Fabiassa ongelmia

Aloittaja Jokkeri, 22.09.15 - klo:16:44

« edellinen - seuraava »

Jokkeri

Olen huomannut, että pidempään liikennevaloissa seistessä start/stop sammuttaa ja käynnistää moottoria 15 sekunnin välein. Kuuluuko asiaan?
Lisäksi uudesta alkaen kun auto on seissyt esim. yön yli, moottorin käynnistyksen jälkeen kone käy karkeasti muutamia sekunteja aivan kuin öljyt olisivat karanneet venttiilinnostimista. Esiintyykö muilla samaa? Autolla ajettu 6500 km.
Octavia 1.5 TSI Combi 2018
Octavia 1.4 TSI Combi 2011

stylesti

Sama juttu täällä,uudesta asti kylmäkäynnistys on kuin dieselin käynnistäis,kysyin huollosta on kuulemma tyypillistä koneelle ei tarvi huolestua näin vakuuteltiin, kone 110 tsi.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Jokkeri - 22.09.15 - klo:16:44
Olen huomannut, että pidempään liikennevaloissa seistessä start/stop sammuttaa ja käynnistää moottoria 15 sekunnin välein. Kuuluuko asiaan?
Lisäksi uudesta alkaen kun auto on seissyt esim. yön yli, moottorin käynnistyksen jälkeen kone käy karkeasti muutamia sekunteja aivan kuin öljyt olisivat karanneet venttiilinnostimista. Esiintyykö muilla samaa? Autolla ajettu 6500 km.
Pidä jalkasi tukevasti jarrulla, niin moottori pysyy sammuksissa. Jos kevennät painetta jarrulla, niin kone herää. Jos joudut odottamaan vihreän tuloa kauemmin, niin kytke vaihde vapaalle (N).
Start/Stop-toiminnon saanee tarvittaessa ajotietokoneesta kytkettyä pois päältä.
Kylmäkäynnistyksen (painamatta kaasua!) jälkeen anna moottorin käydä joutokäyntiä kunnes kierrokset laskevat, sen jälkeen vasta liikkeelle; näin menetellen ei pitäisi kuulua mitään erikoisia purinoita - ja turbo on valmis töihin.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 22.09.15 - klo:18:03
Pidä jalkasi tukevasti jarrulla, niin moottori pysyy sammuksissa. Jos kevennät painetta jarrulla, niin kone herää. Jos joudut odottamaan vihreän tuloa kauemmin, niin kytke vaihde vapaalle (N).
Start/Stop-toiminnon saanee tarvittaessa ajotietokoneesta kytkettyä pois päältä.
Kylmäkäynnistyksen (painamatta kaasua!) jälkeen anna moottorin käydä joutokäyntiä kunnes kierrokset laskevat, sen jälkeen vasta liikkeelle; näin menetellen ei pitäisi kuulua mitään erikoisia purinoita - ja turbo on valmis töihin.

Automaatin ideahan on ettei ajossa keppiin tarvitse koskea? Hyvällä automaatilla voi nostaa jalan pois jarrulta ja silti auto pysyy paikoillaan kunnes painetaan kaasua. Start&stopin ollessa on tai off asennossa.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

JFabiaK

Vai tuolla lailla hyvä automaatti määritellään? No, jotain "uutta" sitä näkee vielä tänäänkin.
Monipuolisessa automaatissa on mm. manuaalikäyttömahdollisuus. Samoin kepin (tai ratin käyttövipujen) kosketusta edellyttää ajonkin aikana valinnat D:n ja S:n välillä.

Perinteisen, momentinmuuntimella varustetun automaatin hyvyys on erilaista kuin kaksoiskytkinautomaattien, mm. kick-down'in käyttö ja se että pyörät maassa hinaus on kiellettyä. Ja että polttoaineenkulutus on suurempi kuin DSG-vaihteisilla.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 22.09.15 - klo:18:59
Vai tuolla lailla hyvä automaatti määritellään? No, jotain "uutta" sitä näkee vielä tänäänkin.
Monipuolisessa automaatissa on mm. manuaalikäyttömahdollisuus. Samoin kepin (tai ratin käyttövipujen) kosketusta edellyttää ajonkin aikana valinnat D:n ja S:n välillä.

Perinteisen, momentinmuuntimella varustetun automaatin hyvyys on erilaista kuin kaksoiskytkinautomaattien, mm. kick-down'in käyttö ja se että pyörät maassa hinaus on kiellettyä. Ja että polttoaineenkulutus on suurempi kuin DSG-vaihteisilla.

Vaihteen yli hyppääminen mahdollista, liikkeellelähtö välitöntä kun jarrun nostaa, ei tarvi vaihtaa osia/koko laatikkoa 40-1000tkm välein, mitä vielä?  ;)

AP:n ongelmaan, vie auto korjaamolle ja vaadi laittamaan kuntoon, ei kannata hyväksyä sitä jos huoltoneuvoja sanoo "se on normaalia, ei huolta"
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 22.09.15 - klo:18:59
Vai tuolla lailla hyvä automaatti määritellään? No, jotain "uutta" sitä näkee vielä tänäänkin.

No, ei sitä kommenttia kannata välttämättä hyvä automaatin määritelmänä ottaa. Olipahan taas yksi kerta muiden joukossa, kun päästiin kehaisemaan mersua.  ;) ;D Tämä motiivi on ko. kirjoittajan kommenttien ns. punainen lanka. VAG-autoissa ei sellaista ominaisuutta olekaan, jota ei merussa olisi toteutettu paremmin. Pätemisen tarve on ilmeisen kova.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 22.09.15 - klo:19:11
No, ei sitä kommenttia kannata välttämättä hyvä automaatin määritelmänä ottaa. Olipahan taas yksi kerta muiden joukossa, kun päästiin kehaisemaan mersua.  ;) ;D Tämä motiivi on ko. kirjoittajan kommenttien ns. punainen lanka. VAG-autoissa ei sellaista ominaisuutta olekaan, jota ei merussa olisi toteutettu paremmin. Pätemisen tarve on ilmeisen kova.

Jep, salapoliisi pääsi asian ytimeen  8)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

mattinen

Eipä siihen oikeastaan poliisityötä tarvita. "Rikollisen" toimintamalli on niin selkeä ja pitkäkestoinen, eräänlaista sarjatoimintaa siis.  Sama kuvio toistuu yhä uudelleen ja uudelleen eri "rikospaikoilla". Tänään Fabia-foorum, huomenna kenties Octavia-keskustelu :D :D

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 22.09.15 - klo:19:22
Eipä siihen oikeastaan poliisityötä tarvita. "Rikollisen" toimintamalli on niin selkeä ja pitkäkestoinen, eräänlaista sarjatoimintaa siis.  Sama kuvio toistuu yhä uudelleen ja uudelleen eri "rikospaikoilla". Tänään Fabia-foorum, huomenna kenties Octavia-keskustelu :D :D

Mutta en tue rikollista toimintaa, päivän puhuttu aihe autoalalla  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

mattinen

En minäkään. Varsinkaan, kun ketään tai mitään ei ole rikoksesta tuomittu.  ;)  Mutta kieltämättä hölmö temppu volkkarilta vääristellä päästöjä. (Siihen tässä ilmeisesti viitattiin).

europe

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.09.15 - klo:19:23
Mutta en tue rikollista toimintaa, päivän puhuttu aihe autoalalla  ::)

Mersuhan on aina ollut puhdas pulmunen. Onneksi tuosta on jo muutama vuosi.

http://www.motorauthority.com/news/1043759_daimler-charged-185-million-over-bribery-scandal

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: europe - 22.09.15 - klo:19:46
Mersuhan on aina ollut puhdas pulmunen. Onneksi tuosta on jo muutama vuosi.

http://www.motorauthority.com/news/1043759_daimler-charged-185-million-over-bribery-scandal

Normaalia liiketoimintaa ja kauppasuhteiden ylläpitoa?  :)
Sitä tapahtuu meilläkin...täällä suomessa siis  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

europe

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.09.15 - klo:19:52
Normaalia liiketoimintaa ja kauppasuhteiden ylläpitoa?  :)
Sitä tapahtuu meilläkin...täällä suomessa siis  ;)

Juu, ihan jokapäivästä Suomessakin nuo 185 miljoonan lahjontasakot.
;D

mattinen

Kuka mitäkin normaalina pitää. Kauko Juhantalon (kepu) toimintaakin taisi moni aikoinaan pitää aivan normaalina taloudellisten asioiden järjestelynä.

enkero

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.09.15 - klo:18:22
Automaatin ideahan on ettei ajossa keppiin tarvitse koskea? Hyvällä automaatilla voi nostaa jalan pois jarrulta ja silti auto pysyy paikoillaan kunnes painetaan kaasua. Start&stopin ollessa on tai off asennossa.

Harmi, ettei edes kaikissa mersuissa ole tuollaista ominaisuutta (tai sitten vuokra-autossa oli ko. ominaisuus poistettu, ts. "auto hold" uupui). Niin tai näin, ko. C-sarjalainen - samaa koppaa kuin sinun - on mielestäni paras auto jolla olen ajanut (kesäkelissä ja keski-Euroopassa, talvikelissä voisi mieli kääntyä). Hienompia ja huonompia autoja olen toki ajanut hintaluokassa 1000mk-250kâ,¬++. Se ei silti tee mielestäni DSG7:sta huonoa automaattia tai Mersun lootasta hyvää.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Jokkeri

Tuo on tuttu toiminne, että jalkaa jarrulta kevennettäessä moottori hyrähtää käyntiin. Tämä yksilö kuitenkin starttaa ja sammu 15s välein riippumatta siitä, kuinka lujaa jarrua painaa. Tämä alkaa tapahtumaan esim. tietyöpätkien hitaasti vaihtuvissa liikennevaloissa.

Toki annan moottorin käynnistyä rauhassa ennen kaasun painamista. Kuulee kuitenkin selvästi, että hydrauliset venttiilinnostimet ovat kuivat hetken aikaa ja kone käy ensimmäiset sekunnit kuin vanha Zetori. Jos merkkihuollon  mukaan tämä on normaalia, niin pitääkin pyytää asiasta kirjallinen lausunto ensimmäisessä huollossa.

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 22.09.15 - klo:18:03
Pidä jalkasi tukevasti jarrulla, niin moottori pysyy sammuksissa. Jos kevennät painetta jarrulla, niin kone herää. Jos joudut odottamaan vihreän tuloa kauemmin, niin kytke vaihde vapaalle (N).
Start/Stop-toiminnon saanee tarvittaessa ajotietokoneesta kytkettyä pois päältä.
Kylmäkäynnistyksen (painamatta kaasua!) jälkeen anna moottorin käydä joutokäyntiä kunnes kierrokset laskevat, sen jälkeen vasta liikkeelle; näin menetellen ei pitäisi kuulua mitään erikoisia purinoita - ja turbo on valmis töihin.
Octavia 1.5 TSI Combi 2018
Octavia 1.4 TSI Combi 2011

the_raz

Onko ilmastointi päällä? Mielestäni auto käynnistyy kun se on sitä mieltä ettei voi olla sammuksissa.
Yksi syy on liian suuri ero halutun sisälämpötilan ja ulkolämpötilan välillä.
Oma auto ei edes sammu jos ei ole akkua ladattu edellisenä yönä vaikka mitä tekisi (eli varsin herkkä akun varaustasolle), ja jos se sammuu ja käynnistyy uudestaan se ei kyllä enää samoissa valoissa sammu.

kt

Ei ole oma Fabiani vielä noin alkanut käyttäytyä. Syitähän tuollaiseen voi olla monia, joten selitysten kanssa vaan marmorille.
Jarrupolkimen signaalin pätkintä on yksi mahdollinen syy, huono liitos, jne.

Kun minä nostan jarrun ylös, niin hörähtää käyntiin ja lähtee ryömimään ja sitten vasta kaasupedaalilla sinkoaa itsensä eteenpäin.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kt

Rengaspaineiden valvonta herätti eilen kesken ajon, mutta onneksi vasta kovan moottoritieajon jälkeen. Kojetauluun jäi keltainen merkkivalo palamaan. Mittasin huoltoasemalla paineet ja kaikki olivat ohjearvoissaan eli 2,5. Ajotietokoneen tarkistusnäyttö esitti, että joka renkaassa on painehäirikkö. Huoltokirjassa lukee, että 10000 km:n jälkeen tarvitaan aina uusi päivitys paineille. No tein sen tänään ja kaikki hyvin. Mittarissa oli tosin vain 6000 km. Seuraillaan, ettei tule Fabialle  tavaksi tuollainen.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Jokkeri

Näkyy olevan tuo hälytysjärjestelmä aika ronkeli renkaiden pyörimisnopeudelle. Talvirenkaat vaihdettuani mittarivirhe kasvoi jotain 0,5-1 km/h ja auto väitti 50 km ajon jälkeen että KAIKISSA renkaissa on häikkää. Napin painalluksella korjautui. Tarkalleen ottaen sitä nappia ei ollutkaan, mutta valikosta pääsi resetoimaan.

Lainaus käyttäjältä: kt - 09.10.15 - klo:16:58
Rengaspaineiden valvonta herätti eilen kesken ajon, mutta onneksi vasta kovan moottoritieajon jälkeen. Kojetauluun jäi keltainen merkkivalo palamaan. Mittasin huoltoasemalla paineet ja kaikki olivat ohjearvoissaan eli 2,5. Ajotietokoneen tarkistusnäyttö esitti, että joka renkaassa on painehäirikkö. Huoltokirjassa lukee, että 10000 km:n jälkeen tarvitaan aina uusi päivitys paineille. No tein sen tänään ja kaikki hyvin. Mittarissa oli tosin vain 6000 km. Seuraillaan, ettei tule Fabialle  tavaksi tuollainen.
Octavia 1.5 TSI Combi 2018
Octavia 1.4 TSI Combi 2011

Paarma

Lainaus käyttäjältä: Jokkeri - 22.10.15 - klo:12:32
Näkyy olevan tuo hälytysjärjestelmä aika ronkeli renkaiden pyörimisnopeudelle. Talvirenkaat vaihdettuani mittarivirhe kasvoi jotain 0,5-1 km/h ja auto väitti 50 km ajon jälkeen että KAIKISSA renkaissa on häikkää. Napin painalluksella korjautui. Tarkalleen ottaen sitä nappia ei ollutkaan, mutta valikosta pääsi resetoimaan.

Meille myyjä mainitsi auton luovutuksessa: Kun olette vaihtaneet talvirenkaat alle ja laittaneet niihin oikeat paineet, resetoikaa rengaspaineet näytön valikon kautta, alkaa muuten turhaan kiljumaan vääriä paineita.
Jos se ei kulje kromaa se!!

enkero

Noin 8000km taipaleella seuraavaa pikkuvikaa:

- radio välillä jättää käynnistymättä, auton uudelleenkäynnistys yleensä ratkaisee asian
- kaistanvaihtovilkku vasemmalle ei toimi samalla herkkyydellä/liikkeellä kuin oikealle
- etuparkkitutkan anturi on karannut vähän paikoiltaan (voi olla parkkipaikkakolhukin)
- ajossa kuuluu satunnaista kitinää/vinkunaa, ei ilmeisesti kuitenkaan pyöristä

Kahta ensimmäistä tutkivat ensi viikolla.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

kt

Lainaus käyttäjältä: enkero - 13.11.15 - klo:09:44
Noin 8000km taipaleella seuraavaa pikkuvikaa:

- kaistanvaihtovilkku vasemmalle ei toimi samalla herkkyydellä/liikkeellä kuin oikealle
- ajossa kuuluu satunnaista kitinää/vinkunaa,

Samoin minulla on ongelmaa tuon vasemman vilkun toiminnassa. Ei mene se lyhyt 3xvilkku päälle.

Ajossa kuuluu vänkärin puolelta silloin tällöin sirinä/sirkkelin terän helinä, joka lienee joku "pumppu", mutten tiedä mikä.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Nilemma

Lainaus käyttäjältä: enkero - 13.11.15 - klo:09:44
Noin 8000km taipaleella seuraavaa pikkuvikaa:

- radio välillä jättää käynnistymättä, auton uudelleenkäynnistys yleensä ratkaisee asian
- kaistanvaihtovilkku vasemmalle ei toimi samalla herkkyydellä/liikkeellä kuin oikealle
- etuparkkitutkan anturi on karannut vähän paikoiltaan (voi olla parkkipaikkakolhukin)
- ajossa kuuluu satunnaista kitinää/vinkunaa, ei ilmeisesti kuitenkaan pyöristä

11000km takana ja lista lähes samanlainen:

- Soittimeen liittyvät ongelmat ovat maahantuojalla tiedossa ja minun tapauksessani vika korjaantui ohjelmistopäivityksellä
- Vilkkuviiksen toimintaongelmaan ei ole löytynyt syytä. Huollossa sattunut aina toimimaan moitteettomasti, joten vian etsintä vaikeaa
- Moottorin puolelta kuuluvaan vinkumiseen ei ole löytynyt syytä, mutta lienee johonkin toimintoon (=päästöhuijaukseen ;)) liittyvä ominaisuus

Autoja kannattaa käyttää näiden syiden vuoksi huollossa, jotta maahantuojalle saadaan dokumenttia vikojen yleisyydestä ja näin ollen myös motivaatio vikojen etsintään lisääntyy.

kt

Kun viet huoltoon, niin kysele, että onko Fabiassa sama ominaisvika kuin Ocussa.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15731.msg528985#msg528985
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Omegapo

Lainaus käyttäjältä: kt - 13.11.15 - klo:10:50
Samoin minulla on ongelmaa tuon vasemman vilkun toiminnassa. Ei mene se lyhyt 3xvilkku päälle.

Ajossa kuuluu vänkärin puolelta silloin tällöin sirinä/sirkkelin terän helinä, joka lienee joku "pumppu", mutten tiedä mikä.

Minulla mymös Fabiassa kuuluu apumiehen puolelta toisinaan sellainen pieni vinkuna, taitaa kuulua ns ominaisuuksiin, kun sitä muidenkin autoissa
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S-tronic Open Sky Edition Business Sport -16

enkero

Radio ei saanut softaa (vielä tehtaalta selvityksessä), vilkuile ei tehty mitään, vinkumista ei diagnosoitu ja yksi peruutustutkan anturi oli kuulemma irti (ilmeisesti se nyt on kiinni  :D).
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

anaconda

Onko jollain herjannut jäähdytysnesteestä? Mulla ajettu vasta 3400km ja tuli ilmoitus että pitää tarkastaa jäähdytysneste.

kt

Ei ole.
En muuten ole käyttänyt vielä esilämmitystäkään yhtään kertaa enkä edes kokeillut, onnistuuko irrotettavan peräkoukun asentamaan paikoilleen. Mittarissa taitaa olla noin 8500. Suht hyvin on siis mennyt   ???
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy