Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

jamo75

noh eräs entinen työkaveri osti 2000 luvun hyvinä aikoina optiollaan pontiaqin (kuten oli jenkki auto miehiä).
oli kyllä varaa pistää autoon rahaa, mutta sitten esim. jäähdytys nestettä piti käydä käsin kantamassa stockan hulluilta päiviltä kun kuulemma säästi muutaman euron.

eläkkeellä oleva entinen automekaanikko isäni ei enää ole kiinnostunut vaihtamaan öljyä omaan autoonsa itse kun on mennyt niin vaikea kaikkine kuittauksineen sähköiseen huoltokirjaan ja merkkihuollon kettuiluun että mitäs öljyä sinne on itse vaihdeltu...

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.08.20 - klo:14:25
Miksi ostaa tuon hintaluokan auto ja laiminlyödä huollot?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Vilttonen - 03.08.20 - klo:10:56
Olisi 60tkm huolto edessä.

Hinta kyllä arvelluttaa isosti. VW:n huollossa arvio 800eur joka sisältää tulpat, DSG-öljyt ja muut perushuollot suodattimineen.

Puulaakit tarjoaa alkaen 200euroa, mutta erittelyissä on jatkuvasti puutteeita ja haluaisin, että "tehdas" päivittää auton mikäli jotain softan puolesta on tullut. Tähän tuskin pienet pajat pystyy?

Tallinnassa merkkihuolto olisi 650eur eikä tuo hinta enää kannata laivaus ja muiden maksujen takia. Onko kellään vinkkejä missä huollattaa pääkaupunkiseudulla?
1.4 Kolopalloon kyselin hihnanvaihtoa + 6v huoltoa. VW:n sivuilla voi huollon varaussivuston avulla katsoa hintatasoa eri paikoissa. KehäIII sisällä olevat paikat näyttäisivät olevan selvästi kalleimpia - varsinkin marmoreilla meni nelinumeroiseksi. Hyvinkään hinta oli jo satasia eroa ja Lohjalla vielä parempi hinta. S-postilla kysymällä Lohjan hinta tippui vielä tuosta.

Konetietä Lohjalle ei niin kauaa mene ja homma tehtiin odottaessa. Tietty jos saat työt/viihteen mukaan, niin ei ollenkaan paharasti. Haluttaessa voi myös lainata fillarin ja polkaista kylille.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 03.08.20 - klo:21:08
...
oli kyllä varaa pistää autoon rahaa, mutta sitten esim. jäähdytys nestettä piti käydä käsin kantamassa stockan hulluilta päiviltä kun kuulemma säästi muutaman euron.
...
Jopa kaverilla oli juuri siksi varaa  8)
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

-karppa-

Tulppien vaihtamatta jättäminen on taas niitä asioita minkä jättämistä en ymmärrä, mutta kertoo paljon tämän päivän autojen huoltamisesta, että hyvä jos pakolliset huollot tehdään, kunhan merkkiliikkeen leima on!

Toinen omistaja sitten kiittää ja kertoo miksi leiman lisäksi paperidokumentit tulee löytyä myös käytettyyn autoon.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ak72

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.08.20 - klo:21:26
Tulppien vaihtamatta jättäminen on taas niitä asioita minkä jättämistä en ymmärrä, mutta kertoo paljon tämän päivän autojen huoltamisesta, että hyvä jos pakolliset huollot tehdään, kunhan merkkiliikkeen leima on!

Toinen omistaja sitten kiittää ja kertoo miksi leiman lisäksi paperidokumentit tulee löytyä myös käytettyyn autoon.

Nykyään autojen huolto on autonvalmistajille ja tukiorganisaatioille bisnestä. Voiton tavoittelu ei jää siihen kun uusi auto on myyty vaan huollosta pitää kanssa saada hillot asiakkailta. Tulpat, jarrunesteet jne vaihdetaan huolto-ohjelmanmukaisesti aika turhan tiuhaan ja kovalla marmori ylihinnalla. Mutta loppupeleissä se on asiakkaasta kiinni haluaako maksaa täyden hinnan vai säästää kymmeniä tai satoja euroja pidemmän päälle.
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 04.08.20 - klo:09:00
Nykyään autojen huolto on autonvalmistajille ja tukiorganisaatioille bisnestä. Voiton tavoittelu ei jää siihen kun uusi auto on myyty vaan huollosta pitää kanssa saada hillot asiakkailta. Tulpat, jarrunesteet jne vaihdetaan huolto-ohjelmanmukaisesti aika turhan tiuhaan ja kovalla marmori ylihinnalla. Mutta loppupeleissä se on asiakkaasta kiinni haluaako maksaa täyden hinnan vai säästää kymmeniä tai satoja euroja pidemmän päälle.

No shit sherlock kuten useampaan ketjuun olen kirjoittanut, niin noilla huolloilla marmolinnat pidetään kunnossa, mutta en edelleenkään ymmärrä miksi uudempi/kalliimpi auto ostetaan, jos sitä ei ole vara huoltaa? Osta vaikka silloin huolenpitosopimus, jos et osaa hahmottaa paljonko autoilu maksaa.

Mutta mikä se ylihinta on, jos asiakas sen ostaa? Väitän myös, että et sinäkään osaa sanoa missä vaiheessa autossa osat laukeaa, koska ne on oikeasti tänä päivänä mitoitettu hyvin lähelle limiittiä. Auto kun on kannattavaa korjata etukäteen eikä jälkikäteen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattix

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.08.20 - klo:09:37
No shit sherlock kuten useampaan ketjuun olen kirjoittanut, niin noilla huolloilla marmolinnat pidetään kunnossa, mutta en edelleenkään ymmärrä miksi uudempi/kalliimpi auto ostetaan, jos sitä ei ole vara huoltaa? Osta vaikka silloin huolenpitosopimus, jos et osaa hahmottaa paljonko autoilu maksaa.

Mutta mikä se ylihinta on, jos asiakas sen ostaa? Väitän myös, että et sinäkään osaa sanoa missä vaiheessa autossa osat laukeaa, koska ne on oikeasti tänä päivänä mitoitettu hyvin lähelle limiittiä. Auto kun on kannattavaa korjata etukäteen eikä jälkikäteen.
Ei kai tässä ole kyse siitä, onko autoa vara huoltaa. Kyse on siitä, saako rahalleen huollossa vastinetta ja minusta 1000, kustannus 60tkm huollosta on törkeä. Jos on laiska eikä jaksa kantaa öljyjä, suodattimia ja tulppia itse liikkeeseen, niin sitten varsinkin saa kärsiä hiljaa. Kaupasta öljyä saa 5,/l, kun merkkarilla se sama öljy on 12-15,/l. Lisäksi GTE:n osalta pidän hyvin kyseenalaisena vaihdella öljyjä vähän väliä, kun moottori on ollut vähällä käytöllä sähkön takia. Puhdas rahastus kyseessä. Haluavat lisäksi laittaa ominaisuuksiltaan huonoa öljyä eivätkä merkkarilla suostu laittamaan 504/507-laatuisia öljyjä. Perusteluja tälle ei saa.

DSG-öljyn itse hommaamalla voinee tehdä ihan hyvää säästöä, mikäköhän on virallinen öljy?

Kyllä näissäkin saisi olla muuttuva huoltoväli eikä 15tkm/1v. Eivät edes tee mitään tarkistuksia/huoltoja ajoakulle, niin ainoa syy jatkuvalle vilkuilulle (vs. perus-Passat) voisi olla vaihdelaatikko, jota huolletaan vasta joka 4. huollossa. Pidän hyvin kyseenalaisena hyötyä käyttää merkkarilla 15tkm/1v huolloissa, varsinkin enemmän ajettua / 3-4 vuotta vanhaa GTE:tä. Vai onko jollakin parempaa tietoa, miksi huoltoväli on syytä olla noin pieni?

Se, että ostaa "kalliin auton" ei tarkoita, että pitää hyväksyä ylihuoltaminen (=rahastus) mukisematta.


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mattix - 04.08.20 - klo:10:00
Ei kai tässä ole kyse siitä, onko autoa vara huoltaa. Kyse on siitä, saako rahalleen huollossa vastinetta ja minusta 1000, kustannus 60tkm huollosta on törkeä. Jos on laiska eikä jaksa kantaa öljyjä, suodattimia ja tulppia itse liikkeeseen, niin sitten varsinkin saa kärsiä hiljaa. Kaupasta öljyä saa 5,/l, kun merkkarilla se sama öljy on 12-15,/l. Lisäksi GTE:n osalta pidän hyvin kyseenalaisena vaihdella öljyjä vähän väliä, kun moottori on ollut vähällä käytöllä sähkön takia. Puhdas rahastus kyseessä. Haluavat lisäksi laittaa ominaisuuksiltaan huonoa öljyä eivätkä merkkarilla suostu laittamaan 504/507-laatuisia öljyjä. Perusteluja tälle ei saa.

DSG-öljyn itse hommaamalla voinee tehdä ihan hyvää säästöä, mikäköhän on virallinen öljy?

Kyllä näissäkin saisi olla muuttuva huoltoväli eikä 15tkm/1v. Eivät edes tee mitään tarkistuksia/huoltoja ajoakulle, niin ainoa syy jatkuvalle vilkuilulle (vs. perus-Passat) voisi olla vaihdelaatikko, jota huolletaan vasta joka 4. huollossa. Pidän hyvin kyseenalaisena hyötyä käyttää merkkarilla 15tkm/1v huolloissa, varsinkin enemmän ajettua / 3-4 vuotta vanhaa GTE:tä. Vai onko jollakin parempaa tietoa, miksi huoltoväli on syytä olla noin pieni?

Se, että ostaa "kalliin auton" ei tarkoita, että pitää hyväksyä ylihuoltaminen (=rahastus) mukisematta.

Ei tullut mieleen, jos polttomoottoria ei käytetä, niin öljy vain seisoo moottorissa? No kuten todettu minkä sähkössä säästää sen jossain muussa maksaa tai sitten ostaa vain sen täyssähköauton, niin ei tarvitse näistä hybridien huolloista murehtia. Sama 15tkm huoltoväli on myös vag-konsernin kaasuautoissa.

Varmaan tarkoituksella unohdit tuon mun huolenpitosopimuksen? Jos auto pitää huoltaa, niin sitä olisi kannattanut miettiä. Toki sekin maksaa  ;D. Alkaa oikeasti tuntua, että vag-konsernilla ajavat ovat piheimmästä päästä enkä yhtään ihmettele miksi toinen tai kolmas omistaja maksaa siitä sitten ison laskun.

15tkm vuodessa:
Kuukausierä 42,00 ,/kk
Sopimusaika 3 vuotta,
kokonaisajomäärä sopimuksen aikana 45 000 km

30tkm vuodessa:
Kuukausierä 66,10 ,/kk
Sopimusaika 3 vuotta,
kokonaisajomäärä sopimuksen aikana 90 000 km

60tkm vuodessa:
Kuukausierä 116,40 ,/kk
Sopimusaika 3 vuotta,
kokonaisajomäärä sopimuksen aikana 180 000 km

https://huolenpitosopimus.volkswagen.fi/calculator
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattix

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.08.20 - klo:10:18
Ei tullut mieleen, jos polttomoottoria ei käytetä, niin öljy vain seisoo moottorissa? No kuten todettu minkä sähkössä säästää sen jossain muussa maksaa tai sitten ostaa vain sen täyssähköauton, niin ei tarvitse näistä hybridien huolloista murehtia. Sama 15tkm huoltoväli on myös vag-konsernin kaasuautoissa.
Tuli mieleen. Eikä se öljy mitään seiso, jos sillä välillä tulee sitä ajoa. Siksi minusta muuttuva huoltoväli olisi paras tällaisissa vehkeissä, joissa selvästi sähkön käyttöaste ratkaisee huollon tarpeen, eikös niin? Auton kerätessä valtavasti informaatiota vanha ummehtunut aika/km-perusteinen huoltoväli on ummehtunut käsite, varsinkin usealla voimalinjalla olevassa autossa.
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.08.20 - klo:10:18
Varmaan tarkoituksella unohdit tuon mun huolenpitosopimuksen? Jos auto pitää huoltaa, niin sitä olisi kannattanut miettiä. Toki sekin maksaa  ;D. Alkaa oikeasti tuntua, että vag-konsernilla ajavat ovat piheimmästä päästä enkä yhtään ihmettele miksi toinen tai kolmas omistaja maksaa siitä sitten ison laskun.
Huolenpitosopimus sopii sellaiselle, jota ei pätkääkään kiinnosta koko auton ylläpito. Perushuolloilla mentäessä nuo huolenpitosopimukset maksavat vähintään 1.5x sen, mitä varaamalla huollot erikseen itse ja ostamalla orkkisosat + öljyt pienellä vaivalla vaikka motonetistä. Varmasti huolenpitosoppari on hyvä ratkaisu monelle auton omistajalle. Sillähän ostetaan huolettomuutta autoilun kustannuksista.

Onko muuten antaa näyttöä GTE:n osalta toisen/kolmannen omistajan isosta laskusta vai mutulla vedät?

Omat autoni olen aina huoltanut vimpan päälle orkkisosilla tai niitä vastaavilla. Aiemman autoni huoltokustannukset olivat vähintään 2x vs. GTE johtuen ylimääräisestä huoltamisesta, joka oli minusta perusteltua ja omasta aloitteestani tehtyä. Silti minusta tuntuu, että GTE:n huolto-ohjelma asetetuilla km/aikaperusteilla on ylilyönti, koska vaikka auto olisi vähällä käytöllä (tai moottori olisi), niin vuoden tai 15tkm välein pitää se käydä huoltamassa. Ymmärrän kyllä öljyn vaihtamisen 1.4tsi koneeseen 15tkm välein, kunhan moottoria on käytetty sen verran.

Huollossa ei tarkisteta vaihdelaatikon toimintaa, korkeajänniteakun kapasiteettia, moottorin käyttömäärää jne vaan tarkastushuolto ja laaja tarkastushuolto on filttereiden/öljyjen vaihtoa + silmämääräinen tarkistus + (vikakoodit?) + päivitykset. Jos näitä ensiksi mainittuja tarkistuksia/testejä tekisivät, niin en kritisoisi huoltoväliä yhtään. Kysymykseni kuuluukin, mikä asia perustelee 15tkm/1v huoltovälin huomioiden GTE:n huolto-ohjelman sisältö vs. polttomoottori-Passatit?

Onko se pihiyttä ajatella, että kyseessä on ylihuoltamista? Ei minusta. Niin ja olen hyvin tyytyväinen GTE:hen.

ak72

Juuri näin mattix, karpalla nyt on hilloa niin paljon lompakossa ettei meinaa perstaskuun mahtua.  ;) Näissä huoltohommissa voi pitää järjen mukana eikä surutta aina maksaa suurinta summaa mitä marmorilla kinuavat. Henk koht käytin omaa Golffia merkkihuollossa siihen asti kunnes nimeltä mainitsematon firma lopetti paikkakunnalla. Täst lähin käytän muita paikallisia huoltoja koska en aio lähteä viemään autoa 100km päähän ylihintaiseen merkkihuoltoon. Saavat ihan rauhassa lähettää mainospostia kuinka mahtavat edut sais ku roudais auton toiselle paikkakunnalle huoltoon.
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

Vilttonen

Lainaus käyttäjältä: mattix - 04.08.20 - klo:12:26
Onko se pihiyttä ajatella, että kyseessä on ylihuoltamista? Ei minusta. Niin ja olen hyvin tyytyväinen GTE:hen.

Selvisi mitä tulppia GTE:ssä käytetään. Kalleimpia Iridium-tulppia mitä vaan löytyy josta asiakas sitten maksaa pitkän pennin.

Iridium sytytystulppa - Mikäli haluat kaikista laadukkaimmat ja kestävimmät sytytystulpat autoosi, niin suosittelemme hankkimaan iridium sytytystulpat. Ne ovat kaikista kalleimmat mutta toisaalta ne ovat myös kaikista parhaimmat ja laadukkaimmat. Iridium on kaikista vahvinta metallia mistä on sytytystulppia valmistettu. Iridium sytytystulppien keskellä oleva sähköinen johdin on pieni, joten sähkövirran tuotanto ei vaadi yhtä paljon energiaa kuin muiden vastaavien markkinoilla olevien sytytystulppien kanssa.

Aika metkaa, että sytytystulppa jonka pitäisi olla kestävin mitä saa vaihdetaan kuitenkin 60tkm välein. Käsittääkseni on autoja jossa on huonompia tulppia käytössä ja vaihtoväli on niissäkin paljon pidempi.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: mattix - 04.08.20 - klo:12:26
Kysymykseni kuuluukin, mikä asia perustelee 15tkm/1v huoltovälin huomioiden GTE:n huolto-ohjelman sisältö vs. polttomoottori-Passatit?
Mahdollisuus ajaa niin, että polttomoottori käy vain lyhyitä pätkiä, eivätkä öljyt siis pääse kuivamaan kunnolla.

töpselinenä

Lainaus käyttäjältä: Vilttonen - 04.08.20 - klo:13:47
Selvisi mitä tulppia GTE:ssä käytetään. Kalleimpia Iridium-tulppia mitä vaan löytyy josta asiakas sitten maksaa pitkän pennin.

Iridium sytytystulppa - Mikäli haluat kaikista laadukkaimmat ja kestävimmät sytytystulpat autoosi, niin suosittelemme hankkimaan iridium sytytystulpat. Ne ovat kaikista kalleimmat mutta toisaalta ne ovat myös kaikista parhaimmat ja laadukkaimmat. Iridium on kaikista vahvinta metallia mistä on sytytystulppia valmistettu. Iridium sytytystulppien keskellä oleva sähköinen johdin on pieni, joten sähkövirran tuotanto ei vaadi yhtä paljon energiaa kuin muiden vastaavien markkinoilla olevien sytytystulppien kanssa.

Aika metkaa, että sytytystulppa jonka pitäisi olla kestävin mitä saa vaihdetaan kuitenkin 60tkm välein. Käsittääkseni on autoja jossa on huonompia tulppia käytössä ja vaihtoväli on niissäkin paljon pidempi.
Erityisen ihmeellistä erikoistulpat ovat kun bensakone on 60tkm aikana ollut päällä ehkä 20-30tkm verran. Onko hybridiajo todellakin tulpille ja koneelle niin kuormittavaa, että sitä pitää huoltaa muutaman tuhannen km välein?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Vilttonen - 04.08.20 - klo:13:47
Selvisi mitä tulppia GTE:ssä käytetään. Kalleimpia Iridium-tulppia mitä vaan löytyy josta asiakas sitten maksaa pitkän pennin.

Iridium sytytystulppa - Mikäli haluat kaikista laadukkaimmat ja kestävimmät sytytystulpat autoosi, niin suosittelemme hankkimaan iridium sytytystulpat. Ne ovat kaikista kalleimmat mutta toisaalta ne ovat myös kaikista parhaimmat ja laadukkaimmat. Iridium on kaikista vahvinta metallia mistä on sytytystulppia valmistettu. Iridium sytytystulppien keskellä oleva sähköinen johdin on pieni, joten sähkövirran tuotanto ei vaadi yhtä paljon energiaa kuin muiden vastaavien markkinoilla olevien sytytystulppien kanssa.

Aika metkaa, että sytytystulppa jonka pitäisi olla kestävin mitä saa vaihdetaan kuitenkin 60tkm välein. Käsittääkseni on autoja jossa on huonompia tulppia käytössä ja vaihtoväli on niissäkin paljon pidempi.

Oliko nämä tulpat ullatus? Eli helposti n.20,/kpl ja tunnin työ. En kyllä edes paskaisi omia käsiä.

15 vuotta sitten käytettiin jo iridium tulppia.

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 04.08.20 - klo:12:49
Juuri näin mattix, karpalla nyt on hilloa niin paljon lompakossa ettei meinaa perstaskuun mahtua.  ;) Näissä huoltohommissa voi pitää järjen mukana eikä surutta aina maksaa suurinta summaa mitä marmorilla kinuavat. Henk koht käytin omaa Golffia merkkihuollossa siihen asti kunnes nimeltä mainitsematon firma lopetti paikkakunnalla. Täst lähin käytän muita paikallisia huoltoja koska en aio lähteä viemään autoa 100km päähän ylihintaiseen merkkihuoltoon. Saavat ihan rauhassa lähettää mainospostia kuinka mahtavat edut sais ku roudais auton toiselle paikkakunnalle huoltoon.

Jos on vara ostaa auto, niin ostaa sen hintaisen pelin, että on vara sitä huoltaa. Niin yksinkertaista se on! Ja syytön minä olen, jos asuu periferiassa.

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattix

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.08.20 - klo:14:47
Mahdollisuus ajaa niin, että polttomoottori käy vain lyhyitä pätkiä, eivätkä öljyt siis pääse kuivamaan kunnolla.
Kiitos! Tämä kommentti on perusteltu. Sama ongelma lienee kaikilla autoilla a) lyhyessä ajossa b) lyhyehkössä talviajossa jne jne. Taas kerran muuttuvavälinen huoltoon ohjaus olisi paras.

Itse asiassa toisena juttuna tuli mieleen jarrujen kunto. Tahtoo levyt ruostua GTE:ssä aika helposti.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.08.20 - klo:15:30
Jos on vara ostaa auto, niin ostaa sen hintaisen pelin, että on vara sitä huoltaa. Niin yksinkertaista se on!
Miksi sinulla on käsitys, että se on varallisuudesta kiinni ja tässä nillitetään huoltojen hintaa? Minusta on vain tyhmää maksaa ja teettää sellaista työtä, jonka tarvetta en ymmärrä ja en ole saanut perusteltuja vastauksia.

ram1

Mistä tuo iridiumtulppa on kysytty? Samat tulpat tossa on kuin mullakin. Onko kysytty mikä ehkä paras, vai mitkä siinä on/ voi hyvin laittaa. Perusboschia ne tyrkkää 7e hintaan, tai jos haluaa Ngk, niin kalliimmat.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: mattix - 04.08.20 - klo:15:51
Kiitos! Tämä kommentti on perusteltu. Sama ongelma lienee kaikilla autoilla a) lyhyessä ajossa b) lyhyehkössä talviajossa jne jne. Taas kerran muuttuvavälinen huoltoon ohjaus olisi paras.

Itse asiassa toisena juttuna tuli mieleen jarrujen kunto. Tahtoo levyt ruostua GTE:ssä aika helposti.
Miksi sinulla on käsitys, että se on varallisuudesta kiinni ja tässä nillitetään huoltojen hintaa? Minusta on vain tyhmää maksaa ja teettää sellaista työtä, jonka tarvetta en ymmärrä ja en ole saanut perusteltuja vastauksia.
Aluksihan Golf GTE:ssä oli pitkä öljynvaihtoväli, mutta öljyn hapettumisongelmien vuoksi se puolitettiin ja samalla öljyvatimus vaihdettiin. Varotoimenpidehän tuo on ja toimiva diagnostiikka olisi hieno asia. Lyhyt huoltoväli on mileestäni GTE:n huonoin ominaisuus.

Eräällä tapauksella on tuo rahasta puhuminen niin yleistä, että aihe lienee jatkuvasti mielessä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: mattix - 04.08.20 - klo:15:51
Itse asiassa toisena juttuna tuli mieleen jarrujen kunto. Tahtoo levyt ruostua GTE:ssä aika helposti.

Sanoisin että ei ole pelkästään GTE:n ongelma vaan Passatin ongelma ainakin takajarrujen osalta. Omassa (diesel) reilu 80tkm ajetussa oli takajarrut todella hirveässä kunnossa. Myös monessa muussa saman verran ajetussa Passatissa jota koeajoin, oli takajarrut ihan vastaavassa kunnossa.

Onneksi Euroopasta saa näihin takajarruosat halvalla. Autodocista takalevyt + palat setti halvimmillaan n. 60e (kiinanpaskaa), brembot n. 110e ja noiden hintojen väliin mahtuu muutamat ok merkkiset osat.

Itse ostin brembot ja vaihto sujuu helposti parissa tunnissa jos on VCDS käsijarrun avaamiseen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Kyse on ihan siitä, ettei jarruja osata käyttää tai niillä ei jarrutella. Ei se ole auton vika. Katsoo vaikka tuon tuulilasin eilisen käytetyn GTE:n jutun.

https://m.youtube.com/watch?v=oMDte0rNf8s
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Nifa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.08.20 - klo:17:14
Kyse on ihan siitä, ettei jarruja osata käyttää tai niillä ei jarrutella. Ei se ole auton vika. Katsoo vaikka tuon tuulilasin eilisen käytetyn GTE:n jutun.

https://m.youtube.com/watch?v=oMDte0rNf8s

Joo ei mullakaan vika ollut autossa ollenkaan. Joku neropatti on vaan suunnitellut MQB:hen jarrut GTI:n ehdoilla. Sitten toinen neropatti keksi, että annetaan olla samat männät keulassa paikallaan kuin GTI:ssä ja samat jarrusoftat ja laitetaan vaan pienemmät levyt välimallin moottoreihin. No sitten voidaankin ihmetellä että miksi se jarrutuksessa nappaa keulasta kiinni kuin susi lampaasta, kun puree männät aika tiukasti alikoiseen levyyn.. Miksi ei kulu takaa palat. No miksikähän ei, varsinkin kun siirtyy paino keulaan jarrutuksessa. Vika ei ole autossa, olisko siis insinöörissä?
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.08.20 - klo:17:14
Kyse on ihan siitä, ettei jarruja osata käyttää tai niillä ei jarrutella. Ei se ole auton vika.

Jarrujahan käytetään ihan polttomoottoriautossakin lähinnä vain paikalleen pysähtymiseen melko hiljaisesta vauhdista, eivät ne paljoa kulu edes polttiksessa. Jarrupalat kestävät 100 tkm hienosti, hybridissä varmaan sitten 200 tkm.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

V60

Kyllä itse väliin jarruttelen satasesta nolliin ihan vaan että tulee jarruille töitä.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

vail

Nyt löytyi meikäläiselle sopiva auto, todella hyvin varusteltu mutta on pelkillä kesärenkailla. Kaikki hyvät neuvot GTE:lle passeleista vanne-rengaspaketeista otetaan vastaan!
Passat GTE

duke7

^ eipä tässä niin erikoista ole, kaikki B8 Passatin spekseillä olevat sopii ja myös 16” mahtuu.

concorde

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 04.08.20 - klo:16:40
Sanoisin että ei ole pelkästään GTE:n ongelma vaan Passatin ongelma ainakin takajarrujen osalta. Omassa (diesel) reilu 80tkm ajetussa oli takajarrut todella hirveässä kunnossa. Myös monessa muussa saman verran ajetussa Passatissa jota koeajoin, oli takajarrut ihan vastaavassa kunnossa.

Joo, pitää muistaa vaan muutaman kerran päivässä, liikennevaloissa/risteyksessä pysähdyksissä ollessa, painaa jarrupoljinta ihan kunnolla, jotta takapalatkin saavat liikettä. Niin ne ei jämähdä ja vaan liikkuvat koko levyn leveydeltä oikein normikäytössäkin.

ACC:n käyttö muun muassa tekevät sen, ettei takapaloihin asti tuntuvaa jarruttelua normiliikenteessä tarvita
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Daatta

Lainaus käyttäjältä: concorde - 06.08.20 - klo:08:30
ACC:n käyttö muun muassa tekevät sen, ettei takapaloihin asti tuntuvaa jarruttelua normiliikenteessä tarvita

Mielenkiintoista, itse ajattelin niin että ACC/vakkari jarruttaa voimakkaammin kuin itse tekisi. Kun hidastaa viiksestä pari napsua (110->90 esim.) nopeusrajoituksen vaihtuessa, niin kyllä ihan kunnon hidastuvuudesta puhutaan ja sen luulisi näkyvän takafillareissakin. Mitään omaa mutua parempaa faktaa tähän ei toki ole. Vai eikö GTE'ssä takalevyt kirkastu tuollakaan menetelmällä? Sitten vaan motarin ramppiin vähän ylikovaa ja jarrutus viimeisellä 100m matkalla.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

duke7

^ acc jarruttaa vain sähkömoottorilla kun nopeutta säätää.

Daatta

Ah okei, no sitten ymmärrän jarruhuolet...
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

TWBE

Lainaus käyttäjältä: vail - 05.08.20 - klo:22:51
Nyt löytyi meikäläiselle sopiva auto, todella hyvin varusteltu mutta on pelkillä kesärenkailla. Kaikki hyvät neuvot GTE:lle passeleista vanne-rengaspaketeista otetaan vastaan!

Tälle autolle on tehty semmoset polttoainetta oikeasti säästävät vanteet, melko rumat tietysti, mutta pihistelijälle vois olla hyvä ratkaisu. Joku muu voi varmaan linkkaa jos tietää mistä ne komiat vanteet löytyy  ;D

passo_s

Lainaus käyttäjältä: mattix - 04.08.20 - klo:12:26
Tuli mieleen. Eikä se öljy mitään seiso, jos sillä välillä tulee sitä ajoa. Siksi minusta muuttuva huoltoväli olisi paras tällaisissa vehkeissä, joissa selvästi sähkön käyttöaste ratkaisee huollon tarpeen, eikös niin? Auton kerätessä valtavasti informaatiota vanha ummehtunut aika/km-perusteinen huoltoväli on ummehtunut käsite, varsinkin usealla voimalinjalla olevassa autossa.Huolenpitosopimus sopii sellaiselle, jota ei pätkääkään kiinnosta koko auton ylläpito. Perushuolloilla mentäessä nuo huolenpitosopimukset maksavat vähintään 1.5x sen, mitä varaamalla huollot erikseen itse ja ostamalla orkkisosat + öljyt pienellä vaivalla vaikka motonetistä. Varmasti huolenpitosoppari on hyvä ratkaisu monelle auton omistajalle. Sillähän ostetaan huolettomuutta autoilun kustannuksista.

Onko muuten antaa näyttöä GTE:n osalta toisen/kolmannen omistajan isosta laskusta vai mutulla vedät?

Omat autoni olen aina huoltanut vimpan päälle orkkisosilla tai niitä vastaavilla. Aiemman autoni huoltokustannukset olivat vähintään 2x vs. GTE johtuen ylimääräisestä huoltamisesta, joka oli minusta perusteltua ja omasta aloitteestani tehtyä. Silti minusta tuntuu, että GTE:n huolto-ohjelma asetetuilla km/aikaperusteilla on ylilyönti, koska vaikka auto olisi vähällä käytöllä (tai moottori olisi), niin vuoden tai 15tkm välein pitää se käydä huoltamassa. Ymmärrän kyllä öljyn vaihtamisen 1.4tsi koneeseen 15tkm välein, kunhan moottoria on käytetty sen verran.

Huollossa ei tarkisteta vaihdelaatikon toimintaa, korkeajänniteakun kapasiteettia, moottorin käyttömäärää jne vaan tarkastushuolto ja laaja tarkastushuolto on filttereiden/öljyjen vaihtoa + silmämääräinen tarkistus + (vikakoodit?) + päivitykset. Jos näitä ensiksi mainittuja tarkistuksia/testejä tekisivät, niin en kritisoisi huoltoväliä yhtään. Kysymykseni kuuluukin, mikä asia perustelee 15tkm/1v huoltovälin huomioiden GTE:n huolto-ohjelman sisältö vs. polttomoottori-Passatit?

Onko se pihiyttä ajatella, että kyseessä on ylihuoltamista? Ei minusta. Niin ja olen hyvin tyytyväinen GTE:hen.
Aikas raakasti alle kympin pakkasilla nykästään tarpeen vaatiessa kylmä bensakone käymään. Startteja ja stoppeja jauhaa muutenkin jatkuvalla syötöllä, talviajassa kertyneellä perstuntumalta 15 tkm öljyn huoltovälille on perusteensa. Voisihan tuossa oli jokin laskuri joka huomioi moottorin kuormitusta, sen sijaan että 15 tkm kiinteällä öljynvaihtovälillä mennään. Ahkera lataaja säästää bensamoottoria, minä  satunnaisena latailijana, työsuhdeautoilijana, kuormitan moottoria paljon enempi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy