Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

makelja

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 17.04.23 - klo:15:56
Voin allekirjoittaa tämän, myös audi tekee samaa. Lienee ominaisuus ja tosiaan kyllä jännä kun bensalla ajaessa ei tee samaa.

Muutin omasta kohtaa "Thorttle response behavior" siten että asetus on "Direct, controlled by threshold". Se vei tuota vähän pois, mutta edelleen sen kyllä huomaa. Muutoksen tein Caristalla.
Itse olen tottunut kiihdyttämään siten että en survaise kaasua heti siihen pykälään vaan painan sen sinne tasaisesti. Kiihtyvyys on yhtä hyvä mutta hyytyminen poistuu kokonaan.

duke7

Lainaus käyttäjältä: makelja - 02.05.23 - klo:19:48
Muutin omasta kohtaa "Thorttle response behavior" siten että asetus on "Direct, controlled by threshold". Se vei tuota vähän pois, mutta edelleen sen kyllä huomaa. Muutoksen tein Caristalla.
Itse olen tottunut kiihdyttämään siten että en survaise kaasua heti siihen pykälään vaan painan sen sinne tasaisesti. Kiihtyvyys on yhtä hyvä mutta hyytyminen poistuu kokonaan.
En tiedä miten se kaasun painamistapa tuohon puutumiseen vaikuttaa kun onhan se ollut pohjassa (siis pykälää vasten, että menee vielä sähköllä) ja monta sekuntia siinä kohtaa kun vaihtaa 2->3

ECOisti

Avaimen paristonvaihtotarinaa.

Vaihdoin eilen auton avaimeen pariston ja eihän se enää sen jälkeen toiminut. Ei avannut tai lukinnut ovia, ei mitään.
Lueskelin ohjekirjasta synkronointiohjeita ja koitin niistä toista tapaa, mutta ei toiminut edelleenkään.

Muistin, että vara-avainkin on laatikossa pölyttymässä ja siitäkin oli paristo lopussa. Vaihdoin sen ja silläpä kaikki toimikin.
Tästä sain ajatuksen, että pidän sitä pääavaintakin hetken virrattomana ennen kuin laitan uuden pariston sisään ja tämä auttoi.

Onko kellään käryä, miksi tämä auttoi?
Paristo oli minusta ekalla kerrallakin ihan hyvin paikoillaan, koska kuitenkin avaimen ledi syttyi joka painalluksella.

Immunity

Tuodaanpa tännekin tietoon - ja listan jatkoksi niihin asioihin, joihin on hyvä varautua Volkswagenia ostaessa  :D

Auto 3v ja 3kk vanha,  mittarissa 92tkm. Täyd. merkkarin huoltohistoria. Mediayksikköön keskelle näyttöä ilmestyi teksti "component protection active". Merkkiliike ei saa sitä poistettua. Tehtaalta TPI:t olemassa, joten haiskahtaa tyyppivialta. Jokunen vastaava tapaus tällä foorumilla ollut. Ainut korjaus on vaihtaa koko mediayksikkö ja kilkkeet. Hinta-arvio 4600e + työt. Ruotsin auto, joten maahantuojan voi unohtaa. MUTTA, mitä sanoo tehdas - goodwill 0%.

Täytyy sanoa, että aika moista peliä pelaa VW, kun näitä aina vaan kalliimpia mediayksiköitä tulee varsinkin sähköautoihin. Kuka enää kohta ostaa käytettyä, kun selvästi heidän suunnittelema komponenttisuojaus laukeaa ja vastaantuloa täysi 0?

Taisi ainakin omalta kohdalta jäädä merkkihuollot tähän käyntiin, kun sillä ei näytä olevan edes näin tuoreessa autossa merkitystä. Taitaa myös merkki vaihtua saman tien,  koska maku meni VW:n touhuihin lopullisesti...

Joo, ja tiedän myyjän vastuut yms. Tässä jutun juurena onkin VW:n ottama linja + uusien autojen digitalisoituminen, kun mediayksiköt alkavat olla "supertietokoneita" (maksaa moottorin verran). Nämä yksiköt kun ovat koko ajan merkittävämmässä roolissa auton ajosuoritteessa, mm. optimoimalla sähkönkäyttöä tulevalle matkalle latauspisteet huomioiden yms. Jos autojen tulevaisuuden teknologia kyykkää, ja maksaja on omistaja, ei se hirveän luotettavaa kuvaa anna kyseisestä auton valmistajasta... :-\

Mutta sellaistapa se Volkkarin omistajan elämä tällä kertaa  ;D

ECOisti

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 04.05.23 - klo:22:21
Tuodaanpa tännekin tietoon - ja listan jatkoksi niihin asioihin, joihin on hyvä varautua Volkswagenia ostaessa  :D

Auto 3v ja 3kk vanha,  mittarissa 92tkm. Täyd. merkkarin huoltohistoria. Mediayksikköön keskelle näyttöä ilmestyi teksti "component protection active". Merkkiliike ei saa sitä poistettua. Tehtaalta TPI:t olemassa, joten haiskahtaa tyyppivialta. Jokunen vastaava tapaus tällä foorumilla ollut. Ainut korjaus on vaihtaa koko mediayksikkö ja kilkkeet. Hinta-arvio 4600e + työt. Ruotsin auto, joten maahantuojan voi unohtaa. MUTTA, mitä sanoo tehdas - goodwill 0%.

Täytyy sanoa, että aika moista peliä pelaa VW, kun näitä aina vaan kalliimpia mediayksiköitä tulee varsinkin sähköautoihin. Kuka enää kohta ostaa käytettyä, kun selvästi heidän suunnittelema komponenttisuojaus laukeaa ja vastaantuloa täysi 0?

Taisi ainakin omalta kohdalta jäädä merkkihuollot tähän käyntiin, kun sillä ei näytä olevan edes näin tuoreessa autossa merkitystä. Taitaa myös merkki vaihtua saman tien,  koska maku meni VW:n touhuihin lopullisesti...

Joo, ja tiedän myyjän vastuut yms. Tässä jutun juurena onkin VW:n ottama linja + uusien autojen digitalisoituminen, kun mediayksiköt alkavat olla "supertietokoneita" (maksaa moottorin verran). Nämä yksiköt kun ovat koko ajan merkittävämmässä roolissa auton ajosuoritteessa, mm. optimoimalla sähkönkäyttöä tulevalle matkalle latauspisteet huomioiden yms. Jos autojen tulevaisuuden teknologia kyykkää, ja maksaja on omistaja, ei se hirveän luotettavaa kuvaa anna kyseisestä auton valmistajasta... :-\

Mutta sellaistapa se Volkkarin omistajan elämä tällä kertaa  ;D

No huh, ei pysty ymmärtämään... Mielestäni nämä tietotekniset vehkeet pitäisi kestää kunnossa koko auton iän. On eri asia kuin joku kuluva osa autossa, jouset, moottori, vaihteisto, tms. Toki kai sen takuun näidenkin osalta jossain kohtaa pitää loppua, mutta ei mielestäni tämän ikäisessä autossa. Melkein sanoisin, että alle 5 v. autossa tällaiset osat pitäisi vaihtaa ilman kuluja. Varsinkin kun ei ole ensimmäinen tapaus kyseessä.

vwmies

Mielenkiintoinen ja todella harmillinen keissi.

(onneksi ajaa vanhalla kivikautisella nakulla ilman tietotekniikkaongelmia - muuta ilahduttavaa siinä ei kait olekaan, kuin avaimesta käyntiin)

Riitalautakunnan linjauksen mukaan, auton sähkölaitteiden (ilm. pl. 12V akku) pitää kestää koko auton käyttöiän.

Mutta kuka tai mikä auton on myyjä eli maahantuoja Suomessa, jos vaatimuksen kohdistaa sinne ?
Sitä eos, voisiko olla yhteydessä Ruotsin kuluttajaviranomaisiin ja/tai sikäläiseen maahantuojaan ?
Jos ostettu yksityiseltä, niin tie voi nousta pystyyn aika pian.

Jälkiviisaana tämän mallinen auto kannattaisi ostaa vain ja vain marmoripalatsista ja ehdottomasti huoltosopparilla. Tai sitten 5000, käypää hintaa halvemmalla.... sorry perjantaihuumori.  :-X
Yritetään pärjätä.

Popovice

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 05.05.23 - klo:14:27
Riitalautakunnan linjauksen mukaan, auton sähkölaitteiden (ilm. pl. 12V akku) pitää kestää koko auton käyttöiän.
Onkos tässä määritelmässä mahdollisuus jonkinlaiseen kehäpäätelmään -> sähkölaitteiden pitää kestää koko auton käyttöiän -> tärkeä sähkölaite rikki, jolloin auto paalikunnossa -> käyttöikä tullut täyteen, jolloin ehto toteutunut? 8)

Timppe

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 04.05.23 - klo:22:21
Tuodaanpa tännekin tietoon - ja listan jatkoksi niihin asioihin, joihin on hyvä varautua Volkswagenia ostaessa  :D

Auto 3v ja 3kk vanha,  mittarissa 92tkm. Täyd. merkkarin huoltohistoria. Mediayksikköön keskelle näyttöä ilmestyi teksti "component protection active". Merkkiliike ei saa sitä poistettua. Tehtaalta TPI:t olemassa, joten haiskahtaa tyyppivialta. Jokunen vastaava tapaus tällä foorumilla ollut. Ainut korjaus on vaihtaa koko mediayksikkö ja kilkkeet. Hinta-arvio 4600e + työt. Ruotsin auto, joten maahantuojan voi unohtaa. MUTTA, mitä sanoo tehdas - goodwill 0%.

Täytyy sanoa, että aika moista peliä pelaa VW, kun näitä aina vaan kalliimpia mediayksiköitä tulee varsinkin sähköautoihin. Kuka enää kohta ostaa käytettyä, kun selvästi heidän suunnittelema komponenttisuojaus laukeaa ja vastaantuloa täysi 0?

Taisi ainakin omalta kohdalta jäädä merkkihuollot tähän käyntiin, kun sillä ei näytä olevan edes näin tuoreessa autossa merkitystä. Taitaa myös merkki vaihtua saman tien,  koska maku meni VW:n touhuihin lopullisesti...

Joo, ja tiedän myyjän vastuut yms. Tässä jutun juurena onkin VW:n ottama linja + uusien autojen digitalisoituminen, kun mediayksiköt alkavat olla "supertietokoneita" (maksaa moottorin verran). Nämä yksiköt kun ovat koko ajan merkittävämmässä roolissa auton ajosuoritteessa, mm. optimoimalla sähkönkäyttöä tulevalle matkalle latauspisteet huomioiden yms. Jos autojen tulevaisuuden teknologia kyykkää, ja maksaja on omistaja, ei se hirveän luotettavaa kuvaa anna kyseisestä auton valmistajasta... :-\

Mutta sellaistapa se Volkkarin omistajan elämä tällä kertaa  ;D
Tämä infotainment-yksikön "vika" johtuu ohjelmistopäivityksestä (OTA), joka brikkaa tuon yksikön. Minulla "hajosi" tuo melkein uutena Supebista (sama rauta ja softa) ja vikaa etsittiin ja osia vaihdettiin 3 vko, kunnes infotainment vaihdettiin (mistä se virheilmoitus tuli seuraavana aamuna heti OTA-päivityksen jälkeen, luin vikakoodit samantie ODB11:llä).
Kun eivät saaneet nollattua tehtaan systeemillä, niin kysyin eikö softaa voi päivittää takaisin vanhaan versioon ja ei kuulemma voi,

Tämä vika ei ole "normaalia kulumista", vaan ohjelmistoviasta johtuva juttu. Ilmeisesti ihan kaikki autot eivät brikkaudu, mutta Superbejakin on korjattu Suomessa monia.
Takulla myös Volkkareita. Mutta Kesko...Jonkinasteinen "tyyppivika" siis. Paskaa softaa.

Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

jaripetteri

Mikäs mulla on variantista rikki kun takaluukku ei pysy kiinni? Se lukko jotenkin jäätyy kun alkaa toimimaan kun auto lämpenee ja talvella sen lämpöpuhaltimella jouduin kerran sulattamaan. Ilmestynyt kun autolla ajelut vähentynyt sekä lämmin hallipaikka hävinnyt.

Toinen oire, välillä kun kakella avaa ovet niin vain kuskin ovi aukeaa. Sama molemmilla avaimilla ja patterien vaihto ei vaikuttanut.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

duke7

^ en tuosta kontista osaa sanoa muuta kuin että muoto on sellainen että herkästi jää jotain väliin. Ja sitten ainakin sähkökontti on hyvin herkkä sille.

Ovien käytökseenhän löytyy tuollainen valinta valikoista että tarkista se nyt ensin.

jaripetteri

No joo asetuksiin jotenkin eksynyt tuo yhden oven avaus päälle, itse en tuota ole vaihtanut ja tuskin vaimokaan mutta nyt taas aukeaa ovet kuten pitää.

Takaluukun lukkoon löytyi vinkit että purkaa ja putsaa sen lukon niin alkaa toimimaan. Joku palikka siellä hyppää paikaltaan ja voi mennä kokonaan toimintakyvyttömäksi, mulla varmaan vaan voitelun tarpeessa. Tarvii ottaa auki ja ihmetellä.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

jom309

Onko joku löytänyt jonkun fiksun sovelluksen, jolla tilastoida bensan ja sähkön kulutusta? Drivvossa ja Fueliossa ei mielestäni ollut mahdollista kirjata sekä bensan että sähkön käyttöä.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: jom309 - 07.05.23 - klo:11:26
Onko joku löytänyt jonkun fiksun sovelluksen, jolla tilastoida bensan ja sähkön kulutusta? Drivvossa ja Fueliossa ei mielestäni ollut mahdollista kirjata sekä bensan että sähkön käyttöä.

Volkkarin oma We Connect?

jom309

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 07.05.23 - klo:14:57
Volkkarin oma We Connect?

Tarkoitin sellaista softaa, jonne voisi kirjata tankkaukset litroineen ja euroineen. Latauksia tulee sen verran paljon, että niistä riittää kerran kuussa otetut raportit (operaattoreittain). Käyttövoimakulujen lisäksi noihin sovelluksiin voi syöttää huolto- ym. kuluja.

Itse voi tietty askarrella taulukkolaskentaan, mutta jos ois valmis sovellus niin ainakin testaisin.

J_u_k_k_a

Lainaus käyttäjältä: jom309 - 07.05.23 - klo:19:39
Tarkoitin sellaista softaa, jonne voisi kirjata tankkaukset litroineen ja euroineen. ..

Spritmonitor

jom309

Lainaus käyttäjältä: J_u_k_k_a - 07.05.23 - klo:19:55
Spritmonitor

Just tätä hain mutten muistanut nimeä! Kiitos 👍

ECOisti

Käytin GTE:n huollossa, en marmorilla, mutta en ihan missään nyrkkipajassakaan. Jäi muutama juttu kismittämään, ei pahasti, mutta kuitenkin.

Ensinnäkin, auton huolto-ohje oli haettu Autodatasta, joka on ymmärtääkseni joku tietokanta korjaamoja varten. Siinä oli joku mallinumero, joka viittasi Passattiin vuosilta 14 - 19 ja minullahan on facelift-malli itselläni. Virhe.
Toisekseen työlistassa oli merkitty 12 V akku tarkistetuksi, mutta mukana ei tullut mitään lappua siitä, mikä oli testin tulos. Katsoin, että takakontissa ei koiran häkkiä ole ymmärtääkseni siirretty mihinkään, joten en usko, että akkua on edes testattu. Toinen virhe.
Kolmanneksi renkaiden urasyvyydet oli merkkaamatta monisteelle, vaikka niille oli ihan oma kohtansa listalla. Kolmas virhe.

Eli tänkö siitä sitten asiakas saa, kun säästää mukamas rahaa, eikä vie marmorille huoltoon. Kyseessä vuosihuolto tulppien vaihdolla ja hintaeroa tuli vajaat 300 , kuitenkin korjaamoiden välillä, niin jotenkin valinta oli aika selvä.

Ok, nuo puutteet huollossa eivät ole kovin vakavia. Kai se läpikäytävien asioiden lista on ihan sama, oli kyseessä facelift tai ei?
Viimeksi, kun akku on testattu, oli se kunnossa.
Ja urasyvyydet katsottiin vielä pihalla erikseen ennen kuin lähdin sieltä menemään.

Marisenko turhasta?
Mitenhän kaikki muut kohdat on tarkistettu, huolella vai hutiloiden?

Wiiseli

Enemmän olisin huolissani et mitä öljyä käyttivät! Mun mielestä vanhrmpaan malliin käy myös alemman luokituksen öljyt. Itse halusin, että fl- malliin laitettiin 0-20 öljyt vaikka siihen olisi korjaamon speksien mukaan menny myös alemman luokituksen 5-30 öljyt. Ei kai sitä akkua tutkita fyysisesti vaan mitataan arvot, jotka pystyy mittaamaan konepellin alta tai obd- pistokkeesta. Onko vuosihuolto sama kuin määräaikaishuolto, jossa tehdään esim. 15 kohdan tarkistus läpi?
Olen itse käyttänyt erästä huolto liikettä joka tekee sähköisen huoltokirjan. Huoltokirjassa on useampi täppä mihin on laitettu ok vaikka tiedän ettei niitä ole tarkistettu, kun olen vienyt auton sinne öljynvaihtoon.
PASSAT GTE VM. 2020

ECOisti

5W 40 öljyä laittoivat. Sekö pitäisi siis faceliftissä olla eri öljyt kuin aiemmassa GTE:ssä?
Mitä tämä ns. väärän öljyn käyttäminen aiheuttaa? Tai onko tuo edes väärää, en oikein ole näistä öljyistä perillä....

Ja 12 V akun osalta tarkoitan nimenomaan sitä mittausta, mistä pitäisi saada mittaustulokset talteen, että missä kunnossa akku on.

Joka vuotisesta määräaikaishuollosta oli ylipäätään kyse ja sähköinen huoltokirja tuli täytettyä samalla.

Wiiseli

Katos mikä luokitus sillä on? Muistaakseni fl-malliin suositellaan 506 tai isomman luokituksen öljyä. 5-40 tuskin vastaa sitä luokitusta mitä sinne pitäisi laittaa. Vanhemmassa ja uudemmassa gte:ssä on eri koodit mooottorille ja siksi niihin suositellaan eri laatuluokituksen öljyjä. 5- 40 ei varmasti voitele kylmänä yhtä hyvin, kun auto heittää motarilla koneen käyntiin lennosta.
PASSAT GTE VM. 2020

ECOisti

Taitaa lisätyllä öljyllä olla 502 luokitus. Luin ohjekirjaa ja siellä käsketään varmistamaan luokitus Volkkariliikkeestä ja että jos liikkeen mukaista suositeltua öljyä ei ole saatavilla, niin voi käyttää hätätilassa 502 tai 504 luokitusta riippuen onko autossa hiukkassuodatin vai ei. Jos en nyt ihan väärin muista äsken lukemaani. Miksei tätä luokkaa kerrota manuaalissa suoraan?

Wiiseli

En kyllä hyväksyis tota öljyä se ei vastaa suositusta. Tosiaan siellä missä  ite käytin ei edes annettu vaihtoehdoksi noilla spekseillä olevaa öljyä. Mulle laitettiin Comman 0-20 öljyä mun pyynnöstä, kun aluksi tarjottiin halvempaa 5-30 öljyä joka olisi vastannut 506 luokitusta.
PASSAT GTE VM. 2020

ECOisti

Öljy on Total quartz 9000 5W-40 ja vastaa luokituksia 502 ja 505. Kattelin Autodocin sivuilta myös tuota ja suekläkin tuota tarjotaan yhdeksi vaihtoehdoksi faceliftiin. Joten ei tässä varsinaisesti kait ole aihetta lähteä reklamoimaan ja vaihdattamaan öljyjä?
Toki joku muu saattas olla parempaa, mutta ei kai tämä moottoria riko tämäkään?

Mitäs muilla on koneessa?

Wiiseli

Sori jos kuulostan tuohtuneelta, mut mun mielestä ihan turhaa nurista täällä 12V akun testauksen puutteesta tai rengasurien syvyyden mittauksesta huollon yhteydessä, jos katsoo autodocin sivuilta auton moottooriin käyvän öljyn luokitukset. Kerran vielä 502 tai 505 ei vastaa fl- mallin öljyn vaatimuksia.
PASSAT GTE VM. 2020

ECOisti

Ai niin, että ei saa sanoa mitään, jos on niin tyhmä, että katsoo myyjäsivustolta öljyjä, jotka voisi sopia omaan autoon? No ei sitten, ei katsella.

Pointtihan tässä on se, että kuluttaja luottaa ensisijaisesti huoltamon kykyyn huoltaa auto. Totta puhuakseni kattelin itsekin hiukan tuota öljyä ennen huoltoa, mutta oletin, että kaipa se huolto tietää, mitä sinne saa laittaa.

Katsoin myös ihan suomalaiselta Motonetin sivulta, että mitä ne tarjoaa autooni. Esim. Castrolin 5W-40 tulee lähes heti listalle, että sopii autooni. Tässäkin on luokitus 502 ja 505.

Myönnetäköön, K-auton huoltotarjouksessa oli ehdotettu 0W-20 öljyä, joten se lienee sitten se parempi jostain syystä?

Mistä nämä oikeasti saa selville, jos ei kerran kauppojen tietoihinkaan voi luottaa? Auto aina marmorille?

Carl0s

Mulla näyttäs olevan ”lukkopellissä” tarra tosta öljyvaatimuksesta:





a_jaba

Onkohan tossa faceliftissa moottorissa hiukkassuodatin? Jos on niin luulisi sen takia öljyvaatimuksen olevan 508/509 tai vähintään 504/507 kun näitä edeltävät eivät täytä matala tuhkaisuus vaatimuksia. Tosin onkohan niin että toi 504/507 öljy ei kelpaa näille hybrideille ollenkaan?

Allekirjoituksen hybridi audissa ainakin on hiukkassuodatin ja merkkihuollossa laitettiin 0w-20 508/509 öljyä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ECOisti

Ei ollut meikäläisen moottoritilassa nähtävillä öljyluokan suositusta.

Ja sanokaahan nyt kaksi asiaa:

- Miten pre-faceliftin moottori eroaa faceliftin moottorista? Siten, että menisi eri öljytkin.
- Mitä tapahtuu oikeasti moottorille, jos sinne laittaa 502 tai 505 luokan öljyä eikä 508 tai 509?

Koitan nyt vain hakea maalaisjärjellä asian kokoluokkaa, että lähdenkö vaihdattamaan öljyt vai en.
Muistaakseni viimeksikin laitettiin 5W-40 öljyt vuosi sitten ja niin se vain auto kulkee edelleen.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 13.05.23 - klo:21:58
- Miten pre-faceliftin moottori eroaa faceliftin moottorista? Siten, että menisi eri öljytkin.

No toi hiukkassuodatin mahdollinen erottava tekijä jos faceliftissä ylipäänsä on sellainen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Wiiseli

#5909
Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 13.05.23 - klo:19:56
Ai niin, että ei saa sanoa mitään, jos on niin tyhmä, että katsoo myyjäsivustolta öljyjä, jotka voisi sopia omaan autoon? No ei sitten, ei katsella.

Pointtihan tässä on se, että kuluttaja luottaa ensisijaisesti huoltamon kykyyn huoltaa auto. Totta puhuakseni kattelin itsekin hiukan tuota öljyä ennen huoltoa, mutta oletin, että kaipa se huolto tietää, mitä sinne saa laittaa.

Katsoin myös ihan suomalaiselta Motonetin sivulta, että mitä ne tarjoaa autooni. Esim. Castrolin 5W-40 tulee lähes heti listalle, että sopii autooni. Tässäkin on luokitus 502 ja 505.

Myönnetäköön, K-auton huoltotarjouksessa oli ehdotettu 0W-20 öljyä, joten se lienee sitten se parempi jostain syystä?

Mistä nämä oikeasti saa selville, jos ei kerran kauppojen tietoihinkaan voi luottaa? Auto aina marmorille?
kävin itse kanssa katsomassa aiemmin möttösen sivuilla ja ongelma on, että öljy tarkoitettu cuck moottorille ja fl: ssä dgeb moottori. Tuossa alemmassa kuvassa lukee myös 2020 mallista.  Ja ylemmässä on myös maininta 2015- 2019.
Käytin takuuaikana autoa valtuutetulla ja siellä laitettiin moottoriin sgellin 0-20 (508/509)öljyä. Valtuutettu ei käytä alemman luokituksen eikä varsinkaan ylemmän luokituksen öljyä.




PASSAT GTE VM. 2020

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy