Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

villeyli

Piti oikein rekisteröityä foorumille että voi keskusteluunkin osallistua, eli uusi hybridisti ilmoittautuu. -17 passat gte karvan alle 100tkm ajettuna on pihassa, ja odotellessa että saa talon valmiiksi ja oman latauspisteen niin lataillaan lämmitystolpasta varovaisella 5A virralla. Auto on tosiaan uinut onnellisten ihmisten länsinaapurista tänne jotenka luonnollisesti kaikki ohjekirjat puhuu toista kotimaista, niin osaisiko joku linkata esim. nettiin jonkinlaisen pikaohjeen auton lataamisesta, sähköllä ajamisesta jne.. Auton valikot kyllä on suomeksi mutta tuossa ruotsinkielisessä kirjassa jotenkin tuntuu olevan nuo latauskaapeleihin, käytäntöihin yms. liittyvät asiat niin "levällään" että kirjaa pitäisi plaavata kannesta kanteen että löytää kaiken oleellisen.

Sähköauton tai hybridin järkevyydestä voi varmasti olla monta mieltä ja asiaa voi monesta vinkkelistä katsoa, mutta kyllä niitä hullumpiakin autohankintoja on kuin hybridi. Ainakin sähkömottori on hyvä tehoreservi jos ajoittain tarvii autosta enempi tehoa, kuten itse esim. asuntovaunua vetäessä. Sitä ei kuitenkaan kiskota läpi vuoden niin ei tarvitse maksaa koko ajan isompaa bensankulutusta, veroja, päästöistä puhumattakaan...

Hidalgo

Itselleni auto, jolla pääsee 40km ja pitäisi joka kerta pysäköidessä laittaa manuaalisesti piuhan päähän on absurdi ajatus. En ostaisi.
Säästöä tällaisella ei ihan heti tule saamaan, siinä vaiheessa on varmasti pistokkeet ja laturit jo vaihdon tarpeessa, kun tällä saisi esim bensaan verrattuna ns säästöä aikaan. Kyseinen mallihan on luotu ainoastaan työsuhdeautoksi, jolla firmat saa laskennalliset päästöt alas ja näyttää vihreältä.

Vekkula

Itse en ottaisi gte:tä työsuhdeautoksi verotusarvon takia. Latauspiuhojen kanssa pelleily ei kiinnosta kun firma maksaa bensat kuitenkin ja ilman latausta auto on laiska verrattuna pelkkään bensakoneeseen joten miksi maksaa siitä enemmän?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Ukko

Ruotsissa hankitaan hybridejä juuri etujen vuoksi, mutta tutkitusti kukaan ei niitä juuri lataile. Ajavat bensalla ja nauravat samalla.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Mikko81 - 15.08.19 - klo:19:57
Teslatkin isoilla akuilla ei kanna kuin sen 300km, joten matkalla joutuisi lataamaan 4 kertaa.
Isoakkuiset kantavat noin kaksinkertaisesti tuon. Uusimmassa AMS:ssä olivat mitanneet Hyundai Konallekin 531 kilometriä.

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 15.08.19 - klo:22:56
ilman latausta auto on laiska verrattuna pelkkään bensakoneeseen
Tarkoitatko, että jos ei lataa akkuihin ulkopuolista sähköä, niin sähkömoottori ei toimisi?

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 16.08.19 - klo:00:11
Ruotsissa hankitaan hybridejä juuri etujen vuoksi, mutta tutkitusti kukaan ei niitä juuri lataile. Ajavat bensalla ja nauravat samalla.
Mikähän tutkimus tuo on? Itse tunnen useampia ladattavilla hybrideillä ajavia, jotka kaikki lataavat aina kun on mahdollista. Työpaikkani pihalla latauspisteet ovat kovassa käytössä.

b1mpo

Ne, joiden ei tarvi bensojaan maksella, ei kannata myöskään kotona omaan piikkiin latailla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa

Tarkoitatko, että jos ei lataa akkuihin ulkopuolista sähköä, niin sähkömoottori ei toimisi?

Varmaan se toimii normihybridin tavoin jos ei ole ladannut mutta ei kai siellä täysi hönkä ole kokoajan mukana vai miksi siihen on latausmahdollisuus laitettu  ???
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

jarmoke

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 16.08.19 - klo:08:32
Varmaan se toimii normihybridin tavoin jos ei ole ladannut mutta ei kai siellä täysi hönkä ole kokoajan mukana vai miksi siihen on latausmahdollisuus laitettu  ???

Kyllä sieltä "täysi hönkä" lähtee kun pedaalin survoo pohjaan vaikkei latailisikaan kaapelilla... Kyllä se ajon aikana lataa sen minkä tarvii että toimii kuten "normi hybridi"

Vekkula

Eli miksi sitten kenenkään pitäisi ladata sinne yhtään virtaa piuhalla jos se on tarpeetonta? Sähkömoottorin täysi teho muutenkin kokoajan käytössä, ei ymmärrä.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 16.08.19 - klo:08:41
Eli miksi sitten kenenkään pitäisi ladata sinne yhtään virtaa piuhalla jos se on tarpeetonta? Sähkömoottorin täysi teho muutenkin kokoajan käytössä, ei ymmärrä.

Lataamalla mahdollistaa sen, ettei tarvitse käynnistää polttomoottoria. Kaikissa hybrideissä, oli niissä latausmahdollisuutta tai ei, sähkömoottori avustaa pyydettäessä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.08.19 - klo:07:01
Ne, joiden ei tarvi bensojaan maksella, ei kannata myöskään kotona omaan piikkiin latailla.
Tuo riippuu siitä, miten tuota kannattavuutta arvioidaan. Jos pelkästään eurosenttejä venytellään, niin Passat on lähtökohtaisestikin väärä valinta.

jarmoke

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 16.08.19 - klo:08:41
Eli miksi sitten kenenkään pitäisi ladata sinne yhtään virtaa piuhalla jos se on tarpeetonta? Sähkömoottorin täysi teho muutenkin kokoajan käytössä, ei ymmärrä.

Ei ns. tavallisessa hybridissäkään ole koko ajan sähkömoottorin täysi teho käytössä...  Nyt taitaa olla perusasiat vähän hukassa :)

Vekkula

#1272
Kyllä, perusasiat on hukassa ja juuri tämän takia näitä asioita täällä kyselen. En ole koskaan edes istunut kyydissä missään hybridissä.
Aikaisemmin kirjoitit että kyllä siellä täysi hönkä lähtee kun pedaalin survoo pohjaan ja nyt sanot että täysi teho ei ole kokoajan käytössä.
Tässä menee tällainen yksinkertaisempi kaveri jo sekaisin näissä että miten se nyt sitten onkaan  ;D

Miten esim. BMW 225xe tai Mini Plug In käyttäytyy ilman latausta kun niissä sähkömoottori käsittääkseni taka-akselia varten?
Jos ei lataa niin häviääkö neliveto kesken kiihdytyksen vai säännösteleekö se sitä voimaa jotenkin että aina on edes jonkun verran takapää mukana kun kiihdytetään reippaammin?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 16.08.19 - klo:09:15
Kyllä, perusasiat on hukassa ja juuri tämän takia näitä asioita täällä kyselen. En ole koskaan edes istunut kyydissä missään hybridissä.
Aikaisemmin kirjoitit että kyllä siellä täysi hönkä lähtee kun pedaalin survoo pohjaan ja nyt sanot että täysi teho ei ole kokoajan käytössä.
Tässä menee tällainen yksinkertaisempi kaveri jo sekaisin näissä että miten se nyt sitten onkaan  ;D

Miten esim. BMW 225xe tai Mini Plug In käyttäytyy ilman latausta kun niissä sähkömoottori käsittääkseni taka-akselia varten?
Jos ei lataa niin häviääkö neliveto kesken kiihdytyksen vai säännösteleekö se sitä voimaa jotenkin että aina on edes jonkun verran takapää mukana kun kiihdytetään reippaammin?
Ei koko ajan vaan silloin, kun täyttä tehoa pyydetään eli polkaistaan kaasupoljin tulipeltiä vasten.

Hybridit eivät koskaan päästä akkua tyhjäksi. Sähköä kerätään jarrutusenergiasta ja myös ajon aikana pyörittämällä generaattoria polttomoottorin voimalla. Mitä todennäköisimmin Minin neliveto toimii kiihdytyksessä riippumatta siitä, milloin viimeksi autoa on latauksessa pitänyt.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.08.19 - klo:08:56
Tuo riippuu siitä, miten tuota kannattavuutta arvioidaan. Jos pelkästään eurosenttejä venytellään, niin Passat on lähtökohtaisestikin väärä valinta.
Ihan vain sillä, että ladattavat hybridit on yleensä hyvävarusteisia autoja ja ne mahtuu monen liisariksi pienten päästöjen takia. Täys autoetu ei vaadi kotona lataamista omaan piikkiin, mutta mahdollistaa mukavamman isomman paremmin varustellun auton. Tämä on eräällä tapaa veron kiertoa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.08.19 - klo:09:40
Ihan vain sillä, että ladattavat hybridit on yleensä hyvävarusteisia autoja ja ne mahtuu monen liisariksi pienten päästöjen takia. Täys autoetu ei vaadi kotona lataamista omaan piikkiin, mutta mahdollistaa mukavamman isomman paremmin varustellun auton. Tämä on eräällä tapaa veron kiertoa.

Varusteltu mukava auto on yksi merkittävä asia, mutta lataamisen kannattavuus on toinen kysymys. 

b1mpo

Kaveri osti reilusti yli 100tkm ajetun xc90 t8:n ruotsista. Autoa ei oltu ladattu juuri koskaan ennen kaverilleni päätymistä. Tämä kertoo karua kieltään siitä, että hybridin veroetua käytetään surutta hyödyksi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.08.19 - klo:10:59
Kaveri osti reilusti yli 100tkm ajetun xc90 t8:n ruotsista. Autoa ei oltu ladattu juuri koskaan ennen kaverilleni päätymistä. Tämä kertoo karua kieltään siitä, että hybridin veroetua käytetään surutta hyödyksi.

Nää on ihan huippuja nämä Veijo Esson baarikaverit  ???

Mistä muuten kaverisi tiesi kuinka paljon kyseistä ajopeliä oli latailtu ?

Sokota09

Voisiko tuosta jäädä joku tilasto auton tietokoneelle (kun laitetaan piuha kiinni ja katsotaan tietoja autosta)? Huoltoa saattaa tällainen asia ainakin kiinnostaa jossain kohtaa?

b1mpo

#1279
Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 16.08.19 - klo:12:14
Nää on ihan huippuja nämä Veijo Esson baarikaverit  ???

Mistä muuten kaverisi tiesi kuinka paljon kyseistä ajopeliä oli latailtu ?
Kyllä siellä volvon mukana ilmeisesti joku tilasto kulkee. Ei ole mikään esson baari juttu. Järkevä keskustelu tyssää tällaisiin typeriin ulostuloihin.

Ps. Kysyin asiasta. On niin paljon ajettu lyhyessä ajassa, ettei ole keretty latailla. Ei siis näe auton omasta tietokoneesta. Tuossa autossa ei ollut volvo on call tjsp -ominaisuutta. Voi olla että testerillä näkis. R design oli varustus. Ja 3v 175tkm oli mittarissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jarmoke

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.08.19 - klo:09:37
Ei koko ajan vaan silloin, kun täyttä tehoa pyydetään eli polkaistaan kaasupoljin tulipeltiä vasten.

Hybridit eivät koskaan päästä akkua tyhjäksi. Sähköä kerätään jarrutusenergiasta ja myös ajon aikana pyörittämällä generaattoria polttomoottorin voimalla. Mitä todennäköisimmin Minin neliveto toimii kiihdytyksessä riippumatta siitä, milloin viimeksi autoa on latauksessa pitänyt.

Siinäpä se vastaus, ei juuri lisättävää :)

Käsittääkseni esim. Volvo, missä sähkömoottori taka-akselilla nelivedon vuoksi, pyörittää generaattorilla sitä sähköä tarpeen mukaan jos neliveto tarvitaan. Mietin itse tuota samaa joskus että esim. jossain syrjäisemmällä metsäautotiellä voi tulla 20km ajoa lumessa, missä on pakko olla neliveto. Kyllä minulle silloin ainakin vakuuteltiin että se neliveto toimii ok eikä auto sen takia jää sinne tielle... Toki kaveri jolla Volvon AWD hybridi on, totesi ettei se ns. normi nelivetoa korvaa mutta merkittävästi etuvetoa parempi on etenemään...

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.08.19 - klo:12:22
Kyllä siellä volvon mukana ilmeisesti joku tilasto kulkee. Ei ole mikään esson baari juttu. Järkevä keskustelu tyssää tällaisiin typeriin ulostuloihin.

Ps. Kysyin asiasta. On niin paljon ajettu lyhyessä ajassa, ettei ole keretty latailla. Ei siis näe auton omasta tietokoneesta. Tuossa autossa ei ollut volvo on call tjsp -ominaisuutta. Voi olla että testerillä näkis. R design oli varustus. Ja 3v 175tkm oli mittarissa.

Siis nythän  paljastit, ettei kaverillasi oikeasti ole mitään tietoa, kuinka usein autoa on ladattu. Latauksessahan tuo on voinut olla aivan yhtä hyvin vaikka monta kertaa joka päivä. Mikä tuossa arvailussasi ei nyt ole esssofaktaa ja mikä arvailusi epäluotttavuuden esiin tuomisessa on typerää?

b1mpo

#1282
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.08.19 - klo:13:38
Siis nythän  paljastit, ettei kaverillasi oikeasti ole mitään tietoa, kuinka usein autoa on ladattu. Latauksessahan tuo on voinut olla aivan yhtä hyvin vaikka monta kertaa joka päivä. Mikä tuossa arvailussasi ei nyt ole esssofaktaa ja mikä arvailusi epäluotttavuuden esiin tuomisessa on typerää?
Koitappa tehdä laskutoimitus itse ja päättele sitten monestiko pitäisi keretä tuolla matkalla latailla. Hyvin vähän ladattu jokatapauksessa ja hyödynnetty veroetu. Tuolla autolla on ajettu keskimäärin 160km joka päivä, joten tuskin montaa latausta mahtuu tuollaisilla kilometreillä.  Todennäköisesti joka päivä ei ole edes ajettu, jolloin latauskerrat jäävät vähäisemmiksi ja matkat pidemmiksi. Pointti oli kuitenkin ihan muualla, ei riitelyssä ja vänkäämisessä. Toivottavasti ymmärrät pointin.

Ps. Jos lasket vaikka tuosta 160km päiväajosta yhden latauksen, saat 130km ajaa pelkällä bensalla, joka nostaa keskikulutuksen karkeasti 6-7l/100km tasolle, joka on huomattavasti enemmän, kuin verotuksessa saatu päästöhyöty. En voi tietää en, mutta näin tekee yllättävän moni noilla "veroetuautoilla". 49g on ilmoitetut päästöt.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.08.19 - klo:14:32
Koitappa tehdä laskutoimitus itse ja päättele sitten monestiko pitäisi keretä tuolla matkalla latailla. Hyvin vähän ladattu jokatapauksessa ja hyödynnetty veroetu. Tuolla autolla on ajettu keskimäärin 160km joka päivä, joten tuskin montaa latausta mahtuu tuollaisilla kilometreillä.  Todennäköisesti joka päivä ei ole edes ajettu, jolloin latauskerrat jäävät vähäisemmiksi ja matkat pidemmiksi. Pointti oli kuitenkin ihan muualla, ei riitelyssä ja vänkäämisessä. Toivottavasti ymmärrät pointin.

Ps. Jos lasket vaikka tuosta 160km päiväajosta yhden latauksen, saat 130km ajaa pelkällä bensalla, joka nostaa keskikulutuksen karkeasti 6-7l/100km tasolle, joka on huomattavasti enemmän, kuin verotuksessa saatu päästöhyöty. En voi tietää en, mutta näin tekee yllättävän moni noilla "veroetuautoilla". 49g on ilmoitetut päästöt.

Aika pitkälle meneviä päättelyjä kaverisi kanssa. Auto siis 2-4 tuntia vuorokaudessa liikenteessä keskimäärin riippuen missä ajellaan. Vuorokauteen jää siis keskimäärin 20-22 tuntia jolloin autoa on järkevä ladata. En oikein pääse millään kanssasi samoihin johtopäätöksiin vaikka kuinka yritän  :o

b1mpo

#1284
No laske miten lasket, mutta tuolla autolla ei ole ajettu lähellekään niihin päästölukemiin, mitkä on ilmoitettu. On kyllä ihmeellistä vänkäporukkaa ja vielä perjantai.

Ps. Karkeasti viidenneksen ajoista saisi ajaa bensalla tuolla autolla, jotta pääsisi 49g päästölukemiin ja josta vero maksetaan. Eli 32km saisi ajaa bensalla päivässä ja loput 128km ladata päivän aikana, eli 5 kertaa päivässä töpseliä. Jotennin en oikein usko, että tuota autoa on noin käytetty.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.08.19 - klo:14:52
No laske miten lasket, mutta tuolla autolla ei ole ajettu lähellekään niihin päästölukemiin, mitkä on ilmoitettu. On kyllä ihmeellistä vänkäporukkaa ja vielä perjantai.

Näin perjantain kunniaksi sovitaan, että ainoa oikean suuntainen laskelma ja johtopäätökset tulivat Esson baarikaverien pöydästä. Veronkiertäjiä lähes kaikki ladattavilla ajavat  8)


Routa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.08.19 - klo:12:22
Kyllä siellä volvon mukana ilmeisesti joku tilasto kulkee. Ei ole mikään esson baari juttu. Järkevä keskustelu tyssää tällaisiin typeriin ulostuloihin.

Ps. Kysyin asiasta. On niin paljon ajettu lyhyessä ajassa, ettei ole keretty latailla. Ei siis näe auton omasta tietokoneesta. Tuossa autossa ei ollut volvo on call tjsp -ominaisuutta. Voi olla että testerillä näkis. R design oli varustus. Ja 3v 175tkm oli mittarissa.
No aika huono esimerkki tuosta hybridin veroedun käyttämisestä. Ei taida noilla kilsoilla paljon hybridi kannattaa Ruotsissa, jos sitä ei lataile, kun hankintaveroa ei ole.
Entinen VAG-kuljettaja.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Routa - 16.08.19 - klo:15:44
No aika huono esimerkki tuosta hybridin veroedun käyttämisestä. Ei taida noilla kilsoilla paljon hybridi kannattaa Ruotsissa, jos sitä ei lataile, kun hankintaveroa ei ole.
Ilmaisinko itseni niin huonosti, ettei väki ymmärrä? Bensan käyttö ja kulutus ei ole se pointti, vaan uuden veroetu, sekä täysi autoetu näissä tapauksissa. Ruotsissako ei ole mitään hyötyä ostaa hybridiä? Eli ei voi kikkailla?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.08.19 - klo:10:59
Kaveri osti reilusti yli 100tkm ajetun xc90 t8:n ruotsista. Autoa ei oltu ladattu juuri koskaan ennen kaverilleni päätymistä. Tämä kertoo karua kieltään siitä, että hybridin veroetua käytetään surutta hyödyksi.

Mikään näistä päätelmistä ei oikein kanna vaikka perjantai onkin. Kannattaisko pistää korkkia kiinni tai miettiä ennen kuin kovasti alkaa tähän ketjuun kirjoitella  ::)

Ruotsissa autovero poistettiin kesällä 1996 yhdessä yössä henkilöautoilta  8)

jt

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 16.08.19 - klo:16:59
Mikään näistä päätelmistä ei oikein kanna vaikka perjantai onkin. Kannattaisko pistää korkkia kiinni tai miettiä ennen kuin kovasti alkaa tähän ketjuun kirjoitella  ::)

Ruotsissa autovero poistettiin kesällä 1996 yhdessä yössä henkilöautoilta  8)
Kyllä Ruotsissa on edelleen autovero, sellainen vuosittain maksettava. Käytössä on ollut erilaisia verovapautuksia, mm. ensimmäisen viiden vuoden verovapautus (miljöbil) jonka rajaa on hilattu alaspäin vuosittain kunnes se sitten korvattiin bonus-malus järjestelmällä vuonna 2018, tukea voi saada jopa 60 000 SEK uuden sähköauton ostoon, bonuksen suuruus lasketaan CO2-päästöjen ja hinnan perusteella. Myös lataushybridit pääsevät osalliseksi, toki hiukan pienemmällä summalla. Lisäksi tulee ylimääräinen rankaisuvero autoille joilla on sitten korkeammat CO2 päästöt. Tuolta voi lukea lisää: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-malus/

b1mpo on siinä mielessä oikeassa että näitä verovapautus ja/tai tukijärjestelmiä pystyy periaatteessa käyttämään hyödyksi lataushybridin kanssa, jättää ne piuhat sinne konttiin ja kerää bonukset/verovapautukset kotiin ja ajelee menemään vain bensalla. Jos oheinen Volvo on otettu käyttöön ennen 1.7.2018, niin se on päässyt hyödyntämään 5-vuotista verovapautta ja mahdollisesti on ollut jotain tukijärjestelmiä myös, varsinkin jos on ollut yritysleasari.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy