Ocu FL 5v Manuaalilaatikko ujeltaa

Aloittaja skodillac, 26.09.10 - klo:11:53

« edellinen - seuraava »

skodillac

Muistelen tässä taannoin kun joku manaili täällä forumilla laatikon ujelluksesta tietyllä nopeudella. En vain löytänyt topicia / en jaksanut lukea pitkiä ketjuja läpi.. :)

Ajattelin luettuani, että omassa ei ainakaan ole mitään ujelluksia tai vastaavia. Auto siis ocu FL 1.6 cr koneella ja 5-v manuaaliaskilla. Nyt autolla on ajettu 5300 km. Huomasin 80 alueella ajellessani ilman musiikkia muutama päivä sitten, että laatikko todella ujeltaa ja jopa aika selvästi, jopa hiljaisen radion volumen läpi. Rupesin tarkemmin selvittelemään, että minkälaisissa ajotilanteissa ja -nopeuksissa ilmiö esiintyy. Selvisi, että digitaalisen nopeusmittarin näyttäessä 83 km/h ja 4. vaihde kytkettynä moottorijarrulla alkaa tässä nopeudessa ujellus joka voimistuu kunnes mittari näyttää tasan 80, jolloin ääni alkaa hiljenemään ja katoaa kokonaan 78:n kohdalla. Myös pintakaasulla kiihdytettäessä ujellus kuuluu tuon nopeushaarukan, ei tosin ehkä ihan yhtä voimakkaasti. Ilmiö esiintyy myös vitosvaihteella samalla nopeushaarukalla, aavistuksen hiljemmalla äänellä. Kolmosvaihteen kohdalla kokeilu ei ollut mielekästä koska moottorin melun takia ole varmaa erottiko ääntä vai ei. Ja kun kytkimen painaa pohjaan äänen kuuluessa - ääni katoaa välittömästi.

Tästä päätelmänä tuli, että voimansiirrosta metakka kuuluu. Ja kuullostaa aika samalta kun vanhasta autosta olis menossa laatikko, esim kuivuuden takia. Mihinkään ilmiö ei suoraan vaikuta, eikä ääni mitenkään kauhean kova ole. Hivenen tosin ärsyttävä kun on ihan ylimääräinen ääni ja kun sen kerran huomaa - niin se ujeltaa sitten aina :)

Joko ominaisuus tai sitten valmistusvirhe laatikossa tai muualla voimansiirrossa. Toivottavasti ei jälkimmäinen.

Miten on arvoisat kanssa manuaali-ocuilijat, kokeilkaas ujeltaako manuaaliaskit? 6 vaihteisesta ei havaintoa ja DSG:t ei tunnu ujeltelevan.

EDIT: Kankkusaamun kieliopilliset virheet.
** Passat 3BG 2005 4motion 2.5 TDI 180hv **

tarzi

#1
Mulla ujeltaa yli 60 vauhdissa 4:lla ja 5:lla moottorijarrutuksessa aski ihan kuuluvasti, juuri niin että musiikin läpi kuuluu. ääni ei ole muuttunut 20th aikana.

Pienemmillä vahteilla huomaa sen joskus kaupungissakin, mut ei niin pahasti. Aina se tosin taitaa sieltä kuulua... Ei vaan kiinnitä huomiota.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Taky

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 26.09.10 - klo:13:01
Mulla ujeltaa yli 60 vauhdissa 4:lla ja 5:lla moottorijarrutuksessa aski ihan kuuluvasti, juuri niin että musiikin läpi kuuluu. ääni ei ole muuttunut 20th aikana.

Täällä takana +30tkm enkä tähänpäivään mennessä ole onnistunut paikallistamaan ko ääntä, tosin meikäläisen korva absoluuttinen musiikkikorva ei olekaan.

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Zaasa

Ei ujella 6-v manuaali,tyytyväinen vaihteiston kuin autonkin toimintaan!
Aj.n12000km

skodillac

Kyseessä ilmeisesti tyyppivika kun jo 3 ocua ujeltaa!

Ja en tiedä mitä koneita VAG konserni tarjoaa 5 vaihteisen manuaalin kylkeen. 1.2, 1.4 TSI? Ja 1.6 TDI? Itsellä on jopa häiritsevää ajella mäkistä maaseututietä 80:ä, kun nelosella olis hyvä painaa kun vääntöäkin tarjolla. Mutta alamäet on hyvä moottorijarrutella ettei kauheesti ylinopeutta mennä. Silloin saa kuunnella laatikon sinfoniaa.
** Passat 3BG 2005 4motion 2.5 TDI 180hv **

tarzi

Nohnoh ei se nyt mikään tyyppivika sentäs ole  ;D

Hyvin toi aski pelittää, ääneenkin on jo tottunut.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

preriasusi

Mulla ei ole Ocua, mutta Leon 5 vaihteisella laatikolla ja Tdi:llä ujeltaa kuudenkympin tuntumassa. Ulina alkoi viime talvena kovilla pakkasilla, ja nyt se on ulistellut koko kesän. Leonilla ajettu reilut 140 tkm.

En tiedä onko painelaakeri vai perä vai peräti laatikko.
Seat Leon

skodillac

Itsekin pääsin tyyppäämään äskettäin A3:sta vm 2010 jossa 1.6 cr ja 5v manuaali. Sama ujellus alkoi kun ocussa, mutta nopeushaarukka oli isompi kun mulla. Ulisi jo 100-65 välin..

Kyllä mä lähtisin leipomaan jonkunsorttista tyyppivikaa voimansiirron puolelle tässä 5v askissa.

Milloin tämä nykyinen 5v aski on kehitetty? Missä autoissa / alustoissa käytetty?
** Passat 3BG 2005 4motion 2.5 TDI 180hv **

tarzi

Onko toi ensinnäkään vika muuten hienosti toimivassa askissa?

Ite onneks ajelen 120th takuuaikana joten ehkä tuo tapansa näyttää??  :D
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Kapa

Fabia 1.9 TDI on pitänyt pientä ujellusta alusta saakka. Yleensä pintakaasulla kuuluu sellainen juuri havaittava ujellus.

skodillac

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 28.09.10 - klo:18:18
Onko toi ensinnäkään vika muuten hienosti toimivassa askissa?

Ite onneks ajelen 120th takuuaikana joten ehkä tuo tapansa näyttää??  :D

Oot tarzi oikeassa. Auto kokonaisuutena ja laatikko + voimasiirto kuitenkin pelittävät kuin kello. Mutta tällainen ujellus 5000 km kohdalla saattaa saada erilaista väriä siinä 150 tkm kohdalla. Ite ajelen vaan sen 100tkm ja sitten vaihtoon.
** Passat 3BG 2005 4motion 2.5 TDI 180hv **

Subio

Tämän Ocun 5-vaihteinen manuaali pitää ääntä 100-120km nopeudessa. Sellaista pientä ujellusta. Viitos ja nelos vaihteella myös. Ominaisuus vai vika? Autolla ajettu 83tkm. Saavat tarkistaa asian Veholla, kun vaihtotakuu vielä voimassa.
Octavia 1,6 Tdi 2011
Subaru Impreza WRX STi 2005

raipuli

Mulla vm 2010 1.6tdi manuaali Octavia ujelsi aavistuksen. Noin 93tkm kohdalla ulina muuttui noin 115km/h nopeudessa lähes sumutorvimaiseksi. Huollossa vaihteistoöljyn seassa oli metallia -> vaihdelaatikon ja tasauspyörästön uudelleen laakerointi.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

Subio

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 24.10.15 - klo:10:51
Mulla vm 2010 1.6tdi manuaali Octavia ujelsi aavistuksen. Noin 93tkm kohdalla ulina muuttui noin 115km/h nopeudessa lähes sumutorvimaiseksi. Huollossa vaihteistoöljyn seassa oli metallia -> vaihdelaatikon ja tasauspyörästön uudelleen laakerointi.
Kuka maksoi lystin?
Octavia 1,6 Tdi 2011
Subaru Impreza WRX STi 2005

raipuli

Myyjäliikkeen kanssa puoliksi, koko lystin hinta oli muistaakseni noin 1900â,¬. Maahantuoja ei ottanut osaa kuluihin, koska kyseessä oli käytetyn auton kauppa.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

TapsaR

Oma Octavia 2008 1.9Tdi BXE-koneella, 298tkm, pitää myös pienen ujelluksen 60 -80 km/h nopeuksilla kun veto on juuri ja päällä, kuuluu kun kaikki muut äänilähteet on hiljaisena ja kesärenkaat alla. Ã,,äni oli vielä pahempi kun vaihdoin merkkiliikkeestä ostetut öljyt, ajelin noilla vähän aikaa ja vaihdoin tilalle Castrol syntrans 75W-80 öljyt, näillä toimii hyvin ja on hiljaisempi.

Oma aiempi auto Golf 3, ujelsi 270tkm ==> 500tkm, ehkä se ääni vähän paheni tuolla välillä, mutta öljyjä tuli vaihdeltua noin 60tkm välein, ehkä se sen takia kestikin. Myös toinen nykyisistä autoista Golf 4 pitää saman ujelluksen, mutta sekään ei ole pahentunut 190 ==> 300tkm välillä, tähänkin on kyllä vaihdettu öljyt parikin kertaa tuolla matkalla.

Jos ääni kuuluu vaihteesta riippumatta, luulisin että ääni tulee juurikin niistä tasauspyörästön poskilaakereista, kuluneena hammasvälys ei ole kohdallaan ja tästä tulee se pieni ujellus, taita olla sellainen vika ettei se edes nopeasti pahene.
Jos taas vika kohdistuu tiettyyn vaihteeseen tai vaihteisiin, niin oman käsitykseni mukaan vika etenee vähän nopeammin.

Öljyt kannattaa uusia joka tapauksessa, varsinkin jos ääntä kuuluu, silloinkun siellä yleensä on rautaa jo mukana ja nopeuttaa sitten kulumista. Octavia 2 5v-askin kohdalla huolehtia myös että vaihteisto täytetään riittävän täyteen eikä tasoa jätetä ropun kohdalle, vaan tyhjään vaihteistoon laitetaan se 1.9L öljyä, vaikka pakkivalonanturin reiästä.
Golf IV & Octavia 2

Subio

Lainaus käyttäjältä: Subio - 23.10.15 - klo:22:07
Tämän Ocun 5-vaihteinen manuaali pitää ääntä 100-120km nopeudessa. Sellaista pientä ujellusta. Viitos ja nelos vaihteella myös. Ominaisuus vai vika? Autolla ajettu 83tkm. Saavat tarkistaa asian Veholla, kun vaihtotakuu vielä voimassa.
Tänään RS-huollossa paikallistivat vian väljiin laatikon poskilaakereihin. ALD-takuu voimassa edelleen. Huomenna saan tiedon miten edetään.
Octavia 1,6 Tdi 2011
Subaru Impreza WRX STi 2005

raipuli

Subio:lla näköjään samanlaiset ongelmat lähes samoilla ajomäärillä kuin omakssa Octaviassa oli. Itsellä meni myöskin mm etupyöränlaakerit samaan aikaan tuon vaihteiston laakeroinnin kanssa. Jos takuu on voimassa niin ALD maksaa lystin. Omassa autossa takuu oli mennyt yli, autolla ajettu ostosta noin 23tkm ja aikaa ostosta noin 5kk, tällöin kulut menivät puoliksi kuluttajansuojan (6kk) puitteissa. Omilla ajoilla tuo 3tkm takuuajan ylitys merkkasi noin 3 viikon ajoja. Arvaa vituttiko kuin tuollaisen takia sai sen 800â,¬ laittaa tiskiin turhan takia? :D Onneksi pääsin tuosta Octavian kiusan kappaleesta eroon, kerkesihän se noin 7,5kk minulla olemaankin... Vaihtopäätöstä vauhditti noin 3tâ,¬ korjausarvio seuraavasta remontista...
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

Subio

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 07.12.15 - klo:21:26
Subio:lla näköjään samanlaiset ongelmat lähes samoilla ajomäärillä kuin omakssa Octaviassa oli. Itsellä meni myöskin mm etupyöränlaakerit samaan aikaan tuon vaihteiston laakeroinnin kanssa. Jos takuu on voimassa niin ALD maksaa lystin. Omassa autossa takuu oli mennyt yli, autolla ajettu ostosta noin 23tkm ja aikaa ostosta noin 5kk, tällöin kulut menivät puoliksi kuluttajansuojan (6kk) puitteissa. Omilla ajoilla tuo 3tkm takuuajan ylitys merkkasi noin 3 viikon ajoja. Arvaa vituttiko kuin tuollaisen takia sai sen 800â,¬ laittaa tiskiin turhan takia? :D Onneksi pääsin tuosta Octavian kiusan kappaleesta eroon, kerkesihän se noin 7,5kk minulla olemaankin... Vaihtopäätöstä vauhditti noin 3tâ,¬ korjausarvio seuraavasta remontista...
Eipä kuulosta hyvältä. Tai kuulostaa siten, että takuuta vielä jäljellä tässä autossa. Ihmeelliseltä vaan kuulostaa tosiaan, että näillä kilometreillä alkaa pyörän laakerit paukkumaan ja laatikosta. Tätä autoa oli tarkoitus kuitenkin pitää vuosia ja vielä luottoa löytyy.. kai. Laittavat nyt tämän asian kuntoon, niin toiveissa olisi huolettomia kilometrejä. Sillä tuli tämä merkki valittua, että ovat tehneet dieselmoottoreita jo pitkään ja usko kestävyyteen on sen myötä. Tuo pihassa seisova Golf kun on toiminut lähes moitteetta jo kohta 300tkm. Muutamalla tuttavalla myös samanmoinen kärry ja hyvin ne on kestäneet. No mutta raportoidaan kun asia etenee ;D
Octavia 1,6 Tdi 2011
Subaru Impreza WRX STi 2005

Subio

Lainaus käyttäjältä: Subio - 07.12.15 - klo:20:33
Tänään RS-huollossa paikallistivat vian väljiin laatikon poskilaakereihin. ALD-takuu voimassa edelleen. Huomenna saan tiedon miten edetään.
Homma tuntuisi toimivan edelleen niinkuin pitääkin. Kokonaan uusi laatikko tilattu eikä itselle tule mitään kustannuksia.
Octavia 1,6 Tdi 2011
Subaru Impreza WRX STi 2005

Möhköfantti

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 07.12.15 - klo:21:26
Subio:lla näköjään samanlaiset ongelmat lähes samoilla ajomäärillä kuin omakssa Octaviassa oli. Itsellä meni myöskin mm etupyöränlaakerit samaan aikaan tuon vaihteiston laakeroinnin kanssa. Jos takuu on voimassa niin ALD maksaa lystin. Omassa autossa takuu oli mennyt yli, autolla ajettu ostosta noin 23tkm ja aikaa ostosta noin 5kk, tällöin kulut menivät puoliksi kuluttajansuojan (6kk) puitteissa. Omilla ajoilla tuo 3tkm takuuajan ylitys merkkasi noin 3 viikon ajoja. Arvaa vituttiko kuin tuollaisen takia sai sen 800â,¬ laittaa tiskiin turhan takia? :D Onneksi pääsin tuosta Octavian kiusan kappaleesta eroon, kerkesihän se noin 7,5kk minulla olemaankin... Vaihtopäätöstä vauhditti noin 3tâ,¬ korjausarvio seuraavasta remontista...

3tâ,¬ remontti? Mitä olisi sisältänyt?
Octavia 1.6TDI Combi -10

raipuli

ERG-venttiili rupesi veetuilemaan ja ilmastointi pitämään rahinaa (kopura, kenno jne vaihtoon)... ERG:ssä valmistaja olisi tullut vastaa muutaman satasen, mutta olisi ollut silti melkoisen kallis paukku.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

Subio

Lainaus käyttäjältä: Subio - 08.12.15 - klo:17:40
Homma tuntuisi toimivan edelleen niinkuin pitääkin. Kokonaan uusi laatikko tilattu eikä itselle tule mitään kustannuksia.
Uusi laatikko saapunut. Maanantaina vaihto.
Octavia 1,6 Tdi 2011
Subaru Impreza WRX STi 2005

Subio

Uusi laatikko paikallaan ja hiljainen on :) Homma meni niinkuin piti, ei mitään kuluja itselle.
Octavia 1,6 Tdi 2011
Subaru Impreza WRX STi 2005

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy