Letkulämmittimen asennus Passattiin

Aloittaja Danger, 05.10.15 - klo:08:25

« edellinen - seuraava »

Danger

Olisi harkinnassa asentaa B7 Passat Varianttiin (2l diesel, 103kW) tt-thermon 1,5kW letkulämmitin. Onko kukaan asentanut moista? Vienkkejä sopivasta asennuspaikasta kaivattaisiin sekä tarvittiinko lisämutkia tai vastaavia?


Taky

Lainaus käyttäjältä: Danger - 05.10.15 - klo:08:25
Olisi harkinnassa asentaa B7 Passat Varianttiin (2l diesel, 103kW) tt-thermon 1,5kW letkulämmitin.

Ei mitään tietoa ko autosta, mutta onko 1,5 kW tarpeen?
1 Kw riittäneen?
Jotenkin kokemusten mukaan liiallinen teho ei ole hyväksikään, pätkii lämmitystä kun kierto ei ehdi riitävän nopeasti tuoda kylmää nestettä TT:lle....
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Danger

#2
Lähinnä ajattelin että lämmitysaika olisi mahdollisimman pieni mutta jos 1.5kW tuottaa pätkimistä niin sitten tietenkin 1kW lienee optimaalisempi. Kiitos vinkistä, en ole vielä laitetta tilannut. Tuossa TT-thermossa on sisäinen kiertovesipumppu, mutta täytynee varmistaa onko ongelmia luvassa.

Sepankov

Löytyikö lämmittimelle paikka ja toimiiko? Kiinnostaa näillä pakkasilla sama projekti.

Killer

Sama täälläkin. Kiinnostaisi vaihtoehto tuolle webastolle, jos sattuu ettei lähdekkään käymään joku aamu.
Marmorilla sanoivat ettei ainakaan tavallisella letkulämmittimellä toimi.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Xerrut

Niin oliko näitä letkulämmittimiä joku asennellut 1.4tsi passattiin?

pelaakso

Asennutin tt-thermon 1kW SLD version 2.0TDI 2013 Passattiin. Lämmityslaitteen letkuihin piti laitella sovittimia, koska letkut 19mm ja laite 16mm. Ensi talvena vasta tulee kokemuksia, että miten se pakkasilla pelaa.

marwinious

Minkälaisia kokemuksia tuosta TT-Thermosta ihmisillä on tullut? Ajatuksissa olisi laittaa kyseinen laitos omaan B7 passattiin, kun ennestään ei ole mitään... Minne tuo on paras/helpoin/järkevin asentaa?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: marwinious - 05.10.17 - klo:13:08
Minkälaisia kokemuksia tuosta TT-Thermosta ihmisillä on tullut? Ajatuksissa olisi laittaa kyseinen laitos omaan B7 passattiin, kun ennestään ei ole mitään... Minne tuo on paras/helpoin/järkevin asentaa?

Ei kahta sanaa, jos pitää TT-Thermon ja letkulämmittimen väliltä valita. Menee todennäköisesti passatissakin akun alle se 1000W litteä versio vaikka olisi webasto. Kysy lisää TT-thermon maahantuojalta. Osaa varmana neuvoa.

Tuossa mittauksia toisesta autossa missä tuollainen oli:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=2533.msg584366#msg584366
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

marwinious

Kiitos vastauksesta ja linkistä! Thermo laitettu tilaukseen ja menee asennukseen heti kun muilta kiireiltä joutaa.

Tommi

Selvitelly tota tt-thermon laittoa, noin 650â,¬ sisätilan pistokkeella olis hinta parissakin paikassa, liikkeet löyty tt-thermon sivulta, ja sen voi asentaa kaikkii niihin autoihin mihin voi asentaa polttoainekäyttöisen lisälämmittimen, (vaikka ns tietoa liikkuu että vain säteilylämmitin kävisi tähän malliin) Itsellä passat 1,4tsi dsg vm13, voisko joku jolle on asennettu kyseinen tt thermo niin laittaa kuvan/kuvia mihin letkuun se asennetaan, vaikka tänne tai yksityisviestinä. Niin vois säästää kohtuu summan, kiitos

marwinious

Itse asentelin tuossa muutama viikko sitten 1000SLD mallin omaan Passat 2.0TDI DSG -12vm. Laitoin lohkon haaraan, josta lähtee letku sisäkennolle. Letkun nyppäsee siitä haarasta irti ja laittaa pumpun lähtöön. Pumpun tuloon uusi pätkä letkua sitten takaisin sinne haaralle. Kiinnityksen tein ohjaustehostimen kiinnitysruuviin ja siitä lattaraudalla sai pudotettua vähän alaspäin, niin mahtuu nätisti akun kotelon alle. Sisähaaran läpivientikin on siinä sopivasti vieressä.

Tässä hyvät ohjeet sisähaaran asennukseen: http://petriojk.blogspot.fi/2016/07/passat-b7-sisatilalammitinhaaroitussarj.html



volkkarimies80

Tähän siis voisi laittaa letkulämmittimen ? Auto tulee ruottista ei lämmmitintä. Liikkeet kauppaa vaan säteilylämmitintä. 2.0tdi 130kw 2013


EcoFuel

Lainaus käyttäjältä: Tommi - 02.11.17 - klo:16:20
Selvitelly tota tt-thermon laittoa, noin 650â,¬ sisätilan pistokkeella olis hinta parissakin paikassa, liikkeet löyty tt-thermon sivulta, ja sen voi asentaa kaikkii niihin autoihin mihin voi asentaa polttoainekäyttöisen lisälämmittimen, (vaikka ns tietoa liikkuu että vain säteilylämmitin kävisi tähän malliin) Itsellä passat 1,4tsi dsg vm13, voisko joku jolle on asennettu kyseinen tt thermo niin laittaa kuvan/kuvia mihin letkuun se asennetaan, vaikka tänne tai yksityisviestinä. Niin vois säästää kohtuu summan, kiitos
Onko tästä nyt jo enemmän kokemuksia? 1.4 TSI EcoFuel 2012 olisi nyt hankittuna ja lämmittimen asennus tulisi kyseeseen lähiaikoina. TT-Thermon edustajan mukaan asennus yleensä onnistuu autoon kuin autoon, mutta en saanut ainakaan vielä vahvistusta siitä, onnistuuko asentaminen juuri tähän malliin.
VW Passat 1.4 TSI EcoFuel B7 2012

samppa79

2009 ecofueliin tuota aikanaan yritin. Tilasin tt-thermon ja marssin webasto yms asennuksia tekevään liikkeeseen, että onnistuisiko asennus. Taisivat vähän yrittää ja sanoivat ettei mahdu.. ehdottivat sen sijaan calixin letkulämmitin+vesipumppu -sarjaa. En sit jaksanut kokeilla jotain toista liikettä, joten asennutin ne. oisko ollu 700â,¬ sisäpistokkeen kanssa. Hyvin on sinänsä toiminut. TT-thermon sai palautettua ja rahat tuli takasin.

kalakukko88

Muutama typerä kysymys juolahti mieleen:

1. Tuleeko tuo sisätilan pistoke aina letkulämmittimen asennuksen yhteydessä asennettavaksi. Ajattelin sitä että onko tuon pistokkeen asennuksen syy se että sinne saa laitettua sisätilalämppärin kiinni eli pelkkä mukavuusasia vai onko sille jokin tekninen syy letkulämmittimen toimivuuden kannalta.

2. Voiko letkulämmittimen asentaa autoon, jossa on jo tehdasasennettu webasto? Minkälaisia mahdollisia ongelmia se aiheuttaa pystyipä sen asentaa tai ei?

3. Voiko webastoa ja letkulämmitintä käyttää esim. vuoropäivinä mikäli ne voi samassa autossa olla asennettuna?

Autoni on 1.6tdi b7 passat -12 vuosimallia.

Taky

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 20.02.18 - klo:18:52
Muutama typerä kysymys juolahti mieleen:

1. Tuleeko tuo sisätilan pistoke aina letkulämmittimen asennuksen yhteydessä asennettavaksi. Ajattelin sitä että onko tuon pistokkeen asennuksen syy se että sinne saa laitettua sisätilalämppärin kiinni eli pelkkä mukavuusasia vai onko sille jokin tekninen syy letkulämmittimen toimivuuden kannalta.

2. Voiko letkulämmittimen asentaa autoon, jossa on jo tehdasasennettu webasto? Minkälaisia mahdollisia ongelmia se aiheuttaa pystyipä sen asentaa tai ei?

3. Voiko webastoa ja letkulämmitintä käyttää esim. vuoropäivinä mikäli ne voi samassa autossa olla asennettuna?

Autoni on 1.6tdi b7 passat -12 vuosimallia.

1. Ei tule, jos sellaista ei erikseen osta

2. Voi (Itsellä on webasto ja tt-thermo ylläpitolaturilla)

3. Miksei voisi?

En tosin näe hyötyä letku/kiertovesilämmittimen asennukselle ellei samalla asenneta myös ylläpitolaturia, joka sitten lataisi akkua webasto käyttöä varten.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Taky

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.02.18 - klo:19:20
En tosin näe hyötyä letku/kiertovesilämmittimen asennukselle ellei samalla asenneta myös ylläpitolaturia, joka sitten lataisi akkua webasto käyttöä varten.

Se on kovasti kiinnii siitä mikä verran autolla tulee ajoa weban käyttöjen välillä = ehtiikö akku latautua ilman ulkoista laturiakin.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Taky - 20.02.18 - klo:20:17
Se on kovasti kiinnii siitä mikä verran autolla tulee ajoa weban käyttöjen välillä = ehtiikö akku latautua ilman ulkoista laturiakin.

-20 asteen pakkasella vaatii noin 20-30 minuutin ajamisen ennen, kuin akku rupeaa latautumaan. Olen nähnyt lukemattomia autoja mihin akku on vaihdettu parin vuoden ikäisenä juuri tästä syystä eli akku on tapettu vajaa käytöllä, mutta elämä on täynnä valintoja!

http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/pakkanen-moninkertaistaa-heikon-akun-ongelmat/156971/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Taky

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.02.18 - klo:21:10
Olen nähnyt lukemattomia autoja mihin akku on vaihdettu parin vuoden ikäisenä juuri tästä syystä eli akku on tapettu vajaa käytöllä, mutta elämä on täynnä valintoja!

OT: Mikä vaikuttaa mihinkin, itsellä tulee 250-300km/työpäivä ja silläkin ajolla akku vaihtoon reilun parin vuoden ikäisenä (2010 Octavia) - kuten myös Weba+weban polttoaine pumppu.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Taky - 20.02.18 - klo:21:21
OT: Mikä vaikuttaa mihinkin, itsellä tulee 250-300km/työpäivä ja silläkin ajolla akku vaihtoon reilun parin vuoden ikäisenä (2010 Octavia) - kuten myös Weba+weban polttoaine pumppu.

Ja jos huudatat esimerkiksi asiakaskäynneillä webastoa sen pari tuntia päivässä -20 asteen pakkasella, niin lopputulos eroaa miten sellaisesta, joka ajaa vaikka 20 minuutin työmatkaa motaria pitkin edes takaisin?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.02.18 - klo:21:10
-20 asteen pakkasella vaatii noin 20-30 minuutin ajamisen ennen, kuin akku rupeaa latautumaan.

Voitko kertoa miksi akku ei lataudu ollenkaan ensimmäisen 20-30min aikana?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Enhancer

Kylmä akku ei vastaanota virtaa lähestulkoon ollenkaan. Varsinkin jos latausjännite on liian alhainen, kuten usein AGM-akkujen kohdalla varsinkin on auton omaa laturia käytettäessä.

Ajoviima jäähdyttää koko moottoritilaa, joten mikäli akkua oikeasti haluaa auton omin keinoin ladata, pitäisi se tehdä melkeinpä paikallaan korotetulla tyhjäkäynnillä jotta akku lämpenee ja siten ottaa myös virtaa vastaan.

Josta päästäänkin siihen, että akun sijoittaminen peräkonttiin on todella typerä temppu. Ja myös siihen, että oli akku missä tahansa, ylläpitolaturi on helppo keino akun eliniän pidentämiseen. Vaikka akku olisi kylmäkin, yön yli lataaminen hallitulla jännitteellä lataa akun oikeasti täyteen.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.02.18 - klo:21:10
-20 asteen pakkasella vaatii noin 20-30 minuutin ajamisen ennen, kuin akku rupeaa latautumaan. Olen nähnyt lukemattomia autoja mihin akku on vaihdettu parin vuoden ikäisenä juuri tästä syystä eli akku on tapettu vajaa käytöllä, mutta elämä on täynnä valintoja!

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 20.02.18 - klo:21:39
Voitko kertoa miksi akku ei lataudu ollenkaan ensimmäisen 20-30min aikana?

Joskus tunnen itseni aasiksi, jos linkit pitää vielä copy/pastettaa juttuun. Kertoon tämän päivän nuorisosta "Kaikki mulle heti". Lue tuo juttu ajatuksen kanssa.

http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/pakkanen-moninkertaistaa-heikon-akun-ongelmat/156971/

Sitten vielä mainossijoittelua:

http://www.polarheater.fi/page/50/

http://www.polarheater.fi/page/6/teoriaa-ja-faktaa-akuista

http://www.polarheater.fi/page/4/akkulammittimella-varmuutta-talveen
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 20.02.18 - klo:23:53
Kylmä akku ei vastaanota virtaa lähestulkoon ollenkaan. Varsinkin jos latausjännite on liian alhainen, kuten usein AGM-akkujen kohdalla varsinkin on auton omaa laturia käytettäessä.

Ajoviima jäähdyttää koko moottoritilaa, joten mikäli akkua oikeasti haluaa auton omin keinoin ladata, pitäisi se tehdä melkeinpä paikallaan korotetulla tyhjäkäynnillä jotta akku lämpenee ja siten ottaa myös virtaa vastaan.

Josta päästäänkin siihen, että akun sijoittaminen peräkonttiin on todella typerä temppu. Ja myös siihen, että oli akku missä tahansa, ylläpitolaturi on helppo keino akun eliniän pidentämiseen. Vaikka akku olisi kylmäkin, yön yli lataaminen hallitulla jännitteellä lataa akun oikeasti täyteen.

Tässä yksi hyvä syy lisää käyttää maskipeittoa talvella, akku pysyy lämpimämpänä => latautuu paremmin.  ???
Etenkin sisätiloissa - vaikka työpaikalla parkkihallissa - ei moottorin lämpö haihdu heti pois konehuoneesta, vaan akku saa siitä osansa.  :D
Yritetään pärjätä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.02.18 - klo:07:05


Joskus tunnen itseni aasiksi, jos linkit pitää vielä copy/pastettaa juttuun. Kertoon tämän päivän nuorisosta "Kaikki mulle heti". Lue tuo juttu ajatuksen kanssa.

http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/pakkanen-moninkertaistaa-heikon-akun-ongelmat/156971/

Sitten vielä mainossijoittelua:

http://www.polarheater.fi/page/50/

http://www.polarheater.fi/page/6/teoriaa-ja-faktaa-akuista

http://www.polarheater.fi/page/4/akkulammittimella-varmuutta-talveen

Luin artikkelin ajatuksella ennen kysymystäni ja luin sen nyt vielä uudestaan ajatuksella kaksi kertaa. Edelleen sama kysymys sinulle:

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 20.02.18 - klo:21:39
Voitko kertoa miksi akku ei lataudu ollenkaan ensimmäisen 20-30min aikana?

Asia ei käy ilmi linkkaamastasi artikkelista niin pitäisikö sinun itse lukea se ajatuksella läpi?  :D

Fakta (joka ilmenee myös linkkaamistasi "mainosjossitteluista") on se, että akku ottaa latausta vastaan myös sen ensimmäisen 20min ajon aikana. Fysiikanlakien mukaan akku ottaa vastaan latausta joka helkkarin sekuntti kun latausjännite on suurempi kuin napajännite, kylmänä virran määrä on vaan paljon pienempi kun lämpösenä.

Mistä olet keksinyt, ettei 20-30min aikana latausta oteta ollenkaan vastaan?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 21.02.18 - klo:13:45
Luin artikkelin ajatuksella ennen kysymystäni ja luin sen nyt vielä uudestaan ajatuksella kaksi kertaa. Edelleen sama kysymys sinulle:

Asia ei käy ilmi linkkaamastasi artikkelista niin pitäisikö sinun itse lukea se ajatuksella läpi?  :D

Fakta (joka ilmenee myös linkkaamistasi "mainosjossitteluista") on se, että akku ottaa latausta vastaan myös sen ensimmäisen 20min ajon aikana. Fysiikanlakien mukaan akku ottaa vastaan latausta joka helkkarin sekuntti kun latausjännite on suurempi kuin napajännite, kylmänä virran määrä on vaan paljon pienempi kun lämpösenä.

Mistä olet keksinyt, ettei 20-30min aikana latausta oteta ollenkaan vastaan?

Missä kirjoitin ettei ota ollenkaan? Vätätkö että akku on täynnä webaston käytön jälkeen? Ja jos se ei ole täynnä, niin latautuuko se -20 asteen pakkasessa välittömästi täyteen vai ehkäpä jonkun muun aikamääreen jälkeen?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kalakukko88

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.02.18 - klo:19:20
hyötyä letku/kiertovesilämmittimen asennukselle ellei samalla asenneta myös ylläpitolaturia, joka sitten lataisi akkua webasto käyttöä varten.

Omassa kulkineessa tuo on vähän hankala toteuttaa koska weban akku on takakontissa.  Yhdessä keskustelussa yritin kysellä missä b7 passatissa konehuoneessa on weban akun lataus liittimet mutta ei oo kukaan vielä tuntunut löytyvän, liekö ole ollenkaan.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.02.18 - klo:19:20

3. Miksei voisi?

No ajattelin että voisiko toinen aparaatti estää/vaikeuttaa esim veden kiertoa lämmitys vaiheessa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 21.02.18 - klo:18:08
Omassa kulkineessa tuo on vähän hankala toteuttaa koska weban akku on takakontissa.  Yhdessä keskustelussa yritin kysellä missä b7 passatissa konehuoneessa on weban akun lataus liittimet mutta ei oo kukaan vielä tuntunut löytyvän, liekö ole ollenkaan.

Kyllä nuo akut käsittääkseni saman laturin takana joten miksei konehuoneen akkuun kytketty laturi lataisi weban akkuakin?

Näkyypä noita ylläpitolaturin pistokkeita olevan myös auton takapuskurissakin  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy