Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Erkka

Lainaus käyttäjältä: akk - 19.02.21 - klo:07:33
^ tuo pätee ainakin Tiguanin kohdalla. Jalan kevyt ”potkaisu” puskurin alle, suora liikerata eteen ja sitten taakse. Jalka rekisterikilven noin toisen kirjaimen kohdalla.

Tämän voin vahvistaa oman Tiguanin kohdalla. Hyvin toimii yllä olevalla ohjeella.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

M_M

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 19.02.21 - klo:07:38
Tämän voin vahvistaa oman Tiguanin kohdalla. Hyvin toimii yllä olevalla ohjeella.

Ja näin sen pitäisi toimia aikalailla jokaisessa konsernin autossa, eiköhän siellä samanlaiset palikat ole kaikissa?

Mitään sivusuuntaisia liikkeitä ei tarvita eivätkä parkkitutkan anturit haistele jalan liikettä. Jalan liikettä tunnistamassa on takapuskurin alla kaksi auton poikittaissuunnassa kulkevaa johdonpätkää, antennia, jotka kytkeytyvät ohjainmoduuliin (myös siellä puskurin alla). Tietenkin nuo voivat hajota, Kodiaqiin on kertaalleen vaihdettu nuo kaikki kun luukku ei auennut millään konstilla ja vikakoodi herjasi toisen sensorin olevan risa.


VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

pelekone

Lainaus käyttäjältä: Ohituskaista - 17.02.21 - klo:21:58
Oma auto antoi tänään aamulla ensimmäisen pienen varoituksen 12V akusta. Ajastettu lähtö 100% latauksella ja sisätilojen esilämmityksellä 20 asteeseen 16A latausasemasta. Webastoa ei tässä yhteydessä käytetty. Auto ilmoitti käynnistäessä jotakuinkin että "12V akkua ei voi ladata, pysäytä auto turvalliseen paikkaan.", sähköllä kuitenkin liikuttiin. No pysäytin 10 metrin päähän ulos tallista ja sammutin auton siksi aikaa kun suljin tallin oven. Mahtaako tämä olla täysin satunnainen ja kertaluontoinen häiriö vai vihjaako että 12V akku tai sen latausjärjestelmä ei välttämättä ole kunnossa? Ilmoitusta ei tullut enää myöhemmissä käynnistyksissä tänään. Oli sekä ajastettuja että ajastamattomia lähtöjä myöhemmin päivän aikana. Autolla ajettu 25tkm eli alkuperäistä osaa on varmaan joka paikassa. Ymmärsin että 12V akulle ei sinänsä ole tehtävissä muuta kuin vaihto jos jotain ongelmia tulee, omatoiminen ylläpitolataus ei ole mahdollinen. Jos 12V akkua ladataan aina siinä missä suurjänniteakkuakin niin pienet ajomäärät vs. Webaston käyttö ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmia? Auto oli siis kylmässä tallissa aamulla ja pakkasta siellä varmaan -15 astetta. Yhtä kylmiä aamuja on kyllä ollut aiemminkin.

Itsellä sama häiriöilmoitus tullut vastaan muutaman kerran. Muutama viikko sitten kävi Oululaisessa, kyseistä automerkkiä myyvässä merkkihuollossa, missä autoa tutkittiin muutama tunti. 12V:n akku testattiin ok ja sähköiseen lataukseen asennettiin softapäivitys (toisen merkkihuollon mukaan näissä on ollut tätä "jonkin verran").

Softapäivityksen jälkeen tuli sama häiriöilmoitus parin päivän päästä. Kyseinen merkkihuolto halusi mitata akun uudestaan ja tehdä uutta diagnosointia... jätin väliin.

Laitan nekin rahat vaikka bensaan, jos tätä joskus tarttee taas tankata.  :)

Ohituskaista

Lainaus käyttäjältä: pelekone - 19.02.21 - klo:09:57
Itsellä sama häiriöilmoitus tullut vastaan muutaman kerran. Muutama viikko sitten kävi Oululaisessa, kyseistä automerkkiä myyvässä merkkihuollossa, missä autoa tutkittiin muutama tunti. 12V:n akku testattiin ok ja sähköiseen lataukseen asennettiin softapäivitys (toisen merkkihuollon mukaan näissä on ollut tätä "jonkin verran").

Softapäivityksen jälkeen tuli sama häiriöilmoitus parin päivän päästä. Kyseinen merkkihuolto halusi mitata akun uudestaan ja tehdä uutta diagnosointia... jätin väliin.

Laitan nekin rahat vaikka bensaan, jos tätä joskus tarttee taas tankata.  :)

Joo, epäilen kyllä että tuo tulee vielä uudestaankin nyt talvella. Mutta jos auto toimii niin tulkoon, pitänee normaalin huollon yhteydessä sitten mitata ainakin akku. Eihän nuo ajoakun latausajat nyt 12V akun ylläpidon kannalta niin kovin pitkiä ole jos latausta tapahtuu vain silloin. Ajoakku menee täyteen 2-3 tunnissa.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.02.21 - klo:11:39
Enpä löytänyt tällaista mainintaa tuolta SSP 550 dokkarista, vaikka PDF-versiosta kuinka haeskelin. Missä tällainen tieto siellä on?
Tarkennukset taitaa löytyä e-Golfin SSP:stä.

Auton DC-DC -muunnin on toiminnassa ajon aikana, ladattaessa sekä esilämmitettäessä. Polttomoottorin käynnillä ei ole 12v akun lataamisen kanssa periaatteessa mitään tekemistä, koska polttomoottori kykenee lataamaan vain ajoakkua ja sitä kautta DC-DC -muuntimella 12v akkua.

Jännitetasosta en ole löytänyt faktoja, että missä tilanteessa ladataan jännitteen ollessa luokkaa 15v ja missä tilassa vain ylläpidetään luokkaa 13.5v jännitteellä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Hesani

Varmistin tämän latausasian vielä teknisestä tuesta. Huollosta saamani tieto pitää paikkansa, ajoakun lataaminen EI lataa 12 V akkua. Autoon ei siis ole piilotettu mitään ylläpitolaturia sitä varten. Auton 12 V akku lataantuu ainoastaan polttomoottorin käydessä ja ulkoista ylläpitolaturia voi käyttää sen lataamiseen, jos haluaa.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Hesani - 19.02.21 - klo:10:35
Varmistin tämän latausasian vielä teknisestä tuesta. Huollosta saamani tieto pitää paikkansa, ajoakun lataaminen EI lataa 12 V akkua. Autoon ei siis ole piilotettu mitään ylläpitolaturia sitä varten. Auton 12 V akku lataantuu ainoastaan polttomoottorin käydessä ja ulkoista ylläpitolaturia voi käyttää sen lataamiseen, jos haluaa.
Eli järjestelmä ei osaa ladata 12 V -akkua vaikka auto on käynnissä/päällä ja polttomoottori sammuksissa?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Enhancer

#3547
Lainaus käyttäjältä: Foxit - 19.02.21 - klo:10:40
Eli järjestelmä ei osaa ladata 12 V -akkua vaikka auto on käynnissä/päällä ja polttomoottori sammuksissa?
Tämä ei pidä paikkaansa. Täälläkin on lukuisia ihmisiä jotka ajavat autollaan 2kk putkeen käynnistämättä bensakonetta kertaakaan.
Lainaus käyttäjältä: Hesani - 19.02.21 - klo:10:35
Varmistin tämän latausasian vielä teknisestä tuesta. Huollosta saamani tieto pitää paikkansa, ajoakun lataaminen EI lataa 12 V akkua. Autoon ei siis ole piilotettu mitään ylläpitolaturia sitä varten. Auton 12 V akku lataantuu ainoastaan polttomoottorin käydessä ja ulkoista ylläpitolaturia voi käyttää sen lataamiseen, jos haluaa.
Autossa on DC-DC -muunnin, eli "ylläpitolaturi" joka lataa 12v akkua. Autossa ei ole polttomoottorissa perinteistä laturia joka kykenisi 12v akkua lataamaan.

Silloin kun ajoakkua ladataan, tai ajoakun voimalla ajetaan, tarvitaan 12v jännite pitämään kontaktorit kiinni jotta sähkö ajoakusta liikkuu eteenpäin. Tällöin aina kun ajoakkuun menee jotain, tai sieltä jotain otetaan pois on myös 12v akun lataus / ylläpito käynnissä.

Se milloin akkua varsinaisesti ladataan ja milloin vain ylläpidetään on täysin toinen asia, tästä ei mitään absoluuttista tietoa ole. Taidankin uteliaisuudesta hiukan testata ID.3 ja e-Golfin kanssa mitä 12v -puolella tapahtuu. 12v -järjestelmä on GTE:ssä ja e-Golfissa toiminnaltaan identtinen.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Enhancer

https://www.youtube.com/watch?v=9qw_rwfc9oQ

Tuosta akun latauslogiikka videomuodossa, sama palvelee niin GTE:tä kuin e-tuotteitakin. Logiikka siis tarkkailee akkuun menevää virtamäärää, ja pudottaa automaattisesti ylläpitojännitteelle. Noin tuo ei Suomessa voi pitkässä juoksussa toimia, koska tuo vajaa 15v ei riitä -20 asteessa akun lataamiseen oikein kunnolla.

Voisi katsoa omista vielä nouseeko jännite kovemmaksi kylmemmässä. ,,kkiseltään näyttää että voisi tehdä hyvää ladata 12v akkua välillä lämpötilakompensoidulla CTEK:llä. :)
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

duke7

^ näin. En tosin tajua miksi tekninen tuki valehtelee tuosta. Luultavasti eivät vain tiedä.

KesKari

Lainaus käyttäjältä: akk - 19.02.21 - klo:07:33
^ tuo pätee ainakin Tiguanin kohdalla. Jalan kevyt ”potkaisu” puskurin alle, suora liikerata eteen ja sitten taakse. Jalka rekisterikilven noin toisen kirjaimen kohdalla.

Juuri näin täälläkin onnistunut B8 Passatilla ja nyt Tiguanilla poikkeuksetta joka kerta.
Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
ex Passat 1,6 TDI 88kW DSG Highline 2015

skuzeri

Siis en saa millään jalalla auki takakonttia, yritin äskenkin 15min potkia puskuria jokasuunnasta, en tajua. Olen katsonut kaikki videot ja ohjeet netistä mutta ei aukea.

Vanha omistajakin sanoi että keväällä toimii loistavasti mutta talvella hankaluuksia.

Eihän se nyt voi siitäkään johtua jos puskuri on likainen?

M_M

Ehkäpä se on rikki? Vikakoodeissa luultavasti näkyy jos näin.

Ja niin, avain pitää olla taskussa eikä auto saa olla käynnissä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

skuzeri

No ilmeisesti jotain vikaa on kun ei toimi sitten millään.

Avain on taskussa ja auto sammuneena ja lukittuna.

Easy open runksi ruksattuna asetuksista.

duke7

^ onkos sulla kontin reunassa kaksi nappia luukun käyttöön? FL mallissa on sulkemisnapin vieressä toinen nappi ja muistelen sen symbolin viitanneen automaattikäyttöön.

skuzeri

Ei ole kuin yksi nappi sulkemiselle, ei ole sitä automaattista sulkeutumista.

"Kesällä toimi ihan ilman moitteita, aina aukes. Heti ku alko olemaan lunta ja loskaa ni lakkas toimimasta. Joskus ku kävin pesemässä pesuhallissa niin pesin sen koukun ympäyksen niin että suli nii toimi vähän aikaa"

Näin entinen omistaja minulle tuosta sanoi  :-\

dwntime

Entäs jos katsot sieltä puskurin takaa koukun lähettyviltä näkyykö siellä ne kaksi anturijohtoa? Voihan olla että on taipuneet tmv?

M_M

Ei ne taida kyllä olla näkyvissä. Ovat kiinnitettynä puskurin sisäpintaan. Tietysti jos on vetokoukku, niin koukun reiästä voi peilillä tms pystyä vähän kurkistelemaan.  ???

Lähin VCDS-käyttäjä voisi katsoa vikakoodit, onko antureista tullut mitään muistiin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

dwntime

Joo niin näyttää tosiaan olevan. Katsoin vaan että on suojattu semmosen muovi”putken” sisään nuo joten oletin että ovat siinä puskurin alaosassa kiinni.

Silloin sama ohje kuin M_M:ltä eli jonkun VCDS omaavan luo vikakoodien lukuun.

AK80

Joku varmasti osaa kertoa. Onko alla LED-ajovalot? MY2018 autosta pilkottu.




skuzeri

Lainaus käyttäjältä: M_M - 19.02.21 - klo:18:26
Ei ne taida kyllä olla näkyvissä. Ovat kiinnitettynä puskurin sisäpintaan. Tietysti jos on vetokoukku, niin koukun reiästä voi peilillä tms pystyä vähän kurkistelemaan.  ???

Lähin VCDS-käyttäjä voisi katsoa vikakoodit, onko antureista tullut mitään muistiin.

Joo täytynee käydä VCDS:llä katsomassa näkyisikö jotain. Olisi se nyt kiva että toimisi normaalisti kun sellainen on autossa  :D

Herr K

Lainaus käyttäjältä: AK80 - 19.02.21 - klo:19:52
Joku varmasti osaa kertoa. Onko alla LED-ajovalot? MY2018 autosta pilkottu.




Kyllä on
VW Passat Variant GTE

TWBE

Pakko kyllä kommentoida tuota 12V akkuväitettä että vain polttomoottori sitä lataisi. Tosin kun tarkemmin sitä miettii niin vastaus ei ehkä olekkaan niin selvä.

Ite ajellu pakkasilla päivittäin viikkoja nyt polttomoottorin käyntiin hörähtämättä. Jos mitään latausta ei tapahtuisi, niin kyllä ton auton olisi jo pitänyt hyytyä tienvarteen ajat sitten. Mitään polttomoottorille pakotuksia ei ole tullut.

Mutta toisaalta taas jos miettii että mihin normi bensa autossa se 12V sähkö sieltä akusta "kuluu" pakkasilla. Niin se taitaa kyllä olla kylmän koneen starttaaminen? -Ja sitä taas näissä hybridiautoissa ei kyllä niin starttailla vaan ilmeisesti suuren kapasiteetin ajoakulla?

AK80

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 19.02.21 - klo:20:25
Kyllä on

Mainiota kiitos tuhannesti. Tähän palstaan voi aina luottaa.

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: TWBE - 19.02.21 - klo:20:54
Pakko kyllä kommentoida tuota 12V akkuväitettä että vain polttomoottori sitä lataisi. Tosin kun tarkemmin sitä miettii niin vastaus ei ehkä olekkaan niin selvä.

Ite ajellu pakkasilla päivittäin viikkoja nyt polttomoottorin käyntiin hörähtämättä. Jos mitään latausta ei tapahtuisi, niin kyllä ton auton olisi jo pitänyt hyytyä tienvarteen ajat sitten. Mitään polttomoottorille pakotuksia ei ole tullut.

Mutta toisaalta taas jos miettii että mihin normi bensa autossa se 12V sähkö sieltä akusta "kuluu" pakkasilla. Niin se taitaa kyllä olla kylmän koneen starttaaminen? -Ja sitä taas näissä hybridiautoissa ei kyllä niin starttailla vaan ilmeisesti suuren kapasiteetin ajoakulla?

Mites webasto? Itse 15 asteeen pakkasella viikonpäivät sähköllä ja webasto pari kertaa päivässä 20-30min

duke7

Ei siellä ole mitään joka tekisi 12V akulle sähköä vain kun ajetaan polttomoottorilla. Ei ole erillistä laturia vaan se sama sähkömoottori on myös startti ja laturi.
Toki sen voisi softalla tehdä niin että 12V akkua ladataan vain polttomoottorilla ajettaessa mutta olisi se nyt hiton typerää.

duke7

Lainaus käyttäjältä: BasicDude - 19.02.21 - klo:21:10
Mites webasto? Itse 15 asteeen pakkasella viikonpäivät sähköllä ja webasto pari kertaa päivässä 20-30min
Joo samonlaista ajoa paljon ja olisi se 12V akku tuosta jo tyhjä jos ei ladattaisi.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: TWBE - 19.02.21 - klo:20:54
Mutta toisaalta taas jos miettii että mihin normi bensa autossa se 12V sähkö sieltä akusta "kuluu" pakkasilla. Niin se taitaa kyllä olla kylmän koneen starttaaminen? -Ja sitä taas näissä hybridiautoissa ei kyllä niin starttailla vaan ilmeisesti suuren kapasiteetin ajoakulla?

Kyllä niitä 12V sähkön kuluttajia on nykyautoissa suorastaan pirun paljon. DSG öljypumppu, ohjaustehostin, valot, lämppärin puhallin, flekti (kun ilmastointi päällä), penkinlämmitys, peilin lämmitys, kamerat, tutkat, viihdelaitteet, pyyhkijät jne jne jne.

Omasta autosta (diesel) katsoin kerran niin virranhallinnan mukaan akusta otetaan 18-20A virtaa jatkuvasti kun virta päällä moottori sammuksissa (moottori lämmin eli ei hehkutusta).
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

duke7

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 19.02.21 - klo:22:01
Kyllä niitä 12V sähkön kuluttajia on nykyautoissa suorastaan pirun paljon. DSG öljypumppu, ohjaustehostin, valot, lämppärin puhallin, flekti (kun ilmastointi päällä), penkinlämmitys, peilin lämmitys, kamerat, tutkat, viihdelaitteet, pyyhkijät jne jne jne.

Omasta autosta (diesel) katsoin kerran niin virranhallinnan mukaan akusta otetaan 18-20A virtaa jatkuvasti kun virta päällä moottori sammuksissa (moottori lämmin eli ei hehkutusta).
Yllättävän paljon tuo otettava virta on.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 19.02.21 - klo:22:03
Yllättävän paljon tuo otettava virta on.

Samaa mieltä. Mutta tuskin autoihin ihan huvikseen jotain 140A tai 160A latureita laitetaan jos vähemmälläkin pärjättäisiin  :-X

Jotenkin veikkaan että hybrideissä ja täyssähköissä tuota 12V virrankulutusta on pyritty optimoimaan ihan jo senkin takia että DC-DC muunnin ei tarvitse olla järjettömän kokoinen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy