Takavalot yhdessä päiväajovalojen kanssa?

Aloittaja BobSmith, 04.10.15 - klo:12:36

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: migis - 27.10.15 - klo:17:08
Vai voisiko kyse olla jostain muusta kuin koodauksesta, en tiedä.

Takasumuvalot?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 27.10.15 - klo:18:35
Takasumuvalot?

Ei ollut. Takasumarit ovat takavalojen umpioiden alalaidassa ja jarruvalot ylälaidassa. Nyt loimotti jarruvalot ylälaidassa.
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: migis - 27.10.15 - klo:17:08
Aihetta sivuten.

Joku Turunväylällä ja Kehä II:lla valkoisella III Oculla ajeleva on koodannut vahingossa tai tarkoituksella takavaloumpioiden jarruvalot palamaan takavalojen kanssa koko ajan. Lisäjarruvalo ei sentään pala.

Vai voisiko kyse olla jostain muusta kuin koodauksesta, en tiedä.

Käyttäjän ensimmäinen automaattiauto ja lepuuttaa vasenta jalkaa jarrulla. Lisäjarruvalon polttimot ovat jo ehtineet hapertua jatkuvasta käytöstä? ;)

Eka Golf

Tai laittanut liian kirkkaat polttimot? Joissain kulkineissa on tuplapoltin ja jos väärin päin onnistuu asentaan niin kirkkaus on väärin päin?  8)


Daatta

Lainaus käyttäjältä: Natte - 12.11.15 - klo:15:58
http://www.uusisuomi.fi/autot/137670-auton-sahkolaitteiden-kayttoa-kannattaa-minimoida-ihan-syysta

Implikoiko linkki Defan tuottamaan tutkimukseen sitä, ettei takavaloja sovi "turhaan" polttaa? Jostain syystä VTT ei tutkinut, paljonko LED-takavalot lisäävät kulutusta. Yle uutisoi seuraavaa:

http://yle.fi/uutiset/auton_takavalot_pidettava_paalla_hamarassa_ei_mitaan_jarkea_ajaa_huomiovaloilla/8447996

LainaaSäästeliäisyys on pilkun viilaamista

Aina ongelma ei ole unohtelussa. Osa jättää valot sytyttämättä tarkoituksella. Tavoitteena on säästää kulutuksessa. Siinä ei poliisin mielestä ole järkeä.

" Se säästö on kyllä laskennallinen ja takavalojen kohdalla ihan minimaalinen. Tähän vedotaan vasten parempaa tietoa. Se on ihan pilkun viilaamista minun mielestäni, Simo Pukkila toteaa.

Tarviiko tästä vielä vääntää? Valoja päälle, siellä takanakin.  ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ukki

Tässä keskustelussa on ollut hiljaista. Onko tilanne muuttunut? Pystyykö/suostuuko VW huolto nyt muuttamaan uusien autojen asetuksia niin, että takavalot palavat päiväajovalojen kanssa, siis aina kun autolla ajetaan?

Toinen valojen muutos, jonka teettäisin heti, on sumuvalojen kytkin. Takasumuvalot pitäisi pystyä laittamaan päälle ilman, että etusumuvalot syttyvät. Onnistuukohan tällainen muutos?
Golf Alltrack 1,8 tsi

a4b8

Ei ole varmaankaan tullut muutosta volkkarin kohdalla. Audilla palaa, Skodalla koodataan Suomessa ja VW ei koodata?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 30.03.18 - klo:21:22
Ei ole varmaankaan tullut muutosta volkkarin kohdalla. Audilla palaa, Skodalla koodataan Suomessa ja VW ei koodata?
En tiedä tästä kun en uusia autoja omista, mutta sen tiedän, että TAKAVALOT päälle !!! Oli päiväajovalot tai ajovalot päällä keulalla.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 31.03.18 - klo:00:01
En tiedä tästä kun en uusia autoja omista, mutta sen tiedän, että TAKAVALOT päälle !!! Oli päiväajovalot tai ajovalot päällä keulalla.
Juu, silloin kun niitä tarvitaan. Päivällä niitä ei tarvita.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Geoman

Ongelmallista on, että osa autonkuljettajista ei asiaa huomaa tai ymmärrä. Tunneleissa, sateessa, hämärässä on melko usein autoja ilman takavaloja. Yksi syy on, että valoautomatiikka ei ole vielä niitä kytkennyt vaan tarvitsee pimeämmät olosuhteet.

Mieluummin valoja yli tarpeen kuin ali tarpeen (ottaen myös toiset huomioon). Etusumuvalojen käytöstä ei milestäni ole haittaa, koska omassa autossani ne ovat melko mitättömät (VW Golf Plus), ne ei mielestäni häikäse vastaantulevia.

passo_s

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 30.03.18 - klo:21:22
Ei ole varmaankaan tullut muutosta volkkarin kohdalla. Audilla palaa, Skodalla koodataan Suomessa ja VW ei koodata?
Laakkoselta kysyin saisikos auto asennon yhteydessä takavalot palamaan, vastaus oli että eivät voi sellaista EU pykälien takia tehdä 👍🙂

Jonde

Hieno kun eivät vieläkään ole ajantasalla säädöksissä. Takavalot on saanut koodaa päälle jo vuosia. Muiden VAG merkkien myymälöissä ei ole ollut mikään ongelma enää aikoihin laittaa valoja päälle.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 31.03.18 - klo:10:17
Hieno kun eivät vieläkään ole ajantasalla säädöksissä. Takavalot on saanut koodaa päälle jo vuosia. Muiden VAG merkkien myymälöissä ei ole ollut mikään ongelma enää aikoihin laittaa valoja päälle.
Suomessa on kyllä poikkeussääntö siihen, että niitä valoja saa polttaa takana. Lakkonen kieltäytyy hommasta siksi, että eivät halua joutua tilanteeseen jossa auto on tyyppihyväksytty tietylle CO2-päästöarvolle, ja muokkaisivat sitä niin että päästää enemmän.

Pieni takavalojen vaikutus toki on, mutta vaikutus kuitenkin.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

a4b8

Taitaa VW olla nyt tarkka päästöhässäkän jälkeen ettei tule lisäsyytteitä.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 31.03.18 - klo:09:27
Ongelmallista on, että osa autonkuljettajista ei asiaa huomaa tai ymmärrä. Tunneleissa, sateessa, hämärässä on melko usein autoja ilman takavaloja. Yksi syy on, että valoautomatiikka ei ole vielä niitä kytkennyt vaan tarvitsee pimeämmät olosuhteet.

Mieluummin valoja yli tarpeen kuin ali tarpeen (ottaen myös toiset huomioon). Etusumuvalojen käytöstä ei milestäni ole haittaa, koska omassa autossani ne ovat melko mitättömät (VW Golf Plus), ne ei mielestäni häikäse vastaantulevia.
Juurikin näin. Olen aivan varma, että iso osa kuljettajista ei tiedä ajavansa pimeän aikaan valaistulla tiellä päivävaloilla ja takapää pimeänä. Tältä talvelta parikin sellaista autoa näin samalla viikolla ja toisella kertaa oli vielä melkoinen lumisade. Hankala oli valkoista autoa nähdä vaikka tiesi sen edessä olevan.

Tämä harmi tietysti poistuisi automatiikan avulla, mutta eihän kaikissa ole. Itsellä on ainakin ollut vuokra-autona Renault Clio jossa ihan manuaalisesti piti ajovalot sytytellä. Viime kesänä taas Peugeot 205 osasi ihan itse Madeiran tunneleihin sytyttää ajovalot.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

vag26

samaa mieltä kun liikkuu palaa valot takanakin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy