VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

arskas_s

Nissan Qashqaissa päästöjä manipuloinut ohjelmisto!
Eteläkorealainen tuomioistuin on todennut, että maassa myydyissä dieselmoottorisissa Nissan Qashqaissa on päästömanipulointiohjelmisto, kertoo Automotive News Europe.

Tänään torstaina tulleessa päätöksessä tuomioistuimen lopputulema oli linjassa Korean hallituksen syytösten kanssa. Qashqain myynti käskettiin lopettaa jo viime vuonna Etelä-Koreassa ja 814 autolle annettiin takaisinkutsukehotus.

Korealaisen tuomioistuimen päätös on Automotive News Europen mukaan kova isku Nissanille, sillä japanilaismerkkiä ei ole syytetty päästömanipuloinnista muissa maissa. Nissan on myös kiistänyt jyrkästi käyttäneensä päästömanipulointiohjelmistoja malleissaan.

Soulilaisen tuomioistuimen mukaan he uskovat, että Nissan käytti ohjelmistoa, joka normaalin ajon aikana kytkee typenoksidien päästönkäsittelyjärjestelmät pois päältä. Korean hallitus mittautti VW:n päästöskandaalin jälkeen kahtakymmentä Koreassa myytyä dieselautoa.

Kyseessä olevat korealaiset Nissan Qashqait on valmistettu Sunderlandin tehtailla Isossa-Britanniassa. Samalta tehtaalta tulevat myös Suomeen myytävät Qashqait. Autossa käytetty 1,6-litrainen dieselmoottori on puolestaan Renaultin käsialaa.

Lähde: Automotive News Europe
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

Zego

Ovaatko ne noin tyhmiä? Eikö valmistaja jo kertonut että missä asteessa ei enää ole käytössä vai olenko pihalla (voi olla)?

HiTecci

Autossahan on konepellin kiinniolon tunnistava anturi



Ja eikös se VAG-huijauskin tuosta lähtenyt aukeamaan. Ihan omakohtaisestikin tuo QQ kyllä käyttäytyy ihan erilailla jos tuo anturi on toiminnassa (=konepelti kiinni) ja anturi sivussa (=konepelti auki). Syy tuohon kokeiluun oli että anturi sivussa tuo disabloi myös S/S-systeemin, mutta ilm. siellä tapahtuu muutakin, sillä auton kaasuun vastaavuus heikkeni persdynolla ihan silmin nähtävästi. Ilm. myös FAP polttelukin lienee samalla disabloitu, sillä kulutuskin kasvoi selkeästi ja kun otin anturin uudelleen käyttöön, auto aloitti välittömästi FAP puhdistussyklin, poltteli pitkään ja hartaasti kunnon käryjen kera, jonka jälkeen auto on taas käynyt ja kulkenut kuin ennenkin ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TDiih

Renault/Nissanilla tuo toimintaläpötila taisi olla 17-35C astetta josta laajennettiin 5-40C. Ei taida toimia kovin hyvin Suomessa...

Kehitystä on voinut tietenkin softassa tapahtua myös tutkimuksen julkaisun jälkeen:
https://www.transportenvironment.org/publications/%E2%80%98dirty-30%E2%80%99-highly-polluting-diesel-cars-europe-and-national-regulators-failing-act
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

TDiih

Jaahas nyt syytetään myös PSA:ta, kyseessä vielä ranskalaiset itse. Samoja koneita lienee bemarissa ja fordissa?

http://www.reuters.com/article/us-peugeot-emissions-idUSKBN15O2BI
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

HiTecci

Tuo PSA case koskee jo "vanhentunuttta" Euro5 sukupolvea ynnä kuten jutun lopussa mainittiin, vain kuumia moottoritien ajo-olosuhteita joissa pääpaino päästöhallinnassa on polttoaineen kulutuksessa ja CO2-tasossa, ei niinkään partikkeleissta tai NOx-päästöissä, jotka taasen city-olosuhteissa ovat ne merkityksellisemmät 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TDiih

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 13.02.17 - klo:09:22
Tuo PSA case koskee jo "vanhentunuttta" Euro5 sukupolvea ynnä kuten jutun lopussa mainittiin, vain kuumia moottoritien ajo-olosuhteita joissa pääpaino päästöhallinnassa on polttoaineen kulutuksessa ja CO2-tasossa, ei niinkään partikkeleissta tai NOx-päästöissä, jotka taasen city-olosuhteissa ovat ne merkityksellisemmät 8)

Vanhentuneitahan ne EA189 koneetkin oli ;) Mielestäni ihan fiksua tuo NOx/CO2 priorisointi. Jutussahan oli vielä maininta että uudemmat EURO6 SCR-koneet ovat päästöiltään parhaimmasta päästä. Ei nämä viimeaikaiset uutiset silti "Clean Dieselin" riemukulkua edistä.   ::)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Zego

Juu, tuo PSA-case oli kyllä kaukaa haettu mutta kai silläkin saa pörsissä rahaa tehtyä?

ropellihattu

Jonkin aikaa "korjatulla" 1.6-litraisella kotterolla ajettuani voin todeta, että kulutukseen ja tehoihin ei vaikuttaisi tulleen merkittäviä muutoksia suuntaan tai toiseen.

Flekti on jäänyt hyrräämään moottorin sammuttua useaan otteeseen, joten jotenkin voisin olettaa, että DPF-poltot ovat lisääntyneet. Tuota ei ole tehnyt ikinä ennen päivitystä.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Hilleri

Skoda päivitetty. En huomaa mitään eroa, eli meni varmaan ihan nappiin.

mremonen

Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

arkki

Lainaus käyttäjältä: Hilleri - 25.02.17 - klo:15:23
Skoda päivitetty. En huomaa mitään eroa, eli meni varmaan ihan nappiin.
Kahteen kertaan on jo tarjottu Scouttiin päivitystä. En ole vieläkään suostunut. Autonhan voi ajaa marmoritiskin eteen koska vain ja vaatia päivitystä nyt ja heti.  Ilmeisesti se päivä koittaa vielä.  ;D
Haluaisin kuulla teiltä, jotka olette jo pidempään ajaneet päivitetyllä (kuristetulla  ;D) softalla, että eikö tosiaan tule mitään eroa kulutuksessa ja väännössä.  ::)

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Hilleri - 25.02.17 - klo:15:23
Skoda päivitetty. En huomaa mitään eroa, eli meni varmaan ihan nappiin.

Mittaa muutama tankillinen. Minulla parin ekan tankillisen jälkeen Passat 1.6TDI:n kulutus näyttäisi nousseen 0,5/100km verrattuna edellisvuoden samaan jaksoon. Tietysti ajoprofiili ei varmasti ole ihan identtinen, kilsat kuitenkin suunnilleen samat. Katsotaan miltä näyttää seuraavan tankillisen jälkeen.

Screwed

Kuinka monella huijauspäivityksen tehneillä on EGR hajonnut vuoden sisään?

https://www.hypermiler.co.uk/dieselgate/is-the-vw-seat-audi-and-skoda-dieselgate-emissions-fix-causing-egr-valve-to-fail

On enemmän kuin sattumaa että ne hajoaa. Kaverilla päivitetty viime kesänä ja nyt EGR sökö. Itse odottele kauhulla kutsua mikä kuulema ois jo pitänyt tulla Skoda 1,6 TDI CR vehkeeseen.

Voikohan tuohon brittien ryhmäkanteeseen liittyä vai pitääkö suomessa laittaa oma kerho pystyyn. Ja onko ryhmäkanne suomessa mahdollinen?
Skoda Ocatvia Combi 1,6 TDI CR Elegance 2010
Keskikulutus 4,7 L/100Km

Screwed

Sama kaveri juuri kertoi että Laakkonen, joka teki huijauspäivityksen, tulee vastaan EGR-korjauksessa. 1600e remppa tulee maksaa kaverille 400e.
Skoda Ocatvia Combi 1,6 TDI CR Elegance 2010
Keskikulutus 4,7 L/100Km

tet

Lainaus käyttäjältä: Screwed - 22.03.17 - klo:10:44
Ja onko ryhmäkanne suomessa mahdollinen?

Suomessa ryhmäkanteen voi nostaa vain kuluttajaviranomainen. Tähän päivään mennessä niitä taitaa olla nostettu kokonaista nolla kappaletta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 22.03.17 - klo:13:48
Suomessa ryhmäkanteen voi nostaa vain kuluttajaviranomainen. Tähän päivään mennessä niitä taitaa olla nostettu kokonaista nolla kappaletta.

Tämä on minuakin ihmetyttänyt, että selvissäkään tapauksissa ei kuluttajaviranomaisella ole ollut "munaa" lähteä ajamaan kuluttajien asiaa.

Ja jos näitä EGR-rikkoontumisia alkaa tulemaan, niin kannattaisi sitä varten perustaa oma ketju. Meinaan voi tuokin "päivitys" tulla maksamaan kuluttajille aika paljon, jos sivuseurauksena tuo EGR menee. Ei paljon lohduta vaikka "vain" 400 euroa pitää maksaa, jos ongelman aiheuttaa valmistajan moka ensin tuossa päästökikkailussa ja sen korjaaminen aiheuttaa, jonkun muun komponentin ennenaikaisen rikkoontumisen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Screwed - 22.03.17 - klo:11:06
Sama kaveri juuri kertoi että Laakkonen, joka teki huijauspäivityksen, tulee vastaan EGR-korjauksessa. 1600e remppa tulee maksaa kaverille 400e.

Oisko tuosta autosta speksejä. Kilsat, merkki, malli yms.
Kuka muistaa koska se egr vaihtui parempaan versioon. Oliko 2011 tjms. ?

vasara

Asiakkailta takaisin ostettuja 2.0.TDI volkkareita amerikassa.. melkein kaikissa kattoluukut ja kaikki :)
Varmaan kelpais vielä suomalaisille jos halvalla sais?
https://www.youtube.com/watch?v=J05b95lpaUk

juho50

Lainaus käyttäjältä: Screwed - 22.03.17 - klo:10:44
Kuinka monella huijauspäivityksen tehneillä on EGR hajonnut vuoden sisään?

On enemmän kuin sattumaa että ne hajoaa. Kaverilla päivitetty viime kesänä ja nyt EGR sökö. Itse odottele kauhulla kutsua mikä kuulema ois jo pitänyt tulla Skoda 1,6 TDI CR vehkeeseen.


Minulla hajosi EGR jo ennen päivitystä. Autolla oli silloin ajettu vähän yli 100 000 km ja 1.6 tdi vm 2012 siis kyseessä. Voisiko olla niin, että EGR tapaa hajota tässä kohtaa turhan usein ilman päivitystäkin?

Geoman

Minulla hajosi EGR huhtikuussa 2016 (ajettu 119 tkm) ja päivitys oli marraskuussa 2016 eli EGR hajosi 7 kk aikaisemmin. Hajosi kuitenkin.

multsi

Eiköhän nuo kaikki tuolla jenkeissä murskattavaksi mene. Mitä muutakaan niille voisi tehdä? Säälihän se on tavallaan katsoa sinänsä aivan hyviä ja virheettömiä autoja tuhatmäärin, joilla on kaikilla sama kohtalo edessä

Zeratha

Itselläni lahosi myös tuo EGR (Golf 2011 2.0tdi, kilometrejä taisi olla joku 152k) ennen tuota päivitystä, ja itse asiassa juuri tuossa EGR-huollossa päivittivät tuon softan.

Trally

Kuka on käynyt päivittää 2.0 TDI CAGB koneen softan? Miten vaikuttanut?
Luin ruotsalaisten tekemän testin ja sen mukaan vääntö alhaalla heikkenee.
http://teknikensvarld.se/dieselgate-volkswagen-cars-loses-power-after-fix-456111/
Onko kukaan dynolla käynyt ennen ja jälkeen päivityksen?
Kyllä tässä on jo aihetta ryhmäkanteeseen suomessakin!!!
>:(

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Screwed - 22.03.17 - klo:11:06
Sama kaveri juuri kertoi että Laakkonen, joka teki huijauspäivityksen, tulee vastaan EGR-korjauksessa. 1600e remppa tulee maksaa kaverille 400e.
Ei kait EGR-vena voi maksaa 1600â,¬?  :o
Kerran ostin pensahondaan ja oli jotain reilut 200â,¬.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 02.04.17 - klo:00:16
Ei kait EGR-vena voi maksaa 1600â,¬?  :o
Kerran ostin pensahondaan ja oli jotain reilut 200â,¬.
Se on aika isotöinen operaatio. Eli aivan väärässä paikassa korjausta ajatellen tuo egr.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

pomo

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 30.03.17 - klo:15:57
Asiakkailta takaisin ostettuja 2.0.TDI volkkareita amerikassa.. melkein kaikissa kattoluukut ja kaikki :)
Varmaan kelpais vielä suomalaisille jos halvalla sais?
https://www.youtube.com/watch?v=J05b95lpaUk

Tässä ketjussahan on noita kirottu alimpaan helvettiin ja vaikka minne jo kohta 76 sivua... Ja oltu itku silmässä kun on joudutt karmean huijauksen uhriksi... Eihän noita tänne voi tuoda kun ne on niin kamalia laitteita ;D

concorde

VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Tauski

Lainaus käyttäjältä: pomo - 02.04.17 - klo:09:14
Tässä ketjussahan on noita kirottu alimpaan helvettiin ja vaikka minne jo kohta 76 sivua... Ja oltu itku silmässä kun on joudutt karmean huijauksen uhriksi... Eihän noita tänne voi tuoda kun ne on niin kamalia laitteita ;D

Mielenkiintoista nähdä mikä on lopputulos.... Diesel-Cayennejakin ilmeisesti parkissa ympäri maata hyvät määrät.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy