halunnut myöskään jatkaa äpin käyttöä siihen hintaan, millä sitä tarjottiin.

Latausaseman käyttöön oton jälkeen ihmettelin, miten käytännön latausaika on 30-60 min lyhempi kuin se arvio, minkä auto ilmoitti ennen latausta.
Joku päivä sitten ajastin n. klo 17 latauksen alkamaan klo 18:00. Lataus alkoi kuitenkin heti.
Keskeytin ja vaihdoin alkamisajaksi 18:30. Lataus alkoi heti.
Keskeytin ja vaihdoin latauksen alkamaan 19:00. Sama juttu.
Siirsin latauksen alkua puoli tuntia kerrallaan puolelle yölle saakka. Edelleen lataus alkoi heti.

Itsellä pari kuukautta vanha Octavia, tuttu juttu. Latausasema on vuokrattu Parking Energyltä (ent. Parkkisähkö). Akun varaus iltaisin 50 %. Lämpimimmillä keleillä latauksen ajastus toimii kohtuullisesti, kesästä ei toki vielä kokemusta. Mitä kylmempää, sitä enemmän auto ennakoi latauksen aloitusta. Kovimmilla pakkasilla ennakoi useita tunteja, vaikka pakkanen ei juurikaan vaikuta latauksen nopeuteen vaan lataa 3,6 kW teholla. Olen yrittänyt käyttää ajastuksen "pakottamiseen" myös halpojen tuntien asetusta laittamalla niiden alkamisen pari tuntia lähtöaikaa aikaisemmin ja päättymisen lähdön aikaan, mutta ei auta. Jos pakkasilla haluaa lähteä akku täynnä ja lämpimänä, niin ajastusta ei voi käyttää järkevästi. Ilmastoinnin ajastus kyllä toimii oikeaan aikaan, jos sitä haluaa käyttää.

Kohtuullisen rasittavaa pelleillä ajastuksen kanssa, jos haluaa täyden lämpimän akun lähtiessä. Lisäksi väärän lähtöajan käyttäminen sulkee pois myös sähköllä lämmityksen piuhan kautta. Akulla lämmittäminen toki lämmittäisi myös akkuakin, mutta pienentää sähkörangea.
Skoda Octavia Combi PHEV Style 2024 (11/2023)

Truman

Moikka uusi käyttäjä täällä. Hankin tuollaisen ruottiauton -20 passat gte version. Muutama kyssäri olisi siihen liittyen.
-mistä tiedän onko autossa sellaiset kehittyneet ajovalot mitkä sammuttaa osan itsestään kun havaitsee auton tms vastaantulijoiden kaistalla? Varustelistassa lukee kyllä aktiiviset kaukovalot? Sama asia?
- toinen on tuohon parkkeeraukseen. Varusteissa lukee parking assist eli onko tässä se mikä jeesii taskuparkkiin? Nappia ei ainakaan tuohon näy.
Kiitos vastauksista!

Okza

Mulla on -20 GTE ja ostin sen pari viikkoa sitten ruotsin tuontiautona, joten manuaali on ruotsiksi ja netistäkin saan vain englanniksi, joka myöskään ei taitu, joten sen vuoksi kysymys voi olla yksinkertainen ja typerä, mutta kysytään silti  ;D

Olen nyt muutaman kerran ajellut akun "tyhjäksi" ja ottanut silloin tietysti sen hybridi moden käyttöön. Olen asettanut sen latauksen minimitason 30%, eli jos olen oikein ymmärtänyt sen ei pitäisi päästää akkua tuota tyhjemmäksi. No nyt kun akku on tosiaan "tyhjä" niin tuo alkaa automaattisesti polttomoottorilla sitä latailemaan, onko tämä ominaisuus, joka mahdollisesti korjaantuu sillä, että asettaa sen minimitason 0%? Ja jos sen asettaa tuonne, niin alkaako sitten lataamaan automaattisesti tuolla 0% tasossa sitä ajon aikana vai antaako sit ajella bensalla ja lataille jarrutuksissa yms?

Toimiiko tuo navigaattorin käyttö näissä miten, eli jos nyt on useamman sadan kilometrin reissu tulossa ilman latausmahdollisuutta (huolta-asemat lukuunottamatta) niin osaako se navin kanssa käytellä akkua fiksusti?  ;D

Kiinnostaa myös millaisiin kulutuksiin olette näillä tuollaisia pidempiä reissuja tehneet? :)

Wiiseli

#6430
Lainaus käyttäjältä: Okza - 23.01.24 - klo:21:31Mulla on -20 GTE ja ostin sen pari viikkoa sitten ruotsin tuontiautona, joten manuaali on ruotsiksi ja netistäkin saan vain englanniksi, joka myöskään ei taitu, joten sen vuoksi kysymys voi olla yksinkertainen ja typerä, mutta kysytään silti  ;D

Olen nyt muutaman kerran ajellut akun "tyhjäksi" ja ottanut silloin tietysti sen hybridi moden käyttöön. Olen asettanut sen latauksen minimitason 30%, eli jos olen oikein ymmärtänyt sen ei pitäisi päästää akkua tuota tyhjemmäksi. No nyt kun akku on tosiaan "tyhjä" niin tuo alkaa automaattisesti polttomoottorilla sitä latailemaan, onko tämä ominaisuus, joka mahdollisesti korjaantuu sillä, että asettaa sen minimitason 0%? Ja jos sen asettaa tuonne, niin alkaako sitten lataamaan automaattisesti tuolla 0% tasossa sitä ajon aikana vai antaako sit ajella bensalla ja lataille jarrutuksissa yms?

Toimiiko tuo navigaattorin käyttö näissä miten, eli jos nyt on useamman sadan kilometrin reissu tulossa ilman latausmahdollisuutta (huolta-asemat lukuunottamatta) niin osaako se navin kanssa käytellä akkua fiksusti?  ;D

Kiinnostaa myös millaisiin kulutuksiin olette näillä tuollaisia pidempiä reissuja tehneet? :)
PASSAT GTE VM. 2020

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: Truman - 23.01.24 - klo:21:06Moikka uusi käyttäjä täällä. Hankin tuollaisen ruottiauton -20 passat gte version. Muutama kyssäri olisi siihen liittyen.
-mistä tiedän onko autossa sellaiset kehittyneet ajovalot mitkä sammuttaa osan itsestään kun havaitsee auton tms vastaantulijoiden kaistalla? Varustelistassa lukee kyllä aktiiviset kaukovalot? Sama asia?
- toinen on tuohon parkkeeraukseen. Varusteissa lukee parking assist eli onko tässä se mikä jeesii taskuparkkiin? Nappia ei ainakaan tuohon näy.
Kiitos vastauksista!

Parking assistant taisi olla vain tutkat / pakkikamera - Toi automaattinen taskuparkki taisi olla nimella Parking pilot (voin toki olla väärässä).

Jos autoa käynnistäessä valot menevät ylös-alas ja vasen-oikea, sekä auton tuulilasista löytyy kamera on tuota varten ainakin kaikki rauta olemassa. Mikäli valot menevät vain ylös-alas tai tuulilasista puuttuu kamera niin tuota ei ole.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 24.01.24 - klo:09:36Parking assistant taisi olla vain tutkat / pakkikamera - Toi automaattinen taskuparkki taisi olla nimella Parking pilot (voin toki olla väärässä).

Jos autoa käynnistäessä valot menevät ylös-alas ja vasen-oikea, sekä auton tuulilasista löytyy kamera on tuota varten ainakin kaikki rauta olemassa. Mikäli valot menevät vain ylös-alas tai tuulilasista puuttuu kamera niin tuota ei ole.
Edit: Carlos puhuitkin valoista, vastasin siihen automaattiseen taskuparkkiin

Truman

Kamera on tuulilasissa mutta valot ei liiku :o

Wiiseli

Eli sulla on "köyhänmiehen" ledit joita tuppaa 20 vuotisissa Gte:ssä aika usein olemaan. Niihin saa light assistin koodattua eli pitkät sammuu ja käynnistyy auyomaattosesti kameran avulla.
PASSAT GTE VM. 2020

Truman

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 24.01.24 - klo:13:42Eli sulla on "köyhänmiehen" ledit joita tuppaa 20 vuotisissa Gte:ssä aika usein olemaan. Niihin saa light assistin koodattua eli pitkät sammuu ja käynnistyy auyomaattosesti kameran avulla.
Ahaa. Eli varustelistan maininta aktiivisista kaukovaloista ei tarkoita mitään? Miten tuollaiset koodaa?

Wiiseli

Laita kuva umpioista, niin helpottaa tunnistamista. Mulle ei "aktiiviset kaukovalot" sinänsä sano mitään. Ehkä joku toinen tunnistaa maininnan. Koodaus onnistuu OBD11:llä tai VCDS:llä jne...
PASSAT GTE VM. 2020

jaska74

No niin... 2016 ja pukkas vikakoodin C103615 eli taka-akselilla oleva valojen korkeussäätöanturi. Onkohan kalliskin remontti tulossa?

Truman

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 24.01.24 - klo:15:00Laita kuva umpioista, niin helpottaa tunnistamista. Mulle ei "aktiiviset kaukovalot" sinänsä sano mitään. Ehkä joku toinen tunnistaa maininnan. Koodaus onnistuu OBD11:llä tai VCDS:llä jne...

https://drive.google.com/file/d/12n6KrCxvWeEAGV0-o-o_pTmeviWNpdpy

Banned

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 24.01.24 - klo:18:02No niin... 2016 ja pukkas vikakoodin C103615 eli taka-akselilla oleva valojen korkeussäätöanturi. Onkohan kalliskin remontti tulossa?
Ei nuo anturit montaa kymppiä maksa ja saa todennäköisesti vaihdettua itsekin. Ovat pyöränripustuksissa kiinni.
Passat GTE

jaska74

Lainaus käyttäjältä: Banned - 25.01.24 - klo:14:02Ei nuo anturit montaa kymppiä maksa ja saa todennäköisesti vaihdettua itsekin. Ovat pyöränripustuksissa kiinni.

Veikeitä vehkeitä nämä... Eilen kolme kertaa nollasin vikakoodit ja tuli aina vaan takasin, tänäaamuna autossa ei mitään vikaa...  :o  ilmeisesti ollu vaan jäätä tms (toivottavasti..)

jugih

Tarviikos jarruremppa (levyt, palat) joitain erikoistyökaluja?

Eli onnistuuko vaihto ihan omassa tallissa. Vcds/obd11 löytyy. Onko autodocista jotain mitä pitää huomioida?
  • Levyt tuuletetut?
  • paloissa kulumisen tunnistin?
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

Hesani

Mulla 4 vuotta ollut -18 gte teki muutama päivä sitten aivan uuden tempun. Käynnistin kylmänä, polttis käynnistyi ja flekti alkoi heti huutamaan hulluna, mitään varoituksia ei tullut, mutta en arvannut lähteä liikkeelle. Laitoin varoiksi ajoakun lataukseen, auton virrat sammutettuna. Sama huuto alkoi heti, kun sain piuhat kiinni, oli pakko lopettaa lataus. Annoin auton seistä seuraavaan päivään ja uusi kokeilu, sama juttu edelleen. Lähdin kuitenkin ajamaan ja heti alkumatkasta näyttöön tuli, että pitää ajaa pidempi matka. Sata metriä tuon jälkeen väitti kylmän koneen ylikuumenneen ja olisi pitänyt keskeyttää ajo välittömästi. Päätin jatkaa ajoa manuaalilla pienillä vaihteilla, että moottori lämpiäisi kunnolla. 40 km jälkeen kaikki kunnossa, eli varmaan liittyi jotenkin katalysaattorin puhdistukseen.
Ajattelin jakaa tämän tiedoksi, ettei tule varattua turhia korjaamokäyntejä. Korjaamokaan ei osannut sanoa mitään varmaa syytä ongelmaan, mutta onneksi en ehtinyt sinne saakka.

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: Hesani - 27.01.24 - klo:08:54Mulla 4 vuotta ollut -18 gte teki muutama päivä sitten aivan uuden tempun. Käynnistin kylmänä, polttis käynnistyi ja flekti alkoi heti huutamaan hulluna, mitään varoituksia ei tullut, mutta en arvannut lähteä liikkeelle. Laitoin varoiksi ajoakun lataukseen, auton virrat sammutettuna. Sama huuto alkoi heti, kun sain piuhat kiinni, oli pakko lopettaa lataus. Annoin auton seistä seuraavaan päivään ja uusi kokeilu, sama juttu edelleen. Lähdin kuitenkin ajamaan ja heti alkumatkasta näyttöön tuli, että pitää ajaa pidempi matka. Sata metriä tuon jälkeen väitti kylmän koneen ylikuumenneen ja olisi pitänyt keskeyttää ajo välittömästi. Päätin jatkaa ajoa manuaalilla pienillä vaihteilla, että moottori lämpiäisi kunnolla. 40 km jälkeen kaikki kunnossa, eli varmaan liittyi jotenkin katalysaattorin puhdistukseen.
Ajattelin jakaa tämän tiedoksi, ettei tule varattua turhia korjaamokäyntejä. Korjaamokaan ei osannut sanoa mitään varmaa syytä ongelmaan, mutta onneksi en ehtinyt sinne saakka.
Kannattasi luetuttaa vikakoodit. Noista jää aina jälki historiaan.
PASSAT GTE VM. 2020

Wiiseli

PASSAT GTE VM. 2020

Hesani

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 27.01.24 - klo:09:27Kannattasi luetuttaa vikakoodit. Noista jää aina jälki historiaan.
Iso huolto ensi kuun alussa, luetaan siellä.

ZimKork

#6446
Lainaus käyttäjältä: Hesani - 27.01.24 - klo:08:54Mulla 4 vuotta ollut -18 gte teki muutama päivä sitten aivan uuden tempun. Käynnistin kylmänä, polttis käynnistyi ja flekti alkoi heti huutamaan hulluna, mitään varoituksia ei tullut, mutta en arvannut lähteä liikkeelle. Laitoin varoiksi ajoakun lataukseen, auton virrat sammutettuna. Sama huuto alkoi heti, kun sain piuhat kiinni, oli pakko lopettaa lataus. Annoin auton seistä seuraavaan päivään ja uusi kokeilu, sama juttu edelleen. Lähdin kuitenkin ajamaan ja heti alkumatkasta näyttöön tuli, että pitää ajaa pidempi matka. Sata metriä tuon jälkeen väitti kylmän koneen ylikuumenneen ja olisi pitänyt keskeyttää ajo välittömästi. Päätin jatkaa ajoa manuaalilla pienillä vaihteilla, että moottori lämpiäisi kunnolla. 40 km jälkeen kaikki kunnossa, eli varmaan liittyi jotenkin katalysaattorin puhdistukseen.
Ajattelin jakaa tämän tiedoksi, ettei tule varattua turhia korjaamokäyntejä. Korjaamokaan ei osannut sanoa mitään varmaa syytä ongelmaan, mutta onneksi en ehtinyt sinne saakka.

Itsellä vastaava oire korjaantui vaihtamalla yksi lämpöanturi konehuoneen puolelta. Muistaakseni vikakoodi kertoi mikä anturi oli viallinen.

Tuossa oli vielä semmoinen piirre että se vikakoodi pysyi tuolleen päällä päivänkin yli, mutta sen pystyi kuittaamaan heti pois obd-lukijalla.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Hesani - 27.01.24 - klo:08:54Lähdin kuitenkin ajamaan ja heti alkumatkasta näyttöön tuli, että pitää ajaa pidempi matka. Sata metriä tuon jälkeen väitti kylmän koneen ylikuumenneen ja olisi pitänyt keskeyttää ajo välittömästi.
Kovilla pakkasilla kaverin 2019 polo teki samoin, hetken sitä ihmettelin ja hoksasin paisuntasäiliön letkussa lapun, johon merkattu pakkasnesteen lukema -25'C. Viikonloppu -30'C pakkasilla oli tehnyt tehtävänsä.
Se alkoi keittämään, kun neste ei kiertänyt.

Aikansa sitä sitten vähän kerrallaan käyteltiin ja raakaa pakkasnestettä tilalle
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

petaso

Kummastuttaa tämä tietojen erilaisuus akkutakuusta. Olisi kiikarissa yksi hyvin varusteltu GTE mutta se olisi tuonti auto Saksasta. Myyjähän selittää akkutakuusta ummet ja lammet, että tottakai se on voimassa koska eihän näitä jatkuvasti myytäisikään näin paljon. Soitin kaksi kierrosta tästä takuusta:

Pörhöllä vastattiin että takuu on maahantuojan ja maahantuoja vastaa. Mikäli auto on muun maahantuoma kuin suomalaisen maahantuojan, vastaa ko. Taho auton akkutakuusta. Aikoi välittää tiedon vielä jollekin isolle kiholle, joka vastaa minulle sähköpostiin virallisesti.

K-autosta taas vastattiin että jos auto on tarkoitettu eta + sveitsi alueelle, takuu on voimassa riippumatta siitä, missä auto on otettu käyttöön, edellyttäen että takuupaperit on auton papereiden mukana leimattuna välissä (?). Tällöin akkutakuusta vastaa suomen virallinen maahantuoja. 

Auton myyjä taas ilmoitti näiden tietojen jälkeen että maahantuojalla ei ole mitään tekemistä takuun kanssa, tehdas myöntää takuun, maahantuojan korjaaja suorittaa korjauksen ja lähettää laskun tehtaalle.

Tiedä näistä nyt sitten mihin uskoa! Taitaa jäädä auto minun puolesta liikkeeseen ja jään odottamaan vastaavaa Suomi-autoa vastaavilla varusteilla ja 4k-5k kalliimpana, nukkuupahan takuun ja mahdollisten goodwillien puolesta yönsä paremmin.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: petaso - 31.01.24 - klo:15:40Kummastuttaa tämä tietojen erilaisuus akkutakuusta. Olisi kiikarissa yksi hyvin varusteltu GTE mutta se olisi tuonti auto Saksasta. Myyjähän selittää akkutakuusta ummet ja lammet, että tottakai se on voimassa koska eihän näitä jatkuvasti myytäisikään näin paljon. Soitin kaksi kierrosta tästä takuusta:

Pörhöllä vastattiin että takuu on maahantuojan ja maahantuoja vastaa. Mikäli auto on muun maahantuoma kuin suomalaisen maahantuojan, vastaa ko. Taho auton akkutakuusta. Aikoi välittää tiedon vielä jollekin isolle kiholle, joka vastaa minulle sähköpostiin virallisesti.

K-autosta taas vastattiin että jos auto on tarkoitettu eta + sveitsi alueelle, takuu on voimassa riippumatta siitä, missä auto on otettu käyttöön, edellyttäen että takuupaperit on auton papereiden mukana leimattuna välissä (?). Tällöin akkutakuusta vastaa suomen virallinen maahantuoja. 

Auton myyjä taas ilmoitti näiden tietojen jälkeen että maahantuojalla ei ole mitään tekemistä takuun kanssa, tehdas myöntää takuun, maahantuojan korjaaja suorittaa korjauksen ja lähettää laskun tehtaalle.

Tiedä näistä nyt sitten mihin uskoa! Taitaa jäädä auto minun puolesta liikkeeseen ja jään odottamaan vastaavaa Suomi-autoa vastaavilla varusteilla ja 4k-5k kalliimpana, nukkuupahan takuun ja mahdollisten goodwillien puolesta yönsä paremmin.


Riippuu takuun myöntäjästä. Uuden auton takuun myöntää yleensä kyllä valmistaja, jolloin se on voimassa, jos tuot auton toisesta maasta  jossa sama takuu samalle autolle. Eiköhän tänäpäivänä päde ETA-alueen jonkinlaiset yhtenäiset pelisäännöt?

Maahantuojalla on sitten vastuu siitä, että tuote kestää sen odotetun eliniän. Eli jos tuonti GTE:stä laukeaa moottori 100 tkm ajettuna ja takuu ummessa, ei K-Auto siitä vastaa, vaan se liike, kuka toi sen maahan = maahantuoja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy