Koeajoitko muita merkkejä??

Aloittaja Hannes, 08.10.15 - klo:15:44

« edellinen - seuraava »

Hannes

Kyselläämpäs hiukan kuinka moni koeajoi muita merkkejä kuin ennenkuin päätyi Skodaan octaviaan.

-Mitä merkkejä ja malleja pidit vaihtoehtona Skodalle??
-Mikä erityisesti ratkaisi sen että valitsit Skodan?
-Missä Skoda erityisesti poikkesi edukseen muista koeajamistasi merkeistä?


skriko

Koeajoin kaikkia muita merkkejä, mutta en Skodaa. Ajattelin tässä kesällä, että jos kokeilisi Skodan RS:ää. Skodan myyjä sanoi, että minun ei kannata edes koeajaa räsää, ( alennustakin lupasi vain 11% ) koska Opel Astra GTC 200 on huomattavasti ketterämpi ja kevyempi kuin Räsä. Sanoi sen olevan lähempänä edellistä käyttöautoani Sciroccoa. Kuinkahan kankea se sitten on, kun Opel on huomattavasti kevyempi ja ketterämpi kuin Rocco. Ehkä pääsen ajamaan Skodalla sitten kun siitä tulee kaksiovinen pikkusportti.
Anteeksi Hannes hieman OT.

Heksula

En koe-ajanut, oon jo pitemmän aikaa haaveillut ocu3 rs:stä. Fiilis juttu siis, enkä kyllä keksi mitään muuta saman hintaista "pikkusporttia" johon 5 henkinen perhe sopii kyytiin. Tähän asti on menty 3-5 vuotta vanhoilla bemareilla ja käytetyssä joutuu aina tekemään kompromisseja varusteiden suhteen. Ocussa on lähes kaikki tarvittava vakiona.

Jyri

En koeajanut muita merkkejä, mutta en koeajanut Octaviakaan, tilasin netin kautta kuten edellisenkin auton  ::)

cannon

Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

Subio

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 08.10.15 - klo:15:44
Kyselläämpäs hiukan kuinka moni koeajoi muita merkkejä kuin ennenkuin päätyi Skodaan octaviaan.

-Mitä merkkejä ja malleja pidit vaihtoehtona Skodalle??
-Mikä erityisesti ratkaisi sen että valitsit Skodan?
-Missä Skoda erityisesti poikkesi edukseen muista koeajamistasi merkeistä?

- Opel Astra, Seat Leon, VW Golf, Ford Mondeo. Kaikki dieseleitä ja farmareita
- Entiset kokemukset Volkswagenista, hieman halvempi hinta verrattuna VW, dieselkoneen kulutus ja luotettavuus. Usko jälleenmyyntiarvoon vielä reilun 300tkm kilometrin jälkeen vs. Opel ja Ford
- En ajanut kuin Skodan ;D
Octavia 1,6 Tdi 2011
Subaru Impreza WRX STi 2005

isoville

Mä ajoin 1/2015 nämä:
Focus 1,0 ecoboost titanium farkku (2 vuotta ajoin 1,6 ecoboostia)
308 1,2 kolmipyttynen farkku
Insignia 1,4 turbo farkku
C4 picasso, bensa-automaatti
Octavia 1,2/1,4/1,6dsl. Elegance/Style-varusteilla kaikki ja kumpaakin vaihteistoa kokeilin.
Lisäksi kävin katsomassa paljon muitakin...

Ocu 1,4 manuaali vaan osui käteen parhaiten ja oli muutenkin hinta/tilat/varusteet/ajettavuus-suhde kohdillaan. Opel oli toiseksi paras vaihtoehto, oli tosi kiva ajaa ja varusteet kohdillaan, mutta lussu kone/painoa liikaa ja hinta olisi noussut paremmalla koneella liikaa.

Tilauksen jälkeen auton valmistumista odotellessa ajoin vielä auris-farkun, uuden passatin ja uuden mondeon sekä ocua 1,8 koneella eikä mieli muuttunut.

skriko

Lainaus käyttäjältä: isoville - 08.10.15 - klo:19:58



Tilauksen jälkeen auton valmistumista odotellessa ajoin vielä auris-farkun, uuden passatin ja uuden mondeon sekä ocua 1,8 koneella eikä mieli muuttunut.

Kun olit tilannut jo auton ja menit vielä sen jälkeen ajamaan noita, mitä olisit tehnyt jos mieli olisi muuttunut?

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 08.10.15 - klo:15:44
Kyselläämpäs hiukan kuinka moni koeajoi muita merkkejä kuin ennenkuin päätyi Skodaan octaviaan.

-Mitä merkkejä ja malleja pidit vaihtoehtona Skodalle??
-Mikä erityisesti ratkaisi sen että valitsit Skodan?
-Missä Skoda erityisesti poikkesi edukseen muista koeajamistasi merkeistä?

- Kun kriteereinä on romutuspalkkio (<120 g/km), riittävä ajettavuus, riittävät tilat, kelvollinen voimalinja bensamoottorilla ja automaatilla sekä riittävät, kohtuuhintaiset varusteet ja siedettävä hinta, lyhyelle listalle jäivät valitettavasti Octavian lisäksi ainoastaan Golf ja Leon.

- Ratkaiseva tekijä Golfin suhteen oli hinta - siedettävällä moottorilla ja varusteilla Golf karkaa liian lähelle neljää kybää, mikä vaan arkisesta peruspurkista on liikaa. Ja jos on Octavia tylsä niin Golf ei ole kyllä yhtään parempi. Leonissa taas varusteet  (ei xenoneja eikä tehdas-webaa) ja varustetasopolitiikka (hirveä määrä varusteista pitää kerätä lisävarustelistalta) käänsi Octavian eduksi. Lisäksi rahoitustarjous ja vaihtohinta vanhasta olivat Octaviaan parhaat ja vakuutukset edulliset. Webasto 800 â,¬ + 1000 â,¬ alennusta -kampanjan myötä olisin mahdollisesti silti valinnut Leonin ihan vaihtelun ja hauskuuden vuoksi, jos nimet eivät olisi jo paperissa. Se Leonin kojelauta on tosin aika koettelevan karu jopa Octaviaan verrattuna.

- Style on varsin kattava ja hyvin koottu perusvarustetaso 2016 Octaviaan - Golfiin pitää kerätä niitä pakkovarustepaketteja, Leoniin yksittäisiä varusteita. Siihen päälle talvipaketti ja ACC niin ei perusautoon paljoa muuta tarvitse.

enkero

A- ja C-mersu tuli kokeiltua. Aakkonen ei mielestäni kokonaisuutena pärjää Golfille, C karkaa mukavaksi varusteltuna ja etuvedolla taivaanrannan taa muutenkin kuin fyysisesti.

Käytetyn vaihtaminen käytettyyn oli yhtä kallista kuin ottaa uusi ja takuunalainen, ja kun samalla sai just sen näköisen ja niillä tupsuilla ja hapsuilla (kuten arkkukauppias sanoisi), niin eipä paljoa realistisia vaihtoehtoja ollut.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

isoville

Lainaus käyttäjältä: skriko - 08.10.15 - klo:20:13
Kun olit tilannut jo auton ja menit vielä sen jälkeen ajamaan noita, mitä olisit tehnyt jos mieli olisi muuttunut?

Joo, lähinnä 1,8 ocu olisi ollut järjestettävissä, muihin koeajoihin on hyvät meriselitykset :) Passat oli vuokra-autona saksassa, auriksen hain ajoon anopille ja mondeota ajoin, kun työkaveri otti sen koeajoon sekä myöhemmin tilasikin sellaisen. Hyvän kontrastin näistä sai omaan valintaan nähden. Passat ja Mondeo ovat hyviä autoja, mutta liian kalliita mulle. Lisäksi farkku-mondeo on yllättävän pieni sisätiloiltaan, kuten myös auris.

Ambientti

Tavoitteena oli <110g/km ja automaatti farmari. "Järkevään hintaan." Ajettua tuli Octavian lisäksi:

Volvo V60 D4. Automaatti oli ihan ok, vähän kulmikas, mutta perinteinen momenttimuunninautomaatti joka etenkin ryömintävauhdissa oli helppo käskettävä. Tehoa tarpeeksi. Digimittaristo oli paras ja selkein mitä olen kokeillut. Mutta hinnalle en silti kokenut saavani vastinetta. Kalliit lisävarusteetkin. Ja pieni kontti ja takatilat. Kallein ajettu.

Peugeot 508 SW 1.6 diesel. Iso ja hyvä ajettava. Mutta automaatti oli ihan kamala. Manuaaliaski robottivaihdoilla. Viiksen painamisesta menee liian kauan vaihtoon, ja automaattimoodissa se vaihto aina yllättää ja veto katkeaa hetkeksi joskus pahassakin paikassa. Olisi ollut pakko ottaa manuaali. Lisäksi se oli kylmä kuin mikä. Selkeästi pitempään kesti sisätilojen lämpeneminen kuin muissa koeajettavissa.

Toyota Auris Touring Hybridi. CVT vaihteisto vaatisi totuttelua, tuntuu että kone huutaa rivakassa kiihdytyksessä kokoajan kun kierrokset ei pienene vaihdoissa kuten normaalisti vaan viisari pysyy punarajalla. Todella muovinen, ovet varsinkin. Ja se 80-luvulta peräisin oleva digitaalikello. Sähköllä pystyi ajamaan yllättävän paljon ja kaupunkikulutus oli pieni. Pidennetty kori tuntui vähän epävakaalta kun akseliväli on koriin nähden lyhyt ja peräylitystä paljon. Ohjaus täysin tunnoton. Hyvää oli että akut eivät vieneet tilaa mistään, kontti oli normaalin kokoinen. Halvin hinnaltaan.

skriko

Lainaus käyttäjältä: isoville - 08.10.15 - klo:20:41
Joo, lähinnä 1,8 ocu olisi ollut järjestettävissä, muihin koeajoihin on hyvät meriselitykset :) Passat oli vuokra-autona saksassa, auriksen hain ajoon anopille ja mondeota ajoin, kun työkaveri otti sen koeajoon sekä myöhemmin tilasikin sellaisen. Hyvän kontrastin näistä sai omaan valintaan nähden. Passat ja Mondeo ovat hyviä autoja, mutta liian kalliita mulle. Lisäksi farkku-mondeo on yllättävän pieni sisätiloiltaan, kuten myös auris.

Ok. Pääasia että olet valintaasi tyytyväinen. Itselle käynyt pari kertaa moottoripyöräkaupoissa niin että tullut ostettua uusi moto ja vaihdettua seuraavana päivänä takaisin omaan vanhaan.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 08.10.15 - klo:16:55
En koeajanut muita merkkejä, mutta en koeajanut Octaviakaan, tilasin netin kautta kuten edellisenkin auton  ::)

Itse tein samoin :)

tgr

Tuli ajettua 3- ja 4-sarjan Bemarit, A3 ja A4 Audi, Mondeo, Passat, vahingossa pari japskia.
RS Octavia oli ylivoimainen paketti hintaansa nähden sopivilla lisävarusteilla.

MilkBoy

Eipä tarvinnut muita ajaa. Hinnastoja/speksejä katsoin jonkin aikaa eri merkeiltä, mutta vain OcuIII jäi varteenotettavien listalle... Muuten olisi joutunu tinkimään reilusti varusteista että olisi mennyt työnantajan vaatimaam budjettiin
VW e-Gofl 85kW 2015
Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 2015
- -  - -  - -  - -  - -  - -
Ex:
MB C180 SportCoupé 1.8 man 2005
Å koda Octavia II Combi 2.0 TDI RS man 2008
Å koda Octavia III Combi 2.0 TDI RS DSG 2014
Å koda Octavia III Combi 2.0 TDI RS DSG 2016

Subio

Lainaus käyttäjältä: Subio - 08.10.15 - klo:17:05
- En ajanut kuin Skodan ;D
Tutustuin muihin merkkeihin netin kautta niin hyvin kuin mahdollista. Sen jälkeen 10 min ajo Skodalla riitti ostopäätöksen tekoon :)
Octavia 1,6 Tdi 2011
Subaru Impreza WRX STi 2005

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 08.10.15 - klo:21:03
Peugeot 508 SW 1.6 diesel. Iso ja hyvä ajettava. Mutta automaatti oli ihan kamala. Manuaaliaski robottivaihdoilla. Viiksen painamisesta menee liian kauan vaihtoon, ja automaattimoodissa se vaihto aina yllättää ja veto katkeaa hetkeksi joskus pahassakin paikassa. Olisi ollut pakko ottaa manuaali.

508 on tarjolla myös perinteisellä Aisinin 6-lovisella automaatilla ja vieläpä todella hyvällä sellaisella! Lienee lähinnä automyyjän virhe ettei sinulle tuota vaihtoehtoa tarjonnut. Tuo BMP/2Tronic on ihan oikeasti kamala kapistus, joten en yhtään ihmettele noita kokemuksiasi :-\
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 09.10.15 - klo:09:11
508 on tarjolla myös perinteisellä Aisinin 6-lovisella automaatilla ja vieläpä todella hyvällä sellaisella!

Onko tämä muuttunut? En saanut nykyisestä hinnastosta nopeasti selvää missä on robottivaihteisto ja missä "oikea automaatti". Muistaakseni viime vuonna se olisi vaatinut kaksilitraisen dieselin, ollen noin 6000â,¬ kalliimpi ja päästötkin olisi menneet hieman tavoitteesta yli, muutamalla grammalla tosin vain. Nyt hinnastossa ja teknisissä tiedoissa lukee vain että automaatti ilman lisätietoa vaihteiston tyypistä. Hyvistä puolista jäi muuten mainitsematta että Alluren vakiopenkit oli todella hyvät vakiopenkeiksi, ja panoraamakatto vakiona miellyttää takapenkkiläisiä.

Poni

Mä käyn ensin koeistumassa. Jo sillä selviää, onko mahdollisuuksia jatkoon.
Jos on, tutkin asiaa lisää ja vasta sitten koeajolle.
Oikeastaan, kaikki uutena ostetut autot ovat olleet ainoita koeajoon asti päässeitä.
Jos ei miellytä speksit, eikä miellytä istua, tuskin miellyttää ajaa ja omistaa pidemmän päälle.
Muuten aina silloin tällöin on tullut koeajettua jotain peliä.

teräksenharmaa

Koeajetut:

  • Audi A3
  • BMW 1-, 3-, 3 GT- ja 5-sarja
  • Ford Focus
  • Toyota Prius
  • Volvo V40
  • VW Golf
Mersun CLA:n koeistuin ja totesin, ettei tila riitä. Vaihtoehtoina oli myös Mersu S-Klasse ja Jagge XJ käytettynä, joita oli kokeiltu aikaisemmin.

Octavian vahvuudet tärkeimmästä lähtien: Ajettavuus, hinnoittelu, suorituskyky ja se, ettei Octavian kaltainen  perusauton oppikirjatapaus herätä vandaaleissa suuria tunteita.

Jos nyt olisin valintaa tekemässä, niin tuore A4 tulisi ehdottomasti koeajettua ja valittua.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 09.10.15 - klo:09:50
Onko tämä muuttunut?

Siinä mielessä että tosiaan ennen malliuudistusta Aisinin perinteinen automaagi AM6 oli tarjolla tosiaan vain siellä huipulla, mutta nyt tuo uusi Aisinin EAT6 momentinmuunnin on tarjolla muissakin, itse asiassa lähes läpi malliston, muissakin kuin vain 508 :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_508
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Toima

Peugeotin 308 oli sillä 1.2 puretech automaatilla todella hieno peli, ei ollu kaukana ettei semmosta tullu hommattua. Leon ja octavia tuli myös todettua erittäin hyviksi, mutta myös erittäin meluisiksi. Mielestäni tuo peugeot on suomen teillä aika paljon hiljaisempi kun leon ja ocu. Rs:ää on kauan himottanu, mutta joka kerta koeajon jälkeen on ollu mielessä vaan se Rengasmelu. Nyt kumminkin tilattuna uusi superb, oli ainaki niillä 215/55 17 renkailla ihan jees kokemus. Ei nyt mikään e60 bemu hiljaisuudeltaan, mut ei ihan toivotonkaan.

mikaanikko

Kävin koeistumassa moniakin eri merkkejä. Jos ei jakkara ole hyvä, ei kannata jatkaa pitemmälle.
Siinä putosivat kaikki kaukoidän merkit heti kättelyssä, vain KIA Venga piti koeajaa. Sekin putosi juuri istuimen takia jatkosta.
Eurooppalaisia koeajoin Opelin Mokkan, Fabian (nykyinen on Ocu, joten sitä ei tarvinnut kokeilla) ja Golf Sportsvanin. Kaikissa automaattivaihteisto, joka on perusvaatimus.
Mokka oli hyppivä, heiluva ja sitä piti kaiken aikaa ohjata.
Fabia oli liian matala ja meluisa.
Niinpä päädyin Golf Sportsvaniin.
Se on tulossa tammikuussa, joten seuraan vielä tätäkin palstaa. (Ja samojen lisälaitteiden ollessa kyseessä seuraan ensi vuonnakin)
Saa nähdä onko volkkarista yhtä hyvät kokemukset kuin kahdesta Ocusta.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Atro

Vahvasti oli loppumetreillä vaihtoehtona käytetty 6.kopan highline golf variant johon oli raksittu mukavasti varusteita mutta 1.4 tsi ketjukoneen ja dsg:n yhdistelmä arvelutti liikaa vaikka hinta olikin hyvä. 7.koppa oli myös listalla mutta ocua hienompi sisusta, paremmat ergoactivepenkit ja sähköinen käsijarru painoivat vaakakupissa vähemmän kuin ocun tilavampi koppa, tehokkaampi kone ja sähköinen takaluukku. Ajotuntumassa en autoissa eroja havainnut.

Insignia ja Astra tuli myös ajettua mutta eivät ne ajotuntuman, tilojen, suorituskyvyn ja kulutuksen kannalta oikein kilpailleet. Insignia ulkonäöltään hieno toki edelleen.


Autoinssi

Tuli kokeiltua Peugeot 508, Opel Insignia ja Auris. Ei siinä mitään, mutta mielenkiintoisimmat olivat Seat Leon, uusi Passat ja uusikoppanen Audi A6. Konsernifiilis oli hyvin samanlainen näissä. Leon oli hinta/laatusuhteeltaan hyvä, mutta Ocun LB kori sopii mulle parhaiten. Uutta Superbia en ole ajanut, mutta uuden sedan Passatin ostaja maksaa turhaan ylimääräistä, kun vastaaavat ominaisuudet tulee Ocun toimesta paljon halvemmalla. Ja LB kori pesee monikäyttöisyydellään mennen tullen. Melutasosta vielä sen verran, että ei mitään eroa Passatissa 17" kumeilla verrattuna Ocuun 16" renkailla. Päädyin siis Ocuun.

Peltikorva

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 08.10.15 - klo:15:44
Kyselläämpäs hiukan kuinka moni koeajoi muita merkkejä kuin ennenkuin päätyi Skodaan octaviaan.

-Mitä merkkejä ja malleja pidit vaihtoehtona Skodalle??
-Mikä erityisesti ratkaisi sen että valitsit Skodan?
-Missä Skoda erityisesti poikkesi edukseen muista koeajamistasi merkeistä?

Autokuumetta kesti pitkään melko laimeana kunnes lopulta lähes vuoteenomana sain päätöksen tehtyä ja se kääntyi aivan loppumetreillä Sotkaan, joka ei alussa ollut edes vaihtoehto mulle. Sen takia että sitä ei saanut nelivetona, bensakoneella ja automaatilla ja LB:nä. Ja kun teki mieli premium merkkiä.

Niinpä alussa vaihtoehtona oli vain Audi A3 business sportback 1.8 bensa quattro riittävällä määrällä nykyajan varusteita. Toisena oli vaihtoehtona oli Pemukka 320i xDrive autom. Mutta se tippui pois varsin nopeasti koska hinnat alk. oli jo 50 donaa. Kipuraja oli n. 40 donan hujakoilla.

Kävin koeajamassa audia 1.4 bensalla ja jollain dieselillä. Toisessa oli manuska, toinen automaatti. Tykkäsin automaatista ja A3:sta muutenkin. Tosi jämäkkä ja tunnokas ajettava ja hiljainen. A3:n hinta haluamillani lisävarusteilla meni kuitenkin jo 50 donan hujakoille, niinpä piti empiä. Empinen kannatti koska kuumeen loppuvaiheilla Skodalta tulikin tämä nykyinen pirssi myyntiin. Eli saikin nelivedon bensalla ja tomaatin LB-korimallila, ennenhän nelivedon sai vain combiin. Lisäksi varusteita LK:ssa on vakiona jo sen verran että A3:een niitä saa ruksata melkein kymppitonnin edestä. Ja ne n. 10 ruksattua lisävarustetta LK:hon niin vastaava A3 olisi maksanut jo jonkun verran yli 50 tonnin.

Ocua olin käynyt joskus paljon aikaisemmin koeajamassa ja hyvältä tuntui. Ja loppumetreillä piti tietty vielä käväistä verestämässä muistoa ja etenkin melutasoa.

Jotenka...lopussa järki tuli vähän mukaan ja se, että en maksa autosta yli 50 donaa ellen ole tosi rikas, jota en ole. Vaakakuppi kääntyi Sotkan puoleen. Laatu on Audia hieman huonompi, mutta Sotka on 10 tonnin halvempi, kuitenkin kohtuu laatu, enemmän varusteita, isommat tilat takapaksi varsinkin. Sotkakin on hyvä ja tunnokas ajaa. Melutaso samaa luokkaa. Ja molemmissa ois ollut sama motti, vaihteisto ja neliveto. Sotka on tavallisen tylsä, mutta minun silmää kyllä mielyttää III-koppa, ei aiheuta pahennusta/hyvennystä kuten Audi tai varsinkin Pemukka saattaa aiheuttaa.

Ainakin vuoden 2014 lopulla sellainen yhdistelmä, jossa on bensakone, automaatti ja neliveto, oli harvinainen. Vaihtoehdot vähissä. Mitään japsia ei pysty ostamaan.

Tyytyväinen olen edelleen ollut valintaani reilu 6kk ja n. 10 tkm ajettuna. Ulkomailla vuokra-autona ollut reilu 1kk ajan uuden karhea Avensis varkku kaikilla herkuilla. Autom. Ja oisko 1,8 bensakone. Ei ollut Tojota vaihtoehtokaan, mutta täytyy sanoa että pidän kyllä enemmän Sotkasta kuin Tojotasta. Tojossa on kuminauhamainen tuo loota ja kaasua painaessa motin ääni luuluu tosi kovaa sisälle. Kaasun polkaisu saa aikaan kierrosten nousun muttei kiihtymistä, ainakaan verrattuna Sotkaan. Ja ohjaus on kevyt, kuten Sotkassakin muttei niin tunnokas vaan sekin semmoinen kumimainen. Sit toinen vuokra-auto oli Tojota Brius. Patteri-bensa yhistelmä. Lähti hiljaa ja tosi pehmeästi liikkeelle ja karmea määrä nappuloita keskikonsolissa ja ympäri kojelautaa. Sekään ei kiihtynyt kun painoi kaasua. Muuten ihan hyviä autoja tojotatkin varmaan, mutta ite kyllä tykkään Sotkasta enemmän.  ;D
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

Eka Golf

Viime vuonna kun olisin halunnut vaimolle ostaa uuden kulkineen niin tyssäs siihen että tyrkytti edullista lainaa (korko 0%) mutta en halunnut, kait suuttui kun provikat pieneni (?), viimeinen niitti oli kun talvirenkaat 2 tonnia peltivanteilla muut Suomi-varusteet tonni lisää, en koeajanut! Menin toiseen liikkeeseen ja koeajoin, ostin kun lupasivat Suomi-varusteet samaan hintaan joka oli sama myös muualla Suomessa, siis auton listahinta miinus 10%!  8)
Eka Golfin taas ostin kun lähtöhinta/kunto kiinnosti ja kysyin vaihtohintaa, sanoi myyjä hinnan, sanoin että tonnilla vähemmän aletaan neuvotteleen. Niinpä pyysi käymään uudestaan ja kaupat tuli. Liekkö -08 Golf Variantin metallivärillä 6v vanhana pyyntihinta reilu 9 tonnia ollut jo alunperin liikaa?  ???

Hannes

#28
Ajattelin tälläkertaa vaihtaa uuteen Avensikseen, kehuttu hiljaiseksi niin ajattelin että on myös sitä.

Toyotan muotoilusta en ole pitänyt koskaan, futuristinen muotoilu tekee autosta lelumaisen näköisen, siksi myös moni automerkki jää pois laskustani, mutta ajattelin , ei yksi epäkohta haittaa jos kokonaisuus on muuten hyvä.

Pettymys oli suuri ja oikeastaan hämmästyn miten tuollainen auto voi myydä noinkin hyvin, auto jossa on noin heikkotehoinen moottori 1.8, paperilla ihan hyvät hevosvoima määrät mutta tuntuma että osa hevosista oli kyllä laitumella, aivan kiihdytettävä värkki. Hienot materiaalit mm. istuimissa, hienommat kuin Octaviassa mutta istuimet paljon huonommat istua kuin Octaviassa, takapenkillä tunnelma vain korostui Octavian hyväksi.

Varustelu taso huomattavasti heikompi kuin Octaviassa, ainut mikä jäi mieleen oli iso radio/inffo näyttö, ajo asennosta ei saanut hyvää puutteellisen ratin säädön takia siis säätövara aivan lapsellisen pieni.

Ajo ominaisuuksista: alusta velloo, ohjaus huomattavasti parempi kuin edeltävässä mallissa mutta vieläkään ei ole päästy eroon siitä että paljonko ratin kääntäminen vaikuttaa siihen miten paljon pyörät kääntyy, mutkittelua on saatu hyvin rauhoitettua ja siinä oli ehkä paras parannus Avensiksen ajo ominaisuuksissa mitä oli tapahtunut mutta paljon on petrettavaa ennenkuin on Octavian kanssa samalla tasolla yleensäkin ajo ominaisuuksisa ja alustan toimivuudesa.

Melu on aikalailla sama Avensiksessa ja Octaviassa mutta Aven moottorin ääni kuulluu huomattavasti enempi ohjaamoon, verrattuna occuun.

Paljon tuli kielteistä Avesta ja niinkuin kerroin petyin ja mieleen tuli väkisin joskus kauan sitten omistamani Japanilainen auto, samat aisiat oli edelleen jokseenkin tallella eli ne huonot.

Ajoin myös Auriksen joka on vielä heikompi esitys kuin avensis, -80 luvun digitaali kello koelaudassa jo pelkästään sai ajattelemaan kaikenlaista, myyjä kertoi Toyotan tekevän moottorit aina silmälläpitäen automaatti laatikkoa ja suunnittelevansa moottorit niitä varten ;D eli oli vielä kokeiltava sekin myyjän pyynnöstä.

Kierrokset nousi ja tunnelma olisi kun manuaalilaatikollisella autolla olisi vaihtojen välillä aina liirannut kytkimellä, vaihto isommalle venyi ja venyi moottorista kuuli milloin vaihtoi isommalle kun samalla tunti pehmeän nykäisyn, ei minun autoni ei.

Honda Civic alle samaa kauraa kun Auris, meteli kova, moottorissa pikku tehopiikki korkeilla kieroksilla, alavääntö ohkainen, sisältä kuin avaruusalus, kovasti tuntui liikenteessä turvattoman oloiselle ohjaamon ahtaudenko takia??

Masennusta alkoi pukata.....meni sittenkin Skoda liikkeeseen, siinä se octavia combi, ei etsimälläkään mitään ihatuttavaa kohtaa, katsoin kun leipäpalaa pöydällä, niin mitä tuosta puuttuu, kokonaisuus on osattu tehdä ei ketään innostavaksi mutta ei myöskään ärsyttäväksi, mieleen tuli teho niin sehän monia kumminkin ehkä tienpäällä ärsyttää, maine kun on kulkevuuden osalta kaikien osalta tiedossa vaikka muuta ei olisikaan, moottori on yksi tärkeä asia mikä tekee tästä halutun, varusteet huippuluokkaa, ajoltaan hyvä, niin ja melukin nykyään ainakin tuohon hiljaiseksi sanottuun Avensikseen verrattuna vähintään samalla tasolla, minun mielestä jopa hiljaisempi.

Helppo valita, vain varustelu taso, moottorin koko, väri, combi vai sedan siinä se.....tätä autoa on vaikea ohittaan kun ottaa kokonaisuuden huomioon ja sen mitä rahalla saa, tälläkertaa kävi niin että kun olin nykyisen Octavian aikana toimivan ja miellyttävän auton löytänyt pysyi merkki samana, ennen ei ole näin käynyt.

Verratuna muihin autoihin: Monella automerkillä pyritään luomaan ostajaan vaikutus ulkoisella muotoilulla eli tekemällä siitä tooodeella hieno, tuolloin syyllistytään ylimuotoiluun monessa tapauksessa, Skoda tuntuu lähtevän eri ajattelutavasta siihen tutustutaan sisältäpäin huomioiden sen pikkuhiljaa että autossa ei ole isompia puutteita vaan kaikki on kohdallaan, lisänä mausteita mikä muista puuttuu, on keskitytty olennaiseen ja jätetty prameus pois, sopii minulle.

skriko

#29
Hanneksen kirjoitukseen viitaten. Ymmärrän täydellisesti mistä puhut. Tosin en tiedä miten paljon Skoda on parempi ominaisuuksiltaan kuin Ave, koska en ole koskaan ajanut -76 mallia uudemmalla sokotalla.
Itselläni on ollut Japanilaisia uusia ja lähes uusia Hondia 4 X Prelude, CRX ja Civic GTI. Toyotia 2 X corolla coupe, 3 X Celica ja 2 X mr2.Siis 13 Japsia. Autot ovat olleet luotettavia ja viattomia paitsi viimeisen korin Lude.
Välissä on ollut BMW autoja 3 uutta joista en pitänyt lainkaan.2 Fordia Capri ja Puma. Capri oli 4 vuotta vanha ja muuten ihan hirveä corollan jälkeen.
Sitten kun ostin Sciroccon, niin siinä yhdistyivät ne ominaisuudet jotka olivat japseissa hyvät, eli keveys ja ketteryys sekä hallintalaitteiden selkeys ja helppokäyttöisyys. Sekä ominaisuudet mitkä olivat saksalaisissa hyvät, äänettömyys, tukevuus ja vakaus. Paitsi BMW:t olivat uraherkkiä. Eli Sciroccossa oli kaikki mitä toivoin, urheilullinen, olematta silti veltto ja äänekäs niin kuin japsit. Astra GTC 200 pitää myös sisällään kaikki hyvät ominaisuudet, tosin häviää urheilullisuudessaan Sciroccolle. On vähän pappamainen Roccoon verrattuna.
Odottelen innokkaasti Honda Type R:n koeajoa. Tuolla toisella palstalla suurin osa Type R topicciin osallistuneista kirjoitti että ei kehtaisi nousta Hondasta. En tiedä ketä siinä sitten häpeää, varmaankin itseään koska autossa ei ole mitään häpeämisen aihetta.
Tosin itse ajattelen että sellaisilla ihmisillä on tosi huono itsetunto jos täytyy ajatella että mitähän muut ajattelevat kun minä +40 ajan tällaisella "teiniautolla".
Itse ajan ainakin juuri sellaisella autolla millä haluan ja ei voi vähempää kiinnostaa mitä muut ajattelevat kun "tyttö" +50 nousee Type R:stä.
Viimeksi 2008 Type R:N osto kaatui siihen ( alennusta uudesta olisi muuten saanut yli 30% ) että oli turhan kova kierroskone ja alakierrosvääntö onneton.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy